💢 در حوزه عفاف و حجاب برخی سختگیریها میتواند برساخت خود مسلمانان و فقها باشد
📝 حجتالاسلام والمسلمین امیر مهاجرمیلانی در درس گفتار «فقه حجاب» مطرح کرد؛
🔹 در کتاب کافی آمده: از امام صادق(ع) سوال شده مردی که نامحرم است چه مقدار از بدن زن نامحرم را میتواند ببیند؟ حضرت فرمود: وجه و کفین و قدمان.
🔹 به خاطر شامل بودن قدمان یعنی پاها تا مچ این روایت مورد بحث فقهاست. عدم جواز بر قدمین را بیشتر فقها اجماعی دانستهاند و چون روایت برخلاف اجماع است و اعراض کل دارد و شامل ادله حجیت نیست، لذا براساس آن فتوا ندادند.
🔹 در تمدن اسلامی نسبت به مساله نگاه اینگونه نیست که همه صحبتها بر ساخت اجتماعی بوده باشد بلکه بسط تاریخی همان متون دین است و نمیشود گفت همهاش تحت تاثیر مناسبات قدرت و مداخلات فرهنگی است.
🔹 در حوزه عفاف و حجاب برخی سختگیریها میتواند برساخت خود مسلمانان و فقها باشد ولی همهاش را برساخت بدانیم صحیح نیست و اجتهاد یعنی اینکه اینها را از هم تمییز بدهیم.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22521
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#درس_گفتار
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ زمان برگزاری امتحانات نیمسال دوم(خرداد۱۴۰۰) اعلام شد
📌 حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 دنیای به ظاهر متمدن امروز در عمل هیچ ارزشی برای حقوق مردم قائل نیست
📝 تربیت نیروهای عالم و متخصص نیازمند برنامه دقیق آموزش و پرورش است
📝 ۳۰۰ کرسی فعال درس خارج در قم
📝 انتصاب سرپرست دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی حوزههای علمیه
📝 زمان برگزاری امتحانات نیمسال دوم(خرداد۱۴۰۰) اعلام شد
📝 جزئیات ثبت نام و پذیرش مشاور حوزههای علمیه
📝 آغاز جذب نخبگانی حوزه علمیه خراسان در گام دوم انقلاب
📝 راه اندازی شبکه ملی هنرمندان و فعالان رسانه با حضور بیش ۳ هزار خواهر طلبه
📝 مراسم افتتاح و کلنگ زنی ۸۴ پروژه عمرانی حوزههای علمیه خواهران برگزار شد
📝 کتاب سه جلدی «درسهای مکاسب(کتاب البیع)» منتشر شد
متن کامل: http://meftaah.com/?p=22537
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 حرمت سلاح کشتار جمعی، ابدی و استثناناپذیر است
✅ آیتالله عباس کعبی در گفتوگویی مطرح کرد؛
🔹 تولید، انباشت و بهکارگیری سلاح اتمی نهتنها تولید قدرت نیست، بلکه نابودی قدرت، تهدید بشریت و از بین بردن بشریت است. در واقع تولید و انباشت سلاح اتمی از مصادیق فساد فیالارض و هلاک و نابودی بشریت و موجودات زنده بر روی زمین و تأثیرگذاری بر نسلهای آینده است.
🔹 اسلام پیروزی و کسب قدرت را تنها از راههای معقول، مشروع و انسانی تأیید میکند، نه از راههای توأم با فساد فیالارض. پس، این راه قابل تأیید نیست، بلکه محکوم و حرام است و استثناپذیر هم نیست.
🔹 حکم عقل این است که قطع مادهی فساد واجب شرعی است و اگر سلاح میکروبی، شیمیایی و اتمی مادهی فساد است، باید ما به معاهدههایی بپیوندیم که این سلاحها را جمع و حذف کند.
🔹 رهبر انقلاب به شکل مبنایی و ریشهای مخالف تولید، انباشت و بهکارگیری سلاح اتمی هستند و فتوایشان هیچ استثنایی ندارد. حرمتی که ایشان قائلاند، حرمت ابدی و استثناناپذیر و مبتنی بر ادلهی اربعه و اطلاقات و عمومات روایات و آیاتی است که فساد را به شکل مطلق حرام میداند.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22541
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 قوامیت به معنای تدبیر و سیاست کردن است
✔️ حجتالاسلام والمسلمین علی نقی فقیهی در درس گفتار «فقه تربیت جنسی» خاطرنشان کرد؛
🔻 بررسی ادلهای قائلین به نواقص العقول بودن زنان
🔹 برای فهم مراد آیه 34 سوره نساء نیازمند بررسی مفهوم قوام به وسیله رجوع به اهل لغت هستیم.
🔹 با توجه به کتاب المصباح المنیر معنای آیه شریفه چنین است؛ مردان قیام کننده به امور زنان هستند.
🔹 براساس نظر علامه مصطفوی در کتاب التحقیق فی کلمات القرآن الکریم معنای آیه این است که قیام به امور زنان از توانمندی خدادادی مردان است.
🔹 آیتالله جوادی آملی بیان می¬کند «قيموميت مربوط به موردى است كه زن در مقابل شوهر و شوهر در مقابل زن باشد. قوام بودن در اين مقام نشانه كمال و تقرب الى الله نيست، زیرا مسئول تامين هزينه و سرپرستى داخله منزل بر عهده مرد است و این امر وظيفه است نه فضيلت.
🔻 در کتاب قاموس آمده: آيه فوق سه مطلب را روشن ميكند؛
1️⃣ مردان از جمله شوهران براى زنان بطور كلّى بر زنان قيّم و سرپرست هستند.
2️⃣ علت برترى مرد نسبت به زن در اداره امور و سرپرستى این است که مرد از حيث تفكّر و تدبّر و اداره امور و تحمّل كارهاى سخت به زن برترى دارد.
3️⃣ مهريّه و تأمين مخارج زن بر عهده مرد است.
✅ از مجموع نظرات فوق میتوان مفهوم آیه ۳۴ سوره نساء را چنین گفت: ان الرجال یقومون بامر نساء و رجال در آیه محصور به شوهران است. به تعبیر دیگر قوامیت به معنای تدبیر و سیاست کردن است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕حکم شک در وظیفه تربیتی
✅ حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت» تأکید کرد؛
📚 هرگاه در اصل جعل حکم تکلیفی تربیتی شک شود که آیا وظیفه تربیتی برای مکلف جعل شده است یا خیر؟ آیا شخص حق دخالت در تربیت دیگران دارد؟
🔻 این مسأله در دو صورت بحث میشود؛
1️⃣ شک در حکم تکلیفی الزامی در تربیت نسبت به فرزند مثلا؟ در این صورت شک اصل تکلیف تربیتی است که به هنگام شک در تکلیف بدون فرض حالت سابقه، مجرای جریان اصل برائت از تکلیف است.
2️⃣ شک در حکم تکلیفی غیر الزامی و استحبابی در تربیت فرزند و یا دیگری؟ در کلمات اصولیان و فقها مطرح شده که اصل عدم استحباب است ولی وجه این اصل به روشنی بیان نشده است. در احکام غیر الزامی، تکلیف و کلفت نبوده و مجرای حدیث رفع و برائت نیست.
💠 مگر گفته شود اصل جعل حکم و قانون دارای اثر و تبعات وضعی گرچه الزامی نباشد، خود عرفا نوع کلفت و ثقل بر انسان ایجاد میکند. به این بیان که آثار وضعی خاصگر چه لازم التحصیل(استحباب) و یا لازم الترک(کراهت) نباشد، اما وجود آن و امکان ترتب اثر آن در صورت انجام و یا ترک، عرفا نوع ثقلی میتواند به حساب آید که این امر ابهام دارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 کرونا؛ مجال ظهور عرصههای جدید از حیات دینداری
📝 حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست علمی تأکید کرد؛
🔹 هنگامی که کرونا فراگیر شد، با دو تجربه روبهرو بودیم؛ یکی لیبرال دموکراسی غربی است که کانون آن آمریکا است و یکی نیز برای چین است. ولی به نظر میرسد تجربه ایران به عنوان یک مدل سوم، قابل تأمل است.
🔹 تجربه یک سال گذشته نشان داد که علیرغم اینکه مساجد و مناسک اجتماعی در حیطه سنتی با چالش مواجه شدند، اما مناسک اجتماعی جدیدی به وجود آمد و کرونا عرصه جدیدی از حیات دینداری را بروز داد.
🔹 کرونا توانست عرصههای جدید و نوعی مواسات اجتماعی جدید مانند حوادث اجتماعی دیگری نظیر سیل و ... به وجود آورد که فرصت جدیدی بود و حرکتهای اجتماعی با هویت دینی را به وجود آورد.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22517
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 رسیدن به عدالت و استقلال اقتصادی با فراهم کردن زیر ساختهای اقتصاد اسلامی فراهم میشود
🔰 آیتالله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج فقه «مکتب اقتصادی اسلام» تأکید کرد؛
📕 مبانی مکتب اقتصادی، زیربنا را تشکیل میدهد و براساس این زیربنا، بنایی به نام نظام اقتصادی تشکیل میشود که این نظام اقتصادی بر روی آن زیربنا ما را به اهداف میرساند.
📕 اسلام در هر زمینهای من جمله اقتصاد پیش فرضهای اعتباری و تشریعی دارد که در بستر این پیشفرضها، مجموعهای از رفتارهای تثبیت شده را ایجاد میکند و اگر این رفتارها در آن بستر باشد به عدالت اقتصادی و قدرت اقتصادی منجر میشود.
📕 یکی از کارهایی که از ابتدای انقلاب انجام دادیم این بود که گفتیم نمیتوانیم اقتصاد اسلامی را پیاده کنیم، به همین دلیل فعلا سراغ اقتصاد غربی برویم و آن جاهایی که با اسلام نمیسازد را حذف کنیم. این کار شاید برای یک دوره خاصی به عنوان یک مُسکن کارآیی داشته باشد ولی وقتی ادامه پیدا کند همین مشکلاتی که اکنون میبینیم، به وجود میآید.
📕 وقتی نه مبانی را درست سامان دادیم و نه نهادها را درست شکل دادیم و برخی از نهادها را به شکل گزینشی آن هم با یک سری محدودیتهایی پذیرفتهایم، نتیجه این میشود که به جای رفاه عمومی، گرفتار فقر عمومی میشویم.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22533
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 اسلام هم امتیاز سیاسی و هم امتیاز اقتصادی بر مبنای تفاوتهای اجتماعی را رد میکند
✅ آیتالله محسن اراکی در درس خارج فقه نظام سیاسی بیان داشت؛
📚 از نمونههای مخالفت با امتیاز سیاسی بر مبنای تفاوت روابط اجتماعی جریان مخالفت امیرالمؤمنین(ع) با نصب معاویه بر ولایت شام حتی برای یک روز است.
📚 همان طوری که تفاوت اجتماعی در نظام اسلامی و چارچوب عدل نمیتواند منشأ امتیاز سیاسی باشد، همچنین تفاوت اجتماعی نمیتواند منشأ امتیاز اقتصادی باشد.
📚 طلحه و زبیر هم امتیاز سیاسی میخواستند و هم امتیاز اقتصادی؛ امتیاز سیاسی این بود که میگفتند که چرا کارهایی که انجام میدهی با رأی و مشورت ما انجام نمیدهی، ما صاحب سابقه در اسلام هستیم و این همه فضیلت داریم لذا ما را باید شریک خودت در حکومت بدانی.
📚 برخورد امیرمؤمنان(ع) با طلحه و زبیر هم امتیاز سیاسی را بر مبنای تفاوتهای اجتماعی و اعتباری مبتنی بر حسب و نسب را نفی میکند و هم لغو امتیازهای اقتصادی را بر اساس این تفاوتهای اجتماعی.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22545
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 با فقه جواهری میتوان به تمام نیازها پاسخ داد
🔰 آیتالله محمود رجبی در نشست علمی تأکید کرد؛
💠 امام خمینی(ره) به وسیله منشور روحانیت نقشه راه آینده را برای روحانیت، ملت و دولت ترسیم کرده و نسبت به توطئههای دشمنان نیز هشداری لازم را دادهاند.
💠 یکی از توطئههای دشمنان این است که روحانیت را مخالف تمدن، علم و پیشرفت معرفی کنند.
💠 روشنفکران غرب زده و مدعیان تمدن غرب، عاملان دشمنان هستند که میخواهند با تلاش خودشان در جامعه اسلامی نفوذ کرده و اهداف مستکبران را محقق کنند.
💠 عدهای به اسم اینکه باید حوزه، دین و اسلام را حفظ کرد میگویند روحانیت نباید وارد سیاست شود و این خطر بزرگی است.
💠 فقه جواهری پاسخگوی نیازها است، البته نقش زمان و مکان را باید در نظر گرفت. فقه میتواند پویا باشد و در هر زمانی پاسخگوی نیازها باشد.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22560
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ عقد سلف از بهترین ابزارهای مالی جهت تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است
💠 حجتالاسلام والمسلمین جواد عبادی در درسگفتار «آسیبشناسی فقهی نظام بانکی»:
📝 عقد سلف، یکی از بهترین ابزارهای مالی جهت تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است زیرا سرمایه دریافت شده توسط تولیدکننده، ثمن کالای او بوده، به مالکیت وی در میآید و میتواند آن را در فعالیتهای مختلف به کار گیرد.
📝 طبق ماده 42 آئیننامه اجرائی سلف، فروش محصولات تولیدی پیشخرید شده، قبل از سررسیدِ تحویل از سوی بانک ممنوع میباشد مگر اینکه مبیع قبل از سررسید به بانک تحویل شده باشد.
📝 قرارداد سلف به اشتباه جزء عقود با بازدهی معین شمرده شده است چراکه سود حاصل از فروش کالای تحویلی در سررسید قطعی نیست و ممکن است قیمت پیشبینی شده تغییر کرده باشد؛ لذا از این جنبه، عقد سلف کاملاً شبیه به قراردادهای مشارکتی است.
📝 طبق ماده 43 آییننامه مذکور، پیشخرید محصولات واحدهای تولیدی توسط بانکها در صورتی مجاز است که اینگونه محصولات توسط واحدهای درخواستکننده، تولید شود. شرط تولید مربوط به عقد شرعی سلف نیست اما سیاستگذار برای حمایت از تولیدکنندگان این شرط را در قرارداد سلف بانکی گنجانده است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ درباره مشروعیت رأی مردم در عصر غیبت برخی سکوت کرده و برخی قائل به عدم اعتبار آن هستند
📕 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه سیاسی مطرح کرد؛
🔰 بررسی اندیشه عدم توقف مشروعیت حکومت بر رأی مردم
🔹 طرفداران این نظر قائل به حکومت اسلامی هستند نه جمهوری اسلامی، از اینرو مشروعیت حکومت را متوقف بر رأی مردم نمیدانند.
🔹 برخی از آنها منکر مشروعیت حکومت بر رأی مردم در زمان حضور و غیبت هستند و برخی دیگر قائل به مشروعیت رأی مردم فقط در زمان غیبت هستند.
🔹 دلیل اینکه به این موضوع در عصر غیبت پرداخته نشده این است که وظیفه فقیه را محدود در اجرای حدود میدانستند نه تشکیل حکومتی که در رأس آن فقیه باشد و سیاست مدون بکند.
🔹 در عصر حضور رأی مردم مشروعیت ندارد اما در عصر غیبت عدهای نسبت به آن ساکت و عدهای دیگر قائل بر عدم اعتبار رأی مردم هستند.
📕 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22554
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 بورس بر اساس بناء عقلاء است و حذف آن موجب اختلال نظام است
🔰 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بورس» بیان داشت؛
📚 یکی از قواعد فقهیهای که میتواند ما را در مشروعیت خیلی از مسائل اقتصادی مردم و به قول مرحوم شیخ، معاش و معاد مردم که «من لا معاش له لا معاد له» کمک کند، قاعده حفظ نظام است.
📚 آیاتی که در آن آیات نفی فتنه و نفی فساد دارد ما میتوانیم به مبنای ما دلیل بر تأیید قاعده حفظ نظام قرار بدهیم. چون یکی از بالاترین فسادها، فساد به هم ریختن جمعیت مسلمین و نظام اجتماعی و اقتصادی مردم است.
📚 بورس معامله عقلائیه قوم هست یا نیست؟ میبینیم عقلاء این معامله را الآن دارند. وقتی عقلاء این معامله را داشتند میبینیم بورس را اگر حذف کنیم سبب اختلال نظام میشود. چون معاملات این گونه است.
📚 یکی از راههای تأیید شارع مقدس همین بحث اختلال نظام است. و ما از راه اختلال نظام میفهمیم که بورس صحیح است.
📚 ما قبول نداریم همه معاملات بورس چه در بورس و چه با بورس مشروع است. ما میخواهیم بگوییم این فضا فضای نامشروع نیست، فضای کلی فضای عقلایی و عقلی است. فضای نظام معیشتی و اقتصادی است. وقتی این گونه باشد عدمش و اختلال در آن هم اشکال دارد.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22528
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢الزامات فقه پویا در جهت تحقق اهداف انبیاء
📹 آیت الله کعبی در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش اول):
🔷 «اگر بخواهیم فقه متحرک باشد و اهداف و مکتب انبیاء را در ساحت عمل محقق کند مجموعه الزاماتی دارد که نیاز است فقیه به آن ها پایبند باشد و این موارد در استنباط، محتوا، ساختار، نتایج و خروجی سیستم موثر است: اول...»
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#سلسله_جلسات
#دبیرخانه_مفتاح
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 لازمه کوثر از بین رفتن باطل و رسیدن انسان به موفقیتهای کامل و مطلوب است
🔻 آیتالله سید منذر حکیم در درس خارج «فقه عفاف» مطرح کرد؛
📚 انسان در مواجهه با حب ذات، اختیار دارد که یکی از دو رویکرد را برگزیند؛ 1 - رویکرد کوثری و 2 – رویکرد تکاثری.
1️⃣ رویکرد کوثری: روحیات انسان در این رویکرد عبارت است از: جواد، کریم، ایثارگر و از خودگذشته. انسان با اختیار این رویکرد، حب ذات را به نحو اکمل سیراب میکند.
2️⃣ رویکرد تکاثری: در این رویکرد، انسان در خودخواهی و منفعت طلبی مادی و محدود خود را زندانی میکند در نتیجه تکاثر همه وجود او را فرا میگیرد.
📚 برای رهایی از روحیه تکاثری، انسان باید به سمت روحیه کوثری حرکت کند؛ نقطه آغاز این رویکرد، شروع سپاسگزاری به قدر درک و توان است و لازمه دستیابی به آن، مراعات دو شرط است: 1 - عبودیت برای پروردگار و اخلاص و 2 - و تقدیم بهترینها در این مسیر.
📚 شخصی نبودن خطاب کوثر: خطاب در سوره کوثر به پیامبر(ص) است ولی مخصوص شخص پیامبر نیست؛ در حقیقت خداوند اصول حرکت تکاملی انسان را که در شخص خاتم پیامبران تجلی یافته و مصداق اتم پیدا کرده، در سوره کوثر ترسیم نموده است.
📚 در نتیجه به طور طبیعی لازمه کوثر از بین رفتن باطل، اهل باطل، خط باطل، حرکت باطل و رسیدن انسان کوثری به موفقیتهای کامل و مطلوب خواهد بود.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22578
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#درس_خارج
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ نگاهی به روایات حجاب/ دلیل اختلاف فتوای فقها درباره حجاب چیست؟
🔻 حجتالاسلام والمسلمین امیر مهاجرمیلانی در درس گفتار «بررسی ادله حجاب در روایات» بیان داشت؛
📝 برخی فقها در پاسخ به استفتایی که بیان شده بود در صورتی که سفر به یک شهر و حضور در بازار آن منجر به نگاه به زنان و برانگیختن شهوت شود، چیست؟ پاسخ دادن اگر قصد رفتن به شهر از اول برای تحریک شهوت نباشد ایرادی ندارد.
📝 به اعتقاد برخی از فقها روایات اهلبیت(ع) دو دسته هستند؛ 1 - تعلیمی که در آنها استناد به قرائن منفصله ایرادی ندارد و 2- فتوایی که بیان وظیفه شرعی است و تمسک به قرائن منفصله صحیح نیست.
📝 در روایتی از امام(ع) درباره حکم دیدن موهای خواهر زن سؤال شده که فرمودند جایز نیست. البته از این روایت استفاده شده وقتی از صورت سوال نشده یعنی اینکه جواز صورت بدیهی دانسته شده و مورد سوال نبوده است.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22574
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💠 برخی از فقها برای پشتوانه طلا و نقره حیثیت تعلیلیه قائل بودند نه تقییدیه
📕 آیتالله محمدرضا مدرسی در درس خارج «فقه استارتاپها و ارز مجازی» تصریح کرد؛
✅ برای فهم بیشتر پولهای رمزنگاری شده بهتر است سرنوشت پول در طول تاریخ و تحولات و تطورات آن خصوصا سیر پیدایش پولهای اعتباری مرور شود.
✅ در حال حاضر پول به مرحلهای رسیده که میتواند کاملا رابطهاش با طلا و نقره و هر چیز دیگری را قطع کند و تنها از یک سیستم مرکزی(اعم از بانک دولتی یا خصوصی یا مؤسسه دیگری) کنترل شود.
✅ برخی از فقهای حتی قبل از اینکه دولتها این رابطه را حذف کنند، در بحثهای خود اثبات کرده بودند که پشتوانه طلا و نقره، حیثیت تعلیلیه برای ارزش پولی اعتباری است نه حیثیت تقییدیه.
✅ سید یزدی بیش از صد سال قبل مسأله پولهای اعتباری را در ملحقات عروه مطرح کرده و فرموده پول اعتباری بنفسه ارزشمند است و آن چه که به عنوان پشتوانه پول مطرح میشود فقط حیثیت تعلیله ارزش آن است.
🔹 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22565
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 نیازمند مدرسه تخصصی فقه بانوان با نگاه اجتهادی هستیم
📖 بانو مجتهده زهره صفاتی در گفتوگوی اختصاصی با مفتاح تأکید کرد؛
✅ سطوح علمی حوزههای علمیه خواهران همانند حوزههای علمیه برادران است. ولی مسلما خلأهای وجود دارد که باید بیشتر به فکر پر کردن آنها باشیم.
✅ موضوع نخست اینکه اخلاق عملی باید در حوزههای علمیه برادران و خواهران بیشتر تقویت شود، اگر ما مزین به اخلاق عملی نشویم علوم اسلامی نمیتواند تأثیر خود را داشته و جایگاه صحیحی را پیدا کند.
✅ برای رشد طلاب خواهر افزون بر علوم جانبی که در حال فراگیری آن هستند، نیازمند حوزه فقاهتی هستیم که بسیار جای آن خالی است. با وضعیت موجود نمیتوان این خلأ را پر کرد.
✅ حوزه فقاهت پیچیدگیهای خاص خود را دارد، به همین دلیل نیازمند کار کردن بر روی نیروهای کارآمد هستیم، چون مراتب اجتهاد نیازمند تمهیدات علمی خاص و ویژه است و به تعبیر استادمان حضرت آیتالله سبحانی با چریکی درس خواندن نمیتوان به عمق مباحث پی برد.
✅ ما مقدمات مدرسه تخصصی را فراهم کردیم و إنشالله در آینده نه چندان دور مدرسه تخصصی فقه بانوان با نگاه اجتهادی را راه اندازی میکنیم.
✅ یکی از نظرات مقام معظم رهبری این است که ما باید یک مرکز عالی و بالادستی داشته باشیم تا بتواند زیر مجموعههای خود را پاسخ دهد که متأسفانه هنوز محقق نشده است.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22608
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#گفتگو
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 نفی امتیاز اجتماعی مبتنی بر طبقات اجتماعی
💢 آیتالله محسن اراکی در درس خارج فقه نظام سیاسی مطرح کرد؛
📖 در اسلام بر اساس انتسابات قبیلهای و فامیلی، امتیاز اقتصادی برای کسی وجود ندارد.
📖 یکی از قواعد مهم در نظام اسلامی، الغای بردگی است و بردگیهایی که در نظامات اجتماعی رایج بوده بر خلاف نظام الهی بوده است.
📖 به دلیل اینکه نظام بردگی کاملا زندگی اجتماعی مردم آن روزگار را احاطه کرده بود، اسلام برای الغای آن، برنامه تدریجی را به کار برد تا به تدریج این بردگی به طور کل الغاء شود. در اصل، قرآن کریم و اسلام مسئله بردگی را قبول ندارد.
📖 منظور ما از تفاوت اجتماعی که در اسلام نفی شده است، همان چیزی است که در خیلی از جوامع مثلا رسم است اگر کسی از طبقه اجتماعی خاصی است، با طبقه اجتماعی پایینتر از خودش ازدواج نمیکند.
📖 این موضوع منحصر در مسأله ازدواج نیست و شامل مسائل دیگر مثل رفتوآمد و همنشینی و شرکت در اجتماعات و... نیز میشود.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22599
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#درس_خارج
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 از لحاظ رتبهبندی بعد محبت خدا محبت انبیاء و ائمه(ع) است
✅ آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» بیان داشت؛
📝 یکی از مسائل مربوط به محبت خدا این است که کسی تلاش کند خدا را محبوب کسی قرار دهد. در روایات باب محبت الله عنوان دیگری به نام تحبیب الله الی الناس است؛ محبوب سازی خداوند نزد خلق و دیگران.
📝 درباره تحبیب الله الی العباد اگر روایات هم نبود ادله عامه و مطلقه این را هم میگرفت. علتش این است که دعوت به محبت الله دعوت به همه خوبیهاست.
📝 محبت انبیاء و ائمه(ع) و رسول: درباره این موضوع هم ادله قرآنی راجع به انبیا و اولیا بهطور خاص پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) و هم ادله روایی وجود دارد. از لحاظ رتبهبندی نیز بعد محبت خدا محبت انبیاء و ائمه(ع) است.
📝 محبت به علما: علما سومین عنوان از محبتهای خاصه است. روایات بهطور خاص محبت عالم را غیر محبت مسلم و مؤمن مورد تأکید قرار داده که اینها تأسیس حکمی میشوند غیر مطلقات و چون اجتماع در عنوان واحد پیدا میکند نتیجهاش تأکید است.
📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22605
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ افق آینده فقه التربیه، نظام سازی تربیتی است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در نشست علمی:
🔹 «فقه تربیت» علم به احکام و تجویزات شرعی در رابطه با رفتار تربیتی از مربی و متربی نسبت به فرد و جامعه بر اساس منهج اجتهادی معتبر است.
🔹 تربیت برای خود قلمروی دارد و فقه نیز در قلمرو حداقلی یا حداکثری خود تعریف میشود. وقتی به تعریف تربیت و فقه توجه میکنیم مشاهده میشود که در جاهایی این دو با هم تلاقی دارند و هم پوشانی ایجاد میشود.
🔹 رفتارهای برخاسته از مربی و متربی در مقام تربیت و ایجاد تحول در دیگری را زمانی که به منایع فقهی عرضه کنیم و بخواهیم حکم شرعی آنها را از منابع استخراج کنیم در اینجا فقه تربیت شکل میگیرد.
🔹 باید نقش و قلمرو هر کدام از والدین، خویشاوندان، استاد و افرادی که میتوانند در تربیت متربی نقش آفرین باشند مورد توجه و مطالعه قرار بگیرد و این وظیفه ما است که مسائل مربوط به فقه تربیت را پیگیری نموده و بررسی کنیم.
🔹 در فقه نظام رابطه فقه و نظام سازی تربیت مطرح است. نظام تربیتی برای فقه نظام مجموعه احکام و رفتار مربی و متربی بر اساس مبانی و در راستای اهداف تعریف شده خواهد بود.
🔹 نظام تعلیم و تربیت در تعامل بین فقه و دیگر رشتههای مرتبط طراحی میشود. البته ما امروز در مرحله طراحی فقه تربیت فردی هستیم، اما افق آینده ما فقه نظامی است که در راستای نظام سازی تربیتی حرکت کند و این رسالت بر عهده طلابی است که در رشته فقه التربیه مشغول به تحقیق و پژوهش هستند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#فرهنگ
#نشست_علمی
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 کوثر رسالت میتواند عهدهدار سلامت رسالت باشد و نقش خود را در عفاف فردی و اجتماعی ایفاء نماید
📝 آیتالله سید منذر حکیم در درس خارج «فقه عفاف»:
🔻 تفسیر سورههای عادیات، کوثر و تکاثر
📚 از نکات قابل توجه، هماهنگی جالب مطلع سوره عادیات(کفران نعمت) و بخش پایانی سوره تکاثر(مسئولیتپذیری در برابر نعمت) است که گویای این نکته است تا مسئولیت در برابر نعمت نباشد، ناسپاسی معنا ندارد. لذا تا درک این مسئولیت نباشد انسان به روحیه تکاثری مبتلاست. «إِنَّ الْإِنْسَانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ»، «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ.»
📚 در سوره کوثر نیز «کوثر» مصداقی از نعمت بیکران الهی است که دو مسئولیت بر آن مترتب است «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ» و در صورت مسئولیتگریزی، انسان به آثار دنیوی و اخروی آن دچار میشود «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَر.»
📚 در حقیقت این سه سوره هم قواعد کلی مسئولیتپذیری و مسئولیتگریزی را بیان می کنند و هم مصادیق را نشان میدهند.
📚 کوثر میتواند عرض عریضی باشد از آیات قرآن کریم، اهلبیت(ع) و تجلیات قرآن در سیره و سیمای ایشان و همچنین تجلیات آن در فرزندان برومند کوثر رسالت از حیث کثرت فرزندآوری و فرزندپروری که لازمه تشکیل خانواده الگو است و در این صورت است که کوثر رسالت میتواند عهدهدار سلامت رسالت باشد و نقش خود را در عفاف فردی و اجتماعی ایفاء نماید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 آغاز ثبتنام متقاضیان ورود به حوزههای علمیه/ مخالفت رهبر انقلاب با برگزاری مراسم نکوداشت مقام عرفانی ایشان
📌 حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
🔹 برگزاری کنگره بزرگداشت مقام حضرت ابوطالب(ع)، افتخاری برای حوزه است
🔹 آغاز ثبتنام متقاضیان ورود به حوزههای علمیه از امروز تا آخر اردیبهشت ماه
🔹 باز تولید اندیشه ناب محمدی با شکل گیری انقلاب اسلامی
🔹 مخالفت رهبر انقلاب با برگزاری مراسم نکوداشت مقام عرفانی ایشان
🔹 مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی دانش پژوه میپذیرد
🔹 سایت «ندای تهذیب» رونمایی شد
🔹 آغاز ثبتنام مراکز فقهی برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰
🔹 نشست «زن تراز انقلاب اسلامی؛ الگوی سوم زن ایرانی» برگزار شد
🔹 بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه فراخوان شد
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22645
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 در عقد خرید دین، بدهی باید ناشی از یک معامله حقیقی باشد، وگرنه فرد دچار ربا خواهد شد
💢 حجتالاسلام والمسلمین جواد عبادی در درسگفتار «آسیبشناسی فقهی نظام بانکی»:
📚 در فقه معاملات، در مورد برخی از مبیعها، علاوه بر احکام عمومی، احکام اختصاصی هم وجود دارد. بیع طلا و نقره(بیع صرف)، بیع میوه روی درخت(بیع ثمار) و بیع دین از جمله این موارد است.
📚 دین در عرف به معنای بدهی و مدیون بودن به معنای بدهکاری است اما در فقه، دین به معنی طلب است و دیون جزء داراییها به حساب میآید.
📚 خرید دین قراردادی است که به موجب آن بانک، دین مدتدار بدهکار را به کمتر از مبلغ اسمی آن به صورت نقدی از داین(مشتری) خریداری میکند.
📚 به طور کلی، بدهیها به دو نوع صوری(دوستانه) و حقیقی تقسیم میشوند. در عقد خرید دین، بدهی باید ناشی از یک معامله حقیقی باشد، در غیر اینصورت فرد دچار ربا خواهد شد. در نظام بانکی اگر قرار است اسناد و اوراق تجاری مورد خرید دین قرار بگیرند، مفاد آن باید حکایت از طلب واقعی(و نه صوری) متقاضی باشد لذا طبق دستورالعمل، بانکها مکلفند در اینخصوص از حقیقی بودن دین و نقدشوندگی آن در سررسید، اطمینان حاصل کنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ تسلط شهید صدر بر معارف اسلامی به خصوص به فقه و اصول کمنظیر بود
💢 آیتالله محسن اراکی در نشست نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی با موضوع شهید صدر:
📝 یکی از ابعاد زندگانی شهید صدر، بُعد اخلاقی است؛ تواضع و تقوا، عبادت و سایر کمالات اخلاقی ایشان در یک سخن کوتاه قابل احصاء نیست.
📝 تسلط وی بر معارف اسلامی به خصوص به فقه و اصول کمنظیر بود و در هر رشتهای که وارد میشد، علاوه بر احاطه بر منابع علمی و فتاوای علما ابداعات فوقالعاده از خود نشان میداد.
📝 ذهن وی مهندسی شده و منظم مبتنی بر اصول فکری و منطق صحیح بود، لذا ابتکارات ایشان فراوان است، در حدی که اندیشههای جدید تولید کرد.
📝 استاد شهید معتقد بود اگر میخواهیم جامعه را بسازیم، باید اندیشه را در چند مرحله تولید و اجرا کنیم؛
🔹 مرحله اول تفکر بنیادین و جهانبینی و تفکر فلسفی در این مسیر است؛ زیرا فرهنگ و سیاست و نظام سیاسی مبتنی بر این جهانبینی شکل میگیرد.
🔹 مرحله دوم نظام سیاسی است که نظامات خانواده و عرصههای مختلف زندگی اجتماعی متأثر از آن نظام سیاسی است.
📝 مرحوم صدر اهل عرفان کاسبکارانه و مدعیانه نبود. ایشان فرمود امروز کسی از مرجعیت من سخن نگوید و همه باید از امام حمایت کنند، این عرفان حقیقی است که کسی خودش را هیچ نبیند و در خدمت مرجع تقلید دیگری مشی کند.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22623
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com