💢تربیت؛ جریانِ شناختی یا شخصیت ساز/ معلمان چگونه به تربیت دانش آموزان بپردازند؟
📌دکتر خسرو باقری: تحولات عاطفی و شخصیتی، بخشی از تربیت است و استاد نسبت به این موارد، باید مسئولیت داشته باشد و برنامهریزی کند؛ وارد حوزه واکنشی نشود؛ حتی گاهی ممکن است برای استاد، فضای بدی ایجاد شود و حرمت او هم کمی شکسته شود. باید او با تأمل برنامهریزی کند و مرحله به مرحله از خفیف به شدید این برنامه را پیش ببرد.
🔹معلمان باید بدانند کارشان فقط تربیت دیگران نیست و تربیت خودشان نیز هست. ما باید این را در تربیت معلم فرهنگسازی کنیم که معلم خیال نکند من میروم دیگران را تربیت و اصلاح کنم، چراکه تربیت یک جریان تعاملی و دوسویه است و در عین حال که ما میخواهیم نقاط قوت دانشآموزان را پرورش دهیم و نقاط ضعف را برطــرف سازیم، بدانیم که در این تعامل، ضعفهای خود ما هم آشکار میشود.
📷 goo.gl/vjfNq3
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/bfvGsw
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_علوم_تربیتی
#دکتر_خسرو_باقری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢جامعیت، عمق و استقلال، سه ویژگی اساسی اندیشه شهید صدر
📌علی سعیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم در چهارمین جلسه از سلسله نشستهای آشنایی با آرا و اندیشههای علامه شهید سیدمحمدباقر صدر گفت: شهیدصدر در شرایطی مبانی فلسفی و تاریخی و علمی و اخلاقی مارکسیسم را تا انتزاعیترین سطح نقد و رد کرد که متفکران نظام سرمایهداری نتوانسته بودند پاسخ انتقادهای بنیانبرافکن مارکس را بدهند.
🔹نگاه شهید صدر تنها به جامعه و منطقه و حتی جهان اسلام آن روز نبود، بلکه او در اندیشۀ کل بشریت و حل مشکل انسان بود. به اعتقاد شهید صدر، مهمترین دغدغه انسان در زندگی اجتماعی، دستیافتن به برنامهای است که انسان را به سعادت برساند و این برنامه، نظام اجتماعی و اقتصادی را شکل میدهد.
📷 goo.gl/SNrFGM
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/cgyo71
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_اقتصاد
#علی_سعیدی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢علوم اجتماعی فاقد شرایط امکانی نقد عدالتخواهانه است
📌پرویز امینی در نشست «جامعه شناسی و عدالت اجتماعی» گفت: ما باید واجد تئوریها و نظریههایی در حوزه عدالت باشیم که علوم اجتماعی ما بتواند بر اساس این نظریهها، نابرابریها را بفهمد و بتواند در مقابل آن موضع انتقادی بگیرد.
🔹مسئله عدالخواهی اگر بخواهد یک دغدغه وجودی و یک امر اگزیستانسیال برای فرد باشد ارتباط مستقیمی با شیوه زیست و مناسبات روزمره هر کس دارد. اگر این زیست ما شرایطی در آن سپری شود که امکان شکل گرفتن دغدغه عدالت نداشته باشد، برخوداری از دانش علوم اجتماعی، ما را در موضع نقد عدالت خواهانه قرار نخواهد داد.
🔹الان شومنها به نام علوم اجتماعی دارند با جامعه صحبت میکنند. ما زبان لازم که هم با جامعه ارتباط برقرار کند و هم گرفتار شومن آکادمیک نشود را نداریم. وقتی زبان گفتگو با جامعه و مدیریت سیاسی را نداشته باشیم امکان نقد عدالتخواهانه منتفی است.
📷 goo.gl/rxiyXL
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/4F6icn
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#پرویز_امینی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢حاکمیت سیاسی، از احکام اولیه اسلام است/ نگاه خمینیستی به دولت
📌سیدجواد طاهایی: حکومت به معنای ولایت مطلقهای که از جانب خدا به نبی اکرم(ص) واگذار شده و اهم احکام الهی است، بر جمیع احکام شرعیه الهیه تقدم دارد.
🔹نمیتوان ولایت الهی را درک کرد اما آن را توسعه نداد و محدود نگاه داشت. ولایت الهی، ولایت الهی نیست مگر آنکه ممکن باشد توسط نمایندگان خداوند بر روی زمین عملاً جریان یابد.
🔹از نظر امام خمینی، اسلام با تأسیس دولت، مجال ظهور مییابد؛ همچنان که زمانی با حکومت نبی اکرم و حضرت امیر چنین شده است. در این جا نکته اساسی آن است که مطلقگی ولی فقیه (یا مقام عالی حاکمیت)، مطلقگی ولی فقیه در «نظام جمهوری اسلامی» است و نه لزوماً مطلقیت هر ولی فقیهی در گذشته یا در آینده.
📷 goo.gl/hA1XrS
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/q6Fzpu
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_سیاست
#سید_جواد_طاهایی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢چرا اسلام آزادی فکر را میپذیرد ولی آزادی عقیده را نه؟/ شکوفایی تمدنی در گرو آزاداندیشی
📌حجتالاسلام والمسلمین عبدالرحیم سلیمانی، عضو هیئت علمی دانشکده فلسفه دانشگاه مفید با بیان اینکه اسلام، تفکر و آزادندیشی را بدون چارچوب، ضابطه و حد و مرز پذیرفته است گفت: البته اسلام آزادی عقیده را به معنای پایبندی به هر باوری بدون تعقل و اندیشه به رسمیت نمیشناسد.
🔹در ادبیات دینی ما مانند آیه ۱۵۷ سوره اعراف «... وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ...» آمده که پیامبر(ص) غل و زنجیر را از فکر و اندیشه مردم برداشت؛ بنابراین مهمترین تکلیف انسان اندیشیدن است و در ذات این اندیشه، آزادی وجود دارد.
🔹مرحوم مطهری معتقد بود که باید کرسی مارکسیسم در دانشکده الهیات دانشگاه تهران ایجاد شود و استادی که کاملا به این عقیده مومن، معتقد و مارکسیست واقعی است، صاحب کرسی تدریس شود و ما هم بیائیم و حرفهای خودمان را زده و از منطق اسلام دفاع کنیم، هیچ کسی هم مجبور نیست یک منطقی را بدون استدلال بپذیرید.
📷 goo.gl/8QzK4s
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/iHsVKv
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_سلیمانی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢به پارادایم اثباتگرایی گرفتار هستیم/چالشهای اثباتگرایی
📌محمدهادی گرامی، عضو گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه امام صادق(ع) در نشست علمی «درآمدی بر فلسفه مطالعات اسلامی؛ چالشهای اثباتگرایی(پوزیتیویسم) در مطالعات اسلامی ایران» ضمن طرح بحث چالشهای اثباتگرایی بیان کرد: بحث فلسفه مطالعات اسلامی عنوان جدیدی است که بنده جزء اولین نفراتی هستم که آن را مطرح میکنم، چون این بحث بین دانشجویان فلسفه طرح میشود و یا در فلسفه علوم انسانی و اجتماعی بحث میشود و در مطالعات اسلامی عنوانی با این نام نداریم. بحثهایی با عنوان فلسفه علم کلام مطرح شده، اما اینها نیز با مبحث بنده متفاوت است.
🔹نه تنها فلسفه مطالعات اسلامی نداریم، بلکه در پارادایم اثباتگرایی گرفتار هستیم و ممکن است افرادی که اینطور کار میکنند خودآگاه نباشند اما واقعیت این است که بسیاری از دانشهای اسلامی مانند اصول، متکی بر اثباتگرایی است.
📷 goo.gl/r1dceq
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/4HwxH8
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#محمد_هادی_گرامی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢با وجود تربیت اسلامی نیازی به امثال سند ۲۰۳۰ نیست
📌آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از شیعیان مقیم انگلستان، کانادا و بوسنی که جهت شرکت در همایش بین المللی «تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر ارزشها و چشم انداز اسلامی» به قم سفر کرده اند گفت: اسلام کودک را به خوبی تربیت میکند و دیگر نیازی به سند ۲۰۳۰ یا امثال آن نیست، اینکه میگویند کودک را رها کنید و به او آموزش دینی ندهید، یعنی بگذارید این نهال خشک بشود.
🔹حضرت داوود به عنوان یک رهبر الهی با این قدرت، شمشیر و نیزه و سلاح کشتار جمعی نمیسازد بلکه از آن برای ساختن زره که وسیلهای دفاعی است بهره میبرد تا جامعه محفوظ بماند، اینکه ما به صراحت گفتهایم به دنبال سلاح هستهای نیستیم، ریشه در این تفکر دارد، این فتوای ماست، چرا که جامعه را هرگز با کشتن و سلاح نمیتوان تربیت و اداره کرد.
🔹ما وظیفه داریم یک دوره قرآن کریم را از ابتدا تا انتها با ترجمه درست و روان به کودکان خود بفهمانیم، فطرت آنها نیز کمک میکند که این مفاهیم را درک کنند و در عمق جانشان نفوذ کند.
📷 goo.gl/LrDzzj
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/BfUS1P
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_علوم_تربیتی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢توحید بدون عدالت معنا ندارد/ مبنای تمام اخلاقیات عدالت است
📌ابراهیم فیاض استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در نشست «جامعه شناسی و عدالت اجتماعی» گفت: امام در نظریه ولایت فقیه بحث جمهوریت را مد نظر داشت. اما تفکری مانند علامه طباطبایی با تفکر امام در تضاد بود. وی در کتاب روابط اجتماعی در اسلام نظریه استخدام را مطرح میکند که به شدت از بالا به پایین است. وی عدالت را تبعی میداند و میگوید نظم اجتماعی و عدالت تبعی توحید است. این در حالی است که توحید بدون عدالت معنا ندارد.
🔹فقه سنتی نتوانست جمهوری اسلامی و مصلحت را بفهمد. فقه سنتی که عقب مانده است و دچار تحجر شده است و طیف دیگری هم که ملاصدرایی و عرفانی است. لذا حوزه علمیه ما عقیم است. رهبری هم چند سال پیش چارچوب سیاسی تئوریک انقلاب اسلامی را از حوزه قم مطالبه کرد و آنها نتوانستند چیزی ارائه کنند. نهاد قم بر اساس فلسفه ملاصدرا قائل به حکومت اسلامی و پادشاهی است. خود علامه طباطبایی ضد انقلاب بود و طرفدار پادشاهی بود. هانری کربن را آوردند تا مبنای اسلامی برای پهلوی درست کند و علامه طباطبایی در این پروژه بود. شهید مطهری هم تا اواسط انقلاب وارد انقلاب نشد. مطهری مادامی که به پاریس نرفت معتقد به انقلاب نبود.
📷 goo.gl/w5fH34
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/uk1Psx
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#ابراهیم_فیاض
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢در آیین رونمایی از کتاب «چگونگی تدریس دروس خارج» عنوان شد؛
📌دروس خارج؛ کفایتها و کمبودها/ توجه دروس خارج به پدیده های اجتماعی
🔹آیت الله حسینی گرگانی: درس خارج به معنای درس افرادی است که میخواهند به درجه اجتهاد برسند و در این صورت تعلیم و تربیت در صورتی مؤثر خواهد بود که استاد علاوه بر تدریس، روش فکر کردن را نیز به شاگرد بیاموزد.
🔹حجت الاسلام محمدجواد ارسطا: در درسهای خارج سزاوار است جنبه پژوهشی درسها تقویت شود. استاد میتواند طلبهها را ارجاع دهد که مثلاً تاریخچه مسأله را بررسی کنند، در این راستا فقهای پیشین چه نظری داشتهاند و آیا از مسائل مستحدثه است یا خیر.
📷 goo.gl/6jtxzS
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/r7FpJ7
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢نسبت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی/ اقتصاد مقاومتی مختص زمان تحریم نیست
📌محمدجواد توکلی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) در کرسی علمی ترویجی بررسی نسبت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی گفت: اقتصاد مقاومتی الگویی برآمده از اقتصاد اسلامی است به این معنا که تئوری های اقتصاد اسلامی ارائه شد و حالا دیگر چیزی نبود که در عرصهی عمل محقق و مشخص شود. اقتصاد مقاومتی با یک پشتوانهی نظری آمد و مولفههایی با قابلیت استخراج و عمل را ارائه داد.
🔹اقتصادی مقاوم است که مردمبنیان، درونزا، برونگرا، دانشبنیان و عدالتبنیان باشد و همچنین پیشرو باشد و بحث فرهنگ جهادی را در درون خود داشته باشد.
📷 goo.gl/SFq6ii
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/4XoAxc
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_اقتصاد
#محمد_جواد_توکلی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مشروعیت مسئولان در پرتو ولایت فقیه/ اطاعت از رهبری واجب شرعی و قانونی
📌آیتالله محسن فقیهی، استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: همه مسئولان بدانند مشروعیت کل نظام به ولایتفقیه است و سه قوه وقتی مشروعیت دارند که مورد تأیید رهبری باشند، بنابراین اطاعت از ولایتفقیه بر مسئولان کشور بدون تردید واجب شرعی و قانونی است و هرگونه تخلف موجب سلب مشروعیت خواهد بود.
🔹اگر امروز متوجه شدیم که اعتماد به آمریکا خلاف عقل است، پس نباید به اروپاییها هم اعتماد کرد، چراکه اگر آمریکا دشمن ماست، اروپاییها هم متحد و همپیمان دشمن ملت ایران هستند.
📷 goo.gl/tQGHPx
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/w48g8g
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیت_الله_محسن_فقیهی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com