🎯 زمینهها و علل شکلگیری اعلامیه جهانی حقوق بشر/ اغراض سیاسی تدوینکنندگان شکلگیری دولت اسرائیل بود
🔻 علی ربیعزاده، پژوهشگر حوزه حقوق بشر در گفتوگو با مفتاح مطرح کرد؛
🔰 یکی از مهمترین نظریات درباره علل و انگیزههای تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر؛ ارتباط مستقیم تأسیس سازمان ملل و تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر با پایهگذاری رژیم صهیونیستی و اعلام استقلال آن در سال 1948 است.
🔰 مطابق این نظریه، اعلامیه جهانی حقوق بشر علاوه بر پیگیری اهداف حقوقی و اخلاقی، زمینه لازم برای حمایت از این رژیم را در پوشش یک نظام اخلاقی و حقوقی بینالمللی فراهم میکند.
🔰 یکی از زوایایی که معمولاً کمتر مورد توجه قرار میگیرد، نقش ایده پردازان فرهنگی و سیاسی و تأثیر فعالیت آنان بر شکلگیری کنشهای سیاسی دولتمردان است.
🔰 رئیس جمهورهای ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم تا یک دهه پس از تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر تحت تأثیر مشاوران رسانهای خود به طور خاص آقای ادوارد برنایدز یهودی بود.
🔰 برنایدز از یهودیان و شکلگیری دولت اسرائیل دائماً حمایت میکرد و با سرمایهداران یهودی هم ارتباط بسیار زیادی داشت و درعینحال چهار کلیدواژه اصلی اعلامیه جهانی حقوق بشر یعنی کرامت، برادری، برابری و آزادی را جهت درج در اعلامیه پیشنهاد داد و دائماً به سیاستمداران آمریکایی توصیه میکرد گفتمان صلح جهانی را مبتنی بر این چهار کلیدواژه توسعه دهند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14393
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
💢 موضوع: کمیت جزیه
📚 استاد عباس کعبی در درس خارج «فقه الجهاد» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، خاطرنشان کرد؛
🔻 محقق حلی در شرایع؛
❇️ اگر معلوم نیست میزان جزیه اهل کتاب چقدر میباشد، بهتر است میزان جزیه را به امام واگذار کنیم بخاطر صغَار. هر چیزی که باعث صغَار شود همان میزان جزیه است و باید بپردازند.
❇️ همچنین ملاکهای دریافت جزیه؛ جذب اسلام، تأیید حاکمیت اسلام، رعایت عزت مسلمین، رعایت غنی، فقیر و متوسط است و این ملاکها را از روایات به ویژه صحیحه زراره در آوردیم. چرا نباید میزان جزیه را معلوم کنیم؟ زیرا اگر معلوم شود ذمی خودش را با میزان جزیه سازگار میکند و دیگر برایش مهم نیست، پس این صغَار نمیشود.
🔻 استاد کعبی؛
❇️ ما این را قبول نداریم، اینها صغَار را به معنای اذلال گرفتهاند در حالی که به این معنا نمیباشد، بلکه صغَار به معنای ذلت یعنی پذیرش حاکمیت اسلام است نه غیر این.
❇️ از روایت زراره استفاده میشود که میزان جزیه اهمیت ندارد، بلکه آنچه مهم است حس کند تحت حاکمیت اسلام است.
❇️ «یَحِسُ ذُلا» یعنی حاکمیت مستقلی برای خودش ندارد. چون اهل کتاب در زمان مشرکین یک حاکمیت مستقلی برای خودشان داشتند.
❇️ اهل کتاب در مدینه که پیامبر(ص) حاکم شدند، با مشرکین متحد شدند چون حس کردند حاکمیتشان در حال از دست رفتن است. به همین دلیل در اسلام جزیه هست تا بدانند که زیر چتر حاکمیت اسلام بوده و دیگر مستقل نیستند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل؛
📌پنجاه و هفتمین شماره فصلنامه «پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی» منتشر شد
📚عناوین مقالات بدین شرح است:
📘کاستیهای اجرای بانکداری اسلامی در ایران با محوریت بایستههای آموزش و پژوهش فقهی
📘مطالعهی تطبیقی محدودهی استیذان زوجه برای اشتغال در فقه فریقین
📘مقایسه تطبیقی یافتههای جرمشناسان و مکاتب حقوقی معاصر با سیاست جنایی و فقه جزایی علی (ع)
📘مسؤولیت مدنی سبب مجمل تیم پزشکی در حقوق ایران و انگلستان
📘بررسی فقهی حقوقی تأثیر فسخ معامله مبنا بر معاملات تملیکی متعاقب
📘امکانسنجی فقهی تقلید از مجتهد غیر بالغ
📘واکاوی مقارنهای الزامات اصول مترقیانه حقوق بشری در عملکرد ضابطان با نگاهی به مبانی فقهی
📘تحلیل انتقادی مبانی فقهی- سیاسی سلفیه تکفیری در مسأله جهاد
📘استنباط حکم شرعی و اثبات دعوای کیفری در برزخ تعارض ادلّه: نقاط اشتراک و افتراق
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=14397
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#معرفی_نشریه
#مازندران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 لایحه رفع خشونت از زنان، خانواده را دچار فروپاشی میکند/ راه اشتباهی که دیگران طی کردهاند را میپیماییم
🔰 در نشست علمی «بررسی لایحه رفع خشونت از زنان» مطرح شد؛
🔻 حجتالاسلام والمسلمین فرجالله هدایتنیا:
🔹 مداخلات حداکثری در مسائل خانواده از اشکالات این لایحه است. این رویه تداوم یابد، شاید 10 سال دیگر دولت بگوید دوربین هم در خانواده بگذاریم تا جرمانگاری کنیم.
🔹 این لایحه به شدت فردگرا شده و برای تأمین امنیت زن، خانوادهگریز و خانوادهستیز است.
🔹 باید درسی در حوزه خواهران در زمینه مسئولیتهای دولت در زمینه خانواده ایجاد شود.
🔹 نهادهای تصمیمگیر معمولاً در اتاق دربسته تصمیم میگیرند، بدون اینکه از متخصصان حوزه و دانشگاه استفاده کنند.
🔻 انسیه خزعلی:
🔹 لایحه، استقلال قوا را مورد خدشه قرار داده است.
🔹مجازاتهای شدید در این لایحه، خانواده را دچار فروپاشی میکند و باید به همان قوانین اسلامی باز گردیم و اگر با مسائل جدید مواجهیم، باید کار تحقیق جدی براساس متون برای رفع معضل داشته باشیم.
🔹 لایحه تا حدودی کپی شده لایحه منع خشونت از زنان آمریکاست و راهی را میرویم که دیگران تجربه کردهاند.
🔹 احکام اسلامی مصلحتآمیزترین و حکیمانهترین احکام است؛ جلوگیری از خشونت در اسلام خیلی عقلاییتر از قوانین غربی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14403
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 خروج طلاب با استعداد از حوزه به دلیل فشارهای معیشتی خسارت است
📝 تأکید حضرت آیتالله سبحانی بر احیای علم الحدیث
📝 اگر ملت واحده باشیم دشمنان کاری از پیش نمیبرند
📝 دستهای خائنی قصد انقلاب زدایی از قم دارند
📝 برخی توهم علم و تقوا دارند
📝 تذکر انتخاباتی آیتالله اعرافی به مدیران حوزههای علمیه
📝 مرکز آموزش مجازی مؤسسه امام خمینی دانشجو میپذیرد
📝 دانشکده صدا و سیما قم دانشجو میپذیرد
📝 فراخوان آثار پژوهشی جامعه نخبگانی حوزه علمیه اعلام شد
📝 اجرای طرح فراخوان بزرگ کتابانو آغاز شد
📝 تفاهم نامه همکاری حوزههای علمیه خواهران و سازمان تبلیغات اسلامیامضا شد
📝 راه پیشبرد فرهنگی انقلاب و جامعه از مسیر حوزههای علمیه خواهران میگذرد
📝 رونمایی از آثار برگزیده موسسه فقهی تفسیری مدینة الولایة
📝 نخستین چاپ کتاب «آینده در قلمرو اسلام» رونمایی شد
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14411
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ادوار مختلف نقود
🔻 استاد حسن آقانظری در درسگفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی»، عنوان کرد؛
📚 ادعا: پولهای حقیقی همانند درهم و دینار مثلی هستند اما پولهای اعتباری تنها سندی هستند که نهاد ناشر به اعتبار پشتوانهای که دارد به آنها اعتبار بخشیده، فلذا آن چیز که مورد ضمان قرار میگیرد همان پشتوانه پول است، بنابراین تورم و کاهش ارزش پول بدینگونه مورد ضمان است.
🔹 رد ادعا: اساس این تحلیل درست نیست چرا که پولهای امروزی دارای پشتوانه طلا و نقره نیستند.
🔻 ادوار مختلف نقود؛
1️⃣ در ابتدا پول نقد سند محض برای پشتوانهای مشخص بود، به طوری که هر سندی در نزد بانک مقداری مال با ارزش مثل طلا، نقره و... ذخیره دارد. در اینجا هم اعتبار هست اما اعتبار به صورت یک به یک است.
2️⃣ پول نقد سند محض نبوده و حاکی از تعهد به پرداخت پشتوانه سند رایج در صورت مراجعه به بانکها است.
3️⃣ پول نقد دیگر سند نبوده و تبدیل به مالی شد که ذاتاً ارزش پیدا کرد. البته صادرکننده تعهد میکند پشتوانهای نیز برای پول صادر شده در نظر بگیرد اما دیگر پرداخت پشتوانه انجام نمیگرفت.
4️⃣ دولت با اعتبار خودش نزد مردم پول نقد صادر میکند و در اختیار مردم قرار میدهد، اما پشتوانه معینی در مقابل آن درنظر گرفته نمیشود و پشتوانه پول صرفاً قدرت اقتصادی و ثروت ملی مورد تقاضا و عرضه میباشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 محور فقه القضا تنفیذ ولایت از ناحیه شارع است
✅ آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج «فقه القضا» مطرح کرد؛
🔹 در صورتی که «فقهالقضاء» را به عنوان یک نظام فقهی قلمداد کنیم، دیگر نیازی به موضوع نداریم. هرچند نمیتوان این مسأله را نادیده گرفت که مجموعهای از اجزاء و مؤلفههای رکنی که در شکلگیری یک نظام مؤثر هستند لزوما از یک محور مشخص و معینی برخوردارند که موجب تمایز آن از نظامهای دیگر میشود.
🔹 موضوع و محور فقهالقضاء عبارت است از: تنفیذ ولایت از ناحیه شارع مقدس در محدوده صدور حکم و وظایفی که بر عهده قاضی است. به عبارت دیگر موضوع فقهالقضاء امور اصلی و محوری است که در فرایند قضاوت باید مورد توجه قرار گیرد. وظیفهای که به عنوان شخصیت حقوقی و جایگاه قضاوت متوجه قاضی است و نه به لحاظ شخصیت فردی و حقیقی او.
🔹 قضا عبارت است از «تنفیذ ولایت در مقام حکم و قطعی نمودن آن از سوی آن کسی که اصالتا و یا نیابتا اهلیت آن را داشته باشد به منظور احقاق حقوق دادخواهان و برپایی عدالت و برقرای امنیت در جامعه.»
🔹 ممکن است این اشکال مطرح شود که فقهالقضاء به معنای تنفیذ الولایه است. در حالی که بسیاری از اموری که در فرآیند دادرسی انجام میشود، از نوع تنفیذ الولایه نیست. پاسخ؛ ما «تنفیذ الحکم» را در حلقه نهایی عملیات قضاء به کار نمیبریم، بلکه پس از انجام این مراحل به تنفیذ حکم میرسیم. در حقیقت این مراحل از ملاحق تنفیذ الحکم هستند و به این اعتبار میتوانند داخل در تعریف باشند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14416
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ثبتنام آزمون ورودی جامعهالزهرا(س) آغاز شد
🔰 حجتالاسلاموالمسلمین اباذر عمرانیفر، رئیس اداره سنجش و پذیرش معاونت آموزش جامعهالزهرا(س):
🔹 سامانه خرید کارت و ثبتنام آزمون ورودی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ روز شنبه ۲۳ آذر ساعت ۱۲ فعال میشود.
🔹 امکان ثبتنام دارندگان مدرک کارشناسی در رشتههای همسو برای مقطع سطح ۳ وجود دارد که فارغ التحصیلان ۷۱ رشته تحصیلی دانشگاهها مجاز به ثبت نام در آزمون ورودی سطح سه جامعه الزهرا(س) هستند.
🔹 مقطع تحصیلی سطح ۲ ویژه داوطلبان جدید الورود است که دارا بودن مدرک دیپلم یا بالاتر برای پذیرش در این آزمون الزامی است.
🔹 برنامه بازپذیری سطح ۲(کارشناسی ناپیوسته) ویژه طلابی است که دارای مدرک سطح یک حوزه بوده یا ۷۵ واحد درسی را در جامعه الزهرا(س) یا حوزههای علمیه گذرانده باشند.
🔹 مصاحبههای علمی و عمومی فقط در جامعه الزهرا(س) و در شهر قم برگزار میشوند.
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=14421
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 قرآن اخوت ایمانی را بر اخوت تکوینی مقدم میدارد
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی:
🔹 انواع اخوت؛ 1- اخوتهای قهری، تکوینی و طبیعی است، مانند تولد از یک پدر و مادر. 2- اخوتهای فرهنگی است، مانند اینکه افراد بر یک اصل مشترکی پایبند بوده و پیرامون آن اجتماع دارند.
🔹 معنای اخوت فرهنگی میان مسلمانان و مؤمنان این نیست که هر کسی با یک انتخاب کامل اسلام یا ایمان را پذیرفته است، بلکه گاهی در أثر تولد در محیط ایمانی و اسلامی است که اخوت به یک شکلی قهراً به او منتقل میشود و او هم در زمره و دائره آن اخوت قرار میگیرد.
🔹 اخوتهای فرهنگی از منظر قرآنی به اخوت ارزشی و غیر ارزشی تقسیم میشود. اخوت ارزشی مانند «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَة» و اخوت غیر ارزشی مانند «إِنَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطين.»
🔹 در قرآن تزاحم اخوتهای طبیعی، تکوینی و قهری با اخوتهای انتخابی و ایمانی یک اصل مهم است، اخوتی ایمانی بایستی چنان استحکام پیدا بکند که اگر جایی تزاحم پیدا کرد، بر آن اخوتهای طبیعی غلبه داشته باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14427
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ شهید صدر؛ نمونه بهترین تئوریسین و شاگرد در پیشگاه قرآن/ نظریه اقتصاد شهید صدر در دانشگاهها انقلاب کرد
📌 آیتالله تسخیری در مراسم رونمایی از کتاب حوزه و بایستهها؛
📚 وقتی اقتصاد شهید صدر منتشر شد، دانشگاههایی که ما با آنها رابطه داشتیم را تکان داد. دانشجویانی که به این دانشگاهها آمده بودند تا وهابیت را یاد بگیرند مجبور شدند روایات اهلبیت(ع) را بخوانند.
📚 شهید صدر معتقد بود نباید در مورد مرجعیت حرکت فردی مطرح شود. این طور نباشد فردی راه طولانی را طی کرده تا در آخر عمر مرجع شود یا نشود.
📚 شهید صدر در علوم مختلف به دنبال قواعد اصلی و تئوری بود. بحث مرجعیت رشید، اصلاح کتب رضوی، اصلاح رساله عملی از جمله تئوریهای ایشان بود.
📚 تئوریسین بودن یکی از ویژگیهای شهید صدر بود. ایشان به عنوان یک شاگرد ممتاز در پیشگاه قرآن مینشیند و جوابها را دریافت میکند.
📚 کتاب «حوزه و بایستهها» میتواند برای حوزویان مفید باشد و به قول رهبر انقلاب طلاب جوان میتوانند از رفتار و ایدههای شهید صدر الگو بگیرند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14432
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#نشست_تخصصی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 پیشنهاداتی پیرامون ساختار درونی علم برای تنظیم و تبویب ابواب علم
🔻 استاد محمد عالمزاده نوری در درسگفتار «استنباط حکم اخلاقی از منابع دینی»، مطرح کرد:
✅ نظام مسائل در رابطه با ساختار درونی یک علم درباره رابطه بین بخشها و چینش علم سخن میگوید، اما قلمرو و گستره فقهالاخلاق به ساختار بیرونی آن میپردازد و در رابطه با ارتباط علم با دیگر علوم و جایگاه علم در میان دیگر علوم بحث میکند.
🔻پیشنهاداتی پیرامون ساختار درونی علم برای تنظیم و تبویب ابواب علم:
1️⃣ ترتیب الفبایی که تنها صحبت از نظم آداب اخلاقی میکند، ولی نظام نداشته و روابط تکوینی بین مفاهیم بیان نشده است.
2️⃣ ترتیب تاریخی که حضرت آیتالله مکارم شیرازی در کتاب «مکارم الاخلاق» خویش از این شیوه استفاده نموده است.
3️⃣ ترتیب منازلی که بیشتر تربیتی است و در صدد ایجاد تغییر و تحول در جان انسان است و به ارزش یا حسن و قبیح بودن آن کمتر پرداخته است و تمامی مفاهیم اخلاقی را بیان ننموده است.
5️⃣ ترتیب ارسطویی که سه قوای اصلی انسان که شهویه، غضبیه و عقلیه بوده را به عنوان سه اصل قرار داده و با بررسی دیگر رفتارهای انسانی متناسب با این سه قوه از لحاظ افراط و تفریط، حسن و قبح اخلاقی را بیان میدارد.
6️⃣ تبویب علم اخلاق بر اساس انواع روابط انسان میباشد. انسان چهار نوع رابطه دارد؛ رابطه با خداوند، رابطه با خود، رابطه با انسانهای دیگر و رابطه با محیط زیست. رابطه با خداوند را اخلاق بندگی گویند، رابطه با خود اخلاق فردی نام دارد، رابطه با انسانهای دیگر اخلاق اجتماعی میباشد و رابطه با محیط زیست را اخلاق زیست محیطی میگویند.
✅ نخستین شخصیتی که چنین تقسیمبندی را وارد فرهنگ ایرانی نمود، آیتالله مصباح یزدی میباشد که در کتاب «اخلاق در قرآن» آن را ذکر نموده است. البته به نظر ایشان بهتر است به جای ارتباط انسان با محیط زیست از واژه ارتباط انسان با دنیا استفاده نماییم؛ چرا که ارتباط با محیط زیست تنها ارتباط با خاک، هوا و از این قبیل را شامل شده و ارتباط با ملائک، اجنه، ارواح و همچنین صناعیات(ساختههای انسانی) را شامل نمیگردد، اما اگر بگوییم ارتباط انسان با دنیا تمامی موارد مذکور را در بر میگیرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com