💢نظریه انقلاب شهید صدر؛ انقلاب باید ارادی و تشکیلاتی باشد
📌محمدحسین جمشیدی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس:
🔹انقلاب از دیدگاه شهید صدر «فعل ارادی» است و باید با «اراده» و «کنش» موجودی صاحباراده تحقق یابد.
🔹شهید صدر تشکیلات و تحزب را برای بسیج مردم و تحقق انقلاب، ضروری میداند؛ چراکه شرایط و مقتضیات زمانی چنین امری را ایجاب میکند.
🔹نظریه انقلاب شهید صدر را میتوان از نظریات هنجاری و پیشینی برای انقلاب تلقی کرد، نه یک نظریه پسینی و تبیینی.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/news/1910736
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#شهید_صدر
#محمدحسین_جمشیدی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢دو ولادت برای امام حسین(ع)/ سیدالشهدا معلم آزادگی تاریخ است
📌حجتالاسلام حسینی قمی: مرحوم ملاصدرا در شرح اصول کافی، روایتی از حضرت مسیح نقل کرده است: «لن یَلِجَ مَلَکُوتَ السّمآء مَن لَم یُولَد مَرَّتَینِ» کسی که دو ولادت نداشته باشد در ملکوت آسمانها راه پیدا نمیکند. همه ما انسانها باید دو ولادت داشته باشیم. سیدالشهدا این دو ولادت را داشت و هر دو هم در سوم شعبان بود.
🔹ابن ابیالحدید میگوید سید آزادگان و معلم آزادگی در تاریخ امام حسین(ع) است. او کسی است که به همه مردم درس غیرت و عزت داد و مرگ در زیر سایه شمشیر را به زندگی با ذلت ترجیح داد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/news/2010743
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_تاریخ
#سوم_شعبان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢جنس گزارههای سند الگوی پیشرفت چه باید باشد؟
📌حجتالاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی:
🔹«پیشرفت، الگوی پیشرفت، اهداف پیشرفت، ابعاد و ارکان پیشرفت» قالبهایی هستند که بر اساس مبانی پارادایمی شکل میگیرند و سپس از محتوا پُر میشوند؛ لکن گزارههای سندی برای الگوی پیشرفت، از جنس پارادایمی و مبانی نظری نیستند، بلکه امتداد این مبانی با زبان برنامهای که شامل شاخصها، راهبردها، فرایندها و مدلهاست، باید عرضه شود.
🔹با اشراب دستگاه پارادایمی مبتنی بر نگرش اسلام، نظریه پیشرفت اسلامی شکل میگیرد و بر اساس این نظریه، و با استفاده از دیگر آموزههای اسلام که مربوط به تعریف فرایندهای تحقق پیشرفت است، الگوی اسلامی پیشرفت تولید میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/news/2010751
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_واسطی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢اخلاق اجتماعی سعادت و صلاح فرد و جامعه را تأمین میکند
📌آیتالله ابوالقاسم علیدوست:
🔹همه ما نیازمند اخلاق معاشرت هستیم. صلاح خودمان، جامعه، نظام، انقلاب، کشور و نسل موجود و آینده جز با تحمل یکدیگر، حسن خلق و احترام به حریم یکدیگر میسر نخواهد بود. اگر بنا باشد هر فرد، گروه و صنفی به حریم دیگران پنجه تعرض بیندازد مسلماً هیچ چیزی جای خودش باقی نمیماند. در این صورت نه کشور انسجام پیدا میکند، نه ملت متحد میشود و نه کارگزاران نظام میتوانند صلاح مملکت را تشخیص دهند.
🔹ارزشگذاری کارهای خوب و بد باید براساس دیدگاه اسلام باشد. اگر کار بدی مانند غیبت کردن در رتبه خاصی قرار دارد در همان رتبه به آن نگاه کنیم. اگر کار خیری نیز در جایگاه بلندی قرار دارد در همان جایگاه به آن نگاه کنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/news/2010754
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#آیتالله_علیدوست
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢معرفی کتاب؛
📌«تمدنپژوهی؛ مطالعات مفهومی تمدن اسلامی»
👤مؤلف: سیدحسین حسینی
📚انتشارات: جامعه شناسان
🔻این کتاب دارای یک مقدمه و ۹ فصل میباشد:
🔹مقدمه: تمدنپژوهی؛ ضرورتها و مفهومیابی
🔹فصل اول: روش تحلیل مؤلفههای مفهومی تمدن
🔹فصل دوم: آسیبشناسی مطالعات تمدن اسلامی
🔹فصل سوم: جهش تمدنی ایرانیان
🔹فصل چهارم: نوسازی تمدن اسلامی
🔹فصل پنجم: تحلیل معرفتی ماهیت پاسخگویی تمدن اسلامی به نیازهای انسان
🔹فصل ششم: الهیات معطوف به تمدن
🔹فصل هفتم: جایگاه اسلامیسازی علم در بازسازی تمدن اسلامی
🔹فصل هشتم: ریشهیابی و چالش نسبت جهانیسازی با تمدن اسلامی
🔹فصل نهم: جمعبندی و نتیجهگیری
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/news/2010756
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_علوم_تمدن_اسلامی
#معرفی_کتاب
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢غبطه همه شهدا به مقام حضرت ابوالفضل(ع)/ خصائص قمر بنیهاشم
📌محمدحسین رجبی دوانی:
🔹شخصیت حضرت عباس (ع)؛ مجموعهای از تمام فضیلتها را در برمیگیرد. از نظر علم، عمل، اخلاق و ایمان؛ آن حضرت شخصیت برجستهای بودند.
🔹حضرت عباس(ع) به سبب عظمت شخصیت و زندگی سالم و الهی که مورد نظر و خرسندی ذات اقدس الهی است به چنان جایگاهی میرسد که در زیارت مأثوره از امام صادق(ع) آن حضرت را عبد صالح خداوند میخوانند.
🔹برای حضرت ابوالفضل(ع) در روز قیامت مقاماتی است که همه شهیدان عالم وجود در روز قیامت آرزو میکنند که ای کاش مقام حضرت عباس(ع) را داشتند.
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/news/2110761
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_تاریخ
#رجبی_دوانی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
نعیمیان.gif
1.32M
💠 در حال برگزاری است؛
💢درس گفتار نظامهای اسلامی
📌موضوع: نظام سیاسی در اسلام
👤استاد ذبیحالله نعیمیان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢رونق تولید و بازسازی فرهنگ اقتصادی
📌مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی:
🔹ما براساس نظریۀ اصالتِ فرهنگ معتقدیم که تمام ساحتها و عرصههای زندگی انسان، متناسب با اقتضائات و دلالتهای امر فرهنگی، صورتبندی میشوند و این فرهنگ است که باید بنیان و زیربنا بهشمار آید.
🔹جامعۀ ما باید از لحاظِ «ذهنی» و «فکری»، به این نتیجه دست یابد که پیشرفتِ «برونزا» و «متّکی بر سرمایهها و امکانهای بیگانه و غیربومی»، راه بهجایی نخواهد برد و گرهی از چالشهای ما را نخوهند گشود، لذا باید «ذهنیّتِ جمعی» از باور به پیشرفتِ برونزا به باور به پیشرفتِ درونزا تغییر کند تا در سایۀ آن، اهتمام و تمرکز بر تولیدِ بومی، برجسته و عمده شود.
🔹گذشته از واکنشِ معرفتی و روانیِ مصرفکنندگان، تولیدکنندگانِ وطنی باید در «فرهنگِ کار»، تجدیدنظر کنند و کالاهایی را تولید کنند که در عمل، خوش بدرخشند و «مستحکم» و «کارآمد» باشند. همانگونه که نبی مکرم اسلام(ص) میفرمایند: إِذَا عَمِلَ أَحَدُکُمْ عَمَلًا فَلْیُتْقِنْ؛ چون کسى از شما به کارى دست زند، باید درست و محکم کار کند.
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/news/2110765
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_اقتصاد
#مهدی_جمشیدی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
تراشیون.gif
1.56M
💢در حال برگزاری است؛
📌دوره تربیت کودک
👤استاد سید علیرضا تراشیون
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛
📌دوره تربیت کودک
🔻استاد سیدعلیرضا تراشیون، در دوره تربیت کودک که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝 نیروی انسانی مهمترین دلیل موفقیت نظام تعلیم و تربیت است.
📝 انگیزه به دو بخش بیرونی و درونی تقسیم میشود؛ انگیزه بیرونی اغلب آثار مستمر ندارد و وقتی فرد به پاداش میرسد انگیزه قطع یا کمرنگ میشود.
📝 تشویق یادگیری از مهمترین عوامل ایجاد انگیزه درونی است.
📝 یادگیری تنها نیاز انسان نیست بلکه مقدماتی لازم دارد.
📝 مقدمات یادگیری شامل نیازهای زیستی، امنیت، محبت، احترام و شکوفایی استعدادها میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢درس خارج فقه روابط اجتماعی/34؛
📌آیا مبرزات سوءظن همانند سوء ظن حرام هستند؟
💠آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی، گفت:
🔹گاهی سوءظن مبرزی دارد که مبرز آن فی حد نفسه حرام نیست، مثلاً با یک کسی خیلی صمیمی است حال بر اساس سوءظن روابطش را کم میکند و فعلی را انجام میدهد که شاید مکروه است ولی حرام نیست. در این صورت مبرزی انجام میدهد که معنون بهعنوان حرامی نیست.
🔹ادله سوءظن ناظر به آن رفتارهایی است که یک سنخیت واضحی با سوءظن دارند، نه انواعی از رفتارها که انسان بدون سوءظن هم میتواند آنها را اختیار کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/news/2110770
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#آیتالله_اعرافی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com