بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره طه
آیات 29 تا 34
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَاجْعَل لِّي وَزِيراً مِّنْ أَهْلِي
هَارُونَ أَخِي
اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي
وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي
كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثِيراً
وَنَذْكُرَكَ كَثِيراً
ترجمه :
و از خاندانم (ياور و) وزيرى برايم قرار بده.
برادرم هارون را.
(و اينگونه) پشت مرا با او استوار ساز.
و او را در كارم شريك گردان.
تا ما تورا بسيار به پاكى بستاييم.
و تورا بسيار ياد نماييم.
نکته ها:
«وزير» از «وِزْر» به معناى بار سنگين، به كسى گفته مى شود كه بار مسئوليت ديگرى را نيز بر دوش مى كشد. كلمه ى «اَزْرى»، نيز به معناى «پُشت من» است.
در تفاسير آمده است كه پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه وآله بارها اين آيات را مى خواند و مى فرمود: خدايا من نيز مثل موسى عليه السلام وزيرى از اهل خودم مى خواهم.(54)
حضرت موسى عليه السلام در دريافت وحى مشكلى نداشت و وزير خواستن او تنها به خاطر سنگينى مسئوليت رسالت و سختى تبليغ بود.
هارون عليه السلام سه سال از حضرت موسى بزرگ تر بود و به همين مقدار، زودتر از موسى عليه السلام از دنيا رفت.(55) و انبياى بعدى، همه از نسل هارون عليه السلام هستند.
علامه طباطبايى در تفسير الميزان مى فرمايد: حديث منزلت كه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله به حضرت على عليه السلام فرمود: «انت منّى بمنزلة هارون من موسى الاّ أنّه لانبىّ بعدى» از صد طريق از اهل سنّت و هفتاد طريق از شيعه نقل شده است.
استمداد از مردم، منافاتى با توكّل و كمك از خداوند نداشته و شرك نيست. در قرآن بارها به مسئله ى استمداد و تعاون اشاره شده است، از جمله: «تعاونوا على البِرّ و التّقوى»(56) يكديگر را در كار خير يارى كنيد. چنانكه حضرت عيسى فرمود: «مَن انصارى الى اللّه»(57)، ياور من به سوى خدا كيست؟ يا خداوند در جواب پيامبر صلى الله عليه وآله مى فرمايد: «حسبك اللّه و مَن اتّبعك من المؤمنين»(58)، خداوند و مؤمنان پيرو، براى تو كافى هستند. يا ذوالقرنين از مردم براى ساختن سد كمك درخواست كرد وفرمود: «اعينونى بقوّة...»(59) با نيروى خود مرا كمك كنيد. و در اين ماجرا نيز حضرت موسى از خداوند انسانى شايسته را به كمك مى طلبد تا او را در امر تبليغ دين يارى نمايد.
54) تفاسير درّالمنثور و نورالثقلين.
55) تفسير مجمع البيان.
56) مائده، 2.
57) آل عمران، 52.
58) انفال، 64.
59) كهف، 95.
پیامها :
- مبارزه با طاغوتى مثل فرعون به تنهايى ممكن نيست. «اِجعل لى وزيراً»
- هرچه كار مهم تر باشد، انتخاب وزير و همراه نيز حسّاس تر است، وزير پيشنهادى موسى عليه السلام را بايد خداوند تأييد فرمايد. «اِجعل لى وزيراً»
- اگر همكار انسان از اهل خود او باشد بهتر است.(60) «من اهلى»
- رهبرى و مديريّت بايد متمركز در شخص واحد باشد و ديگران با او همكارى كنند. «اُشدُد به أزرى، أشركهُ فى أمرى»
- همكارى مايه پيشرفت امور است كه همفكر و همراه باشد، نه در مقابل. «أشركه فى أمرى»
- تسبيح واقعى، در فضاى مبارزه با طاغوت است. «اِنّه طَغى ، كى نسبّحك»
- فلسفه ى حكومت و قدرت، برپايى و ارتقاى معنويّت در جامعه است. «اُشدُد به أزرى كى نسبّحك كثيراً و نذكرك كثيرا»
- وظيفه ى انبيا، تنزيه خداوند از شرك، اوهام و خرافات است. «نسبّحك»
- مسئوليّت زياد، تسبيح زياد لازم دارد. «نُسبّحك، كثيراً»
- ابتدا خداوند را از هر عيب و نقصى تنزيه كنيم، سپس به ذكر و شكر او بپردازيم. «نسبّحك، نذكرك»
- آنچه ارزش دارد ذكر كثير است وگرنه هر انسانى هنگام خطر و گرفتارى ياد خدا مى كند. «نذكرك كثيراً»
60) البته در صورتى كه لياقت و صلاحيت لازم را دارا باشد، چنانكه حضرت موسى انتخاب هارون رافصاحت او دانست و فرمود: «هو افصح منّى»
ذکر روز یکشنبه: یا ذالجلال والاکرام
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
اعضای محترم کانال مسجد امام حسین علیه السلام
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما به اطلاع می رساند
روز های یکشنبه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء جناب آقای جباری در رابطه با سپاه ثقلین و نقش اتحاد و وحدت مسلمین در برابر نقشه های استکباری دشمنان اسلام سخنانی بیان مینمایند.
از همه عزیزان، مؤمنین و بویژه جوانان عزیز دعوت می گردد در مسجد حضور بهم رسانده و از مطالب روشنگرانه ایشان در شناخت هرچه بیشتر وظایف ما در تبعیت از ولایت بهره مند گردند
التماس دعا
‼️تاخير انداختن نماز ظهر جمعه
🔷س 2247: اگر هنگام نماز جمعه، شخصی بخواهد در منزلش نماز ظهر و عصر را بخواند، آیا لازم است نماز ظهر را به تأخير بياندازد؟
✅ج: تأخیر انداختن نماز ظهر لازم نیست.
📕منبع: khamenei.ir
#نماز_ظهر #نماز_جمعه
🆔 @resale_ahkam
‼️تطهير لباس با ماشین لباسشویی
🔷س 2248: آيا #ماشین_لباسشویی، #لباسهای_نجس را پاک مي کند؟
✅ج: اگر پس از برطرف شدن #عین_نجاست از لباس، یک بار با آب متصل به #کُر شسته شود و نیز اگر داخل ماشین لباسشویی پیش از قرار دادن لباس، پاک باشد و دو بار با #آب_قلیل شسته و به طور معمول آب آن گرفته شود، لباس پاک می شود.
#احکام_طهارت #تطهیر_با_ماشین_لباسشویی
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
4 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
آفَةُ الدِّينِ ثَلاثَةٌ: فَقيهٌ فاجِرٌ و إمامٌ جائرٌ و مُجتَهِدٌ جاهِلٌ؛
آفت دين سه چيز است:
داناى بد كار
و پيشواى ستم كار
و مجتهد نادان.
نهج الفصاحه
5 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
آفَةُ العِلمِ النِّسيانُ وَ إضاعَتَهُ أن تُحدِّثَ به غَيرَ أهلِه؛
آفت دانش فراموشيست
و دانشى كه بنا اهل سپارى تلف مى شود.
نهج الفصاحه
ذکر روز دوشنبه: یا قاضی الحاجات
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره طه
آیات 35 تا 37
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
إِنَّكَ كُنتَ بِنَا بَصِيراً
قَالَ قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ يَا مُوسَي
وَلَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرَي
ترجمه :
(پروردگارا!) همانا تو همواره نسبت به احوال ما آگاه و بصير هستى.
(خداوند) فرمود: اى موسى! به يقين آنچه را درخواست كردى به تو داده شد.
وبه تحقيق ما بار ديگر بر تو منّت گذاشتيم (وتورا مشمول نعمت هاى خويش ساختيم).
پیامها :
- انبيا، هميشه خود را در محضر الهى مى ديدند، و به اراده و مصلحت او راضى بودند. «اِنّك كنتَ بنا بصيراً»
- با اينكه خداوند به همه چيز آگاه است، ولى بازهم دعا و درخواست از او مطلوب است. «ربّ اشرح... اِنّك كنتَ بنا بصيراً»
- اگر درخواست، صحيح و بجا، و دعا خالصانه باشد، استجابت قطعى است. «قد اوتيت»
- عطاى الهى حكيمانه و بر اساس بصيرت است. «بنا بصيراً... اوتيت سؤلك»
- كسى را كه منصوب ومأمور انجام كارى مى كنيم، ابزار كار وخواسته هاى او را نيز تأمين كنيم. «اِذهَب الى فرعون... ربّ اشرح لى صدرى... وزيراً من اهلى... قد اوتيت»
- نعمت هاى الهى از باب امتنان است، نه استحقاق. «و لقد مننّا»
- هيچگاه الطاف خداوند را از ياد نبريم. «و لقد مننّا عليك مَرّة اُخرى»
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
6 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
آكِلُ كَما يَأكُلُ العَبدُ وَ أجلِسُ كَما يَجلِسُ العَبدُ؛
مانند بندگان غذا ميخورم
و مانند آنها بر زمين مى نشينم.
نهج الفصاحه
7 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
آمِرُوا النِّساءَ فِي بَناتِهِنّ؛
با زنان در باره دخترانشان شور كنيد.
نهج الفصاحه
‼️استفاده از خودروهای آلاینده
🔷س 2251: آیا استفاده از خودروهایی که آلایندگی بیش از حد مجاز دارند اشکال دارد؟
✅ج: بله؛ بهطورکلی آلوده کردن این هوای صافی که خداوند برای تنفس افراد، گیاهان و حیوانات قرار داده است، کار شایستهای نیست. اما از نظر شرعی اگر واقعاً آلایندگی یک خودرو بیش از حد مجاز است که قانوناً ممنوع است استفاده از آن اشکال دارد. البته حتی اگر قانون هم منع نکرده باشد ولی صاحب خودرو تشخیص میدهد که آلایندگی این خودرو ضرر زیادی به دیگران میزند و واقعاً برای سلامت دیگران مضر است، باز هم استفاده از این خودرو جایز نیست
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️سیگارکشیدن
🔷س 2254: آیا سیگارکشیدن در حالتی که موجب آلودهشدن فضای تنفس دیگران شود اشکال شرعی دارد؟
✅ج: اگر کسی تشخیصش این باشد که استعمال دخانیات مثل سیگار و قلیان برایش ضرر قابل توجه دارد، استعمال آنها حرام است. اما اگر میداند در این حد ضرر ندارد یا بههرحال به یقین نرسیده است، در این وضعیت ترک استعمال آنها بهتر است.
حالا اگر فردی سیگار بکشد و دود سیگار او موجب آزار و اذیت دیگران شود یا اینکه ضرر قابل توجهی برای دیگران داشته باشد، این کار حرام است. اما اگر موجب مزاحمت دیگران نباشد یا ضرر قابل توجه برای آنان نداشته باشد، حرام نیست، اما ترکش بهتر است.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره طه
آیه 38 و 39
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
إِذْ أَوْحَيْنَا إِلَي أُمِّكَ مَا يُوحَي
أَنِ اقْذِفِيهِ فِي التَّابُوتِ فَاقْذِفِيهِ فِي الْيَمِّ فَلْيُلْقِهِ الْيَمُّ بِالسَّاحِلِ يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِّي وَعَدُوٌّ لَّهُ وَأَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِّنِّي وَلِتُصْنَعَ عَلَي عَيْنِي
ترجمه :
آنگاه كه به مادرت آنچه را بايد الهام كرد، وحى كرديم.
(به او وحى كرديم) كه كودك خود را در صندوقى بگذار، پس آن (صندوق) را در دريا بينداز، تا دريا آن را به ساحل افكند و (كسى كه) دشمن من و دشمن او (است)، آن را (از دريا) بگيرد. و (اى موسى!) من محبّتى از جانب خويش بر تو افكندم (تا تو را دوست بدارند) و تا زير نظر من ساخته شوى (وپرورش يابى).
نکته ها:
مراد از وحى در اينجا، الهام و القا بر قلب است، نه آن وحى اصطلاحى كه مخصوص پيامبران است. زيرا رسالت، مخصوص مردان است. چنانكه در سوره يوسف، آيه 109 مى فرمايد: «و ما ارسلنا من قبلك الاّ رجالاً نُوحى اليهم»
«تابوت»(61) به معناى صندوق و «يم» به معناى درياست و تمام هشت مورد استعمال «يم» در قرآن، در داستان حضرت موسى مى باشد.
بر خلاف امروزه كه صنعت تنها به ساخت كالاها گفته مى شود، قرآن صنعت را هم به كالا گفته «اِصنَعِ الفلك» و هم به تربيت انسانى. «لتصنع على عينى»
همين كه خداوند بر كارى اراده كند، تمام مقدمات آن را نيز فراهم مى سازد. در اينجا براى حفظ موسى عليه السلام، به مادرش الهام مى كند كه فرزندت را به دريا بينداز، به دريا امر مى نمايد كه صندوق حامل كودك را به ساحل ببر، به قلب دشمن القا مى فرمايد كه او را بگير و محبّت كودك را نيز در دل او قرار مى دهد.
امام باقرعليه السلام فرمود: خداوند چنان محبّتى از موسى در دل مردم انداخت كه هر كس موسى عليه السلام را مى ديد به او علاقه مند مى شد.(62)
رمز رسيدن به كمالات، دل كندن از وابستگى ها و دوستى هاست. «اِقذِفيه»
الف: دل كندن از خود؛ ابراهيم حاضر شد در آتش افتد.
ب: دل كندن از همسر؛ ابراهيم همسرش را در مكّه ى بى آب و گياه گذارد.
ج: دل كندن از نوزاد؛ مادر موسى فرزند خود را در آب افكند.
د: دل كندن از نوجوان؛ ابراهيم حاضر شد اسماعيل را قربانى كند.
ه: دل كندن از شهوت؛ يوسف، درخواست كاميابى همسر عزيز مصر را نپذيرفت.
و: دل كندن از خواب؛ ثواب نماز در دل شب را كسى جز خدا نمى داند. «فلا تَعلم نفس ما اُخفى لهم من قرّة اعين»(63)
61) مراد از تابوت در داستان طالوت وجالوت درآيه 248 سوره بقره، همين صندوقچه حضرت موسى است. «... ان يأتيكم التابوت فيه سكينة من ربّكم وبقيّة ممّا ترك آل موسى وآل هارون»
62) تفسير نمونه.
63) سجده، 17.
پیامها :
- گاهى والدين به خاطر فرزند، مشمول لطف خاص مى شوند. «اوحينا الى امّك»
- زن نيز مى تواند به مقامى برسد كه مورد وحى و الهام الهى قرار بگيرد. «اوحينا الى اُمّك» (اگر چه اين وحى، براى رسالت بشمار نمى رود، امّا الهام ساده نيز به حساب نمى آيد، زيرا مادر موسى به واسطه ى آن، فرزند خود را تسليم امواج آب كرد.)
- در حركت ونهضت انبيا، زنان نيز ايفاى نقش كرده اند. «امّك»
- دريا نيز همچون تمام هستى، تحت امر الهى است. «فليلقه اليمّ بالساحل»
- تكرار كلمه «عدّو» نشانه عمق عداوت طاغوت نسبت به فرستادگان الهى است. «عدوٌّ لى و عدوٌّ له»
- عدو شود سبب خير، اگر خدا خواهد. «يأخذه عدوٌّ لى و عدوٌّ له»
- محبوبيّت يكى از الطاف الهى است. آنكه دلها از اوست، محبّت نيز از اوست. «محبّة منّى»
- اولياى خدا، تحت نظر و تربيت ويژه ى پروردگار قرار دارند. «على عينى»