eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
435 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢در نشست علمی بررسی شد: 📌تفکیک و تعامل قوا در اسلام از دیدگاه شهید صدر/ نظام‌سازی اسلامی به معنای استناد ساختارهای موجود به اسلام نیست 🔹سعید منصوریان، دانشجوی معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع): در حکومت اسلامی مردم دارای مسئولیت بوده و خود ضمانت اجرا جهت تحقق اهداف حکومت اسلامی هستند. در حالی که در حکومت دموکراتیک، مردم منشأ سلطه بوده و براساس چارچوب واقعی در حکومت عمل نمی‌کنند. به همین دلیل نیز مسئولیتی نداشته و ضمانت اجرایی جهت تحقق صحیح نقش آنها وجود ندارد. 🔹حکومت اسلامی نوع خاصی از الگوی تفکیک و تعامل قوا را ارائه می‌دهد که مبتنی بر مبانی خاصی شکل می‌گیرد. از دستاوردهای این دیدگاه ابتنای ساختار تفکیک و تعامل قوا بر اسلام است؛ بدین معنا که این ساختار مستنبط از دیدگاه‌های اسلامی مانند خلافت انسان، وظایف و شؤون مرجعیت، اهداف حکومت اسلامی و مواردی از این قبیل است. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/2Ji5Pb ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/uwB2zC
💢استاد دانشگاه قم تأکید کرد: 📌صدور احکام فقهی پول‌های مجازی متناسب با کارکردهای اقتصادی و شرایط کشور/ کم‌کاری حوزه‌های علمیه 🔹حجت‌الاسلام‌‌ والمسلمین عباس شفیعی‌نژاد، کارشناس اقتصاد اسلامی: 🔹یکی از مسائلی که به صورت تخصصی و کامل به آن ورود پیدا نشده موضوع پول‌های مجازی است لذا ضروری است که نهادهای لازم در مراکز مختلف حوزوی در این راستا تشکیل شده و با دفاتر مراجع ارتباطاتی داشته باشند و حکم این مسائل را روشن کنند. 🔹پول‌های مجازی می‌تواند به رونق اقتصادی کشور کمک کند اما باید قابلیت کنترل بر پول‌های مجازی وجود داشته باشد چراکه پولشویی و استفاده از این پول‌ها برای جرایم تروریستی، می‌تواند از عیب‌های آن باشد لذا باید تدابیری برای رفع چنین معایبی اندیشیده شود. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/sJm3dm ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/7hx6gt
💢گزارش اجمالی؛ 📌دوره تربیت کودک 🔻استاد سیدعلیرضا تراشیون، در دوره تربیت کودک که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 📝 وابستگی یکی از موانع هوشمندی است. 🔻دلایل و علل وابستگی: 🔹عدم اعتماد بیرونی؛ 🔹اضطراب اطرافیان؛ 🔹عدم آشنایی با روش‌های صحیح واسپاری؛ 🔹کاهش اعتماد به نفس؛ 🔹ترس از واکنش‌های منفی دیگران؛ 🔹دلبستگی؛ 🔹رقابت؛ 🔹جایزه دادن؛ 🔹دوستی؛ 🔹رسانه‌ها. 📝 برای ایجاد رفتار مطلوب باید انگیزه‌سازی کرد. 📝 به جای جایزه دادن بهتر است پاداش داده شود. 📝 پاداش سبب تقویت رفتار مطلوب می‌شود در حالی که جایزه فرد را بیشتر منفعت‌طلب می‌کند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢"فروپاشی خانواده" نتیجه حضور افراطی در فضای مجازی 📌حجت الاسلام والمسلمین مصطفی جمالی، پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی: 🔹شکل‌دهی به ارتباطات هدف اصلی فضای مجازی است و ارتباطات بنیان یک تمدن است؛ فضای مجازی در همه ساحت‌های تمدنی ما تأثیرگذاری اساسی دارد و تمام ساحت‌های یک تمدن، وابسته به فضای مجازی است. 🔹فردگرایی یکی از آسیب‌های حضور در فضای مجازی است. حضور افراطی در این فضا، خانواده و جامعه را از بین‌ می‌برد و صله رحم را تعطیل می‌کند. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/JBDB5M ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/jCxsjT
یوسفی.gif
2.38M
💠در حال برگزاری است؛ 💢درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌موضوع: فقه نظام اقتصاد اسلامی 👤استاد احمدعلی یوسفی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢در حوزۀ فقه نیاز به برداشتن گام‌های جدی‌تری است/ تبیین بایسته‌های پژوهش 📌آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در بیستمین همایش کتاب سال حوزه: 🔹در زمینه تولید علم و فناوری در این چهل سال قدم‌های بزرگی برداشته شده، اما نباید به این مقدار اکتفا کرد. 🔹در حوزه فقه، نیازمند برداشتن گام‌های جدی‌تری هستیم که این امر کار یک فرد یا نظام مدیریتی نیست بلکه باید این کار را خود اساتید انجام دهند. 🔹در پژوهش‌های حوزوی حداقل در بخش تحقیقات شاهد یک نوع گسست میان نظام سنتی و شکل جدید تحقیق با نیازهای امروز هستیم، چراکه گاهی تحقیقاتی را مشاهده می‌کنیم که هیچ ارتباطی با نیازهای امروز ندارد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/7X1Jej ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/JhBhoZ
💢حوزه زنده و بالنده است/ لزوم توجه به مسائل مستحدثه در پژوهش‌های حوزوی 📌آیت الله مکارم شیرازی در بیستمین همایش کتاب سال حوزه: 🔹سراغ بحث‌هایی بروید که مورد نیاز روز و جامعه است و در این زمینه آثار جدیدی نوشته و تألیف شود. 🔹ما معتقدیم به قدری قواعد در اسلام هست که با آنها می‌شود تمام مسائل مستحدثه را حل کرد و جای خالی باقی نمی‌ماند که عده‌ای بگویند احکام اسلام مربوط به زمان قدیم بوده است. 🔹حوزه استعداهای فراوانی دارد و می‌تواند کارهای ارزنده‌ای انجام دهد و انقلاب را حفظ کند؛ انقلاب از حوزه‌ها برخاسته و حافظ انقلاب هم حوزه‌ها هستند، برخلاف گمان افرادی که به گونه‌ای دیگر فکر می‌کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/d1AnP8 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/qAeYKW
💢گزارش اجمالی؛ 📌درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 💠موضوع: فقه جنسیت 🔻استاد «حسین بستان»، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 📝 در جلسه گذشته بیان گردید که چهار دسته روایت در زمینه ازدواج دختر وجود دارد که دسته اول بر استقلال دختر در انتخاب همسر تصریح داشت. 📝 دسته دوم روایات که از جمله آن می‌توان به صحیحه منصور بن حازم اشاره کرد بیان می‌کند که دختر باید راضی به ازدواج باشد و به علت عبارت(لاتنکح الا بامرها) این چنین برداشت می‌شود که رضایت دختر، شرط صحت ازدواج است. 📝 اما دسته سوم روایات اذن پدر را شرط صحت عقد بیان کرده است. روایت صحیحه ابن مریم و ابن ابی یعفور تصریح کرده‌اند که اذن پدر شرط صحت عقد است. 📝 دسته چهارم روایات به پدر در زمینه ازدواج دختر استقلال کامل می‌دهد و تصریح می‌کند پدر برای ازدواج دختر نیازی به نظرخواهی از دختر خود ندارد حتی صحیحه حلبی از امام صادق(ع) بیان می‌کند حتی اگر دختر کراهت داشته باشد پدر در شوهر دادن او مجاز است. 📝 در میان این چهار دسته روایات، دسته اول و دوم با یکدیگر و دسته سوم وچهارم باهم قابل جمع است. لیکن میان این دو دسته روایات تعارض جدی وجود دارد و نمی‌توان جمع نمود که در جلسه آینده در این زمینه جمع‌بندی می‌کنیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢توصیف شهید ثانی از ساختاربندی نظام فقهی شیعی 📌حجت‌الاسلام طالبی در نشست علمی «تحول در ساختار علم فقه در نگاه مرحوم شهید ثانی» گفت: 🔹وقتی یک ساختار برای علم فقه ارائه می‌شود، ارائه آن ساختار به این جهت بوده است که می‌خواستند میان مسائل آن علم یک نظمی ایجاد شود. 🔹برای کنار گذاشتن یک ساختار، لازم است ساختار جدیدی ارائه شود که مزایایش نسبت به ساختار قبلی بیشتر باشد و به دلیل وجود چند ایراد نباید کل ساختار را با توجه به همه مزایایی که دارد به هم زد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/ZEbCjH ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/5zX1EM
💢گزارش اجمالی؛ 📌سلسله دروس خارج فقه و درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی 💠موضوع: فقه نظام اقتصاد اسلامی 🔻استاد «احمدعلی یوسفی»، صبح امروز در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔘تحلیل فقهی روابط آزاد اقتصادی بر اساس مفهوم متداول آن 📝 در اقتصاد مشهور است که دو اصل رفتاری داریم: رقابت اقتصادی و انحصار اقتصادی که در ساختارها و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی بسیار تاثیرگذار است؛ در ارتکاز اقتصاددانان انحصار را مذموم و رقابت را مطلوب می‌دانند. 📝 در نظام اقتصادی ما، پذیرش رقابت آزاد اقتصادی نتیجه روش امضاء و عدم مغایرت در تصویب قوانین است. 📝 گزاره‌های فقهی دارای چهار رکن اصلی هستند شامل موضوع(شراب) و متعلق موضوع(شرب) و مکلف(انسان) و حکم(حرمت) می‌باشد. 📝 گزاره‌های فقهی به نحو حقیقی جعل می‌شوند و نه به نحو قضیه خارجیه در نتیجه هر موقع موضوع تحقق پیدا کند آن حکم جاری و ساری می‌شود. 📝 در کشف نظام و ساختارهای اقتصادی چهار روش داریم: 🔹روش امضاء: (که در جلسات قبل بررسی فقهی آن انجام شد) 🔹روش اکتشاف: (شهید صدر به این روش قائل هستند و تصریح کرده‌اند که از روبنا به زیربنا می‌رسیم و از احکام فقهی رفتارهای اقتصادی، اصول اقتصادی را کشف می‌کنیم) 🔹روش تکوین: (حرکت از زیربنا به روبنا است که روش نظام سرمایه سالار است) 🔹روش ترکیب: (که این روش صحیح است) 📝 پرسش اصلی در بحث: آیا اصل رفتاری رقابت مباح و مجاز است؟ بر فرض مباح بودن آیا می‌تواند مبنای طراحی نظام اقتصادی اسلام شود؟ 📝 موضوع‌شناسی رقابت آزاد اقتصاد: 🔹این رفتار به هر معنایی که باشد، نگاه سلبی و منفی مادی برای مؤمن است. 🔹نظام سرمایه‌داری با مبنای توحید در خالقیت و نفی در ربوبیت خداوند؛ اراده انسان و انسان محوری را به عنوان خاستگاه کشف و طراحی نظام اقتصادی قرار داد و به این نتیجه رسید که اراده انسان در عرصه اقتصادی، تأمین منافع مادی شخصی است. 🔹پس مقصود از رقابت یعنی تلاش هر فعال اقتصادی برای محروم کردن دیگر فعال اقتصادی و به انحصار در آوردن آن منافع و فعالیت. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهمترین منبع محقِق اقتصاد اسلامی، قانون مدنی یا احکام شرعیه است 📌آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده در نشست علمی با موضوع «نظام‌سازی یا نظام‌یابی؛ تبیین دیدگاه و روش شهید صدر در دستیابی به نظام‌های اجتماعی از منظر اسلام» گفت: 🔹شهید صدر با بررسی احکام شرعیِ فرعی، به عنوان روبناها، به زیربنا که مکتب است می‌رسد و معتقد است، مهمترین منبع محقِق اقتصاد اسلامی، قانون مدنی یا احکام شرعیه است. 🔹شهید صدر معتقد است ما در تمام احکام اقتصادی اسلام انسجام داریم، ضمن اینکه نظام اقتصادی بخشی از کل نظام دین است و تمام نظامات دینی اعم از نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر مرتبط بوده و از یکدیگر متأثر هستند. شهید صدر معتقد به مترابط بودن تمام احکام شرعی با یکدیگر است و می‌گوید: «الاقتصاد الاسلامی جزء من الکل». 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/afXhbq ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/HpwQRY
💢10 عاملی که سبب وابستگی افراد می‌شود/ پاداش را جایگزین جایزه کنیم 📌استاد سید علیرضا تراشیون، کارشناس مسائل خانواده در دوره تربیت کودک که از سوی دبیرخانه مفتاح در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، گفت: وابستگی یکی از عوامل مهم در عدم هوشمندی افراد است و علل آن شامل عدم اعتماد بیرونی، اضطراب دیگران، عدم آشنایی با روش‌های صحیح واسپاری، کاهش اعتماد به نفس، ترس از واکنش‌های منفی دیگران، دلبستگی، رقابت، جایزه دادن، دوستی و رسانه می‌باشد. 🔹وابستگی سبب می‌شود که فرد استقلال در تفکر و اندیشه، در عملکرد و فعالیت و در برابر عواطف و احساسات نداشته باشد. همچنین در خلأ عاطفی قرار گرفته و تقلیدگر نامطلوب می‌شود. از سوی دیگر برای رسیدن به علایق خود تلاش نمی‌کند. چون فرد مستقل برای رسیدن به علایق خود تلاش می‌کند. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/fHAhBQ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/3NGRy1
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، پژوهشی، سیاسی، دینی و... بودند؛ با مروری کوتاه به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 ما از شاگردی کردن در علم ننگمان نمی‌آید، از «همیشه شاگرد ماندن» ننگمان می‌آید 📝 شما رئیس جمهوری اسلامی هستید؛ نه رئیس جمهوری دموکراتیک سکولار/ به جای حاشیه سازی به مشکلات مردم رسیدگی شود 📝 حوزه علمیه باید در جریانات سیاسی بیدار باشد/ دشمنان هیچگاه خیرخواه ما نبودند 📝 مسئولان عقل کل نیستند/ مسائل شرعی را برای حوزه بگذارید 📝 لزوم توجه به مسائل مستحدثه در پژوهش‌های حوزوی 📝 در حوزه فقه نیاز به برداشتن گام‌های جدی‌تری داریم 📝 همایش کتاب سال حوزه در راستای توسعه پژوهش‌های مناسب در عرصه علوم اسلامی است 📝 ولی فقیه، چراغ راه و هویت نظام اسلامی است 📝 تحولات در علوم انسانی و حوزه‌های علمیه به برکت انقلاب اسلامی، چشمگیر بوده است و .... 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/7NyY9j ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/QbzKkT
moosavi.gif
2.35M
💠 در حال برگزاری است؛ 💢درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت 👤استاد سید نقی موسوی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢فقط ۱۰ درصد دروس خارج حوزه به موضوعات نوپدید اختصاص دارند/ صعوبت‌های نوپایی و میان‌رشتگی 📌حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه با بیان اینکه فقط ده درصد دروس خارج حوزه به مسائل نوپدید و مستحدث اختصاص دارند، تأکید کرد: اگرچه برخی تحقیقات در حوزه بنیادین است، ولی حتی در فقه هم مباحث کاربردی زیادی داریم که ناظر به جامعه هم تولید شده است. اساساً تولیدات علوم انسانی اسلامی به خاطر نوپا و بینارشته‌ای بودن با دشواری بیشتری روبروست. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/UJF7HF ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/LLfJ6p
💢دانش فقه در کمتر از یک سده در ایران دو انقلاب را رقم زد 📌حجت الاسلام حمید پارسانیا در پنجمین نشست هم‌اندیشی علم دینی گفت: 🔹دانش فقه در ایران آنقدر در عرصه اجتماع فعال است که به گونه‌ای بی‌نظیر عمل کرده است و در کمتر از یک سده دو انقلاب، یعنی انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی را رقم زده است. 🔹بخش قابل توجهی از فقه، علم اجتماعی است و در تاریخ تحولات جهان اسلام و خصوصا در ایران، همواره به عنوان یک بخش فعال از علم اجتماعی ایفای نقش کرده است. 🔹در جهان اسلام، فقه دانش تجویزی و کلام، دانش ترویج فقه و عقاید در جامعه و فرهنگ است به همین خاطر کلام تابع فرهنگ و جامعه‌ای است که در آن به ترویج عقاید و مبانی فقه می‌پردازد و متناسب با زمان‌ها و مکان‌های مختلف شیوه‌های کلامی متفاوتی شکل می‌گیرد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/Sg4WDT ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/2fnxVe
منذرحکیم.gif
1.94M
💠 در حال برگزاری است؛ 💢درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌موضوع: نظام جامع خانواده در اسلام 👤 آیت الله سید منذر حکیم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛ 📌سلسله دروس خارج فقه و درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی 💠موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت 🔻استاد «سید نقی موسوی»، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 📝مقدماتی برای رسیدن به وجوب تعلیم استدلالی: 🔹اکتساب المعرفة الیقینی فی العقائد واجب (وظیفه متربی) 🔹الاعانة علی البر واجب (وظیفه مربی) 🔹التعلیم الاستدلالی اعانة للمتربی فی الاکتساب الیقین فی العقائد (صغرای دو مقدمه قبل برای حکم) ☑️از این سه مقدمه به وجوب تعلیم و تعلم استدلالی برای مربی و متربی می‌رسیم. 🔻اشکالاتی به استدلال وارد است: 🔹در مقدمه اول ما یقین ریاضی و منطقی را قبول نداریم چرا که تکلیف مالا‌یطاق بر مردم می‌شود و نتیجه می‌گیریم که منظور از یقین علم اطمینانی است. ☑️امام خمینی (ره) در رساله عملیه خود آورده است که: مسلمان باید به اصول دین یقین داشته باشد. ☑️مشهور علما یقین را علم اطمینانی می‌دانند. شهید محراب آیت الله قاضی طباطبایی در حاشیه بر کتاب لوامع الالهیة فاضل مقداد مراد از یقین را یقین منطقی می‌داند. 🔹در مقدمه دوم ما مستحب بودن را می‌پذیریم ولی وجوب را نه. 🔹در مورد مقدمه سوم ملازمه بین حکم تعلیم و تعلم را قبول نداریم. 🔹از طرفی آیا همیشه تعلیم استدلالی منجر به یقین خواهد شد؟ آیا این یقین با تقلید حاصل نمی‌شود؟ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢برگزار می‌شود: 📌نشست علمی تخصصی 💠با موضوع «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه‌الجهاد» 👤ارائه دهنده: آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده 🕑زمان برگزاری: سه‌شنبه ۹ بهمن ۹۷، ساعت ۱۵ الی ۱۷:۳۰ 🔘مکان برگزاری: قم، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سالن امام مهدی (عج) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛ 📌درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 💠موضوع: نظام جامع خانواده در اسلام 🔻آیت الله سیدمنذر حکیم، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 📝تعریفی بر موضوع فقه از نظر شهید صدر؛ 🔹فقه: هو التشریع الصادر من الله لتنظیم حیاة الانسان 📝طبق این بحث، فقه نظام جامع خانواده را می‌توان اینگونه بیان کرد؛ 🔹فقه نظام الاسرة: هو التشریع الصادر من الله لتنظیم حیاة الاسرة 📝این نوع فقه به زندگی ما سبک می‌دهد؛1- سبک زندگی فردی 2- سبک زندگی خانوادگی 3- سبک زندگی اجتماعی 📝در این روش فقهی، فقیه باید خانواده و به تبع آن انسان را بشناسد تا بتواند فقیه خوبی باشد و نظام مناسبی را ارائه نموده و یا کشف کند. 🔻فقیه قبل از استنباط از آیات و روایات باید چهار مرحله شناخت داشته باشد: 🔹انسان‌شناسی(روان‌شناسی، جامعه‌شناسی) 🔹نظریه و نظام اخلاقی؛ مانند منظومه اخلاقی که در دعای مکارم‌الاخلاق امام سجاد(ع) دیده می‌شود. 🔹نظریه حقوقی اسلام و منظومه حقوقی؛ که در رساله حقوق امام سجاد(ع) دیده می‌شود. 🔹نظریه و نظام تربیتی اسلام؛ که عناصر آن در آیات قرآن کریم و احادیث شریفه اهل بیت عصمت(ع) موج می‌زند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢بانکداری اسلامی با بانکداری فقهی متفاوت است 📌حجت‌الاسلام بهاری در جلسه بررسی «فقه و نیاز‌های اقتصادی جامعه بعد از انقلاب» گفت: 🔹بانکداری اسلامی با بانکداری فقهی متفاوت است و در واقع اگر تمام مسائل فقهی نیز رعایت شود، اما اخلاق مورد توجه نباشد در این صورت بانکداری اسلامی نبوده و فقهی است. 🔹باید از درون فقه از جزءها، کلیاتی را بیرون کشید تا نظام اقتصادی، اسلامی شود و بر اساس آن کشور اداره شود. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/a5BAWG ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/vxZep8
💢جنجال فقه نظام دعوای لفظی است/ نگاه اجتماعی؛ لازمه پویایی فقه 📌حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی بحرالعلوم، رئیس پژوهشکده فقه اجتماعی با بیان اینکه فقه شیعه پویاست و نگاه اجتماعی لازمه نشان‌ دادن این پویایی است، تأکید کرد: جنجال علمی که اخیراً درباره نظام‌سازی فقه شکل گرفته عمدتاً لفظی است، زیرا روشن است که اسلام نظام و قواعدی در زمینه‌های مختلف دارد. 🔹اسلام در مسائل اجتماعی حرف برای گفتن دارد و برای زندگی افراد قاعده و قانون ارائه کرده است. البته معتقد نیستم که چیزی به نام معماری و کشاورزی اسلامی داریم، بلکه قاعده و دستورالعمل‌هایی ارائه شده که به ما جهت می‌دهد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/tgcR4Y ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/gMmczq
💢در جست‌وجوی مبنایی فلسفی برای هنر اخلاقی 📌جمیله علم‌الهدی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در نشست علمی «دلالت‌های تربیتی فلسفه زیباشناسی» اظهار کرد: اگر به حوزه تعلیم و تربیت توجه شود، شاید حکمت متعالیه بتواند به‌عنوان مبادی، نقش زیبایی‌شناسی در تعلیم و تربیت را بیان کند. علت اصلی این بحث نیز اصل حرکت جوهری است. 🔹بحث فاعلیت نفس است که باعث می‌شود ما به فلسفه هنر و تربیت هنری توجه کنیم. ما با حکمت متعالیه می‌توانیم از تشخص تدریجی انسان سخن بگوییم که در حوزه تعلیم و تربیت جای می‌گیرد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/MUf8GH ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/eNLk77
💢در گفت‌وگو با مفتاح مطرح شد؛ 📌با ذات غربی و پوسته اسلامی، اسلامی‌سازی محقق نمی‌شود/ نهال نوپای تمدن نوین اسلامی در حال رشد است 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی با بیان این که اگر بستر اسلامی‌سازی علوم انسانی فراهم نشود و تنها از علوم غربی الگوبرداری کنیم؛ هر چند پوسته آن را اسلامی کرده‌ایم اما سکولاریسم خفیف شکل می‌گیرد. سکولاریسم خفیف زمانی صورت می‌گیرد که ذات را از غرب بگیریم و پوسته را از اسلام. این سکولاریسم خطرناکتر از سکولاریسم آشکار است. 🔹اگر اسلام می‌خواهد سعادت انسان در دو بُعد مادی و معنوی را تأمین کند باید براساس اقتضائات خود برای آن‌ها برنامه ارائه دهد و ارائه این برنامه بدون لوازمش امکان‌پذیر نیست. اسلامی‌سازی علوم انسانی یا بومی‌سازی علوم انسانی یکی از لوازم مهم برای بیان اهداف اسلام در رساندن افراد به سعادت است. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/QFydax ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/bpnCy9
💢در کرسی ترویجی بررسی شد: 📌اجتهاد؛ شرط پژوهش در علوم انسانی – اسلامی/ آیه‌ا‌ی که صلاحیت صدور حکم حکومتی از سوی ولی فقیه را تأیید می‌کند 🔹حجت‌الاسلام سعید سالاری، دانشجوی معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) در نشست «جایگاه حکم حکومتی در نظام حقوقی اسلام با بهره گیری از آثار و اندیشه شهید صدر(ره)»، درباره چرایی صلاحیت صدور حکم حکومتی از سوی ولی فقیه گفت: شهید صدر می‌فرماید «آنچه به ولی فقیه این صلاحیت را اعطا می‌کند که در امور مربوط به حکومت اسلامی اشراف داشته باشد و در شرایط لازم در آن‌ها دخالت کند، آیه 59 سوره نساء است.» 🔹هدف از صدور حکم حکومتی، تنظیم و جهت‌دهی به زندگی اجتماعی انسان در جامعه بشری در دو سطح خرد و کلان است که به وسیله ابزارهای حقوقی دارای ضمانت اجرا به اجرا در می‌آید. 🔹مهم‌ترین عاملی که موجب جریان یافتن حکم حکومتی در جامعه می‌شود، استفاده حکومت از ابزارهای حقوقی جهت تحقق حکم حکومتی است. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/aJFdEf ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/QqA4Pw