💢 ادله حقوق اختصاص حق را فقط برای صاحب حق ثبوتا اثبات میکند
📚 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت» بیان کرد؛
🔻 شک در قابلیت انتقال حق والدین
🔹 هر گاه معلوم باشد که مجعول شرعی در وظیفه والدین، از سنخ حق است، اما قابلیت یا عدم قابلیت انتقال آن مشکوک باشد، گفته شده ادله حقوق اختصاص حق را فقط برای صاحب حق ثبوتا اثبات میکند.
🔹 مثلاً دلیل حضانت این حق را برای پدر و مادر اثبات و نسبت به غیر ایشان ثابت نمیشود و اثبات آن برای دیگری نیازمند دلیل است.
🔹 حال آیا مادر پس از اسقاط حق حضانت خود، میتواند برگشت به حق نماید؟ پاسخ اینکه اگر حضانت حکم وضعی قابل اسقاط باشد، بازگشت حق حضانت معنا ندارد و اگر غیر قابل اسقاط باشد جواز تصرف مادر پس از اسقاط ثابت است.
🔹 تحقیق مسئله و کیفیت انتقال و اسقاط مبتنی بر ماهیت حق است.
🔹 محقق نائینی(ره) قابلیت انتقال و اسقاط را از لوازم حق شمرده و از دیدگاه وی حق قابل انتقال و اسقاط است، مگر اینکه دلیل خاص بر عدم انتقال باشد.
🔹 مرحوم امام خمینی(ره) و آیتالله خوئی(ره) قابلیت انتقال و اسقاط را از لوازم وجود حق در خارج دانستهاند و این دو ویژگی از حق قابل تفکیک نیستند.
🔹 طبق مبنای اخیر که مطابق تحقیق در مساله است، اگر قابلیت انتقال مجعول شرعی حق مشکوک باشد، اصل این است که قابل انتقال است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 آسیبشناسی فقهی نظام بانکی/ بررسی قرارداد «سلف»
❇️ حجتالاسلام والمسلمین جواد عبادی در درسگفتار «آسیبشناسی فقهی نظام بانکی» عنوان کرد؛
🔻 بررسی قرارداد «سلف»
🔹 بانک در تسهیلات خریدِ سلف از طریق پیشخرید کالا به قیمتی کمتر از قیمت نقدی آن و فروش نقدی یا نسیه آن به قیمتی بیشتر، کسب سود میکند.
🔹 عقد سلف با نامهای دیگری چون عقد سلم و بیع در ذمه شناخته میشود. با توجه به بیع در ذمه بودن عقد سلف، عین شخصی خارجی را نمیتوان از طریق عقد سلف معامله نمود.
🔹 در عقد سلف همه وجوه ممیزه یک شیء مثل تعداد، نوع و اوصاف مبیع باید ذکر شده باشد. همچنین زمان، مکان و کیفیت تحویل کالا نیز باید کاملاً مشخص شده باشد مگر اینکه عرف از قبل این موارد را مشخص نموده باشد.
🔹 به طور کلی در عقد سلف لازم نیست شخص فروشنده خودش حتماً تولیدکننده باشد و شخص میتواند با بستن عقد سلف، در زمان تحویل کالا اقدام به خرید کالا و فروش آن به دیگری نماید. اما در قانون عملیات بانکی بدون ربا تأکید شده است که فروشنده حتماً لازم است تولیدکننده هم باشد.
🔹 ویژگیهای کالای پیشخرید در عقد سلف عبارتاند از انضباط قیمت داشتن، سهلالبیع بودن و سریعالفساد نبودن.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ تفکیک قوا از مسائل نوپدید است/ امروزه حکمرانی پیچیده و تخصصی شده به همین دلیل اقتضائات خاص خود را دارد
🔻 آیتالله محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانونگذاری» بیان کرد؛
✅ قانونگذار برای اینکه دچار محذور نشود میتواند در قوانین کیفری دو گونه حکم داشته باشد؛
1️⃣ حکم با هدف ضمانت اجرا فقط در مورد کسانی که وظیفه فقهی آنها -قطع نظر از قانون- مطابق مضمون قانون است.
2️⃣ حکم دیگر به عنوان حکم حکومتی برای کسانی که وظیفه فقهی آنها - قطع نظر از قانون - لزوم عمل به مضمون قانون نیست.
📚 تفکیک قوا به آن صورت که امروز وجود دارد نوپدید است. از این جهت جای این بحث است که تشکیل مجلس و نهاد قانونگذاری در نظام اسلامی در عصر ما که حکمرانی پیچیده و تخصصی شده است چه حکمی دارد؟
🔹 نکته اول: در فرضی که نهاد قانونگذاری در عصر حاضر مجاز یا لازم باشد متمایز از آن چیزی است که در جوامع سکولار وجود دارد.
🔹 نکته دوم: هر چند نهاد قانونگذاری به شکل مدرن آن که رکن مهمی از ارکان دموکراسی را تشکیل میدهد، ویژه عصر جدید است، لکن اصل آن سابقه طولانی دارد.
🔹 نکته سوم: اسلام با استبداد فکری مخالف است و خودرأیی و خودبسندگی را امری ناپسند و مطرود میداند. «مشورت» یک اصل مسلم و مورد تأکید حتی در امور فردی است.
📔 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22474
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 معتقدیم قرآن کریم و احکام اسلامی با تمامی شئون خود اجتماعی هستند
🔻 آیتالله محمود رجبی در درس خارج تفسیر اجتماعی تأکید کرد؛
✅ تفسیر در لغت به معنای کشف کردن است که در اصطلاح دارای معانی مختلفی است؛ تلاش یک فرد برای کشف مراد خداوند. یعنی نتیجه تلاش یک فرد برای کشف مراد خداوند و روش تفسیر است.
✅ بر اساس معنای سوم تفسیر چنین تعریف میشود: کشف روشمند مراد خداوند از آیات قرآن در حد توان مفسر. در این تعریف قیودی وجود دارد که حدود تعریف را مشخص میکند.
🔹 الف: کشف؛ بر اساس این قید فعل شخصی که به توضیح آیات قرآن میپردازد اما هدف آن کشف مراد خداوند نیست تفسیری گفته نمیشود.
🔹 ب: روشمند؛ این قید فعل شخصی که بهصورت غیر روشمند اقدام به تفسیر کند را خارج میکند.
🔹 ج: بهقدر توان مفسر؛ در میان مفسرین از جهت توان فکری، معلومات، شرایط فرهنگی و اجتماعی تفاوت وجود دارد که این امر موجب تفاوت در تفاسیر میشود.
✅ بر اساس اعتقاد ما قرآن کریم و احکام اسلامی با تمامی شئون خود اجتماعی هستند که به سه نحو میتوان بیان کرد؛ اول به شکل کنش اجتماعی، دوم بر اساس نظر علامه طباطبائی و سوم بررسی با نگاه حکومتی است.
💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22480
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 درس خارج فقه عفاف
🔹 استاد: آیتالله سید منذر حکیم
🔹 زمان: سهشنبهها - ساعت ۱۶ الی ۱۷
🌐درگاه ورود مجازی:
http://split.to/x0idrEj
🌐 ثبتنام (جهت اطلاعرسانیهای بعدی):
https://b2n.ir/100020
┄┅═══••✾••═══┅┄
#درس_خارج
#زن_وخانواده
#قم
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 برخی از نهادهای پولی شناختی از مسائل شرعی رمز ارزها ندارند/ استخراج بیت کوین از مصادیق قمار محسوب نمیشود
❇️ آیتالله جواد مروی در درس خارج «بیت کوین و رمز ارزها» بیان داشت؛
📝 برخی از علمای اهلسنت میگویند استخراج بیت کوین از مصادیق قمار است و قمار به اجماع و ضرورت و روایات و آیات، حرام است و فرد آنچه از راه قمار به دست بیاورد را مالک نمیشود.
📝 عرض ما این است که این استدلال صحیح نیست و استخراج بیت کوین از مصادیق قمار محسوب نمیشود.
🔻 هویت قمار دارای دو رکن اساسی است:
🔹 رکن اول: لعب و بازی بر او صدق کند. یعنی کاری که آن کار فی نفسه هیچ فایده، هیچ محصول و هیچ نتیجهای نداشته باشد.
🔹 رکن دوم: این است که مراهنه و برد و باخت در آن باشد، برنده و بازنده داشته باشد.
📝 در استخراج بیت کوین هر دو رکن قمار منتفی است. یعنی استخراج بیت کوین لعب نیست، مراهنه بین دو طرف نیست لذا قمار صدق نمیکند.
📝 انسان وقتی این مقالات(رمزارزها) را مراجعه میکند به ضعف جهات فکری و شرعی نهادهای ما پی میبرد و متوجه میشود که واقعا ضعف قوانین یک جهت عمده آن برمیگردد به آن کسانی که طراحی میکنند برای جعل این قوانین، چقدر از نظر فکری اینها ضعف فکری دارند و معلوم میشود از شخصیتهای علمی حتی درجه 2 و 3 استفاده نمیشود.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22477
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ ضرورت رعایت میزانهای فقهی بر ایدههای استارت آپی
🔻 آیتالله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی در دیدار مسئولین مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق:
❇️ استارتاپها مسأله خوبی است و حس نوآوری را در افراد تحریک میکند و میبایست همراه با زمان، بلکه پیش از زمان حرکت کنیم؛ متأسفانه یک سازماندهی که این استارت آپها را اقتضا کند، وجود ندارد یا بنده خبر ندارم.
❇️ ایده استارتاپها ایده درستی است. باید بعضی از آنها از لحاظ فقهی رسیدگی شود و میبایست تمام میزانهای فقهی بر همه اینها رعایت شود و همه اینها برای فقه و اسلام است؛ باید اسلام در بُعد اعتقادی، اخلاقی و عملی فقهی پیاده شود و اگر ایدههای نوگرایی بی حساب و کتاب به ذهن خطور کنند، محکمات اسلام را به اسم اجتهاد زیر پا میگذارند.
❇️ همه اینهایی که معقول و نیازها است، گاهی از لحاظ فقهی راههای ولایی دارد و از چارچوب احکام شرع خارج نیست؛ بعضی از مسائل است که از نظر اسلام اشکال ندارد اما دلیل بر این نیست که مطلوب اسلام هست و باید با معیارهای دیگری سنجیده شود.
❇️ امیدواریم بتوانید عالمانه، نه فناوری زده و نه نوآوری زده و نه متحجرانه، بلکه آنچه که اقتضای روش درست بحث میکند، با اتکای به منابع اصیل مثل قرآن کریم و سنت رسول خدا(ص) آنچه که وظیفه مان است، تشخیص دهید، البته منبع اجتهاد که یکی از آنها هم عقل است، نباید فراموش شود تا خدمتی به اسلام و جمهوری اسلامی شده باشد.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#فرهنگ
#آیت_الله_مدرسی
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 هنر فقیه ساخت کلان نظام از خرده نظامهاست
📌 آیتالله سید منذر حکیم، در دومین جلسه مدرسه تابستانه #منهاج که در مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، تصریح کرد:
🔹 احکام شرعی و الهی قابلیت اینکه نظام جامعی بدهند را دارند. حال چه زمانی بالفعل میشود؟ چه زمانی میتوان آن را در یک تابلو به صورت منظومهای نشان داد؟ این احتیاج به کار اجتهادی دارد.
🔹 هنر فقیه این است که اجزای یک پازل را در کنار هم قرار دهد و آن را به صورت منظومهای جامع در آورد. فقیه با این طراحی نظام باید مجموعه قواعد و اصول حاکم، عمومات و اطلاقات حاکم، ابعاد وجودی فرد و جامعه را پوشش دهد. پس فقیه ابتدا باید کشف نظام کلان کند، بعد خرده نظامها یا اجزاء مختلف آنها در چارچوب نظام کل دیده شود.
🔹 مسیری که شهید صدر در اقتصادنا طی کرد؛ روششناسی، نظریهشناسی و نظامشناسی است. بدون روششناسی، نظریهشناسی و بدون نظریهشناسی، نظامشناسی حاصل نمیشود.
📖 متن کامل در:
🌐https://b2n.ir/w35703
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیت_الله_سیدمنذر_حکیم
#نشست_علمی
#منهاج
#اجتهاد_فقاهت
🆔 @meftaah_com
💢 آموزش صحیح و ترک آموزش مخرب در مسائل جنسی یک وظیفه است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان در درس گفتار «نظریه جنسی اسلام» بیان کرد؛
🔹 برخی عفت را در مقوله اخلاق گنجانده و آن را حالتی درونی میدانند اما در نگاه دوم عفت ترک برخی از افعال است. بر اساس مشتقات عفاف که در روایات به کار رفته به نظر میرسد بیشتر بر مقوله فعل تاکید دارد.
🔹 اصل دیگری که در ذیل مقوله عفت قرار دارد وجوب پنهان سازی رفتار جنسی است. جدای از اینکه رفتار جنسی باید در ذیل خانواده باشد اصل آن نیز بایستی پنهان باشد. این اصل کاملا مقابل فرهنگ غربی و طراحان الگوی 2030 است.
🔹 مقوله دیگری که در ذیل آن دو اصل قرار دارد اخلاق جنسی است. اصل اول ذیل این مقوله این است که اخلاقیات عام(تقوا، ورع، صبر، خوف) باید بر همه رفتارهای جنسی حاکم باشد.
🔹 اصل دوم در ذیل این مقوله این است که حیا به عنوان یک ارزش اخلاقی خاص باید بر همه مناسبات جنسی حاکم باشد.
🔹 مسئله جنسی مثل هر مسئله دیگری مبتنی بر علومی است که اگر آگاهیهای لازم باشد رفتار جنسی صحیحی انجام میگیرد و بخشی از بهبود مناسبات جنسی نیز منوط به آموزشهای جنسی است. از همین رو آموزش صحیح و ترک آموزش مخرب یک وظیفه همگانی بهشمار میرود.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22485
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 پژوهشهای علوم اسلامی باید با محوریت فقه جواهری باشد
🔰 حجتالاسلام والمسلمین خطاط در دیدار اعضای دبیرخانه مفتاح مطرح کرد؛
📚 دقت کنید که اتقان کار همیشه مهمتر از خود کار است. باید فقه جواهری به میدان بیاید تا اتقان و استحکام کار شما زیاد میشود. اهل فن به خروجی کار شما نگاه میکنند.
📚 در میان علوم اسلامی فقه ممتاز است. هیچکدام از علوم اسلامی به اندازه فقه رشد نکرده است. کسانی که میخواهند در دیگر رشتهها پژوهش انجام دهند باید از دستاوردهای فقه استفاده کنند.
📚 فقه تنومند و قوی است و علمای ما فقه را به خوبی توسعه دادهاند. اگر اینگونه نبود امام خمینی(ره) بر فقه جواهری تاکید نداشت.
📚 البته با همه این موارد فقه ما دارای دو نقطه ضعف است. اول اینکه جبر تاریخ باعث شد فقه ما به سمت فقه فردی برود. مورد دوم این است که فقه ما در حال منحصر شدن به واجبات و محرمات است. مستحبات و مکروهات که سبک زندگی اسلامی را به وجود میآورد کمرنگ شده است.
📚 سبک زندگی اسلامی به وسیله مستحبات و مکروهات مشخص میشود که متاسفانه از فقه ما در حال جدا شدن است و هرچه جلوتر میرویم این جدا شدن برجستهتر میشود. از آنجایی که سبک زندگی مربوط به افعال جوارحی ماست مربوط به فقه است نه اخلاق.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22501
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_انسانی_اسلامی
#نشست
#اصفهان
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 کاربستهای فقه نظام در ادبیات معاصر
🔰 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در گفتاری بررسی کرد؛
📕 فقه نظام و فقه غیر نظام بسیار پربسامد است، این دو پدیده و نهاد کاربستهای مختلفی دارند.
🔹 کاربست اول: فقه نظام، یعنی فقه کلان. فقهی که راجع به نظامات دینی فقاهت میکند. مطابق این نظام، فقه نظام یک رویکرد نیست اینجا یک متعلق است.
🔹 کاربست دوم: فقه نظام در مقابل فقه غیر نظام یعنی فقه با رویکرد نظام محور به کار میرود. در اینجا فقه نظام، صفت و موصوف است.
🔸 دو تفاوت اساسی بین کاربست اول و دوم هست؛ در اولی نگاه حکومتی نیست ولی در دومی کاملا حکومتی است. در اولی نظر به متعلق به داشتیم و در دومی نداریم.
🔹 کاربست سوم: فقه نظام، یعنی فقهی که نظام ساز باشد و از آن نظام دربیاید و هر چه نظام احتیاج دارد.
🔸 نگاه سوم، فقه را به صرف استنباط احکام معنا نمیکند. دو نگاه قبلی جنس فقه فقط استنباط بود ولی نظام سازی را وظیفه فقه نمیدانست.
🔹 کاربست چهارم: بنده هم به همین نگاه معتقدم و آن اینکه فقه نظام یعنی فقهی که غیر از استنباط احکام فردی، به استنباط نظام بپردازد. یعنی فقهی که مسائل فردی را استنباط کند، قواعد را استنباط کند، مقاصد را در نظر بگیرد، اما غیر از این مسائل دنبال کشف نظام هم باشد.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22489
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 در حاکمیت از منظر اسلام عنصر قدرت باید در کنار رأفت و رحمت باشد
📚 حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا در نشست علمی تأکید کرد؛
🔹 امام نسبت به مردم آنچنان اهل شفقت و مهرورزی است که بیش از میزان محبتی است که پدران و مادران خود آنها نسبت به آنان دارند.
🔹 در حقوق معاصر حاکمیت را قدرت برتر فرماندهی عالی در دست مرجع اقتدار تعریف میکنند در صورتی که در اسلام، رابطه محبت و شفقتآمیز و پر از مهر و محبت میان امام و مأمومین وجود دارد و نه صرفاً رابطه قدرت.
🔹 در حاکمیت از منظر اسلام علاوه بر عنصر قدرت، عنصر رأفت و رحمت هم باید حاکم باشد و این از امتیازات اسلام است.
🔹 اینکه خدا به پیامبر(ص) دستور داد اهل عفو گذشت باش معنایش این نیست که تو موظفی هر مجرمی را ببخشی، مراد این است که تو باید تا جایی که راه برای عفو گذشت هست سراغ مجازات نرو زیرا حاکم اگر در عفو خطا کند بهتر از آن است که در مجازات خطا کند.
🔹 اینکه از مردم مشورت میخواست برای این بود که این روش را برای مردم الگو کند تا صاحبان مناصب در نظام اسلامی بدانند چه وظیفهای در برابر مردم دارند.
📝 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22492
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ نگاهی به کتاب «فقه امر به معروف و نهی از منکر»
📚 کتاب «فقه امر به معروف و نهی از منکر» به بیان آیتالله علیرضا اعرافی و تقریر سید عنایتالله کاظمی از سوی نشر مؤسسه اشراق و عرفان در ۶۸۰ صفحه به چاپ رسیده است.
📚 یکی از مهمترین فروع دین اسلام، فریضه امر به معروف و نهی از منکر است و اقامه این واجب دینی، کارکردها و برکاتی منحصر به فرد دارد و همواره مورد توجه اندیشمندان اسلامی و فقهای معظم بوده است.
📚 با برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی، اهمیت این فریضه الهی مشهودتر و لزوم بررسی جامعتر ابعاد فقهی آن، بیش از پیش برجسته گردید. در مهرماه سال ۱۳۹۲ بررسی این قاعده در قالب سلسله دروس خارج فقه تربیتی، آغاز و در خرداد ۱۳۹۴ به پایان رسید و در این مدت، در قالب ۱۴۱ جلسه، ابعاد گوناگون فقهی امر به معروف و نهی از منکر بررسی شد.
📚 با توجه به بررسی مبسوط آن، مقرر شد که کلیه مباحث استاد گرانقدر در این زمینه در قالب کتاب «فقه امر به معروف و نهی از منکر» تدوین و چاپ گردد که این کتاب، خروجی این مباحث میباشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#نشر
#معرفی_کتاب
#آیت_الله_اعرافی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 عوامل و موانع ایجاد محبت خدا/ نقش واجبات و مستحبات در ایجاد و تشدید معرفتالله
🔰 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» مطرح کرد؛
📕 برخی میگویند ما وقتی بحث از رفتارهای جوانحی میکنیم خیلی جایگاهی در فقه پیدا نمیکند. شاید یکی از جهاتش این باشد که آنکه اصل است و محط شریعت و فقه است رفتارهای جوارحی است.
📕 اما همانطور که بارها بحث کردیم فکر میکنیم بالعکس است. ادلهای که میآیند امور جوانحی را هم موضوع و متعلق احکام قرار میدهند اصل این است که بهظاهر خودش حمل شود.
📕 اینکه میگوییم محبت خدا لازم است و به آن محبت بورزید از امور نفسانی که امور اختیاری است اصل نفسی بودن است و لذا ما فقه جوانحی داریم و بر اساس آنهم فقه اعتقادی و عبادی میشود از منظر فقه جوانحی مورد توجه قرار بگیرند.
📕 بابی کتاب المحبه دارد به نام مبادی محبه الله. این کتاب از همین عبادتهای واجب و مستحبی که ما داریم بهعنوان مبادی معرفت الله و یا طرق رسیدن به محبت الله نام میبرد.
📕 به نظرم بحث دامنهدارتر و عمیقتر از آن است که در کتاب المحبه آمده است. ما اگر محبت را امر واجب یا در درجاتی مستحب دانستیم طبعاً عواملی که آن را ایجاد کند وجوب یا استحباب غیری پیدا میکند که انسان به محبت واجب یا درجات اشتدادی دست پیدا کند.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22525
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 در حوزه عفاف و حجاب برخی سختگیریها میتواند برساخت خود مسلمانان و فقها باشد
📝 حجتالاسلام والمسلمین امیر مهاجرمیلانی در درس گفتار «فقه حجاب» مطرح کرد؛
🔹 در کتاب کافی آمده: از امام صادق(ع) سوال شده مردی که نامحرم است چه مقدار از بدن زن نامحرم را میتواند ببیند؟ حضرت فرمود: وجه و کفین و قدمان.
🔹 به خاطر شامل بودن قدمان یعنی پاها تا مچ این روایت مورد بحث فقهاست. عدم جواز بر قدمین را بیشتر فقها اجماعی دانستهاند و چون روایت برخلاف اجماع است و اعراض کل دارد و شامل ادله حجیت نیست، لذا براساس آن فتوا ندادند.
🔹 در تمدن اسلامی نسبت به مساله نگاه اینگونه نیست که همه صحبتها بر ساخت اجتماعی بوده باشد بلکه بسط تاریخی همان متون دین است و نمیشود گفت همهاش تحت تاثیر مناسبات قدرت و مداخلات فرهنگی است.
🔹 در حوزه عفاف و حجاب برخی سختگیریها میتواند برساخت خود مسلمانان و فقها باشد ولی همهاش را برساخت بدانیم صحیح نیست و اجتهاد یعنی اینکه اینها را از هم تمییز بدهیم.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22521
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#درس_گفتار
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ زمان برگزاری امتحانات نیمسال دوم(خرداد۱۴۰۰) اعلام شد
📌 حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 دنیای به ظاهر متمدن امروز در عمل هیچ ارزشی برای حقوق مردم قائل نیست
📝 تربیت نیروهای عالم و متخصص نیازمند برنامه دقیق آموزش و پرورش است
📝 ۳۰۰ کرسی فعال درس خارج در قم
📝 انتصاب سرپرست دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی حوزههای علمیه
📝 زمان برگزاری امتحانات نیمسال دوم(خرداد۱۴۰۰) اعلام شد
📝 جزئیات ثبت نام و پذیرش مشاور حوزههای علمیه
📝 آغاز جذب نخبگانی حوزه علمیه خراسان در گام دوم انقلاب
📝 راه اندازی شبکه ملی هنرمندان و فعالان رسانه با حضور بیش ۳ هزار خواهر طلبه
📝 مراسم افتتاح و کلنگ زنی ۸۴ پروژه عمرانی حوزههای علمیه خواهران برگزار شد
📝 کتاب سه جلدی «درسهای مکاسب(کتاب البیع)» منتشر شد
متن کامل: http://meftaah.com/?p=22537
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 حرمت سلاح کشتار جمعی، ابدی و استثناناپذیر است
✅ آیتالله عباس کعبی در گفتوگویی مطرح کرد؛
🔹 تولید، انباشت و بهکارگیری سلاح اتمی نهتنها تولید قدرت نیست، بلکه نابودی قدرت، تهدید بشریت و از بین بردن بشریت است. در واقع تولید و انباشت سلاح اتمی از مصادیق فساد فیالارض و هلاک و نابودی بشریت و موجودات زنده بر روی زمین و تأثیرگذاری بر نسلهای آینده است.
🔹 اسلام پیروزی و کسب قدرت را تنها از راههای معقول، مشروع و انسانی تأیید میکند، نه از راههای توأم با فساد فیالارض. پس، این راه قابل تأیید نیست، بلکه محکوم و حرام است و استثناپذیر هم نیست.
🔹 حکم عقل این است که قطع مادهی فساد واجب شرعی است و اگر سلاح میکروبی، شیمیایی و اتمی مادهی فساد است، باید ما به معاهدههایی بپیوندیم که این سلاحها را جمع و حذف کند.
🔹 رهبر انقلاب به شکل مبنایی و ریشهای مخالف تولید، انباشت و بهکارگیری سلاح اتمی هستند و فتوایشان هیچ استثنایی ندارد. حرمتی که ایشان قائلاند، حرمت ابدی و استثناناپذیر و مبتنی بر ادلهی اربعه و اطلاقات و عمومات روایات و آیاتی است که فساد را به شکل مطلق حرام میداند.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22541
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 قوامیت به معنای تدبیر و سیاست کردن است
✔️ حجتالاسلام والمسلمین علی نقی فقیهی در درس گفتار «فقه تربیت جنسی» خاطرنشان کرد؛
🔻 بررسی ادلهای قائلین به نواقص العقول بودن زنان
🔹 برای فهم مراد آیه 34 سوره نساء نیازمند بررسی مفهوم قوام به وسیله رجوع به اهل لغت هستیم.
🔹 با توجه به کتاب المصباح المنیر معنای آیه شریفه چنین است؛ مردان قیام کننده به امور زنان هستند.
🔹 براساس نظر علامه مصطفوی در کتاب التحقیق فی کلمات القرآن الکریم معنای آیه این است که قیام به امور زنان از توانمندی خدادادی مردان است.
🔹 آیتالله جوادی آملی بیان می¬کند «قيموميت مربوط به موردى است كه زن در مقابل شوهر و شوهر در مقابل زن باشد. قوام بودن در اين مقام نشانه كمال و تقرب الى الله نيست، زیرا مسئول تامين هزينه و سرپرستى داخله منزل بر عهده مرد است و این امر وظيفه است نه فضيلت.
🔻 در کتاب قاموس آمده: آيه فوق سه مطلب را روشن ميكند؛
1️⃣ مردان از جمله شوهران براى زنان بطور كلّى بر زنان قيّم و سرپرست هستند.
2️⃣ علت برترى مرد نسبت به زن در اداره امور و سرپرستى این است که مرد از حيث تفكّر و تدبّر و اداره امور و تحمّل كارهاى سخت به زن برترى دارد.
3️⃣ مهريّه و تأمين مخارج زن بر عهده مرد است.
✅ از مجموع نظرات فوق میتوان مفهوم آیه ۳۴ سوره نساء را چنین گفت: ان الرجال یقومون بامر نساء و رجال در آیه محصور به شوهران است. به تعبیر دیگر قوامیت به معنای تدبیر و سیاست کردن است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕حکم شک در وظیفه تربیتی
✅ حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت» تأکید کرد؛
📚 هرگاه در اصل جعل حکم تکلیفی تربیتی شک شود که آیا وظیفه تربیتی برای مکلف جعل شده است یا خیر؟ آیا شخص حق دخالت در تربیت دیگران دارد؟
🔻 این مسأله در دو صورت بحث میشود؛
1️⃣ شک در حکم تکلیفی الزامی در تربیت نسبت به فرزند مثلا؟ در این صورت شک اصل تکلیف تربیتی است که به هنگام شک در تکلیف بدون فرض حالت سابقه، مجرای جریان اصل برائت از تکلیف است.
2️⃣ شک در حکم تکلیفی غیر الزامی و استحبابی در تربیت فرزند و یا دیگری؟ در کلمات اصولیان و فقها مطرح شده که اصل عدم استحباب است ولی وجه این اصل به روشنی بیان نشده است. در احکام غیر الزامی، تکلیف و کلفت نبوده و مجرای حدیث رفع و برائت نیست.
💠 مگر گفته شود اصل جعل حکم و قانون دارای اثر و تبعات وضعی گرچه الزامی نباشد، خود عرفا نوع کلفت و ثقل بر انسان ایجاد میکند. به این بیان که آثار وضعی خاصگر چه لازم التحصیل(استحباب) و یا لازم الترک(کراهت) نباشد، اما وجود آن و امکان ترتب اثر آن در صورت انجام و یا ترک، عرفا نوع ثقلی میتواند به حساب آید که این امر ابهام دارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 کرونا؛ مجال ظهور عرصههای جدید از حیات دینداری
📝 حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست علمی تأکید کرد؛
🔹 هنگامی که کرونا فراگیر شد، با دو تجربه روبهرو بودیم؛ یکی لیبرال دموکراسی غربی است که کانون آن آمریکا است و یکی نیز برای چین است. ولی به نظر میرسد تجربه ایران به عنوان یک مدل سوم، قابل تأمل است.
🔹 تجربه یک سال گذشته نشان داد که علیرغم اینکه مساجد و مناسک اجتماعی در حیطه سنتی با چالش مواجه شدند، اما مناسک اجتماعی جدیدی به وجود آمد و کرونا عرصه جدیدی از حیات دینداری را بروز داد.
🔹 کرونا توانست عرصههای جدید و نوعی مواسات اجتماعی جدید مانند حوادث اجتماعی دیگری نظیر سیل و ... به وجود آورد که فرصت جدیدی بود و حرکتهای اجتماعی با هویت دینی را به وجود آورد.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22517
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 رسیدن به عدالت و استقلال اقتصادی با فراهم کردن زیر ساختهای اقتصاد اسلامی فراهم میشود
🔰 آیتالله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج فقه «مکتب اقتصادی اسلام» تأکید کرد؛
📕 مبانی مکتب اقتصادی، زیربنا را تشکیل میدهد و براساس این زیربنا، بنایی به نام نظام اقتصادی تشکیل میشود که این نظام اقتصادی بر روی آن زیربنا ما را به اهداف میرساند.
📕 اسلام در هر زمینهای من جمله اقتصاد پیش فرضهای اعتباری و تشریعی دارد که در بستر این پیشفرضها، مجموعهای از رفتارهای تثبیت شده را ایجاد میکند و اگر این رفتارها در آن بستر باشد به عدالت اقتصادی و قدرت اقتصادی منجر میشود.
📕 یکی از کارهایی که از ابتدای انقلاب انجام دادیم این بود که گفتیم نمیتوانیم اقتصاد اسلامی را پیاده کنیم، به همین دلیل فعلا سراغ اقتصاد غربی برویم و آن جاهایی که با اسلام نمیسازد را حذف کنیم. این کار شاید برای یک دوره خاصی به عنوان یک مُسکن کارآیی داشته باشد ولی وقتی ادامه پیدا کند همین مشکلاتی که اکنون میبینیم، به وجود میآید.
📕 وقتی نه مبانی را درست سامان دادیم و نه نهادها را درست شکل دادیم و برخی از نهادها را به شکل گزینشی آن هم با یک سری محدودیتهایی پذیرفتهایم، نتیجه این میشود که به جای رفاه عمومی، گرفتار فقر عمومی میشویم.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22533
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 اسلام هم امتیاز سیاسی و هم امتیاز اقتصادی بر مبنای تفاوتهای اجتماعی را رد میکند
✅ آیتالله محسن اراکی در درس خارج فقه نظام سیاسی بیان داشت؛
📚 از نمونههای مخالفت با امتیاز سیاسی بر مبنای تفاوت روابط اجتماعی جریان مخالفت امیرالمؤمنین(ع) با نصب معاویه بر ولایت شام حتی برای یک روز است.
📚 همان طوری که تفاوت اجتماعی در نظام اسلامی و چارچوب عدل نمیتواند منشأ امتیاز سیاسی باشد، همچنین تفاوت اجتماعی نمیتواند منشأ امتیاز اقتصادی باشد.
📚 طلحه و زبیر هم امتیاز سیاسی میخواستند و هم امتیاز اقتصادی؛ امتیاز سیاسی این بود که میگفتند که چرا کارهایی که انجام میدهی با رأی و مشورت ما انجام نمیدهی، ما صاحب سابقه در اسلام هستیم و این همه فضیلت داریم لذا ما را باید شریک خودت در حکومت بدانی.
📚 برخورد امیرمؤمنان(ع) با طلحه و زبیر هم امتیاز سیاسی را بر مبنای تفاوتهای اجتماعی و اعتباری مبتنی بر حسب و نسب را نفی میکند و هم لغو امتیازهای اقتصادی را بر اساس این تفاوتهای اجتماعی.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22545
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 با فقه جواهری میتوان به تمام نیازها پاسخ داد
🔰 آیتالله محمود رجبی در نشست علمی تأکید کرد؛
💠 امام خمینی(ره) به وسیله منشور روحانیت نقشه راه آینده را برای روحانیت، ملت و دولت ترسیم کرده و نسبت به توطئههای دشمنان نیز هشداری لازم را دادهاند.
💠 یکی از توطئههای دشمنان این است که روحانیت را مخالف تمدن، علم و پیشرفت معرفی کنند.
💠 روشنفکران غرب زده و مدعیان تمدن غرب، عاملان دشمنان هستند که میخواهند با تلاش خودشان در جامعه اسلامی نفوذ کرده و اهداف مستکبران را محقق کنند.
💠 عدهای به اسم اینکه باید حوزه، دین و اسلام را حفظ کرد میگویند روحانیت نباید وارد سیاست شود و این خطر بزرگی است.
💠 فقه جواهری پاسخگوی نیازها است، البته نقش زمان و مکان را باید در نظر گرفت. فقه میتواند پویا باشد و در هر زمانی پاسخگوی نیازها باشد.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22560
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ عقد سلف از بهترین ابزارهای مالی جهت تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است
💠 حجتالاسلام والمسلمین جواد عبادی در درسگفتار «آسیبشناسی فقهی نظام بانکی»:
📝 عقد سلف، یکی از بهترین ابزارهای مالی جهت تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است زیرا سرمایه دریافت شده توسط تولیدکننده، ثمن کالای او بوده، به مالکیت وی در میآید و میتواند آن را در فعالیتهای مختلف به کار گیرد.
📝 طبق ماده 42 آئیننامه اجرائی سلف، فروش محصولات تولیدی پیشخرید شده، قبل از سررسیدِ تحویل از سوی بانک ممنوع میباشد مگر اینکه مبیع قبل از سررسید به بانک تحویل شده باشد.
📝 قرارداد سلف به اشتباه جزء عقود با بازدهی معین شمرده شده است چراکه سود حاصل از فروش کالای تحویلی در سررسید قطعی نیست و ممکن است قیمت پیشبینی شده تغییر کرده باشد؛ لذا از این جنبه، عقد سلف کاملاً شبیه به قراردادهای مشارکتی است.
📝 طبق ماده 43 آییننامه مذکور، پیشخرید محصولات واحدهای تولیدی توسط بانکها در صورتی مجاز است که اینگونه محصولات توسط واحدهای درخواستکننده، تولید شود. شرط تولید مربوط به عقد شرعی سلف نیست اما سیاستگذار برای حمایت از تولیدکنندگان این شرط را در قرارداد سلف بانکی گنجانده است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ درباره مشروعیت رأی مردم در عصر غیبت برخی سکوت کرده و برخی قائل به عدم اعتبار آن هستند
📕 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه سیاسی مطرح کرد؛
🔰 بررسی اندیشه عدم توقف مشروعیت حکومت بر رأی مردم
🔹 طرفداران این نظر قائل به حکومت اسلامی هستند نه جمهوری اسلامی، از اینرو مشروعیت حکومت را متوقف بر رأی مردم نمیدانند.
🔹 برخی از آنها منکر مشروعیت حکومت بر رأی مردم در زمان حضور و غیبت هستند و برخی دیگر قائل به مشروعیت رأی مردم فقط در زمان غیبت هستند.
🔹 دلیل اینکه به این موضوع در عصر غیبت پرداخته نشده این است که وظیفه فقیه را محدود در اجرای حدود میدانستند نه تشکیل حکومتی که در رأس آن فقیه باشد و سیاست مدون بکند.
🔹 در عصر حضور رأی مردم مشروعیت ندارد اما در عصر غیبت عدهای نسبت به آن ساکت و عدهای دیگر قائل بر عدم اعتبار رأی مردم هستند.
📕 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22554
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com