بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره انبیا
آیه 50
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَهَذَا ذِكْرٌ مُّبَارَكٌ أَنزَلْنَاهُ أَفَأَنتُمْ لَهُ مُنكِرُونَ
ترجمه :
و اين (قرآن)، مبارك ذكرى است كه ما آن را (براى شما) نازل كرديم، آيا شما آن را انكار مى كنيد؟!
در مبارك بودن قرآن همين بس كه توانسته است در مدّت كوتاهى، انسان هاى بسيارى را از شرك به توحيد، از تفرقه به وحدت، از جهل به علم، از توحش به تمدن، از اسارت به امارت، از آلودگى به نظافت، از فقر به غنا، از ركود به حركت، از خرافات به حقايق، از ذلت به عزّت، از پيروى طاغوت به اطاعت معصوم، از غفلت به هوشيارى، از تزلزل به ثبات، از كفر به ايمان و در يك كلمه، از ظلمات به نور برساند.
در آيه قبل براى تورات تنها كلمه «ذكر» بكار رفت، ولى در اين آيه قرآن را «ذكرٌ مباركٌ» مى داند، البتّه صفت فرقان ونور در آيات ديگر براى قرآن نيز آمده است.
پیامها :
- قرآن، كتابى است كه تذكّراتش مى تواند ميليونها دل را در عصرها و نسل هاى مختلف، به خود جذب كند. «ذكر مبارك»
- بركت قرآن، قابل انكار نيست. «أفانتم له منكرون»
آیات 51 تا 54
وَلَقَدْ آتَيْنَا إِبْرَاهِيمَ رُشْدَهُ مِن قَبْلُ وَكُنَّا بِه عَالِمِينَ
إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا هَذِهِ التَّمَاثِيلُ الَّتِي أَنتُمْ لَهَا عَاكِفُونَ
قَالُوا وَجَدْنَا آبَاءنَا لَهَا عَابِدِينَ
قَالَ لَقَدْ كُنتُمْ أَنتُمْ وَآبَاؤُكُمْ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ
ترجمه :
و همانا ما پيش از اين، ابراهيم را به رشد و كمال خود رسانديم، و (البتّه) ما به (شايستگى هاى) او آگاه بوديم.
آن زمان كه به پدرش (عمويش) و قومش گفت: چيست اين (صورت ها و)مجمسه هاى بى روحى كه شما همواره آنها را پرستش مى كنيد؟
(آنان در پاسخ) گفتند: ما پدرانمان را بر پرستش آنها يافته ايم!
(ابراهيم) گفت: به تحقيق كه شما و پدرانتان در گمراهى آشكار بوده و هستيد!
نکته ها:
در آيات گذشته، سخن پيرامون تورات و قرآن بود، امّا در اين آيه خداوند مى فرمايد: فرستادن پيامبران و كتب آسمانى، مسئله جديدى نيست و ما پيش از اينها نيز در زمان ابراهيم عليه السلام برنامه ى دعوت منحرفان را داشتيم.
با نگاهى به تاريخچه ى بت پرستى، به دست مى آيد كه ساختن مجسّمه در ابتدا، جنبه ى يادبود بزرگان را داشته كه تدريجاً حالت قداست به خود گرفته و به صورت پرستش آنها درآمده است.(52)
كلمه ى «تماثيل» جمع «تمثال» به معناى مجسّمه هاى بى روح است.
52) تفسير نمونه.
پیامها :
- انبيا پيش از مبعوث شدن، مورد توجّه خداوند هستند. «من قبل وكُنّا به عالمين»
- رشد واقعى آن است كه انسان را به يكتاپرستى برساند. «رشده... اذ قال لابيه...»
- حضرت ابراهيم خود آمادگى پذيرش رشد را داشت. «رشده» و نفرمود: «رشداً». (استعدادها وظرفيت هاى وجودى انسان ها براى رشد متفاوت است)
- در نهى از منكر، شرط سنّى وجود ندارد. «قال لابيه»
- نهى از منكر را از نزديكان خود شروع كنيم. «قال لابيه»
- در نهى از منكر، تعداد ملاك نيست، گاه مى بايست يك نفر در مقابل يك گروه قرار گيرد. «قال لابيه و قومه»
- در نهى از منكر، ابتدا به نهى از بزرگ ترين منكرات بپردازيم. «قال ما هذه التماثيل»
- يكى از شيوه هاى موفّق در نهى از منكر، مخاطب قرار دادن وجدان هاست. «ما هذه التماثيل»
- باطل ها و منكرات را تحقير كنيم. «ما هذه التماثيل»
- در نهى از منكر، مردم را از شخصيّت و كرامت انسانى شان آگاه سازيم. «انتم لها عاكفون» و نفرمود «تعكفونها»
- جلوه رشد در مبارزه با خرافات و ترك آن است. «رشده اذقال ...»
- پدران، زمينه ساز انحرافات نسل خود هستند. «وجدنا آبائنا»
- رفتار نياكان در تربيت فرزندان مؤثر است، هرچند برآن سفارش هم نكنند. «وجدنا آبائنا»
- تقليد كوركورانه وتعصّب كور بر رفتار نياكان، مذموم و ممنوع است. «وجدنا آبائنا انتم و آبائكم»
- در نهى از منكر، خجالت كشيدن، كنايه گويى و رودربايستى، جايگاهى ندارد. «انتم و آبائكم فى ضلال مبين»
- نه قدمت و نه كثرت، هيچكدام دليلى بر حقّانيت نيست. «انتم و آبائكم فى ضلال مبين»
- در عقائد بايد تكيه گاه استدلال باشد نه راه نياكان. «وجدنا آبائنا... آبائكم فى ضلال مبين»
- گمراهى، درجاتى دارد. «ضلال مبين»
14 اسفند روز احسان و نیکوکاری
دل ها به هم نزديک مي شوند و شکوفه هاي مهرباني در قلب ها جوانه مي زند.
امروز لب ها براي لبخند پر از بهانه اند و بازار محبت گرم است.
شايد بتوان با سرمايه احسان و نیکوکاري، در اين روز، دلي به دست آورد و با دوستي و مهرورزي، بوستان وجود را زينت داد و نهال عشق و خوبي را بار ديگر آبياري کرد.
انسان دوستی یا نیکوکاری (به انگلیسی: philanthropy) به اعمال یا اوقافی گویند که در راه اهداف بشردوستانه و برای مقاصد نیکوکاری انجام شده باشد.
از سال 1369 هر سال در اسفند ماه و در آستانه عید نوروز و بهار طبیعت ، مردم مهربان و نیکوکار کشور ما همزمان با هفته احسان و نیکوکاری در 14 اسفند در همایشی عظیم که تبلور نوع دوستی، نیکوکاری و مهرورزی آنان است دست های پر محبت و عاطفه خویش را بر سر خانواده های نیازمند و کودکانشان می کشند.
هفته نیکوکاری (از چهاردهم تا بیست و یكم اسفندماه) به منظور جذب كمكها و هدایای مردم به خانواده های محروم و نیازمند برگزار می شود كه جمع آوری و توزیع آن توسط كمیته امداد صورت می گیرد.
جشن نیکوکاری صرف نظر از هدایایی که طی آن جمع آوری می شود به لحاظ معنوی ، اجتماعی و فرهنگی دارای کارکرد های ویژه ای است که از جمله آنها می توان به گسترش و تقویت هرچه بیشتر فرهنگ احسان و انفاق، کمک به همنوع و انسجام اجتماعی اشاره کرد. نوع دوستی و کمک به همنوع از دیدگاه آیین الهی و جهانی اسلام امری ذاتی و فطری است. در واقع خداوند متعال تمایل به کمک کردن به همنوعان را به صورت یک شناخت در قلب هر بشری الهام کرده است . بدین مفهوم که عمل نیکوکاری به صورت نور الهی در قلب و سرشت انسان وجود دارد.
‼️استفاده از وام دیگران
🔷س 3488: آیا کسی که نیاز مبرم به وام دارد، می تواند وام ازدواج شخص دیگری را در إزاء مبلغی پول از او دریافت کند، و اقساط آن وام را پرداخت نماید؟
✅ج: اگر بانک وام ازدواج را به یکی از زوجین بدهد، دریافت آن مبلغ از آن فرد، قرض گرفتن از او می باشد؛ و پرداخت مبلغی علاوه بر اصل وام، ربا و حرام است.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
204 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إذا دخل الضّيف على القوم دخل برزقه و إذا خرج خرج بمغفرة ذنوبهم.
وقتى ميهمانى بر كسان در آيد روزى خود را همراه مى آورد
و وقتى برون رود با آمرزش گناهان آنها برون رود.
نهج الفصاحه
205 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إذا رأيت من أخيك ثلاث خصال فارجه: الحياء و الأمانة و الصّدق و إذا لم ترها فلا ترجه.
وقتى در برادر خود سه صفت ديدى بدو اميدوار باش،
حيا و امانت و راستى
و اگر اين صفاترا ندارد از او اميدى نداشته باش.
نهج الفصاحه
ذکر روز پنجشنبه: لا اله الا الله الملک الحق المبین
سلام صبح پنجشنبه همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره انبیا
آیه 55 و 56
قَالُوا أَجِئْتَنَا بِالْحَقِّ أَمْ أَنتَ مِنَ اللَّاعِبِينَ
قَالَ بَل رَّبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَي ذَلِكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ
ترجمه :
(مشركين به ابراهيم) گفتند: آيا تو سخن حقّى براى ما آورده اى يا اينكه شوخى مى كنى؟!
(ابراهيم) گفت: البتّه (كه حقّ مى گويم) پروردگارشما (همان) پروردگار آسمان ها و زمين است كه آنها را به وجود آورده و من (نيز) بر اين حقيقت از گواهانم
نکته ها:
كلمه «حقّ» در مقابل كلمه «لاعب» به معناى جدّى بودن است، يعنى آيا جدّى مى گويى يا شوخى مى كنى؟
پیامها :
- كسانى كه نسل در نسل با تقليدهاى كوركورانه خود منحرف شده اند، پذيرش يكباره ى حقّ برايشان آسان نيست. «اجئتنا بالحقّ ام ...»
- ربوبيّت و تربيت پروردگار، مخصوص انسان ها نيست، بلكه شامل همه هستى است. «ربّكم ربّ السموات و الارض»
- پروردگار همه ى هستى يكى است. «ربّكم ربّ السموات و الارض»
(بر خلاف عقيده كسانى كه براى هر يك از آسمان ها و زمين و انسان، پروردگارى قائل هستند.)
- مردان خدا در عقيده ى حقّ خويش تنها نيستند، بلكه خود را به همه ى موحدان تاريخ و فرشتگان الهى متصل مى بينند. «من الشاهدين»
آیه 57
وَتَاللَّهِ لَأَكِيدَنَّ أَصْنَامَكُم بَعْدَ أَن تُوَلُّوا مُدْبِرِينَ
ترجمه :
وبه خداوند سوگند كه درغياب شما، نقشه اى براى (نابودى) بت هايتان خواهم كشيد.
نکته ها:
در اينكه حضرت ابراهيم عليه السلام اين جمله قاطعانه و تهديدآميز را چگونه بيان فرموده، بين مفسّران اختلاف است، بعضى همچون صاحبان تفاسير صافى و الميزان برآنند كه اين جمله بطور علنى اظهار نشده و حضرت آن را به صورت سرّى بيان داشته است، زيرا معتقدند كه ادّعاى صريح مبارزه بر عليه خدايانِ ريز و درشت يك ملّت، آن هم در روز اوّل و يك تنه برخلاف احتياط است.
امّا به نظر مى رسد كه چنين نيست و حساب مردان خدا از محاسبات عادّى ما انسان ها جداست و هيچ چيز نمى تواند مانع راه روشن و رسالت الهى آنان گردد. مگر در آيات قبل نخوانديم كه ابراهيم عليه السلام آشكارا به مردم فرمود: «انتم وآبائكم فى ضلال مبين» مگر حضرت زينب كبرى عليها السلام در حال اسارت در شام به يزيد نفرمود: «انّى اَستصغِرك» من تورا حقير مى دانم وسپس رگبار انتقاد را نثار حكومت او كرد؟
مگر امام خمينى قدس سره در اوج سلطنت جائرانه و سراپا مسلح شاه كه همه ى قدرت هاى داخلى و حمايت هاى خارجى را پشتيبان خود داشت نفرمود: «شاه بايد برود» و مگر به جانشين شاه نفرمود: «من توى دهن اين دولت مى زنم» مگر به استكبار مسلّط جهانى، آمريكا نفرمود كه: «آمريكا هيچ غلطى نمى تواند بكند» به راستى اين جملات باكدام ملاحظات سياسى واحتياطات معمولى سازگار است؟
بعضى معتقدند كه براى برخورد با مظاهر و عوامل فساد بايد با آنها مبارزه ى منفى كرد، همانطور كه يكى از بزرگان نسبت به سينماهاى زمان طاغوت كه وسيله اى جدّى در انحراف نسل جوان بود اظهار مى داشت كه اگر مردم به سينما نروند خود بخود تعطيل مى شود، امّا آيه فوق اين تفكّر را محكوم مى كند و اصرار دارد كه بايد مايه ى فساد برچيده شود. چنانچه حضرت موسى عليه السلام گوساله طلايى را آتش زد و پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه وآله مسجد ضرار پايگاه منافقان را تخريب كرد.
پیامها :
- ايمان به هدف ويقين بدرستى راه، انسان را قدرتمند مى سازد. «تاللّه لاكيدنّ»
- كارهاى بزرگ به طراحى هاى مهم نيز نياز دارد. «لاكيدنّ» كلمه «اكيدنّ» از «كيد» به معناى تدبير و طرّاحى است.
- قاطعيّت، لازمه ى يك رهبرى موفّق است. «تاللّه لاكيدنّ» قسم با كلمه ى «تاللّه» از قسم با كلمه ى «واللّه» شديدتر است.(53)
- پيامبران با اتصال به منبع وحى، به تنهايى قدرت برنامه ريزى دارند. «لاكيدنّ»
- مبارزه حضرت ابراهيم با بت ها كاملاً جدّى بود و قصد ارعاب نداشت. «لاكيدنّ» (حرف «لام» و نون مشدّد، نشانه ى حتمى بودن است.)
- كثرت و تعدّد بت ها، مانع تدبير و تصميم ابراهيم نشد. «اصنامكم»
- اگر حضور بت پرستان نباشد، همه بت ها در برابر يك تبر نيز عاجزند. «بعد أن تولّوا مدبرين» در واقع، اين بت پرستان هستند كه محافظت بت ها را به عهده دارند، نه بت ها حفاظت آنها را!!
- براى اجراى اهداف بزرگ، گاه حضور مردم لازم است. «و أن يحشرالناس ضحى» و گاه عدم حضور آنان شرط است. «بعد أن تولّوا مدبرين»
- تا بت باشد، گرايش به بت پرستى نيز خواهد بود، پس بايد بت ها را نابود كرد. «لاكيدنّ اصنامكم»
53) تفسير كبير فخررازى.
15 اسفند روز درختکاری
در ایران، روز 15 تا 22 اسفند ماه به عنوان “هفته منابع طبیعی” نامگذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی 15 اسفند “روز درختکاری” است.
تاریخچه روز درختکاری
روز درختکاری ابتدا در سال 1872 و در ایالت نبراسکای آمریکا و در تاریخ 10 آوریل (21 فروردین)، توسط فردی به نام J.Sterling Morton برگزار شد و گفته می شود که در آن روز بیش از 1 میلیون درخت کاشته شده است اما بعد از مدتی این تاریخ به آخرین جمعه ماه آوریل انتقال یافت.
امروزه بیشتر کشورهای دنیا روز درختکاری را محترم شمرده و در این روز به کاشتن درخت ها و نهال های متفاوت اقدام می کنند. البته تاریخ این روز با توجه به آب و هوای هر کشور متفاوت است و بیشتر سعی می کنند تا در موقعی از سال این کار را انجام دهند که درخت قابلیت رشد کردن را داشته باشد. برای مثال می توان به کشور هایی مانند آلمان، مصر، پاکستان، مکزیک اشاره کرد که روز درختکاری به ترتیب در روزهای 5 اردیبهشت، 26 بهمن، 27 مرداد و دومین پنجشنبه از ماه جولای است.
روز درختکاری در ایران
درختکاری در ایران دارای پشتوانه ای از علایق ملی و سنت تاریخی است، تاریخ نشان می دهد که ایرانیان باستان، جشن های خاصی داشتند و در این جشن ها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می گذاشتند.
در کشور ما روز درختکاری در 15 اسفند هر سال برگزار می شود و مردم با حضور در پارک ها، جنگل ها و اقصی نقاط شهر اقدام به کاشت نهال های جوان می کنند. ایرانی ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می گردانند. در این روز در مقابل بیشتر پارک ها و فضاهای سبز و دیگر نقاط شهر نهال هایی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرید.
در بغل امشب یکی قرص قمر دارد رضا
بر زبان شکر خدای دادگر دارد رضا
بارگاه زاده موسی چراغان می شود
در حریمش جشن میلاد پسر دارد رضا
خجسته میلاد امام محمد جواد علیه السلام بر همه شیعیان جهان بویژه شما دوستان مبارک باد..!
امام نهم شیعیان حضرت جواد (ع ) در سال 195هجری در مدینه ولادت یافت . نام نامی اش محمد معروف به جواد و تقی است از او گاهی با عنوان ابوجعفر هم یاد می کنند. ایرانی ها او را به اسم امام محمد تقی یا امام جواد می خوانند..
امام محمد تقی (ع ) هنگام وفات پدر 8 ساله بود . پس از شهادت جانگداز حضرت رضا علیه السلام در اواخر ماه صفر سال 203 مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جوادالأئمه (ع ) انتقال یافت .پس از مرگ پدر، مامون او را به بغداد فرا خواند و برای اینکه او را آنجا نگه دارد، دخترش را به ازدواج او در آورد. بعدها جواد اجازه پیدا کرد به مدینه برگردد، جایی که زندگی اش را وقف تدریس کرد. بعد از مرگ مامون، جواد دوباره به بغداد فراخوانده شد و بنا به روایات شیعی، به تحریک خلیفه جدید، معتصم و بدست همسرش مسموم شد. جواد با 25 سال عمر، کوتاهترین دوران زندگی را در بین ائمه شیعیان دوازده امامی به خود اختصاص می دهد.
دعای هفتم صحیفه سجادیه درست_1_1.mp3
12.07M
قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه
سفارش شده برای رفع بلایا و گرفتاری ها
« توصیه خواندن این دعا توسط مقام معظم رهبری »
@mehoseinp
30.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻گزارش ویدیویی🔻
قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه
بانوای:کربلایی رسول حشمتی