eitaa logo
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
2.5هزار دنبال‌کننده
105 عکس
289 ویدیو
27 فایل
🔴متن ، صوت و فیلم ✅اعتقادی ✅اخلاقی ✅احکام شرعی و. . . ✅انتقاد ، پیشنهاد، سوالات شرعی و . . . @abasalialmasi ✅کانالهای دیگرما👇 🆔 @Basirat_E 🆔 @hzrt_mahdi 🆔 @tavasolnameh 🆔 @Imam_zamani 🆔 @hal_khosh ✅تبادل و تبلیغ در این کانال نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
ولخرجي اسلام همگان را بهاعتدال توصيه نموده و خداوند ما را امت ميانهرو قرار داده است(1). ولخرجي همان تبذير و به معناي بيهوده خرج کردن است. قرآن ولخرجها را شبيه شياطين خوانده است؛ «إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا. (2) ولخرجها شبيه شياطيناند و شيطان در برابر خداي خويش کفرپيشه است.» اين کار مورد نهي اهل بيت (عليهمالسلام) نيز قرار گرفته است. درباره ولخرجي از اميرالمومنين (عليهالسلام) چنين نقلشده است: «بخشنده باش اما ولخرج مباش؛ و صرفهجو باش ليكن خسيس مباش.»(3) در حديثي ديگر اين امام بزرگوار ولخرجي را آغازگر فقر و نداري مي داند.(4) در روايتي ديگر نيز افتخار به ولخرجي موجب تهيدستي و فلاکت دانسته شده است.(5) بنابراين ازنظر معارف اسلامي و احاديث معصومان (عليهمالسلام) ولخرجي ممنوع و نکوهش شده است. پی نوشت: 1. سوره بقره، آيه 143. 2. سوره اسراء، آيه 27. 3. سيد رضى، نهج البلاغة، هجرت، ص 474. 4. ليثي، عيون الحكم و المواعظ، دارالحديث، ص 41، ح 934. 5. همان، ص 464، ح 8452.
🟢 علیه السلام فرمودند: الدُّنْيا سُوقٌ رَبِحَ فيها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ. ♦️دنيا همانند بازارى است كه 🔸عدّه اى در آن براى آخرت سود مى برند 🔹و عدّه اى ديگر ضرر و خسارت متحمّل مى شوند. 📚تحف العقول، ص ٦٥ ************** ▪️امشب که زمین و آسمان می گرید از بهر غریب سامرا می گرید ▪️جا دارد اگر که شیعه خون گریه کند چون مهدی صاحب الزمان می گرید ************ ✅دانستنی ها ✅داستان ها ☑️اشعار مدح و مرثیه ☑️روضه ها ☑️نوحه ها 👈بمناسبت سوم سالروز شهادت مظلومانه حضرت امام هادی علیه السلام همین الان در 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3406626836C8d7f688c0d
💠تارک الصلاه در روايات ▪️حکم کسي که نماز نمي خواند، چيست؟ نماز ستون و اساس دين است. امام باقر (عليه السلام) به نقل از رسول خدا (صلي الله عليه و آله) مي فرمايد: « بين مسلمان و كافر فاصله‏اى نيست، مگر اين كه مسلمان نماز واجب را عمدا ترك كند يا آن را بى ‏اهميت بداند و نخواند».(1) حرمت ترک نماز، از انجام بسياري از اعمال حرام سنگين تر است. چون انسان در ارتکاب بعضي از اعمال حرام، قصد بي حرمتي به خداي متعال و دين را ندارد، بلکه جنبه حيواني انسان بر او غلبه کرده و چه بسا بعد از مبتلا شدن به فعل حرام، به شدت از خداي متعال مي ترسد و توبه مي کند. در حالي که رها کردن نماز، موثر از غلبه شهوات بر انسان نيست. بلکه ناشي از ضعف ايمان و بي توجهي به دستور الهي است. از حضرت صادق (عليه السلام) سؤال شد كه چرا فردي که مرتکب زنا مي شود كافر نيست، ولى كسى كه نماز نمى ‏گذارد كافر مى ‏باشد؟ امام (عليه السلام) فرمود: چون زناكار براى‏ شهوت اين كار را مى‏ كند ولى آن كس كه نماز را ترك مى‏ كند براى اين است كه به آن اهميت نمى ‏دهد. زناكار براى لذت دنبال زنى را مى ‏گيرد و از او كامجوئى مى ‏كند، ولى آن كس كه نماز را ترك كرده و آن را انجام نمى ‏دهد قصدش لذت نيست، بلكه فقط نظرش بى‏ اهميت شمردن آن مى ‏باشد و هر گاه كسى نظرش استخفاف باشد كافر مى ‏گردد. (2) البته اين کفر تا زماني که همراه با انکار نماز نباشد، سبب جاري شدن احکام کافر، مثل عدم طهارت، عدم پاک بودن ذبايح او و حرمت ازدواج با او و ... نمي شود. و تنها در جايي که انکار نماز به شکل انکار ضروري دين باشد، اين احکام براي شخص لازم است. اما به هر حال ترک نماز، مساله اي کوچکي نيست و شخص در صورتي که نسبت به نماز سهل انگاري کند، مشمول نفرين الهي مي شود.(3) ⭕️پی نوشت: 1. ابن بابويه، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، دارالشريف الرضي، ص231. 2. مجلسي، بحارالانوار، دار الاحيا التراث العربي، ج‏66، ص: 66. 3. سوره ماعون، آيه 4و5.
مردی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله رسید و عرض کرد آیا به من اجازه می دهید که آرزوی مرگ بکنم؟🥲 🌸حضرت فرمود: چیزی است که چاره ای از آن نیست و مسافرتی است طولانی که سزاوار است برای کسی که بخواهد به این سفر برود ده هدیه با خود ببرد.(ایا هدایا را اماده کردی)☄️ 👤پرسید آن هدایا کدام ند؟ 🌸رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: ۱- هدیه عزرائیل ۲- هدیه قبر ۳- هدیه نکیر و منکر ۴- هدیه میزان ۵- هدیه پل صراط ۶- هدیه مالک (خزانه دار جهنم) ۷- هدیه رضوان (خزانه دار بهشت) ۸- هدیه پیامبر ۹- هدیه جبرئیل ۱۰- و هدیه خداوند متعال 🧚🏼‍♀اما هدیه عزائیل چهار چیزاست: ۱. رضایت حق داران. ۲. قضای نمازها. ۳. اشتیاق به خداوند. ۴.آرزوی مرگ. 🖤هدیه قبر چهار چیزاست : ۱. ترک سخن چینی. ۲. استبراء. ۳. تلاوت قرآن. ۴. نماز شب. 📋اما هدیه نکیر و منکر چهار چیزاست : ۱. راستگویی. ۲. ترک غیبت. ۳. حق گویی. ۴. تواضع در برابر همه. 🎁اما هدیه میزان چهار چیزاست : ۱. فرو خوردن خشم. ۲. تقوای راستین. ۳. رفتن به سوی جماعت. ۴. دعوت به سوی آمرزش الهی 🛣هدیه صراط چهار چیزاست : ۱. اخلاص در عمل. ۲. زیاد به یاد الله تعالی بودن. ۳. خوش اخلاقی. ۴. تحمل کردن آزار دیگران 🔥اما هدیه مالک(خزانه دار جهنم) چهار چیزاست : ۱. گریه از ترس خداوند. ۲. صدقه مخفی. ۳.ترک گناهان. ۴.خوش رفتاری با پدر و مادر 💚اما هدیه رضوان(خزانه دار بهشت) چهار چیزاست : ۱. صبر در ناملایمات. ۲. شکر بر نعمت. ۳.انفاق مال در راه اطاعت خداوند. ۴.رعایت امانت در مال وقفی 🌻اما هدیه رسول اکرم صلی الله علیه و آله چهار چیزاست : ۱. دوست داشتن او. ۲. پیروی از سنت او. ۳. دوست داشتن اهل بیت او. ۴. زبان را از بدی ها حفظ کردن 🎯اما هدیه جبرئیل چهار چیزاست : ۱. کم حرف زدن. ۲.کم خوردن. ۳. کم خوابیدن. ۴. مداومت بر حمد 💓اما هدیه خداوند متعال چهار چیزاست : ۱. امر به نیکی. ۲. نهی از بدی. ۳. نصیحت و خیر خواهی برای مردم. ۴. و مهربانی کردن با همه 📚کتاب المواعظ العدیه .احادیث ده گانه. 🤍 👆👆👆👆👆👆
💠قرآن و سنت هاي الهي سنت هاي خداوند که گفته مي شود تغييري در آن ها نيست، کدامند و ويژگي هاي آن ها در قرآن چيست؟ طبق آيات قرآن کريم، برخي ويژگي هاي سنت هاي الهي چنين است: تغيير، تبديل و دگرگوني در آن ها نيست.(1) سنت و فرمان الهي، روى حساب و برنامه دقيقى است.(2) اين سنت هاي الهي، در گذشته و براي اقوام گذشته نيز بوده است.(3) ـ چند نکته توضيحي در باره جاري شدن سنت الهي: 1. خداوند متعال، در نهاد همه انسان ها و در فطرت و سرشت آن ها، زمينه ‌ها و امكانات هدايت را قرار داده است؛ يعني همه انسان ها، هم مي‌توانند در مسير هدايت قرار بگيرند و هم اين كه خود را در مسير گمراهي و انحراف بيندازند. 2. هر كس دچار انحراف و خطا شود، و سپس توبه و بازگشت به خدا داشته و آن را جبران نمايد، او به هدايت باز مي ‌گردد و رحمت الهي شامل حال او مي ‌شود. 3. اگر كسي خطا و انحرافاتش زياد شد و درصدد توبه و جبران آن ها هم برنيامد، اگر از يک حدي گذشت، ديگر قابليت هدايت شدن را در خود از بين برده و ديگر هدايت نمي شود. 4. کسي که به اين مرحله برسد يعني در اثر پافشاري بر گناه و نافرماني، زمينه هدايت را در خود از بي ببرد، سنت الهي در مورد او به اجرا در مي ‌آيد. 5. البته اين سنت الهي با توجه به علم خداوندي است؛ يعني‌ خداوند مي‌ داند اگر كسي از اين حد عبور كند، همه روزنه‌ هاي هدايت را به روي خود بسته است و ديگر قابليت هدايت را ندارد؛ يعني اگر هزار سال هم عمر به او داده شود، باز هم او بر خطاهاي خود مي ‌افزايد و از هدايت دورتر مي ‌شود. ـ نمونه هايي از سنت الهي 1. سنت استيصال(4) 2. سنت انتقام از مجرمين(5) 3. ياري و نصرت مؤمنين(6) 4. اجل مسمي، سنتي قطعي(7) 5. مرگ، سنتي قطعي(8) 6. سنت الهي در هدايت نيکوکاران تلاشگر(9) 7. سنت در تنگنا قرار دادن مجرمين، به اميد بازگشت(10) 8. سنت اظلال، مختص اهل باطل(مشروط)(11) 9. سنت تدافع حق و باطل(12) 10. سنت آزمايش و ابتلا(13) 11. سنت‏ ترف و مترفين(14) 12. سنت استدراج(15) 13. و... ـ معرفي کتاب جهت مطالعه: «سنت هاي الهي»، عبدالكريم زيدان، ترجمه مصطفي ذوالفقار طلب، تهران: نشر نويسنده. «قرآن و اسرار آفرينش»، جعفر سبحاني، قم: بوستان كتاب. «سنت هاي تاريخ در قرآن»، سيد محمد باقر صدر، ترجمه موسوي اصفهاني، تهران: تفاهم. پی نوشت: 1. اسراء: 17/ 77؛ احزاب: 33/ 62؛ فتح: 48/ 23؛ غافر: 40/ 43. 2. احزاب: 33/ 38. 3. احزاب: 33/ 62؛ فتح: 48/ 23؛ غافر: 40/ 85. 4. طه: 20/ 128. 5. سجده: 32/ 22. 6. روم: 30/ 47. 7. نحل: 16/ 61. 8. عنکبوت: 29/ 57. 9. ابراهيم: 14/ 69. 10. روم: 30/ 41. 11. روم: 30/ 9. 12. شوري: 42/ 24. 13. بقره: 2/ 155. 14. اسراء: 17/ 16. 15. اعراف: 7/ 182.
💠دعاي عهد 👈آيا دعاي عهد مورد تاييد است؟ اگر چهل روز اين دعا را بخوانيم به همراه امام زنده خواهيم شد؟ 🔸اين دعا را بزرگاني مانند علامه مجلسي و سيد بن طاووس به همراه سند آن در کتب خود ذکر کرده اند. 🔹در سند اين دعا بزرگان زيادي از شيعه وجود دارند، هر چند بعضي افراد ناشناس هستند اما اعتماد و توجه علماء به اين دعا نشان دهنده قوت اين دعاست. 🔸مضامين اين دعا نيز در ساير ادعيه آمده است. مثلا در دعاهاي ديگر هم آمده است که از خداوند طلب مي کنيم که به همراه امام زنده بشويم و رجعت کنيم. 🔹مشابه آنرا در دعاهاي متعدد از جمله زيارت جامعه کبيره ميخوانيم: . . . وَ يَکُرُّ فِي رَجْعَتِکُمْ وَ يُمَلَّکُ فِي دَوْلَتِکُمْ وَ يُشَرَّفُ فِي عَافِيَتِکُمْ وَ يُمَکَّنُ فِي أَيَّامِکُمْ وَ تَقَرُّ عَيْنُهُ غَداً بِرُؤْيَتِکُ»(1) و من را قرار ده از بهترين پيروان شما و کساني که .... در رجعت شما براى پيکار بر ضدّ دشمنانتان باز ميگردند، و در دولت شما به حکومت ميرسند، و در جوّى از سلامت و عافيت شما؛ به شرف و علوّ مقام نائل ميشوند، و در ايّام شما عزّت و تمکّن و ثبات مي‏يابند، و فردا چشمشان به ديدار شما روشن ميگردد. پی نوشت: 1) شيخ صدوق، عيون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 276، 1378ق.
♨️ شش توصیه ارواحنا فداه برای زندگی برتر 1⃣ نماز صبح خود را عمداً به تأخیر نیانداز که از رحمت خداوند دور میشوی.( بحارالانوار،ج۵۵،ص۱۶) 2⃣ برای تعجیل ظهور من بسیار دعا کن که در آن فرج و حل مشکلات تو خواهد بود.(کمال الدین ص۴۸۵) 3⃣ اعمالی انجام بده که باعث نزدیک شدن به ما شود و از اعمالی که تو را از ما دور می‌کند حذر کن چرا که مرگ یک دفعه می‌رسد.( بحارالانوار ج۵۳ ص۱۷۴) 4⃣ از خدا بترس و تسلیمِ ما باش و امورت را به ما واگذار ، چون وظیفه‌ی ماست که شما را بی نیاز وسیراب کنیم.(غیبت شیخ طوسی ج۱ص ۲۸۵) 5⃣ خودت را برای خدمت در اختیار مردم بگذار، در جایی بنشین که قابل دسترس باشی و حوائج مردم را برآور.(کلمة‌الامام‌المهدی ص۵۶۵) 6⃣ در اموال دیگران تصرف نکن مگر با اجازه صاحب آن.( بحارالانوار ج۵۳ ص۱۸۳)
🌴چند نکته پیرامون تکبر و تواضع💐 1️⃣تکبر مخصوص خداست و فرد متکبر، مورد لعنت خدا قرار می گیرد🌷 ♻️و جَعَلَ اللَّعْنَةَ عَلَى مَنْ نَازَعَهُ فِيهِمَا مِنْ عِبَادِه‏ 2️⃣خداوند انسان ها را به برخی بلاها مبتلا می کند تا دست از تکبر و غرور بردارند🌷 ♻️و لَكِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَبْتَلِي خَلْقَهُ بِبَعْضِ مَا يَجْهَلُونَ أَصْلَهُ تَمْيِيزاً بِالِاخْتِبَارِ لَهُمْ وَ نَفْياً لِلِاسْتِكْبَارِ عَنْهُم‏ 3️⃣به طور کلی، تمام بلاها و امتحانات، برای رفع تکبر است🌷 ♻️لكِنَّ اللَّهَ يَخْتَبِرُ عِبَادَهُ بِأَنْوَاعِ الشَّدَائِدِ وَ يَتَعَبَّدُهُمْ بِأَنْوَاعِ الْمَجَاهِدِ وَ يَبْتَلِيهِمْ بِضُرُوبِ الْمَكَارِهِ إِخْرَاجاً لِلتَّكَبُّرِ مِنْ قُلُوبِهِمْ وَ إِسْكَاناً لِلتَّذَلُّلِ فِي نُفُوسِهِم ‏4️⃣بزرگترین دام شیطان، تکبر است🌷 ♻️فإِنَّهَا مَصْيَدَةُ إِبْلِيسَ الْعُظْمَى وَ مَكِيدَتُهُ الْكُبْرَى 5️⃣بهترین وسیله برای مبارزه با شیطان، تواضع است🌷 ♻️اتَّخِذُوا التَّوَاضُعَ مَسْلَحَةً بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ عَدُوِّكُمْ إِبْلِيسَ وَ جُنُودِه‏ 6️⃣باید برای درمان تکبر، دعا کنیم و از خداوند توفیق بخواهیم همانگونه که در سختی ها و مشکلات دیگر، دعا می کنیم🌷 ♻️و اسْتَعِيذُوا بِاللَّهِ مِنْ لَوَاقِحِ الْكِبْرِ كَمَا تَسْتَعِيذُونَهُ مِنْ طَوَارِقِ الدَّهْر 7️⃣بهترین تواضع، گذاشتن صورت روی زمین در محضر خداوند و کمک به مومنین و تواضع در برابر آنها است🌷 ♻️و لَكِنَّهُ سُبْحَانَهُ كَرَّهَ إِلَيْهِمُ التَّكَابُرَ وَ رَضِيَ لَهُمُ التَّوَاضُعَ فَأَلْصَقُوا بِالْأَرْضِ خُدُودَهُمْ وَ عَفَّرُوا فِي التُّرَابِ وُجُوهَهُمْ وَ خَفَضُوا أَجْنِحَتَهُمْ لِلْمُؤْمِنِين‏ 📚برداشتی از (خطبه قاصعه، طولانی ترین خطبه نهج البلاغه) 🔶 @Nahj_Et
💠گروه هاي بهشتي 🔸ظاهرا هر کس در بهشت اقامت مي کند به نام و‌ گروهي منتسب است، مثلا عده اي به عنوان مهمانان بهشت معرفي شده اند که مرتبه اي پائين دارند يا ساکنان بهشت و‌...؛ لطفا اين گروه ها را معرفي کنيد. 🔹با توجه به اين که بهشت داراي درجات مختلفي است، در واقع هر درجه، خود، يک گروه محسوب مي شود. از طرف ديگر تقسيم بندي هاي ديگري در آيات وجود دارد، مثلا آيات انتهايي سوره مبارکه «واقعه» يک تقسيم بندي کلي افراد، پس از مرگ را ارائه مي دهد: «فَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ...»؛ و اما اگر [او] از مقربان باشد...(1) «وَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ...»؛ و اما اگر از ياران راست باشد...(2) 🔸ملاحظه مي شود که در اين تقسيم بندي، بهشتيان به دو گروه کلي مقربان و اصحاب يمين، تقسيم بندي مي شوند. 🔹از طرفي در يک تقسيم بندي ديگر در قرآن کريم بهشتيان و در واقع، گروه هاي بهشتيان با اعمال منتسب به خود نام برده شده اند، مانند: ✅متقين: «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي ظِلَالٍ وَعُيُونٍ»؛ اهل تقوا در زير سايه ‏ها و بر كنار چشمه ‏سارانند.(3) ✅صادقين: «لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ...»؛ تا خدا راستگويان را به [پاداش] راستي شان پاداش دهد...(4) ✅محسنين: «آخِذِينَ مَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَلِكَ مُحْسِنِينَ»؛ آن چه را پروردگارشان عطا فرموده، مى‏ گيرند زيرا كه آن ها پيش از اين نيكوكار بودند.(5) ✅ابرار: «إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ»؛ براستى نيكوكاران در نعيم [الهى] خواهند بود.(6) ✅صابرين، صادقين، قانتين، منفقين، مستغفرين: «الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ»؛ [اينانند] شكيبايان و راستگويان و فرمانبرداران و انفاق‏ كنندگان و آمرزش ‏خواهان در سحرگاهان.(7) 🔸و به همين ترتيب، شما براي هر کار نيک، صفت پسنديده و عمل حسنه، گروهي در بهشت را با اين عنوان مي يابيد. 🔹هم چنين ممکن است کسي ترکيبي از چند ويژگي و خصوصيت مثبت را داشته باشد لذا به همان نسبت در گروه هاي مختلف قرار مي گيرد. نکته: 🔸مهمان بهشت به اين معنا که فردي جهنمي براي مدتي در بهشت مهمان باشد، معنا ندارد؛ زيرا اگر کسي وارد بهشت شد ديگر از آن خارج نمي شود: «وَأُدْخِلَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ»؛ و كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده اند به بهشت هايى درآورده مى ‏شوند كه از زير [درختان] آن جويبارها روان است كه به اذن پروردگارشان در آن جا جاودانه به سر مى ‏برند.(8) ⭕️پی نوشت: 1. واقعه: 56/ 88. 2. واقعه: 56/ 90. 3. مرسلات: 77/ 41. 4. احزاب: 33/ 24. 5. ذاريات: 51/ 16. 6. مطففين: 82/ 22. 7. آل عمران: 3/ 17. 8. ابراهيم: 14/ 23.
💠دعاي جمعي! 🔸دعاي جمعي موضوعي است که در سيره و سخن معصومان عليهمالسلام وجود دارد. يکي از شرايط و آدابي که براي دعا در روايات مطرح شده، اين است که گروهي از مؤمنان گرد همآيند و دعا کنند؛ به اين صورت که برخي دعا کنند و برخي «آمين» بگويند. ▪️در برخي از روايات از سه نفر و در برخي از چهار نفر و در برخي از چهل نفر بهعنوان تعداد مؤمنان در دعاي جمعي يادشده است.(1) براي نمونه، در حديثي از رسول خدا ‏صلي الله عليه و آله آمده است که «هرگاه چهل نفر گرد همآيند و براي حاجتي واحد به درگاه خدا دعا کنند، حتماً خداوند دعايشان را مستجاب مي کند. حتي اگر کوهي را نفرين کنند، آن کوه را [با دعايشان] از جا برميکنند».(2) 🔹در روايتي ديگر از امام صادق (عليهالسلام) نقل شده که: «چنانچه سه مؤمن در نزد برادري که از گزند او آسوده اند و از شرّش بيمناک نيستند و به خيرش اميد دارند، گرد آيند، اگر خدا را بخوانند، اجابتشان مي کند و اگر چيزي از او بخواهند، عطايشان مي فرمايد و اگر از او بيش‏تر بخواهند، بيش تر به آنان مي دهد» ▪️و در ادامه روايت آمده است که «حتي اگر سکوت کنند [و لب به خواهش نگشايند]، خداوند بي درخواست به آنان عطا مي کند».(3) 🔸اهلبيت عليهمالسلام خود نيز به اين توصيه ‏ها عمل مي کردند. روايت شده که امام باقر عليهالسلام هرگاه پيشامدي اندوهگينش مي ساخت، زنان و کودکان را گرد مي آورد، سپس دعا مي کرد و آن‏ها آمين مي گفتند.(4) ▪️بنابراين دعاي جمعي نه تنها اشکالي ندارد بلکه مورد سفارش و عمل اهل بيت (عليهمالسلام) نيز هست. ⭕️پی نوشت: 1. ر.ک: ريشهري، نهج الدعاء، دار الحديث، ج 1، ص 580 ـ 583. 2. همان، ص 580، ح 896. 3. کلينى، کافي، الإسلامية، ج ‏2، ص 178، ح 14. 4. کليني، همان، ص 487، ح 3.
🌺 ❇️ وقتی جوادالائمه علیه السّلام متولّد شدند، پدر بزرگوارشان امام رضا علیه السّلام فرمودند: { هذا المُولودُ المُباركٌ لَم يُولد في الإِسلامِ، مَولُودٌ أَعْظَمُ بَرَكَةً مِنهُ عَلي شيعَتِنا } ❤️ این نوزاد مبارکی است که در اسلام مولودی با برکت‌تر از او برای شیعه‌ی ما متولّد نیافته است. 📚 اصول کافی، ج1، ص321؛ 📚 الارشاد، شیخ مفید، ص319؛ ✅ اشعارمولودیه ✅سرودهای ولادت ✅فضایل ✅دانستنی های آموزنده 👈به مناسبت ولادت با سعادت حضرت علیه السلام 🔵همین الآن 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3406626836C8d7f688c0d
💫۱۲فضيلت کوتاه از حضرت اميرالمومنين عليه السلام 1⃣ حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام در هیچ جنگ و جهادی شرکت نکرد مگر این که پیروز برگشت.(1) 2⃣ رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله می فرمودند: ✨علی اَشْجَعُ النّاسِ قَلْبا «علی، قویدل ترینِ مردم است.»(2) 3⃣حریف را فقط با یک بار زدن می کشت و منقول است که: ✨کانت ضَرباتُه وَترا «ضربات شمشیر او همیشه تک ضرب بود.»(3) 4⃣ پیامبر اسلام(ص) می فرمودند: ✨علی سیفُ اللّه عَلی اَعْدائِهِ «علی، شمشیر الهی بر روی دشمنان خداست.»(4) 5⃣حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام بیشتر پیاده می جنگید و اگر هم سوار اسبی می شد، چندان برایش مهم نبود. به حضرتش گفته شد که چرا سوار اسب نمی شود؟ پاسخ می داد: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد و یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد و من نه کسی هستم که اگر کسی گریخت تعقیبش کنم و من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم(پس اسب را برای چه می خواهم!؟)(5) 👌البته این رویه ایشان در همه جنگها نبود مثلا در جنگ جمل، بعد از آن‌که فرماندهان اصلی دشمن کشته و یا اسیر شده بودند، کسی نبود تا باقی مانده لشکر را بازسازی کند لذا امام علی(ع) آنان را تعقیب نکرد، و دلیلی برای کشتن زخمی‌ها نیز وجود نداشت. اما در نبرد صفین، فرماندهان اصلی دشمن تا آخر نبرد زنده بودند و هر لحظه امکان جمع‌آوری سلاح، مداوای زخمی‌ها، تجدید قوا و سازماندهی مجدد وجود داشت؛ از این‌رو باید تا جایی که امکان داشت، دشمن را از پای درآورد. به همین دلیل، دو نوع برخورد امام(ع) را نمی‌توان رویکردهایی دوگانه و متضاد ارزیابی کرد، بلکه این دو رویکرد متفاوت ناشی از تفاوت اوضاع پیرامونی بود. 6⃣ حضرت زرهش تنها سینه اش را می پوشاند و هرگز پشت نداشت. از او پرسیدند که چرا زرهش پشت ندارد؛ آیا نمی ترسد که کسی از پشت به او ضربتی بزند؟ در پاسخ فرمود: من هرگز به دشمن پشت نمی کنم و از میدان نمی گریزم و خدا هرگز آن روز را نخواهد آورد.(6) 7⃣ شجاعت و استواری حضرت علی علیه السلام در جنگ ها چنان بود که هرگاه مشرکان و کافران او را در جنگ می دیدند به همدیگر وصیت می کردند مثل این که مرگ را با چشم خود دیده باشند.(7) 8⃣ هرگاه که دو صف برای جنگ مقابل هم صف می کشیدند،مردم به یکدیگر می گفتند: ملک الموت در همان صفی باید باشد که علی با آن صف است و صف مقابل خواهی نخواهی باید خود را برای مرگ آماده کنند.(8) 9⃣ روزی یکی از سرداران سپاهش به او گفت که اگر اسب ها آشفتند و ما از همدیگر دور شدیم، تو را کجا بیابیم؟ در پاسخ فرمود: «در همان جایی که از من دور شده اید.»(حاکی از این که در همین جایی که هستم خواهم بود و شدت جنگ مرا پس و پیش نمیکند)(9) 0⃣1⃣وقتی که در جنگ جمل پرچم را به پسرش محمّد حنفیه داد، به او چنین فرمود: «اگركوهها متزلزل شود تو ثابت باش؛ دندان هایت را به هم بفشار؛ کاسه سرت را به خدا بسپار؛ پاهایت را چون میخ به زمین بکوب؛ به انتهای سپاهیان دشمن چشم بیانداز و چشمت را فرو گير (و مرعوب نفرات و تجهيزات دشمن نشو) و بدان! که بدون شک نصرت و پيروزى از سوى خداوند سبحان است!»(10) 1⃣1⃣ حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام از نان دنیا به نان جو بسنده کرده بود و از نان گندم نمی خورد تا آنجا که برخی مردم میگفتند: «پسر ابوطالب با این غذا و خوراک اندک چه بسا در کشتن هم آوردان و پهلوانان ناتوان باشد؟!» 🌹مولا علی علیه السلام در پاسخ میفرمود: «بدانید! درخت بیابانى (که آب کمترى به آن مى رسد) چوبش محکم تر است اما درختان سرسبز (که همواره در کنار آب قرار دارند) پوستشان نازک تر (و کم دوام تر)اند و گیاهان بیابانی که جز با آب باران سیراب نمى شوند آتشی افروخته تر دارند و خاموشی آنها دیرتر رخ میدهد.»(11) 2⃣1⃣ از سخنان آن حضرت است که می فرمود: ✨و اللّه لَو تَظاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلی قِتالی لَمّا وَلَّیتُ عَنها... / «به خدا سوگند اگر همه مردمان عرب برای جنگ با من، پشت به پشت هم دهند از این قتال به عقب بر نمی گردم.»(12) عليٍ عبادَةٌ منابع: (1) -معجم الاوسط، ج3 ص87 (2) -مناقب علی بن ابی طالب، ص143 (3) -ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ج1، ص20 (4) -الامالی، ص61 (5) -مناقب آل ابی طالب ج3، ص298 (6) -الاخبار الموفقیات ص343 (7) -ربیع الابرار ج3 ص 319 (8) - راغب اصفهانی، المحاضرات (9) - ابشیهی، المستطرف، ج1، ص178 (10) - نهج البلاغه، خطبه 11. (11) و (12) - نهج البلاغه، نامه 45