✅ سه باب فقهی مربوط به افعال جوانحی؛ «فقه العقائد»، «فقه علم و معرفت» و «فقه فضائل و رذائل»
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی»:
🔰 در افعال جوانحی و درونی دو سؤال بهصورت کلیدی مطرح است.
1️⃣ منظومه افعال قلبی و جوانحی در محدوده فقه قرار میگیرد یا نه؟ فقه هم اینجا بر اساس اجتهاد است و تحصیل الحجه علی الحکم الفردی الکلی است.
2️⃣ این امور قلبی و جوانحی میتوانند مشمول احکام الزامی شوند و اینجا آیا قاعدهای داریم که احکام الزامی در اینها میآید یا نداریم؟
🔻 سه گرایش فقهی مربوط به افعال جوانحی است.
🔹 فقه العقائد: در سنت فقهی ما ریشه دارد اما جایگاه مستقل ندارد. فقه العقیده به معنای فقه خاص نه فقه الاکبر. این باب فقهی میگوید اعتقادات و التزامات ما حکمش چیست.
🔹 فقه علم و معرفت: بحث مربوط به آگاهیهاست.
🔹 فقه فضائل و رذایل یا فقه اخلاق نفسانی و جوانحی است.
🔻 فرق اخلاق و فقه
☑️ مفروض علم اخلاق این است که این صفات قابلتغییر هستند. اختیاری بودن از مبادی اخلاق است. همانکه فعل و اختیاری است مشمول قاعده ما من واقعه الا و له حکم شرعی است و جاری میشود. ولی این کار فقهی جایگزین اخلاق نمیشود.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22853
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 نظام اقتصادی اسلام، نظام سودآوری است ولی هر نوع سودآوری را نمیپذیرد و بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست
🔰 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بورس» عنوان کرد؛
🔹 در بورس معاملهگر، کارگزار، کارفرما، مدیرعامل و اشخاص حقیقی و حقوقی به دنبال کسب سود هستند و اسلام نیز با سود مخالف نیست.
🔹 نظام اقتصادی اسلام، نظام سودآوری است؛ ولی سودآوری بر اساس تولید و بر اساس فکر، نه بر اساس معاملههای ربوی.
🔹 عینه یکی از معاملات سودآور است و جایگزین معاملات ربوی، معاملات عینه است؛ پس ما نظام اقتصادی و نظام سودآور داریم.
🔹 البته معاملهها نباید صوری باشد. فرق بین حلیت و حرمت، صوری بودن و صوری نبودن است؛ واقعا باید مشتری و بایع اختیار داشته باشند.
🔹 سودآوری در بورس هست؛ ولی اینگونه که بعضی گمان میکنند سودآوری در بورس ممنوع نیست، نه ما قبول نداریم.
🔹 نظام اقتصادی اسلام نظام سودآوری است. منتهی این سعی انسان با محدودیتها و مراقبتها و خصوصیات است. با یک کلمه حلال و با دیگری حرام میشود؛ و این معنی انشائات و آثار الفاظ است.
📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22820
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✳️ سوره یوسف از تربیتیترین سورههای قرآن است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در درس گفتار «مبانی رشد و تربیت اسلامی»:
📚 کسی که میخواهد نقشه تربیتی را طراحی نماید، صرفا نباید توانایی طراحی و آوردن روی کاغذ داشته باشد، بلکه باید قدرت اجرای نقشه را نیز داشته باشد.
📚 نکتهای که در بسیاری از مباحث تولید علوم انسانی به ویژه در تربیت، غفلت میشود همین بحث قدرت است.
📚 سوره مبارکه یوسف از تربیتیترین سورههای قرآن است که برای آن و قوانین تربیتیای که در آن وجود دارد میتوان کتابها نوشت.
📚 یکی از مشکلات دنیای امروز که در مقابل ما برای طی مسیر تربیت وجود دارد این است که وقتی با ابزار و قدرت دشمن روبرو میشویم، احساس یأس و ضعف به ما دست میدهد.
📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22816
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ نظریه اثبات عدم اعتبار رأی مردم برای مشروعیت حکومت و مرجعیت فقیه به بیان فلسفی و کلامی
🔻 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه سیاسی تشریح کرد؛
📚 در دوران معاصر عدهای تصدی اداره امور را وظیفه فقیه میدانند و نقشی برای مردم قائل نیستند.
📚 بنیان فلسفی - کلامی این نظریه عبارتاند از اینکه: اقتضای بینش اسلامی این است که کل عالم هستی را ملک حقیقی خدا بدانیم و هر تصرفی در جهان هستی به اذن او باشد، در نتیجه نمیتوان بدون اذن خداوند در اعتباریات او تصرفی کرد و جایگاه پیامبر(ص) و امام(ع) و فقیه از این اعتباریات است.
📚 معیار این نظریه اراده شارع است، از این روی در موضوعی مانند عدل از دیدگاه این بزرگان آن چیزی است که خداوند اراده کرده است و عدل پیشینی نداریم.
🔹 شاید طرح چنین مطلبی در زمان خودش برای مقابله با برخی رویکردهای تفریطی، سکولاریزم و اومانیسم لازم بود لکن در آن ناهمسویی و تناقض در صدر و ذیل دیده میشود؛ نتیجه اینکه امتداد این تفکر در سپهر سیاست قابل توجیه نیست.
📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22879
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🚨📣 تا یک اردیبهشت ماه تمدید شد
🔰 موسسه استعدادیابی و آموزش آوا برگزار می کند:
✅ پنجمین دوره «نقش آفرینی در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی مأوا»
🔸با هدف: کشف استعدادها و توانمندسازی فعالان علوم انسانی و اجتماعی کشور
🔹در رشتههای: اقتصاد،سیاست،مدیریت، جامعه و فرهنگ، خانواده، علوم تربیتی، حقوق و مبانی علوم انسانی و اجتماعی
🔸 قالبها: کارگاه، کلاس، برنامه مطالعاتی و جلسات مشاوره
🔹بصورت حضوری (ظرفیت محدود با رعایت پروتکل های بهداشتی) و غیر حضوری (مجازی)
🔸همراه با اعطای گواهی معتبر و معرفی به مراکز علمی و تحقیقاتی برای جذب
✳️ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
www.bq-network.ir
ــــ.ـــ.ـــ.ـــ.ـــ.ـــ.ـــ.ـــ.
#مأوا #علوم_انسانی #علوم_اجتماعی #تربیت #آموزش #استعدادیابی
مأوای علوم انسانی و اجتماعی را دنبال کنید:
🆔 @meftaah_com
📕 نگاه اجتهادی و نیمه اجتهادی در فهم مفاد استعمالی
🔰 آیتالله محمود رجبی در درس خارج تفسیر اجتماعی:
🔻قواعد تفسیری
📚 نخستین مطلب این است که حرکت از کل به جزء و یا از جزء به کل باید باشد؟ در این خصوص سه نظر وجود دارد؛
📚 1 - مفسر باید از کل به جزء حرکت کند یعنی ابتدا تصویر کلی از آیه به دست آورد سپس واژگان را مورد بررسی قرار دهد. 2 - از جزء به کل. 3 - بر اساس شرایط متغیر است.
📚 نظر ما در تفسیر حرکت از جزء به کل است زیرا در این صورت هیچ پیش فرضی برای مفسر حاصل نمیشود.
📚 مطلب دوم فهم مفاد استعمالی و مراد جدی گوینده است. در مفاد استعمالی به دنبال بیان کردن معنای ریشه فعل و معنای هیئت آن هستیم که از دو طریق حاصل میشود:
🔹 الف) اجتهادی: مفسر مقطع زمانی واژه را مشخص میکند سپس فرهنگ، ادبیات و اشعار و... آن زمان را بررسی میکند تا معنای ریشه کلمه را به دست بیاورد.
🔹 ب) نیمه اجتهادی: رجوع به منابع لغت که دارای سه ویژگی اعتبار، نزدیک به زمان معصوم(ع) و بیان معنای حقیقی باشد.
📚 بعد از به دست آوردن معنای استعمالی به سراغ کشف مراد جدی گوینده میرویم که آیا اراده او معنای حقیقی بوده یا معنای مجازی.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22875
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 تربیت از وظایف حاکمان و نهادهای رسمی حکومت اسلامی است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت» عنوان کرد؛
📖 در بحث عوامل انسانی تربیتی این سؤال مطرح است که چه کسانی ولایت و چه افرادی تنها وظیفه تربیتی دارند و قلمرو تربیتی آنها تا کجاست؟
🔻 در یک نگاه کلان میتوان گفت کسانی که وظیفه تربیتی دارند عبارتند از؛
1️⃣ فرزندآوران: مانند جد، پدر و مادر که وظایفی قبل از آمدن فرزند و بعد از آمدن فرزند برای آنها مطرح شده است. البته برخی از وظایف تمهیدات تربیتی است و برخی از وظایف خاص تربیتی والدین هستند.
2️⃣ نایبان دسته اول؛ مانند وصی، وکیل، معلم، پرستار.
3️⃣ افرادی که منسوب به دسته اول هستند؛ مانند برادر یا دیگر اقارب.
4️⃣ حاکمان و والیان و نهادهای رسمی؛ به نوعی وظیفه کلی جامعه که بر عهده حاکم و... افراد جامعه نسبت به یکدیگر که در رأس آن حاکمان هستند و بعد از آنها عالمان و عدول مؤمنین و... وظیفه دارند. امروزه این دسته از مربیان بیش از سایر اقسام در معرض وظیفه تربیتی هستند.
5️⃣ عدول مؤمنین که خداوند یک سری وظایف عام و در برخی موارد وظیفه خاص برای آنها در نظر گرفته است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تربیت
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ «تجربه»، «حیا» و «داشتن خانواده صالح»؛ سه شرط لازم در افراد برای سپردن مسؤولیت
🔻 آیتالله اراکی در درس خارج نظام سیاسی بیان کرد؛
📝 در ولایت تفویض علم، عدل و کفایت سه شرط عمده و در ولایت تنفیذ توانایی برای انجام مأموریت و امانتداری در انجام مأموریت دو شرط اساسی به شمار میآید.
📝 ولایت تنفیذی عموما ولایت برای مسائل خُرد و مأموریتهای محدود و معین است، به همین دلیل ولایت تفویض مهمتر از ولایت تنفیذ است.
🔻 البته درباره ولایت تفویض شروط خاصی نیز در روایات بیان شده که لازم است به آنها توجه شود.
🔹 نخستین شرط تجربه است. فردی که ولایت تفویض به او واگذار میشود باید کسی باشد که هم تجربه شده باشد و هم خودش صاحب تجربه باشد.
🔹 دومین شرط حیا است. حیا خصلت بسیار مهمی است و مراد از آن این است که فرد دچار رفتار ناهنجار شرعی و عرفی نشود.
🔹 سومین شرط داشتن خانواده صالح است. اگر قرار است به فردی پستی داده شود باید مشخص شود ریشه خانوادگی او چگونه بوده است و او در چه خانوادهای رشد کرده است.
📝 میان حیا و داشتن ریشه خانوادگی ارتباط وجود دارد. حیا با تربیت حاصل میشود نه با تعلیم. اگر محیط خانواده محیط با حیایی باشد فرزند با حیا تربیت میشود.
📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22889
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 تمرکز زدایی از امتیازات رمز ارزهای مجازی نسبت به پولهای اعتباری کاغذی
🔻 آیتالله محمدرضا مدرسی در درس خارج «فقه استارتاپها و ارز مجازی»:
✅ بشر برای رهایی از آسیبهای پولهای اعتباری کاغذی به تولید پول و ارز مجازی روی آورد.
✅ پولهای کاغذی فیزیکی غیر از ارزش اعتباری، ارزش دیگری ندارد و تنها وسیله مبادله هستند.
✅ ارزش اعتباری پولهای کاغذی ناشی از اعتمادیست که مردم به آن دارند. منشأ اعتماد نیز متفاوت است مثلا زور دولتها یا امانتداری مرکز نشر یا تلفیقی از اینها است.
✅ پولهای اعتباری کاغذی زیر نظر مراکزی هستند که تحت تأثیر دولتها بوده و دولتها هرگونه که دوست دارند حجم این پولها را کم یا زیاد میکنند.
✅ هنر تولید کنندگان رمز ارزهای مجازی، تمرکز زدایی است. یعنی این ارزها از مرکز کنترل مرکزی جدا هستند و همه افراد در آنها حق یکسانی دارند.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22869
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ گفتمان فقهی سازی علوم اسلامی در فضای دانشگاه
🔻 حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در جلسه امضای تفاهمنامه حوزه و دانشگاه آزاد:
📝 نظام موضوعاتی که در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شده است شامل مباحث فقهی خوب و مهمی هستند و قطعاً میتوانند برای حل مشکلات کشور راهگشا باشند.
📝 ما میخواهیم تفاهمنامه بین حوزه و دانشگاه آزاد بتواند وحدت حوزه و دانشگاه را به واقع به ظهور برساند.
📝 صرف نوشتن کتاب نمیتواند حوزه و دانشگاه را به هم برساند و این مهم نیازمند به اشتراک گذاشتن علوم به صورت حضوری و در جلسات متعدد است.
📝 گفتمان فقهی سازی علوم اسلامی ظرفیت خوبی را برای پذیرش مباحث دینی و فقهی در فضای دانشگاه فراهم کرده است.
📝 البته حوزویان نیز میبایست با دانشگاه ارتباط قویتری برقرار کرده و از علوم و نظرات آنها مطلع گردند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔹سلسله دروس امامت در اندیشه اسلامی برگزار میشود
💢 سخنران: آیتالله محسن اراکی
📝 زمان: شبهای ماه مبارک رمضان - شنبه، یکشنبه، دوشنبه / ساعت ۲۳
💻 پخش زنده از طریق:
🌐 https://www.aparat.com/ayatollah.araki/live
🌐 www.eshia.ir (سایت مدرسه فقاهت)
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اکنون علوم انسانی اسلامی در مجامع علمی و بینالمللی حرف برای گفتن دارد
✅ حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در نشست علمی مطرح کرد؛
📝 اکنون علوم انسانی اسلامی و یا قرآنبنیان، یک ایده دقیق است و در مجامع علمی و بینالمللی حرف برای گفتن دارد. از لاک دفاعی خارج شده است.
🔹 آیا علومی براساس دین و منابع دینی، شدنی است یا خیر؟ عدهای شروع به نقد این ایده کردند و گفتند این ایده ناممکن است و علوم انسانی قرآنبنیان حرف درستی نیست.
🔸 در پاسخ باید گفت، به چه دلیل است که معیار علمیت علم را تجربی بودن میدانید؟ روش تجربی محصول تفکر پوزیتیویستی بود و چون انسان را ارتقاءیافته میمون میدانستند، احکامی که در مورد میمون داشتند، برای انسان هم تعمیم میدادند، ولی این انسانشناسی غلط است.
📝 علوم انسانی وابستگی به نیاز، فرهنگ، معرفتشناسی و انسانشناسی دارد، اما انسانشناسی توحیدی کجا و انسانشناسی داورینیستی کجا؟ بنابراین نمیتوان گفت تئوریهای علوم انسانی باید همگانی باشد، بلکه باید عقلانی و محققانه و ضابطهمند باشد و باید مستند به مبانی محکم باشد و این مهم است.
🔹 میگویند، دلیل دوم برای عدم امکان تولید علوم انسانی قرآنبنیان این است علوم انسانی علم هستند و اینها دنبال بیان دانشاند و نه ارزش.
🔸 در پاسخ باید بگویم، اولاً اغلب آیات قرآن توصیفی هستند و نه توصیهای. ثانیاً اینکه ارزشها هم نوعی توصیف هستند و این وابسته به مبنای فلسفه ارزشی است.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22908
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ معرفی کتاب «طراحی نظام جامع حمایت خانواده»
📙 نام کتاب: طراحی نظام جامع حمایت خانواده(در فقه و نظام حقوقی ایران)
📝 نویسنده: حجتالاسلام والمسلمین فرجالله هدایتنیا
📚 توضیحات: فقه و حقوق خانواده موجود، بر روابط خصوصی همسری یا والد- فرزندی متمرکز شده و مسایل حقوق عمومی خانواده را مورد توجه قرار نداده است. این کتاب مسایل فقه و حقوق خانواده را از منظر حقوق عمومی مورد مطالعه قرار داده و باب جدیدی را در فقه اسلامی و حقوق خانواده جمهوری اسلامی ایران گشوده است.
📚 بهمنظور طراحی نظام جامع حمایت خانواده در فقه و حقوق عمومی، عمده مشکلات خانواده در سه منشأ کلی نادانی، ناتوانی و نافرمانی طبقهبندی شد. منطبق بر سه منشأ یادشده؛ راهکارهای مدیریت مشکلات خانواده در سه قسمت «آموزش و مهارتافزایی»، «حمایت و توانافزایی»، و «مشاوره و داوری» مطالعه و بررسی شد. این سه راهبرد کلان به ترتیب بر آسیبهای سهگانه مذکور منطبق است و مجموعاً از قابلیتهای مؤثری برای پیشگیری یا برطرف کردن مشکلات خانواده برخوردار است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#معرفی_کتاب
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فقه با انگاره قبول و انکار نظامات شرعی (بخش دوم)
🔰 آیتالله علیدوست در جلسه هماندیشی فقه نظام:
🔹 دیدگاه سوم بر این عقیده است که نظام وجود دارد؛ اما از طریق همین استنباط اتمیک می توان به نظام دست یافت؛
🔹 دیدگاه دیگر این است که به صورت کنترل شده می توان مصالح و مفاسد را فهمید و از طریق نصوص دینی به صورت حلقوی و یا هرمی می توان به نظام دست یافت.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#سلسله_جلسات
#دبیرخانه_مفتاح
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری نشستهای تخصصی «فقه سلامت»
📝 کارگروه فقه پزشکی هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برای سومین سال متوالی نشستهای تخصصی «فقه سلامت» را برگزار میکند.
📆 زمان: شبهای ماه مبارک رمضان، ساعت ۲۳
💻 پخش آنلاین از طریق سامانه اسکای روم به آدرس:
https://www.skyroom.onlin/ch/kalamona/fegh-salamat
💢 نکته: لطفا از مرور گرر گوگل کروم استفاده و به عنوان مهمان وارد شوید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 عذری برای غفلت از فقه اجتماعی پذیرفته نیست
🔰 آیتالله محسن اراکی در گفتوگو KHAMENEI.IR:
📙 یکی از تکالیف فقه تبیین رفتار اجتماعی انسان است؛ یعنی رفتار انسان در قالب نظام اجتماعی است؛ از همین جاست که بحث نظامهای اجتماعی فقهی مطرح میشود.
📙 الحمدلله حوزهها به حرکت افتادهاند و تا حدود زیادی مباحث فقه نظام راهافتاده و مباحث زیادی انجام شده است، امّا هنوز در آغاز راه هستیم و این راه طولانی است.
📙 امروز فقیهان ما بهویژه فقهای جوان ما باید کار کنند، اینکه یک کسی انتظار داشته باشد که چند سالی، تند چیزی بخواند و بعد هم ادعای اجتهاد کند و بعد هم برود و بر اساس آنچه به ذهنش میرسد حکمی به خدا و رسول نسبت دهد، این همان چیزی است که به التقاط منتهی میشود.
📙 خیلی از التقاطها، التقاطهای ناشی از سوءنیت نبوده است. در نتیجه ضعف علمی، ضعف بنیهی علمی، ضعف مایهی علمی یا احیاناً در نتیجه اینکه حوصلهی کار زیاد نداشتند، امّا در عین حال خواستهاند پز آن را بدهند، هوای نفس آنها را به التقاط کشانده است.
📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22913
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💠دبیرخانه مفتاح برگزار میکند؛
💢سلسله دروس ویژه ماه مبارک رمضان
📚 موضوع: تفسیر قرآن کریم با محوریت نظام جامع خانواده(با بررسی روزانه یک جزء قرآن)
👤استاد: آیت الله سید منذر حکیم
🗓 زمان: هر روز ساعت 10 الی 11(به صورت آنلاین)
📱 همچنین جلسات، هر روز ساعت ۱۸(به صورت آفلاین) در کانال آیت الله حکیم به نشانی @seyedmonzerhakim برگزار میشود.
لینک حضور در کلاس:
http://split.to/x0idrEj
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تفسیر_قرآن
#خانواده
#آیت_الله_حکیم
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ امضای تفاهمنامه همکاری بین حوزههای علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی
📌 حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📚 حضرت آیتالله مکارم در بیمارستان بستری شدند
📚 الزامات تحصیل و تدریس طلاب در درس خارج از دیدگاه آیتالله شبزندهدار
📚 امداد رسانی در شرایط خطر، بخشی از رسالتهای حوزه است
📚 توسط آیتالله اراکی «دروس امامت در اندیشهاسلامی» ارائه میشود
📚 پذیرش دانشجوی مقطع دکتری در دانشگاه معارف اسلامی تمدید شد
📚 آغاز نخستین جشنواره «حل مسائل کلیدی فضای مجازی»
📚 امضای تفاهم نامه همکاری بین حوزههای علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی
📚 استقبال کم نظیر طلاب از دوره «درس خارج و تحصیل موفق»
📚 دیدار سرپرست جامعة الزهرا(س) با مدیر حوزههای علمیه خواهران
📚 مجموعه ۶ جلدی «از قرآن بپرسیم» منتشر شد
📚 فعالیت فروشگاه اینترنتی «نشر حوزه» در شرایط کرونایی
💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22936
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 دولت اسلامی باید زمینه و امکانات مطالعات اسلامی در عرصه اقتصاد را فراهم کند
🔰 آیتالله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج فقه «مکتب اقتصادی اسلام» بیان داشت؛
📖 برای سیاستگذاری اقتصادی نخست حوزه و فقها باید مفاهیم جهان شمول را استنباط و به شکل مکتب و نظام اقتصادی عرضه کنند تا دولت آنها را پیاده کند.
📖 یکی از مشکلات ما این است که خیال میکنیم برای سیاستگذاری باید کار را بسیار وسیع در نظر بگیریم.
📖 دولت اسلامی باید زمینه و امکانات مطالعات اسلامی را فراهم کند تا افرادی بتوانند در عرصه اقتصاد اسلامی وارد شده و به ارائه نظر بپردازند. دولت نیز از این دیدگاهها در مقام تحقق عینی نهادهای اقتصادی استفاده کند.
📖 در زمینههای زیر ساختی، سرمایهگذاری کمی داشتهایم و اگر هم بوده به شکل هدفمند و درست نبوده است. همچنین از محصولاتی که به دست آمده آن گونه که باید استفاده نکردهایم.
💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22848
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ابعاد شخصیتی شهید آیتالله سید محمدباقر صدر(ره) از نگاه آیتالله اعرافی
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیت_الله_شهید_صدر
#آیت_الله_اعرافی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 تعلیم متعلم بدون محتوای هدایتی، حرام است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین سید نقی موسوی در درس گفتار «فقه معلمی»:
✅ تعلیم متعلم بدون محتوای هدایتی از نوع تعلیم لهو و لغو است و تعلیم لهو و لغو حرام است؛ در نتیجه تعلیم متعلم بدون محتوای هدایتی، حرام است.
✅ لهو در لغت چیزی است که انسان را به خودش مشغول میکند و موجب غفلت از امور مهم میشود، اما لغو چیزی است که قابل اعتنا نیست و فایدهای در آن دیده نمیشود.
✅ برخی میگویند با توجه به اینکه این دو واژه در قرآن به صورت عطفی به کار رفتهاند؛ با یکدیگر مترادفند که شیخ انصاری در ردّ این سخن میگوید لهو میتواند مربوط به امور نفسانی نیز باشد در حالیکه لغو اینچنین نیست و نمیتوان این دو را مترادف دانست.
✅ کار لهو و لغو مطلقا حرام نیست؛ بلکه لغو و لهو به طور مطلق مکروه است ولی در مورد برخی از موارد به صورت مصادیق خاص مثل غنا و قمار حرام است.
📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22931
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📣 توجه
‼️اطلاع رسانی‼️
💢 سلسله دروس خارج تفسیر نظامهای اسلامی
📚 موضوع: تفسیر اجتماعی قرآن
🔹 استاد: آیت الله محمود رجبی(ریاست محترم موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره)
📆 زمان: شنبهها، ساعت 22 (در ماه مبارک رمضان)
✅ جلسات به صورت مجازی برگزار می شود.
💻 لینک حضور مجازی در جلسه:
http://split.to/x0idrEj
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_خارج_تفسیر
#آیت_الله_رجبی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔸مجمع عالی علوم انسانی اسلامی برگزار میکند:
🔹کنفرانس علمی "سیاستگذاری عمومی و حکمرانی اسلامی"
✳️مهلت ارسال مقالات: 30 خرداد 1400.
🔰زمان برگزاری: شهریور 1400.
🔰علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به وبسایت کنفرانس مراجعه نمایند:
📍http://hokmrani.scih.ir/
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#کنفرانس_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فقه با انگاره قبول و انکار نظامات شرعی (بخش پایانی)
🔰 آیتالله علیدوست در جلسه هماندیشی فقه نظام:
🔹نظام به معنای ربط دهنده ای است که اجزا را در کنار همدیگر قرار می دهد، از همین رو تعریف نظام به مجموعه اجزای به هم پیوسته صحیح نیست.
🔹 در حقیقت نظام مانند نخ تسبیحی است که در درون این اجزا وجود دارد و اگر اجرا شود به مقاصد دست پیدا می کنیم، از همین رو نظام را بین احکام و مقاصد تصور می کنم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#سلسله_جلسات
#دبیرخانه_مفتاح
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 سلسله دروس خارج فقه نظامهای اسلامی
📚 موضوع: فقه شرکت
🔹 استاد: آیت الله ابوالقاسم علیدوست
📆 زمان: شنبه تا چهارشنبه (در ماه مبارک رمضان)
💻 درس به صورت غیرحضوری(آفلاین) برگزار میشود.
📱 برای دریافت صوت جلسات، به پایگاه اطلاعرسانی آیت الله علیدوست به نشانی www.a-alidoost.ir مراجعه فرمایید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#آیت_الله_علیدوست
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ اصل اولی در امور جوانحی این است تا در ظاهر نیاید خدا عقاب نمیکند
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» بیان داشت؛
📖 قاعده اولیه این است که امور درونی محکوم به احکام الزامی وجوب و تحریم نمیشوند. شاید در پسزمینه ذهن بعضی فقها این بوده که خیلی هم به احکام الزامی اینجا نمیپردازند.
💢 این نظریه که شاید در عمق ذهن بعضی فقها باشد میتواند مستند به شواهدی شود؛
🔹 شاهد اول: مجموعه اخباری است که میگوید «مَنْ هَمَّ بِسَيِّئَةٍ لَمْ تُكْتَبْ عَلَيْه». روایات متعدد و معتبری که دال بر این هستند که قصد گناه عقاب ندارد.
🔹 شاهد دوم: روایات رفع عن امتی تسع یا خمس یا ست که چند طایفه است.
🔹 شاهد سوم: گروه سوم ذیل احادیث رفع است ولی تعبیر الغاء خصوصیت نیست و فراتر از آن است.
🔹 شاهد چهارم: یک نوع ارتکاز متشرعه بر این است که آن امور قلبی عقاب ندارد. این هم ادعایی است که امور قلبی مخصوصاً صفات الزامی در آن نیست.
🔹 شاهد پنجم: اینها چون مرز اختیاریت و غیر اختیاریتش خیلی درهمتنیده است مناسبات حکم و موضوع اقتضا میکند الزامی در آن نباشد.
📖 اصل در این استدلالات این است که امور جوانحی تا در ظاهر نیاید خدا عقاب نمیکند. هر جایی باید دلیل محکمی داشته باشد و الا اصل عدم الزام است.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22949
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 نقش حوزه و حاکمیت در رسیدن به اهداف و مبانی اقتصاد اسلامی
🔰 آیتالله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج فقه «مکتب اقتصادی اسلام» اظهار داشت؛
📖 منظور از نهاد سیاستگذاری نهادیست که دولت(حاکمیت) در آن بتواند نسبت به تحقق اهداف، مبانی و نهادهای اقتصادی اسلام اولویتبندی داشته باشد.
📖 برای رسیدن به وضعیت مطلوب، دولت وظیفه مهندسی را بر عهده دارد، یعنی باید مسیر کار را تعیین کند. دولت در تعیین سیاستها باید اولویتها را تعیین کند و این اولویتها گاهی با یکدیگر تنافی دارند در نتیجه دولت مجبور به انتخاب است.
📖 دولت برای اینکه تصمیم بگیرد، سیاستگذاری کند و براساس سیاست، برنامهریزی کند، در یک طرف قضیه حوزه و فقه مسئول است که نظام و مکتب را استنباط و در اختیار دولت قرار دهد و در طرف دیگر دولت نیز مسئول است که برای این تولیدات، سیاستگذاری و برنامهریزی داشته باشد تا اهداف محقق شود.
📖 سیاستگذاری و برنامهریزی نیازمند اطلاعات میدانی است. یعنی باید دولت بداند در چه شرایط و مکانی حضور دارد.
🔖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22941
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آیا دین در حوزه اقتصاد حرفی برای گفتن دارد؟
💢 حجتالاسلاموالمسلمین معصومینیا در نخستین نشست از سلسله مباحث «نسبت اسلام و اقتصاد» به تبیین جایگاه اقتصاد اسلامی پرداخت.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com