‼️خواندن نماز جمعه به نحو فرادی
🔷س 2336: آیا خواندن نماز جمعه که به صورت جماعت اقامه می شود، به طور فرادی صحیح است؟ بدین معنی که شخصی نماز جمعه را به صورت فرادی در کنار کسانی که آن را به نحو جماعت برگزار می کنند، بخواند.
✅ج: از شرایط صحّت نماز جمعه، این است که به صورت جماعت اقامه شود. نماز جمعه به نحو فرادی صحیح نیست.
#نماز_جمعه
🆔 @resale_ahkam
‼️خواندن نماز ظهر و عصر در اول وقت ظهر جمعه
🔷س 2337: کسی که توانایی رفتن به نماز جمعه را ندارد، آیا می تواند نماز ظهر و عصر را در اوائل وقت بخواند یا این که باید صبر کند تا نماز جمعه تمام شود، و بعد از آن نماز ظهر و عصر را بخواند؟
✅ج: صبر کردن بر او واجب نیست، و می تواند نماز ظهر و عصر را در اول وقت بخواند.
#نماز_جمعه
🆔 @resale_ahkam
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
اخلاق اقتصادی، روزی
حدیث (6) پيامبر صلى الله عليه و آله:
مَنْ أُلْهِمَ الصِّدْقَ فِي كَلَامِهِ وَ الْإِنْصَافَ مِنْ نَفْسِهِ وَ بِرَّ وَالِدَيْهِ وَ وَصَلَ رَحِمَهُ أُنْسِئَ لَهُ فِي أَجَلِهِ وَ وُسِّعَ عَلَيْهِ فِي رِزْقِهِ وَ مُتِّعَ بِعَقْلِهِ وَ لُقِّنَ حُجَّتَهُ وَقْتَ مُسَاءَلَتِه
به هر كس، راستگويى در گفتار،
انصاف در رفتار،
نيكى به والدين و صله رحم الهام شود،
اجلش به تأخير مى افتد،
روزيش زياد مى گردد،
از عقلش بهره مند مى شود
و هنگام سئوال [مأموران الهى] پاسخ لازم به او تلقين مى گردد.
اعلام الدين ص 265
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره قمر
آیات 9 تا 11
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ فَكَذَّبُوا عَبْدَنٰا وَ قٰالُوا مَجْنُونٌ وَ ازْدُجِرَ (٩)
پيش از آنان قوم نوح [و پيامبران] را تكذيب كردند، پس بندۀ ما [نوح] را هم تكذيب كردند و گفتند: ديوانه است، و جن زده اى است [كه آثارى از گزند جن در او مى باشد ]
فَدَعٰا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ (١٠)
پس پروردگارش را خواند كه: من مغلوب شده ام [و از ستم و زورگويى آنان دلتنگم] بنابراين انتقام [مرا از اينان] بگير
فَفَتَحْنٰا أَبْوٰابَ السَّمٰاءِ بِمٰاءٍ مُنْهَمِرٍ (١١)
پس [در پاسخ درخواستش] درهاى آسمان را به آبى بسيار فراوان و ريزان گشوديم،
نکته ها:
كلمه ى «فانتصر» به جاى «فانصر» آمده است، يعنى خداوندا! براى دين خودت مرا يارى كن، نصرت من نصرت راه تو است.(2)
«منهمر» از «همر» به معناى فرو ريختن اشك و آب است.
امام باقرعليه السلام فرمود: حضرت نوح نه صد و پنجاه سال آشكارا و پنهانى مردم را به راه راست دعوت كرد، ولى چون آنان را سركش ديد، دست به دعا برداشت و گفت: «ربّ انّى مغلوب»(3)
در تمام قرآن يك بار كلمه ى مغلوب به كار رفته كه درباره ى حضرت نوح است، چنانكه در ميان سلام هاى الهى بر انبيا نيز فقط يك سلام با جمله ى «فى العالمين» آمده كه آن هم درباره ى حضرت نوح عليه السلام است. «سلام على نوح فى العالمين»(4)
-----
2) مفردات راغب.
3) تفسير نورالثقلين.
4) صافّات، 79.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیامهای آیات 9 تا 11 سوره قمر
- خداوند از پيامبر اسلام دلجوئى مى كند كه نگران نباش، ساير انبيا نيز مشكلات تو را داشته اند. «كذّبت قبلهم قوم نوح»
- مطالعه تاريخ گذشتگان، مايه دلگرمى صبر و مقاومت است. «كذّبت قبلهم»
- آغاز شدن سخن الهى درباره ى اقوام نوح و عاد و ثمود و لوط با جمله ى «كذّبت»، نشانه ى خطر تكذيب است. «كذّبت قبلهم قوم نوح...» و «كذّبت عاد... كذّبت ثمود... كذّبت قوم لوط» كه در آيات بعد خواهد آمد.
- مهم ترين ويژگى پيامبران، عبوديت و بندگى خدا بود. «عبدنا»
- خلافكاران، با تهمت و افتراى به ديگران كار خود را توجيه مى كنند. «كذبوا عبدنا و قالوا مجنون و ازدجر»
- انبيا در اوج گرفتارى به لطف الهى اميدوارند. «فدعا ربّه»
- مغلوب و ضعيف بودن، نشانه ى باطل بودن نيست. «انى مغلوب...»
- دعاى انبيا مستجاب است. «فدعا... ففتحنا ابواب السماء»
- دعا و قطع اميد از مردم، زمينه رهايى و استجابت دعا است. «انى مغلوب... ففتحنا أبواب السّماء»
- عوامل طبيعى همچون ياران الهى هستند. «بماء منهمر»
- مظاهر رحمت، گاهى وسيله عذاب مى شوند. «بماء منهمر»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
صبح جمعه شما منتظران مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف بخیر و شادی، سلامتی و عاقبت بخیری شما را از خداوند متعال مسئلت می نمایم
ذکر روز جمعه:
اللهم صل علی محمد و ال محمد (خدایا رحمت فرست بر محمد و خاندان محمد) 100 مرتبه
ذکر روز جمعه به اسم امام زمان (عج) است. روایت شده که در این روز زیارت امام زمان (عج) خوانده شود. ذکر روز جمعه باعث عزیز شدن می شود.
1_1677651736.mp3
12.21M
با سلام و احترام
خواهشمندم تمامی اعضای گروه این صوت را تا آخر گوش بدهند.😌
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
ملتمسانه ملتمسانه ملتمسانه از همه دوستان تمنا داریم تا آخر گوش کنید ودر گروها ارسال بفرمایید
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
همه ما شرعا مسئولیم
https://eitaa.com/shahidrezaabbasiian🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🌹🌹🌹🌹
‼️شرکت نکردن در نماز جمعه
🔷س 2334: نظر جناب عالی در مورد شرکت نکردن در نماز جمعه بر اثر بی مبالاتی، چیست؟
✅ج: ترک حضور و شرکت نکردن در نماز عبادی سیاسی جمعه به خاطر اهمیت ندادن به آن، شرعاً مذموم است.
#نماز_جمعه
🆔 @resale_ahkam
‼️عدم درک خطبه ها و رسیدن به نماز جمعه
🔷س 2335: اگر مأموم چیزی از خطبه های نماز جمعه را درک نکند، بلکه فقط هنگام نماز حاضر شود، و به امام جمعه اقتدا نماید، آیا نماز او صحیح و مجزی است؟
✅ج: نماز او صحیح و مجزی است، حتی اگر امام را در رکوع رکعت آخر نماز جمعه درک کند.
#نماز_جمعه
🆔 @resale_ahkam
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
اخلاق اقتصادی، روزی
حدیث (7) پيامبر صلى الله عليه و آله:
فِى الزِّنا سِتُّ خِصالٍ: ثَلاثٌ مِنها فِى الدُّنيا وَ ثلاثٌ فِى الآخِرَةِ، فَاَمّا الَّتى فِى الدُّنيا فَيَذهَبُ بِالبَهاءِ وَ يُعَجِّلُ الفَناءَ وَ يَقطَعُ الرِّزقَ وَ اَمّا الَّتى فِى الآخِرَةِ فَسوءُ الحِسابِ وَ سَخَطُ الرَّحمنِ وَ الخُلودُ فِى النّارِ ؛
زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت.
سه پيامد دنيايى اش اين است كه: آبرو را مى بَرد، مرگ را شتاب مى بخشد و روزى را مى بُرد
و سه پيامد آخرتى اش: سختى حسابرسى، خشم خداى رحمان و ماندگارى در آتش است.
مکارم الاخلاق ص 441 - خصال ص 321، ح 3
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره قمر
آیات 12 تا 16
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ فَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُيُوناً فَالْتَقَى الْمٰاءُ عَلىٰ أَمْرٍ قَدْ قُدِرَ (١٢)
و زمين را به [جوشيدن] چشمه هايى [پر آب] شكافتيم؛ پس آبِ آسمان و زمين براى كارى كه مقدّر شده بود به هم پيوستند،
وَ حَمَلْنٰاهُ عَلىٰ ذٰاتِ أَلْوٰاحٍ وَ دُسُرٍ (١٣)
و او را بر كشتى كه داراى تخته ها و ميخ ها بود سوار كرديم،
تَجْرِي بِأَعْيُنِنٰا جَزٰاءً لِمَنْ كٰانَ كُفِرَ (١٤)
كه زير نظر ما روان بود [و اين] پاداشى بود براى كسى كه مورد تكذيب قرار گرفته بود
وَ لَقَدْ تَرَكْنٰاهٰا آيَةً فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (١٥)
و بى ترديد آن سرگذشت را [براى آيندگان] مايۀ پند و عبرت باقى گذاشتيم، پس آيا پند گيرنده اى هست ؟
فَكَيْفَ كٰانَ عَذٰابِي وَ نُذُرِ (١٦)
پس عذاب و هشدارهايم چگونه بود؟
نکته ها:
«دُسُر» جمع «دسار» به معناى ميخ است و «نُذُر» جمع «نذير» است، ولى در اين گونه موارد به معناى هشدار است، نه هشدار دهنده.(5)
كشتى نوح داراى خصوصياتى بود از جمله:
الف) ساخت آن به فرمان الهى بود. «اصنع الفلك»
ب) سازنده ى آن پيامبر خدا بود.
ج) محل ساخت كشتى، در بيابان خشك و دور از دريا و به گفته ى روايات، مسجد كوفه بود كه اين، تمسخر كافران را به دنبال داشت.
د) از تمام نژادهاى حيوان نر و ماده در آن سوار شدند.
ه) حركت آن زير نظر خدا بود. «تجرى باعيننا»
و) موج هايى به اندازه ى كوه ها در مسيرش بود. «فى موج كالجبال»(6)
ز) تمام مؤمنان زمين بر آن سوار شدند.
ح) تنها وسيله ى امن و نجات بود.
با همه اين خصوصياتى كه براى كشتى نوح بيان شده است، خداوند به جاى كلمه «سفينه» و كشتى مى فرمايد: «الواح و دُسر» يعنى يك مشت تخته و ميخ. شايد اين كوچك نمايى به خاطر آن است كه نجات نوح منسوب به اراده او باشد، نه عظمت كشتى.
در آيه 15، تخته و ميخ كه وسيله نجات پيامبرى بوده است، به عنوان آيه ى الهى معرّفى شده است، آيا قبور كسانى كه خود سبب نجات بوده اند، آيه الهى نيست؟ «ذات الواح و دسر... تركناها آية...»
-----
5) لسان العرب.
6) هود، 42.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیامهای آیات 12 تا 16 سوره قمر
- جوشش چشمه ها وجريان آب ها، با اراده ى الهى است. «و فجّرنا الارض عيوناً»
- همين كه اراده ى خداوند بر كارى تعلق گرفت، آسمان و زمين همكارى مى كنند. «فالتقى الماء»
- قهر الهى و هماهنگى عوامل طبيعى در آسمان و زمين براى عذاب، حساب و كتاب دارد. «امر قد قُدر»
- اگر ما بنده ى خالص خدا شويم، خداوند همه چيز ما را تأمين مى كند. «عبدنا - فتحنا - فجّرنا - حملنا»
- مسير كارهاى الهى از طريق ابزارهاى مادى و تلاش هاى انسانى است. «حملناه على ذات الواح و دسر» تخته و ميخ زياد است، ليكن اراده خداست كه اين تخته ها و ميخ ها را وسيله نجات پيامبر خود و مؤمنان قرار مى دهد.
- نه فقط ساخت كشتى نوح، بلكه مسير حركت آن زير نظر خداوند بوده است. (در جايى ديگر مى فرمايد: «اصنع الفلك باعيننا»(7) و در اينجا مى فرمايد: «تجرى باعيننا»)
- انبيا نعمتى هستند كه نبايد كفران شوند و اگر كفران شدند خداوند، كافران را كيفر مى دهد و به انبيا پاداش مى دهد. «جزاء لمن كان كفر»
- همه ى كيفرها در قيامت واقع نمى شود. «جزاء لمن كان كفر»
- كشتى نوح در طول تاريخ ماندنى است. «تركناها آية» (چنانكه بدن فرعون در طول تاريخ نشانه است. «فاليوم ننجّيك ببدنك لتكون لمن خلفك آية»(8))
- حفظ آثار باستانى كه يادآور عوامل پيشرفت يا سقوط ملت هاست، لازم است. «تركناها آية»
- كارى كه با اراده ى الهى و به دست اولياى خدا انجام گيرد، مبارك است. (كشتى نوح در آن زمان مؤمنان را نجات داد، نسل تمام حيوانات را حفظ كرد و براى تاريخ درس و يادگار شد.) «تركناها آية»
- بايد به آيات الهى با دقت و بصيرت نگاه كرد. «تركناها آية فهل من مدّكر»
- براى هدايت شدن انسان، تنها عوامل خارجى كافى نيست، ظرفيت و روحيه ى پندپذيرى لازم است. «فهل من مدّكر»
- عذاب اقوام گذشته، بايد مايه ى هشدار براى آيندگان باشد. «عذابى و نذر»
- عذاب و قهر خدا، پس از هشدارهاى متعدّد است. «عذابى و نذر»
-----
7) هود، 37.
8) يونس، 92.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر