eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
442 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ سه قسم از روزه/ یکی از برنامه‌های کمالی برای انسان روزه گرفتن است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر بابایی در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ ✍️ ماه رمضان تنها ماهی است که خداوند نام آن را در قرآن کریم ذکر کرده و این بهترین نشانه برای بیان عظمت آن نزد خداوند متعال است. ✍️ هرقدر انسان تقوای بیشتری داشته باشد کرامت او هم در نزد خدا بیشتر است. یکی از برنامه‌های کمالی برای انسان روزه گرفتن است. 🔰 برخی بزرگان روزه را سه قسم کرده‌اند؛ روزه عوام، خواص و اخص الخواص. 🔹 روزه عوام: امساک از چیزهایی است که روزه را باطل می‌کند. 🔹 روزه خواص: علاوه بر این‌که از مبطلات پرهیز دارد همه اعضا و جوارحش روزه هستند. 🔹 روزه اخص الخواص: انسان از اذان صبح تا مغرب دلش فقط به یاد خدا باشد که البته کسب این درجه بسیار سخت است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15912 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 بررسی فقهی و حقوقی حمله بیولوژیک/ به‌کارگیری سلاح­‌های بیولوژیکی مصداقی از افساد فی الأرض است 🔰 مسلم ملکی در نشست «کرونا و چالش‌های الهیاتی، سیاسی و حقوقی» مطرح کرد؛ 🔹 از دیدگاه قوانین و فقه اسلامی رعایت حقوق انسان­ها و حق حیات و ارزش­های اخلاقی مورد توجه می‌­باشد و استفاده از هر سلاح بیولوژیکی بر هر شکلی که باشد و افراد بی­گناه و غیرنظامی را هدف قرار دهد، حرام است. 🔹 استفاده از سلاح بیولوژیکی مصداقی از افساد فی الأرض است؛ یعنی شما با یک اقدام بیولوژیکی یک فساد گسترده‌ای را در سطح قلمرو یک کشور یا در سطح جهانی انجام می‌دهید. 🔹 حمله بیولوژیک نوعی غدر و خیانت است که در اسلام ممنوع و حرام می‌باشد. از یک سو، علامه حلی در قواعد الاحکام بیان می‌کند: «غدر» حتی با کفار خلاف نظر اسلام است و قبح ذاتی دارد و از سوی دیگر صاحب جواهر معتقد است که همه نصوص دینی بر حرمت آن دلالت دارند. 🔹 در حال حاضر موضوع کرونا به عنوان یک موضوع تهدیدکننده صلح و امنیت و نظم عمومی جامعه جهانی تبدیل شده است؛ انتظاری که از سازمان‌های بین‌المللی می‌رفت این بود که به این موضوع ورود می‌کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15917 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 کار بزرگ معلمان آموزش شکوفاسازی استعداد‌ها برای ارزش‌های متعالی است 📝 مقام معلم در آینۀ قرآن و حدیث 📝 توزیع بسته‌های معیشتی از سوی دفاتر مراجع معظم تقلید 📝 با حرمت شکنی ماه رمضان، فردای قیامت شرمنده اهل بیت(ع) نشویم 📝 حجت‌الاسلام ‌والمسلمین بهرامی ‌رئیس مرکز نور شد 📝 برپایی بیش از ۹۰ کلاس درس مجازی در ایام کرونایی 📝 فراخوان شناسایی حوزویان خلاق و نوآور آغاز شد 📝 حضور بیش از ۹ هزار طلبه جهادی در مقابله با کرونا و بحران سیل اخیر در کشور 📝 فراخوان جذب سازمان عقیدتی سیاسی ارتش از میان طلاب 📝 پذیرش ۱۵ هزار طلبه در بیش از ۴۰۰ مدرسه علمیه خواهران کشور 📝 فراخوان ثبت فعالیت‌‌های تبلیغی طلاب و مبلغان جامعه‌الزهرا(س) 📝 کتابخانه تخصصی عرفان در پایگاه نورلایب منتشر شد و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15922 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 مشروعیت قراردادآتی در صورتی که بیع در نظر گرفته شود 📚 آیت‌الله علی عندلیبی همدانی در درس خارج «بورس و اوراق بهادار» اظهار داشت؛ 🔹 قراردادآتی را در صورتی که بیع بدانیم، وجهی برای بطلان این بیع نداریم و می‌توان آن را مصداقی برای بیع نسیه به نسیه قرار داد. 🔻 قراردادآتی را در صورتی که بیع بدانیم این مسائل پیش نمی‌آید؛ 1️⃣ شرط وجه تضمین بلا اشکال می‌‌شود و دیگر مصداق اکل مال به باطل نمی‌‌شود و یک شرط ضمن عقد است و اشکالی هم ندارد. 2️⃣ در ضمن عقد شرط می‌‌کند که اتاق پایاپای یا کارگزار وکیل باشد به صورت شرط نتیجه، که قبلاً صحت آن از این ناحیه گذشت. 3️⃣ امکان نقل و انتقال در وسط؛ در ظاهر این معاملات در وسط، اشکالی نداشته باشد، زیرا در این میان هم بیع و هم شرط و هم حواله وجود دارد و پول‌هایی هم که وکیل به طرفین قرض داده است، در نهایت با کسر و انکسار تسویه می‌‌کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15927 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نباید به انسان و تربیت انسان نگاه مکانیکی داشت 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی‌؛ با رویکرد قرآنی و روایی»، بیان داشت؛ 🔹 نتیجه خالقیت، عالِمیت است؛ یعنی کسی عالم به نقشه تربیت انسان است که خالق انسان باشد. 🔹 یکی از ابعاد توحید و یکی از اصلی‌ترین زوایای توحید این است که همان کسی‌که خلق می‌کند همان هم تدبیر و هدایت و تشریع می‌کند. 🔹 خالق، رب،‌ هادی و شارع یک نفر است و هر کجا بین اینها فرقی قائل شدیم و خالق کسی غیر از ‌هادی شد و یا خالق یک فرد دیگر غیر از مدبر شد در دامن شرک افتاده‌ایم. 🔹 تربیت بار ارزشی دارد و نباید به انسان و تربیت انسان نگاه مکانیکی داشت، این نگاه مکانیکی در تربیت انسان، همان مبنای تربیت غربی است که به عنوان مثال بیان می‌‌دارد به کودک تا هفت سالگی نباید مفاهیم انتزاعی را آموخت. در حالی که طبق روایات ما اولین چیزی که باید به کودک در مفاهیم دینی یاد بدهیم «لااله الا الله» است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 شهید مطهری؛ معلم اخلاق سیاسی 💠 به مناسبت شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری و روز معلم، ابعاد اخلاق سیاسی این شهید والا مقام در یادداشتی مورد بررسی قرار گرفت؛ 1️⃣ آزاد اندیشی و پرهیز از سیاست زدگی: مهم‌ترین شاخصه اخلاق سیاسی این شهید بزرگوار است. 2️⃣ انصاف فکری و رفتاری: رقیبان فکری ایشان در حوزه و بیشتر در دانشگاه دائما از انصاف فکری و رفتاری ایشان یاد می‌کردند. 3️⃣ همکاری تشکیلاتی: از علل اثرگذاری گسترده استاد شهید، اصرار بر فعالیت تشکیلاتی در بستر جریان‌های گوناگون بود. 4️⃣ مطالعه و بررسی محققانه: ایشان بدون مطالعه و بررسی عقاید دست به نقد و تحلیل سیاسی نمی‌زد. 5️⃣ محبت و مدارا: شهید مطهری در اندیشه بسیار دقیق و در تعامل اجتماعی اهل تساهل و مدارا بود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15933 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع کرونا 💯 کرسی آزاد اندیشی “جایگاه نظام‌های دموکراسی، اقتدارگرا و مردم سالاری دینی در مواجهه با بحران کرونا” از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود. 🔰 ارائه دهنده: 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی 🔰ناقدان: 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری 🔹 دکتر منصور میراحمدی 📆 زمان: یکشنبه 14 اردیبهشت 99، ساعت 17 💻 برگزاری به صورت آنلاین به آدرس: 🌐 https://join.skype.com/AbUp3x7dxfq4 📱 تماس: 09104669279 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 سلسله نشست‌های تخصصی «زن، خانواده و مطالعات فقه» 📚 نشست «حجاب فقهی و فرهنگ جنسیتی؛ معماری خانه‌های شبه جزیره» از سلسله نشست‌های تخصصی «زن، خانواده و مطالعات فقه» با تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشایری به صورت آنلاین برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: ‌‌شنبه 13 اردیبهشت، ساعت 17 💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://split.to/x0idrEj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 رسالت حوزه‌های علمیه در ایام کرونا و پساکرونا 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی در گفت‌وگویی اظهار کرد؛ 💠 حوزه باید به آسیب‌های اعتقادی و پرسش‌های مذهبی که از پیامدهای شیوع کرونا حاصل شده پاسخ قانع کننده و در میزان فهم مخاطب با ابزارهای مختلف بدهد. 💠 وظیفه اندیشمندان حوزوی تحلیل اوضاع جهان پساکرونا است و این‌که جامعه به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد. 💠 مسئولیت دیگر حوزه علمیه مشاوره به سیاستمداران برای قوانین ابلاغی نسبت به اجرای احکام شرعی و سیاست‌های دینی است. 💠 حوزویان می‌توانند در بیمارستان‌ها با پاسخ به مسائل شرعی بیماران و حتی در صورت نیاز در ارتقای روحیه بیماران کمک برسانند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15950 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 وجوه اثبات مشروعیت حق فکری/ حق التالیف از نظر عرف، مال است 🔻 آیت‌الله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» تصریح کرد؛ 💢 وجوه اثبات مشروعیت حق فکری 🔹 برخی از این وجوه، اثبات مدعی از طریق احکام اولیه و به عنوان حکم اولی شریعت می‌‌کند و برخی وجوه، متکفل اثبات مدعی از طریق احکام ثانویه مثل دلیل لاضرر است. 🔹 قول معروف بین فقهاء امامیه قول به عدم مشروعیت حقوق فکری است و برخی از معاصرین قائل به مشروعیت شده‌اند. 🔹 تمسک به ادله عامه: در برخی کلمات فقهاء امامیه ذکر شده: مهم است که آثار متوقع در موارد حقوق فکریه را بار کنیم و برای اثبات این آثار به عمومات تمسک می‌‌کنیم. 🔹 حق التالیف از نظر عرف، مال است و شارع فرموده تصرف در مال دیگران بدون اذن آن‌ها جائز نیست. 🔹 وجه این‌که از نظر عرف مال است، این است که مقومات مالیت عرفی در آن وجود دارد؛ زیرا مال عرفی چیزی است که دارای منفعتی باشد که به خاطر آن نفع، مورد رغبت عقلاء قرار می‌‌گیرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15952 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ برای نسبت دادن کلامی به متکلم باید فحص صورت گیرد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن پوراکبر در درس‌گفتار «خوانشی نو از اصول فقه» خاطرنشان کرد؛ ✍️ گاهی اوقات متکلم حکم را به شکل تدریجی بیان می‌کند، به همین دلیل باید کلمات قبل و بعد از یک کلام برای‌ صدور حکم بررسی شود. ✍️ صدور احکام توسط معصومین(ع) به شکل تدریجی بوده است و تمام ائمه اطهار(ع) نیز به شکل یک زنجیره می‌باشند که انسان 250 ساله را شکل می‌دهند. ✍️ باید تمام کلام‌های معصومین(ع) را به صورت واحد و به شکل انسان 250 ساله نگاه کرد. ✍️ اگر در شریعت قصد داشته باشیم کلامی را به متکلم نسبت دهیم، حتماً فحص باید شکل گیرد. ✍️ برای صدور حکم باید تمام کلام دیگر متکلم را جست‌وجو کرد تا یأس شکل گیرد و زمانی که یأس شکل گرفت، حکم می‌تواند صادر شود. ✍️ بعضی از کلام‌های متکلم که در فحص پیدا می‌شود، می‌تواند تشدید و تاکید بر کلام متکلم باشد. ✍️ باید دقت ‌شود که در فحص بعضی کلام پیدا می‌شوند که باعث تقطیع و از بین رفتن کلام دیگر از متکلم می‌شوند که اصطلاحاً به این شکل از کلام نسخ می‌گویند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 فراخوان شناسایی حوزویان خلاق و نوآور آغاز شد ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین ملک‌دار، رئیس مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه در گفت‎وگویی مطرح کرد؛ 💠 مرکز رشد امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه، جهت شناسایی طلاب خلاق و ایده‌پرداز فراخوان داد. 💠 هدف از برگزاری این فراخوان شناسایی افراد و گروه‌های خلاق و برنامه‌ریزی برای ایجاد زمینه‌های حمایتی از آن‌ها است. 💠 طلاب یا گروه‌های حوزوی دارای محصول دینی یا غیر دینی و یا استعدادهای برتر دارای ایده و همچنین کسانی که حائز رتبه در مسابقات علمی و یا فرهنگی شده‌اند، می‌توانند ثبت نام کنند. 📆 مهلت ثبت‌نام: تا 23 اردیبهشت ماه سال 99 💻 سایت: http://login.ismc.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 ثبت‌نام دوره جدید مرکز زبان حوزه 🔰 رزمایش بزرگ مرکز آموزش زبان حوزه در عرصه‎ی آموزش مجازی زبان‎های خارجی به طلاب آغاز می‌شود. 🔹 دوره‌های متنوع زبان هم اکنون برای طلاب و خانواده‌های ایشان در حال برگزاری است و ثبت‌نام دوره‌ی جدید نیز از ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد. 🔹 این مرکز در حال حاضر با بهره گیری از ظرفیت پیام رسان‌های ایرانی در بستر مجازی، کلاس‌های خود را ادامه داده و می‌خواهد اقدام به برگزاری بیش از ۹۰ کلاس درس مجازی کند. 💻 کسب اطلاعات بیشتر: qomllc.com ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ پاسخگویی فقه به مسائل کرونا/ احتمال جنگ بیولوژیکی 🔻 آیت‎الله سیداحمد خاتمی/ فقه بیماری‌های مسری: 💠 شیوع بیماری کرونا ویروس در سطح کشور و جامعه اسلامی مسائل فقهی را به دنبال داشته است. 💠 مسائل فقهی پیش آمده از مسائل فقهی معضل و مشکل نیستند بلکه کلیات، عمومات و اطلاقات آن‌ها در فقه موجود است و مراجع معظم تقلید جواب آن‌ها را گفته‌اند. 💠 مباحث مربوط به کرونا ویروس چند بخش اساسی دارد؛ «کلامی و اعتقادی»، «قرآنی»، «اخلاقی» و «فقهی.» 1️⃣ آیا از علائم قبل از ظهور است؟ ✍️ جای تردید نیست قبل از ظهور حوادثی اتفاق می‌افتد. ولی این‌که حادثه‌ای که اتفاق افتاده آیا همان حادثه‌ای است که در روایت وارد شده است یا نه نمی‌توان به طور قطع اظهار نظر کرد. 2️⃣ آیا از بلایا و شرور است؟ ✍️ خبر از پشت صحنه عالم نداریم و نیز مقایسۀ نادانسته‌های زیاد با دانسته‌های کم، گویای این است که نباید سریع قضاوت بکنیم. ✍️ البته شاید مشکلات خود ساخته بشر باشد. چون احتمال جنگ بیولوژیکی آن مطرح است و آمریکا در این موضوع متهم است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15969 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 حکم قطع عضو فرد مرگ مغزی شده/ اگر هیچ غرضی مثل پیوند نداشته باشد، حرام است 🔻 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی عنوان کرد؛ 🔹 قطع اعضای کسی که به حیات نباتی مبتلا شده یا دچار مرگ مغزی شده است، چنانچه هیچ غرضی بر آن مترتب نباشد و آن شخص مسلمان و مومن باشد جایز نیست. 🔹 همان طور که تعرض به بدن مومن زنده جایز نیست، تعرض به بدن مومن بعد از مرگ هم جایز نیست و کسی که به مرگ مغزی یا حیات نباتی مبتلا شده است، نهایتا میت است و لذا حرمت تعرض به بدن و جسد او به فحوای روایاتی که بر حرمت تعرض به جسد میت دلالت می‌کنند قابل اثبات است. 🔹 خلاصه این‌که در حرمت علی الاطلاق تعدی بر بدن کسی که به حیات نباتی یا مرگ مغزی دچار شده است در صورتی که هیچ غرضی(مثل پیوند و...) نداشته باشد شکی نیست و تعرض به بدن او و مثله کردن او حرام است و منشأ دیه هم هست. بلکه مستفاد از برخی روایات این است که مثله کردن جسد حیوانات هم جایز نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15977 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 اغتنام فرصت‌ها از ویژگی‌های زندگی خدیجه(س)/ درخواست خدیجه کبری(س) از رسول خدا(ص) 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم ترخان در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 💠 یکی از ویژگی‌های مهم زندگی حضرت خدیجه(س)، بحث اغتنام فرصت‌هاست که همه ما باید از آن درس بگیریم. 💠 هم ایمان و هم مجاهدت با مال و انفس در راه خدا در زندگی حضرت خدیجه(س) مشاهده می‌شود. 💠 وضعیت اقتصادی حضرت خدیجه(س) این‌گونه بود که قبل از اسلام این اموال و امکانات را داشت و بعد از اسلام همه را تقدیم پیامبر عظیم‌الشأن اسلام کرد. 💠 حضرت خدیجه(س) تجارت واقعی کرد. ولو تاجر بود و درآمد و امکانات داشت، اما هم ایمان داشت و هم با مال، با نفس و جان خویش مجاهدت کرد و در واقع تجارت واقعی را ایشان انجام داد. 💠 وقتی حضرت خدیجه(س) متوجه می‌شوند آخر عمرشان است. به حضرت فاطمه(س) می‌گویند: من از این دنیا خواهم رفت، اما از قبر خائف هستم. به پیامبر بگو که من ردای شما را می‌خواهم. آن را به من بپوشانید به عنوان کفن که من از قبر و از حوادث بعد از مرگ نترسم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15979 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گردشگری باید از منظر فقه هدف‌گذاری شود 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار در درس‌گفتار «فقه گردشگری» عنوان کرد؛ 🔹 برای فقیه فقه حکومتی مهم است که مسائل را در نسبت با چالش‌ها و نیازهای حکومت حل کند. لذا لازم است نیازمندی‌های کلان حکومت بررسی شود. 🔹 گردشگری در دوره کنونی بیشتر با پول و فحشا قرین شده و ما باید ملاک‌های فقهی برای شهرهای واجد گردشگری حلال ارائه دهیم. 🔹 اگر بخواهیم به شهرهایمان کاربری گردشگری بدهیم باید به دنبال ویژگی‌هایی بدیل و حلال باشیم. 🔹 عبرت آموزی، تکامل معنوی و نشاط افزایی به عنوان اهداف گردشگری متعالی مطرح است. ما باید به لحاظ فقهی این اهداف را بازنگری کنیم و گردشگری را از منظر فقه هدف‌گذاری کنیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 برگزاری امتحانات غیر حضوری به صورت مجازی 🔻 مرکز آموزش‌های غیر حضوری و مجازی حوزه اعلام کرد؛ 📌 براساس وضعیت خاص کنونی کشور و لزوم تغییر در آزمون غیرحضوری و اجرای آن به صورت مجازی، دستورالعمل اجرایی و برنامه امتحان نیم سال اول 99-98 جهت اطلاع طلاب غیرحضوری اعلام می‌گردد. 🔰 لازم به ذکراست چنانچه شرایط جهت برگزاری آزمون مجازی تغییر کند، متعاقباً اعلام خواهد شد. 💻 دستورالعمل برگزاری آزمون: https://b2n.ir/780431 💻 برنامه امتحانات: https://b2n.ir/409046 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نماهنگ/ "مادر امّت" 📌 بیانات رهبر معظم انقلاب دربارۀ حضرت خدیجه(س) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ تفاوت عملکرد نظام اسلامی با نظام‌های اقتدارگرا و دموکراتیک در مواجهه با بحران کرونا 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در نشست علمی تأکید کرد؛ ✍️ از حیث ساختار نظام‌های سیاسی، دو نوع مواجهه با بحران‌های فراگیر مانند بیماری همه‌گیر کرونا را می‌توان شناسایی کرد؛ یکی مواجهه نظام‌های اقتدارگرا و دیگری مواجهه نظام‌های دموکراتیک. ✍️ نظام‌های اقتدارگرا که در شرایط عادی زندگی، مورد اقبال قرار نمی‌گیرند، در شرایط بحران، از کارآمدی مناسب‌تری برخوردار هستند. ✍️ نظام‌های مردم‌سالار، در شرایط عادی زندگی، از مطلوبیت برخوردار هستند، ولی در زمان بحران، از توانایی مناسب برخوردار نیستند. ✍️ نظام اسلامی ساختاری را تعبیه کرده که هیچ یک از این دو الگو نیست؛ مردم‌سالاری دینی هم خواست مردم را مهم و اصیل می‌داند و از سوی دیگر نهاد ارشد و صالحی مانند ولایت فقیه وجود دارد که مصلحت مردم را در مسیر خواست آن‌ها تنظیم می‌کند. ✍️ این دوگانه که هم مصلحت و هم خواست جامعه رعایت شود، در ساختار مردم‌سالاری دینی وجود دارد و در مواجهه با کرونا خود را نشان داد. به عبارتی نظام یک اقتدار و فرماندهی واحد دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15991 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 درس‌گفتار «بررسی فقهی مساله حجاب» 📚 درس‌گفتار «بررسی فقهی مساله حجاب» با تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی به صورت آنلاین برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: دو‌شنبه ۱۵ اردیبهشت، ساعت ۱۷ 💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://split.to/x0idrEj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 ادله حرمت پیوند اعضا در حکم اولیه و اشکالات آن 💯 استاد سید صادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» تشریح کرد؛ 🔰 ادله حرمت پیوند اعضا در حکم اولیه 1️⃣ نخستین دلیل حرمت، احترام به مومن است. 2️⃣ دومین دلیل حرمت، مُثله کردن است. 🔹 اشکال: قطع کردن عضو یکی و پیوند زدن به بدن دیگری از مصادیق مُثله کردن نیست. 3️⃣ سومین دلیل وجوب دفن مومن بلکه مسلمان است. 🔹 اشکال: روایت می‌گوید دفن مومن و دفن مسلمان واجب است یعنی اصلش واجب است، اما در مقام بیان جزییات مطلب نیست. ✅ تا اینجای مطلب نتوانستیم از ادله استفاده کنیم که قطع عضو یک میّتی و پیوند زدن به بدن دیگری حرمت تکلیفی اولیه داشته باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16016 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نسبت «رنج و بیماری» با «گرایشات دینی»/ کرونا نشان داد جوامع اسلامی از جوامع غربی در حل بحران موفق‌ترند 🔰 علیرضا شجاعی زند، استاد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 💠 نظریه‌ای در بین دین‌پژوهان کلاسیک وجود داشت که معتقد بودند نسبت میان «رنج و بیماری» با «گرایشات دینی» اساساً مثبت است. 💠 کرونا خصوصیاتی دارد که آن را از بیماری‌های دیگر متمایز ساخته و آن مسری بودن شدید آن است. این باعث بروز دو اتفاق در زندگی، خصوصاً زندگی مدرن شده و آن تشدید تنهایی و فراغت است. 💠 کرونا نشان داد که جوامع اسلامی در مقایسه با کشورهای غربی از ظرفیت امدادگری به مراتب بیشتری برخوردارند و توان بالایی برای حل مسائل خویش در موقعیت‌های بحرانی دارند. 💠 به نظر می‌رسد و شواهد بسیاری هم وجود دارد که کرونا با تمام خسارت‌ها و هزینه‌هایش برای انسان‌ها و جوامع، که هنوز هم ابعاد و پایانش معلوم نیست؛ خیرات و ثمراتی هم داشته است. 💠 امروزه تقریباً تمامی آحادی که به نوعی با مقوله کرونا درگیر هستند؛ نسبت به این نکته هم امعان پیدا کرده‌اند که حقیقت دنیای مدرن چیزی به جز آن صورت تزیین‌شده است. 💠 غربْ لایه‌های پنهان و پشت صحنه‌های دهشت‌آوری دارد که شاید جز در چنین موقعیت‌هایِ نادری قابل رؤیت نباشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16024 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 تأمین اجتماعی اسلامی جایگزینی مناسب برای تأمین اجتماعی بیمه‌ای 📕 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا حسینی در درس‌گفتار «فقه نظام تأمین اجتماعی» عنوان کرد؛ ✅ ناسازگاری با عدالت اجتماعی هم در ناحیه تجهیز منابع و هم در ناحیه تخصیص آن در سطوح درون‌نسلی و میان‌نسلی از اشکالات اساسی تأمین اجتماعی بیمه‌ای است. ✅ تأمین اجتماعی اسلامی، تحمل بار مخاطرات ناشی از مخاطرات زندگی فقیران را بر عهده ثروتمندان قرار می‌دهد؛ حال آن‌که در تأمین اجتماعی بیمه‌ای فقیران باید خود این هزینه را تحمل کنند. ✅ بر اساس روایاتِ زکات، کسی که شاغل است ولی درآمد او کفاف خرجش را نمی‌دهد مستحق زکات است؛ ولی در سیستم تأمین اجتماعی برعکس از او حق بیمه هم گرفته می‌شود. ✅ همچنین بر اساس این روایات دادن زکات به کسی که قدرت و امکان اشتغال به کار دارد جایز نیست، اما در تأمین اجتماعی عموم کسانی که به سن بازنشستگی می‌رسند مستحق تأمین اجتماعی به شمار می‌آیند. ✅ از این‌گونه پرسش‌ها در تأمین اجتماعی متعارف - به‌خصوص بخش بیمه‌ای آن - فراوان است که در علم فقه باید مورد بررسی قرار داده شوند. ✅ به اعتقاد ما اگر الگوی تأمین اجتماعی به‌طور اصولی بر اساس مبانی اسلامی طراحی شود، به‌طور اساسی موضوعی برای این‌گونه پرسش‌ها یا توجیهات تکلف‌باری که برای مشروعیت آن گفته شده نخواهد ماند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اگر شیاطین در ماه رمضان در غل و زنجیرند پس چگونه گناهان واقع می‌شود؟! 🔰 حجت‌الاسلام ابراهیمی، استاد حوزه علمیه امام خمینی(ره) پاسخ داد: 📚 علما در این باره چند احتمال داده‌اند: اگر شیاطین در ماه مبارک رمضان همان آزادی در غیر ماه مبارک را داشتند، در این ماه رمضان و به خاطر فرصتی که خدای متعال در ماه مبارک به شما عنایت فرموده به شما حسادت می‌کردند و همه تلاش خود برای از بین بردن شما خرج می‌کردند، لذا مراد اینکه در غل و زنجیر هستند یعنی از رساندن آزار اضافه بر آنچه تا قبل از آن به شما می‌رساندند، عاجزند. 📚 احتمال دیگر این است که هر ماهی شیاطین مخصوص به خود داشته باشد که در این ماه شیاطین ماه مبارک در غل و زنجیر هستند، اما سایر شیاطین آزاد هستند و لذا مشاهده می‌کنیم در این ماه وسوسه‌های شیطانی در انسان‌ها وجود دارد. 📚 احتمال دیگر این است که بنده دارای نفس اماره است و عاداتی دارد که با توجه به طبیعتش است و یا نزدیکان بد رفتاری دارد که ولو شیاطین در بند هستند اما این عوامل باعث گمراهی ایشان در ماه مبارک می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16043 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 درس‌خارج «فقه عفاف» 📚 درس‌خارج «فقه عفاف» با تدریس آیت‌الله سیدمنذر حکیم به صورت آنلاین برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت، ساعت ۱۷ 💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://split.to/x0idrEj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 انباشت تحولات در سبک زندگی، مقدمۀ ظهور «تمدن بیوتِک» 🔻 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک مطرح کرد؛ 📝 فرایندهایی که در زیست‌فناوری در عرصه‌های مختلف اتفاق می‌افتد و دستاوردهایی که از آنها حاصل می‌شود همه ابعاد و صور زندگی انسان معاصر را تحت تأثیر قرار داده، رفته رفته این تغییرات و تاثیرات به حدی انباشته می‌شود که به کلی سبک زندگی بشر را تغییر می‌دهد؛ به این ترتیب، تمدن جدیدی بنیان گذاشته می‌شود. 📝 وقتی «جوهر» تمدن که همان سبک زندگی است تغییر می‌کند، «جلد» آن هم تغییر می‌کند. وقتی «قلب» تمدن که همان سبک زندگی است تغییر می‌کند، «قالب» و کالبد آن هم تغییر می‌کند. به این ترتیب، تمدن جدیدی به وجود می‌آید که بسا بتوانیم از این تمدن نو به تمدن بیولوژیک و «الحضاره البیولوجیه» تعبیر کنیم. 📝 البته در صورتی که فرایندهای زیست‌فناوری تحت مدیریت دین و بالحاظ احکام و اخلاق قرار داشته باشد، این تحول و تبدل می‌تواند با تمدن نوین اسلامی سازگاری و همسویی داشته باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16060 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ انصراف اطلاقات در مصادیق نوپیدا 🔻 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در درس خارج فقه معاصر تصریح کرد؛ 🔹 تقریب اول: اطلاقات انصراف دارد از مصادیق نوپیدا و وقتی انصراف داشت پس مقدمات حکمت محقق نمی‌شود چون انصراف خودش مثل قرینه می‌ماند. 💯 جواب: انصراف را قبول داریم ولی انصراف دو قسم است: انصراف بدوی و انصراف مستقر. انصراف بدوی این است که در وهله نخست که فرد مطلبی را می‌شوند، آن وهله نخست در ذهنش می‌آید. ولی وقتی دقت می‌کند می‌بیند این‌گونه نیست. 🔹 تقریب ثانی: ما قبول داریم که مجرد غلبه وجود موجب انصراف نمی‌شود که برای نمونه بگوییم افراد این گونه بیشتر از افراد آن گونه هستند. 💯 جواب: حتی این گونه غلبه‌ها و این گونه ندرت‌ها موجب انصراف مستقر نیست. و همان طوری که در کلمات بزرگان هست اطلاق شامل افراد نادره می‌شود و انحصار به افراد نادره غلط است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16068 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ آغاز پذیرش متمرکز مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی 💠 ثبت‌نام و پذیرش متمرکز رشته‌های تخصصی(سطح ۲ و ۳) مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ آغاز شد. 💻 ثبت‌نام از تاریخ ۹۹/۰۲/۱۳ آغاز شده و تا ۹۹/۰۳/۲۵ ادامه دارد. 📝 کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه ثبت‌نام: paziresh.ismc.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✍️ سلطه بیت‌کوین بر بازار رمزارزها 🔰 آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده در درس خارج «فقه فضای مجازی» تأکید کرد؛ 📕 کاربردها و کارکردهای اقتصادی و تجاری فضای مجازی و امکانات و ابزارهای مالی و معاملاتی که این فضا در اختیار کاربران خویش می‌گذارد یکی از کلان موضوعاتی است که در این درس فقه باید مورد بررسی قرار گیرد. 📕 تجارت الکترونیک، قبض ثَمَن و مُثمَن در معاملات اینترنتی، انواع خیارات در تجارت‌های الکترونیکی مثل خیار مجلس و تصویر اجتماع و افتراق متبایعَین در معامله از طریق اینترنت جهت تطبیق نصوص و ... بعضی از مسائل و فروع قابل طرح و بررسیِ فقاهی هستند. 📕 یکی از مسائل اقتصادی و مالی که به شکل خاص مطرح شده و بسیار درباره آن پرسش می‌شود مسأله رمزارزها یا ارزهای رمزپایه، از جمله بیت کوین و امثال آن است. 📕 با این‌که الآن بیش از 1600 نوع پول دیجیتال در دنیا وجود دارد ولی به جهات مختلف، به ویژه به خاطر آن‌که بیت‌کوین بیش از 50 درصد از بازار رمزارزها را در اختیار دارد، الآن این رمزارز به نوعی به معیار و پشتوانه سایر رمزارزها تبدیل شده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com