eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
459 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ چرا علوم انسانی ما ناکارآمد است؟ 🔻 حجت‌الاسلام دکتر خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ 🔹 علت ناکارآمدی علوم انسانی در جامعه ما این است که در «علوم‌ انسانی غربی» ما با نظرگاه متفکران و نظریه‌های غربی به سراغ حل مسائل جامعه خودمان می‌رویم. مثلاً اگر می‌خواهیم مسأله خودکشی را در جامعه‌مان بررسی و راه‌حلی برای آن بیابیم، به سراغ نظریه دورکهایم در مورد خودکشی می‌رویم. 🔹 در واقع، عینک نظری دورکهایم را برچشمانمان می‌گذاریم و نظریه‌ای‌ را مبنا قرار می‌دهیم که او برای واقعیت‌‌های خارجی جامعه‌اش تبیین کرده و واضح است که برای کشف علت خودکشی در ایران ناکارآمد خواهد بود. به همین دلیل است که علوم‌ انسانی کنونی ما از حل مسائل ایران ناتوان است. 🔹 از طرفی، نظریه‌های علوم ‌انسانی اسلامی‌ ما هم کارآمد نیست و چندان در مسائل عینی جامعه بکار گرفته نمی‌شوند؛ چون بین نظریه‌های علوم ‌انسانی‌ اسلامی و حل مسائل ما یک حد وسطی به نام «فناوری نرم اجتماعی» وجود ندارد. ما تنها با داشتن نظریه اسلامی فرهنگ، نمی‌توانیم مسائل فرهنگی جامعه را حل ‌کنیم، مگر اینکه قبل از آن یک «الگوی حکمرانی فرهنگی» داشته‌ باشیم. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33988 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
15.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آینده سیاست‌گذاری فرهنگی حجاب در رسانه ملی و لزوم مدیریت فضای مجازی 👤 محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی و هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما پاسخ می‌دهد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ بررسی نقش عفاف و حجاب در حکمرانی اسلامی فضای مجازی 🔻 حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا محمدی، عضو هیئت علمی مؤسسه امام: 🔹 اگر کسی فقه را از اول تا آخر مطالعه کند متوجه می شود که این احکام برای این است که جامعه اسلامی برای رسیدن به سعادت اخروی قدم بردارند و عمل کنند. 🔹 بنابراین عفاف و حجاب که بخشی از نظام حقوقی و نظام اخلاقی اسلام است در همان منظومه قرار می‌گیرد و برای این است که اجرایی شود، اجرایی شدن در فضای حقیقی و اجرایی شدن در فضای مجازی، هر دو نیازمند به توجه ویژه هستند چون امروزه تاثیر فضای مجازی در جامعه بسیار زیاد شده است پس باید توجه مسولین در همه قوا خصوصا قوه مقننه به این فضا بیشتر شود. 🔹 در همه جای دنیا مشکلی که غالبا در قانون گذاری وجود دارد این است که مفاسد جدید جلوتر از قانون حرکت می‌کنند. اگر سیستم قانون‌گذاری در کشوری موفق باشد باید این فاصله را به کمترین حد ممکن برساند. فضای مجازی هم همین گونه است چون با سرعت در مسیر تحولات حرکت می‌کند ولی ما در قانون‌گذاری سرعت لازم را نداریم بلکه گاهی نسبت به این موضوعات کندتر هم پیش می‌رویم و این موضوع آسیب بسیار زیادی به جامعه خواهد زد. 🔹 باید نهادهای قانون گذار در این موضوع یک بازنگری ویژه کنند و سرعت خودشان را با سرعت و وسعت فضای مجازی هماهنگ کنند و قوانین را پیش ببرند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33952 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ سینمای ایران نمای تخریب شده خانواده ایرانی را نشان می دهد 🔻 حجت‌الاسلام سید علی اصغر تقوی، کارشناس حوزوی: 🔹 تصویر خانواده در سینمای ایران وضعیت روشن و باثباتی ندارد و وضع ما و نسبت مان در سینما با خانواده ایرانی اسلامی مشخص نیست. در واقع تصویر خانواده در سینمای ایران آسیب پذیر است و ما نمی‌توانیم از آن دفاع کنیم. بنابراین باید به فکر اصلاح این تصویر باشیم. 🔹 مرد و زن در جایگاه خانواده‌ای که در سینما بازنمایی می‌شود، باور پذیر نیستند. برای مثال برخی تقابل‌ها بین مردان و زنان که در سینما دیده می‌شود، واقعی نیست. صورت بندی این تقابل در سینمای ایران عمدتاً دوگانه‌های ظالم و مظلوم را بازنمایی می‌کند. فیلم‌هایی مثل «مادر»، «یه حبه قند» و «مهمان مامان» به عنوان استثنائاتی در سینمای ایران که بازنمایی درستی از خانه و خانواده دارند، تنها مانده‌اند. 🔹 ما سینمای نکبت و فلاکت نداریم و این واژه‌ها اصلا برای سینمای ما وزین نیستند، اما برخی فیلم‌های ما سیاه نما هستند و شاید به همین دلیل دیده نمی‌شوند و نمی‌توانند به خانواده اصیل ایرانی بپردازند. سینمای ما نباید برچسب زن و سیاه نما باشد. 🔹 در سینمای خانواده نباید به دنبال گفتن این حرف باشیم که مسائل یا سیاه است یا سفید. بلکه باید این تصویر سایه روشن باشد و نقش زنان اصیل ایرانی را در خانواده روشن و روشن تر نشان بدهد. در یک جمع بندی کلی تصویر سینمای ایران از خانواده و خانه ایرانی روایتی صحیح و قابل قبول نیست. 📝 متن کامل:http://ihkn.ir/?p=33930 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 *دومین مدرسه تابستانه سیاستگذاری اقتصادی* 📌 *قابل توجه علاقمندان به شرکت در دوره مجازی* متقاضیانی که علاقمند به شرکت مجازی در دومین دوره مدرسه تابستانه سیاستگذاری اقتصادی می باشند، می توانند جهت شرکت در دوره مطابق برنامه ارائه شده در کانال مدرسه سیاستگذاری اقتصادی، به لینک زیر مراجعه کرده و به صورت مهمان در دوره حضور داشته باشند. https://b2n.ir/p59168 جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09019701537 تماس حاصل فرمایید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️برنامه ریزی برای استحاله فرهنگی ایران از طریق دانشگاه ها و آموزش و پرورش ❎ بارها به مسئولان شواهدی نشان دادم که نفوذ آمریکاوانگلیس را در عمق دانشگاه‌های ایران، اثبات می‌کرد و هنوزهم مدارکی در اختیار دارم...! گفتاری از 📺 استادمهدی گلشنی، فیزیک‌دان برجسته و نظریه‌پرداز ایرانی، پژوهشگر پیشکسوت فلسفه علم، مترجم، استادتمام بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران، از برگزیدگان علمی و چهره‌ ماندگار در عرصهٔ فیزیک و برندهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ هوش مصنوعی و بایسته‌های ساخت آینده 🔻 دکتر احسان کیا‌ن‌خواه، رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مطلبی نوشت؛ 🔹 نحوه‌ی زیست انسان در حال تحول است. این تحول، ایستا و مقطعی نیست، بلکه این تحول، نمایی، چند بعدی و دارای نقاط عطف متعدد است. عصر سایبر، عصری ایستا نیست که تحولی همانند چرخ را شکل دهد و قرن‌ها و هزاران سال از این فناوری استفاده شود. عصر سایبر، بستر تحولات متنوع فناورانه‌ی انسانْ ساخت است. بستری که فناوری‌های متنوع در آن شکل می‌گیرد، اجتماعی می‌شود و از بین می‌برد. 🔹 در حقیقت سایبر، فضای تطور، تکون و حرکت جوهری فناوری‌هاست. فناوری‌هایی همانند نسل‌های مختلف وب که در یک حرکت درونی، به نسل‌های دیگر وب تبدیل و تغییر داده و جامعه متاثر از خود را شکل‌دهی مجدد می‌کند. 🔹 هوش مصنوعی که سال‌ها در فضای علمی، دانشگاهی و کسب و کاری کشور رشد و توسعه یافته، و تقریبا در تمام علوم مهندسی، علوم پزشکی، هنر و علوم انسانی کاربردی و استفاده می‌شود، به یکباره اجتماعی شده و دغدغه‌ی مخاطب عام می‌شود. 🔹 هوش مصنوعی «توانایی یک سیستم برای حل مسائل و انجام وظایفی که به طور سنتی برای حل آنها به هوش انسانی نیاز است»، تعریف شده است. البته تعاریف متنوعی برای هوش مصنوعی ارائه شد که خود ذوابعادی و گستردگی فناوری‌های هوش مصنوعی را به تصویر می‌کشد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33446 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ توسعه هوش مصنوعی به حکمت متعالیه نوعی مغالطه است 🔻 حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 نسبت هوش مصنوعی و ابزارهای دیجیتال مانند نسبت نفس انسان با بدن او نیستند لذا نمی‌توان با استفاده از نظریات ملاصدرا، روح برای هوش مصنوعی تعریف کنیم. تعریف ملاصدرا از نفس انسان هم مبتنی بر جسم طبیعی است و نه جسم مصنوعی. بنده قصد ندارم وجود هوش مصنوعی را براساس مبانی حکمت متعالیه رد کنم ولی این نوع استدلالات را غیر مرتبط می‌دانم. 🔹 برخی هم حرکت جوهری را دلیلی برای این بحث می‌گیرند که آن هم درست نیست زیرا هر نوع حرکت جوهری هم منجر به پیدایش نفس انسان نیست. ابزارهای دیجیتالی توسط انسان ساخته شده و با تعریف خاص از هوش، هوش مصنوعی هم ایجاد شده است. 🔹 هوش مصنوعی نمی‌تواند به این مرتبه برسد که یک وجود منبسطی پیدا شود و مرتبه نازل آن ابزار دیجیتال باشد و در سطح مجرد دیگری هم حضور داشته باشد. نفس، دوگانگی تنزل و استعلا را دارد که اصطلاحا به آن آگاهی منبسط هبه آن گفته می‌شود و سبب شده تا اجزای بدن هم این آگاهی را داشته باشند. 🔹 این آگاهی خیلی متفاوت با آگاهی در هوش مصنوعی است، هر چند هوش مصنوعی از لحاظ سرعت می‌تواند بر انسان تفوق بیشتری هم داشته باشد ولی به معنای جایگزینی با هوش طبیعی نیست. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33938 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
6.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دکتر عباس جهانبخش پاسخ می‌دهد ❇️ توسعه متوازن شهری 🔹 آیا توسعه افقی و ساخت خانه‌های جدید به شکل ویلایی باعث برهم خوردن توازن توسعه نخواهد شد؟ 🔹جمعیت قم بالای 90 نفر در یک هکتار است در حالی که این تناسب در شهرهایی مانند نیویورک 18 نفر در هکتار، توکیو و پکن 46 نفر در هکتار است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ قیام پایتخت‌نشینان در دفاع از حجاب / لایحه حجاب باید با جدید اصلاح شود / آزمون سخت پیش روی خانه ملت ❇️ اجتماع بزرگ مردمی عفاف و حجاب با هدف به مناسبت ۲۱ تیر سالروز کشتار خونین مسجد گوهرشاد و روز ملی عفاف و حجاب، عصر امروز با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در میدان امام حسین(ع) برگزار شد. 🔻 حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مطرح کرد؛ ▫️حجاب واجب عقلی است چون عقل حکم می‌کند که با تزلزل خانواده به تمدن اسلامی نمی‌رسیم و تمام پیشرفت‌هایمان را هم از دست خواهیم داد؛ لذا منشاء تثبیت تمدن اسلامی و عامل اصلی تحکیم خانواده حجاب و عفاف است. ▫️حجاب یک واجب تجربی نیز هست؛ یعنی دنیا نشان داده هر جامعه‌ای و کشوری با هر مذهبی که حجاب داشتند رشد پیدا کردند؛ وقتی برهنگی رواج پیدا کند به دنبال آن شاهد بی‌عفتی خواهیم بود و جامعه غیرعفیف رشد و بالندگی نخواهد داشت ▫️پدیده بی‌حجابی چند ضلعی است؛ یک ضلع آن امنیت است که باید مورد توجه نهادهای امنیتی باشد؛ یک ضلع آن قضایی است که قوه قضائیه باید با جدیت در آن حضور پیدا کند. ▫️سلبریتی که با کمال پررویی حجاب را آشکارا برمی‌دارد باید با یک جریمه سنگین با او برخورد شود؛ لایحه‌ای که درباره حجاب نوشته شده است، باید با جدیت اصلاح و موثرانه تصویب شود. ▫️معلمان و مدیران مدارس دولتی و غیرانتفاعی مسئول هستند و باید فلسفه و حکمت حجاب با حوصله و منطق برای دختران تبیین شود. 🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34005 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
دفتر تبلیغات اسلامی تهران با همکاری خانه خلاقیت و نوآوری اشراق و ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش برگزار می نماید: 🔰فراخوان رویداد ملی زنگ بهشت با محوریت فعالیت های تبلیغی تربیتی در مدارس ✅شناسایی ابتکارات، ایده ها و موثر تبلیغی تربیتی طلاب و فضلای حوزوی 🔆با محوریت فعالیت های کلاسی، گردهمایی، اردوهای دانش_آموزی و ... 💠مهلت ارسال ایده و دستاورد تا 30 تیر ۱۴۰۲ 🚀رشد و شتابدهی تیم های نوآور 🔶 معرفی رویداد و ایده و دستاورد:🔻 🌐zangebehesht.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ کشور هلند چگونه در بخش مسکن به بلوغ رسید؟ نقش انجمن‌های مسکن چه بود؟ 🔹 با توجه به قدرت این بخش و در مواجهه با کمبود مسکن، دولت هلند دوباره به دنبال گسترش انجمن‌های مسکن برای پاسخگویی به این مشکلات است. سیستم مسکن اجتماعی هلند در طول تاریخ خود ثابت کرد که انعطاف‌پذیر بوده و بیش از یک‌چهارم مسکن هلند با نرخ‌های کمتر از بازار اجاره داده می‌شود. 🔹 اجاره‌های اجتماعی توسط دولت تنظیم و کمک‌های اجاره‌ای برای افراد واجد شرایط افزایش می‌یابد. کسانی که از مسکن اجتماعی استفاده می‌کنند، دارای حقوق تصدی‌گری هستند و خطر از دست دادن مسکن آنها را تهدید نمی‌کند. 🔹 انجمن‌های مسکن بدون هیچ گونه حمایت مالی مستقیم از سوی دولت در حال ساخت، بهره برداری و نگهداری مسکن با نرخ‌های مقرون به صرفه هستند. انجمن‌های مسکن پیشرو در اقدامات سازگار با تغییرات اقلیمی هستند و حتی کیفیت مسکن اجتماعی با بخش خصوصی رقابت می‌کند. 🔹 با در نظر گرفتن همه موارد، مسکن اجتماعی سیستمی مناسب است که هنوز پیشرفت‌ آن ادامه دارد و به دلیل سازگاری با شرایط، از قدرت کافی برخوردار است، همچنین تمام سرمایه‌گذاری‌های دهه‌های گذشته را با خود حمل می‌کند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33994 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com