eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
447 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨📣 تا یک اردیبهشت ماه تمدید شد 🔰 موسسه استعدادیابی و آموزش آوا برگزار می کند: ✅ پنجمین دوره «نقش آفرینی در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی مأوا» 🔸با هدف: کشف استعدادها و توانمندسازی فعالان علوم انسانی و اجتماعی کشور 🔹در رشته‌های: اقتصاد،سیاست،مدیریت، جامعه و فرهنگ، خانواده، علوم تربیتی، حقوق و مبانی علوم انسانی و اجتماعی 🔸 قالب‌ها: کارگاه، کلاس، برنامه مطالعاتی و جلسات مشاوره 🔹بصورت حضوری (ظرفیت محدود با رعایت پروتکل های بهداشتی) و غیر حضوری (مجازی) 🔸همراه با اعطای گواهی معتبر و معرفی به مراکز علمی و تحقیقاتی برای جذب ✳️ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: www.bq-network.ir ــــ.ـــ.ـــ.ـــ.ـــ.ـــ.ـــ.ـــ. مأوای علوم انسانی و اجتماعی را دنبال کنید: 🆔 @meftaah_com
📕 نگاه اجتهادی و نیمه اجتهادی در فهم مفاد استعمالی 🔰 آیت‌الله محمود رجبی در درس خارج تفسیر اجتماعی: 🔻قواعد تفسیری 📚 نخستین مطلب این است که حرکت از کل به جزء و یا از جزء به کل باید باشد؟ در این خصوص سه نظر وجود دارد؛ 📚 1 - مفسر باید از کل به جزء حرکت کند یعنی ابتدا تصویر کلی از آیه به دست آورد سپس واژگان را مورد بررسی قرار دهد. 2 - از جزء به کل. 3 - بر اساس شرایط متغیر است. 📚 نظر ما در تفسیر حرکت از جزء به کل است زیرا در این صورت هیچ پیش فرضی برای مفسر حاصل نمی‌شود. 📚 مطلب دوم فهم مفاد استعمالی و مراد جدی گوینده است. در مفاد استعمالی به دنبال بیان کردن معنای ریشه فعل و معنای هیئت آن هستیم که از دو طریق حاصل می‌شود: 🔹 الف) اجتهادی: مفسر مقطع زمانی واژه را مشخص می‌کند سپس فرهنگ، ادبیات و اشعار و... آن زمان را بررسی می‌کند تا معنای ریشه کلمه را به دست بیاورد. 🔹 ب) نیمه اجتهادی: رجوع به منابع لغت که دارای سه ویژگی اعتبار، نزدیک به زمان معصوم(ع) و بیان معنای حقیقی باشد. 📚 بعد از به دست آوردن معنای استعمالی به سراغ کشف مراد جدی گوینده می‌رویم که آیا اراده او معنای حقیقی بوده یا معنای مجازی. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22875 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تربیت از وظایف حاکمان و نهادهای رسمی حکومت اسلامی است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» عنوان کرد؛ 📖 در بحث عوامل انسانی تربیتی این سؤال مطرح است که چه کسانی ولایت و چه افرادی تنها وظیفه تربیتی دارند و قلمرو تربیتی آن‌ها تا کجاست؟ 🔻 در یک نگاه کلان می‌توان گفت کسانی که وظیفه تربیتی دارند عبارتند از؛ 1️⃣ فرزندآوران: مانند جد، پدر و مادر که وظایفی قبل از آمدن فرزند و بعد از آمدن فرزند برای آن‌ها مطرح شده است. البته برخی از وظایف تمهیدات تربیتی است و برخی از وظایف خاص تربیتی والدین هستند. 2️⃣ نایبان دسته اول؛ مانند وصی، وکیل، معلم، پرستار. 3️⃣ افرادی که منسوب به دسته اول هستند؛ مانند برادر یا دیگر اقارب. 4️⃣ حاکمان و والیان و نهادهای رسمی؛ به نوعی وظیفه کلی جامعه که بر عهده حاکم و... افراد جامعه نسبت به یک‌دیگر که در رأس آن حاکمان هستند و بعد از آن‌ها عالمان و عدول مؤمنین و... وظیفه دارند. امروزه این دسته از مربیان بیش از سایر اقسام در معرض وظیفه تربیتی هستند. 5️⃣ عدول مؤمنین که خداوند یک سری وظایف عام و در برخی موارد وظیفه خاص برای آن‌ها در نظر گرفته است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ «تجربه»، «حیا» و «داشتن خانواده صالح»؛ سه شرط لازم در افراد برای سپردن مسؤولیت 🔻 آیت‌الله اراکی در درس خارج نظام سیاسی بیان کرد؛ 📝 در ولایت تفویض علم، عدل و کفایت سه شرط عمده و در ولایت تنفیذ توانایی برای انجام مأموریت و امانتداری در انجام مأموریت دو شرط اساسی به شمار می‌آید. 📝 ولایت تنفیذی عموما ولایت برای مسائل خُرد و مأموریت‌های محدود و معین است، به همین دلیل ولایت تفویض مهم‌تر از ولایت تنفیذ است. 🔻 البته درباره ولایت تفویض شروط خاصی نیز در روایات بیان شده که لازم است به آن‌ها توجه شود. 🔹 نخستین شرط تجربه است. فردی که ولایت تفویض به او واگذار می‌شود باید کسی باشد که هم تجربه شده باشد و هم خودش صاحب تجربه باشد. 🔹 دومین شرط حیا است. حیا خصلت بسیار مهمی است و مراد از آن این است که فرد دچار رفتار ناهنجار شرعی و عرفی نشود. 🔹 سومین شرط داشتن خانواده صالح است. اگر قرار است به فردی پستی داده شود باید مشخص شود ریشه خانوادگی او چگونه بوده است و او در چه خانواده‌ای رشد کرده است. 📝 میان حیا و داشتن ریشه خانوادگی ارتباط وجود دارد. حیا با تربیت حاصل می‌شود نه با تعلیم. اگر محیط خانواده محیط با حیایی باشد فرزند با حیا تربیت می‌شود. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22889 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 تمرکز زدایی از امتیازات رمز ارزهای مجازی نسبت به پول‌های اعتباری کاغذی 🔻 آیت‌الله محمدرضا مدرسی در درس خارج «فقه استارتاپ‌ها و ارز مجازی»: ✅ بشر برای رهایی از آسیب‌های پول‌های اعتباری کاغذی به تولید پول و ارز مجازی روی آورد. ✅ پول‌های کاغذی فیزیکی غیر از ارزش اعتباری، ارزش دیگری ندارد و تنها وسیله مبادله هستند. ✅ ارزش اعتباری پول‌های کاغذی ناشی از اعتمادیست که مردم به آن دارند. منشأ اعتماد نیز متفاوت است مثلا زور دولت‌ها یا امانتداری مرکز نشر یا تلفیقی از این‌ها است. ✅ پول‌های اعتباری کاغذی زیر نظر مراکزی هستند که تحت تأثیر دولت‌ها بوده و دولت‌ها هرگونه که دوست دارند حجم این پول‌ها را کم یا زیاد می‌کنند. ✅ هنر تولید کنندگان رمز ارزهای مجازی، تمرکز زدایی است. یعنی این ارزها از مرکز کنترل مرکزی جدا هستند و همه افراد در آن‌ها حق یکسانی دارند. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22869 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ گفتمان فقهی سازی علوم اسلامی در فضای دانشگاه 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در جلسه امضای تفاهم‌نامه حوزه و دانشگاه آزاد: 📝 نظام موضوعاتی که در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شده است شامل مباحث فقهی خوب و مهمی هستند و قطعاً می‌توانند برای حل مشکلات کشور راهگشا باشند. 📝 ما می‌خواهیم تفاهم‌نامه بین حوزه و دانشگاه آزاد بتواند وحدت حوزه و دانشگاه را به واقع به ظهور برساند. 📝 صرف نوشتن کتاب نمی‌تواند حوزه و دانشگاه را به هم برساند و این مهم نیازمند به اشتراک گذاشتن علوم به صورت حضوری و در جلسات متعدد است. 📝 گفتمان فقهی سازی علوم اسلامی ظرفیت خوبی را برای پذیرش مباحث دینی و فقهی در فضای دانشگاه فراهم کرده است. 📝 البته حوزویان نیز می‌بایست با دانشگاه ارتباط قوی‌تری برقرار کرده و از علوم و نظرات آن‌ها مطلع گردند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹سلسله دروس امامت در اندیشه اسلامی برگزار می‌شود 💢 سخنران: آیت‌الله محسن اراکی 📝 زمان: شب‌های ماه مبارک رمضان - شنبه، یکشنبه، دوشنبه / ساعت ۲۳ 💻 پخش زنده از طریق: 🌐 https://www.aparat.com/ayatollah.araki/live 🌐 www.eshia.ir (سایت مدرسه فقاهت) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اکنون علوم انسانی اسلامی در مجامع علمی و بین‌المللی حرف برای گفتن دارد ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در نشست علمی مطرح کرد؛ 📝 اکنون علوم انسانی اسلامی و یا قرآن‌بنیان، یک ایده دقیق است و در مجامع علمی و بین‌المللی حرف برای گفتن دارد. از لاک دفاعی خارج شده است. 🔹 آیا علومی براساس دین و منابع دینی، شدنی است یا خیر؟ عده‌ای شروع به نقد این ایده کردند و گفتند این ایده ناممکن است و علوم انسانی قرآن‌بنیان حرف درستی نیست. 🔸 در پاسخ باید گفت، به چه دلیل است که معیار علمیت علم را تجربی بودن می‌دانید؟ روش تجربی محصول تفکر پوزیتیویستی بود و چون انسان را ارتقاءیافته میمون می‌دانستند، احکامی که در مورد میمون داشتند، برای انسان هم تعمیم می‌دادند، ولی این انسان‌شناسی غلط است. 📝 علوم انسانی وابستگی به نیاز، فرهنگ، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی دارد، اما انسان‌شناسی توحیدی کجا و انسان‌شناسی داورینیستی کجا؟ بنابراین نمی‌توان گفت تئوری‌های علوم انسانی باید همگانی باشد، بلکه باید عقلانی و محققانه و ضابطه‌مند باشد و باید مستند به مبانی محکم باشد و این مهم است. 🔹 می‌گویند، دلیل دوم برای عدم امکان تولید علوم انسانی قرآن‌بنیان این است علوم انسانی علم هستند و این‌ها دنبال بیان دانش‌اند و نه ارزش. 🔸 در پاسخ باید بگویم، اولاً اغلب آیات قرآن توصیفی هستند و نه توصیه‌ای. ثانیاً این‌که ارزش‌ها هم نوعی توصیف هستند و این وابسته به مبنای فلسفه ارزشی است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22908 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ معرفی کتاب «طراحی نظام جامع حمایت خانواده» 📙 نام کتاب: طراحی نظام جامع حمایت خانواده(در فقه و نظام حقوقی ایران) 📝 نویسنده: حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا 📚 توضیحات: فقه و حقوق خانواده موجود، بر روابط خصوصی همسری یا والد- فرزندی متمرکز شده و مسایل حقوق عمومی خانواده را مورد توجه قرار نداده است. این کتاب مسایل فقه و حقوق خانواده را از منظر حقوق عمومی مورد مطالعه قرار داده و باب جدیدی را در فقه اسلامی و حقوق خانواده جمهوری اسلامی ایران گشوده است. 📚 به‌منظور طراحی نظام جامع حمایت خانواده در فقه و حقوق عمومی، عمده مشکلات خانواده در سه منشأ کلی نادانی، ناتوانی و نافرمانی طبقه‌بندی شد. منطبق بر سه منشأ یادشده؛ راهکارهای مدیریت مشکلات خانواده در سه قسمت «آموزش و مهارت‌افزایی»، «حمایت و توان‌افزایی»، و «مشاوره و داوری» مطالعه و بررسی شد. این سه راهبرد کلان به ترتیب بر آسیب‌های سه‌گانه مذکور منطبق است و مجموعاً از قابلیت‌های مؤثری برای پیشگیری یا برطرف کردن مشکلات خانواده برخوردار است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
13.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 فقه با انگاره قبول و انکار نظامات شرعی (بخش دوم) 🔰 آیت‌الله علیدوست در جلسه هم‌اندیشی فقه نظام: 🔹 دیدگاه سوم بر این عقیده است که نظام وجود دارد؛ اما از طریق همین استنباط اتمیک می توان به نظام دست یافت؛ 🔹 دیدگاه دیگر این است که به صورت کنترل شده می توان مصالح و مفاسد را فهمید و از طریق نصوص دینی به صورت حلقوی و یا هرمی می توان به نظام دست یافت. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری نشست‌های تخصصی «فقه سلامت» 📝 کارگروه فقه پزشکی هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برای سومین سال متوالی نشست‌های تخصصی «فقه سلامت» را برگزار می‌کند. 📆 زمان: شب‌های ماه مبارک رمضان، ساعت ۲۳ 💻 پخش آنلاین از طریق سامانه اسکای روم به آدرس: https://www.skyroom.onlin/ch/kalamona/fegh-salamat 💢 نکته: لطفا از مرور گرر گوگل کروم استفاده و به عنوان مهمان وارد شوید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com