eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
435 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فقه با انگاره قبول و انکار نظامات شرعی (بخش دوم) 🔰 آیت‌الله علیدوست در جلسه هم‌اندیشی فقه نظام: 🔹 دیدگاه سوم بر این عقیده است که نظام وجود دارد؛ اما از طریق همین استنباط اتمیک می توان به نظام دست یافت؛ 🔹 دیدگاه دیگر این است که به صورت کنترل شده می توان مصالح و مفاسد را فهمید و از طریق نصوص دینی به صورت حلقوی و یا هرمی می توان به نظام دست یافت. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری نشست‌های تخصصی «فقه سلامت» 📝 کارگروه فقه پزشکی هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برای سومین سال متوالی نشست‌های تخصصی «فقه سلامت» را برگزار می‌کند. 📆 زمان: شب‌های ماه مبارک رمضان، ساعت ۲۳ 💻 پخش آنلاین از طریق سامانه اسکای روم به آدرس: https://www.skyroom.onlin/ch/kalamona/fegh-salamat 💢 نکته: لطفا از مرور گرر گوگل کروم استفاده و به عنوان مهمان وارد شوید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 عذری برای غفلت از فقه اجتماعی پذیرفته نیست 🔰 آیت‌الله محسن اراکی در گفت‌وگو KHAMENEI.IR: 📙 یکی از تکالیف فقه تبیین رفتار اجتماعی انسان است؛ یعنی رفتار انسان در قالب نظام اجتماعی است؛ از همین جاست که بحث نظام‌های اجتماعی فقهی مطرح می‌شود. 📙 الحمدلله حوزه‌ها به حرکت افتاده‌اند و تا حدود زیادی مباحث فقه نظام راه‌افتاده و مباحث زیادی انجام شده است، امّا هنوز در آغاز راه هستیم و این راه طولانی است. 📙 امروز فقیهان ما به‌ویژه فقهای جوان ما باید کار کنند، اینکه یک کسی انتظار داشته باشد که چند سالی، تند چیزی بخواند و بعد هم ادعای اجتهاد کند و بعد هم برود و بر اساس آنچه به ذهنش می‌رسد حکمی به خدا و رسول نسبت دهد، این همان چیزی است که به التقاط منتهی می‌شود. 📙 خیلی از التقاط‌ها، التقاط‌های ناشی از سوء‌نیت نبوده است. در نتیجه ضعف علمی، ضعف بنیه‌ی علمی، ضعف مایه‌ی علمی یا احیاناً در نتیجه اینکه حوصله‌ی کار زیاد نداشتند، امّا در عین حال خواسته‌اند پز آن را بدهند، هوای نفس آن‌ها را به التقاط کشانده است. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22913 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💠دبیرخانه مفتاح برگزار می‌کند؛ 💢سلسله دروس ویژه ماه مبارک رمضان 📚 موضوع: تفسیر قرآن کریم با محوریت نظام جامع خانواده(با بررسی روزانه یک جزء قرآن) 👤استاد: آیت الله سید منذر حکیم 🗓 زمان: هر روز ساعت 10 الی 11(به صورت آنلاین) 📱 همچنین جلسات، هر روز ساعت ۱۸(به صورت آفلاین) در کانال آیت الله حکیم به نشانی @seyedmonzerhakim برگزار می‌شود. لینک حضور در کلاس: http://split.to/x0idrEj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ امضای تفاهم‌نامه همکاری بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📚 حضرت آیت‌الله مکارم در بیمارستان بستری شدند 📚 الزامات تحصیل و تدریس طلاب در درس خارج از دیدگاه آیت‌الله شب‌زنده‌دار 📚 امداد رسانی در شرایط خطر، بخشی از رسالت‌های حوزه است 📚 توسط آیت‌الله اراکی «دروس امامت در اندیشه‌اسلامی» ارائه می‌شود 📚 پذیرش دانشجوی مقطع دکتری در دانشگاه معارف اسلامی تمدید شد 📚 آغاز نخستین جشنواره «حل مسائل کلیدی فضای مجازی» 📚 امضای تفاهم نامه همکاری بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی 📚 استقبال کم نظیر طلاب از دوره «درس خارج و تحصیل موفق» 📚 دیدار سرپرست جامعة الزهرا(س) با مدیر حوزه‌های علمیه خواهران 📚 مجموعه ۶ جلدی «از قرآن بپرسیم» منتشر شد 📚 فعالیت فروشگاه اینترنتی «نشر حوزه» در شرایط کرونایی 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22936 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 دولت اسلامی باید زمینه و امکانات مطالعات اسلامی در عرصه اقتصاد را فراهم کند 🔰 آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج فقه «مکتب اقتصادی اسلام» بیان داشت؛ 📖 برای سیاست‌گذاری اقتصادی نخست حوزه و فقها باید مفاهیم جهان شمول را استنباط و به شکل مکتب و نظام اقتصادی عرضه کنند تا دولت آن‌ها را پیاده کند. 📖 یکی از مشکلات ما این است که خیال می‌کنیم برای سیاست‌گذاری باید کار را بسیار وسیع در نظر بگیریم. 📖 دولت اسلامی باید زمینه و امکانات مطالعات اسلامی را فراهم کند تا افرادی بتوانند در عرصه اقتصاد اسلامی وارد شده و به ارائه نظر بپردازند. دولت نیز از این دیدگاه‌ها در مقام تحقق عینی نهادهای اقتصادی استفاده کند. 📖 در زمینه‌های زیر ساختی، سرمایه‌گذاری کمی داشته‌ایم و اگر هم بوده به شکل هدفمند و درست نبوده است. همچنین از محصولاتی که به دست آمده آن گونه که باید استفاده نکرده‌ایم. 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22848 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ابعاد شخصیتی شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر(ره) از نگاه آیت‌الله اعرافی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تعلیم متعلم بدون محتوای هدایتی، حرام است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سید نقی موسوی در درس گفتار «فقه معلمی»: ✅ تعلیم متعلم بدون محتوای هدایتی از نوع تعلیم لهو و لغو است و تعلیم لهو و لغو حرام است؛ در نتیجه تعلیم متعلم بدون محتوای هدایتی، حرام است. ✅ لهو در لغت چیزی است که انسان را به خودش مشغول می‎کند و موجب غفلت از امور مهم می‎شود، اما لغو چیزی است که قابل اعتنا نیست و فایده‎ای در آن دیده نمی‎شود. ✅ برخی می‎گویند با توجه به این‌که این دو واژه در قرآن به صورت عطفی به کار رفته‎اند؛ با یکدیگر مترادفند که شیخ انصاری در ردّ این سخن می‎گوید لهو می‎تواند مربوط به امور نفسانی نیز باشد در حالی‌که لغو اینچنین نیست و نمی‎توان این دو را مترادف دانست. ✅ کار لهو و لغو مطلقا حرام نیست؛ بلکه لغو و لهو به طور مطلق مکروه است ولی در مورد برخی از موارد به صورت مصادیق خاص مثل غنا و قمار حرام است. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22931 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📣 توجه ‼️اطلاع رسانی‼️ 💢 سلسله دروس خارج تفسیر نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: تفسیر اجتماعی قرآن 🔹 استاد: آیت الله محمود رجبی(ریاست محترم موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره) 📆 زمان: شنبه‌ها، ساعت 22 (در ماه مبارک رمضان) ✅ جلسات به صورت مجازی برگزار می شود. 💻 لینک حضور مجازی در جلسه: http://split.to/x0idrEj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔸مجمع عالی علوم انسانی اسلامی برگزار می‌کند: 🔹کنفرانس علمی "سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی" ✳️مهلت ارسال مقالات: 30 خرداد 1400. 🔰زمان برگزاری: شهریور 1400. 🔰علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب‌سایت کنفرانس مراجعه نمایند: 📍http://hokmrani.scih.ir/ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فقه با انگاره قبول و انکار نظامات شرعی (بخش پایانی) 🔰 آیت‌الله علیدوست در جلسه هم‌اندیشی فقه نظام: 🔹نظام به معنای ربط دهنده ای است که اجزا را در کنار همدیگر قرار می دهد، از همین رو تعریف نظام به مجموعه اجزای به هم پیوسته صحیح نیست. 🔹 در حقیقت نظام مانند نخ تسبیحی است که در درون این اجزا وجود دارد و اگر اجرا شود به مقاصد دست پیدا می کنیم، از همین رو نظام را بین احکام و مقاصد تصور می کنم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سلسله دروس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: فقه شرکت 🔹 استاد: آیت الله ابوالقاسم علیدوست 📆 زمان: شنبه تا چهار‌شنبه (در ماه مبارک رمضان) 💻 درس به صورت غیرحضوری(آفلاین) برگزار می‌شود. 📱 برای دریافت صوت جلسات، به پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله علیدوست به نشانی www.a-alidoost.ir مراجعه فرمایید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اصل اولی در امور جوانحی این است تا در ظاهر نیاید خدا عقاب نمی‌کند 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» بیان داشت؛ 📖 قاعده اولیه این است که امور درونی محکوم به احکام الزامی وجوب و تحریم نمی‌شوند. شاید در پس‌زمینه ذهن بعضی فقها این بوده که خیلی هم به احکام الزامی اینجا نمی‌پردازند. 💢 این نظریه که شاید در عمق ذهن بعضی فقها باشد می‌تواند مستند به شواهدی شود؛ 🔹 شاهد اول: مجموعه اخباری است که می‌گوید «مَنْ هَمَّ بِسَيِّئَةٍ لَمْ تُكْتَبْ عَلَيْه‏». روایات متعدد و معتبری که دال بر این هستند که قصد گناه عقاب ندارد. 🔹 شاهد دوم: روایات رفع عن امتی تسع یا خمس یا ست که چند طایفه است. 🔹 شاهد سوم: گروه سوم ذیل احادیث رفع است ولی تعبیر الغاء خصوصیت نیست و فراتر از آن است. 🔹 شاهد چهارم: یک نوع ارتکاز متشرعه بر این است که آن امور قلبی عقاب ندارد. این هم ادعایی است که امور قلبی مخصوصاً صفات الزامی در آن نیست. 🔹 شاهد پنجم: این‌ها چون مرز اختیاریت و غیر اختیاریتش خیلی درهم‌تنیده است مناسبات حکم و موضوع اقتضا می‌کند الزامی در آن نباشد. 📖 اصل در این استدلالات این است که امور جوانحی تا در ظاهر نیاید خدا عقاب نمی‌کند. هر جایی باید دلیل محکمی داشته باشد و الا اصل عدم الزام است. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22949 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 نقش حوزه و حاکمیت در رسیدن به اهداف و مبانی اقتصاد اسلامی 🔰 آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج فقه «مکتب اقتصادی اسلام» اظهار داشت؛ 📖 منظور از نهاد سیاست‌گذاری نهادیست که دولت(حاکمیت) در آن بتواند نسبت به تحقق اهداف، مبانی و نهادهای اقتصادی اسلام اولویت‌بندی داشته باشد. 📖 برای رسیدن به وضعیت مطلوب، دولت وظیفه مهندسی را بر عهده دارد، یعنی باید مسیر کار را تعیین کند. دولت در تعیین سیاست‌ها باید اولویت‌ها را تعیین کند و این اولویت‌ها گاهی با یک‌دیگر تنافی دارند در نتیجه دولت مجبور به انتخاب است. 📖 دولت برای این‌که تصمیم بگیرد، سیاست‌گذاری کند و براساس سیاست، برنامه‌ریزی کند، در یک طرف قضیه حوزه و فقه مسئول است که نظام و مکتب را استنباط و در اختیار دولت قرار دهد و در طرف دیگر دولت نیز مسئول است که برای این تولیدات، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی داشته باشد تا اهداف محقق شود. 📖 سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نیازمند اطلاعات میدانی است. یعنی باید دولت بداند در چه شرایط و مکانی حضور دارد. 🔖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22941 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آیا دین در حوزه اقتصاد حرفی برای گفتن دارد؟ 💢 حجت‌الاسلام‌والمسلمین معصومی‌نیا در نخستین نشست از سلسله مباحث «نسبت اسلام و اقتصاد» به تبیین جایگاه اقتصاد اسلامی پرداخت. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 برگزاری نشست نقد کتاب «فلسفه حقوق در قرآن» 🔰 نشست نقد کتاب «فلسفه حقوق در قرآن» برگزار می‌شود. 🔻 سخنرانان؛ 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین سعید داودی 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عابدی 📆 زمان: چهارشنبه، 1 اردیبهشت ماه 1400، ساعت 14 🌐 تحت نرم‌افزار اسکایپ و ارتباط از طریق join.skype.com/glAPu6vSZVnc 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر :09109669086 (آقای استادمیرزا) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری نشست علمی «سیاستنا» 📙 نشست علمی «سیاستنا» با موضوع «تحزب در اندیشه شهید صدر» برگزار می‌شود. 🎙 سخنران: استاد محمد حسین ملک‌زاده 📆 زمان: دوشنبه، 30 فروردین، ساعت: ۲۲ 📲 پخش: اینستاگرام@bashgah_net ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 انقلاب اسلامی، تنها راه مطالبه حقوقی ملت ایران بود 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در نشست «بنیادها و آرمان‌های انقلاب اسلامی»: 📙 ملت ایران در دوره حکومت پهلوی همه مجاری «حقوق طبیعی» انسانی، «حقوق فطری» اسلامی و «‌حقوق قانونی» قراردادی خود را در بن بست دید و انقلاب اسلامی، تنها راه مطالبه حقوقی ملت ایران بود. 📙 انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که با اصلاح در هر سه خاستگاه حقوقی، به نفی و طرد هیچکدام رأی نداد. 📙 در مبانی فکری این انقلاب، نظام طبیعت و نظام فطرت به سازگاری رسید. از طرفی برای حجیت درونی انسان‌ها یعنی قوه عقل انسان‌ها هم نقش قائل شد و اراده انسان‌ها را در کنار طبیعت و فطرت پذیرفت. 📙 هر گاه عوامل مزاحمی چون نظام‌های دیکتاتوری و استبدادی، حقوق مردم را سلب کنند و با هیچ طریق اصلاحی نشود موانع را برداشت، آنجا «مشروعیت انقلاب» ایجاد می‌شود. 📙 انقلاب یک موضوع اضطراری و ثانوی است. اما وقتی جامعه‌ای برای استیفای حقوقش وارد فاز انقلاب شد، دیگر خود انقلاب می‌شود اصل زندگی و شرایط نوین حقوقی بعد از انقلاب حکم اولیه زندگی دارند. 📙 امام راحل و بنیانگذار انقلاب اسلامی معتقد بود احکام حکومتی و حقوقی در نظام ولایی بعد از انقلاب، از سنخ احکام اولیه هستند. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22965 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 حوزه انقلابی نباید انقلاب را محدود به ساختار یک کشور ببیند، بلکه باید جهانی بیندیشد 🔰 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد واحدی در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 🔹 حوزه انقلابی، حوزه‌ای است که برای تبلیغ دین دگرگونی‌ها، تغییرات و جابه‌جایی‌های جهانی را در نظر می‌گیرد. یعنی در حوزه انقلابی، انقلاب را نباید به ساختار یک کشور محدود کنیم بلکه باید جهانی بیندیشیم و در واقع حوزه انقلابی را این‌گونه معنا می‌کنیم. 🔹 کار حوزه علمیه آن است که نظام‌سازی کند و تعریف‌های لازم برای استقرار توحید در سراسر گیتی را ایجاد کند. خصوصیت دیگر حوزه انقلابی این است که ولی شناس و ولایت‌پذیر است. 🔹 حوزه انقلابی آن است که خودش را نمی‌بیند بلکه راهبر مردم و انسان‌ها است به سمت ولی‌الله است و نائب ایشان در زمان غیبت است. 🔹 علاوه بر این طلبه‌ی انقلابی دانش و مهارت آن را دارد که بر دل‌ها حکومت کند و الگوی برتر آن را می‌توان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22882 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 کاستی‌های مدیریتی دولت در عرصه تخصص 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌آقا پیروز در یادداشتی تبیین کرد؛ 📙 کاستی‌های محور «تخصص» 🔹 ضعف تدبیر و برنامه ریزی: ضعف در طراحی برنامه توسعه ششم و اجرای ناموفق آن، ضعف در تدوین برنامه بودجه سالانه کشور نمونه‌هایی از این قبیل است. 🔹 ضعف هماهنگی: برای نمونه در ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز هماهنگی لازم وجود ندارد و صداهای متعدد از آن به گوش می‌رسد و همین امر باعث مشکلاتی در مدیریت کرونا شده است. 🔹 مدیریت دستوری و دور از میدان عمل: دستور به وزیر و آن را رسانه‌ای کردن کافی نیست، باید پیگیری کرد و در مواردی وارد میدان عمل شد. 🔹 ضعف نظام تصمیم گیری و اتخاذ تصمیمات غلط و غیرکارشناسانه: تصمیمات غیرکارشناسی و ناصواب ضربات سنگینی بر کشور وارد کرده است. 🔹 ضعف کنترل محیط داخلی: اخیرا مدیرانی به اتهام جاسوسی بازداشت شدند. برخی افراد سکولار و لیبرال نیز در مناصب دولتی حضور دارند. 🔹 غفلت از ظرفیت‌های محیط داخلی: برخی دولتمردان به گونه ای اظهار نظر کردند که اساساً اعتقادی به ظرفیت‌ها و توان داخلی ندارند! 🔹 تمرکز بر مذاکرات برجام به عنوان هدف اصلی: دولت، حل همه مشکلات را به لغو تحریم‌ها گره زد و اگر تولید داخلی کانون توجه می‌شد بی شک این وضعیت حاکم نبود. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22970 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 شیخ فضل‌الله نوری مجلس را مشروع می‌دانست مشروط بر این‌که با ولایت‌فقیه سازگار باشد 🔰 آیت‌الله محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج فقه قانون‌گذاری تأکید کرد؛ 📙 از جمله علمای شاخص مشروطه که نظر به نهاد قانون‌گذاری داشته‌اند، شیخ فضل‌الله نوری بود. ایشان نخست دغدغه زیادی نسبت به قانون‌گذاری و نهاد قانون‌گذاری موجود در آن زمان داشت. ولی بعدها با آن به مخالفت پرداخت. 📙 اشکالشان این بود که مجلس با این همه تشریفات، حوزه اختیارات قابل ملاحظه‌ای ندارد و قانون‌گذاری در این حد نیاز به تشکیل مجلس و مطرح شدن وکالت و... ندارد. 📙 شاید بتوان به مرحوم نوری نسبت داد که مجلسی با حوزه اختیارات محدود، در نظر ایشان محذور شرعی ندارد. لذا ایشان در آغاز موافق و طرفدار مشروطه بود. اما با اختیارات فراتر از این برای مجلس که به عقیده ایشان از امور عامه و در حیطه اختیارات فقها است مخالفت داشته است. 📙 با این توضیح حتی بر مبنای شیخ فضل‌الله نوری تشکیل مجلس فی الجمله وجه مشروعی دارد. اگر طوری باشد که با ولایت فقیه سازگار باشد ایشان هم قاعدتاً می‌پذیرند. همینطور اگر به صورت محدود و در حیطه‌ی تنظیم امور حکومتی باشد ایشان مخالفتی ندارند. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22984 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📒 ولایت تربیتی به معنای عهده‌داری و تسلط و سرپرستی بر شخص و عهده داری امر تربیت اوست 📖 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج فقه تربیت: 🔹 ولایت در لغت به معنای قرب و نزدیکی است و(توالی) به معنای این است که بین دو شئ چیزی غیر از آن دو نباشد. به امیر هم والی گفته می‌شود، به دلیل این‌که نزدیکترین فرد به حکومت است. 🔹 ولایت به کسر اسم و به فتح مصدر است. ولایت، به معنای تسلط و سرپرستی، معنای لازمیِ ولایت است، یعنی کسی که عهده دار امری می‌شود، از هر کس دیگری به آن امر نزدیک‌تر است و چون نزدیک‌ترین فرد به عهده داری امور طفل، پدر اوست به او ولی اطلاق می‌شود. 🔹 در اصطلاح فقهی یک تعریف جامعی مطرح نشده است. در کتب فقهی ولایت در هر بابی ناظر به مباحث مطرح در آن باب معنا شده است. مرحوم نائینی می‌گوید: ولایت یک نوع ریاست سیاسی بر امور دنیوی، اخروی، زندگی و معاد مردم است. این مربوط به ولایت حاکم است. 🔹 مرحوم اصفهانی می‌گوید: ولایت به دست گرفتن زمام امور چیزی به دست شخصی خاص است به صورتی که تحت اختیار انسان باشد که این معنا مساوی است با جواز در تصرفات ترخیص در سایر امور مربوط به آن شئ. این معنا بر حاکم و غیر حاکم صادق است. 🔹 بنابراین ولایت تربیتی به معنای عهده‌داری و تسلط و سرپرستی بر شخص و عهده داری امر تربیت او است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ ظرفیت‌شناسی ماه رمضان 🔻 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در نشست «تفسیر موضوعی و معارفی قرآن» بیان داشت؛ 📖 از دو آیه قرآن برای بیان سه ظرفیتی که در ماه رمضان وجود دارد می‌توان استفاده کرد؛ یکی آیه ۱۸۵ سوره بقره است که به دو ظرفیت اشاره می‌کند و آیه نخست سوره قدر نیز به ظرفیتی دیگر. 📖 در باب مراتب روزه، معروف این است که می‌گویند روزه شکم و شهوت، روزه فقهی است و دوم، روزه از گناه است. اما از تراث دینی برمی‌آید که روزه چهار قسم است؛ 🔹 قسم اول، همین روزه شکم و شهوت است که انسان روزه بگیرد، غذا نخور، ننوشد و از شهوت استفاده نکند که روزه فقهی شکل بگیرد. 🔹 قسم دوم، روزه از گناهان است. 🔹 قسم سوم نیز تصفیه درون و روزه اعضا و جوارح است. انسان وقتی روزه می‌گیرد، باطن را باید تصفیه کند. 🔹 قسم چهارم که کمتر مورد توجه قرار گرفته و در تراث اسلامی وجود دارد، عبارت از روزه روح است. 📖 تفاوت قسم چهارم با اقسام قبل این است که دیگر بحث گناه و زدودن رذائل نیست، بلکه انسان باید از دنیای حلال نیز روزه بگیرد. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22928 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com