eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
435 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 انقلاب اسلامی، تنها راه مطالبه حقوقی ملت ایران بود 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در نشست «بنیادها و آرمان‌های انقلاب اسلامی»: 📙 ملت ایران در دوره حکومت پهلوی همه مجاری «حقوق طبیعی» انسانی، «حقوق فطری» اسلامی و «‌حقوق قانونی» قراردادی خود را در بن بست دید و انقلاب اسلامی، تنها راه مطالبه حقوقی ملت ایران بود. 📙 انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که با اصلاح در هر سه خاستگاه حقوقی، به نفی و طرد هیچکدام رأی نداد. 📙 در مبانی فکری این انقلاب، نظام طبیعت و نظام فطرت به سازگاری رسید. از طرفی برای حجیت درونی انسان‌ها یعنی قوه عقل انسان‌ها هم نقش قائل شد و اراده انسان‌ها را در کنار طبیعت و فطرت پذیرفت. 📙 هر گاه عوامل مزاحمی چون نظام‌های دیکتاتوری و استبدادی، حقوق مردم را سلب کنند و با هیچ طریق اصلاحی نشود موانع را برداشت، آنجا «مشروعیت انقلاب» ایجاد می‌شود. 📙 انقلاب یک موضوع اضطراری و ثانوی است. اما وقتی جامعه‌ای برای استیفای حقوقش وارد فاز انقلاب شد، دیگر خود انقلاب می‌شود اصل زندگی و شرایط نوین حقوقی بعد از انقلاب حکم اولیه زندگی دارند. 📙 امام راحل و بنیانگذار انقلاب اسلامی معتقد بود احکام حکومتی و حقوقی در نظام ولایی بعد از انقلاب، از سنخ احکام اولیه هستند. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22965 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 حوزه انقلابی نباید انقلاب را محدود به ساختار یک کشور ببیند، بلکه باید جهانی بیندیشد 🔰 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد واحدی در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 🔹 حوزه انقلابی، حوزه‌ای است که برای تبلیغ دین دگرگونی‌ها، تغییرات و جابه‌جایی‌های جهانی را در نظر می‌گیرد. یعنی در حوزه انقلابی، انقلاب را نباید به ساختار یک کشور محدود کنیم بلکه باید جهانی بیندیشیم و در واقع حوزه انقلابی را این‌گونه معنا می‌کنیم. 🔹 کار حوزه علمیه آن است که نظام‌سازی کند و تعریف‌های لازم برای استقرار توحید در سراسر گیتی را ایجاد کند. خصوصیت دیگر حوزه انقلابی این است که ولی شناس و ولایت‌پذیر است. 🔹 حوزه انقلابی آن است که خودش را نمی‌بیند بلکه راهبر مردم و انسان‌ها است به سمت ولی‌الله است و نائب ایشان در زمان غیبت است. 🔹 علاوه بر این طلبه‌ی انقلابی دانش و مهارت آن را دارد که بر دل‌ها حکومت کند و الگوی برتر آن را می‌توان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22882 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 کاستی‌های مدیریتی دولت در عرصه تخصص 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌آقا پیروز در یادداشتی تبیین کرد؛ 📙 کاستی‌های محور «تخصص» 🔹 ضعف تدبیر و برنامه ریزی: ضعف در طراحی برنامه توسعه ششم و اجرای ناموفق آن، ضعف در تدوین برنامه بودجه سالانه کشور نمونه‌هایی از این قبیل است. 🔹 ضعف هماهنگی: برای نمونه در ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز هماهنگی لازم وجود ندارد و صداهای متعدد از آن به گوش می‌رسد و همین امر باعث مشکلاتی در مدیریت کرونا شده است. 🔹 مدیریت دستوری و دور از میدان عمل: دستور به وزیر و آن را رسانه‌ای کردن کافی نیست، باید پیگیری کرد و در مواردی وارد میدان عمل شد. 🔹 ضعف نظام تصمیم گیری و اتخاذ تصمیمات غلط و غیرکارشناسانه: تصمیمات غیرکارشناسی و ناصواب ضربات سنگینی بر کشور وارد کرده است. 🔹 ضعف کنترل محیط داخلی: اخیرا مدیرانی به اتهام جاسوسی بازداشت شدند. برخی افراد سکولار و لیبرال نیز در مناصب دولتی حضور دارند. 🔹 غفلت از ظرفیت‌های محیط داخلی: برخی دولتمردان به گونه ای اظهار نظر کردند که اساساً اعتقادی به ظرفیت‌ها و توان داخلی ندارند! 🔹 تمرکز بر مذاکرات برجام به عنوان هدف اصلی: دولت، حل همه مشکلات را به لغو تحریم‌ها گره زد و اگر تولید داخلی کانون توجه می‌شد بی شک این وضعیت حاکم نبود. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22970 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 شیخ فضل‌الله نوری مجلس را مشروع می‌دانست مشروط بر این‌که با ولایت‌فقیه سازگار باشد 🔰 آیت‌الله محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج فقه قانون‌گذاری تأکید کرد؛ 📙 از جمله علمای شاخص مشروطه که نظر به نهاد قانون‌گذاری داشته‌اند، شیخ فضل‌الله نوری بود. ایشان نخست دغدغه زیادی نسبت به قانون‌گذاری و نهاد قانون‌گذاری موجود در آن زمان داشت. ولی بعدها با آن به مخالفت پرداخت. 📙 اشکالشان این بود که مجلس با این همه تشریفات، حوزه اختیارات قابل ملاحظه‌ای ندارد و قانون‌گذاری در این حد نیاز به تشکیل مجلس و مطرح شدن وکالت و... ندارد. 📙 شاید بتوان به مرحوم نوری نسبت داد که مجلسی با حوزه اختیارات محدود، در نظر ایشان محذور شرعی ندارد. لذا ایشان در آغاز موافق و طرفدار مشروطه بود. اما با اختیارات فراتر از این برای مجلس که به عقیده ایشان از امور عامه و در حیطه اختیارات فقها است مخالفت داشته است. 📙 با این توضیح حتی بر مبنای شیخ فضل‌الله نوری تشکیل مجلس فی الجمله وجه مشروعی دارد. اگر طوری باشد که با ولایت فقیه سازگار باشد ایشان هم قاعدتاً می‌پذیرند. همینطور اگر به صورت محدود و در حیطه‌ی تنظیم امور حکومتی باشد ایشان مخالفتی ندارند. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22984 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📒 ولایت تربیتی به معنای عهده‌داری و تسلط و سرپرستی بر شخص و عهده داری امر تربیت اوست 📖 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج فقه تربیت: 🔹 ولایت در لغت به معنای قرب و نزدیکی است و(توالی) به معنای این است که بین دو شئ چیزی غیر از آن دو نباشد. به امیر هم والی گفته می‌شود، به دلیل این‌که نزدیکترین فرد به حکومت است. 🔹 ولایت به کسر اسم و به فتح مصدر است. ولایت، به معنای تسلط و سرپرستی، معنای لازمیِ ولایت است، یعنی کسی که عهده دار امری می‌شود، از هر کس دیگری به آن امر نزدیک‌تر است و چون نزدیک‌ترین فرد به عهده داری امور طفل، پدر اوست به او ولی اطلاق می‌شود. 🔹 در اصطلاح فقهی یک تعریف جامعی مطرح نشده است. در کتب فقهی ولایت در هر بابی ناظر به مباحث مطرح در آن باب معنا شده است. مرحوم نائینی می‌گوید: ولایت یک نوع ریاست سیاسی بر امور دنیوی، اخروی، زندگی و معاد مردم است. این مربوط به ولایت حاکم است. 🔹 مرحوم اصفهانی می‌گوید: ولایت به دست گرفتن زمام امور چیزی به دست شخصی خاص است به صورتی که تحت اختیار انسان باشد که این معنا مساوی است با جواز در تصرفات ترخیص در سایر امور مربوط به آن شئ. این معنا بر حاکم و غیر حاکم صادق است. 🔹 بنابراین ولایت تربیتی به معنای عهده‌داری و تسلط و سرپرستی بر شخص و عهده داری امر تربیت او است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ ظرفیت‌شناسی ماه رمضان 🔻 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در نشست «تفسیر موضوعی و معارفی قرآن» بیان داشت؛ 📖 از دو آیه قرآن برای بیان سه ظرفیتی که در ماه رمضان وجود دارد می‌توان استفاده کرد؛ یکی آیه ۱۸۵ سوره بقره است که به دو ظرفیت اشاره می‌کند و آیه نخست سوره قدر نیز به ظرفیتی دیگر. 📖 در باب مراتب روزه، معروف این است که می‌گویند روزه شکم و شهوت، روزه فقهی است و دوم، روزه از گناه است. اما از تراث دینی برمی‌آید که روزه چهار قسم است؛ 🔹 قسم اول، همین روزه شکم و شهوت است که انسان روزه بگیرد، غذا نخور، ننوشد و از شهوت استفاده نکند که روزه فقهی شکل بگیرد. 🔹 قسم دوم، روزه از گناهان است. 🔹 قسم سوم نیز تصفیه درون و روزه اعضا و جوارح است. انسان وقتی روزه می‌گیرد، باطن را باید تصفیه کند. 🔹 قسم چهارم که کمتر مورد توجه قرار گرفته و در تراث اسلامی وجود دارد، عبارت از روزه روح است. 📖 تفاوت قسم چهارم با اقسام قبل این است که دیگر بحث گناه و زدودن رذائل نیست، بلکه انسان باید از دنیای حلال نیز روزه بگیرد. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22928 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 حوزه باید وارد سیاست‌گذاری دقیق، برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی شود ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم رجایی در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 📙 تکلیف اساسی حوزه بر پایه‌ فقه حکومتی، سیاست‌گذاری و ورود در عرصه سیاست‌گذاری است؛ چون عرصه سیاست‌گذاری عرصه هدایت جامعه به سمت پیشرفت است. حوزه حتماً باید وارد سیاست‌گذاری دقیق، برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی شود. 📙 مدل دقیق بودجه‌ریزی باید از درون کتاب و سنت استخراج شود. بنابراین سیاست‌گذاری صحیح و دقیق، وظیفه ذاتی حوزه است. 📙 آنچه را رهبری به‌عنوان سیاست‌ها می‌خواهد، دیدگاه اسلامی است؛ ولی آنچه را که آقایان به‌عنوان برنامه‌ریزی می‌دانند، دیدگاه غربی است. 📙 انتظار ما از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس این است که نماد ظاهری نباشد، یعنی این‌که فقط تابلویی را بلند کنیم و بگوییم رابطه بین مجلس و حوزه برقرار است. این کافی نیست. این تابلو باید واقعی باشد و تابلو زمانی واقعی است که همّ و غم مجلس این باشد که حوزه را وارد عرصه قانونگذاری کند و قانونگذاری را بر پایه شریعت قرار دهد. 📙 نیازها و مطالبات، از حوزه زیاد است؛ ولی حمایت نمی‌کنند و همه امکانات برای اجرای نظام سرمایه‌داری در کشور فراهم است. با این حال وقتی چیزی ارائه می‌کنیم، مورد اعتنا قرار نمی‌گیرد. 📙 مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می‌تواند حلقه وصلی بین قوه مقننه و حوزه علمیه باشد تا دیدگاه‌های ناب اسلامی را وارد مرحله تقنین کند و شریعت را مبنای قوانین قرار دهد. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23003 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 نقاط قوت و ضعف رمز ارزها/ تأمین امنیت تبادلات و مبادلات از امتیازات بیت کوین است 🔰 آیت‌الله محمدرضا مدرسی در درس خارج «فقه استارتاپ‌ها و ارز مجازی»: 📙 وقتی بشر از یک سو با مشکلات پول‌های اعتباری کاغذی روبرو شد و از سوی دیگر دید مردم صرفا نسبت به اعتبار در پول‌ها ارزش قائل هستند، دست به تولید پول‌های دیجیتالی و مجازی زد. 📙 بیت کوین معروف‌ترین رمز ارز است ولی با این وجود صدها نوع پول مجازی ایجاد شده که بسیاری از آن‌ها هیچ ارزش و پشتیبانی ندارند. 📙 بیت کوین برای این‌که پول شود نیازهایی داشت که یکی از آن‌ها این بود فردی که دارای بیت کوین است بتواند پول خود را حفظ کند، یعنی بیت کوین امنیت داشته باشد. 📙 از دیگر نیازهایی که لازم بود بیت کوین داشته باشد تا پول شود، تأمین امنیت تبادلات و مبادلات بود. در فرآیند استخراج بیت کوین به هیچ وجه دست بردن و تقلب کردن امکان پذیر نیست. 📙 خود ذات پول بیت کوین هیچ مشکلی ندارد و فردی نمی‌تواند در آن تقلب داشته یا دزدی کند ولی مشخص نبودن صاحب بیت کوین مشکل اصلی است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=22953 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ کالای در دسترس فروشنده یا خریدار را می‌توان پیش‌خرید یا پیش‌فروش کرد 🔻 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج فقه بورس تصریح کرد؛ 📚 گاهی معامله‌گر به معامله‌گر دیگر یا کارگزاری، می‌گوید ردیابی شاخص جنس را خرید و فروش کنند؛ این ردیابی شاخص جنس، منشأ انتزاع دارد، ولی واقعیت چندانی ندارد؛ آیا می‌شود اینجا پول تخصصش را بگیرد یا خیر؟ 📚 عرض‌مان این است که این تخصص و مهارت هم قابل مبادله است؛ مالیت دارد و آنچه مالیت دارد، قابل خرید و فروش است. 📚 از روایات استفاده می‌کنیم که کالایی که در دسترس فروشنده یا خریدار است، می‌شود پیش‌خرید یا پش‌فروش کرد و هر دو جایز است. 📚 نظرمان در معاملات این است که آنچه شارع مقدس نهی کرده است، این است که انسان خود را غیر مختار کند؛ تا اختیار دارند معامله اشکالی ندارد. 📚 اگر در معاملات بورس معامله‌گر با کارگزار قرار گذاشته سهامی را بخرد، الآن در روز سررسید که رسیده، می‌تواند بخرد یا نخرد؟ اشکالی ندارد؛ این معامله جایز است. 📚 در قراردادهای معاملات آتی اگر با اختیار مشتری و خریدار و فروشنده باشد و معامله‌گر و کارگزار یا طرف سهام باشد، اشکالی ندارد. 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22960 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ ثبت نام دوره مجازی مهارت افزایی اساتید تجوید مدارس علمیه 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 کمک ۵۰۰ میلیون تومانی رهبر انقلاب برای آزادی زندانیان نیازمند 📝 آخرین وضعیت جسمانی آیت‌الله مکارم شیرازی 📝 مدیریت زمان در ماه مبارک رمضان یعنی برنامه ریزی برای قرائت آیات قرآن 📝 نقش مراجع تقلید در شکل گیری کتابخانه حرم حضرت معصومه(س) 📝 گردهمایی فعالان هوش مصنوعی و علوم اسلامی برگزار می‌شود 📝 رونمایی مجازی از دو نرم افزار مرکز نور 📝 آخرین مهلت ثبت نام دوره مجازی مهارت افزایی اساتید تجوید مدارس علمیه 📝 اعلام نحوه برگزاری آزمون ورودی حوزه‌های علمیه خواهران در سال تحصیلی جدید 📝 گفتمان شناسی اجتهاد معاصر با محوریت فقه حکومتی منتشر شد 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23009 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 تأثیر نهادهای غیر اجرایی بر اقتصاد بیشتر از نهادهای اجرایی است 💢 آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج فقه «مکتب اقتصادی اسلام»: 🔹 تأثیر نهادهای غیر اجرایی بر اقتصاد به مراتب از تأثیر نهادهای اجرایی بیشتر است، چون نهادهای غیر اجرایی دولتی کلان اقتصاد را سامان می‌دهند. 🔹 برخی می‌گویند احکام موقعیتی همان احکام ثانویه هستند در حالی که این گونه نیست. احکام موقعیتی فراتر از احکام ثانویه هستند. 🔹 احکام موقعیتی درست است مربوط به شرایط خاص می‌باشد ولی به معنای اضطرار(به معنای فقهی) نیست. 🔹 در حکومت اسلامی باید نهاد سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، قانون‌گذاری و نظارت وجود داشته باشد، هر چند ممکن است در قالب‌های مختلفی اجرا شود. 🔹 با توجه به تنوع نهادها در حکومت فعلی ما که یک امر موقعیتی است، این نهادها باید با یک‌دیگر هماهنگ باشند تا به اهداف رسید. 🔹 سه نهاد اجرایی کلان داریم ؛ 1 – نهاد سرمایه گذاری. 2 – نهاد کمک‌های بلاعوض و 3 – نهاد اموال و درآمدهای دولت. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22996 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 پاسخگویی حوزه به مسائل فقهی عرصه فناوری 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در گردهمایی فعالان حوزه هوش مصنوعی و علوم اسلامی: 📙 حوزه‌های علمیه با استفاده از هوش‌مصنوعی توانسته‌اند منابع دیجیتالی را در اختیار طلاب قرار دهند و امر پژوهش و تولید علم را سرعت بخشیده‌اند. 📙 ما حوزویان می‌بایست برنامه‌ریزی‌های لازم در مورد آن بخش از برنامه‌های کلان نظام اسلامی که مرتبط با علوم دینی و اسلامی است را انجام دهیم. 📙 حوزه که از فرصت این فناوری‌ها دارد استفاده می‌برد و باید ببرد، عقبه فرهنگی این علوم را نیز باید در نظر بگیرد و مراقب آمدن آن هم باشد. دست علوم اسلامی، برای تئوریزه کردن مباحث مرتبط با عالم مجاز، پر است. 📙 ورود حوزه به قلمرو مباحث نظری تا حدودی بدون برنامه‌ریزی جامع اتفاق افتاده است؛ حوزه نمی‌تواند خود را از وضعیت فکری جامعه و نظام دانشگاهی کشور دور کند و باید به این مسائل توجه داشته باشد. 📙 قاعدتاً حوزه‌های فناوری ما را با مسائل مستحدثه‌ای روبرو می‌کنند که نیاز به پاسخگویی فقهی، حقوقی و اخلاقی هستند؛ این موضوعات می‌طلبد در حوزه‌های علمیه مورد شناخت و پاسخگویی به وسیله احکام تجهیزی واقع شوند. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23029 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تحقیق در حوزه اقتصاد اسلامی بسیار دشوار‌تر از اقتصاد غرب است 🔰 دکتر سید مهدی زریباف در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 🔹 در مباحث اقتصاد اسلامی، افزون‌بر این‌که کاملاً باید مسلط بر ادبیات غرب باشیم و همچنین باید مسلط بر ادبیات خودمان باشیم، چند مؤلفه دیگر را نیز لازم داریم. چرا که تحقیق در حوزه اقتصاد اسلامی خیلی مشکل‌تر از اقتصاد متعارف در غرب است. 🔹 در گام اول شما باید فرآیند را توضیح بدهید و مدل‌سازی کنید و حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب را طراحی کنید. بنابراین به یک معنا شما وارد فقه می‌شوید که خوب است اما فقه صرف به‌معنای احکام تکلیفی کافی نیست. 🔹 اگر در سطح کلان در این خصوص موضع‌گیری صورت پذیرد، باید همه کارها و جوانب آن انجام بگیرد و به حل مسئله منتهی شود. یک متفکر اقتصاد اسلامی باید بتواند مسئله کلان نظام را حل کند و گام‌های عملیاتی آن را تبیین نماید. 🔹 یک متفکر اقتصاد اسلامی برای پیاده‌کردن حل مسئله چه نیازهایی دارد؟ اولین الزامات این است که باید مفاهیم نظام رقیب را که ادبیات اقتصاد ما را ساخته است، بشناسد. 🔹 دومین لازمه متفکر اقتصاد اسلامی، تسلط داشتن بر ادبیات فقهی و فلسفی اسلامی است. چرا که دائماً باید فروض را با مبانی مقایسه کند و فروض جدید را براساس این مبنا ارائه دهد. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23018 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 آیا معاملات آتی بورس صحیح است؟/ اگر بیع مؤجل بیع مافی‌الذمة از طرف ثمن و مثمن باشد جایز نیست 💢 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بورس» تأکید کرد؛ 📚 بورس گرچه بازار مستحدث و نشأت گرفته از دیگران است، ولی آن را نتیجه مکاسب خود می‌دانیم. بازاریست که داد و ستد در آن است. 📚 معاملات مختلفی در بورس است و بازارهای متعددی دارد. یکی از آن‌ها بازار مشتقه است. در بازار مشتقه اختیار معامله و قراردادهای آتی خرید و فروش می‌شود. این قراردادهای آتی هم مبتنی بر اوراق بهادار یا کالاها است. 📚 قرارداد آتی قراردادیست که معامله گر با کارگزار یا کارگزار با بورس چیزی را خرید و فروش می‌کنند که شاید موجود نباشد چه سهام و چه کالا و چه اوراق بهادار. ولی آیا این نوع معامله صحیح است یا خیر؟ 📚 بیع مؤجل دو احتمال می‌تواند داشته باشد یک احتمال این‌که بیع مافی الذمة از طرف ثمن و مثمن باشد که جایز نیست. ولی اگر مدت را خرید و فروش کنند الان این شاید اشکالی نداشته باشد. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23035 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ حکم فقهی خرید و فروش «اوراق بهادار» و «اوراق مشارکت» 🔻 آیت‌الله محمدتقی شهیدی در درس خارج «ربا در معاملات بانکی» بررسی کرد؛ 📙 اگر ریپو منحصر شود به این‌که بانک اوراق بهادار را بفروشد و سال دیگر به مبلغ بیشتر بخرد این اشکال شرعی دارد. این غیر از اوراق قرضه به نظر ما چیز دیگری نیست. اسمش را گاهی می‌گذارند اوراق قرضه، گاهی اسمش را می‌گذارند اوراق مشارکت و لذا به قول‌ آقای سیستانی ما وجه شرعی برای این‌ها نمی‌بینیم. 📙 با اسم‌گذاری واقعیت‌ها عوض نمی‌شود. اوراق مشارکت با اوراق قرضه ملی هیچ فرقی نمی‌کند. اگر اوراق قرضه ربا است اوراق مشارکت هم اگر قصد قرض است ربا است اگر قصد قرض نکنند، باطل است، ربا هم نباشد باطل است. 📙 حق انحصاری یعنی چه؟ اصلا امام که فرمود حق انحصار حرام است، باطل است.... . اولویت، شرعی نیست، مگر این‌که شما بگویید این امتیازی که دولت دارد من در برابر واگذاری این امتیاز، واگذاری عرفی که می‌آیم امضاء می‌کنم عمل من عمل محترمی است و این کاری است که در بازار می‌شود و برای او کارمزد تعیین کرد. 📙 بحث اصلی این است که اوراق بهادار و اوراق مشارکت این‌ها توجیه شرعی ندارد. با این راه حل‌ها درست نمی‌شود. 📙 امتیاز وام ملک شرعی نیست. این‌که فردی امتیاز وامش را بفروشد، فروش نیست، بیع نیست. بازگشتش به این است که اگر این وام ربوی است که حق ندارید این را واگذاری کنید، ‌چون اعانت بر ربا است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22991 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 فرصت‌ها و چالش‌های توسعه گسترده مؤسسات مالی اسلامی 🔰 گزارشی از تحولات دیجیتال در بانکداری اسلامی؛ 📚 در دو دهه اخیر صنعت بانکداری و مالی اسلامی با سرعتی قابل توجه رو به رشد بوده است و در این دوره انواع گوناگونی از بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی، صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری، نهادهای مالی و غیره بر اساس موازین شرعی در کشورهای اسلامی و غیراسلامی تشکیل شده و به فعالیت مشغول هستند. 📚 توسعه گسترده موسسات مالی اسلامی هر چند از یک سو فرصتی قابل توجه محسوب می‌شود، اما از سمت دیگر به دلیل وجود تفاوت‌های قانونی، حقوقی، فقهی و اجرایی بین کشورهای گوناگون، ممکن است یک چالش محسوب شود. 📚 در واقع به دلیل تفاوت‌های موجود این احتمال وجود دارد که مدل‌ها و الگوهای اجرایی مختلف و متفاوتی از بانکداری و مالی اسلامی در کشورهای مختلف اجرا شود؛ که این پراکندگی‌ها و تفاوت‌ها می‌تواند در عمل مشتریان، سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران بانک‌ها و موسسات مالی اسلامی را با چالش مواجه سازد. 📚 وظیفه و کارویژه هیئت خدمات مالی اسلامی، تکمیل‌ استانداردها و اصول کمیته بال برای بانک‌ها و مؤسسات مالی اسلامی است. به عبارت دیگر، این مؤسسه بخش‌های مرتبط با بانکداری اسلامی را به دستورالعمل‌های متعارف می‌افزاید. در این شرایط، مؤسسات مالی اسلامی می‌توانند در کنار استفاده از رهنمودهای بال، از رهنمودهای هیئت خدمات مالی اسلامی نیز بهره ببرند. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23043 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 برگزاری نشست‌های الگوی اسلامی مدیریت خانواده 🔰 معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با هدف بازخوانی نظریات ساختار خانواده و بررسی ابعاد مختلف مدیریت خانواده از دیدگاه اسلام، سلسله نشست‌هایی با عنوان «الگوی مدیریت اسلامی در خانواده»، به‌صورت مجازی و از طریق سامانه LMS2 برگزار می‌کند. 📝 در این نشست‌ها، الگوی مطلوب مدیریت در خانواده از دیدگاه اسلام با رویکردهای جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، فقهی و حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد. 💻 مهلت ثبت‌نام تا 7 (هفتم) اردیبهشت اعلام شده و علاقه‌مندان می‌توانند به «سايت مركز مديريت حوزه علميه خراسان بخش ثبت‌نام‌ها» و یا «سامانه‌ی LMS به آدرس اینترنتی https://family.lms2.hozehkh.com/course/15164» مراجعه کنند. 📙 اساتید مطالعات خانواده، پژوهشگران علاقه‌مند به این مباحث، مشاورین، طلاب و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، می‌توانند پنج‌شنبه‌های هر هفته تا 20 خرداد به‌ صورت مجازی و برخط (آنلاین) در این نشست‌ها شرکت کنند. 📱 گفتنی است؛ متقاضیان پس از طی کردن مراحل ثبت‌نام، برای شرکت در دوره می‌بایست، نام و نام خانوادگی خود را به شماره 09157731565 ارسال کنند. 📝 گواهی پايانی نیز توسط معاونت پژوهش و آموزش حوزه علمیه خراسان، مشروط به ارائه‌ی مقاله‌ی پژوهشی پايانی تقديم خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 بعد نرم‌افزاری معماری وابسته به باورها و ارزش‌هاست 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی: 📖 طراحی خانه بخش دیگری از معماری است. چگونگی نقشه و مهندسی آشپزخانه، اتاق پذیرایی، اندرونی و بیرونی، می‌‌تواند حاوی پیام‌‌های متنوعی باشد. امروزه برخی از گروه‌ها از همین طریق و به نام معنویت و عرفان مروج معنویتِ سکولار و عرفان منهای دین و خدا هستند. 📖 نکته دیگر این‌که معماری در بُعد سخت‌افزاری و کالبدی خود، یعنی مصالح، ابزار و لوازم، تابع مقتضیات زمان و مکان است. علاوه بر این، معماری دارای بُعدی نرم‌افزاری است که وابسته به باورها و ارزش‌هاست. 📖 فلسفه خانه، نقشه، طراحی و حتی اندازه آن را معین می‌‌کند. اگر خانه را جایگاه تربیت انسان و توسعه اخلاق و ارزش‌های اجتماعی بدانیم، به گونه‌‌ای متناسب با این هدف ساخته خواهد شد. 📖 فلسفه اندرونی ـ بیرونی حفظ حریم‌ها، صله رحم و مهمان‌نوازی بود. اگر چنین هدفی منظور نباشد، نیازی به اندرونی و بیرونی نخواهد بود و یک سالن و آشپزخانه کافی است. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23058 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📙 برگزاری نخستین همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی 📖 نخستین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی از سوی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود. 🔻 محورهای همایش؛ ✅ حکمت اسلامی و تعالی روانشناسی ✅ حکمت اسلامی و تعالی جامعه شناسی ✅ حکمت اسلامی و تعالی تعلیم و تربیت ✅ حکمت اسلامی و تعالی علوم سیاسی ✅ حکمت اسلامی و تعالی مدیریت ✅ حکمت اسلامی و تعالی فقه و حقوق ✅ حکمت اسلامی و تعالی ادبیات و زبان شناسی ✅ حکمت اسلامی و تعالی هنر ✅ حکمت اسلامی و تعالی شهرسازی و معماری ✅ حکمت در تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی ✅ حکمت اسلامی و تعالی خانواده ✅ حکمت اسلامی و تعالی فضای مجازی 📅 مهلت ارسال چکیده مقالات تا 30 اردیبهشت می‌باشد و افتتاحیه همایش 8 آبان‌ماه 1400 خواهد بود. 💻 علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنند؛ 🌐 hlkmah.iau.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📙 فراخوان مقاله با محوریت و موضوع: «دادرسی و قضای اسلامی» 📝 گروه مطالعات قضای اسلامی پژوهشگاه قوه قضاییه با همکاری مجله مطالعات فقه و حقوق اسلامی دانشگاه سمنان در راستای تاکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر طراحی الگوی قضای اسلامی، ویژه نامه‌ای با محوریت (دادرسی و قضای اسلامی) منتشر می‌کند. 📥 از کلیه اندیشمندان، صاحب نظران و پژوهشگران دعوت می‌شود مقالات علمی خود را با توجه به شرایط مندرج در پوستر از طریق fegh88@gmail.com ارسال نمایند. 🔻 شیوه ارسال چکیده مقاله 🔹 مهلت ارسال چکیده مقاله: ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۰ 🔹 اعلام چکیده‌های برتر: ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۰ 🔹مهلت ارسال اصل مقاله: ۳۱تیرماه ۱۴۰۰ 🔹 داوری مقالات و اعلام نهایی: ۲۵مردادماه ۱۴۰۰ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ ضرورت فراگیری فقه نظام برای مسئولان تصمیم‌گیر 🔻 آیت‌الله اراکی در درس خارج نظام سیاسی بیان داشت؛ 🔹 میان شرایط ولایت تفویض و ولایت تنفیذ تفاوت وجود دارد. در ولایت تفویض همان شرایطی که در ولایت عامه معتبر است، اعتبار دارد که شامل سه شرط مهم علم، عدل و کفایت می‌شود. 🔹 منظور از علم یعنی فرد علم نظری و عملی داشته باشد. عدل نیز همان التزام به احکام شرعی است. یعنی رفتار عمومی فرد کاشف از پایبندی او به احکام شرع و اسلام باشد. کفایت نیز این است که فرد توان مدیریتی داشته باشد. 🔹 مسئولی که می‌خواهد برای نظام اسلامی تصمیم‌گیری کند باید با فقه نظام ولو تقلیداً آشنا باشد. چگونه می‌توان با فقه نظام آشنا نبود ولی برای نظام اسلامی تصمیم‌گیری کرد! حداقلش این است که مسئول با احکام شرعی حوزه خودش آشنا باشد. 🔹 فردی که می‌خواهد مدیریت داشته باشد باید با فقه مدیریت در حوزه‌ای که می‌خواهد تصمیم‌گیری کند آشنا باشد تا تصمیماتش خلاف شرع نباشد. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23081 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ پشتیبانی دولت شرط رسمیت‌یافتن ارز‌های دیجیتال است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 🔹 واقعیت این است که دولت باید این ارزها(دیجیتال) را پشتیبانی کند. تا پشتیبانی نکند به عنوان پول قابل قبول نیست. بنابراین وقتی دولت پشت سر آن نیست اساساً مال نیست. مال یعنی عقل آن را تائید کند و تضمین داشته باشد. 🔹 اگر مشخص شود که فلان ارز دیجیتال مجوز داشته است. مانند هر پول دیگری است. در بازار دو نوع ارز دیجیتال داریم؛ ارز دیجیتال با مجوز و بدون مجوز. باید تشخیص بدهیم که با مجوز است. 🔹 خودمان باید آن را ساماندهی کنیم. وقتی که ما در مضیقه دلار هستیم، برایمان صرف می‌کند که ارز دیجیتال با مجوز را بیاوریم و با آن کم کم فشار دلار را کم کنیم. 🔹 اگر دولت‌ها پشت سر آن باشند مانند اسکناس می‌شود و هیچ فرقی با اسکناس ندارد. چون پول یعنی مالی که دولت‌ها پشت سر آن ایستاده‌اند وقتی مجوز می‌دهد یعنی آن را قبول دارد. 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23062 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 سرمایه‌گذاری برای ایجاد رفاه و توازن اجتماعی وظیفه دولت اسلامی است 📖 آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج فقه «مکتب اقتصادی اسلام»: 📙 نهاد سرمایه‌گذاری نهادیست که دولت در زمینه‌های اقتصادی با دو هدف 1- رشد، تقویت و شکوفایی اقتصاد و 2- کمک به ایجاد رفاه و توازن اجتماعی ایجاد می‌کند. 📙 در بخشی از فعالیت‌های اقتصادی به دلیل هزینه‌های بالا، سود دیر و کم هیچ بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری نیست و در این بخش‌ها دولت مجبور به سرمایه‌گذاری است. 📙 دولت باید برای ایجاد رفاه و توازن اجتماعی نیز سرمایه‌گذاری کند. یکی از مصادیق آن رفع مشکل بیکاری است. 📙 یکی از آسیب‌های مهم اقتصادی کشور بیکاری است و ایجاد شغل نیازمند هزینه است که بخش خصوصی در این عرصه وارد نمی‌شود و دولت مجبور به سرمایه‌گذاری در آن است. 📙 ایجاد شغل وظیفه دولت است ولی برخی از افراد ناتوان هستند و حتی اگر شغلی هم باشد توان انجام آن را ندارند، در این صورت دولت باید نهادهای کمک‌های بلاعوض داشته باشد تا نیازشان را رفع کند. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23051 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 توسعه «وقف مشارکتی» در جهت پشتیبانی و مانع زدایی از تولید 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالرضا اصغری در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 📚 در راستای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال 1400 مبنی بر «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها»، ابتدا باید موانعی که باعث کندشدن فرآیند پذیرش وقف یا کم شدن اقبال و توجه به وقف می‌شود را شناسایی و سپس راهکار عبور از این موانع را به طور دقیق و با رویکرد علمی پیدا کنیم. 📚 از جمله مانع زدایی‌های که می‌توان برای توسعه وقف انجام داد، رفع شبهات در حوزه حراست، حفاظت و بهره‌برداری از اراضی و زمینهای موقوفه است. باید سعی شود از تمامی اراضی موقوفه به نحو شایسته در مسیر تولید، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و به طور خاص اجرای دقیق نیات واقفان استفاده شود. 📚 اقدامات دیگری هم می‌توان در راستای مانع زدایی از این حوزه انجام داد، مثل هدایت واقفان به انجام وقف در حوزه‌های جدید و مورد نیاز امروز جامعه از جمله سلامت، علم و فن‌آوری، محرومیت‌زدایی و اشتغال. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23089 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹 پدر کسی است که در تولد فرزند تأثیر و سببیت داشته است ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج فقه تربیت عنوان کرد؛ 📖 به تعریف ابن فارس(ابو) به معنای تربیت و غذا دادن است و به همین جهت پدر را «اب» نامیده‌اند. راغب می‌گوید هر کسی که سبب در ایجاد یا اصلاح چیزی باشد، أب نامیده می‌شود. به همین دلیل پیامبر(ص)، پدر مؤمنان(ع) نامیده‌ شده است. 📖 در اصطلاح هم پدر، انسان مذکری که سبب تولد انسان دیگر می‌شود. اگر أب به معنای مؤثر در تغذیه هم باشد از آنجا که تغذیه هم در رشد و تکوّن جسمی فرزند مؤثر بوده است، اطلاق پدر به والد صحیح است. 📖 درباره شمول اطلاق أب نسبت به جد، می‌توان گفت: در استعمالات لغت و عرف، أب در مورد جد هم به کار رفته است، زیرا جد هم به واسطه پدر، به نوعی سبب ایجاد فرزند است. 📖 بنابر آنچه گفته شد؛ عنوان أب یا پدر کسی است که در تولد فرزند تأثیر و سببیت داشته است و موارد زیر را شامل می‌شود: کسی که از طریق نکاح دائمی، یا نکاح موقت یا از طریق وطی به شبهه یا از راه تملیک کنیز یا به واسطه لقاء مصنوعی یا اهداء اسپرم فرزند از نطفه او به وجود آید، در همه این موارد فرزند ملحق به صاحب نطفه بوده و او پدر است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com