✅ گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از مدرسه تخصصی فقه نظام از درس خارج مبانی مکتب اقتصاد اسلامی آیتالله هادوی تهرانی
📝 از جمله اهداف دولت، تحقق اهداف اقتصادی است. اما باید توجه داشت که تحقق این هدف منحصرا بر عهده دولت نیست بلکه مردم نیز در تحقق آن دخیل هستند. اما در این میان دولت باید آن را مدیریت کند و پاسخگو باشد.
📝 از دلایلی که میتوان برای دخالت مردم در تحقق اهداف اقتصادی بیان کرد، این است که همه نهادهای اقتصادی، دولتی نمیباشند و نهادهای غیر دولتی نیز در میان آنها وجود دارند. اما باید توجه داشت که مردم در زمینه سازی برای تحقق مبانی نقشی ندارند و این امر بر دوش دولت میباشد.
📝 عدالت یکی از اهداف اقتصاد میباشد که دو شاخصه رفاه عمومی و تعدیل ثروت در آن لحاظ شده است. مردم در تحقق عدالت به خصوص در بخش تعدیل ثروت به وسیله پرداخت مالیات شرعی مانند خمس و زکات، پرداخت مالیاتهایی که دولت تعیین میکند و کمکهای بلاعوضی که به اقشار ضعیفتر میکنند، نقش دارند.
📝 آزادی فعالیت اقتصادی، در مفاهیم اسلام یک مفهوم کلی است که امروزه در قالب شاخصههای مشخص، عینیت پیدا کرده است که همه آنها مورد پذیرش اقتصاد اسلامی میباشد. همه آن شاخصهها باید تامین شود تا بتوان گفت اقتصاد اسلامی آزاد است.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27439
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ ثبت نام حوزه علمیه مشکات در سال تحصیلی 1401-1402
📝 برای ثبتنام به سایت حوزه علمیه مشکات www.howzehmeshkat.ir مراجعه نمایید.
☎️ تماس: واحد پذیرش برادران: 32400204 -025
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ بررسی عدالت اجتماعی از سوی حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان
📝 مالکیت حقیقی، از آن خداست. همچنین مالکیت ما نسبت به قوای خود، حقیقی است اما مالکیتهایی که در زندگی اجتماعی استفاده میشود، اعتباری هستند. اعتبار یعنی دادن حد و تعریف چیزی به چیز دیگر به صورت ادعائی مثل دادن حد مالکیت حقیقی به مالکیت ما نسبت به کتاب.
📝 خاستگاه اولی مالکیت اعتباری در زندگی عقلاء، چیست؟ برخی از فقهاء و فلاسفه، واحد اولیه را کار میدانند نه احتکار! و کار یا به صورت صناعت است یا به صورت حیازت. بعد از آن، مالکیتهای تبعی مطرح میشود مانند ارث، خرید و فروش و... یعنی اگر کار (واحد اول) نمیبود، مالکیتهای بعدی نیز نمیبود.
📝 جامعه غیر عادلانه به این صورت است که بهره مندی، از کار مفید نیست بلکه از طریق بورس بازی و اختلاس و... است. همچنین طبق نتیجه دوم، نشانه دیگر جامعه غیر عادلانه این است که ثمره کار را، دیگری ببرد(استثمار). در دنیای مدرن، این نظم طبیعی و عقلائی که بیان شد، بهم ریخته است و مثلا کارگر که کارش از همه بیشتر و سخت تر است، از فقیرترین افراد جامعه هستند.
📝 البته متاسفانه در عمل همیشه دولت، جانب کارفرما را رعایت میکند زیرا گفته میشود که اگر دستمزد کارگر بالا برود، هزینه تولید بالا میرود و نمیتوان در بازار رقابت کرد در نتیجه ورشکست میشویم و از آن طرف چون تولید و رشد اقتصادی، برای دولت مهم است، در مقابل رشد درآمد کارگر مقاومت میکند.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27519
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 دوفصلنامه علمی تخصصی «مطالعات کودک وخانواده» وابسته به معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان خوزستان و با راهبری مدرسه علمیه الزهرا(س) سطح۲ اهواز، اقدام به برگزاری فراخوان مقالات پیرامون موضوعات مرتبط با مسائل «کودک وخانواده» نموده است.
🔹 این فراخوان، به منظور تشویق افراد مستعد به امر پژوهش و تقویت روحیه تحقیق و تضارب آراء و اندیشه های پژوهشگران و دانشوران بارویکردهای فقهی، حقوقی، تربیتی، جامعه شناختی و روانشناختی طلاب و دانشوران است.
📝 از محققان وپژوهشگران سراسر کشور، دعوت می شود با پیوستن به این فراخوان،مارا در بالا بردن سطح کیفی امر پژوهش در حوزه های علمیه، همراهی نمایند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#اهواز
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ محمد صادق الهاشمی تحلیلگر عراقی طی یادداشتی به بررسی ابعاد مختلف توییت «احمد الطیب» شیخ الازهر در باره جنگ اوکراین و روسیه پرداخت.
🔹 توییت شیخ الازهر به عنوان رئیس بزرگترین نهاد رسمی دینی اهل سنت در جهان اسلام، اعلام موضع اهل سنت جهان در قبال جنگ روسیه و اوکراین و سوگیری آشکار به نفع غرب علیه روسها تلقی می شود و این موضع گیری پیامدهای جدی و مهمی در پی خواهد داشت.
🔹 مواضع امام خامنه ای (دام ظله) و شیخ الازهر تفاوتهای ماهوی آشکاری دارند. چرا که مقام معظم رهبری هرگونه جنگ وخونریزی را محکوم کردند و خواستار توقف آن شدند، و همچنین صراحتا آمریکا را مسئول این جنگ دانستند، زیرا آمریکا با تهدید امنیت کشورها و ملتهای دیگر، اوکراین را گرفتار این جنگ کرده است و همین رفتارهای آمریکای نتایج خطرناکی از جمله درگیری مسلحانه دارد.
🔹 این موضع الازهر - در حمایت از غرب - نشان دهنده همبستگی و تداخل نهاد دینی اهل سنت با غرب و تسلیم شدن آن در برابر قدرتهای غربی است. شیخ الازهر از اوکراینیها دفاع کرد، موضعی که بی هیچ تردیدی خوب و پسندیده است، اما سکوت وی در برابر تجاوزهای خونین و مستمر به مردم مظلوم فلسطین، یمن، لبنان، سوریه و عراق نشان می دهد که موضع گیری آقای «الطیب» در دفاع از مردم اوکراین، هرگز با انگیزههای دینی یا بشردوستانه نبوده است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27515
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔔 اطلاعیه پذیرش دانش پژوه درواحد آموزشی مرکز تخصصی فقه و حقوق "مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی" سال تحصیلی 1402-1401
1️⃣ سطح2,«فقه،حقوقوقضایاسلامی», رشته«فقهوحقوق»
2️⃣ سطح3,«فقه،حقوقوقضایاسلامی», رشته«فقهوحقوقخانواده»
3️⃣ سطح3, «فقه،حقوقوقضایاسلامی», رشته«فقه و حقوق جزا و جرم شناسی»
4️⃣ سطح3,«فقه،حقوقوقضایاسلامی», رشته«فقه و حقوق خصوصی»
5️⃣ سطح3,«فقه،حقوقوقضایاسلامی», رشته«فقهوحقوقعمومی»
6️⃣ سطح3,«فقه،حقوقوقضایاسلامی», رشته«فقهوحقوقبینالملل»
7️⃣ سطح3,«فقه،حقوقوقضایاسلامی», رشته«فقهوحقوقبشر»
8️⃣ سطح3,«فقه،حقوقوقضایاسلامی», رشته«فقهوحقوقوقف»
✅ ثبت نام از طریق سامانه پذیرش مراکز تخصصی حوزه های علمیه
https://paziresh.ismc.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=363&pageid=41966
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
7.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | فقه الطب
🔸 تیزر جلسات تخصصی فقه الطب، با حضور حضرت آیت الله سیفی مازندرانی
🔹برگزار شده در مرکز تخصصی فقه و اصول معهد الاجتهاد الفعال
🔺️ به منظور دسترسی به محتوای درس به کانال و سایت استاد مراجعه نمایید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_الطب
#ویدئو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 بررسی فقه تعزیرات توسط حجتالاسلام والمسلمین تاج آبادی
📝 از حیث اصطلاحی، تعزیر عبارت از عقوبت یا اهانتی است که در شریعت اسلامی، اندازه و مقدار مشخصی برای آن تعریف نشده است. اگر اندازه و مقدار آن تعیین شده باشد، به آن حدّ گفته میشود.
📝 یکی از چالشهای مهم در تعریف و تبیین مفهوم تعزیر، جعل مفهومی تحت عنوان «تعزیرات منصوص شرعی» است که سبب ایجاد پارهای اختلافات در میان فقها شده است. از این رو لازم است به تبیین چنین مفهومی مبادرت شود.
📝 عبارت «تعزیر منصوص شرعی» در عنوان خود یک تناقض آشکار است؛ چرا که «تعزیر» به معنای بدون قید و غیر متعین است، اما «منصوص» به معنای محدودیت و منصوصیت به محدوده و میزان است و بیشتر با تعریف «حدّ شرعی» هماهنگی دارد.
📝 در واقع، معنای لغوی فعل مجرد از این ریشه، بالا بردن، ارتفاع دادن به منظور رساندن مفهوم است. همچنین «نصص» در کلام و سخن یعنی به غایت و منتهای یک مدلول رساندن و تبیین معنا و مفهوم اطلاق میشود.
📝 واضح است که این دو عنوان در کنار یکدیگر تناقض آشکار است. شهید ثانی برای حل این چالش، از قید «غالباً» در تعریف تعزیر استفاده کرد و افرادی از تعزیرات را از تعریف مرسوم و رایج تعزیر مستثنی کرد.
✅ متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27551
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📝 لبیک آستان قدس رضوی به فرمان رهبر انقلاب برای تحقق شعار «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین»
🔻 مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی:
🔹 آستان قدس رضوی بر اساس سیاستهای کلان ابلاغی تولیت محترم، مبنی بر توجه جدی به مقوله اقتصاد دانشبنیان، حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و حمایت از مجموعههای علمی و دانش پایه، با تکیه بر وجه عالم آل اللهی امام رضا (ع) و در لبیک به دغدغه سالیان اخیر مقام معظم رهبری، اقدام به تاسیس شرکتهایی در حوزه حمایت از اکوسیستم نوآوری کرده است.
🔹 با توجه به نامگذاری هوشمندانه سال 1401 به عنوان مطلع قرن جدید، توسط مقام معظم رهبری به نام «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین»، آستان قدس رضوی حمایت کامل و همه جانبه خود را از این شعار اعلام داشته و قطعا با انگیزهای مضاعف، فعالیتهای خود در حوزه تولید دانشبنیان، بهویژه در بخش سرمایهگذاری خطرپذیر را بیش از پیش توسعه خواهد بخشید.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27587
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#مشهد
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 یادداشت تحلیلی درباره شعار سال
✅ رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را به عنوان سال «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین» نامگذاری کردند.
🔹 پایگاه KHAMENEI.IR در یادداشتی تحلیلی به بررسی جزئیات و ویژگیهای تولید دانشبنیان پرداخته است. دانشبنیان مصداقی از اقتصاد مقاومتی است که کمترین وابستگی را به ساختارهای بینالمللی و تکانههای آن دارد.
🔹 خروجی خط تولید دانشبنیان پیش و بیش از آنکه یک خط تولید صنعتی انبوه باشد یک خط تولید فکر و اطلاعات و علم و ایده است. به عبارت دقیقتر، خط تولید دانشبنیان یک خط تولید انبوه در مقیاس کلاسیکِ و صنعتی خودش نیست شبیه معنایی که مخاطب با شنیدن واژه کارخانه به ذهنش متبادر میشود.
🔹 خروجی خط تولید دانشبنیان اطلاعات و علم و بهرهوری یا کالایی است که مبنا و بنیان آن را این مفاهیم تشکیل میدهند. دانشبنیانها در پی آن هستند که وضعیت و سازوکارهای فعلی تولید را با روشهایی که ریشه در علم دانشگاهی و آکادمیک دارد ارتقا دهند.
🔹 از همین جهت میتوان مدعی شد که خط تولید دانشبنیان در یک مقیاس کلی این ظرفیت را داراست که خروجی تولید صنعتی را بهبود بخشیده و بهرهوری تولید را در بخشهای صنعتی و غیرصنعتی بهبود بخشد.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27532
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔰موسسه اشراق و عرفان با همکاری دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح و دیگر مراکز و موسسات فعال در عرصه فقه و تربیت برگزار میکند:
✅ مدرسه بهاره فقه تربیتی: فصل دوم «فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی»
👤با حضور و اشراف علمی حضرت آیت الله علیرضا اعرافی
🔹ویژه طلاب و دانشجویان ارشد رشتههای مرتبط
💻 جلسات به صورت غیر حضوری(مجازی) برگزار میگردد
🔻 مزایا:
🔹 صدور گواهی معتبر؛
🔹 ارایه بسته محتوایی دیجیتال؛
🔹 راهنمایی پایاننامه شرکت کنندگان و مشاوره علمی برخط.
📆 ثبتنام: 15 فروردین تا 15 اردیبهشت
◀️ کسب اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/q14069
📳 ثبتنام و پاسخگویی: 09053550619 و 02537748540
♨️ ثبتنام در دوره برای شرکتکنندگان در مدرسه پاییزه و معرفی شدگان از مؤسسات همکار (لوگوی آنها در پوستر هست)، رایگان است.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27833
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ترببت
#مدرسه_بهاره
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از سومین همایش «علوم انسانی قرآن بنیان با محوریت مبانی و آرای علمی علامه طباطبائی(ره)»؛
🔹 دکتر عبدالله معتمدی: یکی از نگاههایی که باید در علوم انسانی قرآن بنیان وجود داشته باشد جامعیت در ساحتها است که در اندیشه غربی مورد توجه قرار نگرفته است. نکته خیلی مهم ابتنای علوم انسانی قرآنی بر اساس مبانی هستیشناسی و معرفتشناسی است که از قرآن گرفته می شود.
🔹 یکی دیگر از نتایج علوم انسانی قرآن بنیان، گسترش، برجسته کردن و ظهور عقل است که علوم انسانی غربی از آن غفلت کرده است. اقتضای دیگر علوم انسانی قرآن بنیان این است که یک منظومه و هندسه رفتاری جامعی را از انسان داشته و ارتباط انسان با خداوند و دیگران را بر اساس علوم انسانی قرآن بنیان تعریف کنیم تا از مزایای آن بهرهمند شویم.
🔸 حجتالاسلام والمسلمین صادق اکبریاقدم: ضعفهایی در نگاههای پوزیتیویستی، داروینیستی و لیبرالیستی وجود دارد بنابراین ضرورت دارد مبانی قرآنی در علوم انسانی مورد توجه قرار گیرد و این امر از مسئولیتهای مهم دانشگاه علامه طباطبائی است.
🔸 حجتالاسلام والمسلمین حمیدرضا بصیری، دبیر سومین همایش علوم انسانی قرآنبنیان: هدف ما از برگزاری این همایش توجه به محور وحدت برای اسلامی سازی علوم انسانی است. این محور وحدت، قرآن کریم است، همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب نیز فرمودند: «علوم انسانی ما باید قرآن بنیان باشد.»
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27547
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com