مروری بر یکی دیگر از نامه های حضرت امام علی علیه السلام (31)
از وصیت هاى آن حضرت است
به حضرت مجتبى علیه السّلام (یا محمّد حنفیّه) که در سرزمین حاضرین به هنگام بازگشت از صفّین نوشته
(قسمت آخر )
درباره زنان
از مشورت با زنان اجتناب کن، زیرا رأیشان ضعیف، و عزمشان سست است.
با پوششى که بر آنان قرار مى دهى دیده آنان را از دیدن مردمان بازدار، زیرا سختى حجابْ آنان را
پاک تر نگاه مى دارد، و بیرون رفتن زنان از خانه بدتر از این نیست که افراد غیرمطمئن را بر آنان
درآورى، و اگر بتوانى چنان کن که غیر تو را نشناسند. امورى که درخور
توان زنان نیست به دستشان مسپار، زیرا زن گلى است ظریف نه خادم و کارپرداز.
احترامش را در حدّ خودش مراعات کن، و او را به طمع میانجى گرى در حق غیر مینداز. آنجا که
جاى غیرت نیست از غیرت بپرهیز، چرا که این روش افراطى سالم را به
بیمارى، و پاکدامن را به آلودگى دچار مى کند. براى هریک از خدمتگزارانت کارى مربوط به او قرار ده
و او را نسبت به همان کاربازخواست نما،که این کارآنها رابهتر وامى دارد تا در خدمتت کار را به یکدیگروانگذارند.
اقوامت را احترام کن، زیرا آنان بال تواَند که با آن پرواز مى کنى، و ریشه تواَند که به آن
بازمى گردى، و نیروى تواَند که به وسیله آنان به دشمن حمله مى برى. دین و دنیایت را به خدا مى سپارم،
و از او بهترین سرنوشت را براى تو در امروز و فردا و دنیا و آخرت درخواست مى کنم.
والسّـــلام .
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره هود
آيه 119
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَكُـلاًّ نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَاء الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ وَجَاءكَ فِي هَـذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَي لِلْمُؤْمِنِينَ
ترجمه :
و هر يك از سرگذشت انبياى (قبلى)، كه براى تو بازگو كرديم، چيزى است كه دلت را بدان محكم گردانيم، و در اين (اخبار)، براى تو حقايق و براى اهل ايمان، پند و تذكّرى آمده است.
پیامها:
- نقل بخش هاى مهم تاريخ و آگاهى دادن به آن، يكى از شيوه هاى تربيتى است. «نقُص عليك من انباء الرسل»
- بيان سرگذشت انبياعليهم السلام بار تربيتى دارد و كلمه و نكته اى از آن بى دليل نيست.«كلّاً»
- داستان هاى قرآنى، برگزيده اى از سرگذشت زندگانى انبياعليهم السلام است.«نقصّ عليك من انباء الرّسل»
- داستان هاى قرآنى هدفدار است، نه وسيله سرگرمى و يا اغفال.«نقصّ عليك... ما نثبّت»
- در نقل داستان بايد آن فرازهايى مورد توجّه قرار گيرد كه داراى بار ارزشى است. «ما نثبّت»
- بهترين داستان آن است كه مايه ى آرامش خاطر باشد.«ما نثبّت به فؤادك»
- آرام بخش دلها خداوند است. «نثبّت به فؤادك»
- انبياعليهم السلام نيز به تقويت روحيّه نياز دارند.«نثبّت به فؤادك»
- هرگز با باطل آرامش واقعى و دائمى صورت نمى گيرد. «نثبّت به فؤادك و جائك فى هذه الحق»
- يك مُبلّغ، زمانى در تبليغ و موعظه خود موفق است كه از ثبات و اطمينان كامل برخوردار باشد.«نثبت به فؤادك»
- همه ى داستان هاى قرآنى حقيقت دارد و با نوعى برهان و دليلِ قابل قبول همراه است. «الحقّ»
- در تبليغ بايد ابتدا آرامش خاطر، بعد كلام مستدلّ و سپس موعظه باشد. «فؤادك، حق، موعظه»
- بهترين شيوه هاى تربيتى، تنها در مورد انسان هاى آماده كارساز است. «ذكرى للمؤمنين»
آیات 120 و 121
وَقُل لِّلَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ اعْمَلُواْ عَلَي مَكَانَتِكُمْ إِنَّا عَامِلُونَ
وَانتَظِرُوا إِنَّا مُنتَظِرُونَ
ترجمه :
و به كسانى كه ايمان نمى آورند بگو: هر چه در توان داريد انجام دهيد، ما نيز انجام مى دهيم.
و شما در انتظار باشيد، ما هم منتظريم.
پیامها:
- ابلاغ تهديدو بشارت، وظيفه ى انبياست. «قل»
- انسان آزاد است و انبياعليهم السلام نيز بر او تحميلى ندارند.«اعملوا على مكانتكم»
- كسى كه موعظه پذير نيست و تذكّر به حال او سودى ندارد، بايد تهديد شود. «اعملوا على مكانتكم»
- مبلّغ بايد به راه وهدف خود، ايمان كامل داشته باشد.«انّا عاملون ، انّا منتظرون»
- در تبليغ بايد با هر كسى به تناسب عقل و فهم خود او سخن گفت، با افراد لجوج و عنود، با قهر و تهديد. «انتظروا»
- فرجامى نيكو در انتظار پيامبر و مؤمنان است. «انّا منتظرون»
حدیث (1) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
مِن سَعادَةِ المَرءِ المُسلِمِ الزَّوجَةُ الصّالِحَةُ وَالمَسكَنُ الواسِعُ وَالمَركَبُ البَهىُّ وَالوَلَدُ الصّالِحُ؛
از خوشبختى مرد مسلمان،
داشتن همسرى شايسته،
خانه اى بزرگ،
وسيله اى راحت براى سوارى
و فرزندى خوب است.
بحارالأنوار(ط-بیروت) ج73، ص155
ذکر روز جمعه : اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
سلام صبح جمعه دوستان منتظر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف به خیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری موفق و مؤید باشید
التماس دعا نماز جمعه را با شکوه برگزار کنیم
سوره جمعه آیه 9
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
ﺍﻯ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ! ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻧﺪﺍ ﺩﻫﻨﺪ ،
ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺫﻛﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺸﺘﺎﺑﻴﺪ ،
ﻭ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻴﺪ .
ﻛﻪ ﺍﻳﻦ [ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺗﺮﻙ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ] ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ [ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ] ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻰ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ .(9)
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️ممانعت میزبان از روزه مستحبی میهمان
🔷س 821: اگر میزبان به مهمان اجازه ی روزه ی مستحبی ندهد و میهمان دوست داشته باشد در آن روز روزه بگیرد، اگر به خاطر عدم اذن میزبان روزه نگیرد، آیا ثواب روزه ی آن روز را می برد؟
✅ج: روزه مستحبی گرفتن میهمان بدون اذن یا با نهی میزبان مکروه است و در صورتی که مهمان روزه بگیرد و میزبان او را دعوت به غذا کند، قبول دعوت مؤمن در حال روزه مستحبّی، شرعاً امری پسندیده است و خوردن غذا به دعوت برادر مؤمن هر چند روزه را باطل می کند، ولی او را از اجر و ثواب روزه محروم نمی سازد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
مروری بر یکی دیگر از نامه های حضرت امام علی علیه السلام (32)
از نامه هاى آن حضرت است
بـه معـاویه
جمعیت زیادى از مردم را هلاک نمودى، آنان را به گمراهیت فریفتى، و در موج دو رویى
خود انداختى، تاریکى ها آنان را پوشانده، و شبهه ها آنان را به تلاطم افکنده، پس از راه حق
منحرف شدند، به گذشته جاهلى برگشتند، به حقیقت پشت کردند
و تکیه بر حسب و نسب نمودند، جز گروهى از بینایان که از مسیر بازگشتند، که پس از شناخت تو
از تو جدا شدند، و از یارى تو به سوى حق گریختند، زیرا آنان را به کارى دشوار
واداشتى، و از راه راست منحرف نمودى. اى معاویه، درباره خود از خدا پروا کن،
و عنانت را از دست شیطان به در آر، که دنیا از تو جدا گشته، و آخرت به تو
نزدیک شـده. والسلام.
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره هود
آيه 123
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَلِلّهِ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَإِلَيْهِ يُرْجَعُ الأَمْرُ كُلُّهُ فَاعْبُدْهُ وَتَوَكَّلْ عَلَيْهِ وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
ترجمه :
و نهان آسمان و زمين تنها براى خداوند است و تمام امور به او باز گردانده مى شود، پس بنده ى او باش (و تنها او را پرستش كن) و بر او توكّل نماى و پروردگارت از عملكرد شما غافل نيست.
نکته ها:
علم غيب، به طور مطلق مخصوص خداوند است، امّا به اذن و اراده ى الهى، پيامبران نيز از علم غيب برخوردارند. «عالم الغيب فلايظهر على غيبه احداً الاّ مَن ارتضى من رسول»(151)
151) جنّ، 26.
پیامها:
- آگاهى از اسرار جهان مخصوص خداوند است. «للّه غيب السموات و الارض»
- زمين و آسمان (تمام هستى)، علاوه بر ظاهر، داراى غيب و نهانى نيز هست. «للّه غيب السموات و الارض»
- مرجع همه چيز او و بازگشت هر چيزى به سوى اوست.«اليه يرجع الامر كله»
- ايمان به غيب، زمينه ساز عبادت وتوكّل بر خداوند است. «للّه غيب... فاعبده»
- هر كس به خداوند توكّل كند، مورد لطف او قرار مى گيرد. «و توكّل عليه و ما ربّك بغافل...»
- آگاهى بر عملكرد انسان، از شئون ربوبيّت خداوند است. «و ما ربّك...»
حدیث (1) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّدَقَةُ عَلى وَجهِها وَاصطِناعُ المَعروفِ وَ بِرُّ الوالِدَينِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَةً وَتَزيدُ فِى العُمرِ وَ تَقى مَصارِعَ السُّوءِ؛
صدقه بجا و نيكوكارى و نيكى به پدر و مادر و صله رحم،
بدبختى را به خوشبختى تبديل و عمر را زياد و از مرگ بد جلوگيرى مى كند.
نهج الفصاحه ص549 ، ح 1869
ذکر روز شنبه : یا رب العالمین
سلام صبح روز شنبه اولین روز هفته بر همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا