، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
اخلاق اقتصادی، روزی
حدیث (18) امام صادق عليه السلام:
إِنَّ النَّاسَ يَسْتَغْنُونَ إِذَا عُدِلَ بَيْنَهُمْ وَ تُنْزِلُ السَّمَاءُ رِزْقَهَا وَ تُخْرِجُ الْأَرْضُ بَرَكَتَهَا بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى.
اگر در ميان مردم عدالت برقرار شود،
همه بى نياز مى شوند
و به اذن خداوند متعال آسمان روزى خود را فرو مى فرستد
و زمين بركت خويش را بيرون مى ريزد.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 3، ص 568، ح 6
هدایت شده از کانال حسین دارابی
🔵 ابراهیم مجاب و کرامت سیدالشهدا
ﺍﺯ ﺗﻞ ﺯﯾﻨﺒﯿﻪ که ﻭﺍﺭﺩ ﺣﺮﻡ ﺣﻀﺮﺕ
ﺳﯿﺪﺍﻟﺸﻬﺪﺍء علیهالسلام ﻣﯽﺷﻮﯼ
ﺍﻭﻝ ﺑﺎﯾﺪ ﻗﺒﺮ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﻣﺠﺎﺏ ﺭﺍ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﮐﻨﯽ
او نوه ی امام کاظم علیه السلام و اهل ولایت و معرفت بود.
ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﯼ ﺩﺍﺷﺖ ﭘﯿﺮ
ﻭ ﻓﺮﺗﻮﺕ، ﻫﺮ ﻫﻔﺘﻪ شبهای ﺟﻤﻌﻪ ﺑﻪ ﺭسمﺍﺩﺏ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻮﺑﺖ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﺧﻮﺩ
ﺑﻪ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ علیهﺍﻟﺴﻼﻡ ﻣﯽﺑﺮﺩ، ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﺫﯾﺖ ﻣﯽﺷﺪ
ﯾﮏ ﺷﺐ ﺟﻤﻌﻪ که ﭘﺪﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺑﺮﺩ
ﺩﺭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺖ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﭘﺴﺮﻡ
ﺑﻪ ﺩﻟﻢ ﺑﺮﺍﺕ ﺷﺪﻩ که ﻫﻔﺘﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﺑﻮﺩ ﺑﯿﺎ ﻭ ﻣﺮﺍ ﻫﻢ ﻫﻤﯿﻦ ﻫﻔﺘﻪ ﺑﻪﺯﯾﺎﺭﺕ ﻣﻮﻻﻳﻢ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ علیهﺍﻟﺴﻼﻡ ﺑﺒﺮ
ﻭ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ که ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﺩﺭﺩ ﮐﻤﺮ ﺭﻧﺞ میبرد
ﺑﻪ ﺭﺳﻢ ﺍﺩﺏ ﻣﺎﺩﺭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﮔﺮﻓﺘﻪﻭ ﺭﺍﻫﯽ ﺣﺮﻡ میشود ﻭ ﺩﺭ ﻣﺴﯿﺮ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﺩﺭﺩﺑﻪ ﻧﺠﻮﺍﯼ ﺑﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺸﻐﻮﻝ میشود که
ﺁﻗﺎ ﺁﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﺧﺪﻣﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻗﺒﻮﻝ ﻣﯿﮑﻨﯽ!؟
ﺁﯾﺎ ﺍﻳﻦ ﺧﺪﻣﺖ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﮔﻮشهﺍﯼ ﺍﺯ ﺯﺣﻤﺎﺕﻣﺎﺩﺭﻡ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ؟
ﺁﯾﺎ ...!!!؟؟
ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﻧﯿﺰ ﺁﺭﺍﻡ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢﻭ ﺩﺭ ﺑﯿﺦ ﮔﻮﺵ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺍﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍﯼﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍﺯ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ که
ﺍﻟﻬﯽ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ﺟﻮﺍﺏ ﺍﯾﻦ ﺯﺣﻤﺖﻭ ﺧﻮﺑﯽ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺪﻫﺪ ﻣﺎﺩﺭ
ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﻣﺎﺩﺭ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﻭﺍﺭﺩ ﺣﺮﻡ ﺷﺪﻩ
ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﻀﺠﻊ ﻣﯽﮔﻮید:
🤚السلام علیک یا ابا عبدالله
همه ﺁﻧﻬﺎﯾﯽ که ﺩﺭ ﺣﺮﻡ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ
ﺧﻮﺩ ﻣﯽﺷﻨﻮﻧﺪ که ﺍﺯ ﺩﺍﺧﻞﺿﺮﯾﺢ ﻣﻄﻬﺮﺻﺪﺍﯾﯽ ﺑﺲ ﺩلﻧﻮﺍﺯ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ:
ﻭ ﻋﻠﯿﮏ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﯾﺎ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ
شیخ عباس قمی در منتهی الامال میگوید ابراهیم گفت :
السّلام علیکَ یا اَبا. (سلام بر تو ای پدر) و در جواب، صدایی شنیده شد: و عَلَیْکَ السّلام یا وَلَدی. سلام بر توای فرزندم
قمی، منتهی الآمال، ۱۳۷۹ش، ج۳، ص١۵۶۶
ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﺲ ﺑﺮﺧﯽ ﻋﻠﻤﺎء ﻭ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ، شبهای جمعه ﺩﺭ ﺣﺮﻡ ﺑﻪ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﻣﯽﻧﺸﺴﺘﻨﺪ
ﺗﺎ ﺍﻭ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺳﻼﻡ ﺩﻫﺪ
ﻭ ﺟﻮﺍﺏ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﻧﺪ
ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺑﺮﺍهیم ﻣﺠﺎﺏﯾﻌﻨﯽ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ آﻗﺎ ﻧﺎﻣﻴﺪند
سالها ﺑﻌﺪ ﻫﻢ کهﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﺍﺯ ﺩﻧﯿﺎ ﺭﻓﺖبه ﻫﺪﺍﯾﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ علیهﺍﻟﺴﻼﻡ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ
ﻓﻌﻠﯽ به ﺧﺎﮎ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﺷﺪ ﻭ ﺍﻳﻨﮏ ﻫﺮ ﮐﺲﺍﺯ ﺗﻞ ﺯﯾﻨﺒﯿﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﺣﺮﻡ ﺷﻮﺩﻻﺟﺮﻡ دوﺑﺎﺭ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﺭﺍ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ.
(📗 أعیان الشیعه، محسن أمین ج 2 ص 224)
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره قمر
آیات 41 تا 46
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ لَقَدْ جٰاءَ آلَ فِرْعَوْنَ النُّذُرُ (٤١)
و همانا براى فرعونيان بيم دهندگان آمدند
كَذَّبُوا بِآيٰاتِنٰا كُلِّهٰا فَأَخَذْنٰاهُمْ أَخْذَ عَزِيزٍ مُقْتَدِرٍ (٤٢)
[آنان] همۀ معجزات و آيات ما را تكذيب كردند؛ در نتيجه آنان را [به عذابى سخت] گرفتيم، گرفتن توانايى شكست ناپذير و نيرومند
أَ كُفّٰارُكُمْ خَيْرٌ مِنْ أُولٰئِكُمْ أَمْ لَكُمْ بَرٰاءَةٌ فِي الزُّبُرِ (٤٣)
آيا كافران [شهر] شما از اقوامى كه برشمرديم، بهتر و برترند [تا به سبب بهترى و برترى مصون از از عذاب باشند؟] يا براى شما در كتاب هاى آسمانى امان نامه اى هست [كه هر جرمى را مرتكب شويد عذابى نخواهيد داشت ؟! ]
أَمْ يَقُولُونَ نَحْنُ جَمِيعٌ مُنْتَصِرٌ (٤٤)
يا [آنكه] مى گويند: ما گروهى متحد و پشتيبان يكديگريم [كه هركس بخواهد آسيبى به ما رساند، با قدرت هرچه تمام تر از او انتقام مى گيريم ؟
سَيُهْزَمُ الْجَمْعُ وَ يُوَلُّونَ الدُّبُرَ (٤٥)
به زودى [اين] گروه [متحد در جنگى كه خود بر ضد مؤمنان تدارك مى بينند] شكست مى خورند و پشت كنان مى گريزند
بَلِ السّٰاعَةُ مَوْعِدُهُمْ وَ السّٰاعَةُ أَدْهىٰ وَ أَمَرُّ (٤٦)
بلكه وعده گاهشان قيامت است، و قيامت هولناك تر و تلخ تر است
نکته ها:
«سيهزم» از «هزم» به معناى فشار دادن به جسم خشك است به گونه اى كه متلاشى شود. «اَدْهى » به معناى مصيبت بزرگ تر است.
در اقوام نوح و عاد و ثمود و لوط، تنها تكذيب انذارها بود ولى در مورد فرعونيان تكذيب آيات و معجزات نيز مطرح است.
اين پنجمين و آخرين گروه كفّار است كه اين سوره از آنان نام برده است.
عوامل غرور چند چيز است:
الف) انسان احساس كند كمال يا ارزشى ويژه دارد و از ديگران بهتر است.«اكفّار كم خير»
ب) خيال كند از خدا امان نامه دارد و از عذاب مصون است. «ام لكم برائة»
ج) به ياران و هم فكران خود توكل داشته باشد. «ام يقولون نحن جميع منتصر»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیامهای آیات 41 تا 46 سوره قمر
- كسى كه هم فكر يا مطيع كسى باشد، از او محسوب مى شود. «آل فرعون»
- نظام اجتماعى در زمان فرعون، فرد محورى و استبدادى بود و همه به يك شخص منسوب بودند، «آل فرعون» ولى در ديگر اقوام، نظام قبيله اى و قومى حاكم بود. «قوم نوح... قوم لوط»
- خداوند با مردم اتمام حجّت مى كند. «جاء... النذر»
- در نظام فرعونى، انبيا، معجزات آنها و هشدارهاى الهى هم مورد تكذيب قرار گرفتند. «كذّبوا بآياتنا كلها»
- سرنوشت بشر به دست خود اوست. «كذّبوا... فاخذناهم»
- اگر انسان تمام راه هاى حق را به روى خود مسدود كند، قهر الهى فرامى رسد. «كذّبوا بآياتنا كلها فاخذناهم»
- با كسانى چون فرعون كه اظهار اقتدار مى كنند، بايد مقتدرانه برخورد كرد. «اخذ عزيز مقتدر»
- همه ى قدرت ها رو به زوال و شكست است، تنها قدرت نفوذناپذير، قدرت اوست. «عزيز مقتدر»
- قهر الهى همراه با قدرت و صلابت است. «اخذ عزيز مقتدر»
- قهر الهى بر اساس كفر و لجاجت و تكذيب است و كفّار هر عصر هيچ امتيازى نسبت به پيشينيان خود ندارند. «اكفّار كم خير...»
- در شيوه ى تبليغ، به نحوى استدلال كنيد كه تمام راه ها و فرضيه هاى دشمن را از دست او بگيريد. «اكفّار كم خير... ام لكم برائة... ام يقولون نحن جميع منتصر»
- در شيوه ى ارشاد قرآن، تاريخ، تهديد، استدلال و اعتقاد به هم پيچيده است. تاريخ: «جاء ال فرعون...»، تهديد: «اخذ عزيز... سيهزم الجمع...»، استدلال: «اكفّاركم... ام... ام...»، اعتقاد: «الساعة موعدهم والساعة ادهى و امرّ»
- ابّهت دشمن را بشكنيد، كفّار تنها ملاك هاى مادى را به حساب مى آورند و از قدرت هاى غيبى و الهى غافلند. «نحن جميع منتصر... سيهزم الجمع»
- با دشمن مغرور، قاطعانه برخورد كنيد. «سيهزم الجمع و يولّون الدّبر»
- عنصر كفر و تكذيب، در هر جمعيّتى وسيله ى پراكندگى است. «سيهزم... يولّون الدُبُر»
- اگر كفّار به جمعيّت خود مى نازند، بدانند كه پراكنده مى شوند، «سيهزم الجمع» و اگر به حمايت از يكديگر دل خوش دارند، بدانند كه همه فرار خواهند كرد. «سيولّون الدبر»
- براى كافران، علاوه بر قلع و قمع دنيوى، قهر اُخروى نيز در پيش است. «بل الساعة موعدهم»
- سخت ترين مصيبت هاى دنيوى، نسبت به مصيبت ها و تلخى هاى آخرت چيزى نيست. «والساعة ادهى و امّر»
- شكست دنيوى كفّار، مقدّمه عذاب سخت تر آخرت است. «سيهزم الجمع... الساعة ادهى واَمّر»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
صبح جمعه شما منتظران مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف بخیر و شادی، سلامتی و عاقبت بخیری شما را از خداوند متعال مسئلت می نمایم
ذکر روز جمعه:
اللهم صل علی محمد و ال محمد (خدایا رحمت فرست بر محمد و خاندان محمد) 100 مرتبه
ذکر روز جمعه به اسم امام زمان (عج) است. روایت شده که در این روز زیارت امام زمان (عج) خوانده شود. ذکر روز جمعه باعث عزیز شدن می شود.
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
اخلاق اقتصادی، روزی
حدیث (19) امام على عليه السلام :
إِنَّ العَبدَ لَيَحرُمُ نَفسَهُ الرِّزقَ الحَلالَ بِتَركِ الصَّبرِ، وَ لا يُزادُ عَلى ما قُدِّرَ لَهُ؛
بنده به سبب بى صبرى،
خودش را از روزى حلال محروم مى كند
و بيشتر از روزى مقدّر هم نصيبش نمى شود.
شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید) ج3، ص160
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره قمر
آیات 47 تا 50
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنَّ الْمُجْرِمِينَ فِي ضَلاٰلٍ وَ سُعُرٍ (٤٧)
بى ترديد گنهكاران در گمراهى و انحراف و در آتش افروخته اند
يَوْمَ يُسْحَبُونَ فِي النّٰارِ عَلىٰ وُجُوهِهِمْ ذُوقُوا مَسَّ سَقَرَ (٤٨)
روزى كه با صورت در آتش كشيده مى شوند [و به آنان مى گويند:] سوزندگى و عذاب دردناك دوزخ را بچشيد
إِنّٰا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنٰاهُ بِقَدَرٍ (٤٩)
ما هر چيزى را اندازه آفريديم
وَ مٰا أَمْرُنٰا إِلاّٰ وٰاحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ (٥٠)
و فرمان ما جز فرمان واحدى نيست كه مانند يك چشم بر هم زدن است
نکته ها:
«سُعُر» هم مى تواند جمع «سعير» (آتش برافروخته) و هم جمع «سَعر» (جنون) باشد. «يسحبون» به معناى كشيده شدن و «سحاب» ابرى است كه باد آن را مى كشاند. «سقر» يعنى دوزخ و در اصل سوختن پوست بر اثر حرارت است و «لمح» درخشيدن برق است.
در حديثى ذيل آيه «انّا كل شى ء خلقناه بقدر» مى خوانيم كه حضرت على عليه السلام فرمود: خداوند مى فرمايد: ما هر چيزى را براى اهل دوزخ به اندازه اعمالشان خلق نموديم.(16)16) تفسير نورالثقلين.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیامهای آیات 47 تا 50 سوره قمر
- مجرمان در قيامت، سردرگم و متحير و گرفتار آتش هستند. «فى ضلال و سُعُر» (بنابراين كه «سُعُر» معناى آتش برافروخته باشد).
- انسانى كه با انتخاب بد، خود را دوزخى مى كند، بى عقل است. «فى ضلال و سُعُر» (بنابراين اين كه معناى «سُعُر» جنون باشد).
- انكار و تكذيب دين الهى بارزترين جرم است. «انّ المجرمين...»
- مغروران دنيا، خوارشدگان قيامت هستند. «نحن جميع منتصر... يسحبون فى النّار على وجوههم»
- هستى داراى هدف و حساب و كتاب دقيق است. «كلّ شى ء خلقناه بقدر»
- هر يك از پيدايش اقوام و فرستادن انبيا و كيفر و پاداش انسان ها، در چارچوب مقرّرات و نظامى خاص صورت مى گيرد. «انّا كلّ شى ء خلقناه بقدرٍ»
- كارهاى الهى هم حساب شده و حكيمانه است و هم با سرعت انجام مى گيرد. «بقدر... كلمحٍ بالبصر»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
ذکر روز شنبه:
یا رب العالمین 100 مرتبه
(ای پروردگار جهانیان)ذکر روز شنبه به نام پیامبر اکرم (ص) است. روایت شده که در این روز زیارت حضرت رسول الله (ص) خوانده شود که خواندنش موجب بینیازی میشود.
صبح شنبه اولین روز هفته همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
میگما
حالا که آروم آروم داره سال تموم میشه یه چیزایی رو به یادت بیار!!
اونجا که تموم وجودت تَرَک برداشت اما نشکست؛😣
اونجا که پر از بغض بودی ولی خندیدی؛😊
اونجا که روحت درد داشت اما به روی خودت نیاوردی..😔
به یاد بیار کسی رو که ازش انتظار نداشتی اما تنهات گذاشت و نا امیدت کرد؛🥺
میدونم گاهی تموم شدی، اما باز ادامه دادی...👌
خواستم بگم تو یک سال سخت رو
گذروندی اما شدیداً رشد کردی😍
ممنونِ خودت باش، بابت آدمی که این روزها هستی، تو برنده ای....🏆
🍀🍀🍀🍀
‼️روزه مستحبی با داشتن روزه واجب
🔷س 1259: اگر کسی روزه واجب غیر از قضای ماه رمضان بر عهدهاش باشد، آیا میتواند روزه مستحبی بگیرد؟
✅ج: بنابر احتیاط واجب روزه مستحبی صحیح نیست
#روزه_مستحبی #روزه_قضا
🆔 @resale_ahkam