eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
439 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📙 فراخوان مقاله با محوریت و موضوع: «دادرسی و قضای اسلامی» 📝 گروه مطالعات قضای اسلامی پژوهشگاه قوه قضاییه با همکاری مجله مطالعات فقه و حقوق اسلامی دانشگاه سمنان در راستای تاکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر طراحی الگوی قضای اسلامی، ویژه نامه‌ای با محوریت (دادرسی و قضای اسلامی) منتشر می‌کند. 📥 از کلیه اندیشمندان، صاحب نظران و پژوهشگران دعوت می‌شود مقالات علمی خود را با توجه به شرایط مندرج در پوستر از طریق fegh88@gmail.com ارسال نمایند. 🔻 شیوه ارسال چکیده مقاله 🔹 مهلت ارسال چکیده مقاله: ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۰ 🔹 اعلام چکیده‌های برتر: ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۰ 🔹مهلت ارسال اصل مقاله: ۳۱تیرماه ۱۴۰۰ 🔹 داوری مقالات و اعلام نهایی: ۲۵مردادماه ۱۴۰۰ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ ضرورت فراگیری فقه نظام برای مسئولان تصمیم‌گیر 🔻 آیت‌الله اراکی در درس خارج نظام سیاسی بیان داشت؛ 🔹 میان شرایط ولایت تفویض و ولایت تنفیذ تفاوت وجود دارد. در ولایت تفویض همان شرایطی که در ولایت عامه معتبر است، اعتبار دارد که شامل سه شرط مهم علم، عدل و کفایت می‌شود. 🔹 منظور از علم یعنی فرد علم نظری و عملی داشته باشد. عدل نیز همان التزام به احکام شرعی است. یعنی رفتار عمومی فرد کاشف از پایبندی او به احکام شرع و اسلام باشد. کفایت نیز این است که فرد توان مدیریتی داشته باشد. 🔹 مسئولی که می‌خواهد برای نظام اسلامی تصمیم‌گیری کند باید با فقه نظام ولو تقلیداً آشنا باشد. چگونه می‌توان با فقه نظام آشنا نبود ولی برای نظام اسلامی تصمیم‌گیری کرد! حداقلش این است که مسئول با احکام شرعی حوزه خودش آشنا باشد. 🔹 فردی که می‌خواهد مدیریت داشته باشد باید با فقه مدیریت در حوزه‌ای که می‌خواهد تصمیم‌گیری کند آشنا باشد تا تصمیماتش خلاف شرع نباشد. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23081 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ پشتیبانی دولت شرط رسمیت‌یافتن ارز‌های دیجیتال است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 🔹 واقعیت این است که دولت باید این ارزها(دیجیتال) را پشتیبانی کند. تا پشتیبانی نکند به عنوان پول قابل قبول نیست. بنابراین وقتی دولت پشت سر آن نیست اساساً مال نیست. مال یعنی عقل آن را تائید کند و تضمین داشته باشد. 🔹 اگر مشخص شود که فلان ارز دیجیتال مجوز داشته است. مانند هر پول دیگری است. در بازار دو نوع ارز دیجیتال داریم؛ ارز دیجیتال با مجوز و بدون مجوز. باید تشخیص بدهیم که با مجوز است. 🔹 خودمان باید آن را ساماندهی کنیم. وقتی که ما در مضیقه دلار هستیم، برایمان صرف می‌کند که ارز دیجیتال با مجوز را بیاوریم و با آن کم کم فشار دلار را کم کنیم. 🔹 اگر دولت‌ها پشت سر آن باشند مانند اسکناس می‌شود و هیچ فرقی با اسکناس ندارد. چون پول یعنی مالی که دولت‌ها پشت سر آن ایستاده‌اند وقتی مجوز می‌دهد یعنی آن را قبول دارد. 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23062 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 سرمایه‌گذاری برای ایجاد رفاه و توازن اجتماعی وظیفه دولت اسلامی است 📖 آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج فقه «مکتب اقتصادی اسلام»: 📙 نهاد سرمایه‌گذاری نهادیست که دولت در زمینه‌های اقتصادی با دو هدف 1- رشد، تقویت و شکوفایی اقتصاد و 2- کمک به ایجاد رفاه و توازن اجتماعی ایجاد می‌کند. 📙 در بخشی از فعالیت‌های اقتصادی به دلیل هزینه‌های بالا، سود دیر و کم هیچ بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری نیست و در این بخش‌ها دولت مجبور به سرمایه‌گذاری است. 📙 دولت باید برای ایجاد رفاه و توازن اجتماعی نیز سرمایه‌گذاری کند. یکی از مصادیق آن رفع مشکل بیکاری است. 📙 یکی از آسیب‌های مهم اقتصادی کشور بیکاری است و ایجاد شغل نیازمند هزینه است که بخش خصوصی در این عرصه وارد نمی‌شود و دولت مجبور به سرمایه‌گذاری در آن است. 📙 ایجاد شغل وظیفه دولت است ولی برخی از افراد ناتوان هستند و حتی اگر شغلی هم باشد توان انجام آن را ندارند، در این صورت دولت باید نهادهای کمک‌های بلاعوض داشته باشد تا نیازشان را رفع کند. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23051 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 توسعه «وقف مشارکتی» در جهت پشتیبانی و مانع زدایی از تولید 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالرضا اصغری در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 📚 در راستای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال 1400 مبنی بر «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها»، ابتدا باید موانعی که باعث کندشدن فرآیند پذیرش وقف یا کم شدن اقبال و توجه به وقف می‌شود را شناسایی و سپس راهکار عبور از این موانع را به طور دقیق و با رویکرد علمی پیدا کنیم. 📚 از جمله مانع زدایی‌های که می‌توان برای توسعه وقف انجام داد، رفع شبهات در حوزه حراست، حفاظت و بهره‌برداری از اراضی و زمینهای موقوفه است. باید سعی شود از تمامی اراضی موقوفه به نحو شایسته در مسیر تولید، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و به طور خاص اجرای دقیق نیات واقفان استفاده شود. 📚 اقدامات دیگری هم می‌توان در راستای مانع زدایی از این حوزه انجام داد، مثل هدایت واقفان به انجام وقف در حوزه‌های جدید و مورد نیاز امروز جامعه از جمله سلامت، علم و فن‌آوری، محرومیت‌زدایی و اشتغال. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23089 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹 پدر کسی است که در تولد فرزند تأثیر و سببیت داشته است ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج فقه تربیت عنوان کرد؛ 📖 به تعریف ابن فارس(ابو) به معنای تربیت و غذا دادن است و به همین جهت پدر را «اب» نامیده‌اند. راغب می‌گوید هر کسی که سبب در ایجاد یا اصلاح چیزی باشد، أب نامیده می‌شود. به همین دلیل پیامبر(ص)، پدر مؤمنان(ع) نامیده‌ شده است. 📖 در اصطلاح هم پدر، انسان مذکری که سبب تولد انسان دیگر می‌شود. اگر أب به معنای مؤثر در تغذیه هم باشد از آنجا که تغذیه هم در رشد و تکوّن جسمی فرزند مؤثر بوده است، اطلاق پدر به والد صحیح است. 📖 درباره شمول اطلاق أب نسبت به جد، می‌توان گفت: در استعمالات لغت و عرف، أب در مورد جد هم به کار رفته است، زیرا جد هم به واسطه پدر، به نوعی سبب ایجاد فرزند است. 📖 بنابر آنچه گفته شد؛ عنوان أب یا پدر کسی است که در تولد فرزند تأثیر و سببیت داشته است و موارد زیر را شامل می‌شود: کسی که از طریق نکاح دائمی، یا نکاح موقت یا از طریق وطی به شبهه یا از راه تملیک کنیز یا به واسطه لقاء مصنوعی یا اهداء اسپرم فرزند از نطفه او به وجود آید، در همه این موارد فرزند ملحق به صاحب نطفه بوده و او پدر است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ فراخوان مقالات همایش ملی «علامه مصباح یزدی 📕 فراخوان مقالات همایش ملی «علامه مصباح یزدی(ره) فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی» منتشر شد. 🔻 محورهای همایش؛ 🔹 فلسفه علوم انسانی و اجتماعی اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔹 فلسفه جامعه­ شناسی اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔹 فلسفه سیاست اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔹 فلسفه اخلاق و عرفان اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔹 فلسفه حقوق اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔹 فلسفه اقتصاد اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔹 فلسفه مدیریت اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔹 فلسفه روانشناسی اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔹 فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔹 فلسفه تاریخ، تمدن و فرهنگ اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 📆 مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان خرداد و اصل مقالات تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ است. 📚 تاریخ برگزاری همایش نیز در آبان سال ۱۴۰۰ همزمان با روز جهانی فلسفه می‌باشد. 📥 علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خویش را به آدرس الکترونیکی h.mesbahyazdi@gmail.com ارسال کنند. ☎️ کسب اطلاعات بیشتر: ۳۷۶۰۳۵۷۱-۰۲۵ داخلی ۱۳۷ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 دخالت عقل و علم در استنباط احکام اسلامی 🔰 آیت‌الله عبدالکریم فرحانی در درس خارج فقه حکومتی بیان داشت؛ 🔹 اگر کسی در نظام فکری خود قائل شود عدل و حق یک جایگاهی در تکوین دارد و یک واقعتی خارجی در نظام تکوین است، لازمه‌اش این است که در نظام تشریع همین واقعیت را شارع ملاحظه کرده باشد. 🔹 شهید مطهری می‌فرماید: يک دسته معتقدند اول حسن و قبح بود و بعد شارع اسلام دستورهاى خود را طبق آن‌ها تنظيم کرده و دسته ديگر مى‏گويند اين‌ها از اول نبوده‏اند. يک عده‏اى مى‏گويند حسن و قبح مقياس دستورهاى دين است، يک عده مى‏گويند دين مقياس اينهاست. 🔸 در جواب عرض مى ‏کنم خير اين طور نيست، اثر عملى مهمى دارد و آن مسأله دخالت عقل و علم در استنباط احکام اسلامى است. 🔸 اگر نظريه اول را بپذيريم قهراً در مواردى که‏ برمى‏خوريم به حکم صريح عقل و علم، ناچاريم اينجا توقف کنيم و عقل را به عنوان يک راهنما در مواردى که مى‌تواند صلاح و فساد را درک کند، بپذيريم. 🔸 اما بنا بر نظريه دوم، هر چند نام حق و عدل و نام مصلحت و تقديم مصلحتى بر مصلحت ديگر برده مى‏شود، اما يک مفهوم واقعى ندارد. 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23108 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تبلیغ و تبیین ارزش‌های انقلاب؛ راهبرد حوزه در انتخابات 🔰 آیت‌الله عباس کعبی در جمع نخبگان، مدیران و اساتید مدارس سطح یک حوزه قم: 📙 انقلاب اسلامی یک انقلاب درونی، ریشه‌دار، حقیقی، فطری، هویت بخش، آرمانگرا و مبتنی بر اندیشه‌های توحیدی است. 📙 انقلاب درونی و باطنی در گام دوم انقلاب اسلامی برای ماندگاری و تعالی انقلاب نیاز است. 📙 شاید تفاوت رهبر انقلاب با دیگران در این بود که دیگران خود را سیاسی و بالاتر از امام می‌دیدند و فکر می‌کردند باید به امام خط بدهند، امام رهبری خود را پیرو امام می‌دیده و می‌بینند. 📙 اگر بخواهیم راهبرد برای حوزویان در عرصه انتخابات ترسیم کنیم باید تبلیغ و تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی را سرلوحه کار خود قرار دهیم. 📙 انتخابات جشن مردم سالاری اسلامی و لیلة القدر حضور مردم و نصرت الهی در عرصه اجتماعی است. 📙 در انتخابات راهبرد اول مشارکت حداکثری مردم، راهبرد دوم تبیین شاخص‌های انتخاب اصلح و راهبرد سوم کمک به دولت منتخب در به کارگیری افراد شایسته در کابینه جدید است. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23121 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مراسم معارفه رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه برگزار شد 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📖 حضرت آیت‌الله مظاهری بستری شد 📖 آسیب‌های فضای مجازی ناشی از سهل انگاری و عدم عزم جدّی برای ساماندهی است 📖 رسالت حوزویان تبیین خطوط و ضوابط مقام معظم رهبری در انتخابات 📖 مراسم معارفه رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه برگزار شد 📖 فراخوان مقالات همایش ملی «علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی» منتشر شد 📖 اجلاسیه مدیران استانی حوزه‌های علمیه برگزار شد 📖 ثبت نام آزمون اختصاصی دانشکده صدا و سیما – قم 📖 راه اندازی ۴۸۱ کانون رضوان در مدارس علمیه خواهران با حضور ۶۶۰۰ سفیر طلبه 📖 کتاب «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» رونمایی شد 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23137 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 شرعی بودن سود در بورس به شرط رعایت کردن موارد ممنوعه 🔰 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج فقه بورس تصریح کرد؛ 📚 معاملاتی که در بورس واقع می‌شود، یکی از اقسام چند معامله نقدی و نسیه و کالی به کالی و سلم یا سلف است. 📚 گاهی در بورس اتفاقاتی می‌افتد که معامله‌گرها توجهشان، فقط به سودشان است. این شرعی است یا خیر؟ ما یک سری خط قرمزهایی در معامله داریم که باید رعایت شود: ربوی نباشد، غرری نباشد، ثمن و مثمن مجهول نباشد، از همه مهم‌تر رضایت طرفین به جنس هم باشد. 📚 شارع مقدس به لطف و کرمش برای مکلف، راه برون‌رفت را باز گذاشته است؛ «لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا» برخی غیر متخصصانه حرف نزنند که اسلام، نظام اقتصادی و نظام سود ندارد. 📚 اسلام باز است و اقتصاد اسلامی هم بسیار توسعه‌مند است؛ چون ما اقتصاد اسلامی را وسیع و دارای ابواب مختلف می‌دانیم. بله بیع دین به دین، صحیح نیست؛ اما آیا صلح دین به دین هم صحیح نیست؟ اینجا باید در آن تأمل کرد. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23132 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ در مورد حقیقت عدالت میان فقها اختلاف نظر وجود دارد 🔻 آیت‌الله مهدی مروارید در درس خارج «بررسی ادله عدالت مرجع تقلید»: 🔹 در مورد حقیقت عدالت بین فقها اختلاف است که آیا عدالت اسم ملکه است یا این‌که استقامت عملی است؟ هر دو نظریه قائلینی دارد. 🔹 قولی که جمعی از محققین همچون محقق اصفهانی، مرحوم خویی و امثالهم اختیار نموده‎اند این است که عدالت اسم ملکه نیست و استقامت عملی است که در مقام عمل انسان مقید باشد به این‌که کارهای خلاف شرع انجام ندهد و واجبات را انجام دهد و این به عدالت تعبیر می‎شود. 🔹 آقای خویی عدالت را حرکت در مسیر الهی و استقامت در این مسیر از روی خوف و رجاء می‌داند. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23125 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ تأکید بر تبیین سیمای حوزه در ابعاد علمی، اجتماعی و سیاسی 💢 آیت‌الله علیرضا اعرافی در اجلاسیه مدیران استانی حوزه‌های علمیه: 📝 وظیفه نخست روحانیت خودسازی و وظیفه دیگرش ساختن جامعه و جامعه پردازی است. در این میان وظیفه اخص ما و شما، تربیت افرادی در تراز بالای علمی و اخلاقی، برای حضور در مجالس علمی حوزوی است. 📝 ما باید این را بدانیم که حوزه برای افزایش جذب و پذیرش مطلقاً از مباحث کیفی و شاخص‌های خود کوتاه نیامده و نخواهد آمد. 📝 می‌بایست حوزه را درست به جامعه معرفی کنیم؛ باید نقش حوزه، تاریخ با عظمت حوزه، نخبگان حوزه و به طور کلی تبیین سیمای حوزه در ابعاد علمی، اجتماعی و سیاسی را با جدیت در دستور کار خود قرار دهیم. 📝 نکته بسیار مهم در سال ۱۴۰۰ انتخابات پیش رو است. باید حضور و مشارکت حداکثری اولین موضوع مورد توجه ما باشد؛ وظیفه دوم تبیین خطوط و ضوابطی است که مقام معظم رهبری در باب انتخابات مطرح فرموده‌اند. 📝 می‌بایست حد متوسط معیشت طلاب نیز تأمین شود و این امر نیز مورد توجه ماست تا ضمن تامین حداقل‌های اقتضائات زندگی امروزی برای طلاب، زمینه مهیاتری برای تحصیل معارف اسلامی، تبلیغ دین و خدمت صادقانه به مردم ایجاد شود. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23118 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نکات اجتماعی آیه نخست سوره حشر 💢 آیت‌الله محمود رجبی در درس خارج «تفسیر اجتماعی»: 📝 نکته اجتماعی برداشت شده از آیه اول سوره حشر این است که تنزیه خدا از هرگونه نقص یعنی عالم که فعل خداست کامل و بدون نقص است و نقایص عالم از ناحیه خود بشر است. در زندگی اچتماعی هم همین قاعده برقرار است. 📝 از آیه «آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ» استفاده می‌شود که بشر هر چیزی که نیاز داشته برایش آفریده شده است و نظریه اقتصادی مالتوس که معتقد است امکانات جهان به نسبت رشد جمعیت محدود است، رد می‌شود. 📝 در مورد ظلم و ستم‌ها و ناعدالتی‌ها موجود که از ناحیه خود بشر ایجاد شده، باید چاره اندیشی کرد. خود بشر باید تغییر کند نه این‌که بخواهد جهان را تغییر دهد. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23104 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 فعل جوانحی اختیاری می‌تواند مشمول حکم تکلیفی شود ✅ آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» تأکید کرد؛ 📙 افعال جوانحی وقتی به نحوی اختیاری باشند می‌توانند مشمول احکام تکلیفی شوند و در دایره فقه قرار دارند. 📙 احکام الزامی یعنی وجوب و تحریم هم می‌تواند در امور جوانحی جاری شود یا نه؟ در این زمینه ازلحاظ اثباتی تابع ظاهر دلیل است. پایه حرکت ما ظواهر ادله است. 📙 قاعده مصرحی نداریم که بگوید افعال جوانحی مشمول احکام تکلیفی نمی‌شود و کسی اگر بخواهد استفاده کند باید اصطیاد بکند. 📙 طرف دیگر قصه این است که نمی‌شود همه ظواهر الزامی را بر ترجیح حمل کنیم. شواهد در این‌طرف هم کم نیست. 📙 روایات «مَا لَمْ يَنْطِقُوا بِشَفَةٍ» حرمت را برنمی‌دارد، بلکه می‌گوید اذا ظهر اثر الحسد خود حسد حرام می‌شود نه اظهار آن. این نکته دقیقی است و در کتاب جامع السعادات این موضوع تفکیک شده است. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23111 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در حوزه زندگی زنان کاملا استثنایی است 🔰 خانم فریبا علاسوند در نشست علمی مطرح کرد؛ 📚 مهمترین هدف و مقصد دیانت در تاریخ، تحول فرهنگی است که این مبحث فرهنگی منجر به تحول در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌شود. 📚 در تاریخ اسلام مشخص می‌شود که زن‌ها غایب نیستند، بلکه عضو مهم و موثر هستند؛ در خاندان اهل‌بیت(ع) نیز شاهد نقش آفرینی زنان و دختران هستیم. 📚 اگر تاریخ را نگاه کنیم می‌بینیم با وجود این‌که نگاه زن ستیزانه را به اسلام بستند، اما عالمان دین هیچ گاه از عالم شدن زنان نگران نبودند. 📚 در دیدگاه حضرت امام(ره)، زنان ضمن این‌که وظایف مادری، همسری و فرزندپروری بر عهده دارند، اما به موازات آن و همسنگ آن وظایف اجتماعی و فرهنگی نیز دارند. 📚 منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در حوزه زندگی زنان، پیشرفته و کاملا استثنایی است، ایشان معتقدند که در حوزه خانگی فقط بحث لطافت جسمی مطرح نیست، بلکه لطافت کارکردی است. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23097 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📙 از اصلی‎ترین عواملی که برای نقشه تربیت، ضمانت اجرایی می‎آورد، علم به اندازه‎ها است ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ولدی در درس گفتار «مبانی رشد و تربیت اسلامی»: 🔹 کسی می‎تواند ادعا نماید که نقشه تربیت را برای انسان‎ها طراحی می‎کند که در همه ابعاد علم به اندازه‎ها داشته باشد. 🔹 علم به قدر و اندازه‎ها به دست جاعل آن است، خداوند قدر و اندازه اشیاء را جعل نموده و هیچ کسی به غیر از وی علم به تقدیر و اندازه‎ها ندارد؛ چرا که جاعل آن خداوند است. علم به اندازه‎ها از طریق وحی به انسان منتقل شده است. 🔹 یکی از اصلی‎ترین عواملی که برای نقشه تربیت، ضمانت اجرایی می‎آورد، علم به اندازه‎ها می‎باشد و کسی که علم به اندازه‎ها نداشته باشد نمی‎تواند اجرای نقشه تربیتی‎اش را ضمانت کند. 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23101 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 طرح نظام حکومتی از ابتدا در اسلام بوده است 🔰 استاد سید علی اکبر حائری در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 🔹 مهمترین بحث فقه حکومتی در نجف، در دوران معاصر که ما آن را قبل از هجرت به ایران درک کردیم، بحث مرحوم امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بود. در آن ایام امام در نجف ساکن بودند و بحث ولایت فقیه را مطرح کرده و مفصل درباره آن بحث کردند. 🔹 شهید صدر کسی بود که جمهوری اسلامی را به شکل خیلی قوی و نیرومند کمک کرد و تأیید کرد و خودش را در معرض خطر قرار داد. ایشان حتی برای آن سری از رفقا –شاگردان و دوستان شهید صدر- که هجرت کرده بودند به ایران نامه نوشت که عبارتی از آن شهرت یافته است به این مضمون که «ذوبوا فی الإمام الخمینی» ذوب شوید در امام خمینی «بقدر ما ذاب هو فی الإسلام». 🔹 گفته می‌شود که بعد از پیروزی انقلاب مرحوم آقای خوئی غیر علنی و برای بعضی از خصوصی‌ها گفته بوده که من همیشه برای آقای خمینی دعا می‌کنم. ایشان از تشکیل جمهوری اسلامی خوشحال بوده ولی علنی چیزی اظهار نمی‌کرد. نمی‌توانست اظهار کند یا تقیه می‌کرد و یا به هر دلیل دیگر. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23155 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📙 کتاب «بررسی فقهی مسئله تلقیح مصنوعی» منتشر شد 📚 کتاب «بررسی فقهی مسئله تلقیح مصنوعی» بخشی از سلسله دروس خارج فقه مسائل مستحدثه حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی است که در موضوع تلقیح مصنوعی و براساس کتاب شریف تحریر الوسیله مرحوم امام خمینی(ره) ارائه شده و در واقع شرحی مبسوط بر فتاوا و مبانی فقهی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است که از ویژگی‌های مهم و ممتاز این اثر می‌باشد. 📚 در کتاب «بررسی فقهی مسئله تلقیح مصنوعی» حکم لوازم حرام تلقیح مانند نظر به اجنبیه، استمناء، ادخال نطفه در رحم اجنبیه و باردار شدن زنان باکره بررسی شده است. 📚 همچنین در این کتاب، حکم فرزند متولد شده از روش‌های باروری مصنوعی به تفصیل بررسی و تحقیق شده و در بخشی از اثر مزبور برخی از قواعد فقهیه مرتبط مانند قاعده فراش و قاعده احتیاط در فروج مورد بحث قرار گرفته است. 📚 بررسی حکم ارث در موارد تلقیح مصنوعی، رحم اجاره ای، فریز کردن نطفه و تخمک نیز در این کتاب مطرح شده است. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23151 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 قرآن جایگاه زن را از نظر بینشی، رفتاری و اجتماعی ارتقاء داد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور: ✅ زنان در دوران جاهلیت به عنوان وبال جان زندگی اجتماعی قلمداد می‌شدند و بر این اساس ارزش اجتماعی نداشتند و در تصمیمات اصلی نیز به هیچ وجه دخالتی داده نمی‌شدند. ✅ در چنین اجتماعی بود که قرآن نازل شد، پیامبر عزیز ما ظهور کرد و خدای متعال اراده‌اش را از طریق پیغمبر اسلام و از طریق قرآن ظهور داد و جایگاه اصلی زنان را معرفی فرمود. ✅ وقتی در زندگی اجتماعی زن جایگاه مناسب را ندارد، خداوند قیوم است که زندگی زنان را، جایگاه زنان را، ارتقاء دهد، چنان که مردان وظیفه دارند زندگی زنان را برپا کنند. ✅ «الرجال قوّامون علی النساء» یعنی وظیفه دارند تا برپا کنند زندگی زنان را، اسباب آرامشان را فراهم کنند، اسباب زندگی با نشاط‌شان را فراهم کنند و به قدر توانشان برای رفع حوائج زنان فکر کنند. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22923 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 عدم وجوب پوشش برخی از اعضای بدن، دلیلی بر جواز نگاه بر آن‌ها نیست 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی در درس گفتار «بررسی ادله حجاب در روایات»: 📝 برخی معتقدند وقتی نگاه به برخی از اعضای زنان جایز باشد به دلالت عرفی ملازمه وجود دارد که پس پوشش آن اعضا لازم و واجب نیست، ولی بر عکس، این قضیه صادق نیست. یعنی اگر پوشش برخی اعضا واجب نباشد، ملازمه نیست که نگاه به آن جایز باشد. 📝 درباره دیدگاهی که می‌گوید ملازمه‌ای که بین جواز نگاه به برخی از اعضاء زنان وجود دارد پس پوشش آن لازم نیست، روایات معارضی وجود دارد که با وجود این روایات معارض نمی‌شود نتیجه گرفت برخی از اعضای بدن زنان پوشش لازم نیست. 📝 روایات معارض بیان می‌دارند که هیچ نوع نگاهی با قصد جایز نمی‌باشد. این روایات در سه دسته کلی تقسیم می‌شوند. 🔹 دسته اول: روایات عام هست که هر نوع نگاهی جایز نیست. 🔹 دسته دوم: روایات ناظر به نگاه اول و نگاه دوم هستند. 🔹 دسته سوم: روایات مخصوص جلسه خواستگاری هستند که نگاه به وجه و کفین را در جلسه خواستگاری جایز می‌دانند. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22905 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 ولایت تفویض باید در چارچوب دستورات ولایت عامه قرار گیرد 🔻 آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج فقه نظام سیاسی تصریح کرد؛ 🔹 ولایت تفویض باید در چارچوب دستورات ولایت عامه قرار گیرد. منتها دستورات ولایت عام نسبت به ولایت تفویض دستورات کلی است. در امور جزئیه، تفاصیل و... اختیار به ولی خاص سپرده می‌شود. 🔹 شاید در تاریخ اسلام منشوری که در آن ولایت تفویض به خوبی ارائه شده باشد، همچون عهدنامه مالک اشتر نباشد. 🔹 همیشه در ولایت‌های تفویضی شرایط علم، عدل و کفایت وجود دارد. به همین دلیل هیچگاه اهل‌بیت(ع) ولایت تفویضی را به فرد فاسق نسپرده‌اند. 🔹 در ولایت تنفیذ عدالت شرط نیست بلکه در آن علم و توانایی بر انجام مأموریت شرط هست. به همین دلیل گاهی ولایت تنفیذ به فاسق هم سپرده شده است. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23164 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 چهار ویژگی روش تفسیر موضوعی شهید صدر 💢 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید بهمنی در نشست «ویژگی‌های روش تفسیر موضوعی شهید صدر»: 📙 شهید محمد باقر صدر نخستین عالم جهان شیعه است که در اواخر عمر روش نظریه‌پردازی قرآن بنیان یا روش تفسیر موضوعی را سامان داد. در نگاه ایشان هدف تفسیر موضوعی دستیابی به نظریه است که برتری این شهید بزرگوار در تفسیر است. 📙 علامه شهید محمد باقر صدر به دنبال شناسایی مسائل مهم بشر و ارائه آن‌ها به ساحت قرآن بود. تا به حال هیچ تفسیری نیافته‌ام که در عرض تفسیر موضوعی شهید صدر قرار گیرد. یعنی ظرفیت فوق‌العاده روش تفسیر موضوعی شهید صدر تمام روش‌های معتبر را در درون و هاضمه خود قرار می‌دهد. 📙 نخستین ویژگی از چهار ویژگی اصلی روش تفسیر موضوعی شهید صدر این است که هدف این تفسیر رسیدن به نظریه‌پردازی است؛ دوم اینکه این نظریه‌پردازی ناظر به مسائل کل بشر است و در نتیجه به تعبیر خود ایشان، به حقایق کبری می‌رسد؛ ویژگی سوم این است که ایشان کل نگر است و در مقابل هر نوع تفسیر جزء نگر قرار دارد؛ چهارم اینکه عصری است یعنی مطابق با مسائل عصر خود با قرآن تعامل می‌کند. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23160 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📙 فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی 📚 دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی داد. 💻 کسب اطلاعات بیشتر: http://www.pazhuhesh.ir/ ☎️ شماره تماس: 09367568800 و 025- 32135555 و 59 و 60 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 ثبت‌نام دومین مدرسه حقوق پارلمانی 💢 ثبت‌نام دومین مدرسه حقوق پارلمانی با عنوان «ظرفیت‌ها و چالش‌های استفاده از فقه در تقنین» تا ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری تمدید شد. 💻 ثبت‌نام: www.cmirq.ir ☎️ کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۸۴۱۹۹۰ 📖 گفتنی است؛ دومین مدرسه حقوق پارلمانی با عنوان «ظرفیت‌ها و چالش‌های استفاده از فقه در تقنین» از تاریخ ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت ماه به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری آموزش‌های کاربردی و مهارتی در حوزه 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 سخنرانی مهم رهبر معظم انقلاب در روز قدس 📝 عرضه آثار حضرت آیت‌الله مظاهری در نمایشگاه مجازی قرآن 📝 اندیشه اسلامی و معرفت قرآنی، تمدن ساز است 📝 برگزاری آموزش‌های کاربردی و مهارتی در حوزه 📝 تمدید مهلت شرکت در جشنواره علامه حلی 📝 تمدید ثبت نام دومین مدرسه حقوق پارلمانی تا ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری 📝 پنجمین دوره‌ آموزشی آشنایی با منظومه فکری رهبر انقلاب برگزار می‌شود 📝 از ۲۰ کتاب درسی حدیثی دانشگاه قرآن و حدیث رونمایی شد 📝 نرم‌افزار نهج‌البلاغه همراه در قم رونمایی شد 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23174 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اشکالات بنایی و مبنایی نظریه وجوب تشکیل نهاد قانون‌گذاری بر اساس آیه «و شاورهم فی الامر» 🔰 آیت‌الله محمدعلی مدرسی‌ یزدی در درس خارج «فقه قانون‌گذاری»: 📚 برخی ادعا کرده‌اند آیه «و شاورهم فی الامر» و مانند آن، بر اساس نظریه‌ی «وضع لفظ برای روح معنا»، دلالت بر وجوب تشکیل نهاد قانون‌گذاری آن هم به صورت انتخابی(شبیه پارلمان‌های متداول در غرب) دارد. 🔻 اشکالات بنایی 🔹 اولاً: باید توجه داشت معنای لغوی غیر از «ظهور» در کلام است. مهم برای ما ظهور کلام است. بنابراین زمانی استدلال به آیه شوری تمام است که اثبات شود آیه، ظهور در معنای مورد ادعا(در زمان نزول) هم داشته باشد. 🔹 ثانیاً: حتی اگر بپذیریم واژه مشاوره ظاهر در همان معنای لغوی است و از معنای لغوی هم روح آن مد نظر است، نهایت چیزی که از آن استفاده می‌شود عبارت است از: کمک گیری از نظر دیگران برای روشن شدن واقعیت. 🔹 ثالثاً: امر به مشاوره، امر به پذیرش نظر مشاور در هر صورت(چه حق و چه غیر حق) نیست و چنین لازمه‌ای ندارد. 🔹 رابعاً: مصوبات مجلس اینطور نیست که حالت مشورت‌دهی داشته باشد، بلکه قانونی است که در بسیاری از موارد حالت آمره دارد و الزام ایجاد می‌کند، هر چند دولت(نهاد اجرا) آن را نادرست بداند و مخالف مفاد آن باشد. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23168 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اندیشه اسلامی و معرفت قرآنی، تمدن ساز است 🔰 آیت‌الله علیرضا اعرافی در نشست «قرآن کتاب تمدن ساز» تأکید کرد؛ 📚 وقتی از حیات و زندگی تمدنی صحبت می‌کنیم، سه لایه مهم را باید مورد توجه قرار دهیم. لایه اول، ظهورات و بروزات خارجی یک تمدن است. لایه دوم، علوم و دانش‌های آن است و لایه سوم تفکر عقلانی و رویکردهای معرفتی، فلسفی و فکری آن است. 📚 وقتی به منابع دینی و آموزه‌های قرآن رجوع می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در هر سه لایه البته با تفاوت‌هایی، اندیشه دینی و نگاه تمدنی وجود دارد و بر این اساس می‌توان اسلام را به عنوان دین تمدنی تعریف نمود. 📚 تمدن اسلام آن تمدن وسط، جامع و حاوی اندیشه‌ای است که به همه پراکندگی‌های بشر سامان می‌دهد. 📚 البته ما معتقدیم تمدن عملی که در اسلام شکل گرفته، آن چنان خالص نبوده چون زوایای انحرافی در آن ظهور یافته است، اما در عرصه عمل نیز چند قرن شاهد یک تمدن بزرگ در پرتوی همین آیات قرآن و آموزه‌های اسلامی بوده‌ایم که در زمینه ابتکارات و اختراعات و دانش بشری، دستاوردهای چشمگیری به همراه داشته است. 📚 ما در عصر جدید از پرتوی انقلاب اسلامی آن چه باید دنبال کنیم تمدن نوینی بر پایه اندیشه تمدنی اسلام است که نسبت به تمدن‌های دیگر نه خشن و متعصب در نفی است و نه این‌که دریچه انفعال را به روی خود باز می‌کند. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23148 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 فردی که مرتکب فعل حرامی شده و پشیمان است را نمی‌توان از عدالت خارج دانست 🔰 آیت‌الله مهدی مروارید در درس خارج «ادله عدالت مرجع تقلید» تصریح کرد؛ 💢 عدالت عبارت است از یک استقامت عملی. معنای عرفی و متشرعی همین است که در مقام عمل، اعمال فرد در صراط مستقیم است و انحراف ندارد. 💢 شخصی که در ظاهر اعمالش منظم است، اما انگیزه قلبی ندارد، در عرف متشرعه وی را نمی‌توانیم عادل بدانیم. 💢 استقامت عملی باید استمرار داشته باشد و استمرار زمانی اتفاق می‌افتد که یک منشاء قلبی داشته باشد. 💢 اگر فردی استقامت عملی دارد، اما به دلیل غلبه قوه غضبیه یا... مرتکب فعل حرامی شود، اما از فعل خویش پشیمان شود و به استقامت عملی خویش بازگردد، دلیلی بر خروج از عدالت وی نیست. ✅ متن کامل: http://meftaah.com/?p=23188 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 راهکار خروج از معامله دین به دین، تغییر در مفاد برخی قراردادهای بورس 📖 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج فقه بورس عنوان کرد؛ 🔹 کسانی که در بورس فعالیت دارند به خصوص قانون‌گذاران بورس، دقت در جعل قوانین داشته باشند. گاهی معاملات در تسویه نقدی دین به دین است که بدون شک حرمت دارد؛ ولی گاهی دین به دین نیست؛ از معامله، دینی به وجود آمده و تسویه نقدی هیچ اشکالی ندارد. 🔹 یکی از راه حل‌ها صلح است؛ متخصصین بورس برخی مفاد قراردادها را عوض کنند و تعهدهای طرفین را به هبه معوضه یا صلح به صلح تبدیل کنند؛ چون صلح کالی به کالی، اشکال ندارد؛ آن که اشکال دارد، بیع دین به دین است؛ دین به دین را نگویند معامله می‌کنیم؛ بگویند مصالحه می‌کنیم. 🔹 قراردادهای آتی در بورس، سررسید مشخص دارند که معاملات مختلفی به صورت فیزیکی یا غیر فیزیکی بر آن انجام می‌شود؛ مثلا از شرکتی سهامی می‌خرد؛ باید تحویل بگیرد، ولی روزانه تسویه حساب می‌کنند؛ اشکالی ندارد. ولی اگر کالی به کالی باشد، اشکال دارد. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23144 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com