eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
464 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰مدرسه عالی فقاهت عالم آل‏ محمد(علیه و علیهم ‏السلام) برگزار می ‏‏کند: ♻️ سلسله نشست های تخصصی فقه حکمرانی 🔹 موضوع: ماهیت فقه حکمرانی (نشست ششم) 🎙 با حضور و ارائه: حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه (مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) ⏰ زمان: چهارشنبه 17 مرداد 1403، ساعت 10:30 صبح 🕌 مکان: مشهد، حرم مطهر رضوی، صحن شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام) 🔗 لینک مجازی شرکت در نشست علمی: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/intfeqh _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ اهمیت فلسفه در عصر هوش مصنوعی / همسوسازی هوش مصنوعی با ارزش‌های انسانی 🔻 پروفسور آنتونی گریلینگ، استاد فلسفه دانشگاه لندن، مطرح کرد؛ 🔹 در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای توسعه هوش مصنوعی به سطحی فراتر از توانایی‌های انسانی انجام شده است. هدف این تلاش‌ها تضمین هماهنگی رفتار سیستم‌های هوش مصنوعی با ارزش‌های انسانی و جلوگیری از شورش احتمالی آن‌ها علیه بشریت است، مشابه آنچه در فیلم «ترمیناتور» به تصویر کشیده شده است. 🔹 از زمان آغاز توسعه هوش مصنوعی، فلسفه نقشی اساسی در پیشرفت آن داشته است. استفاده از اصول منطقی و فلسفی به شکل‌گیری ساختارهای اولیه هوش مصنوعی کمک کرده است. علاوه بر این، ایده‌های فیلسوفانی مانند لودویگ ویتگنشتاین در مورد معنای زبان در توسعه مدل‌های یادگیری عمیق به کار رفته‌اند. 🔹 فلسفه همچنان در توسعه هوش مصنوعی اهمیت دارد، به ویژه در مسائل پیچیده‌ای مانند خودآگاهی و خلاقیت هوش مصنوعی. برخی فیلسوفان بر این باورند که برای حل مشکلات پیچیده هوش مصنوعی، مانند همسویی با ارزش‌های انسانی، نیاز به ترکیب دانش فلسفی با علوم دیگر است. این موضوع به مشارکت گسترده‌تر جامعه علمی، اجتماعی و سیاسی نیاز دارد تا به نگرانی‌های مرتبط با نفوذ روزافزون شرکت‌های فناوری و تأثیر آن‌ها بر دموکراسی پرداخته شود. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38201 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 فراخوان ویژه کارگروه علوم و معارف دینی در دو محور اعلام شد؛ فراخوان «حکمرانی دینی و فقه تخصصی نظام‌ساز» 🔻فراخوان «حکمرانی دینی و فقه تخصصی نظام‌ساز» ویژه اعضای هیئت‌علمی حوزوی بوده و حمایت از طرح‌های پژوهشی را شامل می‌شود و تا پانزدهم مهر ماه ۱۴۰۳ مهلت دارد. 🔸فراخوان حاضر دو محور کلان در حوزه علوم و معارف دینی را شامل می‌شود. محورهای انتخاب شده، ناظر بر موضوعات دانشی و مسائل مورد نیاز جامعه و نظام اسلامی است. تأکید کارگروه علوم و معارف دینی بر پذیرش طرح‌هایی است که به نوآوری و نظریه‌پردازی، کاربردی و مسئله‌محور بودن و نگاه به آینده در محورهای پیشنهادی توجه داشته باشند. 🔹 پژوهشگران گرامی جهت ثبت‌نام می‌توانند به سامانه کایپر مراجعه و از طریق بخش متقاضیان/ پژوهشگران اقدام نمایند. 📎 جزئیات 👇 🌐https://insf.org/fa/news/795 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 بررسی تصحیح شرعی بیمه / آیا می توان قرارداد بیمه را به وسیله هبه، شرعی کرد 🔻 آیت الله محسن فقیه استاد برجسته حوزه علمیه در درس خارج فقه بیمه مطرح کرد؛ ▫️برای تصحیح شرعی بیمه دو راه وجود دارد: 1.بیمه را ذیل یکی از عقود شرعی پذیرفته‌شده مانند هبه، مشارکت، ضمان یا ... بدانیم. 2.عقود شرعی را توقیفی ندانیم. عقود شرعی، محصور در چند عنوان نیست، بلکه هر عقدی که دو انسان عاقل حکیم مؤمن با هم ببندند، اگر غرری نباشد و شارع مقدس از آن نهی نکرده باشد، صحیح است. هرگاه دو متدیّن قراردادی امضا کنند صحیح است مگر اینکه غرری باشد یا مانند ربا، شارع از آن نهی کرده باشد. ▫️بیشتر بزرگان نظریه توفیقی بودن عقود را پذیرفته اند؛ براین‌اساس، باید عقد بیمه، در یکی از عقود شرعی گنجانده شود ▫️هبه معوضه شرایطی دارد که در قرارداد بیمه وجود ندارد. مردم عادی که آگاه به عقود نیستند و قرارداد بیمه می‌بندند آیا پول را هبه می‌کنند؟ اگر از آن‌ها پرسیده شود که آیا پول را هبه معوضه کردی می‌گوید: نه! من قصد هبه نداشتم. «العقود تابعة للقصود» یک قانون فقهی است و کسی که آگاه است می‌تواند عقد بیمه را به‌عنوان عقد هبه منعقد کند اما مشکل مردم عادی را نمی‌توان حل کرد. قرارداد بیمه را می‌توان با عقد هبه درست کرد اما شرطش این است که طرفین، قصد هبه معوضه کنند اما اگر قصدی نباشد، قهراً هبه منعقد نمی‌شود. 🌐 متن گزارش : https://ihkn.ir/?p=38232 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
دبیرخانه نظام ایده ها و نیازها 🟢 به منظور بهره‌برداری از دانش، تحقیقات و پایان‌نامه‌های دانشجویان و همچنین پاسخگویی به نیازهای ملی، "نظام ایده‌ها و نیازها" از شما و سایر پژوهشگران محترم دعوت به عمل می‌آورد تا با ارائه راه‌حل‌های نوآورانه به 24 تقاضای صنعت نفت در حوزه های علوم انسانی و علوم فنی و مهندسی، در این سامانه مشارکت نمایید. لطفاً برای ارسال پیشنهادات خود به سامانه با آدرس https://nan.ac مراجعه فرمایید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍نشست «دلالت‌های فلسفه اشراق در طراحی فضا و زیست شهری» در شهرداری تهران برگزار می‌شود. این نشست ششمین موضوعی ست که در فصل دوم سلسله نشست‌های «شهراندیش» و از سوی هیئت اندیشه ورز شهرداری تهران بررسی می‌شود. 🔸مان و مکان: ➖دوشنبه ۱۵ مرداد، از ساعت ۱۵ تا ۱۷ ➖ خیابان بهشت، ساختمان شهرداری مرکز، طبقه هفتم، سالن جلسات 🎙سخنرانان: ➖ مرتضی بحرانی، عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی ➖ مجید احسن، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ‌_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 افسانه تقویت مدارس دولتی عادی/ آیا وجود مدارس غیردولتی به ضرر مدارس دولتی است 🔻 دکتر محمدصادق تراب‌زاده جهرمی پژوهشگر عدالت اجتماعی مطرح کرد؛ ✅ مدارس دولتی خاص و مدارس غیردولتی، زاییده اشکالات دورنی مدارس دولتی هستند. تداوم مدرسه دولتی عادی، یعنی تداوم مدارس دیگر. ✅ ساختار و قاعده مدرسه دولتی عادی در شرایط فعلی، بر استانداردسازی، عدم تنوع آموزشی، اداره متمرکز و بوروکراتیک، تعیین مدرسه برای دانش‌آموز بر اساس موقعیت جغرافیایی و… بنا شده است ✅ آنچه کیفیت مدرسه را می‌سازد در ظرف ساختاری مدرسه جایابی می‌شود. وقتی ترجیحات والدین در مدارس دولتی عادی تأمین نشود، قاعدتاً به مدارس دیگر مهاجرت می‌کنند. این مهاجرت ترکیب جمعیت دانش‌آموزی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی دانش‌آموزان یک مدرسه را تغییر می‌دهد. تغییر بافت جمعیتی، به شدت بر نوع تعامل والدین و مدرسه، اثر جانبداری اولیاء از دانش‌آموز خود، تغییر فضای آموزشی و تربیتی مدرسه و نوع روابط جدید دانش‌آموزان با یکدیگر مؤثر است ✅ در کنار مسئله تنوع مدارس مخرب و تفکیکی، ریشه‌های نقص درونی مدارس دولتی نیز که اشاره شد، باید پاسخ داده شود. سطح پاسخ در این مرحله، صرفاً ابتکارات و اقدامات خرد نیست بلکه نیازمند «مدرسه دولتی از نوعی دیگر» هستیم. 🌐 متن گزارش : https://ihkn.ir/?p=38237 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📣 کارگروه فقه، فلسفه و اقتصاد پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌کند: پنجمین میزگرد تخصصی در سنجش و اکتشاف مبانی علوم انسانی اسلامی ✅ واقع‌گرایی اخلاقی یا ادراکات اعتباری؟ در گفتگوی: 🔸 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح یزدی استاد مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی (ره) قـم 🔸 حجت‌الاسلام دکتر علی نعمتی استاد کارشناس کارگروه فقه، فلسفه و اقتصاد پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، مدیر اندیشکدهٔ اقتصاد و حکمرانی اسلامی دبیر نشست: 🔹 محمد اسدی دبیر کارگروه فقه، فلسفه و اقتصاد پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد 📵 به‌دلیل رعایت حقوق مالکیت معنوی صاحبان ایده، صوت و فیلم میزگردهای تخصصی منتشر نخواهد شد. ✍🏼 به حاضرینی که گزارش تفصیلی از جلسه ارائه دهند، گواهی رسمی اعطاء می‌گردد. 🏢 مکان: پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سالن جلسات https://nshn.ir/67sb1VxsyJxR-W 📆 تاریخ: پنج شنبه ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ ‌_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ حرمت افساد، حرمت ارشادی است نه مولوی! / بررسی مفهوم «افساد» در فقه هنر 🔻 محسن شیخانی، استاد درس خارج فقه و اصول، مطرح کرد؛ 🔹 مفهوم افساد به معنای ضدیت با اصلاح و در تقابل با صلاح قرار دارد. افساد، به از بین رفتن تعادل، شرایط طبیعی یا انحراف از مسیر کمال یک شیء اشاره دارد و نتایج آن شامل ضرر و نابودی است. به طور مثال، فساد میوه به معنای عدم رسیدن آن به کمال است. افساد در اسلام به معنای هر عملی است که انسان را از خدا دور کند، و اگرچه مراتب مختلفی دارد، همه انواع آن مضر و نامطلوب محسوب می‌شوند. 🔹 در قرآن، افساد به‌عنوان یک مفهوم کلی که شامل اعمال مضر مختلف می‌شود، معرفی شده است. آیاتی چون «وَ إِذا قیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الأَرْضِ» (بقره، ۱۱-۱۲) بر هشدار نسبت به منافقین تأکید می‌کنند که مدعی اصلاح‌اند ولی در واقع مفسد هستند. بنابراین، افساد یک عنوان عام است که مانند ظلم و معصیت حرمت دارد و ادله اثبات حرمت محرمات، برای اثبات حرمت فساد کافی است. 🔹 در زمینه هنر، برخی آن را ذاتاً حلال می‌دانند و برخی دیگر معتقدند هنر به‌عنوان یک مفهوم عام، می‌تواند هم حلال و هم حرام باشد. مواردی چون قماربازی یا موسیقی مرتبط با مجالس فسق، از نظر اکثر فقها حرام هستند. تطبیق عنوان افساد با فعالیت‌های هنری یا سایر امور، به عهده مکلف است و تشخیص مصادیق آن ممکن است در مواردی به فقیه سپرده شود، هرچند به طور کلی، عرف عام مسئول تعیین مفهوم آن است. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38225 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🌿 فراخوان هفدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی 🌿 محورهای فراخوان: فرهنگ، رسانه و ارتباطات، فناوری‌های جدید و آینده‌پژوهی فرهنگ، هنر، پژوهش‌های دینی و اسلامی 🌿 بازه زمانی انجام پژوهش: شهریور ۱۴۰۲ تا شهریور ۱۴۰۳ 🌿 مهلت ارسال: ۱۵ مهر ۱۴۰۳ 🌿 قالب آثار: طرح پژوهشی/ پایان‌نامه کارشناسی ارشد/رساله دکتری/کتاب (برگرفته از طرح پژوهشی)/مقاله علمی پژوهشی/گزارش سیاستی (آثار آسیب‌شناسانه، کاربردی و شامل ارائه راهکار در اولویت هستند) 🌿 نحوه ارسال آثار: ارسال فایل در سایت جشنواره www.ifcr.ir @ricac_ac_ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰سلسله نشست های هوش مصنوعی و حقوق اساسی نشست دوم: هوش مصنوعی و نظارت اساسی 🔸سخنرانان: 👤 دکتر صادق واعظ زاده (عضو هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) 👤 دکتر باقر انصاری (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی) 👤 دکتر سیدروح الله شمسی کوشکی (پژوهشگر فقه و هوش مصنوعی) 🔹دبیر علمی‌نشست: 👤محمد مهدی همتی فقیه 📆 یک شنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ ⏰ از ساعت ۱۵:۳۰ 📌نشانی: پژوهشکده شورای نگهبان واقع در خیابان‌شهیدبهشتی، خیابان سرافراز، کوچه پنجم، پلاک11 ⬅️ لینک ثبت‌نام: https://formafzar.com/form/zj759 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تخیل کودک؛ ثروتی که باید سرمایه گذاری در آن را یاد بگیریم 🔻 خبرگزاری إسلام أون لاين در یادداشتی مطرح کرد؛ 🔹 تخیل به عنوان یک نعمت ارزشمند الهی به انسان داده شده است و نقشی حیاتی در پیشرفت و تغییرات تاریخی و اجتماعی دارد. با این حال، در بسیاری از جوامع، به ویژه در محیط‌های آموزشی و خانوادگی، این نعمت به دلیل رویکردهای محدودکننده و غیرخلاقانه به یک محدودیت تبدیل شده است. 🔹 فعالیت‌های حرکتی و عدم تمرکز در کودکان می‌توانند طبیعی یا نیازمند توجه پزشکی باشند. برای تشخیص صحیح، نیاز است تا والدین و معلمان به علایق و نیازهای کودکان توجه کنند و فضای مناسبی برای خلاقیت و تخیل آن‌ها فراهم آورند. تشویق کودکان به فعالیت‌هایی مانند نوشتن داستان، نقاشی، و نمایش‌نامه‌نویسی می‌تواند به بهره‌برداری از تخیل آن‌ها کمک کند و باید به جای سرزنش و انتقاد، تعامل و حمایت مناسب از سوی خانه و مدرسه وجود داشته باشد. 🔹 برای ارتقاء مهارت‌های خلاقانه و توجه به نیازهای آموزشی، خانواده‌ها باید نقش فعال‌تری ایفا کنند و از برنامه‌هایی استفاده کنند که به هر دو جنبه یادگیری و تخیل توجه داشته باشد. ایجاد تعادل بین وظایف مدرسه و فعالیت‌های خلاقانه، و حمایت از تلاش‌های کودک برای ادغام تخیل در فرآیند یادگیری، می‌تواند به رشد و پیشرفت همه‌جانبه او کمک کند. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38167 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com