‼️در دست داشتن ساعت و انگشتر در هنگام وضو
🔷س 4203: اگر در هنگام وضو گرفتن، ساعت را از دستمان خارج نکنیم ولی آن را چند بار بچرخانیم تا آب به سطح پوست برسد، برای وضو اشکالی دارد؟
✅ج: اگر آب به پوست میرسد و از بالا به پایین شسته میشود اشکال ندارد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
سلام علیکم
درسهای قرآنی:
س۳۱:
حضرت صالح پیامبر کدام قوم بود وآن قوم در کجا می زیست ؟
ج:
قوم ثمود و در شهر حجر بین مکه و شام.
س ۳۲:
معجزه حضرت صالح (ع)چه بود و قوم او به چه سرنوشتی مبتلا شدند؟
ج:
معجزه او ناقه (شتر ماده ) بود و نهایتا با دسیسه شتر را کشتند و با صاعقه اسمانی نابود شدند(روضه الکافی ص۱۸۸)
س۳۳:
پیامبر اکرم (ص) در مورد شقی ترین افراد ، خطاب به امیرالمومنین (ع) چه فرمود؟
ج:
ای علی ! شقی ترین پیشینیان همان کسی بود که ناقه صالح را کشت و شقی ترین فرد از آیندگان کسی است که محاسنت را به خون سرت رنگین می کند.(نورالثقلین ج۵ ص۵۸۷)
التماس دعا
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نور
آیه 12 و 13
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْراً وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ (12)
لَوْلَا جَاؤُوا عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَدَاء فَأُوْلَئِكَ عِندَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ (13)
ترجمه :
چرا زمانى كه تهمت را شنيديد، مردان و زنان با ايمان نسبت به خويش گمان خوب نبردند و نگفتند كه اين تهمتى بزرگ وآشكار است؟
چرا چهار شاهد بر صحّت آن تهمت نياوردند؟ پس چون گواهان لازم را نياوردند، آنان نزد خدا همان دروغگويانند.
نکته ها:
خداوند در اين آيه، مسلمانان را به خاطر بدگمانى به همسر پيامبر و آسيب پذيرى آنان در برابر شايعات، توبيخ مى كند.
قرآن گاهى به جاى كلمه ى «ديگران» كلمه ى «شما» را به كار برده است تا به مسلمانان بگويد: همه ى شما يكى هستيد. مثلاً به جاى اين كه بگويد: به ديگران نيش و طعنه نزنيد، مى فرمايد: «لا تَلمِزوا اَنفسكم»(18) به خودتان نيش نزنيد. و به جاى اين كه بگويد: وقتى كه وارد خانه اى شديد به ديگران سلام كنيد، مى فرمايد: «فسَلّموا على اَنفسِكم»(19) به خودتان سلام كنيد. در اين آيه نيز به جاى اين كه بگويد: به ديگران حسن ظن داشته باشيد مى فرمايد: «ظنّ... بأنفسهم خيراً» به خودتان حسن ظن داشته باشيد.
در قرآن كريم، كلمه ى «لولا» در موارد متعدّدى براى انتقاد و توبيخ به كار رفته است كه در اين جا چند مورد را ذكر مى كنيم:
- «لولا يَنهاهم الرّبّانيّون»(20) چرا علما نهى از منكر نمى كنند؟
- «لولا اذ سَمعتُموه»(21) چرا هر شنيده اى را مى پذيريد؟
- «لولا جاءوا عليه باَربعة شُهداء»(22) چرا براى سخن نارواى خود چهار شاهد نمى آورند؟
- «لولا تَستَغفرون اللّه»(23) چرا از خدا آمرزش نمى خواهيد؟
- «فلولا اذ جاءهم بأسُنا تَضرّعوا»(24) چرا زمانى كه عذاب ما به آنان رسيد، تضرّع نكردند؟
- «فلولا تَشكرون»(25) چرا شكرگزار نيستيد؟
- «فلولا تصدّقون»(26) چرا تصديق نمى كنيد؟
- «فلولا تذكّرون»(27) چرا عبرت نمى گيريد؟
- «فلولا نَفَر من كلّ فِرقَة مِنهم طائفة لِيَتفقّهوا فِى الدّين»(28) چرا از هر فرقه اى دسته اى كوچ نمى كنند تا در دين آگاهى پيدا كنند؟
18) حجرات، 11.
19) نور، 61.
20) مائده، 63.
21) نور، 12.
22) نور، 13.
23) نمل، 46.
24) انعام، 43.
25) واقعه، 70.
26) واقعه، 57.
27) واقعه، 62.
28) توبه، 122.
پیامها :
- دامن زدن به شايعه و پخش آن، ممنوع است. («لولا» نشانه توبيخ از سوءظن و پخش شايعات است)
- در جامعه ى اسلامى بايد روحيه ى حسن ظن حاكم باشد. «ظَنّ المؤمنون و المؤمنات بأنفسهم خَيراً» (حسن ظن، يكى از آثار ايمان است).
- مؤمنان در برابر آبروى يك «فرد» مسئول هستند. «المؤمنون و المؤمنات»
- بنى آدم اعضاى يكديگرند. تهمت به هر عضوى از جامعه ى اسلامى، همانند تهمت به ديگر اعضاست. «بأنفسهم خَيراً»
- اصل اوّليه در عمل مسلمان، صحت است، مگر جرم او با دليل ثابت شود. «ظَنّ المؤمنون والمؤمنات بأنفسِهم خَيراً»
- حفظ حريم پيامبر صلى الله عليه وآله و خانواده اش بر هر مؤمنى واجب است. «لولا... قالوا هذا إفك مبين»
- در برابر شنيده هاى ناروا در مورد مؤمنان، سكوت ممنوع است. «لولا... قالوا هذا إفك مبين»
- جامعه ى ساده دل، زودباور و ياوه گو، توبيخ مى شود. «لولاجاءو عليه باَربعة»
- تهمت اگر ثابت نشود، گوينده ى آن دروغگو محسوب مى شود. «هم الكاذبون»
ذکر روز یکشنبه: یا ذالجلال والاکرام
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
(برگرفته از کتاب شریف #اقبال_الاعمال سیدابن طاووس)
▫️ یکشنبه ذیقعده، همواره مورد توجه سالکان راه خدا بوده است؛ چراکه در این روز، نمازی مخصوص وارد شده است که بنا بر روایت نبوی، هر بندهای از این امت، آن را بهجا آورد، به او خطاب شود: «ای بنده خدا، عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبه تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد» و حتی دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند؛ البته میتوان این عمل را در یکشنبه دیگر ماهها نیز بهجا آورد.
📚 اقبالالاعمال، ج٢، ص١٢
🔻نحوه خواندن نماز یکشنبه ذیقعده:
▫️ غسل کنید و وضو بگیرید و 4 رکعت نماز (2 تا دو رکعتی) بجا آورید
▫️ در هر رکعت ۱ بار «فاتحة الکتاب»،۳ بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین(فلق و ناس) را ۱ بار بخوانید،
▫️ سپس(بعد از رکعت چهارم) ۷۰ بار استغفار کنید و آن را به «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» ختم کنید،
▫️ آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت».
✳️ @marefatenafs
🔹نماز را هرموقع از روز در یکی از یکشنبه های این ماه میتوان خواند.
@mehoseinp
سلام علیکم
درسهای قرآنی:
س۳۴ ؛
دومین پیامبر اولوالعزم چه کسی بود و نام کتاب وی چه بود؟
ج:
حضرت ابراهیم (ع) و نام کتاب وی صحف بود.
س۳۵:
زندگی درخشان حضرت ابراهیم (ع) در چند دوره خلاصه می شود؟
۱- بنده خالص خدا بود وخدا بندگی او را پذیرفت.
۲- مقام پیامبری
۳- مقام رسالت
۴- مقام خلیل (دوست خالص) خدا بودن
۵- مقام امامت
س۳۶:
امام صادق (ع) فرمودند چهار نفر بر سراسر زمین سلطنت نمودند ، آنان چه کسانی هستند؟
ج:
دو نفر از مومنان ، حضرت سلیمان (ع) و ذوالقرنین ، دو نفر از کافران : نمرود و بخت النصر (بحار ج۱۲ ص۳۶)
التماس دعا
‼️ فرق حد ترخص و مسافت شرعی
🔷س 4201:
۱. فرق #حد_ترخص و #مسافت_شرعی چیست؟
۲. اگر در حال گشت زنی و بدون قصد طي کردن مسافت شرعی از شهر دور شويم، آیا #نماز_شکسته است؟
✅ج:
۱) مسافت شرعی #هشت_فرسخ (حدود ۴۱ کیلومتر) است، هرچند به صورت رفت و برگشت باشد، البته در این صورت باید مسیر رفت حداقل ۲۰/۵ کیلومتر باشد، ولی حد ترخص* مکانی است که در آنجا #اذان شهر شنیده نمی شود.
۲) کسی که از اول سفر، قصد مسافت شرعی (#امتدادی یا #تلفیقی) ندارد یا مردد در آن است، نمازش تمام است اگرچه به مسافت شرعی رفته باشد ولی اگر برگشت به مقدار هشت فرسخ باشد، نمازش در برگشت #شکسته است.
* طبق تحقیقات انجام گرفته حد ترخص از آخر شهر حدود ۱۳۵۰ متر می باشد.
#احکام_سفر #نماز_مسافر
🆔 @resale_ahkam
‼️خطاب به غیر خدا در نماز
🔷س 4205: آیا در #قنوت_نماز می توان #دعای_فرج (الهی عظم بلا) را قرائت کرد؟
✅ج: خواندن دعای مذکور تا جایی که #مخاطب خداست اشکال ندارد ولی مابقی که مخاطب غیر خدا می باشد جایز نیست و باعث بطلان #نماز می شود.
#احکام_نماز #مبطلات_نماز
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
833 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إنّ النّاس إذا رأوا الظّالم فلم يأخذوا على يديه أوشك أن يعمّهم اللَّه بعقاب منه.
وقتى مردم ستمگر را ديدند و او را از ستم باز نداشتند
بيم آن مى رود كه خدا همه را بعذاب خود مبتلا كند.
نهج الفصاحه
840 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إنّ أهل المعروف في الدّنيا هم أهل المعروف في الآخرة و إنّ أهل المنكر في الدّنيا هم أهل المنكر في الآخرة و إنّ أوّل أهل الجنّة دخولا هم أهل المعروف.
نيكوكاران اين جهان نيكوكاران آن جهانند
و بدكاران اين جهان بدكاران آن جهانند
و نيكوكاران پيش از همه مردم ببهشت درمى آيند.
نهج الفصاحه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نور
آیه 14
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ لَمَسَّكُمْ فِي مَا أَفَضْتُمْ فِيهِ عَذَابٌ عَظِيمٌ (14)
ترجمه :
و اگر فضل و رحمت الهى در دنيا و آخرت بر شما نبود، به سزاى آن سخنان كه مى گفتيد، قطعاً عذابى بزرگ به شما مى رسيد.
نکته ها:
كلمه ى «أفَضتم» از «اِفاضة» در موردى به كار مى رود كه در مسئله اى بسيار گفتگو شود و همه را به خود مشغول سازد و اين نشان مى دهد كه تهمت به همسر پيامبر مسئله ى روز شده و همه به آن مشغول بودند.
پیامها :
- امّت اسلامى تحت حمايت و لطف خداست. «و لولافضل اللّه...»
- رحمت ولطف خدا، از فضل اوست نه استحقاق ما. «فضل اللّه عليكم و رحمته»
- شايعات به منزله ى گردابى است كه برخى در آن غرق مى شوند. «اَفَضتم فيه»
- عموم مردم، در معرض پذيرش شايعات و تهمت ها و نزول بلايا هستند. «و لولا... لمسّكم عذاب عظيم
آیه 15
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَهُوَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمٌ (15)
ترجمه :
آنگاه كه از زبان يكديگر (تهمت را) مى گرفتيد وبا آنكه علم نداشتيد دهان به دهان مى گفتيد واين را ساده وكوچك مى پنداشتيد در حالى كه آن نزد خدا بزرگ است.
نکته ها :
زبان، تنها عضوى است كه در طول عمر انسان، از حرف زدن، نه درد مى گيرد و نه خسته مى شود. شكل و اندازه ى آن كوچك، امّا جرم و گناه آن بزرگ است. چه بسيارند كافرانى كه با گفتن يك جمله (شهادت به يگانگى خداوند) مسلمان و پاك مى شوند و مسلمانانى كه با گفتن كفر به خدا، يا انكار احكام دين، كافر و نجس مى شوند. زبان، از يك سو مى تواند با راستگويى، ذكر و دعا و نصيحت ديگران، صفا بيافريند و از سوى ديگر قادر است با نيش زدن به اين و آن، كدورت ايجاد كند. زبان، كليد عقل و چراغ علم و ساده ترين و ارزان ترين وسيله انتقال علوم و تجربيات است. علماى اخلاق درباره ى زبان مطالب بسيارى نوشته اند.
پیامها :
- پذيرش آنچه بر سرزبان هاست، بدون تحقيق محكوم است. «تلقونه باَلسِنتكم»
- سخن بايد بر اساس علم باشد. «تقولون باَفواهِكم ما ليس لكم به علم»
- زير سؤال بردن آبروى مردم را ساده نگيريم. «وتَحسِبونَه هَيّناً»
- نقل تهمت ها و شايعات از گناهان كبيره است. «و هو عنداللّه عظيم»
- كوچكى يا بزرگى گناه را خداوند تعيين مى كند. «عنداللّه عظيم»
- همه ى محاسبات انسان واقع بينانه نيست. «تَحسِبونه هَيّناً و هو عنداللّه عظيم»
ذکر روز دوشنبه: یا قاضی الحاجات
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
روز مالیات
16 تیر ماه روز ملی مالیات و تا 23 همان ماه به نام هفته مالیات نامگذاری شده است.
ماليات، واژهاي عربي است که در زبان فارسي به معاني باج، خراج، ارتفاع، حاصل و محصول به کار ميرود. اين واژه جمع ماليه به معناي چيزي است که به دارايي و اموال تعلق دارد. ماليات در اصطلاح، سهمي است که به موجب اصل تعاون ملي و براساس مقررات، شهروندان موظف اند از ثروت و درآمد خود، به منظور تأمين هزينه هاي عمومي و حفظ منافع اقتصادي يا سياسي و اجتماعي کشور، به قدر و توانايي خود به دولت بدهند تا دولت در هر موردي که مصلحت بداند، مصرف کند.
قبل از مشروطیت شاهان تمام در آمدها و عواید كشور را در اختیار داشته و تمام مخارج نیز به فرمان و تصویب شخص او صورت می گرفت. با انقلاب مشروطه در سال 1285 اولین كابینه قانونی تشكیل و ناصرالملك بعنوان نخستین وزیر مالیه از مجلس شورای ملی رای اعتماد گرفت. از سال 1300 به بعد دگرگونیهای زیادی در وزارت مالیه رخ داد. بالأخره در سال 1353 قانون تشكیل وزارت امور اقتصادی و دارائی با 6 ماده به تصویب مجلس شورای ملی سابق رسید.
با توجه به اینكه حكومت اسلامی از اهم احكام اسلام و حاكم بر بقیه احكام فرعی است، لذا خداوند متعال برای حكومت، منبع مالی قرار داده است كه این منابع مالی همان مالیاتهای شرعی و اسلامی است.