پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 دومین جلسه از سلسله جلسات هم اندیشی فقه نظام به همت دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح با همکاری مد
📚 نظاممندی فقه شیعه مورد تأیید فقهاست/ هر حکمی که سبب اختلال نظام شود، ملغی است
📝 آیتالله علیاکبر سیفی مازندرانی در نشست هماندیشی فقه نظام تأکید کرد؛
🔻 برای نظام میتوان دو معنا قائل شد؛
🔹 نظام به معنای نظم داشتن و هماهنگ بودن در احکام فقهی به لحاظ مصادر از نصوص کتاب و سنت و عقل و اجماع است. لذا این یک معنی از نظام مندی فقه است که به فقه نظام تعبیر میشود.
🔹 معنی دیگر این است که نظام اجتماعی، نظام حکومی، نظام سیاسی، نظام معاش به نظم و نظام جاری در زندگی بشر باز میگردد.
🔹 فقها فرمودهاند هر حکمی از شریعت که مایهی اختلال نظام شود این حکم ملغی میشود و آنچه را که از افعال اختیاری بشر است و مایهی حفظ نظام است بالعرض واجب میشود و آنچه که موجب اخلال نظام است حرام میشود.
🔹 ما میتوانیم بیان کنیم پایههای فقه نظام، فقه نظریه است؛ یعنی هر کسی که استنباط میکند بر اساس مبانی نظری خودش استنباط میکند.
🔹 بسیاری از ادلهی ما که در فقه نظام دخیل است مخصوصاً در باب معاملات و سیاسیات، بر سیرههای عقلائی مبتنی است. پس نقش حکمت و عقل مشخص میشود.
🔹 هیچ فقیه شیعی که فقیه باشد به حمل شایع وجود ندارد که یکی از این دو نظام و یا هر دو را که ما تفصیل کردیم را نداشته باشد حتی آن فقیهی که قائل به ولایت مطلقه فقیه هم نیست و از باب حسبه هم ولایت فقیه را قبول دارد.
📕 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22414
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 کمک دفتر آیتالله وحید خراسانی به زلزله زدگان سیسخت/ حجتالاسلام والمسلمین دیانی سرپرست جامعه الزهرا شد
📌 حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📚 فضائل برجستگانی همچون سیدمرتضی نشاندهنده حُسن تربیت اسلام و حوزههای اسلامی است
📚 دومین مرحله کمکهای دفتر حضرت آیتالله وحید خراسانی به سیسخت رسید
📚 تمدن غرب در مواجهه با رعایت حقوق مردم کارنامه خوبی نداشته است
📚 تبلیغ روح همه نظامات حوزه است
📚 در اعطای مجوز به مراکز پژوهشی حوزه هیچ تسامحی نداریم
📚 فراخوان مقاله ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
📚 مدرسه علمیه مشکوة در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ثبت نام میکند
📚 آمادگی همکاری معاونت پژوهش حوزه قم با حوزه خراسان
📚 حجتالاسلام والمسلمین دیانی سرپرست جامعه الزهرا شد
📚 رونمایی از ۲۰۰ عنوان کتاب درباره نقش روحانیت در دفاع مقدس
📚 نسخه جدید مجموعه آثار حضرت آیتالله سبحانی منتشر شد
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22435
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 «حفظ زی طلبگی» و «بصیرت» روح حاکم بر منشور روحانیت
💢 گفتاری از آیتالله محمود رجبی درباره منشور روحانیت؛
📚 یکی از پیامهای طولانی و بلند امام عزیز منشور روحانیت است و روح اصلی و اساسی حاکم بر این پیام «ساده زیستی روحانیت، حفظ و تقویت زی طلبگی» و «بصیرت و روشن بینی» است.
🔻 محورهای اصلی منشور روحانیت
🔹 هشدار امام نسبت به تغییر زی طلبگی: نقطه کانونی هشدار امام در مورد زی روحانیت، حفظ و پاسداری از آن و زهد و بریدن از دنیا است.
🔹 تاکید بر ساده زیستی روحانیت: روحانیت اگر بخواهد در جامعه اثرگذار باشد، باید ساده زیستی را حفظ کند.
🔹 امین اسلام و مردم بودن: اگر روحانی ساده زیست باشد و دلبسته به دنیا نباشد، مردم او را امین خودشان و امین اسلام میدانند.
🔹 توان مقابله با دشمنان: یکی دیگر از آثار ساده زیستی روحانیت، توان مقابله با دشمنان اسلام است.
🔹 حفظ مرجعیت روحانیت برای توده مردم: اگر روحانیت از زی خود جدا شود، دیر یا زود مردم او را از خودشان میرانند.
🔹 هشدار نسبت به جدایی دین از سیاست: اگر روحانیت از منش و زی خود خارج بشود، جدایی دین از سیاست و سکولاریسم بر جامعه ما حاکم خواهد شد.
🔹 دفاع جانانه از نظام اسلامی: اگر روحانی میخواهد زی روحانیتش حفظ بشود باید از اسلام و نظام اسلامی، جانانه دفاع کند.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22440
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 انتسابات فامیلی نباید منشأ امتیاز مثبت و منفی شود
🔻 آیتالله محسن اراکی در درس خارج فقه نظام سیاسی تصریح کرد؛
📝 تفاوتهای اجتماعی نمیتواند منشأ امتیاز خاصی در نظام اسلامی شود و در قرآن کریم و روایات ما این مطلب نهی شده است.
📝 همانطور که وابستگی به خانواده منشأ امتیاز مثبت نیست، منشأ امتیاز منفی نیست؛ یعنی نباید گفت به دلیل اینکه عضو این خانواده است، نباید پست سیاسی بگیرد.
📝 اگر کسی عضو خانواده خاصی باشد، اما شایستگی بیشتری از دیگران داشته باشد، در اینجا مانعی ندارد که مقام سیاسی به او داد.
📝 انتساب فامیلی نه منشأ امتیاز مثبت میشود و نه منشأ امتیاز منفی. بنابراین معیار، ارتباط خانوادگی و قبیلهای نیست.
📝 از مجموع آیات و روایات این مطلب به طور مسلم به دست میآید که تفاوتها و انتسابات اجتماعی و جایگاه اجتماعی خاص، منشأ امتیاز سیاسی نمیشود.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22456
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 ترم سوم دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) ...
💠 دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) از سوی دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار میشود.
📚 این دوره تحت نظارت حجتالاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی خواهد بود.
📆 زمان ثبتنام از 2 الی 15 اسفندماه
✅ آغاز سیر همزمان با ثبتنام
💯 با ظرفیت محدود
📝 همراه با اعطای گواهی پایان دوره
☎️ تماس: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔻 لینک ثبت نام
💻 https://b2n.ir/p92767
#شهید_مطهری
#عباسی_ولدی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 رؤسا و دبیران کمیتههای تخصصی دفتر قم مرکز پژوهشهای مجلس معرفی شدند
💢 در مراسمی و با حضور علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مسئولین و دبیران کمیتههای تخصصی دفتر قم مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی معرفی و احکام آنها اهدا شد.
🔻 احکام صادره شد؛
🔹 آیتالله عباس کعبی به عنوان رئیس کمیته تخصصی حقوق.
🔹 حجتالاسلام والمسلمین پارسانیا به عنوان رئیس کمیته تخصصی فرهنگ.
🔹 حجتالاسلام والمسلمین میرمعزی به عنوان رئیس کمیته تخصصی اقتصاد.
🔹 دکتر عبدالله توکلی به عنوان رئیس کمیته تخصصی مدیریت.
🔹 دکتر حجتالله ابراهیمیان به عنوان معاون علمی اجرایی دفتر قم مرکز پژوهشهای مجلس.
📚 همچنین حجتالاسلام دکتر سید احسان رفیعی علوی به عنوان دبیر کمیته تخصصی حقوق، حجتالاسلام دکتر سید محمد حسین هاشمیان به عنوان دبیر کمیته تخصصی فرهنگ، حجتالاسلام جواد عبادی به عنوان دبیر کمیته تخصصی اقتصاد و عباس علم الهدی به عنوان دبیر شورای برنامهریزی و پژوهشی منصوب شدند.
🔸 یادآور میشود؛ دفتر قم مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی چهارم بهمن ماه امسال با سخنرانی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مرکز_پژوهش_های_مجلس
#انتصاب
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تبیین محل نزاع موافقین و مخالفین فقه نظام
📹 آیت الله علیدوست در جلسه هم اندیشی فقه نظام:
🔷 «آیا فارغ از مجموعه احکام و مقاصد شریعت حلقه واسطی به نام نظام (نظامات) می توان متصور شد؟»
🔷 « آیا در استنباطات احکام خرد (استنباطات اتمیک) باید به نظامات توجه داشت؟»
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#سلسله_جلسات
#دبیرخانه_مفتاح
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ نهجالبلاغه باید به صورت طرح یا لایحه از سوی مسئولین مطرح شود
🔆 آیتالله سید جمال الدین دینپرور در گفتوگویی تصریح کرد؛
🔸 درباره نهجالبلاغه ما در طول ۴۰ سال تلاشهایی کردیم ۱۷ کنگره برگزار و بیش از ۲۰۰ کتاب تألیف و ترجمه و منتشر شده است.
🔸 در حال حاضر در دانشگاهها و حوزه، نهجالبلاغه جایگاه خاصی پیدا کرده است.
🔸 در حال حاضر باید نهجالبلاغه به شکل طرح و یا لایحه مطرح شود یا به عنوان مجموعه قوانینی به نفع مردم انجام شود.
🔸 این کتاب پرکاربرد باید در مرکز پژوهشهای مجلس بررسی شود و به صحن علنی مجلس راه پیدا کند.
🔸 در هیأت دولت این کتاب نفیس باید نقش ویژه و پررنگی داشته باشد. اگر نهجالبلاغه به صورت طرح یا لایحه در نهاد قانونی مطرح شود تحول ایجاد خواهد کرد.
🔸 باید حلقه مفقوده را پیدا و آن را مرتفع کرد. در حال حاضر این حلقه توسط دولت و قانون گذار میتواند انجام شود.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22461
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از استاد سید منذر حکیم
📣 قابل توجه علاقهمندان به مباحث:
✅ فقه خانواده
✅ فقه نظام های اجتماعی
✅ روش شناسی اجتهاد
این کانال با هدف بیان اندیشه ها و هم چنین اطلاع رسانی دروس و نشست های استاد گرانقدر سید منذر حکیم تاسیس شده است.
┅═══••✾••═══┅┄
کانال رسمی استاد سید منذر حکیم در پیامرسان ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/2340421671Ca4ab93a65e
💢 حوزه باید با متد جواهری به تولید علوم انسانی اسلامی بپردازد
🔰 آیتالله فرحانی در درس خارج مبانی فقه حکومتی مطرح کرد؛
🔹 یکی از دغدغههای چند ده ساله امام خامنهای در مورد مسائل علوم انسانی است. ایشان قائل هستند علوم انسانی به شکل موجود مضر است.
🔹 خصوصیت علوم انسانی غرب به گونهایی است که دانش آموخته خود را به گونهای بار میآورد که نگاهش به مسائل آن علم غیر اسلامی است و میبینیم همان شخص متدین که ضد انقلاب هم نیست مبانی دینی این مسائل را متوجه نمیشود گرچه رد نمیکند.
🔹 ایشان میفرمایند حوزه علمیه باید پایههای علوم انسانی مبتنی بر تفکرات اسلامی و جهان بینی اسلامی را مستحکم پی ریزی کند.
🔹 باید جلوتر رفت یعنی نیاز است بر روی آن علوم اجتهاد صورت گیرد و با همان متد جواهری استنباط شوند به یک معنا باید مرز علم را شکست.
🔹 این وظیفه حوزه و طلاب میباشد و باید با متد جواهری وارد این عرصه شد و علوم انسانی اسلامی را تولید کرد.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22443
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ رویداد فقه سیاسی
📣 گروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزار میکند:
✳️ «نشست هماندیشی مدیران مؤسسات و گروههای آموزشی و پژوهشی فقه سیاسی»
🗓 زمان: پنجشنبه 99/12/14 ساعت 17-13
🏢 مکان: قم- دانشگاه باقرالعلوم
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#نشست_هم_اندیشی
#فقه_سیاسی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ادله حقوق اختصاص حق را فقط برای صاحب حق ثبوتا اثبات میکند
📚 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت» بیان کرد؛
🔻 شک در قابلیت انتقال حق والدین
🔹 هر گاه معلوم باشد که مجعول شرعی در وظیفه والدین، از سنخ حق است، اما قابلیت یا عدم قابلیت انتقال آن مشکوک باشد، گفته شده ادله حقوق اختصاص حق را فقط برای صاحب حق ثبوتا اثبات میکند.
🔹 مثلاً دلیل حضانت این حق را برای پدر و مادر اثبات و نسبت به غیر ایشان ثابت نمیشود و اثبات آن برای دیگری نیازمند دلیل است.
🔹 حال آیا مادر پس از اسقاط حق حضانت خود، میتواند برگشت به حق نماید؟ پاسخ اینکه اگر حضانت حکم وضعی قابل اسقاط باشد، بازگشت حق حضانت معنا ندارد و اگر غیر قابل اسقاط باشد جواز تصرف مادر پس از اسقاط ثابت است.
🔹 تحقیق مسئله و کیفیت انتقال و اسقاط مبتنی بر ماهیت حق است.
🔹 محقق نائینی(ره) قابلیت انتقال و اسقاط را از لوازم حق شمرده و از دیدگاه وی حق قابل انتقال و اسقاط است، مگر اینکه دلیل خاص بر عدم انتقال باشد.
🔹 مرحوم امام خمینی(ره) و آیتالله خوئی(ره) قابلیت انتقال و اسقاط را از لوازم وجود حق در خارج دانستهاند و این دو ویژگی از حق قابل تفکیک نیستند.
🔹 طبق مبنای اخیر که مطابق تحقیق در مساله است، اگر قابلیت انتقال مجعول شرعی حق مشکوک باشد، اصل این است که قابل انتقال است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 آسیبشناسی فقهی نظام بانکی/ بررسی قرارداد «سلف»
❇️ حجتالاسلام والمسلمین جواد عبادی در درسگفتار «آسیبشناسی فقهی نظام بانکی» عنوان کرد؛
🔻 بررسی قرارداد «سلف»
🔹 بانک در تسهیلات خریدِ سلف از طریق پیشخرید کالا به قیمتی کمتر از قیمت نقدی آن و فروش نقدی یا نسیه آن به قیمتی بیشتر، کسب سود میکند.
🔹 عقد سلف با نامهای دیگری چون عقد سلم و بیع در ذمه شناخته میشود. با توجه به بیع در ذمه بودن عقد سلف، عین شخصی خارجی را نمیتوان از طریق عقد سلف معامله نمود.
🔹 در عقد سلف همه وجوه ممیزه یک شیء مثل تعداد، نوع و اوصاف مبیع باید ذکر شده باشد. همچنین زمان، مکان و کیفیت تحویل کالا نیز باید کاملاً مشخص شده باشد مگر اینکه عرف از قبل این موارد را مشخص نموده باشد.
🔹 به طور کلی در عقد سلف لازم نیست شخص فروشنده خودش حتماً تولیدکننده باشد و شخص میتواند با بستن عقد سلف، در زمان تحویل کالا اقدام به خرید کالا و فروش آن به دیگری نماید. اما در قانون عملیات بانکی بدون ربا تأکید شده است که فروشنده حتماً لازم است تولیدکننده هم باشد.
🔹 ویژگیهای کالای پیشخرید در عقد سلف عبارتاند از انضباط قیمت داشتن، سهلالبیع بودن و سریعالفساد نبودن.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ تفکیک قوا از مسائل نوپدید است/ امروزه حکمرانی پیچیده و تخصصی شده به همین دلیل اقتضائات خاص خود را دارد
🔻 آیتالله محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانونگذاری» بیان کرد؛
✅ قانونگذار برای اینکه دچار محذور نشود میتواند در قوانین کیفری دو گونه حکم داشته باشد؛
1️⃣ حکم با هدف ضمانت اجرا فقط در مورد کسانی که وظیفه فقهی آنها -قطع نظر از قانون- مطابق مضمون قانون است.
2️⃣ حکم دیگر به عنوان حکم حکومتی برای کسانی که وظیفه فقهی آنها - قطع نظر از قانون - لزوم عمل به مضمون قانون نیست.
📚 تفکیک قوا به آن صورت که امروز وجود دارد نوپدید است. از این جهت جای این بحث است که تشکیل مجلس و نهاد قانونگذاری در نظام اسلامی در عصر ما که حکمرانی پیچیده و تخصصی شده است چه حکمی دارد؟
🔹 نکته اول: در فرضی که نهاد قانونگذاری در عصر حاضر مجاز یا لازم باشد متمایز از آن چیزی است که در جوامع سکولار وجود دارد.
🔹 نکته دوم: هر چند نهاد قانونگذاری به شکل مدرن آن که رکن مهمی از ارکان دموکراسی را تشکیل میدهد، ویژه عصر جدید است، لکن اصل آن سابقه طولانی دارد.
🔹 نکته سوم: اسلام با استبداد فکری مخالف است و خودرأیی و خودبسندگی را امری ناپسند و مطرود میداند. «مشورت» یک اصل مسلم و مورد تأکید حتی در امور فردی است.
📔 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22474
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 معتقدیم قرآن کریم و احکام اسلامی با تمامی شئون خود اجتماعی هستند
🔻 آیتالله محمود رجبی در درس خارج تفسیر اجتماعی تأکید کرد؛
✅ تفسیر در لغت به معنای کشف کردن است که در اصطلاح دارای معانی مختلفی است؛ تلاش یک فرد برای کشف مراد خداوند. یعنی نتیجه تلاش یک فرد برای کشف مراد خداوند و روش تفسیر است.
✅ بر اساس معنای سوم تفسیر چنین تعریف میشود: کشف روشمند مراد خداوند از آیات قرآن در حد توان مفسر. در این تعریف قیودی وجود دارد که حدود تعریف را مشخص میکند.
🔹 الف: کشف؛ بر اساس این قید فعل شخصی که به توضیح آیات قرآن میپردازد اما هدف آن کشف مراد خداوند نیست تفسیری گفته نمیشود.
🔹 ب: روشمند؛ این قید فعل شخصی که بهصورت غیر روشمند اقدام به تفسیر کند را خارج میکند.
🔹 ج: بهقدر توان مفسر؛ در میان مفسرین از جهت توان فکری، معلومات، شرایط فرهنگی و اجتماعی تفاوت وجود دارد که این امر موجب تفاوت در تفاسیر میشود.
✅ بر اساس اعتقاد ما قرآن کریم و احکام اسلامی با تمامی شئون خود اجتماعی هستند که به سه نحو میتوان بیان کرد؛ اول به شکل کنش اجتماعی، دوم بر اساس نظر علامه طباطبائی و سوم بررسی با نگاه حکومتی است.
💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22480
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 درس خارج فقه عفاف
🔹 استاد: آیتالله سید منذر حکیم
🔹 زمان: سهشنبهها - ساعت ۱۶ الی ۱۷
🌐درگاه ورود مجازی:
http://split.to/x0idrEj
🌐 ثبتنام (جهت اطلاعرسانیهای بعدی):
https://b2n.ir/100020
┄┅═══••✾••═══┅┄
#درس_خارج
#زن_وخانواده
#قم
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 برخی از نهادهای پولی شناختی از مسائل شرعی رمز ارزها ندارند/ استخراج بیت کوین از مصادیق قمار محسوب نمیشود
❇️ آیتالله جواد مروی در درس خارج «بیت کوین و رمز ارزها» بیان داشت؛
📝 برخی از علمای اهلسنت میگویند استخراج بیت کوین از مصادیق قمار است و قمار به اجماع و ضرورت و روایات و آیات، حرام است و فرد آنچه از راه قمار به دست بیاورد را مالک نمیشود.
📝 عرض ما این است که این استدلال صحیح نیست و استخراج بیت کوین از مصادیق قمار محسوب نمیشود.
🔻 هویت قمار دارای دو رکن اساسی است:
🔹 رکن اول: لعب و بازی بر او صدق کند. یعنی کاری که آن کار فی نفسه هیچ فایده، هیچ محصول و هیچ نتیجهای نداشته باشد.
🔹 رکن دوم: این است که مراهنه و برد و باخت در آن باشد، برنده و بازنده داشته باشد.
📝 در استخراج بیت کوین هر دو رکن قمار منتفی است. یعنی استخراج بیت کوین لعب نیست، مراهنه بین دو طرف نیست لذا قمار صدق نمیکند.
📝 انسان وقتی این مقالات(رمزارزها) را مراجعه میکند به ضعف جهات فکری و شرعی نهادهای ما پی میبرد و متوجه میشود که واقعا ضعف قوانین یک جهت عمده آن برمیگردد به آن کسانی که طراحی میکنند برای جعل این قوانین، چقدر از نظر فکری اینها ضعف فکری دارند و معلوم میشود از شخصیتهای علمی حتی درجه 2 و 3 استفاده نمیشود.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22477
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ ضرورت رعایت میزانهای فقهی بر ایدههای استارت آپی
🔻 آیتالله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی در دیدار مسئولین مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق:
❇️ استارتاپها مسأله خوبی است و حس نوآوری را در افراد تحریک میکند و میبایست همراه با زمان، بلکه پیش از زمان حرکت کنیم؛ متأسفانه یک سازماندهی که این استارت آپها را اقتضا کند، وجود ندارد یا بنده خبر ندارم.
❇️ ایده استارتاپها ایده درستی است. باید بعضی از آنها از لحاظ فقهی رسیدگی شود و میبایست تمام میزانهای فقهی بر همه اینها رعایت شود و همه اینها برای فقه و اسلام است؛ باید اسلام در بُعد اعتقادی، اخلاقی و عملی فقهی پیاده شود و اگر ایدههای نوگرایی بی حساب و کتاب به ذهن خطور کنند، محکمات اسلام را به اسم اجتهاد زیر پا میگذارند.
❇️ همه اینهایی که معقول و نیازها است، گاهی از لحاظ فقهی راههای ولایی دارد و از چارچوب احکام شرع خارج نیست؛ بعضی از مسائل است که از نظر اسلام اشکال ندارد اما دلیل بر این نیست که مطلوب اسلام هست و باید با معیارهای دیگری سنجیده شود.
❇️ امیدواریم بتوانید عالمانه، نه فناوری زده و نه نوآوری زده و نه متحجرانه، بلکه آنچه که اقتضای روش درست بحث میکند، با اتکای به منابع اصیل مثل قرآن کریم و سنت رسول خدا(ص) آنچه که وظیفه مان است، تشخیص دهید، البته منبع اجتهاد که یکی از آنها هم عقل است، نباید فراموش شود تا خدمتی به اسلام و جمهوری اسلامی شده باشد.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#فرهنگ
#آیت_الله_مدرسی
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 هنر فقیه ساخت کلان نظام از خرده نظامهاست
📌 آیتالله سید منذر حکیم، در دومین جلسه مدرسه تابستانه #منهاج که در مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، تصریح کرد:
🔹 احکام شرعی و الهی قابلیت اینکه نظام جامعی بدهند را دارند. حال چه زمانی بالفعل میشود؟ چه زمانی میتوان آن را در یک تابلو به صورت منظومهای نشان داد؟ این احتیاج به کار اجتهادی دارد.
🔹 هنر فقیه این است که اجزای یک پازل را در کنار هم قرار دهد و آن را به صورت منظومهای جامع در آورد. فقیه با این طراحی نظام باید مجموعه قواعد و اصول حاکم، عمومات و اطلاقات حاکم، ابعاد وجودی فرد و جامعه را پوشش دهد. پس فقیه ابتدا باید کشف نظام کلان کند، بعد خرده نظامها یا اجزاء مختلف آنها در چارچوب نظام کل دیده شود.
🔹 مسیری که شهید صدر در اقتصادنا طی کرد؛ روششناسی، نظریهشناسی و نظامشناسی است. بدون روششناسی، نظریهشناسی و بدون نظریهشناسی، نظامشناسی حاصل نمیشود.
📖 متن کامل در:
🌐https://b2n.ir/w35703
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیت_الله_سیدمنذر_حکیم
#نشست_علمی
#منهاج
#اجتهاد_فقاهت
🆔 @meftaah_com
💢 آموزش صحیح و ترک آموزش مخرب در مسائل جنسی یک وظیفه است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان در درس گفتار «نظریه جنسی اسلام» بیان کرد؛
🔹 برخی عفت را در مقوله اخلاق گنجانده و آن را حالتی درونی میدانند اما در نگاه دوم عفت ترک برخی از افعال است. بر اساس مشتقات عفاف که در روایات به کار رفته به نظر میرسد بیشتر بر مقوله فعل تاکید دارد.
🔹 اصل دیگری که در ذیل مقوله عفت قرار دارد وجوب پنهان سازی رفتار جنسی است. جدای از اینکه رفتار جنسی باید در ذیل خانواده باشد اصل آن نیز بایستی پنهان باشد. این اصل کاملا مقابل فرهنگ غربی و طراحان الگوی 2030 است.
🔹 مقوله دیگری که در ذیل آن دو اصل قرار دارد اخلاق جنسی است. اصل اول ذیل این مقوله این است که اخلاقیات عام(تقوا، ورع، صبر، خوف) باید بر همه رفتارهای جنسی حاکم باشد.
🔹 اصل دوم در ذیل این مقوله این است که حیا به عنوان یک ارزش اخلاقی خاص باید بر همه مناسبات جنسی حاکم باشد.
🔹 مسئله جنسی مثل هر مسئله دیگری مبتنی بر علومی است که اگر آگاهیهای لازم باشد رفتار جنسی صحیحی انجام میگیرد و بخشی از بهبود مناسبات جنسی نیز منوط به آموزشهای جنسی است. از همین رو آموزش صحیح و ترک آموزش مخرب یک وظیفه همگانی بهشمار میرود.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22485
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 پژوهشهای علوم اسلامی باید با محوریت فقه جواهری باشد
🔰 حجتالاسلام والمسلمین خطاط در دیدار اعضای دبیرخانه مفتاح مطرح کرد؛
📚 دقت کنید که اتقان کار همیشه مهمتر از خود کار است. باید فقه جواهری به میدان بیاید تا اتقان و استحکام کار شما زیاد میشود. اهل فن به خروجی کار شما نگاه میکنند.
📚 در میان علوم اسلامی فقه ممتاز است. هیچکدام از علوم اسلامی به اندازه فقه رشد نکرده است. کسانی که میخواهند در دیگر رشتهها پژوهش انجام دهند باید از دستاوردهای فقه استفاده کنند.
📚 فقه تنومند و قوی است و علمای ما فقه را به خوبی توسعه دادهاند. اگر اینگونه نبود امام خمینی(ره) بر فقه جواهری تاکید نداشت.
📚 البته با همه این موارد فقه ما دارای دو نقطه ضعف است. اول اینکه جبر تاریخ باعث شد فقه ما به سمت فقه فردی برود. مورد دوم این است که فقه ما در حال منحصر شدن به واجبات و محرمات است. مستحبات و مکروهات که سبک زندگی اسلامی را به وجود میآورد کمرنگ شده است.
📚 سبک زندگی اسلامی به وسیله مستحبات و مکروهات مشخص میشود که متاسفانه از فقه ما در حال جدا شدن است و هرچه جلوتر میرویم این جدا شدن برجستهتر میشود. از آنجایی که سبک زندگی مربوط به افعال جوارحی ماست مربوط به فقه است نه اخلاق.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22501
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_انسانی_اسلامی
#نشست
#اصفهان
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 کاربستهای فقه نظام در ادبیات معاصر
🔰 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در گفتاری بررسی کرد؛
📕 فقه نظام و فقه غیر نظام بسیار پربسامد است، این دو پدیده و نهاد کاربستهای مختلفی دارند.
🔹 کاربست اول: فقه نظام، یعنی فقه کلان. فقهی که راجع به نظامات دینی فقاهت میکند. مطابق این نظام، فقه نظام یک رویکرد نیست اینجا یک متعلق است.
🔹 کاربست دوم: فقه نظام در مقابل فقه غیر نظام یعنی فقه با رویکرد نظام محور به کار میرود. در اینجا فقه نظام، صفت و موصوف است.
🔸 دو تفاوت اساسی بین کاربست اول و دوم هست؛ در اولی نگاه حکومتی نیست ولی در دومی کاملا حکومتی است. در اولی نظر به متعلق به داشتیم و در دومی نداریم.
🔹 کاربست سوم: فقه نظام، یعنی فقهی که نظام ساز باشد و از آن نظام دربیاید و هر چه نظام احتیاج دارد.
🔸 نگاه سوم، فقه را به صرف استنباط احکام معنا نمیکند. دو نگاه قبلی جنس فقه فقط استنباط بود ولی نظام سازی را وظیفه فقه نمیدانست.
🔹 کاربست چهارم: بنده هم به همین نگاه معتقدم و آن اینکه فقه نظام یعنی فقهی که غیر از استنباط احکام فردی، به استنباط نظام بپردازد. یعنی فقهی که مسائل فردی را استنباط کند، قواعد را استنباط کند، مقاصد را در نظر بگیرد، اما غیر از این مسائل دنبال کشف نظام هم باشد.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22489
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 در حاکمیت از منظر اسلام عنصر قدرت باید در کنار رأفت و رحمت باشد
📚 حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا در نشست علمی تأکید کرد؛
🔹 امام نسبت به مردم آنچنان اهل شفقت و مهرورزی است که بیش از میزان محبتی است که پدران و مادران خود آنها نسبت به آنان دارند.
🔹 در حقوق معاصر حاکمیت را قدرت برتر فرماندهی عالی در دست مرجع اقتدار تعریف میکنند در صورتی که در اسلام، رابطه محبت و شفقتآمیز و پر از مهر و محبت میان امام و مأمومین وجود دارد و نه صرفاً رابطه قدرت.
🔹 در حاکمیت از منظر اسلام علاوه بر عنصر قدرت، عنصر رأفت و رحمت هم باید حاکم باشد و این از امتیازات اسلام است.
🔹 اینکه خدا به پیامبر(ص) دستور داد اهل عفو گذشت باش معنایش این نیست که تو موظفی هر مجرمی را ببخشی، مراد این است که تو باید تا جایی که راه برای عفو گذشت هست سراغ مجازات نرو زیرا حاکم اگر در عفو خطا کند بهتر از آن است که در مجازات خطا کند.
🔹 اینکه از مردم مشورت میخواست برای این بود که این روش را برای مردم الگو کند تا صاحبان مناصب در نظام اسلامی بدانند چه وظیفهای در برابر مردم دارند.
📝 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22492
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ نگاهی به کتاب «فقه امر به معروف و نهی از منکر»
📚 کتاب «فقه امر به معروف و نهی از منکر» به بیان آیتالله علیرضا اعرافی و تقریر سید عنایتالله کاظمی از سوی نشر مؤسسه اشراق و عرفان در ۶۸۰ صفحه به چاپ رسیده است.
📚 یکی از مهمترین فروع دین اسلام، فریضه امر به معروف و نهی از منکر است و اقامه این واجب دینی، کارکردها و برکاتی منحصر به فرد دارد و همواره مورد توجه اندیشمندان اسلامی و فقهای معظم بوده است.
📚 با برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی، اهمیت این فریضه الهی مشهودتر و لزوم بررسی جامعتر ابعاد فقهی آن، بیش از پیش برجسته گردید. در مهرماه سال ۱۳۹۲ بررسی این قاعده در قالب سلسله دروس خارج فقه تربیتی، آغاز و در خرداد ۱۳۹۴ به پایان رسید و در این مدت، در قالب ۱۴۱ جلسه، ابعاد گوناگون فقهی امر به معروف و نهی از منکر بررسی شد.
📚 با توجه به بررسی مبسوط آن، مقرر شد که کلیه مباحث استاد گرانقدر در این زمینه در قالب کتاب «فقه امر به معروف و نهی از منکر» تدوین و چاپ گردد که این کتاب، خروجی این مباحث میباشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#نشر
#معرفی_کتاب
#آیت_الله_اعرافی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 عوامل و موانع ایجاد محبت خدا/ نقش واجبات و مستحبات در ایجاد و تشدید معرفتالله
🔰 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» مطرح کرد؛
📕 برخی میگویند ما وقتی بحث از رفتارهای جوانحی میکنیم خیلی جایگاهی در فقه پیدا نمیکند. شاید یکی از جهاتش این باشد که آنکه اصل است و محط شریعت و فقه است رفتارهای جوارحی است.
📕 اما همانطور که بارها بحث کردیم فکر میکنیم بالعکس است. ادلهای که میآیند امور جوانحی را هم موضوع و متعلق احکام قرار میدهند اصل این است که بهظاهر خودش حمل شود.
📕 اینکه میگوییم محبت خدا لازم است و به آن محبت بورزید از امور نفسانی که امور اختیاری است اصل نفسی بودن است و لذا ما فقه جوانحی داریم و بر اساس آنهم فقه اعتقادی و عبادی میشود از منظر فقه جوانحی مورد توجه قرار بگیرند.
📕 بابی کتاب المحبه دارد به نام مبادی محبه الله. این کتاب از همین عبادتهای واجب و مستحبی که ما داریم بهعنوان مبادی معرفت الله و یا طرق رسیدن به محبت الله نام میبرد.
📕 به نظرم بحث دامنهدارتر و عمیقتر از آن است که در کتاب المحبه آمده است. ما اگر محبت را امر واجب یا در درجاتی مستحب دانستیم طبعاً عواملی که آن را ایجاد کند وجوب یا استحباب غیری پیدا میکند که انسان به محبت واجب یا درجات اشتدادی دست پیدا کند.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22525
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com