📌 درسگفتار «فقه تعزیرات امور اقتصادی و مالی»
📚 درسگفتار «فقه تعزیرات امور اقتصادی و مالی» با تدریس حجتالاسلام والمسلمین حسین تاج آبادی به صورت آنلاین برگزار میشود.
📆 زمان برگزاری: شنبه ۲۰ اردیبهشت، ساعت ۱۷
💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید.
🌐 https://split.to/x0idrEj
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 مواسات مؤمنانه در راستای سلوک حسنی است/ امام مجتبی(ع)؛ الگوی مواسات
✅ حجتالاسلام والمسلمین روحانی نژاد در گفتوگویی خاطرنشان کرد؛
✍️ یکی از عناصر اساسی در سنت سلوکی امام حسن مجتبی(ع)، بخشش و کرم است. حضرت در کرم و بخشش بینظیر بود، لذا آن حضرت به کریم اهلبیت(ع) معروف است.
✍️ مواسات مؤمنانه که این روزها ملت بزرگ ما در ارتباط با خواهران و برادرانی انجام میدهند که بر اثر شیوع ویروس منحوس کرونا دچار مشکل اقتصادی شدهاند، در راستای سلوک حسنی است.
✍️ امام حسن مجتبی(ع) ۲ بار امکانات و اثاثه زندگی خود را برای رضای خدا به دو قسمت مساوی تقسیم کرد. نیمی را به فقرا داد و نیمی را برای خود گذاشت.
✍️ صلح، نقاب از چهره باند تبهکار اموی و معاویه برافکند. زیرا آنان با نقض پیمان و بدعهدی و با تعقیب، زجر، تبعید و کشتن کسانی که قرار بود در امان باشند، چهره واقعی و نیات پلیدشان را نشان دادند.
✍️ زندگی امام حسن مجتبی(ع) با زندگانی برادر ایشان امام حسین(ع) ارتباط تنگاتنگی دارد. سلوک سیاسی این دو بزرگوار هم با هم ارتباط وثیق و محکمی دارد.
✍️ حادثه کربلا و قیام عاشورا گرچه به ظاهر حسینی است، اما باطناً حسنی است. اگر نبود صلح امام حسن مجتبی(ع)، خون امام حسین(ع) اینگونه به ثمر نمینشست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16153
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ مرکز تخصصی مهدویت در سطح سه دانش پژوه میپذیرد
💠 حجتالاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، رئیس مرکز تخصصی مهدویت عنوان کرد؛
🔻 مهمترین شرایط نامنویسی؛
1️⃣ حداکثر سن 38 سال
2️⃣ اتمام سطح دو تا شروع نیم سال دوم
3️⃣ کسب امتیاز لازم و موفقیت در مصاحبه علمی
💠 طلاب دارای شرایط میتوانند جهت نام نویسی تا 25 خردادماه به سامانه اینترنتی معاونت آموزش حوزههای علمیه به نشانی http://www.howzeh-qom.ir/ مراجعه کنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#پذیرش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ ملاک تشخیص هنجار از ناهنجار
🔻 حجتالاسلام والمسلمین علینقی فقیهی در درسگفتار «فقه تربیت جنسی» عنوان کرد؛
💠 انسان دارای فطرت و طبیعت واحدی است و این طبیعت واحد، خصوصیات و ویژگیهای خاص خود را دارد.
💠 جوامع مختلف در این خصوصیات مشترکاند که میتوان به گرایش به تمایلات و رفتارهای بهنجار و دوری از رفتارهای نابهنجار اشاره کرد.
💠 در اسلام تمایلات و رفتارهایی که با ویژگیهای فطری هماهنگ باشد، بهنجار و تمایلات و رفتارهایی که با ویژگیهای فطری هماهنگ نباشد، نابهنجار تلقی میشود.
🔰 برای تشخیص بهنجار و نابهنجار پنج ملاک وجود دارد؛
1️⃣ ادراک با علم حضوری و تنبّه با آن است.
2️⃣ تمایل و رفتاری که در اکثر جوامع و قرون، پذیرفته شده باشند، حکایت از این دارد که از غیرطبیعت انسان سرچشمه نگرفته است.
3️⃣ چون تمایل و رفتاری که منشأ آن طبیعت و فطرت انسان است، با ادراک بدیهیات عقل عملی و ارزشهای اخلاقی هماهنگ است، حکایت از طبیعی بودن آن تمایل و رفتار دارد.
4️⃣ هماهنگی تمایلات و رفتارها با قرآن حکیم است. در حقیقت آنچه که شرع حرام کرده است، با فطرت و طبیعت انسان هماهنگی ندارد و آنچه را که حلال کرده است، با فطرت و طبیعت انسان هماهنگ است.
5️⃣ تمایل و رفتاری که به زیان جسمی و روحی و... عمل کننده و انسانهای دیگر منجر نشود، حکایت از طبیعی بودن آن دارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 مکلف در قراردادآتی باید براساس فتوای مرجع تقلیدش عمل کند
🔰 آیتالله علی عندلیبی همدانی در درس خارج «بورس و اوراق بهادار» تأکید کرد؛
📚 طبق ادله و قواعد معامله قرارداد قبل از سررسید تحویل کالا، توسط خریدار اشکالی ندارد زیرا که بیع مبیعی که هنوز قبض نشده است، قبل از حلول اجل صحیح است.
📚 ما بر اساس قواعد و ادله چنین نتیجهای گرفتیم ولی هر کسی باید در این مسئله به فتوای مرجع تقلید خود عمل کند.
📚 نتيجه نهايی بررسی مشروعيت قراردادآتی: قراردادآتی طبق تفسیر به بیع نسیه به نسیه، طبق قواعد و ضوابط تصحیح میشود هر چند این نتیجه با فتوای مشهور و حتی اجماع ادعا شده منافات دارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16161
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 درسگفتار «ویژگیهای مدیر تراز اسلامی»
📚 درسگفتار «ویژگیهای مدیر تراز اسلامی» با تدریس حجتالاسلام والمسلمین مجدالدین مدرسزاده به صورت آنلاین برگزار میشود.
📆 زمان برگزاری: یکشنبه ۲۱ اردیبهشت، ساعت ۱۵:۳۰
💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید.
🌐 https://split.to/x0idrEj
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مدیریت
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 کتاب «جامعۀما، در اندیشه و آثار شهید صدر» منتشر شد
📘 کتاب «جامعه ما در اندیشه و آثار شهید سیدمحمدباقر صدر» نوشته آیتالله سید منذر حکیم و با ترجمه مسعود فکری توسط انتشارات سروش در ۵٠٠ صفحه و به قیمت ۶۵ هزار تومان منتشر و راهی بازار نشر شد.
📘 اینکتاب دربردارنده مجموعه گفتارهای آیتالله شهید سید محمدباقر صدر درباره دیدگاه اسلام به جامعه و چارچوب اسلامی فهم مسائل اجتماعی است.
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=16167
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#معرفی_کتاب
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 پذیرش پژوهشگر و کارشناس علمی
✍️ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران تحت اشراف آیتالله علی اکبر رشاد اقدام به جذب پژوهشگر و کارشناس علمی میکند.
🔻 رشتهها؛
🔹 فقه السیاسه
🔹 فقه القضا
🔹 فقه التربیه
🔹 فقه المالکیه الفکریه
🔹 فقه التکنولوجیا الحیویه
📝 ارسال رزومه در ایتا به شماره: 09381504277
☎️ تلفن مؤسسه: 021-33131861
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#پذیرش
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 شیوع کرونا ویروس میتواند جزئی از نظریه برخورد تمدنها باشد
📝 آیتالله محمدمهدی میرباقری در گفتوگویی تشریح کرد؛
✅ رقبای ما و نه خود ما و کسانی که طرفدار انقلاب اسلامی هستند، نظریه برخورد تمدّنها را مطرح کردهاند و طراحیهای بزرگ برای غلبه تمدّنی غرب بر دنیای اسلامی انجام دادهاند.
✅ یکی از آنها داستان ۱۱ سپتامبر و حمله به جهان اسلام است. بعد از شکست ۱۱ سپتامبر، موضوع شیوع کرونا میتواند جزء طراحیها و ماجرای دیگری باشد.
✅ الان هم آن رقیبی که خبرش میتواند حادثهساز باشد و بحران ایجاد کند، جمهوری اسلامی است نه چین، زیرا مدّعی تمدّن جدیدی نیست.
✅ ممکن است عدهای غربگرا وقتی بتشان دارد میشکند، نتوانند شکستن آن را تحمل کنند. خب طبیعی است. آدم بتپرست که نمیتواند ببیند بتش دارد میشکند.
✅ از حیث نوع قرنطینه جهانی و ایجاد رعب، کرونا میتواند مقدمه یک تصرّفات بزرگ باشد. آن تصرّف بزرگ میتواند از تدارک ضعفهای اقتصادی و ضعفهای دیگرشان تا یک تغییر در آرایش نظم جهانی تا جنگهای بیولوژیک باشد.
✅ از همه مهمّتر میتواند مقدمهای برای تغییر جنس حکمرانی جهان و بردن آن به فضای مجازی باشد که ما هیچ حضوری در مدیریت آن نداریم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16186
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 درس خارج فقه نظام جامع خانواده
📚 درس خارج فقه نظام جامع خانواده با تدریس آیتالله سیدمنذر حکیم به صورت آنلاین برگزار میشود.
📆 زمان برگزاری: یکشنبه ۲۱ اردیبهشت، ساعت ۱۷
💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید.
🌐 https://split.to/x0idrEj
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 تأثیرات فقر فرهنگی بر سبک زندگی
✅ حجتالاسلام والمسلمین علی عسکری وزیری در درسگفتار «فرهنگ سازمانی از منظر اسلام» تصریح کرد؛
💠 جامعه در پرتو عقل به رشد میرسد، به همین دلیل حضور فرهنگ در عرصههای تصمیمات کلان کشور ضروری است.
💠 فرهنگ به عنوان یک جهتدهنده در تصمیمات کشور و شکلدهنده به ذهن و رفتار جامعه است. حرکت و اندیشیدن جامعه مبتنی بر فرهنگ است.
💠 طلاق یک آسیب اجتماعی بوده و متأسفانه دلیل افزایش آن در جوامع اسلامی فقر فرهنگی است.
💠 فضای مجازی به عنوان یک پدیده، تاثیرات فراوانی در سبک زندگی دارد و همت مردم در این فضا بهترین راه در ترویج فرهنگ درست است.
💠 درگیر شدن جامعه علمی به مسائل مادی و غفلت از حوزه آموزش آسیبی است که از فقر فرهنگی نشأت گرفته است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مدیریت
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 «احکام تکلیفی» و «احکام وضعی» کرونا ویروس/ مبحث کرونا ویروس یک بحث اخلاقی است
✅ آیتالله سید احمد خاتمی در درس خارج «فقه بیماریهای مسری» عنوان کرد؛
✍️ ابتلا یک بحث قرآنی است لذا موضوع کرونا ویروس از این منظر نیز قابل طرح و بررسی است.
✍️ مبحث کرونا ویروس یک بحث اخلاقی است. مانند کمک به یکدیگر و احسان به برادران دینی. بحث ایثار از سوی برخی پزشکان و پرستاران دیده شد.
🔻 مباحث فقهی کرونایی بر دو قسم است؛
1️⃣ احکام تکلیفی: در این بخش حکم نماز، وضو، روزه و... بیمار کرونایی یا افرادی که به آنها کمک میکنند، مورد بررسی قرار میگیرد.
2️⃣ احکام وضعیه: در این بخش حکم قرنطینه، جواز معاشرت یا عدم معاشرت، حکم زیارت حرمها و اماکن متبرکه، احتکار لوازم ضروری و بهداشتی و... مورد بررسی قرار میگیرد.
✍️ حکم نماز و وضوی بیماران کرونایی: روشن است بیمار کرونایی مانند دیگر بیماران است، حساب جدایی ندارد. به عبارت دیگر مریض شدن به این بیماری سبب ساقط شدن تکلیف نمیشود.
✍️ در صورتی که پزشک استعمال آب برای وضو را منع کند بیمار باید تیمم کند. در برخی بیمارستانهای کشور شرایط تیمم گرفتن برای بیماران فراهم شده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16202
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسان_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ پذیرش مرکز تخصصی امام خامنهای
✍️ مرکز تخصصی امام خامنهای تحت اشراف و مدیریت آیتالله احمد عابدی در رشته تبلیغ فرهنگ جهاد با رویکرد معرفتی و اجتهادی دانش پژوه میپذیرد.
📆 زمان ثبتنام: تا 25 خرداد ماه سال 99
📱 تماس: 09101855300 (ساعت 10 الی 14)
💻 سایت: paziresh.ismc.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#پذیرش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ مبانی تدقیقهای استظهاری شیخ انصاری
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محمد عشایری در درسگفتار «روش شناسی اجتهاد» تصریح کرد؛
💠 براساس پنج مبنا میتوان نقدهایی که به تدقیقات استظهاری شیخ انصاری گرفته شده را پاسخ داد:
1️⃣ تفاوت بین نگاه ارتکازی و نگاه دقی به متن.
2️⃣ احتمالات معنایی متن.
3️⃣ فرق بین اعمال دقت و اعمال دقت غیر عرفی عقلی و مسامحه و بیدقتی در فهم متن.
💠 کسی که میخواهد متنی را فهم کند با سه گانه «اعمال دقت در فهم متن»، «اعمال دقت عقلیِ غیر عرفی در فهم متن» و «مسامحه و ارتکاز در فهم متن» مواجه است که باید یکی را انتخاب کند، چون با یکدیگر مغایرت دارند.
4️⃣ فرق بین فهم تک گزارهها و فهم و کشف منظومه فکری یک گوینده از مجموعه سخنان عرفی او.
💠 ما گاه میخواهیم تک گزارهها را از آن جهت که تک گزاره هستند مورد دقت و فهم قرار دهیم. گاهی نیز از دل تک گزارههای اراده شده توسط گوینده میخواهیم منظومه فکری آن گوینده را استخراج کنیم، نه مجموعه فکری وی را.
5️⃣ تفاوت دقت عرفی و دقت عقلی.
💠 دقت عرفی یعنی دقت در فهم متن در بستر عرفی و عقلایی زبان. دقت عقلی دقتی است که ذات فیلسوفانه دارد و در بستر فلسفی اعمال می شود نه در بستر عرفی.
💠 چون زبان در بستر عرف شکل گرفته است نباید در فهم آن از دقتهای عقلی فلسفی استفاده کرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 چهار سناریو در شرایط پساکرونا/ کرونا، پیچ تاریخی و تغییر حکمرانی جهانی
✅ حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در یادداشتی عنوان کرد؛
🔻 چهار سناریو در شرایط پساکرونا؛
1️⃣ جهان به سمت ملیگرایی میرود زیرا این اپیدمی حاصل جهانیگرایی است. یعنی پیوندها آن قدر زیاد شده که هیچ حریمی برای افراد و جوامع باقی نمانده است.
2️⃣ در پساکرونا جهانیسازی در همان جهت سابق خود تشدید میشود اما نسخهی جدیدی از آن رونمایی میشود و آن حکمرانی از طریق فضای مجازی است.
3️⃣ بشر به سوی جهانیسازی معتدل پیش میرود. محور تعریفِ اعتدال نیز منافع زندگی مادی است نه زندگی بر محور تعالیم انبیاء الهی.
4️⃣ شرایط پساکرونا ظرفیت مناسبی برای عبور از پیچ تاریخی و شکلگیری جهانیسازی از جنس توحیدی است.
💠 رسالت جبههی مقاومت جهانی این است که نسبت به تمدن غرب افشاگری کرده و به بشریت بفهماند که واقعیت در جامعهی غرب چیست و اگر قرار باشد این وضعیت ادامه پیدا کند چه بلایی بشریت را تهدید میکند.
💠 باید از شیوع ویروس کرونا بیشترین عبرت را در راستای تقویت و همگرا نمودن جبههی مقاومت جهانی گرفت. اما این بار نه برای مقابلهای از جنس چین و آمریکا بلکه برای مقابلهی فرهنگی با تمدن مادی.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16212
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 فراخوان مقاله «فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد»
📌 فراخوان نگارش مقاله با موضوع «تحلیل تمدنی جهان در میانه فاجعه کرونا و آیندهنگاری تمدنی جهان پساکرونا» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اعلام شد.
🔰 مهمترین رویکردهای قابل اتخاذ شامل؛ الهیات و معرفت دینی؛ فلسفه و علوم عقلی و تحلیلی؛ انسانشناسی و روانشناسی؛ فرااخلاق و اخلاق هنجاری؛ فرهنگ جامعهشناسی؛ سیاست و مناسبات سیاسی در عرصۀ ملی، منطقهای، بینالمللی و جهانی؛ اقتصاد و روابط اقتصاد سیاسی؛ حقوق و روابط حقوقی در سطح ملی، بینالمللی و جهانی؛ امنیت و نظم جهانی؛ مطالعات تاریخی و تمدنی (مطالعات پیشینهپژوهانه بهمنظور درک روندهای آتی) است.
📆 زمان ارسال چکیده: اول خرداد 99
📆 زمان ارسال اصل مقاله: 21 خرداد 99
🌐 ارسال مقالات: tamaddon@iict.ac.ir
📱تماس: ۰۹۳۷۴۲۸۸۱۹۶
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 تأثیر قرنطینه بر گفتمان دینی جامعه/ استفاده بهتر و مؤثرتر روحانیون از فضای مجازی
✅ حجتالاسلام محمدحسین توانایی در گفتوگویی خاطرنشان کرد؛
📕 ماندن در خانه(قرنطینه) برای افرادی که مشغلههای کاری و تحصیلی بیشتری دارند، تأثیر زیادی در اوجگیری گفتمان دینی آنها داشته است.
📕 بهترین نوع تعامل بین کارشناسان، روحانیون و مردم در کنار حفظ سنت سخنرانی و ارتباطات دینی به شکل سنتی، استفاده از بهترین و مؤثرترین نوع تعامل یعنی استفاده از فضای مجازی است.
📕 طی این مدت کارشناسان علوم دینی به اهمیت فضای مجازی در گفتمانهای دینی پی برده و در استفاده از آن مسلطتر شدهاند و حتماً از این ظرفیت در آینده استفاده بهتری خواهند کرد.
📕 کرونا درس بزرگی برای مردم از نظر بهداشت، تغذیه و پاسخ به نیازهای اولیه داشت. از نظر تعاملات دینی هم شیوع کرونا تغییری در سبک تعاملات دینی مردم ایجاد خواهد کرد.
📕 دوران قرنطینه، متخصصان علوم دینی را به سمتی پیش میبرد که سعی کنند بیشتر از فضای مجازی بهره برند، چراکه هم سریعتر مطالب منتقل میشود و هم راحتتر به گستردهای از مخاطبان با گروههای سنی مختلف امکان دسترسی میدهد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16229
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 چهار قسم پیوند اعضا/ حکم پیوند عضو مصنوعی
🔰 حجتالاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» بیان کرد؛
🔻 چهار قسم پیوند اعضا داریم؛
1️⃣ یک پیوند انسان زنده به زنده.
2️⃣ پیوند از مرده به زنده.
3️⃣ از شخص مبتلا به مرگ مغزی عضوی را جدا میکنند و به یک شخص مورد نیاز پیوند میزنند.
4️⃣ پیوند عضوی از حیوانی به انسان.
✍️ قسم دیگر (ملحقات بحث پیوند) پیوند یک عضو مصنوعی به یک انسان.
🔻 پیوند از لحاظ مذهب؛
1️⃣ از یک شخص مومن و مسلمان عضوی را جدا میکنند به انسان دیگری پیوند میزنند.
2️⃣ از یک شخص شیعه و مسلمان عضوی را جدا میکنند، و پیوند میزنند.
3️⃣ از شخص کافر عضوی را جدا کرده و به شخص مسلمان یا مومن پیوند میزنند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16251
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسان_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 درسگفتار «فقه تعزیرات امور اقتصادی و مالی»
📚 درسگفتار «فقه تعزیرات امور اقتصادی و مالی» با تدریس حجتالاسلام والمسلمین حسین تاج آبادی به صورت آنلاین برگزار میشود.
📆 زمان برگزاری: سهشنبه ۲۳ اردیبهشت، ساعت ۱۵:۳۰
💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید.
🌐 https://split.to/x0idrEj
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 تأثیر دعا در عبور از بحران کرونا/ برخورداری احکام اسلامی از عقلانیت و منطق
🔰 حجتالاسلام یحیی جهانگیری در گفتوگویی، مطرح کرد:
🔹 همه احکام الهی بر اساس مصالحی تأسیس شدند و در درون اینها مصلحت مردم دیده شده است. حال اگر یک حکمی به علتی نتواند مصلحت مردم را تأمین کند، ما معتقدیم آن حکم اولیه معلق میشود.
🔹 امروزه حاکم اسلامی تشخیص میدهد تجمعات ممنوع باشد. همان کسی که در رسالهاش نوشته است نماز جمعه بروید، امروز به این تشخیص میرسد که تجمعات نباشد؛ یعنی حکم اولیه معلق میشود و حکم حکومتی جای آن را میگیرد.
🔹 باید به مردم یاد بدهیم که احکام اسلامی از یک عقلانیت و منطق برخوردار است و اگر یک روزی یک حکمی متوقف و معلق میشود، به این معنا نیست که دین عوض شده است. اتفاقاً خداوند این حکم جدید را برای رعایت حال مردم داده است.
🔹 اگر دعا اثر درمانی نداشته باشد که معتقدیم دارد، ولی حداقل امیدآفرینی میکند. مگر پزشکان ما نمیگویند، همین امیدآفرینی مقاومت بدن را بالا میبرد و حجم ترس را پایین میآورد. پس افرادی که به این مسئله اشکال میگیرند و مخالف تأثیر دعا هستند، مخالفتشان از سر عناد است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16259
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 استحباب ارشاد جاهل در موضوعات
📌 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت» عنوان کرد؛
❇️ استحباب ارشاد جاهل در موضوعات
📚 گفته شده که نظر مشهور استحباب ارشاد جاهل در موضوعات است.
📚 وجه استحباب: عدم ارشاد جاهل موجب وقوع مکلف در مفسده شده و ارشاد جاهل موجب خلاصی از مفسده واقعیه میشود.
📚 در این صورت این مورد مشمول ادله احسان بر برّ میگردد و با ارشاد و اعلام نسبت به موضوعات میتوان جلوی وقوع در مفسده را گرفت.
💢 اشکال: این مطلب فی الجمله صحیح است ولی در غیر از موارد مهمه و امور خطیره نمیتوان به آن ملتزم شد.
💢 علاوه بر اینکه ممانعت از وقوع در مفسده، به عنوان ارشاد جاهل مستحب نیست بلکه به جهت شمول عناوین دیگر استحباب و یا وجوب دارد.
📚 در همه موارد ارتکاب حرام یا ترک واجب، وقوع در مفسده نیست، به ویژه در مورد کسی که شاید تا پایان عمر هم متوجه ارتکاب حرام واقعی نشود، مفسدهای متوجه او نیست که اعلام برای جلوگیری از مفسده مستحب باشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 درسخارج «فقه عفاف»
📚 درسخارج «فقه عفاف» با تدریس آیتالله سیدمنذر حکیم به صورت آنلاین برگزار میشود.
📆 زمان برگزاری: سهشنبه ۲۳ اردیبهشت، ساعت ۱۷
💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید.
🌐 https://split.to/x0idrEj
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✍️ پذیرش مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع)
📕 مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) تحت اشراف حضرت آیتالله جعفر سبحانی برای سال تحصیلی 1399-1400 طلبه میپذیرد.
💻 سایت پذیرش: paziresh.ismc.ir
📱 تماس: 09127472732 و 02532922334
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#پذیرش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 موارد جنایت عمد، شبه عمد و خطای محض در انتقال کرونا
📌 حجتالاسلام والمسلمین علی محمدی جورکویه در نشست علمی، بررسی کرد:
🔰 بحث انتساب جرم به متهم و احراز آن، در برخی موارد از مسائل پیچیده در حقوق است. مثلاً وقتی شخصی بیماری مسری دارد و آن را به دیگری منتقل میکند، رابطه انتساب سخت است و سختتر از آن احراز این انتساب است.
🔰 فاصله زمانی میان انتقال و سرایت بیماری و آثار آن، از جمله مواردی است که ابهاماتی را ایجاد میکند، از مباحث فقهی و قانونی به دست میآید که اصل انتساب صدمه قابل پذیرش است و این مطلب در قانون مجازات اسلامی مطرح شده است.
🔰 اگر فرد مبتلا به بیماری مسری، علم دارد که این بیماری خطرناک و نوعاً موجب مرگ است؛ اگر عمداً بیماری را منتقل کند، براساس فقه و حقوق مرتکب جنایت عمد شده است.
🔰 اگر شخصی نمیداند به کرونا مبتلاست، اگر رفتار ارادی انجام دهد، روبوسی کرده و دست دهد، جنایت او، شبه عمد است، ولی اگر فرد به صورت غیرارادی این کار را بکند، مشمول خطای محض است. امکان درمان هم تأثیری در مسئولیت کیفری ندارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16307
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 نظام تعلیم و تربیت نیازمند مبنای روششناسی صحیحی است
❇️ حجتالاسلام والمسلمین رضا حبیبی در درسگفتار «روششناسی فقه التربیه»، تصریح کرد؛
🔹 در موضوع روششناسی مدرنیته دچار مشکل و ضعف هستیم و روش متقنی وجود نداشته و هر آنچه پژوهشگر به نظرش میرسد، روششناسی میداند و بر اساس آن به پژوهش میپردازد.
🔹 یکی از دلایلی که منجر به تشکیل جریانهای فکری مختلف و روششناسیهای متفاوت شده است، نیازهای متفاوت فکری و معنوی در جریان غرب است که منجر به این اتفاق شده است.
🔹 اگر این فضا و خلاء روششناسی در یک حوزه خاصی وارد شود دیگر نظام خاصی به وجود نمیآید، به عنوان مثال در نظام تعلیم و تربیت باید مبنای روششناسی صحیحی وجود داشته باشد تا بر اساس آن نظام تربیتی شکل بگیرد.
🔹 در جامعه مدرنیته در مقام مواجهه با واقعیت و فهم آن با محدودیت گریزناپذیر مواجهیم و نمیتوانیم هر چیزی را بفهمیم و همچنین نمیتوانیم هر آنچه را فهمیدیم بیان نماییم؛ چراکه هر چیزی محتوای معرفتی ندارد.
🔹 پدیده بحران روششناسی پدیدهای است که قابل قبول و منطقی نبوده و نباید به آن دامن بزنیم.
🔹 عمده دلیل اینکه غرب با این بحران روبرو شد، ادعای ویژه و واهیاش است که بخواهد آیندهاش را رقم بزند؛ هم در یونان باستان امثال افلاطون و ارسطو تلاش نمودند تا خودشان، آینده را بسازند بدون توجه به امدادهای الهی و هم در زمان مدرن چنین رویکردی وجود داشته است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com