✅ برگزاری آموزشهای کاربردی و مهارتی در حوزه
📌 حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 سخنرانی مهم رهبر معظم انقلاب در روز قدس
📝 عرضه آثار حضرت آیتالله مظاهری در نمایشگاه مجازی قرآن
📝 اندیشه اسلامی و معرفت قرآنی، تمدن ساز است
📝 برگزاری آموزشهای کاربردی و مهارتی در حوزه
📝 تمدید مهلت شرکت در جشنواره علامه حلی
📝 تمدید ثبت نام دومین مدرسه حقوق پارلمانی تا ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری
📝 پنجمین دوره آموزشی آشنایی با منظومه فکری رهبر انقلاب برگزار میشود
📝 از ۲۰ کتاب درسی حدیثی دانشگاه قرآن و حدیث رونمایی شد
📝 نرمافزار نهجالبلاغه همراه در قم رونمایی شد
📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23174
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اشکالات بنایی و مبنایی نظریه وجوب تشکیل نهاد قانونگذاری بر اساس آیه «و شاورهم فی الامر»
🔰 آیتالله محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانونگذاری»:
📚 برخی ادعا کردهاند آیه «و شاورهم فی الامر» و مانند آن، بر اساس نظریهی «وضع لفظ برای روح معنا»، دلالت بر وجوب تشکیل نهاد قانونگذاری آن هم به صورت انتخابی(شبیه پارلمانهای متداول در غرب) دارد.
🔻 اشکالات بنایی
🔹 اولاً: باید توجه داشت معنای لغوی غیر از «ظهور» در کلام است. مهم برای ما ظهور کلام است. بنابراین زمانی استدلال به آیه شوری تمام است که اثبات شود آیه، ظهور در معنای مورد ادعا(در زمان نزول) هم داشته باشد.
🔹 ثانیاً: حتی اگر بپذیریم واژه مشاوره ظاهر در همان معنای لغوی است و از معنای لغوی هم روح آن مد نظر است، نهایت چیزی که از آن استفاده میشود عبارت است از: کمک گیری از نظر دیگران برای روشن شدن واقعیت.
🔹 ثالثاً: امر به مشاوره، امر به پذیرش نظر مشاور در هر صورت(چه حق و چه غیر حق) نیست و چنین لازمهای ندارد.
🔹 رابعاً: مصوبات مجلس اینطور نیست که حالت مشورتدهی داشته باشد، بلکه قانونی است که در بسیاری از موارد حالت آمره دارد و الزام ایجاد میکند، هر چند دولت(نهاد اجرا) آن را نادرست بداند و مخالف مفاد آن باشد.
📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23168
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اندیشه اسلامی و معرفت قرآنی، تمدن ساز است
🔰 آیتالله علیرضا اعرافی در نشست «قرآن کتاب تمدن ساز» تأکید کرد؛
📚 وقتی از حیات و زندگی تمدنی صحبت میکنیم، سه لایه مهم را باید مورد توجه قرار دهیم. لایه اول، ظهورات و بروزات خارجی یک تمدن است. لایه دوم، علوم و دانشهای آن است و لایه سوم تفکر عقلانی و رویکردهای معرفتی، فلسفی و فکری آن است.
📚 وقتی به منابع دینی و آموزههای قرآن رجوع میکنیم، متوجه میشویم که در هر سه لایه البته با تفاوتهایی، اندیشه دینی و نگاه تمدنی وجود دارد و بر این اساس میتوان اسلام را به عنوان دین تمدنی تعریف نمود.
📚 تمدن اسلام آن تمدن وسط، جامع و حاوی اندیشهای است که به همه پراکندگیهای بشر سامان میدهد.
📚 البته ما معتقدیم تمدن عملی که در اسلام شکل گرفته، آن چنان خالص نبوده چون زوایای انحرافی در آن ظهور یافته است، اما در عرصه عمل نیز چند قرن شاهد یک تمدن بزرگ در پرتوی همین آیات قرآن و آموزههای اسلامی بودهایم که در زمینه ابتکارات و اختراعات و دانش بشری، دستاوردهای چشمگیری به همراه داشته است.
📚 ما در عصر جدید از پرتوی انقلاب اسلامی آن چه باید دنبال کنیم تمدن نوینی بر پایه اندیشه تمدنی اسلام است که نسبت به تمدنهای دیگر نه خشن و متعصب در نفی است و نه اینکه دریچه انفعال را به روی خود باز میکند.
📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23148
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📖 فردی که مرتکب فعل حرامی شده و پشیمان است را نمیتوان از عدالت خارج دانست
🔰 آیتالله مهدی مروارید در درس خارج «ادله عدالت مرجع تقلید» تصریح کرد؛
💢 عدالت عبارت است از یک استقامت عملی. معنای عرفی و متشرعی همین است که در مقام عمل، اعمال فرد در صراط مستقیم است و انحراف ندارد.
💢 شخصی که در ظاهر اعمالش منظم است، اما انگیزه قلبی ندارد، در عرف متشرعه وی را نمیتوانیم عادل بدانیم.
💢 استقامت عملی باید استمرار داشته باشد و استمرار زمانی اتفاق میافتد که یک منشاء قلبی داشته باشد.
💢 اگر فردی استقامت عملی دارد، اما به دلیل غلبه قوه غضبیه یا... مرتکب فعل حرامی شود، اما از فعل خویش پشیمان شود و به استقامت عملی خویش بازگردد، دلیلی بر خروج از عدالت وی نیست.
✅ متن کامل: http://meftaah.com/?p=23188
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 راهکار خروج از معامله دین به دین، تغییر در مفاد برخی قراردادهای بورس
📖 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج فقه بورس عنوان کرد؛
🔹 کسانی که در بورس فعالیت دارند به خصوص قانونگذاران بورس، دقت در جعل قوانین داشته باشند. گاهی معاملات در تسویه نقدی دین به دین است که بدون شک حرمت دارد؛ ولی گاهی دین به دین نیست؛ از معامله، دینی به وجود آمده و تسویه نقدی هیچ اشکالی ندارد.
🔹 یکی از راه حلها صلح است؛ متخصصین بورس برخی مفاد قراردادها را عوض کنند و تعهدهای طرفین را به هبه معوضه یا صلح به صلح تبدیل کنند؛ چون صلح کالی به کالی، اشکال ندارد؛ آن که اشکال دارد، بیع دین به دین است؛ دین به دین را نگویند معامله میکنیم؛ بگویند مصالحه میکنیم.
🔹 قراردادهای آتی در بورس، سررسید مشخص دارند که معاملات مختلفی به صورت فیزیکی یا غیر فیزیکی بر آن انجام میشود؛ مثلا از شرکتی سهامی میخرد؛ باید تحویل بگیرد، ولی روزانه تسویه حساب میکنند؛ اشکالی ندارد. ولی اگر کالی به کالی باشد، اشکال دارد.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23144
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 پیشنیاز حرکت در مسیر تولید علوم انسانی با رویکرد اسلامی
🔰 حجتالاسلام والمسلمین عباسی ولدی در درس گفتار «مبانی رشد و تربیت اسلامی»:
📚 هیچ مکتبی غیر از مکتب توحیدی نمیتواند ادعا کند که نقشهاش را از کسی گرفته که ارادهاش حاکم بر تمام عالم است و در مسیر اجرای اراده او هیچ مانعی وجود ندارد، این ادعا صرفا در اختیار مکتب توحیدی است.
📚 یکی از اصلیترین شگردهای دشمن برای غلبه بر مکتب ناب اهلبیت(ع) شناخت نقاط قوت و تبدیل آنها به نقاط ضعف یا غافل نمودن ما از آنهاست.
📚 ما در مکتبی تنفس میکنیم که طراح نقشه تربیتیاش کسی است که ارادهاش بر اجزای عالم تسلط دارد و نافذ است، نقطه قوت مکتب ما است که نباید از آن غافل باشیم.
📚 ایمان به خداوند و ایمان به وعدههای الهی یک پایه اساسی برای این است که در مسیر تولید علم لغزش نداشته باشیم و صرفا در مسیر الهی مبتنی بر مبانی دینی پیش برویم.
📚 کسی که در مسیر تولید علوم انسانی با رویکرد اسلامی افتاده، اگر قلبش مملو از ایمان به «إن الله بالغ أمره» نباشد، در مسیر تولید علوم انسانی با رویکرد دینی نمیتواند پیش برود.
📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22896
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✳️سلسه نشست های علمی نظام جامع خانواده✳️
◀️نشست شماره یک
🔶🔹با موضوع: "واکاوی زمینه های تحقق سیاست های ابلاغی خانواده و جمعیت "
🔻ارائه دهندگان:
1️⃣ آیت الله سید منذر حکیم "استاد خارج و نظریه پرداز نظام جامع خانواده اسلامی"
2️⃣ حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبائی نژاد "رئیس پژوهشکده زن و خانواده "
3️⃣ آیت الله احمد احمدی تبار "رئیس گروه فقه خانواده دانشگاه بین المللی المصطفی (صلی الله علیه و آله)"
🔻ناقد و دبیر علمی:
✅ حجت الاسلام والمسلمین مجید کافی امامی"پژوهشگر و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم "
🏢 مکان: سالن همایش ساختمان انجمنهای علمی
📆 زمان: دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
⏰ ساعت: ۱۸
حضور به صورت مجازی از طریق لینک:
🌐https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah/
----------------------------------------
#نشست_علمی
#نظام_جامع_خانواده
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📖 قواعد فقه تربیتی وارد بازار شد
📙 جلد سیام از سلسله کتابهای فقه تربیتی با عنوان «قواعد فقه تربیتی» با تألیف آیتالله علیرضا اعرافی و با تحقیق و نگارش سید عنایتالله کاظمی منتشر شد.
📙 کتاب پیشرو، برگرفته از دروس خارج فقه تربیتی آیتالله علیرضا اعرافی است که در چهار بخش «مقدمات و کلیاتی درباره اصل قواعد فقهی، بیان تاریخچه، تبیین دیدگاهها و قواعد فقه تربیتی»، «تبیین قاعده ارشاد جاهل»، «تبیین قاعده هدایت» و «تبیین قاعده امر به معروف و نهی از منکر» تدوین شده است.
💻 لینک مشاهده مشخصات، فهرست و مقدمه: https://b2n.ir/p32294
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#نشر
#آیت_الله_اعرافی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 امیرمؤمنان(ع) حجتی برای همگان به ویژه حکمرانان و سیاست ورزان است
🔰 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در گفتوگویی مطرح کرد؛
📝 درباره وجود امیرمومنان(ع) میتوان گفت که آن حضرت مدیریت متضادنماها بود. یعنی کسی که هم سیاست ورزی و حکمرانی داشته باشد و هم عبادت و زهد را پیشه خود کند.
📝 حضرت امیر(ع) حجتی برای همگان به ویژه حکمرانان و سیاست ورزان است. خدا حجت خود را بر سیاست ورزان از یک طرف و بر زاهدان و اهل عبادت از طرف دیگر تمام کرده است.
📝 حضرت علی(ع) مردم را به معنای واقعی کلمه باور داشت. یعنی مردم را یدک نمیکشید یا برای رای نمیخواست و لذا معتقد بود هر گروه و نژادی باید در حکومتش متنعم باشد.
📝 نگاه حضرت علی(ع) به پست و مقام یک نگاه ابزاری بود اما نگاه آن حضرت به مردم یک نگاه اصالتی.
📝 امیرمومنان(ع) مردم را به معنای واقعی باور داشت و مردم را به گروههای مختلف تقسیم نمیکرد و این دست یافتنی است.
📝 حضرت علی(ع) اخلاق را برای اطرافیان مراعات نمیکرد بلکه برای همه درنظر میگرفت و این مساله نیز دست یافتنی است مشروط بر این که انسان بخواهد.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23200
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 فعالیت شهید مطهری در زمینه فقه الخمینی
🔻 آیتالله عبدالکریم فرحانی در درس خارج «مبانی فقه حکومتی»:
📚 شهید مطهری(ره) در زمینه فقه الخمینی چند فعالیت مهم را انجام داده است که میشود یک نگاه مجمل به آنها داشت. ایشان نشان میدهند در زمینه اندیشه، یک ارتباطی بین اسلام و غرب وجود داشته و باعث به وجود آمدن دو مسلک در بین مسلکین گردیده است.
📚 دوره اول ارتباط اندیشه غرب و اسلام که باعث به وجود آمدن اشعری گری شده است را، ایشان با شواهدی تبیین مینمایند و تأثیر و تاثرها را واکاوی مینمایند. در مورد دوره دوم که باعث به وجود آمدن اخباریگری گردیده است کلامی را از زبان آیتالله بروجردی(ره) نقل مینمایند.
📚 به نظر میرسد دلیل اصلی که باعث به وجود آمدن این مسلکها شده این باشد که آن عده از دانشمندان اسلامی که در زمینه فقه اکبر دچار مشکل بودهاند و برایشان حل نشده بوده است در مواجه با غرب متاثر از آنها گردیدهاند و کسانی که دارای مبانی فقه اکبر(فلسفه) قوی بودهاند به سمت عدلیه و توحید رفتهاند و باعث شده است که راه عقل در فهم کتاب و سنت باز گردد.
💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23196
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 ذاتاً علم اقتصاد اسلامی داریم، ولی چون بین نظام و مکتب گیر کرده است، به مرحله اجرا نمیرسد
📝 دکتر سید مهدی زریباف در گفتوگویی تأکید کرد؛
📙 متفکر اقتصاد اسلامی فردی است که در وهله اول، مؤلفههایی شامل شناخت ادبیات نظام رقیب و تسلط داشتن بر ادبیات فقهی و فلسفی اسلامی را داشته باشد و سپس در وهله بعدی مؤلفه سوم که معطوف به خلاقیت و هنر متفکر است را نیز دارا باشد.
📙 یک متفکر اقتصاد اسلامی باید فضای اقتصاد را معماری کند و فرآیندی حکم دهد و تنها باید و نباید نگوید. از این رو درعینحال که بایدها و نبایدهای فقهی، دینی و فلسفی در ذهن متفکر وجود دارد اما وقتی با مسئله مواجه میشود، مبتنیبر یک فرضی راهکار عملی ارائه میدهد که خود این فرض تغییر یافته یک فرض غربی است.
📙 آنچه که امروز اقتصاد اسلامی نامیده میشود، به حوزه کاربرد نمیرسد. این مرحله در حقیقت تازه گام اول یک متفکر اقتصاد اسلامی است. بنابراین ما یک نظام آموزشی میخواهیم که گامها را یک به یک طی کند و وی را برای اینچنین کاری آماده کنیم. آن وقت است که شما میتوانید بگویید که ما داریم به سمت علم اقتصاد اسلامی میرویم. ما ذاتاً علم اقتصاد اسلامی داریم اما چون بین نظام و مکتب گیر کرده است، به مرحله اجرا نمیرسد.
📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23203
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📒 تأملی در معیارهای رییسجمهوری و مصوبه شورای نگهبان
🔰 ابوالفضل درویشوند در یادداشتی عنوان کرد؛
📝 کسی که رییسجمهوری میشود قرار است پس از رهبری عالیترین مقام رسمی کشور و رییس شورای عالی امنیت ملی بشود که لازمه این امر دارا بودن فهم و جایگاه سیاسی و مذهبی است. هرکسی نمیتواند دارای این اوصاف باشد. باید مدیر و مدبر باشد.
📝 صرف وزارت(با قید اینکه بهترین وزیر در حوزه تخصصی خود بوده باشد) دلیل مدیر یا مدبر بودن در حد ریاست جمهوری نیست. همچنین نمایندگی مجلس و استاد دانشگاه بودن دلالتی بر مدیریت و تدبیر ندارد. فردی که سابقه مدیریتی قابل توجهی نداشته باشد، چگونه مدیریت او قابل احراز است؟
📝 براساس بند 5-10 سیاستهای کلی انتخابات، تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است. شورا در این راستا در مقاطع گوناگون از جمله در روزهای اخیر سعی در انجام این صلاحیت قانونی داشته است و مصوبه اخیر شورای نگهبان برای شفافیت بیشتر این معیارها قابل تقدیر و توجه است.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23222
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ انجام واجبات و ترک محرمات نشانگر عدالت است؟
🔻 آیتالله مهدی مروارید در درس خارج «ادله عدالت مرجع تقلید» بررسی کرد؛
🔹 شیخ انصاری و جمعی دیگر قائل بر این هستند که در عدالت ملکه معتبر است؛ یعنی حالت نفسانیای که وادار به فعل واجبات و ترک محرمات نماید.
🔹 برای این مطلب ادلههایی ارائه شده بود، مانند اینکه مقتضای اصل این است که عدالت باید حتما ملکه باشد و در صورت شک به آن نمیتوان چنین اصلی را پذیرفت.
🔹 دلیل دوم اخباری است که در باب امام جماعت وارد شده است، تعبیراتی در این روایت وجود دارد که مناسب با این است که عدالت حیث اعمال نیست؛ بلکه یک حیثیت نفسی و ملکه نفسی در آن معتبر و ملحوظ است.
🔹 وجه استدلال در این روایات این است که وثوق دین زمانی ایجاد میشود که شخصی که تارک محرمات و فاعل واجبات است، محرک وی یک حیثیت نفسی و یک ملکهای باشد و صرف اینکه شخصی از جهت عمل استقامت دارد و فاعل واجبات و تارک محرمات است، وثوق دین ایجاد نمیکند.
🔹 در ارتباط با این استدلال اشکالی که وجود دارد این است، اگر مدتی با یک فرد ارتباط داشته باشیم و متوجه شویم در شریعت تارک محرمات و فاعل واجبات است، این چه ارتباطی دارد به اینکه عدالت را ملکه بدانیم.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23184
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 واکنش آیتالله محسن اراکی به جنایات گروههای تروریستی در افغانستان
📚 قطعاً جانیان این جنایت بزرگ به زودی سزای این اقدام کوردلانه را از دستان توانمند جبهه مقاومت دریافت خواهند نمود.
📚 در آن سوی سرزمین پهناور اسلامی، گرگ صفتان صهیون با حمله به نمازگزاران عاشق مسجد الاقصی و فلسطینیان ستمدیده و مظلومِ محله «شیخ جراحِ» قدسِ اشغالی، و با بیرون راندن و دستگیری ساکنان آن منطقه، ظلم را در حق فلسطینیان به حد اعلی رساندند.
📚 اکنون به خواست الهی دیگر صهیونیستهای وحشی و کوردل در هیچ جای سرزمینهای اشغالی از پاسخ کوبنده ی جبهه مقاومت در امان نخواهند بود و تا این غده سرطانی که منطقه را با آتش فتنه و جنایت به آشوب کشیده، بر طرف نگردد نبرد ادامه خواهد یافت.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23228
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#بیانیه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 داشتن گفتمان و بازخوانی مسائل اصول فقه؛ عناصر روششناسی استنباط در فقه نظام
🔻 گزارش تفصیلی نشست «روششناسی استنباط در فقه نظام» آیتالله علیدوست؛
📚 منظور از فقه، شریعت نیست، چون ما یک شریعت داریم و یک فقه و اینها نباید به هیچ عنوان جای یکدیگر به کار بروند. چون میبینیم در بسیاری مواقع افرادی انکار نظام در شریعت میکنند، ولی فقه را مثال میزند و یا اینکه اثبات نظام در شریعت میکنند ولی نظام در فقه را تعبیر میکنند.
📚 در روششناسی استنباط فقه نظام نخستین چیزی که نیاز است، داشتن یک رویکرد است. یعنی نیازمند یک گفتمان هستیم که از داخل آن رویکرد خارج شود. دومین عنصر بازخوانی مسائل اصول فقه است.
📚 بنده معتقدم اصول فقه، دفتر نخستش نوشته شده وگرنه دفتر دوم و سوم اصول فقه مانده است. در این دو دفتر باید صدها مسأله بیاید. بنده معتقدم اصول از حیث بحث و گفتوگو چاق شده و جای قیچی کردن دارد.
📚 اگر اصول فقه نظام تدوین شود بسیار خوب است. ولی اگر تصورتان این باشد بگوییم میان اصول فقه نظام و اصول فقه سنتی یک دیواری وجود داشته باشد و بگوییم اصول فقه نظام برای گروهی و اصول فقه سنتی برای گروه دیگر است، الزاماً این گونه نیست.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23232
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#گزارش_تفصیلی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 پیام مراجع معظم تقلید در محکومیت حادثه تروریستی کابل
📌 حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📚 پیام مراجع معظم تقلید در محکومیت حادثه تروریستی کابل
📚 سالگرد ارتحال آیتالله بهجت به صورت مجازی برگزار میشود
📚 مدیر حوزههای علمیه با آیتالله خرازی دیدار کرد
📚 نامه جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه به آیتالله اعرافی درباره انتخابات
📚 فراخوان هشتمین دوره شناسایی طلاب استعداد برتر
📚 رونمایی از نسخه آزمایشی سامانه تبلیغ تخصصی
📚 پویش سراسری عهد و پیمان طلاب و روحانیون با امام عصر(عج) آغاز شد
📚 معاون جدید آموزش مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران منصوب شد
📚 فعالیت روزانه ۶ هزار کاربر در سامانه «سیما»ی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران
📚 ورود تازههای نشر ناشران حوزوی به همایش کتاب سال حوزه
📚 گردآوری وسیع منابع علوم اسلامی در موتور جستجوی هوشمند «جهد»
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23244
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 مصوبه شورای نگهبان؛ ضروری و قانونی
📕 دکتر محمد بهادری جهرمی در یادداشتی مطرح کرد؛
🔹 اول اینکه وظیفه قانونی شورای نگهبان بر طبق قانون اساسی، تشخیص صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاستجمهوری است و این شورا صلاحیت این را دارد که تفسیر خود را از رجل سیاسی، مدیر و مدبر بودن و شروط دیگری که برای یک کاندیدای ریاستجمهوری وجود دارد، اعلام کند.
🔹 دوم اینکه اتفاقا انتقاداتی که سالها به شورای نگهبان میشد، این بود که گفته میشد عباراتی که در اصل 115 قانون اساسی درباره ویژگیهای داوطلبان ریاستجمهوری ذکر شده، کلی و تفسیرپذیر است و همین مسئله موجب شده تا شورای نگهبان براساس رویکرد مصداقمحور صلاحیت افراد را بررسی کند و معیار عینی برای قضاوت و نقد تصمیمات شورای نگهبان وجود ندارد؛ بنابراین مصوبه اخیر شورای نگهبان در راستای جزئیکردن و عینیکردن مصداقها از دیدگاه شورای نگهبان است.
🔹 البته هیچ مانعی برای نقد مصوبه اخیر شورای نگهبان وجود ندارد؛ اما باید دانست که این مصوبه دست بازیگران عرصه سیاسی را از دو جهت باز میکند. یکی اینکه از قبل بتوانند پیشبینیپذیری بهتری از فیلترها و شاخصهای شورای نگهبان داشته باشند و با آگاهی بیشتری وارد این عرصه شوند و نکته دوم اینکه مسیر را باز میکند تا نظر شورای نگهبان به بوته نقد گذاشته شود. به بیان دقیقتر شورای نگهبان با این مصوبه از تشخیص فردی فاصله میگیرد و در عمل پاسخگویی و نقدپذیری این شورا بسیار بالا میرود.
✅ متن کامل: http://meftaah.com/?p=23214
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری درس خارج «فقه نظام سیاسی» آیتالله اراکی
📙 درس خارج «فقه نظام سیاسی» آيتالله محسن اراكی، عضو شورای عالی حوزه علمیه از سر گرفته میشود.
📆 زمان: روز يكشنبه ٢۶ ارديبهشتماه ساعت 09:15 به صورت «مجازی»
🔹پخش زنده از طريق كانال آپارات توسط لينك زير:
🌐http://www.aparat.com/ayatollah.araki/live
🔹پخش زنده صفحه رسمی معظم له در اینستاگرام به آدرس زیر:
🆔https://www.instagram.com/mohsen.araki.ir/
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاسی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ مشروعیت داشتن اصل بازار بورس دلیلی بر جواز تمام معاملاتش نیست
🔻 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بورس»:
📝 اصل بازار بورس مشروعیت دارد و عقلایی است؛ ولی دلیل بر این نیست که کلیه معاملاتش مورد صحه و تایید باشد.
📝 در بورس اگر کالای ممنوعه شرعی مانند خمر و موجودات نجس العین و سگ و خوک، معامله نشود و معاملات هم ربوی نباشد، مشروعیت دارد.
📝درست است که بازار بورس ایران را داریم بررسی میکنیم، ولی در مواردی بورسهای خارجی هم شبیه ما است؛ قطعا اگر شبیه به قوانین ما باشد آن قوانین را هم شامل میشود، مگر جاهایی که در بورس خارج، به عنوان نمونه کالاهای محرّم و ممنوعه را هم خرید و فروش کنند. سگ و خوک و شراب هم شاید خرید و فروش کنند؛ سود ربوی هم دارند که قطعا این معاملات، مورد تایید نیست.
📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22872
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ایرادات هفتگانه طرح جدید بانک مرکزی
🔹 مورد نخست، در این طرح ساختار معیوب بانکهای موجود تأیید و تصویب شده و کار خاصی در جهت تحول آنها انجام نشده است.
🔹 مورد دوم، عدم توجه به مؤلفههای اقتصاد مقاومتی مانند عدالت محوری و مردم بنیانی است.
🔹 مورد سوم، این طرح باید پیکره بانکی را یک پیکره منسجم ببیند، سپس طرح بانک مرکزی رو ارائه بدهد در حالی که این اتفاق نیفتاده است.
🔹 مورد چهارم، برخی از مواد این طرح نیاز به تأملات جدی در بحث فقهی و اقتصادی دارد که از آن صرف نظر شده است.
🔹 مورد پنجم، این طرح مشکل رباخواری را حل نکرده است، بلکه سبب تشدید آن نیز خواهد شد.
🔹 مورد ششم، با این طرح بانک مرکزی بخشی از قوه مجریه شده که به راحتی میتواند در آن دخل و تصرف کنند.
🔹 مورد هفتم، در این طرح به جایگاه شورای فقهی توجه لازم و کافی نشده به گونهای که آن را ابزار دست رئیس بانک مرکزی قرار دادند و جایگاهش در شأن آن و مناسب جامعه دینی ما نیست.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23260
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ دلایل حساسیت حوزه علمیه نسبت به طرح بانکداری بدون ربا
🔻 حجتالاسلام والمسلمین مهدی رجایینیا مطرح کرد؛
📝 در بسیاری از محافل علمی بیان میشود که چرا در میان طرحهایی که در مجلس شورای اسلامی مطرح هستند، حوزه علمیه به طرح بانکداری بدون ربا حساسیت و موضعگیری خاصی دارد؛ چون بحث بانکداری با یکی از احکام مهم اسلام، ربا، گره خورده و بر همین اساس حوزه با جدیت به این زمینه پرداخته است.
📝 مسائل مهمی مانند قانون بانکداری، ساختار اجرایی بانکها و بانک مرکزی، مشکلات فرهنگی و ناآگاهی از قانون بانکداری بدون ربا در اجرا نشدن این قانون تأثیرگذار بودند و باید تلاش میشد که این قانون اصلاح و گامهایی برای حذف ربا از نظام اقتصادی برداشته شود.
📝 برای رفع این کاستیها، انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه و کارگروههایی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس طرحی را آماده و به مجلس ارائه کردند و این زمینه طرح کنونی شد. حوزه از ابتدای انقلاب در مورد بانکداری دغدغه داشته و طبیعی است به قوانینی که در این خصوص وضع میشود حساس باشند.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23273
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 ماهیت و حکم شرکت در انتخابات از منظر فقه سیاسی
🔰 آیتالله محسن فقیهی در گفتوگویی تبیین کرد؛
📚 در مورد ماهیت شرکت در انتخابات معمولا دو نظر مطرح میشود: یکی اینکه رأی دادن، حق مردم است و نظر دیگر اینکه رأی دادن به عنوان تکلیفی به عهده مردم میباشد. در توضیح تفاوت این دو نیز گفته میشود که اگر شرکت در انتخابات حق مردم باشد، هر شخصی مختار است که از این حق خود استفاده کند یا اینکه استفاده نکند؛ اما اگر به عنوان تکلیف باشد، باید در انتخابات شرکت کند.
📚 شرکت در انتخابات نیز همینگونه است؛ یعنی هم حق است؛ به این معنا که هر شخص حق دارد در سرنوشت سیاسی جامعه اثرگذار باشد و نظر خود را درباره روی کار آمدن افراد مختلف ابراز کند و هم تکلیف است؛ به این معنا که هر فردی از جامعه وظیفه دارد در انتخابات شرکت کند و از این طریق زمینه تصمیم گیریهای درست در کشور را فراهم کند و مانع روی کار آمدن افراد کم صلاحیت بشود.
📚 یکی از مهم ترین ادلهای که برای وجوب شرکت در انتخابات اقامه میشود، وجوب حفظ نظام است. با این بیان که حفظ نظام اسلامی واجب است و اختلال نظام حرام است. وقتی حفظ نظام واجب باشد هر کاری که حفظ نظام متوقف بر آن باشد نیز از باب مقدمه، واجب خواهد بود و شرکت در انتخابات از امور مؤثر در حفظ نظام است. در نتیجه شرکت در انتخابات واجب است.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23266
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) در سطح 5 راهاندازی میشود
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سید حمید علویآزیز خبر داد؛
📚 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) به منظور پاسخگویی به دغدغههای مقام معظم رهبری در زمینه تحول در حوزه علمیه و تربیت نیروی کارآمد و متخصص برای پاسخ به نیازهای فزآینده نظام در عرصههای مختلف راهاندازی میشود.
📚 جمعی از اساتید و کارشناسان در حال تدوین اساسنامه و طراحی برنامههای آموزشی، پژوهشی و تربیتی این مدرسه هستند. این مدرسه علمی عالی در محل مدرسه میرزا جعفر و حریم حرم مطهر امام رضا(ع) با اصالت حوزوی و تأکید بر سنتهای کارآمد حوزه ایجاد خواهد شد.
📚 با حمایت تولیت آستان قدس رضوی و تأکیدات مدیر حوزه علمیه خراسان در حال برنامهریزی هستیم تا کرسیهای دروس عالی این حوزه بیش از پیش در مدارس واقع در حرم مطهر امام هشتم(ع) تشکیل شود.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23282
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔻 اشکالات یازدهگانه طرح قانون بانک مرکزی
🔹 ادامه مشکلات کنونی از جمله مشکل خلق پول.
🔹 ساختار نامناسب برای بانک مرکزی.
🔹 حذف ارکان مهم بانک مرکزی.
🔹 تسلط هیأت عالی بر بانک مرکزی.
🔹 مشکل عزل اعضای غیر اجرایی.
🔹 تغییر ماهیت هیأت نظار.
🔹 شعار استقلال بانک مرکزی.
🔹 شعار اقتدار بانک مرکزی.
🔹 عدم شفافیت و پاسخگویی بانک مرکزی.
🔹 عدم رعایت اصول حاکمیت شرکتی.
🔹 اشکالات شورای فقهی.
📖 تاکید میشود فرصت اصلاح نظام مالی را نباید با تصویب این طرح از دست داد. اگر نظام مالی اعم از بانک، بورس و بیمه با یک طرح اسلامی مطلوب به نحو درست اصلاح شود مهمترین شرط لازم شکوفایی اقتصاد و حل مشکلات موجود فراهم شده است، اما در صورت تصویب این طرح و طرح بانکداری که نسخههای مختلف آن در سالهای اخیر ارائه شد و دقیقا در همین راستاست تغییری ایجاد نخواهد شد و وضعیت اقتصادی کنونی ادامه خواهد یافت.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23255
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#حوزه_دانشگاه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 عدالت، استقامت عملی و عدم انحراف از مسیر مستقیم است
🔰 آیتالله مهدی مروارید در درس خارج «بررسی ادله عدالت مرجع تقلید»:
📝 عدالت همان استقامت عملی و عدم انحراف از جاده صحیح و مستقیم است، نوعاً منشاء این استقامت عملی یک حالت نفسانی مثل خوف و رجاء است.
📝 اینکه فردی ترک محرمات و انجام واجبات دارد، اما منشائی غیر از خوف و رجا راسخ نسبت به خداوند تبارک و تعالی دارد، مثل اینکه از روی خجالت اینگونه رفتار میکند، نمیتوان وی را عادل بدانیم.
📝 اگر فرض کردیم مفهوم عدالت مجمل است و مردد بین مضیق و موسع است میگوییم مقداری که به مطلقات یقین داریم عمل میکنیم وگرنه ادلهای که میگوید به عالم رجوع کن و... باید عمل نماییم و آن مقداری که یقین داریم خارج شده از عدالت مربوط به جایی است که مطمئن شدیم مجتهد فاسق است.
📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23180
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com