eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
435 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💯 ثبت‌نام دوره جدید مرکز زبان حوزه 🔰 رزمایش بزرگ مرکز آموزش زبان حوزه در عرصه‎ی آموزش مجازی زبان‎های خارجی به طلاب آغاز می‌شود. 🔹 دوره‌های متنوع زبان هم اکنون برای طلاب و خانواده‌های ایشان در حال برگزاری است و ثبت‌نام دوره‌ی جدید نیز از ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد. 🔹 این مرکز در حال حاضر با بهره گیری از ظرفیت پیام رسان‌های ایرانی در بستر مجازی، کلاس‌های خود را ادامه داده و می‌خواهد اقدام به برگزاری بیش از ۹۰ کلاس درس مجازی کند. 💻 کسب اطلاعات بیشتر: qomllc.com ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ پاسخگویی فقه به مسائل کرونا/ احتمال جنگ بیولوژیکی 🔻 آیت‎الله سیداحمد خاتمی/ فقه بیماری‌های مسری: 💠 شیوع بیماری کرونا ویروس در سطح کشور و جامعه اسلامی مسائل فقهی را به دنبال داشته است. 💠 مسائل فقهی پیش آمده از مسائل فقهی معضل و مشکل نیستند بلکه کلیات، عمومات و اطلاقات آن‌ها در فقه موجود است و مراجع معظم تقلید جواب آن‌ها را گفته‌اند. 💠 مباحث مربوط به کرونا ویروس چند بخش اساسی دارد؛ «کلامی و اعتقادی»، «قرآنی»، «اخلاقی» و «فقهی.» 1️⃣ آیا از علائم قبل از ظهور است؟ ✍️ جای تردید نیست قبل از ظهور حوادثی اتفاق می‌افتد. ولی این‌که حادثه‌ای که اتفاق افتاده آیا همان حادثه‌ای است که در روایت وارد شده است یا نه نمی‌توان به طور قطع اظهار نظر کرد. 2️⃣ آیا از بلایا و شرور است؟ ✍️ خبر از پشت صحنه عالم نداریم و نیز مقایسۀ نادانسته‌های زیاد با دانسته‌های کم، گویای این است که نباید سریع قضاوت بکنیم. ✍️ البته شاید مشکلات خود ساخته بشر باشد. چون احتمال جنگ بیولوژیکی آن مطرح است و آمریکا در این موضوع متهم است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15969 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 حکم قطع عضو فرد مرگ مغزی شده/ اگر هیچ غرضی مثل پیوند نداشته باشد، حرام است 🔻 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی عنوان کرد؛ 🔹 قطع اعضای کسی که به حیات نباتی مبتلا شده یا دچار مرگ مغزی شده است، چنانچه هیچ غرضی بر آن مترتب نباشد و آن شخص مسلمان و مومن باشد جایز نیست. 🔹 همان طور که تعرض به بدن مومن زنده جایز نیست، تعرض به بدن مومن بعد از مرگ هم جایز نیست و کسی که به مرگ مغزی یا حیات نباتی مبتلا شده است، نهایتا میت است و لذا حرمت تعرض به بدن و جسد او به فحوای روایاتی که بر حرمت تعرض به جسد میت دلالت می‌کنند قابل اثبات است. 🔹 خلاصه این‌که در حرمت علی الاطلاق تعدی بر بدن کسی که به حیات نباتی یا مرگ مغزی دچار شده است در صورتی که هیچ غرضی(مثل پیوند و...) نداشته باشد شکی نیست و تعرض به بدن او و مثله کردن او حرام است و منشأ دیه هم هست. بلکه مستفاد از برخی روایات این است که مثله کردن جسد حیوانات هم جایز نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15977 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 اغتنام فرصت‌ها از ویژگی‌های زندگی خدیجه(س)/ درخواست خدیجه کبری(س) از رسول خدا(ص) 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم ترخان در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 💠 یکی از ویژگی‌های مهم زندگی حضرت خدیجه(س)، بحث اغتنام فرصت‌هاست که همه ما باید از آن درس بگیریم. 💠 هم ایمان و هم مجاهدت با مال و انفس در راه خدا در زندگی حضرت خدیجه(س) مشاهده می‌شود. 💠 وضعیت اقتصادی حضرت خدیجه(س) این‌گونه بود که قبل از اسلام این اموال و امکانات را داشت و بعد از اسلام همه را تقدیم پیامبر عظیم‌الشأن اسلام کرد. 💠 حضرت خدیجه(س) تجارت واقعی کرد. ولو تاجر بود و درآمد و امکانات داشت، اما هم ایمان داشت و هم با مال، با نفس و جان خویش مجاهدت کرد و در واقع تجارت واقعی را ایشان انجام داد. 💠 وقتی حضرت خدیجه(س) متوجه می‌شوند آخر عمرشان است. به حضرت فاطمه(س) می‌گویند: من از این دنیا خواهم رفت، اما از قبر خائف هستم. به پیامبر بگو که من ردای شما را می‌خواهم. آن را به من بپوشانید به عنوان کفن که من از قبر و از حوادث بعد از مرگ نترسم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15979 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گردشگری باید از منظر فقه هدف‌گذاری شود 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار در درس‌گفتار «فقه گردشگری» عنوان کرد؛ 🔹 برای فقیه فقه حکومتی مهم است که مسائل را در نسبت با چالش‌ها و نیازهای حکومت حل کند. لذا لازم است نیازمندی‌های کلان حکومت بررسی شود. 🔹 گردشگری در دوره کنونی بیشتر با پول و فحشا قرین شده و ما باید ملاک‌های فقهی برای شهرهای واجد گردشگری حلال ارائه دهیم. 🔹 اگر بخواهیم به شهرهایمان کاربری گردشگری بدهیم باید به دنبال ویژگی‌هایی بدیل و حلال باشیم. 🔹 عبرت آموزی، تکامل معنوی و نشاط افزایی به عنوان اهداف گردشگری متعالی مطرح است. ما باید به لحاظ فقهی این اهداف را بازنگری کنیم و گردشگری را از منظر فقه هدف‌گذاری کنیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 برگزاری امتحانات غیر حضوری به صورت مجازی 🔻 مرکز آموزش‌های غیر حضوری و مجازی حوزه اعلام کرد؛ 📌 براساس وضعیت خاص کنونی کشور و لزوم تغییر در آزمون غیرحضوری و اجرای آن به صورت مجازی، دستورالعمل اجرایی و برنامه امتحان نیم سال اول 99-98 جهت اطلاع طلاب غیرحضوری اعلام می‌گردد. 🔰 لازم به ذکراست چنانچه شرایط جهت برگزاری آزمون مجازی تغییر کند، متعاقباً اعلام خواهد شد. 💻 دستورالعمل برگزاری آزمون: https://b2n.ir/780431 💻 برنامه امتحانات: https://b2n.ir/409046 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نماهنگ/ "مادر امّت" 📌 بیانات رهبر معظم انقلاب دربارۀ حضرت خدیجه(س) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ تفاوت عملکرد نظام اسلامی با نظام‌های اقتدارگرا و دموکراتیک در مواجهه با بحران کرونا 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در نشست علمی تأکید کرد؛ ✍️ از حیث ساختار نظام‌های سیاسی، دو نوع مواجهه با بحران‌های فراگیر مانند بیماری همه‌گیر کرونا را می‌توان شناسایی کرد؛ یکی مواجهه نظام‌های اقتدارگرا و دیگری مواجهه نظام‌های دموکراتیک. ✍️ نظام‌های اقتدارگرا که در شرایط عادی زندگی، مورد اقبال قرار نمی‌گیرند، در شرایط بحران، از کارآمدی مناسب‌تری برخوردار هستند. ✍️ نظام‌های مردم‌سالار، در شرایط عادی زندگی، از مطلوبیت برخوردار هستند، ولی در زمان بحران، از توانایی مناسب برخوردار نیستند. ✍️ نظام اسلامی ساختاری را تعبیه کرده که هیچ یک از این دو الگو نیست؛ مردم‌سالاری دینی هم خواست مردم را مهم و اصیل می‌داند و از سوی دیگر نهاد ارشد و صالحی مانند ولایت فقیه وجود دارد که مصلحت مردم را در مسیر خواست آن‌ها تنظیم می‌کند. ✍️ این دوگانه که هم مصلحت و هم خواست جامعه رعایت شود، در ساختار مردم‌سالاری دینی وجود دارد و در مواجهه با کرونا خود را نشان داد. به عبارتی نظام یک اقتدار و فرماندهی واحد دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15991 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 درس‌گفتار «بررسی فقهی مساله حجاب» 📚 درس‌گفتار «بررسی فقهی مساله حجاب» با تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی به صورت آنلاین برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: دو‌شنبه ۱۵ اردیبهشت، ساعت ۱۷ 💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://split.to/x0idrEj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 ادله حرمت پیوند اعضا در حکم اولیه و اشکالات آن 💯 استاد سید صادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» تشریح کرد؛ 🔰 ادله حرمت پیوند اعضا در حکم اولیه 1️⃣ نخستین دلیل حرمت، احترام به مومن است. 2️⃣ دومین دلیل حرمت، مُثله کردن است. 🔹 اشکال: قطع کردن عضو یکی و پیوند زدن به بدن دیگری از مصادیق مُثله کردن نیست. 3️⃣ سومین دلیل وجوب دفن مومن بلکه مسلمان است. 🔹 اشکال: روایت می‌گوید دفن مومن و دفن مسلمان واجب است یعنی اصلش واجب است، اما در مقام بیان جزییات مطلب نیست. ✅ تا اینجای مطلب نتوانستیم از ادله استفاده کنیم که قطع عضو یک میّتی و پیوند زدن به بدن دیگری حرمت تکلیفی اولیه داشته باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16016 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نسبت «رنج و بیماری» با «گرایشات دینی»/ کرونا نشان داد جوامع اسلامی از جوامع غربی در حل بحران موفق‌ترند 🔰 علیرضا شجاعی زند، استاد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 💠 نظریه‌ای در بین دین‌پژوهان کلاسیک وجود داشت که معتقد بودند نسبت میان «رنج و بیماری» با «گرایشات دینی» اساساً مثبت است. 💠 کرونا خصوصیاتی دارد که آن را از بیماری‌های دیگر متمایز ساخته و آن مسری بودن شدید آن است. این باعث بروز دو اتفاق در زندگی، خصوصاً زندگی مدرن شده و آن تشدید تنهایی و فراغت است. 💠 کرونا نشان داد که جوامع اسلامی در مقایسه با کشورهای غربی از ظرفیت امدادگری به مراتب بیشتری برخوردارند و توان بالایی برای حل مسائل خویش در موقعیت‌های بحرانی دارند. 💠 به نظر می‌رسد و شواهد بسیاری هم وجود دارد که کرونا با تمام خسارت‌ها و هزینه‌هایش برای انسان‌ها و جوامع، که هنوز هم ابعاد و پایانش معلوم نیست؛ خیرات و ثمراتی هم داشته است. 💠 امروزه تقریباً تمامی آحادی که به نوعی با مقوله کرونا درگیر هستند؛ نسبت به این نکته هم امعان پیدا کرده‌اند که حقیقت دنیای مدرن چیزی به جز آن صورت تزیین‌شده است. 💠 غربْ لایه‌های پنهان و پشت صحنه‌های دهشت‌آوری دارد که شاید جز در چنین موقعیت‌هایِ نادری قابل رؤیت نباشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16024 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 تأمین اجتماعی اسلامی جایگزینی مناسب برای تأمین اجتماعی بیمه‌ای 📕 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا حسینی در درس‌گفتار «فقه نظام تأمین اجتماعی» عنوان کرد؛ ✅ ناسازگاری با عدالت اجتماعی هم در ناحیه تجهیز منابع و هم در ناحیه تخصیص آن در سطوح درون‌نسلی و میان‌نسلی از اشکالات اساسی تأمین اجتماعی بیمه‌ای است. ✅ تأمین اجتماعی اسلامی، تحمل بار مخاطرات ناشی از مخاطرات زندگی فقیران را بر عهده ثروتمندان قرار می‌دهد؛ حال آن‌که در تأمین اجتماعی بیمه‌ای فقیران باید خود این هزینه را تحمل کنند. ✅ بر اساس روایاتِ زکات، کسی که شاغل است ولی درآمد او کفاف خرجش را نمی‌دهد مستحق زکات است؛ ولی در سیستم تأمین اجتماعی برعکس از او حق بیمه هم گرفته می‌شود. ✅ همچنین بر اساس این روایات دادن زکات به کسی که قدرت و امکان اشتغال به کار دارد جایز نیست، اما در تأمین اجتماعی عموم کسانی که به سن بازنشستگی می‌رسند مستحق تأمین اجتماعی به شمار می‌آیند. ✅ از این‌گونه پرسش‌ها در تأمین اجتماعی متعارف - به‌خصوص بخش بیمه‌ای آن - فراوان است که در علم فقه باید مورد بررسی قرار داده شوند. ✅ به اعتقاد ما اگر الگوی تأمین اجتماعی به‌طور اصولی بر اساس مبانی اسلامی طراحی شود، به‌طور اساسی موضوعی برای این‌گونه پرسش‌ها یا توجیهات تکلف‌باری که برای مشروعیت آن گفته شده نخواهد ماند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اگر شیاطین در ماه رمضان در غل و زنجیرند پس چگونه گناهان واقع می‌شود؟! 🔰 حجت‌الاسلام ابراهیمی، استاد حوزه علمیه امام خمینی(ره) پاسخ داد: 📚 علما در این باره چند احتمال داده‌اند: اگر شیاطین در ماه مبارک رمضان همان آزادی در غیر ماه مبارک را داشتند، در این ماه رمضان و به خاطر فرصتی که خدای متعال در ماه مبارک به شما عنایت فرموده به شما حسادت می‌کردند و همه تلاش خود برای از بین بردن شما خرج می‌کردند، لذا مراد اینکه در غل و زنجیر هستند یعنی از رساندن آزار اضافه بر آنچه تا قبل از آن به شما می‌رساندند، عاجزند. 📚 احتمال دیگر این است که هر ماهی شیاطین مخصوص به خود داشته باشد که در این ماه شیاطین ماه مبارک در غل و زنجیر هستند، اما سایر شیاطین آزاد هستند و لذا مشاهده می‌کنیم در این ماه وسوسه‌های شیطانی در انسان‌ها وجود دارد. 📚 احتمال دیگر این است که بنده دارای نفس اماره است و عاداتی دارد که با توجه به طبیعتش است و یا نزدیکان بد رفتاری دارد که ولو شیاطین در بند هستند اما این عوامل باعث گمراهی ایشان در ماه مبارک می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16043 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 درس‌خارج «فقه عفاف» 📚 درس‌خارج «فقه عفاف» با تدریس آیت‌الله سیدمنذر حکیم به صورت آنلاین برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت، ساعت ۱۷ 💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://split.to/x0idrEj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 انباشت تحولات در سبک زندگی، مقدمۀ ظهور «تمدن بیوتِک» 🔻 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک مطرح کرد؛ 📝 فرایندهایی که در زیست‌فناوری در عرصه‌های مختلف اتفاق می‌افتد و دستاوردهایی که از آنها حاصل می‌شود همه ابعاد و صور زندگی انسان معاصر را تحت تأثیر قرار داده، رفته رفته این تغییرات و تاثیرات به حدی انباشته می‌شود که به کلی سبک زندگی بشر را تغییر می‌دهد؛ به این ترتیب، تمدن جدیدی بنیان گذاشته می‌شود. 📝 وقتی «جوهر» تمدن که همان سبک زندگی است تغییر می‌کند، «جلد» آن هم تغییر می‌کند. وقتی «قلب» تمدن که همان سبک زندگی است تغییر می‌کند، «قالب» و کالبد آن هم تغییر می‌کند. به این ترتیب، تمدن جدیدی به وجود می‌آید که بسا بتوانیم از این تمدن نو به تمدن بیولوژیک و «الحضاره البیولوجیه» تعبیر کنیم. 📝 البته در صورتی که فرایندهای زیست‌فناوری تحت مدیریت دین و بالحاظ احکام و اخلاق قرار داشته باشد، این تحول و تبدل می‌تواند با تمدن نوین اسلامی سازگاری و همسویی داشته باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16060 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ انصراف اطلاقات در مصادیق نوپیدا 🔻 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در درس خارج فقه معاصر تصریح کرد؛ 🔹 تقریب اول: اطلاقات انصراف دارد از مصادیق نوپیدا و وقتی انصراف داشت پس مقدمات حکمت محقق نمی‌شود چون انصراف خودش مثل قرینه می‌ماند. 💯 جواب: انصراف را قبول داریم ولی انصراف دو قسم است: انصراف بدوی و انصراف مستقر. انصراف بدوی این است که در وهله نخست که فرد مطلبی را می‌شوند، آن وهله نخست در ذهنش می‌آید. ولی وقتی دقت می‌کند می‌بیند این‌گونه نیست. 🔹 تقریب ثانی: ما قبول داریم که مجرد غلبه وجود موجب انصراف نمی‌شود که برای نمونه بگوییم افراد این گونه بیشتر از افراد آن گونه هستند. 💯 جواب: حتی این گونه غلبه‌ها و این گونه ندرت‌ها موجب انصراف مستقر نیست. و همان طوری که در کلمات بزرگان هست اطلاق شامل افراد نادره می‌شود و انحصار به افراد نادره غلط است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16068 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ آغاز پذیرش متمرکز مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی 💠 ثبت‌نام و پذیرش متمرکز رشته‌های تخصصی(سطح ۲ و ۳) مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ آغاز شد. 💻 ثبت‌نام از تاریخ ۹۹/۰۲/۱۳ آغاز شده و تا ۹۹/۰۳/۲۵ ادامه دارد. 📝 کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه ثبت‌نام: paziresh.ismc.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✍️ سلطه بیت‌کوین بر بازار رمزارزها 🔰 آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده در درس خارج «فقه فضای مجازی» تأکید کرد؛ 📕 کاربردها و کارکردهای اقتصادی و تجاری فضای مجازی و امکانات و ابزارهای مالی و معاملاتی که این فضا در اختیار کاربران خویش می‌گذارد یکی از کلان موضوعاتی است که در این درس فقه باید مورد بررسی قرار گیرد. 📕 تجارت الکترونیک، قبض ثَمَن و مُثمَن در معاملات اینترنتی، انواع خیارات در تجارت‌های الکترونیکی مثل خیار مجلس و تصویر اجتماع و افتراق متبایعَین در معامله از طریق اینترنت جهت تطبیق نصوص و ... بعضی از مسائل و فروع قابل طرح و بررسیِ فقاهی هستند. 📕 یکی از مسائل اقتصادی و مالی که به شکل خاص مطرح شده و بسیار درباره آن پرسش می‌شود مسأله رمزارزها یا ارزهای رمزپایه، از جمله بیت کوین و امثال آن است. 📕 با این‌که الآن بیش از 1600 نوع پول دیجیتال در دنیا وجود دارد ولی به جهات مختلف، به ویژه به خاطر آن‌که بیت‌کوین بیش از 50 درصد از بازار رمزارزها را در اختیار دارد، الآن این رمزارز به نوعی به معیار و پشتوانه سایر رمزارزها تبدیل شده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ چالش‌های تمدن غرب در دوره کرونا و پساکرونا/ کرونا به نوعی تداعی‌گر خفیفی از قیامت است 🔻 محمد محمدرضایی، استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ 📕 در فرهنگ اسلامی مقوله امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که تا قبل از کرونا برخی علیه آن سخن می‌گفتند، ولی کرونا نشان داد اگر فردی یک منکری انجام دهد زندگی دیگری را تباه کرده است. 📕 تمدن غرب هم در دوره کرونا و پساکرونا با چالش جدی مواجه شده و خواهد شد و نخواهد گذاشت افراد هر کاری دلشان می‌خواهد انجام دهند. 📕 کرونا به نوعی تداعی‌گر خفیفی از قیامت است؛ می‌گویند که روز قیامت برادر از برادر، فرزند از پدر و شوهر از همسر گریزان است و هر کس به فکر خود و اعمال خود است. 📕 شاید مردم دنیا و سیاستمداران عاقل به این فکر بیفتند که باید به فکر دیگران هم باشیم و فقط خود را نبینیم. 📕 به نظر می‌رسد همه این‌ها چالش‌هایی است که در پساکرونا باید مطرح شود و شاید رخ دهد و ممکن است برخی ساختارها و روندها مورد بازنگری قرار گیرد. 📕 کرونا ارزش‌های لیبرال دموکراسی یعنی تساهل، آزادی بی‌قید و بند، فردگرایی، عقل‌گرایی خودبنیاد و تکیه صرف بر علم برای تأمین نیازهای مادی و معنوی بشر را به چالش کشید. این در حالی بود که ایثار و همدلی‌ در ایران ترجمان عملی «تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ» بود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16071 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ توضیحات معاون آموزش حوزه درباره امتحانات طلاب/ طلاب تا تیرماه منتظر باشند 🔻 حجت‎الاسلام والمسلمین رستم نژاد در گفت‌وگویی تبیین کرد؛ 💠 دوره‌های آموزشی حوزه‌های علمیه دارای دو روش حضوری و غیر حضوری است. 💠 برخی طلاب به دلیل اشتغال در ارگان‌ها یا نهادها دارای کد فعال در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیستند که این دسته از طلاب می‌توانند با شرکت در دوره غیرحضوری برای تکمیل دروس ناقصی خود اقدام کنند؛ به عبارت دیگر بنیان و اساس این دوره غیر حضوری است و امتحانات مجازی که از امروز آغاز می‎شود شامل این گروه از طلاب است. 💠 نوع دیگر دوره غیر حضوری شامل طلاب رسمی و دارای کد فعال در مرکز مدیریت است؛ به عبارت دیگر به برخی طلاب که دارای کد فعال در مرکز مدیریت حوزه علمیه هستند اجازه داده می‌شود برخی دروس را غیرحضوری انتخاب کنند که این طلاب نیز شامل سیستم رسمی هستند. 💠 آزمون مجازی شامل طلاب شاغل غیر حضوری است. البته آزمون مجازی برای طلاب غیر حضوری برای آزمایش آزمون مجازی است تا در صورت نیاز برای برگزاری تمامی آزمون‌های حوزه علمیه به صورت مجازی ایرادات آن گرفته شود. 💠 در زمینه چگونگی برگزاری آزمون دوره حضوری تصمیم خاصی گرفته نشده؛ تصمیم‌گیری در این خصوص بستگی به شرایط در تیرماه دارد، هرچند برای برگزاری آزمون حضوری و هم مجازی آماده هستیم؛ در هر صورت طلاب باید تا تیرماه منتظر باشند که چگونگی برگزاری آزمون مشخص شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 سلسله نشست‌های تخصصی «زن، خانواده و مطالعات فقه» 📚 نشست «حجاب فقهی و فرهنگ جنسیتی؛ معماری خانه‌های شبه جزیره» از سلسله نشست‌های تخصصی «زن، خانواده و مطالعات فقه» با تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشایری به صورت آنلاین برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: ‌‌چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت، ساعت ۱۷ 💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://split.to/x0idrEj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 درس‌گفتار «فقه الاداره» 📚 درس‌گفتار «فقه الاداره» با تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین ولی‌الله نقی‌پورفر به صورت آنلاین برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت، ساعت ۱۷ 💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://bit.ly/2JQbqUw ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 ثبت‌نام آزمون دانشکده صدا و سیما(قم) 📝 دانشکده صدا و سیما قم(دین و رسانه) از طریق آزمون اختصاصی در مقطع کارشناسی ارشد برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از بین برادران و خواهران طلبه حوزه‎های علمیه سراسر کشور، دانشجو می‌پذیرد. 📕 رشته‌ها شامل «تولید سیما»، «علوم ارتباطات اجتماعی» و «ادبیات نمایشی» است. 🔰 ملاک پذیرش دانشجو در این دانشگاه، داشتن سطح دو حوزوی است ولی از برخی موسسات همچون موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و یا دانشگاه جامع رضوی که شرایط حوزوی دارند نیز پذیرش به عمل می‌آید. 💠 در رشته تولید سیما منحصراً از طلاب برادر پذیرش به عمل می‌آید و در دو رشته دیگر هم از خواهران طلبه و هم برادران طلبه پذیرش صورت می‌گیرد. ✍️ مهلت ثبت‌نام تا ۲۵ ادریبهشت ماه سال ۹۹ است و آزمون اختصاصی در تاریخ ۶ تیرماه سال جاری برگزار می‌شود. 💻 سایت ثبت‎نام: http://qomirib.ac.ir ☎️ تماس: ۰۲۵۳۲۹۰۴۴۵۰ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ حکم فروش پول به پول با تفاضل/ شهید صدر احتیاط واجب کرده است 🔻 آیت‌الله محمدتقی شهیدی در درس خارج «پول و احکام آن» مطرح کرد؛ 🔹 بحث راجع به فروش پول به پول با تفاضل بود که اگر نقداً باشد به نظر بی‌اشکال می‌رسد. مثلاً یازده تا هزار تومانی را معاوضه می‌کند با یک اسکناس ده هزاری اشکال ندارد. سید صدر احتیاط واجب کرد که این کار را نکنند. 🔹 اما نسیه که بخواهد یک میلیون نقد را بفروشد به یک میلیون و نیم یک ساله که در حیل ربا از آن استفاده می‌شود مشهور پذیرفتند که این جایز است و آسان‌ترین حیله ربا است و لکن بزرگانی بخاطر وجه‌های مختلف آن را نپذیرفتند. 🔹 آقای سیستانی می‌گوید همانطور که برخی از قدماء‌ گفته‌اند جایز نیست بیع معدود به جنسش نسیتا اگر تفاضل بین این‌ها باشد و این را از روایات استفاده کردند. ما هم این را از روایات استفاده کردیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16099 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 تفاوت اصلی و مبنایی تربیت اسلامی با تربیت غربی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی‌؛ با رویکرد قرآنی و روایی»، بیان داشت؛ ✍️ قرآن کریم در آیات متعددی رب را از زوایای گوناگون به ما معرفی می‌کند. براساس آیات؛ اولاً رب، هم می‌آفریند و هم هدایت می‌کند. ثانیاً ربوبیت دنیایی عبد، هم به دست رب است و ثالثاً حیات و ممات هم به دست رب است. ✍️ کسی می‌تواند تدبیر زندگی انسان را به دست بگیرد که دارای ویژگی‌های فوق باشد. انسان نسبت به انسان چنین ویژگی‌هایی ندارد، پس نمی‌تواند نقشه زندگی انسان را بکشد، در نتیجه تفاوت اصلی و مبنایی تربیت اسلامی با تربیت غربی مشخص می‌گردد. ✍️ در بیش از چهل مورد از آیات قرآن،‌ رب با مضاف الیه «العالمین» آمده. به راحتی می‌توان از آیات قرآن چنین استنباط کرد که ربّی که بناست،‌ تدبیر زندگی انسان را به دست بگیرد،‌ باید مالک و صاحب‌اختیار همه عالم باشد. ✍️ کسی که تنها اختیاردار انسان است؛ امّا اختیار باقی اجزاء عالم را به دست ندارد، نمی‌تواند مدبّر زندگی انسان باشد؛‌ زیرا انسان و عالم، رابطه‌ای دو طرفه دارند؛ یعنی افعال انسان در عالم اثر داشته و اجزاء مختلف عالم هم در زندگی او مؤثر است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com