eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
447 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 شهید صدر فقط یک مجتهد نبود بلکه یک امیدى بود براى آینده اسلام 🔰 رهبر معظم انقلاب در بیاناتی به مناسبت سالگرد شهادت شهید صدر: 🔹 مرحوم آیت‏اللّه‏ صدر بدون شک یکى از چهره هاى برجسته جهان اسلام بود؛ صرفاً یک روحانى نبود، فقط یک مجتهد نبود بلکه یک امیدى بود براى آینده اسلام و به خصوص براى آینده عراق و ملّت عراق؛ یکى از آن شخصیّت هاى کم نظیرى بود که فقاهت اسلامى را با اندیشه جدید و نوآورى در مسائل و با شجاعت و با دیانت و تقوا همراه داشت. 🔹 واقعاً یکى از بزرگ‏ترین جرایم رژیم عراق این بود که این شخصیّت بزرگ را این‏ جور با این وضع فجیع به شهادت رساند و او را از بشر و از امّت اسلامى گرفت. 🔹 حادثه شهادت این بزرگوار دو بُعد دارد؛ یک بُعد همین است که گفتم: خسارت. بُعد دوّم قضیّه، بُعد سازنده این حادثه بزرگ است. این یک شهادت است، یک خون است، آن هم خونى به این طهارت، به این نفاست. این‏ جور این عنصر نفیس و عزیز که وجودش براى اسلام نافع بود و خودش هم می‌دانست، در عراق ماند و مبارزه کرد و مقاومت کرد و تسلیم نشد تا جان خودش را آن هم با این وضع داد. 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22823 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ محصول اقامه نظامات دین، تمدن سازی است 🔻 آیت‌الله عباس کعبی در تبیین پیش نیازهای طرح تمدنی جمهوری اسلامی ایران: 🔹 نخستین پیش نیاز اقامه دین، وجود رهبران الهی است. 🔹 دومین پیش نیاز وجود آموزه‌های دین در ساحت اندیشه، باور و ارزش و رفتار در ساحت اجرا است. 🔹 سومین پیش نیاز اقامه دین ساخت جامعه بر مبنای آموزه‌های دین بوده که رسالت انبیای الهی محسوب می‌شود و در اصطلاح به آن «امت سازی» می‌گویند. 🔹 مقابله با دشمنان دین چهارمین پیش نیاز اقامه دین است. 🔹 پنجمین پیش نیاز اقامه دین، اجرای نظامات دین است؛ این نظامات باید در ساحت فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و سایر قلمروهای زندگی اجرا شود. 📚 محصول اقامه نظامات دین، تمدن سازی است. حوزه باید نظامات دین را بشناسد، ترویج کند و تلاش داشته باشد تا این نظامات را اجرایی سازد. 📚 اقامه «حکم الله» مأموریت حوزه‌های علمیه است، از این رو شعار جدایی حوزه و روحانیت از سیاست و انقلاب یک شعار مرتجعانه و متوهمانه و باطل است. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22827 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📚 بازخوانی نظرات مراجع و بزرگان درباره پیوستن به کنوانسیون‌های بین المللی 📚 آیت‌الله اعرافی شایعات منتسب به خود را تکذیب کرد 📚 دیدار مدیر حوزه‌های علمیه کشور با رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) 📚 ثبت‌نام شرکت در آزمون مدرک استخدامی ویژه طلاب شاغل 📚 جذب و استخدام روحانی در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش 📚 دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی منصوب شد 📚 ظرفیت پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران در سطوح ۲، ۳ و ۴ سال تحصیلی جدید 📚 تشریح فعالیت‌های مؤسسه انتشارات حوزه‌های علمیه 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22834 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 بررسی و نقد دیدگاه مرحوم نائینی در باب تشکیل مجلس قانون‌گذاری 🔻 آیت‌الله محمدعلی مدرسی در درس «فقه قانون‌گذاری» مطرح کرد؛ 🔹 محقق نائینی از جمله عالمان موافق مشروطه و مدافع تشکیل پارلمان است و نه تنها آن را جایز می‌داند که تشکیل آن را واجب شرعی قلمداد می‌کند. 🔹 ایشان به سیره‌ی رسول خدا تمسک کرده‌اند که در امور اجتماعی اهل مشورت بوده‌اند و این جمله از ایشان معروف است که می‌فرمودند: اشیروا علی اصحابی. گاهی حتی با این‌که رأی آن حضرت مخالف با رأی مشورت‌دهندگان بود، به رأی آن‌ها عمل کرده‌اند و نظر خود را نادیده گرفته‌اند. 🔻 نقد 🔸 پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) در همه امور سیاسی و مدیریتی با مردم یا منتخبان آن‌ها مشورت نمی‌کردند، بلکه در برخی امور رایزنی می‌کردند؛ همچنین در همه مواردی که مشورت می‌کردند چنین نبوده است که همیشه نظر مشاور را مبنای عمل قرار دهند. 🔸 اگر نتیجه ادله مشورت لزوم تشکیل نهادی شبیه مجلس و پارلمان است باید الاقل در زمان امیرالمومنین(ع) که کشور اسلامی ‌وسعت یافته بود و حوادث کوچک و بزرگ زیادی رخ می‌داد نوعی از آن تشکیل می‌شد. در حالی که چنین نبوده است. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22807 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ «بیان ویژگی‌های اصلح»، «تبیین اخلاق انتخابات» و «ایجاد وحدت با محوریت ولایت»؛ رسالت حوزویان در انتخابات پیش‌رو 🔻 آیت‌الله محمود رجبی‌ در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 🔹 رسالت حوزه‌های علمیه دفاع، تبیین و زمینه‌سازی برای پیاده شدن آموزه‌های دین در جامعه است و در زمینه انتخابات پیش‌رو نیز وظیفه‌ای سنگینی بر عهده دارند. 🔹 همه روحانیون وظیفه داریم در عرصه انتخابات و انتخاب اصلح، شاخص‌ها و ویژگی‌ها را به‌خصوص نسبت به آرمان‌های انقلاب و اسلام بیان کنیم. 🔹 آشنایی مردم با اخلاق انتخابات وظیفه‌ای دیگری است که باید روحانیون در آن سهیم باشند به‌طوری‌که مردم بر طبق موازین اخلاقی و اسلامی عمل کنند. 🔹 حضور حماسی در انتخابات یک وظیفه‌ای الهی و دینی است که باید مورد تأکید روحانیت در تبلیغ چهره به چهره باشد. 🔹 ایجاد وحدت با محوریت ولایت و انقلاب و ایجاد امید در بین مردم با انتخاب اصلح از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. 🔹 امروز مردم مشکلات فراوانی دارند و باید توجیه شوند که بهترین راه بلکه تنها راه حل این معضلات انتخاب اصلح است. 📗 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22841 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 شهید صدر(ره) را باید شناخت و شناساند، چون امروز نیز نیازمند اندیشه‌ها و افکارش هستیم 🔰 حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان در نشست «اندیشه صدر»: 📚 با این‌که شهید صدر(ره) فعالیت‌های اجتماعی گسترده‌ای داشت اما غریب بود؛ چهل سال از شهادت ایشان می‌گذرد اما باز از آن غربت بیرون نیامده است. 📚 برجسته‌ترین ویژگی شهید صدر(ره) عقل وافرش بود. حکمت و قدرت فقهی ایشان که در علوم مختلف جلو رفته است، از عقل وافر اوست. 📚 امروز بیش از چهل سال پیش به شهید صدر(ره) نیاز داریم؛ امروز باید ایشان را برای رشد عقل، طرز تولید راهبرد، حکمت عملی در عرصه‌های اجتماعی و عرصه‌های فردی الگو قرار دهیم. شهید صدر(ره) عقلانیت جمهوری اسلامی را تئوریزه کرد. 📚 شهید صدر(ره) را باید شناخت و شناساند، نه به خاطر این‌که فقیه اسلامی بود، نه به دلیل تأثیرات اجتماعی شگرفی که داشت، بلکه شهید صدر(ره) را باید شناخت به خاطر نیازی که امروز به او داریم. 📚 اگر بخواهیم در زمان خودمان حکمت درگیر با مسائل عینی و اجتماعی را فرا بگیریم، بی‌تردید بی‌نظیرترین الگوی فراگیری حکمت از شخص علامه شهید صدر(ره) بزرگوار است. 📚 شهید صدر(ره) روش عقلانی فقاهت را ارتقاء دادند؛ وقتی عقلانیت را در فقه جاری کردند این اتفاق را در اوج رقم زدند که باز هم باید از ایشان درس گرفت. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22856 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📗 از هر بُعدی به شخصیت شهید صدر(ره) نگاه کنیم در می‌یابیم ایشان برای خدا زندگی کردند 🔻 آیت‌الله عباس کعبی در تبیین برخی از ابعاد شخصیتی شهید صدر(ره): 📖 شهید صدر(ره) نابغه، متفکر و اسلام شناس مظلوم جهان اسلام بود. ایشان از لحاظ فقاهت هم تراز امام خمینی(ره) بود. 📖 شهید صدر(ره) از لحاظ تفکر و اسلام شناسی هم تراز شهید مطهری است. ایشان از لحاظ کار تشکیلاتی هم تراز شهید بهشتی هستند. 📖 هنگامی که شاگردان نزدیک شهید صدر(ره) به ایشان در زمینه مرجعیت فشار آوردند، ایشان گفت به یک شرط این کار را می‌پذیرم و آن این که اگر وسط کار کسی پیدا شد که مرجعیتش بتواند اسلام را پیش ببرد همه ما باید زیر چتر او کار کنیم و برای او تبلیغ داشته باشیم و از مرجعیت من دست برداشته شود. 📖 شهید صدر(ره) روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جلسه درس تأکید می‌کند از این به بعد کسی حق ندارد مرجعیت مرا تبلیغ کند و همه ما باید سرباز امام خمینی(ره) باشیم. 📖 از هر بعدی به شخصیت شهید صدر(ره) نگاه کنیم در می‌یابیم ایشان برای خدا درس خواند، تعلیم داد و عمل و جهاد کرد و در نهایت شهید شد. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22838 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢تبیین محل نزاع موافقین و مخالفین فقه نظام 📹 آیت الله علیدوست در جلسه هم اندیشی فقه نظام: 🔷 «آیا ف
14.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 فقه با انگاره قبول و انکار نظامات شرعی (بخش اول) 🔰 آیت‌الله علیدوست در جلسه هم‌اندیشی فقه نظام: 🔹 یک نگاه می‌گوید احکام و اصل جعل شارع تابع مصالح و مفاسد نیست؛ 🔹 نگاه دیگر معتقد است احکام تابع مصالح و مفاسد است و معروف است که عدلیه از جمله امامیه چنین نظری دارند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ سه باب فقهی مربوط به افعال جوانحی؛ «فقه العقائد»، «فقه علم و معرفت» و «فقه فضائل و رذائل» 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی»: 🔰 در افعال جوانحی و درونی دو سؤال به‌صورت کلیدی مطرح است. 1️⃣ منظومه افعال قلبی و جوانحی در محدوده فقه قرار می‌گیرد یا نه؟ فقه هم اینجا بر اساس اجتهاد است و تحصیل الحجه علی الحکم الفردی الکلی است. 2️⃣ این امور قلبی و جوانحی می‌توانند مشمول احکام الزامی شوند و اینجا آیا قاعده‌ای داریم که احکام الزامی در این‌ها می‌آید یا نداریم؟ 🔻 سه گرایش فقهی مربوط به افعال جوانحی است. 🔹 فقه العقائد: در سنت فقهی ما ریشه دارد اما جایگاه مستقل ندارد. فقه العقیده به معنای فقه خاص نه فقه الاکبر. این باب فقهی می‌گوید اعتقادات و التزامات ما حکمش چیست. 🔹 فقه علم و معرفت: بحث مربوط به آگاهی‌هاست. 🔹 فقه فضائل و رذایل یا فقه اخلاق نفسانی و جوانحی است. 🔻 فرق اخلاق و فقه ☑️ مفروض علم اخلاق این است که این صفات قابل‌تغییر هستند. اختیاری بودن از مبادی اخلاق است. همان‌که فعل و اختیاری است مشمول قاعده ما من واقعه الا و له حکم شرعی است و جاری می‌شود. ولی این کار فقهی جایگزین اخلاق نمی‌شود. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22853 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 نظام اقتصادی اسلام، نظام سودآوری است ولی هر نوع سودآوری را نمی‌پذیرد و بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست 🔰 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بورس» عنوان کرد؛ 🔹 در بورس معامله‌گر، کارگزار، کارفرما، مدیرعامل و اشخاص حقیقی و حقوقی به دنبال کسب سود هستند و اسلام نیز با سود مخالف نیست. 🔹 نظام اقتصادی اسلام، نظام سودآوری است؛ ولی سودآوری بر اساس تولید و بر اساس فکر، نه بر اساس معامله‌های ربوی. 🔹 عینه یکی از معاملات سودآور است و جایگزین معاملات ربوی، معاملات عینه است؛ پس ما نظام اقتصادی و نظام سودآور داریم. 🔹 البته معامله‌ها نباید صوری باشد. فرق بین حلیت و حرمت، صوری بودن و صوری نبودن است؛ واقعا باید مشتری و بایع اختیار داشته باشند. 🔹 سودآوری در بورس هست؛ ولی این‌گونه که بعضی گمان می‌کنند سودآوری در بورس ممنوع نیست، نه ما قبول نداریم. 🔹 نظام اقتصادی اسلام نظام سود‌آوری است. منتهی این سعی انسان با محدودیت‌ها و مراقبت‌ها و خصوصیات است. با یک کلمه حلال و با دیگری حرام می‌شود؛ و این معنی انشائات و آثار الفاظ است. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22820 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✳️ سوره یوسف از تربیتی‌ترین سوره‌های قرآن است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در درس گفتار «مبانی رشد و تربیت اسلامی»: 📚 کسی که می‌خواهد نقشه تربیتی را طراحی نماید، صرفا نباید توانایی طراحی و آوردن روی کاغذ داشته باشد، بلکه باید قدرت اجرای نقشه را نیز داشته باشد. 📚 نکته‎ای که در بسیاری از مباحث تولید علوم انسانی به ویژه در تربیت، غفلت می‎شود همین بحث قدرت است. 📚 سوره مبارکه یوسف از تربیتی‌ترین سوره‎های قرآن است که برای آن و قوانین تربیتی‌ای که در آن وجود دارد می‎توان کتاب‎ها نوشت. 📚 یکی از مشکلات دنیای امروز که در مقابل ما برای طی مسیر تربیت وجود دارد این است که وقتی با ابزار و قدرت دشمن روبرو می‌شویم، احساس یأس و ضعف به ما دست می‌دهد. 📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22816 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ نظریه اثبات عدم اعتبار رأی مردم برای مشروعیت حکومت و مرجعیت فقیه به بیان فلسفی و کلامی 🔻 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه سیاسی تشریح کرد؛ 📚 در دوران معاصر عده‌ای تصدی اداره امور را وظیفه فقیه می‌دانند و نقشی برای مردم قائل نیستند. 📚 بنیان فلسفی - کلامی این نظریه عبارت‌اند از این‌که: اقتضای بینش اسلامی این است که کل عالم هستی را ملک حقیقی خدا بدانیم و هر تصرفی در جهان هستی به اذن او باشد، در نتیجه نمی‌توان بدون اذن خداوند در اعتباریات او تصرفی کرد و جایگاه پیامبر(ص) و امام(ع) و فقیه از این اعتباریات است. 📚 معیار این نظریه اراده شارع است، از این روی در موضوعی مانند عدل از دیدگاه این بزرگان آن چیزی است که خداوند اراده کرده است و عدل پیشینی نداریم. 🔹 شاید طرح چنین مطلبی در زمان خودش برای مقابله با برخی رویکردهای تفریطی، سکولاریزم و اومانیسم لازم بود لکن در آن ناهمسویی و تناقض در صدر و ذیل دیده می‌شود؛ نتیجه این‌که امتداد این تفکر در سپهر سیاست قابل توجیه نیست. 📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22879 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com