‼️سپردن پول به دیگری برای تجارت و دریافت سود ماهانه
🔷س ۶۳۱۳: قصد دارم سرمایه ای را به شخصی بدهم تا با آن کار کند و مبلغ ثابتی، سود ماهانه بدهد، آیا دریافت این سود، حکم ربا را دارد؟
✅ج: اگر #قرض بدهید و شرط کنید که قرض گیرنده هر ماه مقداری سود به شما بپردازد، #قرض_ربوی و حرام است اما اگر #وکالت بدهید، یعنی دریافت کننده را وکیل مطلق کنید که با پول شما برای شما کار کند و مقداری از سودهای حاصل را به شما بپردازد و باقیمانده را برای خود بردارد، اشکال ندارد.
#احکام_معاملات #احکام_ربا
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
انحرافات، اقتصادی
حدیث (3) امام صادق علیه السلام :
لَيْسَ فِيمَا أَصْلَحَ الْبَدَنَ إِسْرَاف ... إِنَّمَا الْإِسْرَافُ فِيمَا أَفْسَدَ الْمَالَ وَ أَضَرَّ بِالْبَدَن
در آنچه بدن را سالم نگه مى دارد اسراف نيست ... بلكه اسراف در چيزهايى است كه مال را از بين ببرد و به بدن صدمه بزند.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 4 ، ص 54 ، ح 10
امروز برنامه ی همه ی ما شرکت در راهپیمایی هستش با حضور حداکثری
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
اینکه آخر هفتستو، خونه نیستیمو،...... . هیچ عذری قابل قبول نیست مگر اینکه واقعاً نشه..!
لطفاً اهتمام داشته باشید به این مسأله که اگه توی این شرایط میدون رو خالی کنیم چه ضربه ایی خواهیم خورد.
در راهپیمایی شرکت می کنیم و از تمام دوستان وآشنایانمون هم تقاضا می کنیم تا برنامه ی اصلی روز جمعه شون شرکت در راهپیمایی باشه.
بحث امنیت ملی مطرحه.. لطفاً جدی بگیریم.
#سیزده_آبان_حضور_حداکثری✊
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره محمد (صل الله عليه و آله و سلم)
آیه 12
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
إِنَّ اللّٰهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ جَنّٰاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهٰارُ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَ يَأْكُلُونَ كَمٰا تَأْكُلُ الْأَنْعٰامُ وَ النّٰارُ مَثْوىً لَهُمْ (١٢)
بى ترديد خدا كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند، در بهشت هايى كه از زير [درختان] آن نهرها جارى است در مى آورد، و در حالى كه كافران همواره سرگرم بهره گيرى از [كالا و لذت هاى زودگذر] دنيايند و مى خورند، همان گونه كه چهارپايان مى خورند و جايگاهشان آتش است
نکته ها:
در اين آيه، خوردن كفّار به خوردن چهارپايان تشبيه شده است و اين شباهت مى تواند از چند جهت باشد، از جمله:
الف) تمام همّت حيوانات رسيدن به غذاست. چنانكه حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «همّها علفها»(28) همّ و غمّ حيوانات رسيدن به خوراك است. كفّار نيز جز كاميابى اراده اى ندارند. «ولم يرد الاّ الحياة الدنيا»(29)
ب) چهارپايان غافلند، كفّار نيز از قيامت و مسئوليّت غافلند. «أولئك كالانعام بل هم أضل أولئك هم الغافلون»(30)
ج) حيوانات، سرچشمه غذا را كه از حلال است يا حرام نمى دانند. بعضى انسان ها نيز فكر حلال و حرام نيستند و به گفته قرآن همين كه به ارث و مال بى زحمتى رسيدند، بدون توجّه به حقوق ديگران در آن تصرّف مى كنند. «و تأكلون التراث أكلاً لمّا»(31)
حضرت على عليه السلام مى فرمايد: كسى كه تمام توانش را در راه شكمش قرار داده، ارزشش همان چيزى است كه از او خارج مى شود.(32)
-----
28) نهج البلاغه، نامه 45.
29) نجم، 29.
30) اعراف، 179.
31) فجر، 19.
32) غررالحكم.
پیامها :
- وارد ساختن مؤمنان به بهشت، جلوه اى از ولايت الهى است. «بانّ اللّه مولى الّذين آمنوا... ان اللّه يدخل»
- اهل ايمان و عمل صالح در مقامى هستند كه خداوند خود عهده دار وارد ساختن آنان به بهشت است. «ان اللّه يدخل...»
- ملاك، پايان كار است وگرنه بهره گيرى هاى مادّى، كم و بيش براى همه هست. «جنّات تجرى... يأكل كما تأكل الانعام»
- براى تشويق به حقّ، از تمايلات طبيعى مردم استفاده كنيد. (انسان به طور طبيعى از باغ و نهر لذّت مى برد) «جنّات تجرى»
- بهره گيرى و كاميابى در چهارچوب مقرّرات الهى جايز است. (آنچه مورد انتقاد قرآن است، كاميابى هاى حيوان گونه است) «يأكلون كما تأكل الانعام»
- شكم پرستى، برجسته ترين نفسانيّات انسان است، زيرا مقام، مال و شهوت، هر چند صباحى به سراغ انسان مى آيد، ولى شكم دائماً مزاحم است. (قرآن در كنار عنوان كاميابى، نام خوردن را جداگانه آورده است.) «يتمتّعون و يأكلون»
- زندگى كفّار، از نظر ماهيّت حيوانى است و از نظر پايان و فرجام، دوزخى. «كما تأكل الانعام و النار مثوى لهم»
- در ارزيابى ها، عاقبت كار را هم به حساب آوريد. «النار مثوى لهم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
ذکر روز جمعه:
اللهم صل علی محمد و ال محمد
(خدایا رحمت فرست بر محمد و خاندان محمد)
ذکر روز جمعه به اسم امام زمان (عج) است. روایت شده که در این روز زیارت امام زمان (عج) خوانده شود. ذکر روز جمعه باعث عزیز شدن می شود.
سلام صبح جمعه دوستان منتظر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف به خیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری موفق و مؤید باشید
ان شاءالله به امید تعجیل در ظهور آقا و مولایمان حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نماز جمعه را با شکوه برگزار کنیم
التماس دعا
‼️هدیه کردن اعضاء بدن
🔷س ۶۳۱۴: اگر فردی وصیّت نماید که بعضی از اعضای بدن او بعد از مردن به بیمارستان یا شخص دیگری هدیه شود، آیا این وصیّت صحیح و اجرای آن واجب است؟
✅ج: صحّت و نفوذ اين قبيل وصايا نسبت به اعضايی که جداکردن آنها از جسد ميت هتک حرمت او محسوب نمیشود، بعيد نيست و عمل به وصيّت در اين موارد مانعی ندارد.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️پوشیدن لباس نامناسب
🔷س ۶۳۲۰: آیا پوشیدن #شلوار های تنگ و پاره و مانتوهای #غیر_متعارف جایز است؟
✅ج: به طور کلی پوشیدن چیزی که از جهت رنگ یا شکل و یا نحوه پوشیدن باعث #جلب_توجه_نامحرم شود و موجب فساد و ارتکاب حرام گردد و همچنین هر آنچه که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب می شوند بهطوری که پوشیدن آنها منجر به ترویج فرهنگ منحطّ غربی شود جایز نیست و تشخیص مصادیق آن به عهده مکلف است.
#احکام_پوشش #احکام_لباس
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
انحرافات، اقتصادی
حدیث (4) امام صادق علیه السلام :
لِلمُسرِفِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: يَشتَرى ما لَيسَ لَهُ وَ يَلبِسُ ما لَيسَ لَهُ و َيَاكُلُ ما لَيسَ لَهُ؛
اسراف كننده سه نشانه دارد:
آنچه در شأنش نيست خريدارى مى كند،
آنچه در شأنش نيست مى پوشد
و آنچه در شأنش نيست مى خورد.
خصال ص 121 ، ح 113 -تفسير نورالثقلين ج1، ص772، ح 313 {شبیه این حدیث در من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 167 ، ح 3624 }