‼️وجوب فوري حج
🔷بر هر شخص مستطيع در طول عمر، بيش از يك بار حج واجب نيست كه آن «حَجَّةالاسلام» نام دارد.
ضمنا وجوب حج فوري است بدين معنا كه در صورت تحقق شرايط استطاعت، بايد در همان سال نسبت به انجام حج مبادرت نمايد و به تأخير انداختن آن بدون عذر، جايز نيست.
#احکام_حج #حج_مستطیع #احکام_استطاعت
🆔 @leader_ahkam
( دعای 37 ) دعاي آنحضرت در شکر
دعای دیگری از حضرت امام زین العابدین عليه السلام را با دقت و تدبر مطالعه کنیم
خدایا! هر کس در سپاسگزارى تو بیشتر مبالغه کند، باز به سبب توفیق تو بر وى سپاس دیگر لازم شود.
و هرچه در طاعت تو بکوشد باز به کمتر از آن چه سزاوار تو است، اکتفا کرده است.
پس شاکرترین بندگان از سپاس تو عاجز است و عبادت کننده ترین ایشان در طاعت تو مقصّر.
هیچ کس استحقاق آن ندارد که او را بیامرزى و شایسته آن نه که از وى خشنود گردى.
هر کس را آمرزیده اى به احسان خود آمرزیده اى و از هر که خشنود گشتى به فضل خویش، به فضل خویش خشنود گشتى.
اندک سپاس را مى پذیرى و به طاعت کم پاداش بسیار مى دهى، گویا سپاس بندگان را که پاداش آن را لازم شمردى و مزد بزرگ دادى مى توانستند بى مشیت تو از آن باز ایستند، از این رو آنان را پاداش دادى، یا آن که سبب آن به اختیار تو نبود و بر آن جزا مرحمت فرمودى.
بلکه اى خداى من! اختیار آنان پیش از آن که به طاعت پردازند آماده ساخته اى، چون سنت توانعام کردن و عادت تو احسان و طریقه تو بخشش است.
همه آفریدگان اعتراف دارند که اگر آنها را عقاب فرمایى ستم نکرده اى، و گواهى دهند که اگر بر کسى ببخشایى تفضل فرموده اى، و هر کس درباره خود اقرار مى کند که از آنچه سزاوار تو است کوتاهى کرده است.
و اگر، نه این بود که شیطان فریب مى دهد و از طاعت باز مى دارد، هیچ کس معصیت تو نمى کرد و اگر باطل را به صورت حق جلوه نمى داد، هیچ کس از راه گمراه نمى شد.
پاکا خداوندا! کرم تو در معامله مطیعان و عاصیان روشن و هویدا است. مطیع را جزا مى دهى به کارى که تو خود او را توفیق داده اى و گناهکار را مهلت مى دهى با آن که مى توانى در عقوبت او شتاب فرمایى.
هر یک را چیزى بخشیدى که مستحق نیست، و بر هر یک تفضّل فرمودى، به قدرى که او از آن کمتر است.
و اگر پاداش مطیع را به قدر کارى که توفیقش داده اى عطا کنى، شاید مستحق ثواب نباشد و نعمت توهم از دست او برود، اما تو به کرم خود در ازاى مدت کوتاه گذران به مدت دراز بى پایان مزد دادى و در مقابل مسافت اندک و پایان پذیر به قدر مسافت بسیار و بى کران ثواب ارزانى داشتى.
آنگاه آنچه از روزى تو تناول کرده، و بدان بر طاعت تو نیرو گرفته است، در شمار نیاوردى و در گردن او تاوان ننهادى و در اسبابى که براى حصول آمرزش تو به کار برده است، خرده گیرى نکردى و اگر این جمله را در شمار مى آوردى همه رنج او به هدر مى رفت و به همه کوشش هاى او در ازاى خردترین نعمت و احسان تو محسوب مى گشت و باز خود او گروگان دیگر نعمت هاى تو مى ماند تا چه رسد که مستحق چیزى از ثواب تو باشد، نه! کى چنین شود؟
اى خداى من! این حال آن کس است که اطاعت تو کرد، و بندگى نمود اما گناهکار که فرمان تو نبرد و به مناهى دست آلود، در کیفر او شتاب نفرمودى، شاید از معصیت به انابت آید و طاعت کند، و آن هنگام که آهنگ مخالفت کرد سزاوار هر عقابى بود که براى بندگان ساخته اى.
پس هر چه در عقوبتى تأخیر کردى، و از قهر و عذاب درنگ فرمودى، از حق خود در گذشتى و به کمتر از یک واجب خشنود گشتى.
پس اى خداى من! کیست کریمتر از تو و بدبختر از بنده اى که با وجود چون تو مولایى، هلاک شود؟ بدبخت تر از او نیست! بدبخت تر از او کیست؟ بزرگترى از آن که، تو را به غیر نیکى ستایند و کریمترى از آن که، از ستم تو ترسند، بیم آن نیست که بر عاصى ستم روا دارى و ترس آن نه که پاداش مطیعان را فرو گذارى. درود بر محمد و آل او فرست، و آرزوى مرا برآور، و مرا بیشتر راه نماى که در عمل توفیق یابم که تویى بخشنده و کریم.
صحیفه سجادیه
دعا در شکر - دعای سی و هفتم
حدیث (59) امام على عليه السلام :
كُلُّ شَىْءٍ يَحتاجُ اِلَى الْعَقْلِ وَالْعَقْلُ يَحْتاجُ اِلَى الاَْدَبِ؛
هر چيزى به عقل نياز دارد
و عقل به ادب نيازمند است.
(غررالحکم و درر الکلم،ص510)
ذکر روز سه شنبه: یا ارحم الراحمین
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره اسرا
آیه 29
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَلاَ تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَي عُنُقِكَ وَلاَ تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَّحْسُوراً
ترجمه :
و نه دست خود را به گردنت بسته بدار (كه هيچ انفاقى نكنى) و نه آن را كاملاً باز گذار كه (چيزى براى خودت نماند و) سرزنش شده و حسرت خورده (به كنجى) نشينى.
نکته ها:
امام صادق عليه السلام فرمودند: مراد از «مَحسور» حسرتِ فقر و تنگدستى است.(76)
بعضى گفته اند: «ملامت» مربوط به اوّل آيه است كه درباره بخل است و «حسرت» مربوط به آخر آيه و ولخرجى است.
زنى پسر خود را نزد پيامبرصلى الله عليه وآله فرستاد واز آن حضرت پيراهنش را به عنوان تبرّك درخواست كرد. پيامبر تنها پيراهن خود را داد و چون لباس ديگرى نداشت، براى نماز از خانه بيرون نيامد. اين آيه نازل شد تا پيام دهد كه سخاوت، آن نيست كه يكتا پيراهن خود را بدهى.
در روايتى ديگر آمده است: مقدارى طلا، نزد پيامبرصلى الله عليه وآله آوردند، پيامبر در همان زمان همه را انفاق كرد. روز بعد فقيرى از حضرت درخواستى كرد. حضرت چيزى نداشت كه به او بدهد. مرد فقير حضرت را سرزنش كرد. پيامبرصلى الله عليه وآله از اينكه چيزى نداشت تا به او كمك كند اندوهناك شد كه اين آيه نازل شد.(77)
76) كافى، ج 2، ص 55.
77) تفسير نورالثقلين.
پیامها:
- مؤمن بايد از بخل دورى كرده وبه ديگران كمك نمايد. «لاتجعل يدك مغلولة»
- اسلام مكتب اعتدال و ميانه روى حتّى در انفاق است. «لاتجعل، لاتبسطها»
- افرات وتفريط، محكوم و ميانه روى شيوه پسنديده است. «لاتجعل، لاتبسطها»
- نتيجه ى ولخرجى و زياده روى در انفاق، خانه نشينى و ملامت و حسرت است. «فتقعد ملوماً محسوراً»
- اسلام، هرگز به ذلّت و خوارى مسلمانان راضى نيست و از هر عملى كه آنان را به ذلّت كشاند، نهى كرده است. «لا تجعل... لا تبسطها...فتقعد ملوماً محسوراً»
- توجّه به عاقبت شوم كار، سبب دورى از آن است. «لا تجعل... فتقعد...»
- آينده نگرى از اصول مديريّت است. «لا تجعل... فتقعد...»
‼️فرزندخواندگی و محرمیت
🔷س 1548: پذیرش کودک بیسرپرست به عنوان فرزند خوانده، چه حکمی دارد؟ و آیا فرزند خوانده، از جهت محرمیت و سایر احکام، مانند فرزند خود انسان محسوب می شود؟
✅ج:
۱) این کار با مراعات احکام شرعی و مقررات قانونی، بسیار خوب و پسندیده است.
۲) فرزند خوانده احکام فرزند حقیقی را ندارد، اما برای ایجاد محرمیت، غالباً راه های شرعی وجود دارد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️گذاشتن دست روی زانو هنگام رکوع
🔷س 1549: آيا هنگام ركوع، قرار دادن دست روی زانو لازم است؟ برای کسی که طبق وظیفه اش نشسته نماز می خواند، چطور؟
✅ج: احتياط واجب آن است که در حال رکوع، دستها را بر زانو بگذارد، ولی اگر نشسته نماز می خواند، مراعات این احتیاط لازم نیست.
#احکام_نماز #نماز_نشسته #قرار_دادن_دست_روی_زانو
🆔 @resale_ahkam
( دعای 38 ) دعاي آنحضرت در عذر خواهي از حق
دعای دیگری از حضرت امام زین العابدین عليه السلام را با دقت و تدبر مطالعه کنیم
خدایا! من از تو پوزش مى طلبم اگر بر بیچاره اى در حضور تو ستم کردند و من یارى او نکردم، و یا کسى به من نیکى نمود و سپاس نگزاردم و گناهکارى از من عذر خواست و من نپذیرفتم و تنگدستى از من چیزى طلبید و او را بر خود ترجیح ندادم، و حق مؤمنى بر ذمت من ثابت شد و کامل ادا نکردم، و بر عیب مؤمنى آگاه شدم و نپوشیدم و از هر گناهى که پیش آمد و من پرهیز نکردم.
اى خداى من! از این ها و مانند اینها پشیمانم و پوزش مى طلبم و پشیمانى من از گذشته، مرا از مانند آن ها در آینده باز مى دارد.
پس درود بر محمد و آل او فرست و پشیمانى مرا از لغزش هاى پیشین و عزم مرا بر ترک معاصى پس از این توبه اى گردان که موجب محبت تو گردد، چون تو توبه کنندگان را دوست دارى.
صحیفه سجادیه
دعا در عذر خواهی از حق - دعای سی و هشتم
حدیث (60) ابن شهر آشوب :
كانَ النَّبىّ صلى الله عليه وآله قَبْلَ المَبْعَثِ مَوصوفا بِعِشرينَ خَصلَةً مِن خِصالِ الاَنْبياءِ لَوِ انْفَرَدَ واحِدٌ بِاَحَدِها لَدَلَّ عَلى جَلالِهِ فَكَيْفَ مَنِ اجْتَمَعَت فيهِ؟! كانَ نَبيّا اَمينا، صادِقا، حاذِقا، اَصيلاً، نَبيلاً، مَكينا، فَصيحا، عاقِلاً، فاضِلاً، عابِدا، زاهِدا، سَخيا، كميا، قانِعا، مُتَواضِعا، حَليما، رَحيما، غَيورا، صَبورا، مُوافِقا، مُرافِقا، لَميُخالِطْ مُنَجِّما وَ لا كاهِنا و لا عَيافا؛
رسول اكرم صلىالله عليه و آله پيش از مبعوث شدن، بيست خصلت از خصلتهاى پيامبران را دارا بودند، كه اگر كسى يكى از آنها را داشته باشد، دليل عظمت اوست؛ چه رسد به كسى كه همه آنها را دارا باشد،
آن حضرت پيامبرى امين، راستگو، ماهر، اصيل، شريف،
استوار، سخنور، عاقل، با فضيلت، عابد، زاهد،
سخاوتمند، دلير و با شهامت، قانع، متواضع،
بردبار، مهربان، غيرتمند، صبور، سازگار،
و نرمخو بودند و با هيچ منجّم (قائل به تأثير ستارگان)، غيبگو و پيشگويى همنشين نبودند.
(بحارالانوار، ج 16، ص 175)
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره اسرا
آیه 30
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ وَيَقْدِرُ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيراً بَصِيراً
ترجمه :
همانا پروردگارت براى هر كس بخواهد، روزى را گشاده يا تنگ مى سازد، همانا او نسبت به بندگانش آگاه و بيناست.
نکته ها:
در قرآن بطور گسترده درباره ى رزق و روزى، بحث شده است. برخى از نكاتِ آن آيات عبارت است از:
الف: رزق هر جنبنده اى بر عهده خداست. «مامن دابّةٍفى الارض الاّعلى اللّه رزقها»(78)
ب: سرچشمه ى روزى، در آسمان است. «و فى السماء رزقكم»(79)
ج: اگر همه ى مردم رزق گسترده داشته باشند، فساد گسترش مى يابد. «و لو بَسط اللّه الرّزق لعباده لَبَغوا فى الارض»(80)
د: مردم بايد تلاش كنند و به دنبال رزق بروند. «فابتغوا عنداللّه الرّزق»(81)
ه: تقوا از عوامل گشايش و موجب توسعه در رزق است. «و مَن يَتّقِ اللّه يَجعل له مَخرجا و يرزقه من حيث لايَحتسِب»(82)
حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «قَدّر الأرزاق فكثّرها و قلّلها و قسّمها على الضيق و السّعة فعدل فيها ليبتلى مَن اراد بميسورها و معسورها و ليختبر بذلك الشّكر و الصبر مِن غنيّها و فقيرها»(83) خداوند، روزى مردم را با كم و زياد كردن، تقدير كرد تا هر كه را بخواهد در تنگناها و گشايش ها بيازمايد و غنى و فقير را با شكر و صبرى كه از خود بروز مى دهد، امتحان و گزينش كند.
78) هود، 6.
79) ذاريات، 22.
80) شورى، 27.
81) عنكبوت، 17.
82) طلاق، 2.
83) نهج البلاغه، خطبه 91.
پیامها:
- كمى و زيادى رزق به دست خداست. «يبسط الرّزق لمَن يشاء و يقدر»
- وسعت يا تنگى رزق، از شئون ربوبيّت خدا وبراى رشد و تربيت انسان هاست. «اِنّ ربّك يبسط الرزق... ويقدر»
- خواست خداوند بر اساس بصيرت و آگاهى اوست. «لمن يشاء ... خبيراً بصيراً»
- از ترس فقرِ خود، بخل نورزيد و براى نفى فقر ديگران تمام اموال خود را يكجا نبخشيد، كه روزى بدست خداست و فقر برخى حكيمانه است. «لاتجعل يدك... اِنّ ربّك يبسط الرزق»
ذکر روز چهارشنبه : یا حی یا قیوم
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
‼️وضو گرفتن با لاک
🔷س 1555: آیا وضو گرفتن در حالتی که روی ناخن انگشت های پا، لاکی که مانع رسیدن آب مسح به ناخن است زده باشیم، صحیح است؟
✅ج: اگر یکی از انگشتان پا لاک نداشته باشد و مسح پا از سر آن انگشت تا مفصل ساق انجام شود، وضو صحیح است.
#لاک #وضو
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam