🚨 فوری
🔰 موسسه استعدادیابی و آموزش آوا برگزار می کند:
✅ پنجمین دوره «نقش آفرینی در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی مأوا»
🔸با هدف: کشف استعدادها و توانمندسازی فعالان علوم انسانی و اجتماعی کشور
🔹در رشتههای: اقتصاد،سیاست،مدیریت، جامعه و فرهنگ، خانواده، علوم تربیتی و حقوق
🔸 قالبها: کارگاه، کلاس، برنامه مطالعاتی و جلسات مشاوره
🔹بصورت حضوری (ظرفیت محدود با رعایت پروتکل های بهداشتی) و غیر حضوری (مجازی)
🔸همراه با اعطای گواهی معتبر و معرفی به مراکز علمی و تحقیقاتی برای جذب
✳️ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
www.bq-network.ir
┄┅═══••✾••═══┅┄
#دوره_آموزشی
#علوم_انسانی_اسلامی
#سراسر_کشور
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ قانونگذار با وضع قانون برای حکم فقهی ضمانت اجرا ایجاد میکند
💢 آیتالله محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانونگذاری» تصریح کرد؛
🔹 وجه سوم(در باب نقش قانونگذاری در موردی که موافق حکم فقهی الزامی است) را میتوان چنین تقریر کرد: قانونگذار با وضع قانون، برای حکم فقهی ضمانت اجرا ایجاد میکند، به این معنا که آنچه مصوب شده مطلقاً ضمانت اجرا دارد، اما آنچه تصویب نشده تنها با شرایطی ضمانت اجرا دارد.
🔹 احکام فقهی برخی قطعی یا مورد اتفاق(در یک عصر) هستند و برخی دیگر محل اختلاف. در مواردی که اختلاف فتوا وجود دارد از آنجا که نظام اسلامی نمیتواند همه فتاوا را مبنای کار خود قرار دارد، باید از میان آنها یک فتوا را انتخاب کند و مبنای اجرا قرار دهد.
🔹 از طرف دیگر، برخی احکام(هر چند قطعی) ممکن است در مقام اجرا مبتلا به تزاحم شوند و مفاسدی که در بستر شرایط زمانی و مکانی بر اجرای آنها مترتب میشود، پیش بیاید که اهم باشد.
🔹 با توجه به این دو نکته، وضع قانون در مورد حکم فقهی میتواند به این معنی باشد که اولاً حکم مصوب از احکام قطعی یا موافق فتوای معیار است، ثانیاً اجرای آن مبتلا به مزاحم اهم نیست.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22361
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 شناخت، پیاده سازی و پیگیری منشور روحانیت را وظیفه خود میدانیم
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در نشست صمیمی با طلاب و اساتید تصریح کرد؛
📒 شناخت، پیاده سازی و پیگیری اندیشههای والای امام خمینی(ره) در منشور روحانیت را وظیفه خود دانسته و مفسر این اندیشههای ناب را نیز رهبر معظم انقلاب میدانیم.
📒 امروز طلاب و اساتید هوشمند و جوانمان باید برای سده بعدی حوزههای علمیه راههای نو پیدا کرده و قدمهای جدیدی را بردارند و در این راه از امام خمینی(ره) الگو بگیرند.
📒 هزار ایده و طرح از سوی طلاب به ما رسیده است و دهها مطالبه از سوی بزرگان وجود دارد که به زودی نرم افزار آن آماده میشود.
📒 بنده سامانه سفیر را هر روز مشاهده میکنم و پیامهای طلاب را میخوانم. بنده روزانه تقریباً صد پیامک جواب میدهم و در فضای مجازی حضور دارم و مطالب را میبینم.
📒 حوزه انقلابی باید بتواند به نیازهای نظام اسلامی پاسخ دهد؛ ما در طرحها و اسناد خود درصدد آن هستیم خلأهای موجود در این زمینه را برطرف کنیم.
📒 به زودی 7 یا 8 جلد از تقریرات درس خارج فقه معاصر منتشر خواهد شد؛ ما درسهای خارج جدیدی را راه اندازی کردهایم و برای رسیدن به این موضوع راه پرپیچ و خمی را طی کردهایم.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22370
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ مروری بر ابعاد روش شناسی اجتهاد در رادیو معارف 📻 برنامه "فقه پویا" که با هدف تبیین مبانی فقهی و ح
💢 روششناسی استفاده از منبع برای حل مسأله است
🔹 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در برنامه فقه پویا عنوان کرد؛
📝 روش، رفتار عامی است که یک فقیه در کار فقهی خود از آن بهره میبرد. مثلا وقتی میگوییم روششناسی اجتهادی شیخ انصاری، یعنی ایشان چه متد و رفتاری را در اجتهاد احکام به کار میبرده است.
📝 درست است تبادر اصلی روششناسی اجتهادی در اجتهاد بالمعنی الاخص است، یعنی در فقه کاربرد دارد و ما از این نهاد بیشتر در فقه استفاده میکنیم، ولی مسلماً فایدهی این بحث در همه علوم که به نوعی با متن سروکار دارد، مطرح میشود و جایگاه پیدا میکند.
📝 روششناسی در ذیل اصول فقه تعریف نمیشود بلکه در ذیل فلسفه فقه تعریف میشود. همچنین روششناسی، بحث از کیفیت گفتوگو نیست.
📝 روششناسی استفاده از منبع برای حل مسأله است. یعنی فرآیند استنباط یک نقطهی آغازی دارد، یک طی مسیر دارد و یک مقصد دارد. مقصد حل مسأله است، این مسأله ممکن است کلان یا ریز، جدید و قدیم و... باشد.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22358
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔔 ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی، آبان ۱۴۰۰ در ایران و در محورهای کلی ذیل برگزار میگردد:
✳ فراخوان مقاله در محورهای رشتهای و میان رشتهای
✅ محورهای میانرشتهای:
فلسفه و روششناسی علوم انسانی اسلامی
مدیریت تحول علوم انسانی
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
قرآن و علوم انسانی
سیاست گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی
✅ محورهای رشتهای:
اقتصاد اسلامی
تعلیم و تربیت اسلامی
ارتباطات و جامعهشناسی اسلامی
روانشناسی اسلامی
علوم سیاسی اسلامی
فقه و حقوق اسلامی
مدیریت اسلامی
شهرسازی و معماری اسلامی
هنر اسلامی
🗓 مهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
🗓 مهلت ارسال مقالات: ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
اطلاعات بیشتر در سایت کنگره:
www.icih.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فراخوان_مقاله
#کنگره_بینالمللی
#علوم_انسانی_اسلامی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ بورس بیع مشروع است، چون عرف برای آن ارزشگذاری میکند
🔻 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج فقه بورس؛
📖 ما بورس را تحت عنوان مکاسب و تجارت و متاجر میدانیم. برای همین روایات مکاسب و تجارت و کسب و فضیلت کسب را در بورس هم ساری و جاری میدانیم و بورس را هم از مصادیق این روایات میدانیم.
📖 حصر معاملات، در معاملات بیان شده در فقه حصر عقلی نیست بلکه استقرایی است. حصر عقلی قابل کم و زیاد نیست ولی حصر استقرایی قابل کم و زیاد است.
📖 اگر بورس را تحت عنوان بیع دانستیم آیا باید عین را خرید و فروش کنیم؟ اگر طبق مبنای مرحوم شیخ پیش برویم برخی معاملات بورس دارای شبهه میشود چون معاملات در اعیان نیستند.
📖 ما ملاک ارزشگذاری را سیره عقلا و عرف میدانیم. اگر عرف ارزشگذاری کرد قابل خرید و فروش است. اعم از اینکه اوراق بهادار باشد یا سهام یا قرضه. به تعبیر اهل بورس ناشر خیلی از چیزها را میتواند خرید و فروش کند.
📔 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22374
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ تغذیه عقبه فکری نظام را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیت بر عهده گیرند
🔻 رهبر معظم انقلاب در دیدار رییس و منتخبان ملت در مجلس خبرگان(99/12/4):
📚 یکی از نیازهای مهم جوامع اسلامی عملیاتی کردن مفاهیم دینی است. در هر برههای که این مفاهیم عملیاتی شد، برای کشور و ملت و آبروی جمهوری اسلامی، ارزشمند بود و هرجا که غفلت کردیم از برکات آن محروم شدیم.
📚 امام بزرگوار با حضور در صحنه و تبیین مفاهیمی همچون توکل، تکلیف، ایثار، جهاد و شهادت، آنها را در جامعه و زندگی مردم رایج کردند و نتیجه آن، پیروزی ملت ایران در یک جنگ هشت سالهی بین المللی بود.
📚 روزآمد کردن نرم افزارِ نظام اسلامی وظیفه فضلای صاحب نظر است. البته این بهروزرسانی به معنای دستکاری در منظومه مفاهیم دینی نیست بلکه به معنای کشف حقایق متناسب با نیازهای داخلی و بین المللیِ نظام اسلامی است.
📚 تغذیه عقبه فکری نظام اسلامی و بهروزرسانی نرم افزار آن را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیتی بهعهده بگیرند که از جمود فکری و تحجر، و همچنین از افکار التقاطی بهدور باشند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مقام_معظم_رهبری
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 جایگاه دین در عرصه جهانی روبه رشد است
🔻 در گفتوگو با دکتر مهدی گلشنی مطرح شد؛
🔹 پاسخهای حضرات علامه جوادیآملی، علامه حسنزادهآملی، علامه سبحانی و علامه مصباحیزدی(به پرسش رابطه علم و دین) بهصورت یک کتاب جداگانه تحتعنوان علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر چاپ شده است.
🔹 پاسخهای این اساتید عظام همگی مبتنیبر جهانبینی اسلامی است و من اختلاف اساسی بین آنها نیافتم. تنها تفاوت آنها در نحوه عرضه مطالب و تاکیدات است.
🔹 بنده تاکیداتم بیشتر بر لزوم اقدامات عملی همراه با روشنگریهای نظری بوده است، ولی هیچ اختلاف نظری با این حکمای بزرگوار عالیقدر درمورد پاسخ به سوالات مطرحشده ندارم.
🔹 من با نظر بعضی پاسخدهندگان غربی درمورد مسائل بین علم و دین، کاملا همعقیده هستم و جهانبینی حاکم بر ذهن آنها را متفاوت با جهانبینی اسلامی نمیبینم.
📔 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22379
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#نشر
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📔 قوامیت به معنای تدبیر و سیاست کردن است
✅ حجتالاسلام والمسلمین علینقی فقیهی در درس گفتار «فقه تربیت جنسی» مطرح کرد؛
📖 برای بررسی آیه 34 سوره نساء به عنوان یکی از ادلهای قائلین به نواقص العقول بودن زنان، نیازمند بررسی مفهوم قوام به وسیله رجوع به اهل لغت هستیم.
🔹 کتاب المصباح المنیر: مردان قیام کننده به امور زنان هستند.
🔹 کتاب التحقیق فی کلمات القرآن الکریم: قیام به امور زنان از توانمندی خدادادی مردان است.
🔹 کتاب قاموس: شوهران براى زنان قيّم و سرپرست هستند. مرد از حيث تفكّر و تدبّر و اداره امور و تحمّل كارهاى سخت به زن برترى دارد و مهريّه و تأمين مخارج زن بر عهده مرد است.
🔸 از مجموع نظرات فوق میتوان مفهوم آیه ۳۴ سوره نساء را چنین گفت: رجال در آیه محصور به شوهران است به تعبیر دیگر قوامیت به معنای تدبیر و سیاست کردن است.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22383
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 جود و کرم امام جواد(ع) تلالوء خورشید رضوی بود
📚 آیتالله سید منذر حکیم در گفتوگویی تصریح کرد؛
✅ یکی از ویژگیهای امام جواد(ع) بذل و بخشش و احسان حتی در حق مخالفان است، به گونهای که ایشان حتی نسبت به محیط زیست و حیوانات نگاهی بخشایشگر داشتند.
✅ باید توجه داشت بنابر توصیه اهلبیت(ع)، بهتر است به جای پول دادن و عطایای مادی، راه رفع نیاز را به افراد محروم بیاموزیم. چون بهترین هدیه این است که افراد را خودکفا و از نیاز به دیگران مستقل کنیم.
✅ از کلمات امام جواد(ع) به خوبی متوجه میشویم که سپاسگذاری از نعمتها، صفت کرم و بخشش را در انسان بارور میکند.
✅ امام جواد(ع) در کودکی به امامت رسیدند و مدت کمی را در پرتوی عنایت پدرشان امام رضا(ع) بودند اما تعلیمات رضوی برای ایشان بسیار متعالی و برجسته بود و از تلالوء خورشید رضوی بهرهها بردهاند.
📔 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22397
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 ساماندهی پایاننامههای حوزوی و دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی اسلامی
📚 گروه اشاعه اطلاعات و دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی با ایجاد کتابخانه دیجیتالی، اقدام به ساماندهی و فهرست نویسی پایاننامههای حوزوی و دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی – اسلامی کرده است.
📚 این کتابخانه مرجعی برای دستیابی به پایاننامههای حوزوی است و تاکنون ۲۱ هزار پایاننامه حوزوی از مراکز آموزشی حوزوی ایران را ساماندهی کرده است.
📚 در این کتابخانه بیش از ۴۱ هزار پایاننامه دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی اسلامی فهرست نویسی شده است.
📚 علاوه بر استفاده پژوهشی از این پایاننامهها، افرادی که در صدد انتخاب موضوع هستند، میتوانند از این پایگاه استفاده کنند.
💻 آدرس سایت: http://dl.islamicdoc.com
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ رفتارهای جنسی خارج از ازدواج مورد مبغوضیت شارع است
📝 حجتالاسلام والمسلمین بستان در درس گفتار «نظریه جنسی اسلام»:
🔹 اصل اول این بود که رفتار جنسی تنها ذیل نهاد ازدواج یا ملک یمین تعریف میشود. این اصل یک رویکرد سلبی نیز دارد که عنوان آن را میتوان عفت به معنی پرهیز از هرگونه رفتار جنسی در خارج از چارچوب ازدواج گذاشت.
🔹 با بررسی آیاتی مانند آیه 30 و 31 سوره نور و چندین روایت این نتیجه حاصل میشود که رفتارهای جنسی خارج از ازدواج مورد مبغوضیت شارع است.
🔹 منظور از رفتار جنسی، معنای وسیع آن است و ملاک آن مطلق تلذذ یا تحریک جنسی است. هرچند میزان مبغوضیت دارای شدت و ضعف است.
🔹 فقها معمولاً بین نگاهی که با قصد تلذّذ صورت میگیرد و نگاهی که بدون قصد تلذّذ عملاً به تلذّذ منجر میشود، تفاوتی قائل نشده و هر دو را حرام دانستهاند.
🔹 شیخ انصاری نگاهی که بدون قصد تلذّذ باشد را جایز دانسته است. لیکن به نظر میرسد استدلال شیخ قابل دفاع نباشد و اشکالات زیادی به آن وارد شده است.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22404
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com