eitaa logo
منبرطلاب
20.2هزار دنبال‌کننده
214 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
:خوش اخلاقی وَ قُولُوا لِلنّاسِ حُسْنًا با مردم به سخن بگویید. 📚سوره مبارکه آیه۸۳ فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ....َ [ ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ! ]ﭘﺲ ﺑﻪ ﻣﻬﺮ ﻭ ﺭﺣﻤﺘﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺮم ﺧﻮیﺷﺪی،ﻭﺍﮔﺮ ﺩﺭﺷﺖ ﺧﻮی ﻭ ﺳﺨﺖ ﺩﻝ ﺑﻮﺩی ﺍﺯ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻧﺖ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﻣﻰﺷﺪﻧﺪ.... 📚سوره مبارکه ١٥٩ وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺗﻮ ﺑﺮ ﺑﻠﻨﺪﺍی ﺳﺠﺎﻳﺎﻱ ﺍﺧﻠﺎﻗی ﻋﻈﻴﻤﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭی. 📚سوره مبارکه ٤ پيامبر صلّى الله عليه و آله ثَلَاثٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ فَلَيْسَ مِنِّي وَ لَا مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا هُنَّ قَالَ حِلْمٌ يَرُدُّ بِهِ جَهْلَ الْجَاهِلِ وَ حُسْنُ خُلُقٍ يَعِيشُ بِهِ فِي النَّاسِ وَ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ،عرض شد:اى رسول خدا ! آنها كدامند؟ فرمودند: ۱.بردبارى كه به وسيله آن جهالت نادان را دفع كند. ۲. كه با آن در ميان مردم زندگى كند. ۳.پارسايى كه او را از نافرمانى خدا باز دارد. 📚بحارالانوار(بیروت)جلد 66 صفحه 386 حدیث 49 امام عليه السّلام تَحَرِّى الصِّدْقِ وَ تَجَنُّبُ الْكَذِبِ اَجْمَلُ شيمَةٍ وَ اَفْضَلُ اَدَبٍ راستگو بودن و پرهيز نمودن از دروغ،زيباترين و بهترين ادب است. 📚تصنیف غررالحکم217 حدیث 4294 امام عليه السّلام لا عَيْشَ اَهْنَأُ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ هيچ زندگى گواراتر از و رفتار پسنديده نيست. 📚تحف العقول صفحه 360 روزی حضرت علی علیه السّلام از سوی پیامبرصلّی الله علیه وآله وسلّم مأمور شد تا با سه نفر که برای کشتن ایشان هم پیمان شده بودند،پیکارکند،آن حضرت،یکی از آن سه نفر را کشت و دو نفر دیگر را اسیر کرد و خدمت پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم آورد،پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم،اسلام را بر آن دو عرضه کرد و چون نپذیرفتند،فرمان اعدام آنان را به جرم توطئه گری صادر کرد،در این هنگام جبرئیل بر رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم نازل شد و عرض کرد:خدای متعال می فرماید:یکی از این دو نفر را که مردی و سخاوتمند است،عفو کن،آن گاه پیامبر از قتل او صرف نظر کرد،وقتی آن فرد دانست که به سبب داشتن این دو صفت نیکو،مورد عفو الهی قرار گرفته است،شهادتین را گفت و اسلام آورد،و رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم درباره وی فرمود:او از کسانی است که وسخاوتش،او را به سمت بهشت کشانید. 📚ماهنامه طوبی شماره 10 صفحه52 سعدبن‌معاذیکی از بهترین اصحاب و یاوران پیامبرصلّی الله علیه وآله وسلّم بود،او بزرگ و آقای انصار واز نخستین کسانی از مردم مدینه بود،که اسلام آورد و پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم را به مدینه دعوت کرد،او بازوی ولایت و رسالت بود،وقتی که خبر رحلت سعدبن‌معاذ را به پیامبر دادند،آن حضرت به سرعت با پای پیاده و برهنه به سوی جنازه سعدبن معاذ شتافتند در حالی که در بین راه عبا از دوش مبارکشان افتاد و حضرت اعتنایی نکردند،به هنگام تشییع جنازه سعدبن معاذ دیدند که رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم در پشت تابوت،سمت راست تابوت،جلوی تابوت و سمت چپ تابوت حرکت می‌کنند،پرسیدند:یا رسول الله،این چه حالی است که از شما می‌بینیم؟!فرمودند:به خدا،دستم در دست برادرم جبرائیل است که مرا دور تابوت سعدبن معاذ طواف می‌دهد،اینک جبرائیل و میکائیل به همراه هفتاد هزار ملک در تشییع جنازه سعد شرکت کرده‌اند،پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله وسلّم با دست مبارک خویش بدن مطهر سعد را درون قبر گذاشت وبرای او از خداوند طلب مغفرت فرمود،مادر سعدبن معاذوقتی این صحنه را دید،خطاب به فرزندش سعدبن معاذگفت:یا سعد،هنیئاً لَکَ الجنّةُ:فرزندم، بهشت گوارای وجودت باد،پیامبرصلّی الله علیه وآله وسلّم با شنیدن این جمله چهره درهم کشیدوبا ناراحتی و عتاب فرمود:مادر سعدبن معاذ!درباره امر پروردگار این‌گونه با قاطعیت سخن مگو!همینک قبر،چنان فشاری بر فرزندت سعد وارد ساخت که شیری که در دوران کودکی از سینه تو نوشیده بود،از سر انگشتانش خارج شد،همه مات و مبهوت مانده بودند،آخر چرا؟کسی که هفتادهزار ملک به تشییع جنازه‌اش آمده‌اندو پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم با دست خویش او را دفن کرده و برایش طلب مغفرت فرموده‌اند،چرا باید چنین فشار قبری داشته باشد؟حضرت در پاسخ فرمودند آری،برای آن که با اهل و عیالش اندکی بد بوده است. 📚بحار الانوار جلد21 صفحه257 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
:کفرنعمت وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِيدٌ ﻭ[ﻧﻴﺰ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ]ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺍﻋﻠﺎم ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻯ ﻛﻨﻴﺪ،ﻗﻄﻌﺎ[ﻧﻌﻤﺖ]ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ  ﺍﻓﺰﺍﻳﻢ،ﻭﺍﮔﺮ ﻛﻨﻴﺪ،ﺑﻰﺗﺮﺩﻳﺪ ﻋﺬﺍﺑﻢ ﺳﺨﺖ ﺍﺳﺖ. 📚 سوره مبارکه آیه۷ پیامبر # اکرم صلى الله علیه وآله وسلّم اَسْرَعُ الذُّنُوبِ عُقُوبَةً کُفْرانُ النِّعْمَةِ گناهى که زودتر از همه گناهان عقوبتش دامان انسان را مى گیرد است. 📚بحارالانوار جلد66 صفحه70 حضرت علیه السلام کفرُ النعمه مَجْلَبَه لحلولِ النقَم ،زمینه فرود آمدن انتقام های الهی است. 📚غررالحکم صفحه 322 َ حضرت علیه السلام شرّ النّاس مَن لایشکر النعمه بدترین مردم کسانی اند که شکر نعمت را به جای نمی آورند. 📚غررالحکم،شرح جمال الدین محمد خوانساری جلد 4 صفحه 170 حدیث 5705 امام علیه السلام الإستدراجُ مِنَ اللهِ سبحانَه لِعَبدِه أن یسْبِغَ علیه النعَمَ و یسْلُبَه الشکرَ استدراج(رها کردن شخص به حال خودش)از جانب خداوند سبحان برای بنده اش،این است که شخص نعمت هایی را داشته باشد و شکر آن ها را ادا نکند. 📚بحارالانوار جلد75 صفحه 117 روزی رسول خداصلّی الله علیه وآله وسلّم نشسته بود،عزراییل به زیارت آن حضرت آمد،پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم از او پرسید:ای برادر! چندین هزار سال است که تو مأمور قبض روح انسان ها هستی آیا در هنگام جان کندن آنها دلت برای کسی سوخته است؟ عزرائیل گفت در این مدت دلم برای دو نفر سوخت: :روزی دریایی طوفانی شد و امواج سهمگین آن یک کشتی را در هم شکست همه سرنشینان کشتی غرق شدند،تنها یک زن حامله نجات یافت او سوار بر پاره تخته کشتی شدوامواج ملایم دریا او را به ساحل آورد و در جزیره ای افکند و در همین هنگام فارغ شدو پسری از وی متولد شد،من مأمور شدم که جان آن زن را بگیرم،دلم به حال آن پسر سوخت. :هنگامی که شداد بن عاد سالها به ساختن باغ بزرگ و بی نظیرخودپرداخت و همه توان و امکانات و ثروت خود را در ساختن آن صرف کردوخروارها طلا و جواهرات برای ستونها و سایر زرق و برق آن خرج نمود تا تکمیل نمود،وقتی خواست به دیدن باغ برود همین که خواست از اسب پیاده شود و پای راست از رکاب به زمین نهد،هنوز پای چپش بر رکاب بود که فرمان از سوی خدا آمد که جان او را بگیرم،دلم به حال او سوخت بدین جهت که او عمری را به امید دیدار باغی که ساخته بود سپری کرد اما هنوز چشمش به باغ نیفتاده بود اسیر مرگ شد،در این هنگام جبرئیل به محضر پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم رسید و گفت ای محمد! خدایت سلام میرساندو می فرماید:به عظمت و جلالم سوگند شداد بن عاد همان کودکی بود که او را از دریای بیکران به لطف خود گرفتیم و از آن جزیره دور افتاده نجاتش دادیم و او را بی مادر تربیت کردیم وبه پادشاهی رساندیم،در عین حال کرد و خود بینی و نمود و پرچم مخالفت با ما بر افراشت،سر انجام عذاب سخت ما او را فرا گرفت،تا جهانیان بدانندکه ما به آدمیان مهلت می دهیم و لی آنها را رها نمی کنیم. 📚جوامع الحكايات و لوامع الروايات صفحه365 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
:صبرو آزمایش اللهی كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُون َ ﻫﺮ کسی ﭼﺸﻨﺪﻩ ﻣﺮﮒ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ(ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺍﺳﺖ)ﺑﻪ ﻧﻮعی ﺧﻴﺮ ﻭ ﺷﺮّ(کهﺗﻬﻴﺪستی،ﺛﺮﻭﺕ،ﺳﻠﺎﻣﺖ،ﺑﻴﻤﺎﺭی،ﺍﻣﻨﻴﺖﻭﺑﻠﺎﺳﺖ) ﻣﻰﻛﻨﻴﻢ،ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮی ﻣﺎ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻣﻰﺷﻮﻳﺪ. 📚سوره مبارکه آیه۳۵ إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ ﻣﮕﺮ ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ(ﺩﺭ خوشی ﻫﺎ ﻭ ﺁﺳﻴﺐ ﻫﺎ) ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎی ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻧﺪ،ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﺍی ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭ ﭘﺎﺩﺍشی ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ. 📚سوره مبارکه آیه ١١ پیامبر صلى الله عليه و آله اَلصَّبرُ ثَلاثَةٌ:صَبرٌ عِندَ المُصيبَةِ،وَ صَبرٌ عَلَى الطّاعَةِ و َصَبرٌ عَنِ المَعصيَةِ؛ سه نوع است: در هنگام مصيبت، بر طاعت و بر ترك گناه 📚اصول كافى جلد2 صفحه 91 حدیث15 پیامبر صلى الله عليه و آله  ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ جَمَعَ اللَّهُ لَهُ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ الرِّضَا بِالْقَضَاءِ وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْبَلَاءِ وَ الدُّعَاءُ عِنْدَ الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ. كسى كه سه خصلت در او باشد خداوند خير دنيا و آخرت را براى او فراهم مى كند: به مقدّرات، در بلا و در سختى و راحتى. 📚بحارالأنوار جلد68 صفحه 156 حدیث71 امام عليه السلام  الصَّبْرُ فِي الْأُمُورِ بِمَنْزِلَةِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ فَإِذَا فَارَقَ الرَّأْسُ الْجَسَدَ فَسَدَ الْجَسَدُ وَ إِذَا فَارَقَ الصَّبْرُ الْأُمُورَ فَسَدَتِ الْأُمُورُ. نقش در كارها همانند نقش سر در بدن است،همچنان كه اگر سر از بدن جدا شود،بدن از بين مى رود نيز هرگاه همراه كارها نباشد،كارها تباه مى گردند. 📚اصول كافى جلد 2 صفحه90 حدیث9 امام علیه السلام المومِنُ لَا یَمضِی عَلَیهِ اربَعُونَ لَیلَه الَا عَرَضَ لَهُ امرُ یَحزُنُهُ یُذَکَرُ بِهِ چهل شب بر بنده مومن نگذرد مگر اینکه واقعه ای برایش رخ دهد و او را غمگین سازد و به واسطه آن،متذکر گردد. 📚اصول کافی جلد 2صفحه 254حدیث11 حضرت ایوب نبی پیامبری بود که از انواع نعمت‌های مادی و معنوی همچون خیل،گوسفندان،مزارع،سرسبز،محصولات،کشاورزی،چشمه‌های روان،پسران تنومند بهره مند بود و البته زبانی شکرگزار و دستی،گشاده،داشت،شیطان به پروردگار گفت شگرگذاری و سپاس گویی ایوب به دلیل آن است که در عسرت و سختی نیفتاده! اگر او نیز در تنگنای زندگی قرار بگیرد،زبان شکر در کام فرو خواهد بَرَد،خدای متعال برای اینکه به شیطان بفهماند شکر ایوب نه به دلیل مال و ثروت و مکنت بلکه به دلیل بندگی اوست،برهمه آنچه ایوب داشت قلم نیستی کشید،گوسفندانش مردند،خیل گاو و شترانش به گوسفندانش پیوستند،مزارعش را آفت خشکی فرا گرفت و پسران دلبندش زیر آوار،داغی بزرگ بر دل پدر نهادند.از این پس حضرت ایوب ماند و فقری که چون تار عنکبوت به چهاردیوار زندگی او تنید، البته همسری مهربان که آخرین بازمانده همه نعمت‌ها به شمار می‌آمد و زبان شکر و سپاس که هیچ گاه حضرت ایوب علیه السّلام آن را به لطف و رحمت الهی از دست نداد،حضرت ایوب علیه السّلام در سخت فقر قرار گرفت و آنچه این را تکمیل کرد،بیماری جان کاهی بود که هفت سال و بنا به قول دیگر،هفده سال دامان این پیامبر الهی را فرا گرفت،از آن پس اطرافیان از او دور شدند و همسرش امیدوارانه پرستاری شوهرش را بر عهده گرفت،اما فانوسِ امید او نیز روزبه روز کم فروغ تر می‌شد(هفت سال،زمان کمی نیست که از یک بیمار پرستاری کنند،یک تنه و بی همراه چه برسد به هفده سال)وقت آن رسید که حضرت ایوب علیه السلام زبان به استغاثه باز کندواز خداوند گشایشی بخواهد(وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِين)َو ایوب را به یاد آور(هنگامی که پروردگارش را خواند)وعرضه داشت خدایا بد حالی و مشکلات به من روی آورده و تو مهربان‌ترین مهربانانی. خداوند دعای مؤدبانة حضرت ایوب علیه السّلام را مستجاب کرد و به او وحی فرمود تا در چشمه‌ای خنک خود را شست وشو بدهد و سپس نعمت‌های قبلی افزون بر نعمت‌های جدید به ایوب روی آورد. 📚سوره مبارکه آیه۸۳ 📚تفسیرنمونه جلد13صفحه477 ذیل آیه مذکور http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
:نماز جمعه يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ!ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍی ﻧﺪﺍ ﺩﻫﻨﺪ،ﺑﻪ ﺳﻮی ﺫﻛﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺸﺘﺎﺑﻴﺪ،ﻭ ﺧﺮﻳﺪﻭﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻴﺪ،ﻛﻪ ﺍﻳﻦ [ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺗﺮک ﺧﺮﻳﺪﻭﻓﺮﻭﺵ ]ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ[ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ]ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺁﮔﺎهی ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ. 📚سوره مبارکه آیه ۹ پیامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم ثَلاثٌ لَو تَعْلَمُ اُمَّتي ما لَهُم فيها لَضَربواْ عَلَيْها بِالسَّهامِ: الأذانُ والغُدُوُّ إلي الجُمُعةِ والصَّفُّ الأوَّلُ. سه چيز است اگر امت من ثواب و قدر آن را می دانستند برای دسترسی به آن از يکديگر سبقت مي‌گرفتند: ۱.اذان گفتن ۲.در پيش‌گام بودن ۳.در نماز جماعت در صف اوّل جا گرفتن 📚جامع احاديث ‌الشيعه جلد 6 صفحه 418 پيامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم ما مِن مُؤمنٍ مشي بِقَدمَيهِ اِلَي الجُمُعةِ اِلاّ خَفَّفَ اللهُ عَلَيه اَهوالَ يَومِ القِيامَة هر مؤمنی که با قدم‌های خود به ‌سوی گام بردارد خداوند هول‌ و‌ هراس‌هاي روز قيامت را بر او آسان خواهد نمود. 📚بحارالانوارجلد 89 صفحه197 حضرت عليه‌السلام لا تُسافِرْ في يَومِ الجُمُعةِ حَتّي تَشهَدَ الصّلاةَ، الاّ فاصلاً في سبيلِ‌اللهِ أوفي أمرٍ تُعذَرُ بِه. در روز تا در نماز جمعه شرکت نکردی مسافرت نکن مگر سفرت برای جهاد در راه خدا باشدو يا از جهتی معذور بوده باشی. 📚جامع‌ احاديث‌ الشيعه جلد6 صفحه 424 خشک سالی و قحطی شهر مدینه را فرا گرفته بود،احتیاجات اولیه ی مردم چنان گران و نایاب شده بود که مردم، روزگار را به سختی می گذراندند،تنها هنگامی که قافله ای تجارتی به مدینه می آمد،مردم از ته دل خوشحال می شدند،صدای طبل شادی و هلهله ی مردم بر می خواست ،مردم سراسیمه به قافله نزدیک می شدند و احتیاجات خود را ارزان تر از همیشه می خریدند،ظهر جمعه بود.مردم مدینه در مسجد مدینه جمع شده بودند،پیامبر صلّی الله وعلیه و آله وسلّم مشغول خواندن خطبه های بود،در این هنگام،ناگهان صدای هلهله از بیرون برخاست و صدای طبل شادی شنیده شد،لحظه ای نگذشته بود که خبر به نمازگزاران مسجد رسید که کاروانی بزرگ از شام به مدینه رسیده و با خود مواد غذایی آورده است،این خبر،صف های نماز جمعه را به هم ریخت،نمازگزاران مسجد که هفته های سختی را گذرانده بودند،بی اختیار به پا خاستند و به سرعت به سوی قافله حرکت کردند،پس از مدتی،مسجد از همهمه ای که ایجاد شده بود نجات یافت،سکوت سنگینی بر مسجد نشست پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم به صف های نماز که بسیار خلوت شده بودچشم دوخت،فقط هشت نفر در مسجد مانده اند يا دوازده نفر،كه از شرمندگی سر به زیر انداخته بودند،از جای خود تکان نخوردند،پیامبرصلّی الله علیه وآله وسلّم با آرامشی خاص فرمود: سوگند به خدایی که جانم در دست اوست اگر شما چند نفر هم از مسجد می رفتیدو کسی در مسجد نمی ماند، از آسمان بر سر همه سنگ می بارید. 📚تفسیر نمونه جلد 24صفحه 125 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
:عفو وگذشت ......وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ......ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺩﺭﮔﺬﺭﻧﺪ،ﺁﻳﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯﺩ؟ [ ﺍﮔﺮ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ،ﭘﺲ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﺪ ] ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ. 📚سوره مبارکه آیه ۲۲ ......وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ......ﻭ ﺧﺸﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﻣﻰ ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ [ﺧﻄﺎﻫﺎی]ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ،ﻭ ﺧﺪﺍ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ. 📚سوره مبارکه آیه ۱۳۴ ....أَوْ تَعْفُوا عَن سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا قَدِيرًا ....ﻳﺎ ﺍﺯ ﺑﺪیِ [ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ] ﻛﻨﻴﺪ [ ﻛﺎﺭﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺴﻨﺪ ﺧﺪﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﺪ ] ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ [ ﺑﺎ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺑﺮ ﺍﻧﺘﻘﺎم ] ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ. 📚سوره مبارکه آیه ١٤٩ پيامبر صلی ‌الله عليه و آله وسلم أَعَزُّ العِبادِ عَليَ اللهِ اَلّذی اِذا قَدَرَ عَفی عزيزترين بندگان در نزد خدا آن کسی است که وقتی به قدرت رسيد و داشته باشد. 📚جامع‌السعادات جلد1صفحه 303 پيامبر صلی ‌الله عليه و آله و سلم من كثُرَ عَفوُهُ مُدَّ في‌ عُمُرهِ کسی که زياد اهل باشد عمرش طولانی خواهد بود. 📚بحارالانوار جلد 75 صفحه 359 امام علیه السلام اذا اُسيءَ اِلَيكُم فَاعْفُوا واصفَحوا كما تُحِّبُّون أَن يُعفي عَنكُم اگر کسی به شما کرد شما چشم‌ پوشی کنيد و داشته باشيد همان‌طور که دوست داريد ديگران هم نسبت به شما داشته باشند. 📚تحف‌العقول صفحه 147 امام عليه‌السلام اَلعافُونَ عَنِ‌النّاسِ يَدخُلونَ الجَنَّةَ بِغَيرِ حِساب. کسانی که همواره خُلق و طبعشان و از ديگران است (فردا) بدون حساب،وارد بهشت خواهند شد. 📚لئالی‌الأخبارجلد 2 صفحه 162 روزی مالک تربیت یافته امیرالمؤمنین‌ علیه السلام‌ در حالی‌که لباس‌های فاخر به تن کرده بود از میان بازار گذشت،یک نفر بازاری که مالک را نمی‌شناخت به او کرد امّا مالک متعرض او نشد و از آنجا گذشت سپس آن مرد بی‌ادب،مالک را شناخت و از کرده خود به ترس و وحشت افتاد و گفت:مادرم به عزایم بنشیند که من مالک را نشناختم،آن‌گاه به دنبال او رفت تا عذرخواهی کند،و وی را در مسجد یافت که نماز می‌گزارد، پس از نماز نزدیک مالک رفت و از او عذرخواهی نمود،مالک گفت:واللَّه! من به داخل مسجد نیامدم مگر آن که برایت طلب کنم. 📚سفینه البحار جلد1 صفحه 314 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
:تکبر و خودپسندی وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا ﻭ ﺩﺭ ﺯمین ﺑﺎ ﻭ ﺳﺮمستی ﺭﺍﻩ ﻣﺮﻭ ﻛﻪ ﺗﻮ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍنی [ﺑﺎ ﻗﺪم ﻫﺎﻳﺖ]ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺸﻜﺎفی،ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﺩﺭ ﺑﻠﻨﺪی ﻗﺎﻣﺖ،ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍنی ﺑﻪ ﻛﻮﻩ ﻫﺎ ﺑﺮسی. 📚سوره مبارکه آیه٣٧ وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُور ٍ ﺭﻭی ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺑﺮﻣﮕﺮﺩﺍﻥ،ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎ ﻧﺎﺯ ﻭ ﻏﺮﻭﺭ ﺭﺍﻩ ﻣﺮﻭ،ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ ﺧﻮﺩﭘﺴﻨﺪ ﻓﺨﺮﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ. 📚سوره مبارکه آیه ١٨ لِّكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ ﺗﺎ [ﺑﺎ ﻳﻘﻴﻦ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﺮ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﺁسیبی ﻭ ﻫﺮ ﻋﻄﺎ ﻭ منعی ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭی ﻧﻴﺴﺖ] ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﻓﺖ،ﺗﺄﺳﻒ ﻧﺨﻮﺭﻳﺪ،ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ،ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﻭ ﺩﻟﺨﻮﺵ ﻧﺸﻮﻳﺪ،ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ ﮔﺮﺩﻧﻜﺶ ﺧﻮﺩﺳﺘﺎ ﺭﺍ [ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ] ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ. 📚سوره مبارکه آیه ٢٣ قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻣﻮﺩ:ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩم،ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﺎﻧﻊ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺳﺠﺪﻩ ﻧﻜﺮﺩی؟ ﮔﻔﺖ:ﻣﻦ ﺍﺯ ﺍﻭ ،ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍی ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮔِﻞ ﺁﻓﺮﻳﺪی 📚سوره مبارکه آیه١٢ پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلم اِذا رَأیتُم المتواضعینَ من اُمّتی فتواضعوا لهم و اذا رایتُمُ المستكبرین فتكبرُّوا علیهم فاِنَّ ذلك لَهُمُ مَزَلَّةٌ و صَغارٌ. هر وقت اهل تواضع را دیدید برای آنها تواضع كنید و زمانی كه را دیدید با آنها با رفتار كنید چون به این وسیله ذلیل و تحقیر می شوند. 📚محجة البیضاء جلد 6 صفحه 222 امام علیه السّلام الكِبرُ مَصیَدَةُ اِبلیسَ العُظمی. دام بزرگ شیطان است. 📚نهج البلاغه خطبه 192 امام علیه السلام لا یَدخُلُ الجَنَّهَ مَن فِی قَلبهِ مِثقالَ ذَرَّهٍ مِن کِبر. کسی که در قلبش به اندازه ذره ای و خود بینی باشد به بهشت وارد نمی شود. 📚الکافی(ط-اسلامی)جلد2 صفحه310حدیث17 در شب هفدهم ماه مبارک رمضان که پیغمبر صلى الله علیه و آله وسلم به معراج تشریف برد و همه جا را دید و در همان شب مراجعت فرمود،صبح آن شب،شیطان خدمت آن سرور مشرف شد و عرض کرد:یا رسول الله!شب گذشته که به معراج تشریف بردید،در آسمان چهارم طرف چپ(بیت المعمور) منبرى بود،شکسته و سوخته و به رو افتاده آیا شناختى آن منبر را و متوجه شدید که از کیست؟ آن حضرت فرمودند:خیر،آن منبر از کیست؟ شیطان عرض کرد:آن منبر از من است و صاحب آن بودم!بالاى آن مى نشستم و ملائکه پاى منبر من حاضر مى شدند، از براى آنها راه بندگى حضرت منان را مى گفتم،ملائکه از عبادت و بندگى من تعجب مى کردند!هر وقت که تسبیح از دستم مى افتاد،چندین هزار ملک بر مى خاستند، تسبیح را مى بوسیدند و به دست من مى دادند،اعتقاد من این بود که خداوند از چیزى را خلق نکرده است،ولى یک بار دیدم امر به عکس شد و رانده درگاه او شدم و الان کسى از و ملعون تر در درگاه احدیت نیست. اى محمد صلى الله علیه و آله وسلم ! مبادا شوى و نمایى،چون هیچ کس از کارهاى الهى آگاه نیست. در ملاقات خود با حضرت یحیى عرض کرد:من جزو ملائکه بودم و چهار هزار سال سرم را از یک سجده بر نداشتم،ولى عاقبتم این شد که از صفوف ملائکه بیرون شدم و مطرود و مردود و ملعون درگاه حق تعالى گردیدم. 📚داستانهایی از ابلیس صفحه 40 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
:دروغ گفتن ......إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ ......ﻗﻄﻌﺎً ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ ﺍﺳﺖ،ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ. 📚سوره مباکه آیه ٣ ......َإِن يَكُ كَاذِبًا فَعَلَيْهِ كَذِبُهُ...... ......ﻭاﮔﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭﻭﻏﺶ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺍﻭﺳﺖ...... 📚سوره مبارکه آیه٢٨ پیامبر صلّی الله عليه و آله وسلم: أَنَّ رَجُلًا أَتَى سَيِّدَنَا رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِي خُلُقاً يَجْمَعُ لِي خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ فَقَالَ لَا تَكْذِب مردى به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كرد:به من اخلاقى بياموزيد كه خير دنيا و آخرت در آن جمع باشد،پیامر فرمودند: نگو. 📚بحارالأنوار امام عليه السلام يَكْتَسِبُ الْكَاذِبُ بِكَذِبِهِ ثَلَاثاً سَخَطَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ اسْتِهَانَةَ النَّاسِ بِهِ وَ مَقْتَ الْمَلَائِكَةِ لَه با خود سه چيز بدست مى آورد: خشم خدا را نسبت به خود،نگاه تحقيرآميز مردم را نسبت به خود و دشمنى فرشتگان را نسبت به خود. 📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم صفحه 221 حدیث 4418 امام عليه السلام سِتَّةٌ لَا تَكُونُ فِي مُؤْمِنٍ الْعُسْرُ وَ النَّكَدُ وَ الْحَسَدُ وَ اللَّجَاجَةُ وَ الْكَذِبُ وَ الْبَغْيُ. شش صفت در مؤمن نيست:سخت گيرى،بى خيرى،حسادت،لجاجت، و تجاوز. 📚تحف العقول صفحه 377 مـردى بـه رسـول صلی الله علیه و آله و سلم عـرض کـرد:اى رسـول خـدا،چـهـار کـار خوشایند من است:زنا،شـرابـخوارى، دزدى و ،اما هر کدام را که بفرمایید به خاطر شما ترک مى کنم حضرت فرمود: را رها کن مرد رفت و تصمیم گرفت،زنا کند اما با خودش گفت:پیامبر از من مى پرسد که زنـا کـرده اى یـا نـه،اگـر انکار کنم،قولى را که به ایشان داده ام شکسته ام و اگر اقرار کنم،حد مى خورم سپس تصمیم گرفت دزدى کند،بعد تصمیم گرفت شراب بخورد،اما هر بار همین فکر رابـا خود کرد لذا نزد رسول خدا برگشت وعرض کرد:شما راه را بکلى بر من بستید،من همه این کارها را رها کردم. 📚میزان الحکمه جلد11 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
:قرآن ...فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ القرآن ...ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﻣﻴﺴﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ.... 📚سوره مبارکه آیه٢٠ َ وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ [ﺩﺭﻗﻴﺎﻣﺖ] ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ:ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻗﻮم ﻣﻦ ﺍﻳﻦ ﺭﺍ ﻣﺘﺮﻭﻙ ﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ ! 📚سوره مبارکه آیه٣٠ پیامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم اِن اَرَدتُم عَيشَ السُّعَداءِ و َمَوتَ الشُّهَداءِ و َالنَّجاةَ يَومَ الحَسرَةِ و َالظِّلَّ يَومَ الحَرورِ و َالهُدى يَومَ الضَّلالَةِ فَادرُسُوا القُرآنَ فَاِنَّهُ كَلامُ الرَّحمانِ و حِرزٌ مِنَ الشَيطانِ و رُجحانٌ فِى الميزانِ اگر زندگى سعادتمندان،مرگ شهيدان،نجات روز حسرت(قيامت)،سايه روزِ سوزان و هدايت در روز گمراهى را مى خواهيد را ياد بگيريد كه آن سخن خداى مهربان است و سپرى است در مقابل شيطان و سنگينى در ترازوى اعمال. 📚الحیاه(ترجمه ی احمد آرام)جلد2 صفحه 234 امام عليه‏ السلام اِنَّ اللّه‏َ تعالى اَنْزَلَ كِتابا هاديا بَيَّنَ فيهِ الْخَيْرَ وَ الشَّرَّ، فَخُذوا نَهْجَ الْخَيْرِ تَهْتَدوا وَ اَصْدِفوا عَنْ سَمْتِ الشَّرِّ تَقْصِدوا خداى تعالى فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت،پس راه خوبى را پيش گيريد تا هدايت شويد و از راه بدى دورى جوييد تا به مقصد برسيد. 📚نهج البلاغه خطبه 167 کربلایی کاظم ساروقی یک روز عصر بعد از کار،روانه روستا شد و به باغ امامزاده مشهور به «هفتاد و دو تن» (محل دفن چندین امامزاده از جمله دو امامزاده به نام شاهزاده جعفر و امامزاده عبیدالله صالح) رسید و برای استراحت روی سکویی در کنار در امامزاده نشست،ناگهان دید دو جوان بسیار زیبا و جذاب نزدش می‌آیند و به او می‌گویند:نمی‌آیی برویم دراین امامزاده فاتحه‌ای بخوانیم؟محمدکاظم پذیرفت و با آنها داخل شد،آنها اول به امامزاده جلوتر وارد شدند و فاتحه‌ای خواندند و سپس به امامزاده بعدی رفتند و مشغول خواندن چیزهایی شدند که محمدکاظم نمی‌فهمید،در اینجا وی متوجه شد که در اطراف سقف امامزاده کلمات روشنی نوشته شده است و یکی از آن دو نفر به او می‌گوید:چرا چیزی نمی‌خوانی؟محمدکاظم گفت:من ملا نرفته‌ام و سواد ندارم،او می‌گوید:باید بخوانی،آنگاه دست به سینه او گذاشت و کمی فشار داد،محمدکاظم گفت:چه بخوانم؟آن شخص آیه‌ای را خواند و گفت:اینطور بخوان محمدکاظم آیه را خواند و برگشت که به آن آقا حرفی بزند و یا چیزی بپرسد ولی دید هیچکس همراهش نیست و خودش تنها در داخل حرم ایستاده و ناگهان دچار حالت مخصوصی می‌شود و بیهوش روی زمین می‌افتد،هنگامی که به هوش می‌آید احساس خستگی شدید می‌کند و ضمناً به این فکر فرو می‌رود که اینجا کجاست و او در اینجا چه می‌کند؟و سپس از امامزاده بیرون می‌آید و بار علوفه و گندم را برمی‌دارد و روانه دهکده می‌شود،ولی در میان راه متوجه می‌شود که دارد چیزهایی می‌خواند و آنگاه داستان آن دو جوان را به یاد می‌آورد و خود را حافظ همه قرآن می‌یابد،وقتی به مردم برخورد می‌کند از او می‌پرسند کجا بودی؟او چیزی نمی‌گوید و بی‌درنگ نزد پیشنماز روستا به نام حاج‌آقاصابر اراکی می‌رود و داستان خودش را هم می‌گوید،پیشنماز بدو می‌گوید:شاید خواب دیده‌ای شاید خیال می‌کنی؟محمدکاظم می‌گوید: خیر،بیدار بودم و با پای خودم به امامزاده رفتم و همراه آن دو نفر چنین و چنان شد،و حالا هم همه  را حفظ دارم،پس از آن پیشنماز می‌آورد و آیات مختلف و چند سوره بزرگ را از او می‌پرسد و او همه را ازبرمی‌خواند،مردم دهکده دور او جمع شدند تا ببینند حاج‌آقاصابر در این باره چه می‌گوید،حاج‌آقاصابر پس از امتحانات فراوان،به زبان محلی جمله‌ای می‌گوید که معنیش این است:کارش درست شده،و یک مسأله مهمی برایش پیش آمده،و نظر کرده شده است. 📚ویکی شیعه،کربلایی کاظم ساروقی http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
:حق همسایه وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺳﺘﻴﺪ،ﻭ ﭼﻴﺰی ﺭﺍ ﺷﺮﻳﻚ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﻫﻴﺪ،ﻭ ﺑﻪ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻭ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﻭ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﻭ ﻣﺴﺘﻤﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﻧﺰﺩیک ﻭ ﺩﻭﺭ ﻭ ﻫﻤﻨﺸﻴﻨﺎﻥ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻫﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺑﺮﺩﮔﺎﻥ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﻨﻴﺪ،ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ کسی ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﺘﻜﺒّﺮ ﻭ ﺧﻮﺩﺳﺘﺎﺳﺖ،ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ. 📚سوره مبارکه آیه ٣٦ پیامبر صلى الله عليه و آله وسلم إِن أَحبَبتُم أَن يُحِبَّكُمُ اللّه وَ رَسولُهُ فَأَدّوا إِذَا ائتُمِنتُم و َاصدُقوا إِذا حَدَّثتُم و َأَحسِنوا جِوارَ مَن جاوَرَكُم اگر مى خواهيد كه خدا و پيغمبر شما را دوست بدارند وقتى امانتى به شما سپردند رد كنيد و چون سخن گوييد راست گوييد و با خود به نيكى رفتار نماييد. 📚نهج الفصاحه صفحه 264 حدیث 554 پیامبر صلى الله عليه و آله وسلم فى حُقوقِ الجارِ:إِنِ اسْتَغَاثَكَ أَغَثْتَهُ وَ إِنِ اسْتَقْرَضَكَ أَقْرَضْتَهُ وَ إِنِ افْتَقَرَ عُدْتَ عَلَيْهِ وَ إِنْ أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ عَزَّيْتَهُ وَ إِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ هَنَّأْتَهُ وَ إِنْ مَرِضَ عُدْتَهُ وَ إِنْ مَاتَ تَبِعْتَ جَنَازَتَهُ وَ لَا تَسْتَطِيلُ عَلَيْهِ بِالْبِنَاءِ فَتَحْجُبَ الرِّيحَ عَنْهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ... درباره حقوق فرمودند:اگر از تو كمك خواست كمكش كنى،اگر از تو قرض خواست به او قرض دهى،اگر نيازمند شد نيازش را برطرف سازى، اگر مصيبتى ديد او را دلدارى دهى، اگر خيرى به او رسيد به وى تبريك گويى،اگر بيمار شد به عيادتش روى، وقتى مرد در تشييع جنازه اش شركت كنى،خانه ات را بلندتر از خانه او نسازى تا جلوى جريان هوا را بر او بگيرى مگر آن كه خودش اجازه دهد... 📚مسكّن الفؤاد صفحه 114 امام عليه السلام وَالجِوارُ أَربَعونَ دارا مِن أَربَعَةِ جَوانِبِها تا چهل خانه از چهار طرف به شمار مى آيند. 📚خصال جلد2 صفحه 544 ما در طبقه پایین زندگی می کردیم و آقای کلاهدوز در طبقه بالا،هیچ وقت متوجه ورود و خروج او نشدم،یک شب اتفاقی در را باز کردم دیدم پوتین هایش را در آورده و به دست گرفته و از پله ها بالا می رود،فهمیدم طوری رفت و آمد می کرده تا مزاحم ها نشود،صبح ها چون زود می رفت،ماشین را تا سرِ کوچه هل می داد و سپس آن را روشن می کرد تا مبادا مزاحم کسی شود. 📚به نقل ازفصل نامه مکاتبه و اندیشه صفحه180 گوینده خاطره همسایه شهید کلاهدوز http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
:صلوات إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍﻭﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻧﺶ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ صلی الله علیه وآله و سلم ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﻣﻰ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪ،ﺍی ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ! ﺑﺮ ﺍﻭ ﻓﺮﺳﺘﻴﺪ ﻭ ﺁﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ،ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﻴﺪ. 📚سوره مبارکه آیه۵۶ پيامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم أولَی النّاسِ بِی یَومَ القِیامَۀِ أکْثَرُهُمْ عَلَیَّ صَلاۀً (فِی دارِ الدُّنیا) نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت،کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من فرستند. 📚بحارالأنوار پيامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم مَنْ صَلّي عَلَيَّ في كتابٍ، لَمْ تَزَل الملائِكَةُ تَستَغفِرُ لَه مادامَ اسمِي في ذلكَ الكتابِِ كسی كه درنوشته‌ای بر من را بنویسد،تا زمانی كه نام من در آن نوشته باشد فرشتگان برای او استغفار می كنند. 📚بحار الأنوار امام علیه السلام أثقَلُ ما یوضَعُ فی المیزانِ یَومَ القیامَةِ الصَّلاةُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ اهل بَیتِهِ سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود بر محمد و اهل بیت اوست. 📚وسائل الشیعه امام عليه السّلام الصَّلاۀُ علی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ تَعْدِلُ عِنْدَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ التَّسبیِحَ وَالتَّهلِیلَ وَالتَّکبِیرَ بر محمد صلی الله علیه وآله وسلم و آل محمد(علیهم السلام)نزد خدای عزوجل برابر است با تسبیح(ذکر سُبحانَ اللهِ)و تهلیل(ذکر لا إلهَ إلاّ اللهُ) و تکبیر(ذکر أللهُ أکبرُ) 📚بحارالأنوار پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم درشب معراج چون به آسمان رسید ملکی را دیدکه هزار دست داشت و در هر دستی هزار انگشت و مشغول حساب و شماره کردن با انگشتان بود،به جبرئیل فرمود که این ملک کیست و چه چیزی را حساب می کند؟جبرئیل فرمود:این ملکی است موکل بر دانه های باران،حفظ وحساب می کند که چند قطره از آسمان به زمین نازل شده،پس پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم به آن ملک فرمود:که تو میدانی از زمانیکه حق تعالی دنیا را خلق کرده است چند قطره باران از آسمان به زمین آمده است؟ آن ملک عرض کرد:یا رسول الله قسم به آن خدایی که تو را به حق فرستاده به سوی خلق،غیر از آنکه من می دانم چند قطره باران از آسمان به زمین نازل شده،به تفصیل هم می دانم چند قطره به دریا فرود آمده و چند قطره در بیابان و چند قطره در معموره و چند قطره در بستان و چند قطره در شوره زار و چند قطره در قبرستان حضرت فرمود:من تعجب کردم از حفظ و تذکر او در حساب خود،سپس آن ملک عرضه داشت یا رسول الله،با این حفظ و تذکر و دستها و انگشتان که دارم حساب کردن یک چیزی را قدرت ندارم..! حضرت فرمود آن چیست؟عرض کرد قومی از امت شما که در جایی حاضر می شوند و اسم شما نزد ایشان برده می شود پس بر شما می فرستند من قدرت ندارم ثواب آنها را شماره و حساب کنم... 📚منازل الاخره،حاج شیخ عباس قمی http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
:ریاکاری فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ/الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ/الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ پس وای بر نماز گذاران/که از نمازشان قافل و نسبت به آن سهل انگارند/ﻫﻤﺎﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻰکنند. 📚سوره مبارکه آیه ٦و٥و٤ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺣﺎﻝ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﺪﺍ ﻛﻴﻔﺮ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻰ ﺍﻳﺴﺘﻨﺪ،ﺑﺎ ﻛﺴﺎﻟﺖ ﻣﻰ ﺍﻳﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﺮﺩم ﻣﻰﻛﻨﻨﺪﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ. 📚سوره مبارکه آیه ١٤٢ يَعْلَمُ..........وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ ...ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺳﻴﻨﻪ ﻫﺎ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ،ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ. 📚سوره مبارکه غافر آیه ١٩ پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم يا بنَ مسعودٍ،إذا عَمِلتَ عَملاً مِن البِرِّ و أنتَ تُريدُ بذلكَ غَيرَ اللّه ِ فلا تَرجُ بذلكَ مِنهُ ثَوابا. فإنّهُ يقولُ:[فلا نُقِيمُ لَهُم يَومَ القِيامَةِ وَزْنا] اى پسر مسعود! اگر كار خوبى كردى و در آن نيّتى جز خدا داشتى،اميدِ پاداش از خداوند نداشته باش،زيرا او مى فرمايد[در روز قيامت ما براى آنان قدر و ارزشى قائل نيستيم](الكهف ۱۰۵) 📚مكارم الأخلاق پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم أشَدُّ الناسِ عَذابا يومَ القِيامةِ مَن يَرى الناسُ أنَّ فيهِ خَيرا و لا خَيرَ فيهِ سخت ترين عذاب را در روز قيامت كسى دارد كه مردم او را آدم خوبى بدانند،اما هيچ خوبى و خيرى در وجود او نباشد. 📚كنز العمّال حدیث 7485 امام عليه السلام ما أقبَحَ بِالإنسانِ باطِنا عَليلاً و ظاهِرا جَميلاً ! چه زشت است كه آدمى باطنى بيمار و ظاهرى زيبا داشته باشد! 📚غرر الحكم حدیث۹۶۶۱ امام عليه السلام إيّاك و الرياءَ؛ فإنّهُ مَن عَمِلَ لِغَيرِ اللّه ِ وَكَلَهُ اللّه ُ إلى مَن عَمِلَ لَهُ از بپرهيز،زيرا هر كه براى غير خدا كارى كند،خدا او را به همان كسى كه برايش كار كرده است وا گذارد. 📚کافی روزی بهلول ديد آقایی دارد مسجد مي‌سازد،بهلول بالای سر در مسجد نوشت:مسجد بهلول،صاحب مسجد به بهلول گفت:چرا اين كار را كردی؟ بهلول گفت:تو مسجد را برای خدا ساختی،حالا به اسم تو باشد يا اسم ديگری،چه فرقی مي‌كند؟گفت من زحمت كشيدم،من اين مسجد را ساختم، حالا به نام ديگری تمام شود؟رفت نام بهلول را پاك كرد و نام خودش را نوشت،بهلول گفت معلوم می‌شود كه برای خدا مسجد نساختی!!! 📚اخلاق در خانه جلد2 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
:صله_رحم ....وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا ﻭﺍﺯ ﺧﺪﺍیی ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺍﻭ ﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖﻣﻰﻛﻨﻴﺪ،ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪﻭ ﺍﺯ[ ﻗﻄﻊ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ]ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ،ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺣﺎﻓﻆ ﻭ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺍﺳﺖ. 📚سوره مبارکه نساء آیه ۱ وَالَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَٰئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻋﻬﺪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻛﺮﺩﻧﺶ ﻣﻰ ﺷﻜﻨﻨﺪ،ﻭ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭی ﺁﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰ ﮔﺴﻠﻨﺪ،ﻭﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺴﺎﺩ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ،ﻟﻌﻨﺖ ﻭ ﻓﺮﺟﺎم ﺑﺪ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﺁﻥ ﺳﺮﺍی ﺑﺮﺍی ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ. 📚سوره مبارکه رعد آیه ۲۵ پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم اِنَّ القَومَ لَيَكونونَ فَجَرَةً وَ لا يَكونونَ بَرَرَةً فَيَصِلونَ اَرحامَهُم فَتَنمى اَموالُهُم وَ تَطولُ اَعمارُهُم فَكَيفَ اِذا كانوا اَبرارا بَرَرَةً! مردمى كه گناهكارند نه آنان که نيكوكارند،با اموالشان زياد و عمرشان طولانى مى شود،حال اگر نيك و نيكوكار باشند،چه خواهد شد! 📚كافى(ط-الاسلامیه)جلد2صفحه155 امام عليه السّلام صِلَةُ الرَّحِمِ توجِبُ المَحَبَّةَ وَتَكبِتُ العَدُوَّ محبّت آور است و دشمن را خوار مى گرداند. 📚شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحکم ودررالکلم جلد صفحه209 حدیث 5825 امام علیه السّلام مَن زَارَ أخاهُ فِی اللهِ قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إیّایَ زُرتَ وَ ثَوَابُکَ عَلَیَّ وَ لَستُ أرضَی لَکَ ثَوَاباً دونَ الجَنَّة. هر که برای خدا برادرش را زیارت کند،خدای عزوجل می فرماید:به زیارت من آمدی و پاداش تو بر عهده من است و من غیر از بهشت برای تو،به پاداش دیگری راضی نمی شوم. 📚کافی(ط-الاسلامیه)جلد2 صفحه 176 حسين بن علی پسر عموی امام صادق عليه السلام از افراد شجاع و پر صلابت بود به طوری كه به او رمح آل ابوطالب (نيزه خاندان ابوطالب)میگفتند،از آنجائی كه بينی پهنی داشت به حسن افطس معروف گرديد،او در ماجرای قيام عبدالله محض (نواده امام حسن علیه السلام) بر ضد منصور دوانيقی خليفه عباسی پرچمدار بود،و بر سر همين موضوع با امام صادق كدورتی داشت،به حدی كه يكبار با كارد پهن به امام حمله كرد تا آن حضرت را بكشد،سالمه يكی از كنيزهای امام می گويد:در آن هنگام كه امام در بستر شهادت قرار گرفت،در بالينش بودم و پرستاري مي كردم،بی هوش شد،وقتی كه به هوش آمد،به من فرمود:هفتاد دينار به حسن افطس بدهيد و فلان مقدار و فلان مقدار به افراد ديگر بپردازيد،عرض كرد :آيا به مردی كه با كارد پهن و تيز به شما حمله كرد و می خواست شما را بكشد هفتاد دينار بدهيم؟فرمود:آيا نمی خواهي مشمول اين آيه باشم كه خداوند مي فرمايد: [آنها كه پيوندهائی كه خداوند به آنها امر كرده است بر قرار می دارند و از پروردگارشان مي ترسند و از بدی حساب بيم دارند......دارای عاقبت نيك در سرای آخرت خواهند بود] سپس فرمود:آری ای سالمه خداوند بهشت را آفريد و پاكيزه و خوشبو ساخت به طوری كه بوی خوش آن فاصله مسير دو هزار سال راه به مشام او مي رسد،ولی اين بوی خوش به مشام و و عاق والدين نمی رسد. 📚یکصد موضوع 500 داستان علی اکبرصداقت http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا