‼️ ریختن خون بر آستر لباس
🔷 اگر خون روی لباسی كه آستر دارد بريزد و به آستر آن برسد و يا به آستر بريزد و روی لباس هم خونی شود، اگر مجموع خون روی لباس و آستر کمتر از یک بند انگشت باشد، نماز با آن صحیح و اگر بيشتر باشد، نماز باطل است.
📕 منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۷۳
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 34 و 35 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَيْمَانَ وَأَلْقَيْنَا عَلَي كُرْسِيِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنَابَ (34)
قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَهَبْ لِي مُلْكاً لَّا يَنبَغِي لِأَحَدٍ مِّنْ بَعْدِي إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ (35)
ترجمه :
و به راستى ما سليمان را آزموديم و بر تخت او جسدى افكنديم پس به درگاه خدا انابه و توبه كرد.
و گفت: پروردگارا! مرا بيامرز و به من فرمانروايى و ملكى عطا كن كه پس از من سزاوار هيچ كس نباشد، همانا تو بسيار بخشنده اى.
نکته ها:
در اين آيات سخن از آزمايش سخت حضرت سليمان است. امّا در اينكه اين آزمايش چه بوده، چند نظر است:
الف) سليمان چندين همسر داشت و آرزو داشت فرزندان زياد و برومندى نصيبش شود كه بازوى او در اداره كشور باشند، امّا از خداوند غافل شد و «ان شاء اللّه» نگفت، لذا هيچ فرزندى براى او تولّد نيافت جز فرزندى ناقص الخلقه كه همچون جسدى بى روح آن را بر تخت او افكند.
ب) خداوند، خود سليمان را به بيمارى سختى گرفتار كرد كه همچون جسدى بى روح روى تخت افتاده بود سپس او را به حالت اول برگرداند و شفا داد. (با توجّه به اينكه «اناب» به معناى برگشتن است).
ج) خداوند، جنازه فرزندش را كه بسيار مورد علاقه او بود به روى تختش انداخت.
پیامها :
- همه مردم حتّى انبيا آزمايش مى شوند. «فتنّا سليمان»
- آزمايش وسيله صيقلى شدن روح و قرب به خداست. «فتنّا... ثمّ اناب»
- انحصار قدرت در افراد معصوم و الهى، سبب استبداد و انحراف نمى شود. «هب لى ملكاً لا ينبغى لاحد»
- اول خود را با توبه و انابه پاك كنيم و ظرف روح را شستشو دهيم، سپس از خداوند حكومت و قدرت بخواهيم. «ربّ اغفرلى و هب لى»
- استغفار قبل از دعا، سبب استجابت دعاست. «ربّ اغفرلى و هب لى ملكاً»
- برخى انبيا به سراغ قدرت و حكومت مى رفتند. «هب لى ملكاً»
- قدرت انبيا با زور و كودتا نيست، از طريق الطاف الهى است. «هب لى ملكاً»
- لازمه كسب معنويّت و انابه و تضرّع، انزوا و گوشه گيرى نيست. «ثمّ اناب... هب لى ملكاً»
- عدم دخالت در سياست قداست آفرين است. «هب لى ملكاً»
- از خداوند تنها رفع مشكل و شفاى مرض را نخواهيد بلكه علاوه بر جبران و اصلاح گذشته، كسب قدرت و نجات امّت را نيز درخواست كنيد. «ثمّ اناب... هب لى ملكاً»
- همّت بلند حضرت سليمان، سبب درخواست هاى بلند او از خداوند مى شود. «ملكاً لا ينبغى لاحد»
- در دعا و مناجات، صفات و نام هايى را درباره خداوند ذكر كنيد كه با دعا تناسب داشته باشد. «هب لى - انت الوهّاب»
- بخشش گسترده و پى در پى مخصوص خداوند است. «انّك انت الوهاب»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️قرائت نماز بدون صوت
🔷س ۵۷۲۳: برای قرائت در نماز اگر الفاظ گفته شود، اما صوت آن شنیده نشود، نماز اشکال دارد؟
✅ج: تکبیر و حمد و سوره و ذکر و دعا را باید طوری بخواند که خودش بشنود، و اگر به واسطه سنگینی یا کری گوش یا سر و صدای زیاد نمی شنود، باید طوری بگوید که اگر مانعی نباشد بشنود.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرحیم
مصالح اجتماعی، محبت
حدیث (10) پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم :
و َالّذى نَفسى بِيَدِهِ لا تَدخُلُوا الجَنَّةَ حَتّى تُؤمِنوا وَ لا تُؤمِنوا حَتّى تَحابّوا أ و لا أدُلُّـكُم عَلى شَئىٍ اِذا فَعَلتُموهُ تَحابَبتُم؟ اَفشُوا السَّلامَ بَينَـكُم؛
به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى شويد مگر مؤمن شويد
و مؤمن نمى شويد، مگر اينكه يكديگر را دوست بداريد.
آيا مى خواهيد شما را به چيزى راهنمايى كنم كه با انجام آن، يكديگر را دوست بداريد؟
سلام كردن بين يكديگر را رواج دهيد.
مشكاة الانوار فی غرر الاخبار ص 123
‼️ خمس ابزار کسب و کار
🔷 س ۵۷۲۲: آیا یک بار پرداخت خمس ابزار آلات کسب و کار کفایت میکند یا باید هر سال خمس ارزش افزوده آن را پرداخت کنیم؟
✅ ج: پس از پرداخت خمس آن، تا زمانی که فروخته نشده خمس ندارد و پس از فروش، ارزش افزوده آن (پس از کسر تورم )، جزء درآمد سال فروش است و اگر تا سررسید سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد.
#احکام_خمس #خمس_ابزار_کار
🆔 @resale_ahkam
بسیج خواهران پایگاه محدثه برگزار میکند.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
سومیندورهمسابقات قرآنیویژه ایامدههفجر
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
در بخش های؛
۱_ایده های خلاقانه در حوزه مسائل قرآنی
۲_مشارکت خانوادگی در حوزه قرآنی
۳_مشارکت فردی در رشته های
(حفظ،ترتیل،قرائت)
جهت ثبت نام و کسب اطلاعاتبیشتر
بهآیدی @Entezar95 مراجعه فرمایید.
مهلت ثبت نام ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
بسیج خواهران پایگاه محدثه
حوزه حضرت زینب سلاماللهعلیها
مسجد امام حسین عليهالسلام
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 36 و 40 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّيحَ تَجْرِي بِأَمْرِهِ رُخَاء حَيْثُ أَصَابَ (36)
وَالشَّيَاطِينَ كُلَّ بَنَّاء وَغَوَّاصٍ (37)
وَآخَرِينَ مُقَرَّنِينَ فِي الْأَصْفَادِ (38)
هَذَا عَطَاؤُنَا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ بِغَيْرِ حِسَابٍ (39)
وَإِنَّ لَهُ عِندَنَا لَزُلْفَي وَحُسْنَ مَآبٍ(40)
ترجمه :
پس ما باد را مسخّر او ساختيم كه به فرمان او هر كجا مى خواهد به نرمى و آرامى حركت كند.
و جن هاى سركش را (مسخّر او ساختيم) هر بنّا و غوّاصى از آنها را.
و گروه ديگرى از جن ها كه در غل و زنجير (و تحت سلطه ى او) بودند.
(گفتيم:) اين بخشش بى حساب ماست، به هر كس مى خواهى ببخش يا امساك كن.
و براى او نزد ما مقامى شايسته و سرانجامى نيك است.
نکته ها:
كلمه «رُخاء» به معناى آسانى است. اين باد، تخت سليمان را بلند و آرام به هر كجا كه او اراده مى كرد فرو مى نشاند.
مراد از «الشياطين» يا شياطين جنّى است كه مسخر سليمان شدند با آنكه طبيعتشان تمرّد و سركشى است و يا اعم از انسان هاى سركش و جنّيان متمرّد است، زيرا كلمه شيطان با اين مفهوم وسيع نيز در قرآن آمده است. «شياطين الانس و الجنّ»(35)
خداوند به اعجاز خود، همه نيروهاى طبيعى، انسانى و جنّى را تحت سلطه سليمان قرار داد. گروهى در خشكى آنچه را او مى خواست مى ساختند، «بنّاء» و گروهى نيازهاى حكومت او را در دريا بر آورده مى كردند. «غوّاص»
مراد از «هذا عطاؤنا... بغير حساب» عطاى بى حساب الهى به پيامبران است كه مورد محاسبه و مؤاخذه قرار نمى گيرد.
خداوند در اين آيات به الطافى كه به حضرت سليمان داشته اشاره دارد، از جمله: تسخير باد و بهره گيرى از نيروى جنّ و مهار كردن نيروهاى مخرّب و تفويض اختيار و مقام قرب الهى و آينده اى درخشان.
اين نعمت ها گوشه اى از حكومت نمونه اى است كه او درخواست كرده بود. آرى، يك حكومت نمونه بايد از نيروهاى مخرّب درامان باشد، «مُقرّنين فى الاصفاد» بايد مشكل ارتباط سريع و حمل و نقل را حل كند، «سخّرنا له الريح بامره» از تخصّص ها استفاده كند، «بنّاء وغوّاص» قدرت تصميم داشته باشد، «فامنن او امسك» دستش باز باشد، «بغير حساب» و در عين حال آينده ى معنويّت او تأمين باشد. «عندنا لزلفى و حسن مأب»
حكومت لغزشگاهى براى انحراف و بد عاقبت شدن است و لذا حضرت يوسف در چاه و زندان نگفت: «توفنى مسلماً» ليكن همين كه به حكومت رسيد از خداوند حسن عاقبت و مسلمان مردن را درخواست كرد، «ربّ قد آتيتنى من الملك و علمتنى من تأويل الاحاديث فاطر السموات والارض انت ولىّ فى الدنيا والاخرة توفّنى مسلما والحقنى بالصالحين»(36) و حضرت سليمان نيز خوش عاقبت شد. «حسن مأب»
35) انعام، 112.
36) يوسف، 101 .
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیامهای آیات 36 تا 40 سوره ص
- خداوند دعاى صالحان را مستجاب مى كند. «هب لى ملكاً... فسخّرنا له الريح»
- اجابت پروردگار، نشانه روا بودن درخواستِ سليمان مبنى بر حكومت بى نظير است. «هب لى ملكاً... فسخّرنا له الريح»
- با اراده خداوند، طبيعت هم مى تواند مفيد باشد و هم مضر. «بريح صرصر»(37)، «سخّرنا له الريح»
- انبيا داراى ولايت تكوينى هستند. «تجرى بامره... حيث اصاب»
- در برابر حكومت حضرت سليمان، هنوز صنعت دنيا بسيار عقب مانده است. «سخّرنا له الريح - والشياطين كل بنّاء و غوّاص»
- جنّيان مى توانند به سود انسان كار كنند. «الشياطين كل بنّاء و غوّاص»
- از نيروهاى متمرّد نيز مى توان با مديريّت صحيح بهره بردارى كرد. «الشياطين كلّ بنّاء و غوّاص»
- جنّ، داراى عقل و شعور و تخصص است. «بنّاء و غوّاص»
- انسان علاوه بر قدرت تسلّط بر انسان هاى ديگر و طبيعت، قدرت تسلّط بر جن و شياطين را نيز دارد. «بنّاء و غوّاص»
- دريا يكى از منابع ثروت و قدرت است. «و الشياطين كل بنّاء و غوّاص»
- در مديريّت براى اجراى طرح هاى مهم، بايد همه نيروها را بسيج كرد. «كل بنّاء و غوّاص»
- استفاده از تخصص بيگانگان و غير مؤمنان مانعى ندارد. «الشياطين كل بنّاء و غوّاص»
- در حكومت الهى نيز زندان ضرورى است. از اينكه بعضى جنّيان بنّاء و غواص بودند و بعضى در قيد و بند، معلوم مى شود كه اين دسته اگر آزاد بودند در حكومت سليمان عليه السلام اخلال ايجاد مى كردند. «مقرّنين فى الاصفاد»
- در حكومت هاى الهى، قدرت و اختيارات، از طرف خداوند به حاكم تفويض مى شود. «سخّرنا - هذا عطاءنا فامنن او امسك»
- در ميان عطا و منع، تقدم با بخشش است. («فامنن» قبل از «امسك» است)
- حكومتى الهى است كه در آن امنيّت، صنعت، مديريّت و امكانات طبيعى همراه با مقام معنوى باشد. «سخرنا - بناء و غواص - و انّ له عندنا لزلفى»
- توسعه مادّى «بنّاء و غوّاص» با مقام قرب الهى منافاتى ندارد. «ثمّ اناب - قال رب اغفر - ان له عندنا لزلفى»
- اكثر حكومت ها در آغاز كار خود چراغ سبز نشان مى دهند و محبوبيّت نسبى دارند ولى به تدريج از محبوبيّت و قدرت آنها كاسته مى شود، ليكن سليمان خوش عاقبت بود. «حسن مأب»
37) حاقّه، 6.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرحیم
مصالح اجتماعی، محبت
حدیث (11) امام صادق علیه السلام :
اِنَّ اللّهَ لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ ؛
بدون ترديد ،
خداوند بر بنده خود به خاطر شدّت محبّت به فرزندش ،
رحم مى كند.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 50، ح 5
‼️ نجس شدن لباسهای کوچک نمازگزار
🔷 اگر لباسهای کوچک نمازگزار، مانند جوراب، دستکش و عرقچین که با آنها نمیتوان عورت را پوشاند و نیز انگشتر، دستبند و مانند آن، با نجاستی تماس پیدا کند و نجس شود، نماز با آن صحیح است.
📕 منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۷۴
🆔 @resale_ahkam
‼️ خمس فروش هدیه و ارث
🔷 س ۵۷۲۴: زمینی داشتم که هدیۀ پدرم بود و پس از مدتی آن را فروختم؛ آیا پولِ فروش زمین، خمس دارد؟
✅ ج: اصل زمین هنگام اهدا، خمس ندارد ولی ارزش افزودۀ آن، اگر زمین را به قصد افزایش قیمت یا خرید و فروش نگهداشته است، بنابر احتیاط واجب (پس از کسر مقدار تورم)، جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی باقی بماند، خمس دارد؛ در غیر این صورت، ارزش افزوده نیز خمس ندارد.
#احکام_ارث #خمس_فروش_هدیه
🆔 @resale_ahkam