🔰 ثبتنام دومین مدرسه حقوق پارلمانی
💢 ثبتنام دومین مدرسه حقوق پارلمانی با عنوان «ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین» تا ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری تمدید شد.
💻 ثبتنام: www.cmirq.ir
☎️ کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۸۴۱۹۹۰
📖 گفتنی است؛ دومین مدرسه حقوق پارلمانی با عنوان «ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین» از تاریخ ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت ماه به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#دوره
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری آموزشهای کاربردی و مهارتی در حوزه
📌 حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 سخنرانی مهم رهبر معظم انقلاب در روز قدس
📝 عرضه آثار حضرت آیتالله مظاهری در نمایشگاه مجازی قرآن
📝 اندیشه اسلامی و معرفت قرآنی، تمدن ساز است
📝 برگزاری آموزشهای کاربردی و مهارتی در حوزه
📝 تمدید مهلت شرکت در جشنواره علامه حلی
📝 تمدید ثبت نام دومین مدرسه حقوق پارلمانی تا ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری
📝 پنجمین دوره آموزشی آشنایی با منظومه فکری رهبر انقلاب برگزار میشود
📝 از ۲۰ کتاب درسی حدیثی دانشگاه قرآن و حدیث رونمایی شد
📝 نرمافزار نهجالبلاغه همراه در قم رونمایی شد
📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23174
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اشکالات بنایی و مبنایی نظریه وجوب تشکیل نهاد قانونگذاری بر اساس آیه «و شاورهم فی الامر»
🔰 آیتالله محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانونگذاری»:
📚 برخی ادعا کردهاند آیه «و شاورهم فی الامر» و مانند آن، بر اساس نظریهی «وضع لفظ برای روح معنا»، دلالت بر وجوب تشکیل نهاد قانونگذاری آن هم به صورت انتخابی(شبیه پارلمانهای متداول در غرب) دارد.
🔻 اشکالات بنایی
🔹 اولاً: باید توجه داشت معنای لغوی غیر از «ظهور» در کلام است. مهم برای ما ظهور کلام است. بنابراین زمانی استدلال به آیه شوری تمام است که اثبات شود آیه، ظهور در معنای مورد ادعا(در زمان نزول) هم داشته باشد.
🔹 ثانیاً: حتی اگر بپذیریم واژه مشاوره ظاهر در همان معنای لغوی است و از معنای لغوی هم روح آن مد نظر است، نهایت چیزی که از آن استفاده میشود عبارت است از: کمک گیری از نظر دیگران برای روشن شدن واقعیت.
🔹 ثالثاً: امر به مشاوره، امر به پذیرش نظر مشاور در هر صورت(چه حق و چه غیر حق) نیست و چنین لازمهای ندارد.
🔹 رابعاً: مصوبات مجلس اینطور نیست که حالت مشورتدهی داشته باشد، بلکه قانونی است که در بسیاری از موارد حالت آمره دارد و الزام ایجاد میکند، هر چند دولت(نهاد اجرا) آن را نادرست بداند و مخالف مفاد آن باشد.
📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23168
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اندیشه اسلامی و معرفت قرآنی، تمدن ساز است
🔰 آیتالله علیرضا اعرافی در نشست «قرآن کتاب تمدن ساز» تأکید کرد؛
📚 وقتی از حیات و زندگی تمدنی صحبت میکنیم، سه لایه مهم را باید مورد توجه قرار دهیم. لایه اول، ظهورات و بروزات خارجی یک تمدن است. لایه دوم، علوم و دانشهای آن است و لایه سوم تفکر عقلانی و رویکردهای معرفتی، فلسفی و فکری آن است.
📚 وقتی به منابع دینی و آموزههای قرآن رجوع میکنیم، متوجه میشویم که در هر سه لایه البته با تفاوتهایی، اندیشه دینی و نگاه تمدنی وجود دارد و بر این اساس میتوان اسلام را به عنوان دین تمدنی تعریف نمود.
📚 تمدن اسلام آن تمدن وسط، جامع و حاوی اندیشهای است که به همه پراکندگیهای بشر سامان میدهد.
📚 البته ما معتقدیم تمدن عملی که در اسلام شکل گرفته، آن چنان خالص نبوده چون زوایای انحرافی در آن ظهور یافته است، اما در عرصه عمل نیز چند قرن شاهد یک تمدن بزرگ در پرتوی همین آیات قرآن و آموزههای اسلامی بودهایم که در زمینه ابتکارات و اختراعات و دانش بشری، دستاوردهای چشمگیری به همراه داشته است.
📚 ما در عصر جدید از پرتوی انقلاب اسلامی آن چه باید دنبال کنیم تمدن نوینی بر پایه اندیشه تمدنی اسلام است که نسبت به تمدنهای دیگر نه خشن و متعصب در نفی است و نه اینکه دریچه انفعال را به روی خود باز میکند.
📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23148
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📖 فردی که مرتکب فعل حرامی شده و پشیمان است را نمیتوان از عدالت خارج دانست
🔰 آیتالله مهدی مروارید در درس خارج «ادله عدالت مرجع تقلید» تصریح کرد؛
💢 عدالت عبارت است از یک استقامت عملی. معنای عرفی و متشرعی همین است که در مقام عمل، اعمال فرد در صراط مستقیم است و انحراف ندارد.
💢 شخصی که در ظاهر اعمالش منظم است، اما انگیزه قلبی ندارد، در عرف متشرعه وی را نمیتوانیم عادل بدانیم.
💢 استقامت عملی باید استمرار داشته باشد و استمرار زمانی اتفاق میافتد که یک منشاء قلبی داشته باشد.
💢 اگر فردی استقامت عملی دارد، اما به دلیل غلبه قوه غضبیه یا... مرتکب فعل حرامی شود، اما از فعل خویش پشیمان شود و به استقامت عملی خویش بازگردد، دلیلی بر خروج از عدالت وی نیست.
✅ متن کامل: http://meftaah.com/?p=23188
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 راهکار خروج از معامله دین به دین، تغییر در مفاد برخی قراردادهای بورس
📖 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج فقه بورس عنوان کرد؛
🔹 کسانی که در بورس فعالیت دارند به خصوص قانونگذاران بورس، دقت در جعل قوانین داشته باشند. گاهی معاملات در تسویه نقدی دین به دین است که بدون شک حرمت دارد؛ ولی گاهی دین به دین نیست؛ از معامله، دینی به وجود آمده و تسویه نقدی هیچ اشکالی ندارد.
🔹 یکی از راه حلها صلح است؛ متخصصین بورس برخی مفاد قراردادها را عوض کنند و تعهدهای طرفین را به هبه معوضه یا صلح به صلح تبدیل کنند؛ چون صلح کالی به کالی، اشکال ندارد؛ آن که اشکال دارد، بیع دین به دین است؛ دین به دین را نگویند معامله میکنیم؛ بگویند مصالحه میکنیم.
🔹 قراردادهای آتی در بورس، سررسید مشخص دارند که معاملات مختلفی به صورت فیزیکی یا غیر فیزیکی بر آن انجام میشود؛ مثلا از شرکتی سهامی میخرد؛ باید تحویل بگیرد، ولی روزانه تسویه حساب میکنند؛ اشکالی ندارد. ولی اگر کالی به کالی باشد، اشکال دارد.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23144
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 پیشنیاز حرکت در مسیر تولید علوم انسانی با رویکرد اسلامی
🔰 حجتالاسلام والمسلمین عباسی ولدی در درس گفتار «مبانی رشد و تربیت اسلامی»:
📚 هیچ مکتبی غیر از مکتب توحیدی نمیتواند ادعا کند که نقشهاش را از کسی گرفته که ارادهاش حاکم بر تمام عالم است و در مسیر اجرای اراده او هیچ مانعی وجود ندارد، این ادعا صرفا در اختیار مکتب توحیدی است.
📚 یکی از اصلیترین شگردهای دشمن برای غلبه بر مکتب ناب اهلبیت(ع) شناخت نقاط قوت و تبدیل آنها به نقاط ضعف یا غافل نمودن ما از آنهاست.
📚 ما در مکتبی تنفس میکنیم که طراح نقشه تربیتیاش کسی است که ارادهاش بر اجزای عالم تسلط دارد و نافذ است، نقطه قوت مکتب ما است که نباید از آن غافل باشیم.
📚 ایمان به خداوند و ایمان به وعدههای الهی یک پایه اساسی برای این است که در مسیر تولید علم لغزش نداشته باشیم و صرفا در مسیر الهی مبتنی بر مبانی دینی پیش برویم.
📚 کسی که در مسیر تولید علوم انسانی با رویکرد اسلامی افتاده، اگر قلبش مملو از ایمان به «إن الله بالغ أمره» نباشد، در مسیر تولید علوم انسانی با رویکرد دینی نمیتواند پیش برود.
📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22896
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✳️سلسه نشست های علمی نظام جامع خانواده✳️
◀️نشست شماره یک
🔶🔹با موضوع: "واکاوی زمینه های تحقق سیاست های ابلاغی خانواده و جمعیت "
🔻ارائه دهندگان:
1️⃣ آیت الله سید منذر حکیم "استاد خارج و نظریه پرداز نظام جامع خانواده اسلامی"
2️⃣ حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبائی نژاد "رئیس پژوهشکده زن و خانواده "
3️⃣ آیت الله احمد احمدی تبار "رئیس گروه فقه خانواده دانشگاه بین المللی المصطفی (صلی الله علیه و آله)"
🔻ناقد و دبیر علمی:
✅ حجت الاسلام والمسلمین مجید کافی امامی"پژوهشگر و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم "
🏢 مکان: سالن همایش ساختمان انجمنهای علمی
📆 زمان: دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
⏰ ساعت: ۱۸
حضور به صورت مجازی از طریق لینک:
🌐https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah/
----------------------------------------
#نشست_علمی
#نظام_جامع_خانواده
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📖 قواعد فقه تربیتی وارد بازار شد
📙 جلد سیام از سلسله کتابهای فقه تربیتی با عنوان «قواعد فقه تربیتی» با تألیف آیتالله علیرضا اعرافی و با تحقیق و نگارش سید عنایتالله کاظمی منتشر شد.
📙 کتاب پیشرو، برگرفته از دروس خارج فقه تربیتی آیتالله علیرضا اعرافی است که در چهار بخش «مقدمات و کلیاتی درباره اصل قواعد فقهی، بیان تاریخچه، تبیین دیدگاهها و قواعد فقه تربیتی»، «تبیین قاعده ارشاد جاهل»، «تبیین قاعده هدایت» و «تبیین قاعده امر به معروف و نهی از منکر» تدوین شده است.
💻 لینک مشاهده مشخصات، فهرست و مقدمه: https://b2n.ir/p32294
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#نشر
#آیت_الله_اعرافی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 امیرمؤمنان(ع) حجتی برای همگان به ویژه حکمرانان و سیاست ورزان است
🔰 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در گفتوگویی مطرح کرد؛
📝 درباره وجود امیرمومنان(ع) میتوان گفت که آن حضرت مدیریت متضادنماها بود. یعنی کسی که هم سیاست ورزی و حکمرانی داشته باشد و هم عبادت و زهد را پیشه خود کند.
📝 حضرت امیر(ع) حجتی برای همگان به ویژه حکمرانان و سیاست ورزان است. خدا حجت خود را بر سیاست ورزان از یک طرف و بر زاهدان و اهل عبادت از طرف دیگر تمام کرده است.
📝 حضرت علی(ع) مردم را به معنای واقعی کلمه باور داشت. یعنی مردم را یدک نمیکشید یا برای رای نمیخواست و لذا معتقد بود هر گروه و نژادی باید در حکومتش متنعم باشد.
📝 نگاه حضرت علی(ع) به پست و مقام یک نگاه ابزاری بود اما نگاه آن حضرت به مردم یک نگاه اصالتی.
📝 امیرمومنان(ع) مردم را به معنای واقعی باور داشت و مردم را به گروههای مختلف تقسیم نمیکرد و این دست یافتنی است.
📝 حضرت علی(ع) اخلاق را برای اطرافیان مراعات نمیکرد بلکه برای همه درنظر میگرفت و این مساله نیز دست یافتنی است مشروط بر این که انسان بخواهد.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23200
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 فعالیت شهید مطهری در زمینه فقه الخمینی
🔻 آیتالله عبدالکریم فرحانی در درس خارج «مبانی فقه حکومتی»:
📚 شهید مطهری(ره) در زمینه فقه الخمینی چند فعالیت مهم را انجام داده است که میشود یک نگاه مجمل به آنها داشت. ایشان نشان میدهند در زمینه اندیشه، یک ارتباطی بین اسلام و غرب وجود داشته و باعث به وجود آمدن دو مسلک در بین مسلکین گردیده است.
📚 دوره اول ارتباط اندیشه غرب و اسلام که باعث به وجود آمدن اشعری گری شده است را، ایشان با شواهدی تبیین مینمایند و تأثیر و تاثرها را واکاوی مینمایند. در مورد دوره دوم که باعث به وجود آمدن اخباریگری گردیده است کلامی را از زبان آیتالله بروجردی(ره) نقل مینمایند.
📚 به نظر میرسد دلیل اصلی که باعث به وجود آمدن این مسلکها شده این باشد که آن عده از دانشمندان اسلامی که در زمینه فقه اکبر دچار مشکل بودهاند و برایشان حل نشده بوده است در مواجه با غرب متاثر از آنها گردیدهاند و کسانی که دارای مبانی فقه اکبر(فلسفه) قوی بودهاند به سمت عدلیه و توحید رفتهاند و باعث شده است که راه عقل در فهم کتاب و سنت باز گردد.
💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23196
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 ذاتاً علم اقتصاد اسلامی داریم، ولی چون بین نظام و مکتب گیر کرده است، به مرحله اجرا نمیرسد
📝 دکتر سید مهدی زریباف در گفتوگویی تأکید کرد؛
📙 متفکر اقتصاد اسلامی فردی است که در وهله اول، مؤلفههایی شامل شناخت ادبیات نظام رقیب و تسلط داشتن بر ادبیات فقهی و فلسفی اسلامی را داشته باشد و سپس در وهله بعدی مؤلفه سوم که معطوف به خلاقیت و هنر متفکر است را نیز دارا باشد.
📙 یک متفکر اقتصاد اسلامی باید فضای اقتصاد را معماری کند و فرآیندی حکم دهد و تنها باید و نباید نگوید. از این رو درعینحال که بایدها و نبایدهای فقهی، دینی و فلسفی در ذهن متفکر وجود دارد اما وقتی با مسئله مواجه میشود، مبتنیبر یک فرضی راهکار عملی ارائه میدهد که خود این فرض تغییر یافته یک فرض غربی است.
📙 آنچه که امروز اقتصاد اسلامی نامیده میشود، به حوزه کاربرد نمیرسد. این مرحله در حقیقت تازه گام اول یک متفکر اقتصاد اسلامی است. بنابراین ما یک نظام آموزشی میخواهیم که گامها را یک به یک طی کند و وی را برای اینچنین کاری آماده کنیم. آن وقت است که شما میتوانید بگویید که ما داریم به سمت علم اقتصاد اسلامی میرویم. ما ذاتاً علم اقتصاد اسلامی داریم اما چون بین نظام و مکتب گیر کرده است، به مرحله اجرا نمیرسد.
📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23203
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com