💥 حفاظت عبدالمطلب از پیامبر اکرم (ص)
1⃣ با تولد پیامبر اکرم (ص) موضوع حفاظت از شخص ایشان جدیتر میشود و با سپردن ایشان به حلیمه به بهانهٔ بیشیری مادر از سوی #عبدالمطلب، تا ۵سال پیامبر در نقطهای دور از چشم دشمنان نشو و نما میکنند.
2⃣ بازگرداندن پیامبراکرم (ص) به عبدالمطلب نیز پس از آن اتفاق میافتد که گروهی ایشان را مورد شناسایی قرار میدهند و #حلیمه بر جان وی بیمناک میشود.
3⃣ #محافظت بیش از حد عبدالمطلب از پیامبر (ص) در این دوره نیز در همین راستا قابل تحلیل است که البته در کتب تاریخی به محبت بیش از حد پدربزرگ به یتیمِ عبدالله فرزند محبوب و فقید وی تعلیل شده است.
4⃣ پس از وفات عبدالمطلب، این مأموریت به #ابوطالب عموی پیامبر و پدر بزرگوار امیرالمؤمنین (ع) میرسد، در حالی که وی بزرگترین فرزند عبدالمطلب نیست.
5⃣ این جریان نشان میدهد که در میان اجداد و اقوام پیامبر (ص) نیز افراد خاصی برای انجام این مأموریت حساس برگزیده شدهاند. تخریب غیرعادی این شخصیت بزرگوار و نفی ایمان وی در همین راستا و به دنبال توان بیش از حد #حزب_شیطان [ یهود ] در تحریف تاریخ صورت گرفته است.
📚 بیشتر بدانیم:
📖 یهود به دنبال ترور پیامبر اسلام
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/1428
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
🌐 بازتولید نظم شرعی جامعه!
▫️ جامعه سنتی گذشته
در جامعه سنتی ای که ظرف تشریع اسلام شد، "نظم اجتماعی" ای بود که "حکمرانی" را مدد می رساند. آمدن "#ولایت_مطلقه_رسول_الله"(ص) و "تشکیل حکومت مرکزی" توسط حضرت، همه این نهادها و سلسله مراتب آنرا از بین نبرد. "دولت فراگیر و مداخله گر"(لویاتان) جای نهادهای اجتماعی حکمرانی ننشست.
✔️ برخی نمونه های آن نظم و نهادهای اجتماعی:
1⃣ ترتیب اولیاء: در تجارت و نکاح و...مطرح بود. متصرف به ترتیب: مالک(خود فرد)، پدر و جد، وصی و وکیل و دست آخر حاکم شرع بود.
یعنی حاکم و حکومت جایی که خللی در نهادهای قبل بود(مثل سفاهت بازاری یا مفقود شدن شوهر و...) وارد می شد.۱
2⃣ ولاء ضمان جریره: عقد و تعهد طرفینی ای که در شرایطش، "پرداخت دیه"(در جنایات خطایی) و "ارث بردن" را برای طرفین از همدیگر ثابت می کرد.۲ این ولاء هم مقدم بر ولاء امام عمل می کرد.۳
3⃣ حق یا عقد الامان: که هر فرد مسلمان (آزاد یا برده)۴ می توانست به تعدادی از مشرکان -آن هم در حین جهاد ابتدایی با آنان- امان دهد. آن مشرکان نباید جاسوس یا مانند آن باشند و تعداد هم نباید بیشتر از یک قلعه(یا ده نفر به فتوای برخی فقهاء) باشد. این امان دادن، "اذن" و "اجازه" حاکم مشروع(حتی رسول الله) را نمی خواست! البته اگر در موردی خلاف مصلحت اسلام می شد، امام حق ممانعت داشت. آن امان، مشرک را نه مسلمان می کرد و نه اهل ذمه!۵
4⃣ موارد دیگر...
⬅️ اینگونه ولایت مطلقه رسول الله(ص) یا حاکم مشروع، در عین رعایت مصالح عالیه اسلام، از طریق نهادها و حقوق اجتماعی، حکمرانی را پیش می برد. در نوادری حتی تصرف در امور خانوادگی و کسب و کار هم بخاطر مصالحِ عارضه بر اسلام و مسلمین، بر حاکم اسلامی لازم می شود؛ اما "وضع طبیعی" و "نظم اجتماعی نرمال" همان #ترتیب_اولیاء است.
▫️ جامعه مدرن
در جامعه مدرن، #استیت و دولت مدرن جای آن نظم اجتماعی نشسته است. لایه های ولایت های اجتماعی را نابود و در همه جا یا خود نشسته یا "استیلای بازار" را نشانده است!
روز به روز از ولاء (و بالتبع نقش) والدین، کم می شود و به نقش رسانه و "اباحه های قانونی" افزون می شود. حالا بچه ها میتوانند با یک تماس با "اورژانس اجتماعی"، پدر خویش را دادگاهی کند! از "سن ازدواج" تا "روابط مُجاز" و... را دولتها و مجالس قانون گذاری معلوم می کنند!
"اینترنت جهانی"، بستر تربیت بچه ها و "بیمه"، تکافل آنها را برعهده می گیرد!(هردو هم شعبه ای از استیلای بازار آزادند).
در این نظم جدید، "خانواده ی ذره ای شده"، "بی اختیارتر" شده و دیگر مقصر وضع کودکان خود هم نمی شوند!
دولتها ممکن است در جنگ سیاسی باهم، اینترنت را محدود کنند(کره شمالی)؛ یا مثلا جای اینستاگرام، تیک تاک بسازند(چین)؛ تا به لحاظ سیاسی مستقل از آمریکا باشند اما به لحاظ فرهنگی با همان ارزشهای غربی، کودکان را بزرگ کنند!
▫️ پ.ن:
بحث ابعاد وسیعی دارد۶ اینجا نتیجه گیری ام بر یک بُعد است:
در ماجرای #اغتشاشات_اخیر، جانشین فرماندهی کل سپاه(سردار فدوی)، میانگین سنی بسیاری از دستگیر شدگان اخیر را ۱۵سال اعلام کرد! از شبیه سازی اغتشاشات خیابانی به بازی های رایانه ای گفت! http://fna.ir/1rs64q
سایر گزارشات نیز نزدیک به همین را بیان دارد.
قطعاً عمده اینان دانشجو یا دانش آموزند که زندان و احکام سنگین قضایی برایشان مخرّب و آزادی و رهایی مطلق هم مخلّ به اصلاح و تربیت است.
❓ آیا وقتش نرسیده به جایگاه های اجتماعی ای در کنار دولت، اعتبار دهیم و نظم ترتیب اولیاء را متناسب با شرائط جدید، بازتولید کنیم؟!
❗️الان یک پدر یا جد -حتی اگر بزرگ فامیل باشد- به لحاظ حقوقی و قانونی جز برای "کفالت" یا "تامین وثیقه"، وزن اجتماعی ای ندارد!
کفالتش هم مثل وثیقه اش فقط ضامن حاضر کردن متهم است؛ یعنی کارکردی حقوقی است نه نقشی اجتماعی!
❗️استاد -حتی اگر عضو هیات علمی دانشگاه معتبر کشور باشد- جایگاه حقوقی ای ندارد که بتوان آزادی دانشجویی را به او سپرد! چون یک مرتبه قبل در ترتیب اولیاء، استاد و معلم جایگاهی در نظم اجتماعی و حکمرانی مدرن ندارد!
⬅️ ساخت چنین نظمی و جایگاه دادن به چنین نهادهایی(ابوّت، معلم، استاد، روحانی محله و...) وقتی آسیب های اجتماعی نوجوانانمان، هزینه های سیاسی هم ساخته است؛ راه حلی وسط بین "زندان و احکام قضایی" و "رهایی با عفو بی برنامه" است.
.....................................
۱.ر.ک: قواعد الاحکام ج۲ص۱۱و۱۲/ جامع المقاصد ج۱۲ص۱۰۳ و...
۲.ر.ک: جواهر الکلام ج۳۹ص۲۵۴
۳.ر.ک: مستند الشیعه ج۹ص۴۲۵
۴. الکافی ج۵ص۳۱/ تهذیب الاحکام ج۶ص۱۴۰
۵. ر.ک:المبسوط ج۷ص۲۷۵ و...
۶. درباره این نظم شرعی و وفاقش با ولایت مطلقه فقیه و امام در کارگاه های فقه و حل مساله به تفصیل بیشتر گفته ام.
#حکمرانی_مردمی
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۷/۱۴
☑️ @m_ghanbarian
8.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️آیا بیشتر روی چرایی #حجاب کار کنیم؟
👈شبهه کار ایجابی یا سلبی
✍️اخیرا برخی چهره های سیاسی و فرهنگی اقدام به ارائه ی نظریه ی عدم برخورد، از ناحیه قانون برای مواجهه با بد حجابی کردند که باید بدانند این اقدام، از جهت شرعی، قانونی و علمی مردود است.
#واجب_مظلوم
#غیرت_دینی
💠مطالبات مردم قم
https://eitaa.com/joinchat/3720806471Cd7292940ca
تحلیل اغتشاشات اخیر_1.mp3
4.5M
🎧 آیتالله میرباقری | قطعۀ صوتی در تحلیل اغتشاشات اخیر (۱۴۰۱/۷/۱۴)
🔹 جنگِ شناختی و جنگ رسانهای، بخشی از میدان درگیری تمدنی بین انقلاب و غرب است.
🔹 در حوادث اخیر، علومِ شناختی غرب و جنگ شناختیِ غرب، در برابر انقلاب اسلامی شکست خورد، و محاسباتِ علمیشان نتیجه نداد. عُمق ایمانیای که مکتب اهلبیت علیهمالسلام در جبهه مقاومت ایجاد کرده است، با علومِ شناختی و جنگ رسانهای غربْ نخواهد شکست.
🔹 اگر «نظام فکری دینی» نداشته باشید در برابر حوادث و فتنهها قدرت تحلیل و تشخیص و موضعگیری صحیح نخواهید داشت.
🔹 رهبر معظم انقلاب اسلامی براساس یک نظام فکری دینی، حوادث را تحلیل میکنند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4879
#رسانه
#جنگ_رسانهای
#علومِ_شناختی
#جنگِ_شناختی
☑️ @mirbaqeri_ir
نظام فکری و حوادث اجتماعی.MP3
17.68M
🎧 آیتالله میرباقری | نظام فکری و حوادث اجتماعی (۱۴۰۱/۷/۱۴)
🔹 اگر «نظام فکری دینی» نداشته باشید در برابر حوادث و فتنهها قدرت تحلیل و تشخیص و موضعگیری صحیح نخواهید داشت.
☑️ @mirbaqeri_ir
ناموَری در جبهۀ حق.mp3
1.15M
🎧 آیتالله میرباقری | مبنای ناموَری و شُهرت در جبهۀ حق
🔶 در جبهۀ حق، فضیلتهای واقعی مبدأِ نوعی ناموَری میشوند که این ناموَری، نه جامعه را فاسد میکند و نه خودِ شخص را. او بهاندازهای که فضیلت پیدا میکند به همان اندازه ناموَر میشود و به همان اندازه هم تواضع و خشوع در مقابل خدای متعال در او شکل میگیرد. در دعای مکارمالاخلاق آمده است: «وَ لَا تُحْدِثْ لِي عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِي ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِي بِقَدَرِهَا...» (خدایا هر اندازه که به من عزّت ظاهری میدهی، به همان اندازه در من یک ذلت باطنی در محضر خودت قرار بده).
🔶 مشهور شدن و ناموَر شدن و پیدا کردنِ عزّت اجتماعی، اگر مبتنی بر فضیلتهای واقعی و همراه با احساس تذلُّل و خشوع در مقابل خدای متعال باشد، نه برای انسان آفت ایجاد میکند و نه برای دیگران؛ بلکه خرج گسترش جبهۀ حق میشود.
#رسانه
#ناموَر
#سلبریتی
☑️ @mirbaqeri_ir
6.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه سوم: موضع ما درمقابل چیستی جهان
مسأله اول این که ما معتقدیم که جهان واقعیتی است عینی؛ این یک موضع گیری است در برابر موضع کسانی که فکر می کنند جهان یک پندار است. آنچه ما آن را جهان می نامیم واقعیتی است عینی و مستقل از ذهن انسان. اگر غیر از رؤیا و اندیشه من چیزی نبود، وقتی انسان می میرد و نابود می شود دیگر جهانی هم وجود ندارد.
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti