بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فاطر
آیه 28
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَلِكَ إِنَّمَا يَخْشَي اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ (28)
ترجمه
و همچنين از مردم و جنبنده ها و چهار پايان به رنگ هاى گوناگون (آفريديم)؛ از ميان بندگان او تنها دانشمندان (ربّانى) خشيت الهى دارند، بى شك خداوند، عزيز و آمرزنده است.
نکته ها:
«أنعام» جمع «نَعَم» به معناى شتر است ولى به گاو و گوسفند نيز گفته مى شود. گرچه كلمه «دوابّ» كه به معناى جنبنده است شامل آنها مى شود ولى بدليل اهميّت و نياز شديد انسان به اين سه حيوان نامشان جدا آمده است.
«خشيت» ترس همراه با تعظيم و برخاسته از علم و آگاهى است.
امام صادق عليه السلام فرمودند: «عالم، كسى است كه رفتارش، گفتارش را تصديق كند و گرنه عالم نيست».(572)
اين آيه مى فرمايد: علم سبب خشيت الهى است و آيه 28 همين سوره مى فرمايد: خشيت الهى، سبب پندپذيرى از انبيا است. پس نتيجه مى گيريم كه علم بايد سبب هشدارپذيرى شود. بنابراين اگر ديديم كه دانشمندان پندپذير نيستند ولى عوام هشدار پذيرند، بايد بگوئيم علمى كه در قرآن مطرح است غير از اصطلاح روز است، بلكه مراد از علم دريافت حقيقت و داشتن نورانيّت و بصيرت و حكمت است و دانشمندان بى تقوى، در آئينه قرآن جاهلند؛ جهل به عظمت پروردگار، جهل به رسالت و تكليف در دنيا، جهل به هدف آفرينش، جهل به سرنوشت و قيامت.
در كنار حرم امام رضاعليه السلام خدمت علامه ى طباطبايى قدس سره رسيدم و عرض كردم: من در سال هاى اول تحصيلم همين كه مشغول نماز مى شدم، حالت گريه و خشوع داشتم، ولى اكنون كه با سواد شده ام در نماز غافلم، پس آيه «انّما يخشى اللّه من عباده العلماء» چه مى گويد؟ ايشان فرمود: علمى كه شما داريد، يك سرى اطلاعات و محفوظات است، اگر علم واقعى بود، عبوديّت تو بيش تر مى شد.
572) كافى، ج 1، ص 36.
پیامها :
- اختلاف رنگ انسان ها و حيوانات، يكى از نشانه هاى قدرت و عظمت الهى است. «و من النّاس... مختلف الوانه»
- در امور جسمى و مادّى، انسان در رديف ديگر موجودات است. «و من النّاس و الدّوابّ و الانعام»
- علم و آگاهى بر اسرار هستى، زمينه رسيدن به خشيت الهى است. «انّما يخشى اللّه... العلماء»
- دانشمندان بى تقوا، به علم واقعى نرسيده اند. «انّما يخشى اللّه من عباده العلماء»
- اهل عبادت بسيار است، امّا تنها عالمان به مقام خشيت مى رسند. «انّما يخشى اللّه من عباده العلماء»
🌹الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علی ابن ابیطالب وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
ذکر روز جمعه:
اللهم صل علی محمد و ال محمد
(خدایا رحمت فرست بر محمد و خاندان محمد)
ذکر روز جمعه به اسم امام زمان (عج) است. روایت شده که در این روز زیارت امام زمان (عج) خوانده شود. ذکر روز جمعه باعث عزیز شدن می شود.
سلام صبح جمعه دوستان منتظر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف به خیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری موفق و مؤید باشید
ان شاءالله به امید تعجیل در ظهور آقا و مولایمان حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نماز جمعه را با شکوه برگزار کنیم
التماس دعا
هجرت رسول اکرم صلّي الله عليه و آله از مکه به مدینه
هجرت به مدینه، مهاجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و مسلمانان از مکه به یثرب (مدینه) در آخر سال سیزدهم و ابتدای سال چهاردم بعثت است. علت اصلی مهاجرت مسلمانان به یثرب، فشار و آزارهای مشرکان مکه و بیعت عقبه اهالی یثرب با پيامبر صلی الله علیه و آله برای دفاع از مسلمانان در صورت هجرت ایشان به این شهر بود.
پس از بیعت عقبه و بازگشتن هفتاد و پنج نفر اصحاب بیعت دوم عقبه به مدینه و آگاه شدن قریش از دعوت و بیعتی که اوس و خزرج با رسول خدا صلی الله علیه و آله انجام دادهاند، سختگیری قریش نسبت به مسلمانان شدت یافت به گونهای که زندگی در مکه برای مسلمانان بسیار سخت شد، تا آنکه از رسول خدا اذن هجرت خواستند و رسول خدا به آنان فرمود رهسپار مدینه شوند و نزد برادران انصار خود روند و به آنان گفت: «خدای عزّ و جلّ برای شما برادرانی و محلّ امنی در آنجا قرار داده است».
بنابر روایات، مسلمانان دسته دسته، رهسپار مدینه شدند و رسول خدا به انتظار اذن خدا در مکه باقی ماند. هجرت مسلمانان به مدینه از ذی الحجّه سال سیزدهم بعثت آغاز شد.
رسول خدا در شب اول ربیع الاول رهسپار غار ثور شد و ابوبکر بن ابوقحافه نیز با وی همراه گشت و پس از سه روز که در غار ثور ماندند، در شب چهارم ربیع الاول راه مدینه را در پیش گرفتند.
قریش پس از آنکه در نقشه خود ناکام ماندند، کوشیدند پيامبر صلی الله علیه و آله را پیش از آن که به مدینه برسد بیابند و بکشند. از این رو، رد او را گرفتند تا به غار ثور رسیدند. یکی از آنان گفت: از اینجا عبور نکردهاند یا این که به آسمان عروج کردهاند و یا در زمین فرو رفتهاند.
بنابر برخی نقلها، خداوند عنکبوتی را مأمور کرد تا با تارهای خود، درِ غار را ببندد. وقتی تعقیبکنندگان تارها را دیدند، به این نتیجه رسیدند که کسی وارد غار نشده است و بدین ترتیب دست از تعقیب کشیدند.
هدایت شده از کانالرسمیمسجدامامحسینعلیهالسلامشهرجدیدپرند
#کمک_مومنانه
#امور_اجتماعی
#مسجد_امام_حسین_علیه_السلام
تهیه و بسته بندی ۲۰۰ بسته معیشتی به همت واحد امور اجتماعی مسجد امام حسین عليهالسلام و توزیع بین خانواده های تحت پوشش
لازم به ذکر است که هزینه تهیه این اقلام بصورت نسیه بوده است و جهت سهیم شدن در هزینه ها و تسویه بدهی های این امر خداپسندانه به یاری شما شهروندان محترم نیازمندیم.
شماره کارت جهت واریز کمک های نقدی:
5892101330535853
بنام کوثری نیا
۰۹۱۲۵۹۶۴۶۵۵ (برادر صالح کوتاه جهت هماهنگی واریزی ها)
@mehoseinp
🔹 اقامه نماز جمعه این هفته مورخ ۱۶مهر ماه ۱۴۰۰ در مسجد جامع امام علی علیهالسلام برگزار خواهد گردید.
🔹سخنران قبل خطبه این هفته نماز جمعه شهر پرند مسئول محترم دادگستری شهرستان رباطکریم جناب آقای قویدل
⭕️ضمنا وسیله ایاب و ذهاب مقابل مساجد جهت انتقال نمازگزاران فراهم گردیده است.
⭕️ساعت شروع مراسم ۱۱ صبح روز جمعه
⭕️ساعت حرکت این هفته اتوبوسها از مساجد:
🔶اتوبوس اول:
🔺ساعت ۱۰:۳۰مسجد حضرت زینب سلام الله علیها
🔺ساعت ۱۰:۴۵ مسجد امام صادق علیهالسلام
🔺۱۰:۵۵ مسجد حضرت فاطمه الزهرا سلامالله علیها
🔶اتوبوس دوم:
🔺 ساعت ۱۰:۳۰ مسجد حضرت کوثر سلاماللهعلیها
🔺 ساعت ۱۰:۴۵مسجد امام زمان عجل الله تعالی فرجه
🔶اتوبوس سوم:
🔺ساعت ۱۰:۳۰ مسجد امام رضا علیه السلام
🔺ساعت ۱۰:۴۵ مسجد امام جواد علیهالسلام
🔶روابط عمومی دفتر امام جمعه شهر پرند
#پرند_فوری
🆔 @parand_fori
‼️برطرف شدن عذر بعد از وضوی جبیره ای
🔷س ۵۶۷۰: اگر وظیفه شخصی وضو یا غسل جبیره ای باشد، و آن را انجام دهد، سپس عذر وی در وقت نماز برطرف شود، آیا إعاده ی نمازِ خوانده شده لازم است؟
✅ج: وقتی عذر صاحب جبیره برطرف می شود، اعادۀ نمازهائی که خوانده است، واجب نیست
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
کتاب مشکوة مجموعه ای از احادیث موضوعی است که از سایت شهید آوینی گرفته شده است.
بمنظور استفاده دوستان همراه از این احادیث در زندگانی هرشب موردی از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
مصالح اجتماعی، گذشت
حدیث (13) پيامبر صلى الله عليه و آله :
ألا اُخبِرُكُم بِاَشبَهِكُم بى؟ قَالوا: بَلى يا رَسولَ اللّهِ. قالَ: اَحسَنُكُم خُلقا وَ اَليَنُكُم كَنَفا وَ اَبَرُّكُم بِقَرَابَتِهِ وَ اَشَدُّكُم حُبّا لاِخوانِهِ فى دينِهِ وَ اَصبَرُكُم عَلَى الحَقِّ وَ اَكظَمُكُم لِلغَيظِ وَ اَحسَنُكُم عَفوا وَ اَشَدُّكُم مِن نَفسِهِ اِنصافا فِى الرِّضا وَ الغَضَبِ؛
آيا شما را از شبيه ترينتان به خودم با خبر نسازم؟
گفتند: آرى اى رسول خدا! فرمودند:
هر كس خوش اخلاقتر، نرمخوتر، به خويشانش نيكوكارتر،
نسبت به برادران دينى اش دوستدارتر،
بر حق شكيباتر، خشم را فروخورنده تر و با گذشت تر
و در خرسندى و خشم با انصاف تر باشد.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 240 و 241 ، ح 35