eitaa logo
منبرطلاب
19.8هزار دنبال‌کننده
217 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
خطر تکبر منبر ده دقیقه ای🕙 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین‏ 🔹شعر سال ها گفتیم و خندیدیم و از خود غافلیم دل به دنبال هوس ها ما به دنبال دلیم روز و شب دیوانه ی نفسیم و مست حُبّ مال بدتر از این، این که پنداریم عقل کاملیم دل به قصر سنگ، خوش کرده نمی دانیم خود عاقبت یک قبضه ی خاکیم یا مُشتی گلیم بارها کُشتیم خود را با دم تیغ هوی نفس دون را پرورش دادیم و خود را قاتلیم نوح، ما را خواند و طوفان کلّ عالم را گرفت کشتی از ما دور شد ما نیز دور از ساحلیم عیب خود نادیده، دائم عیب مردم گفته ایم خلق را در بیت خواب غفلت خوانده، از خود غافلیم گه به دور کعبه می گردیم و گاهی دور بت گه مرید حقّ شده گاهی اسیر باطلیم آب و خاک و آفتاب و ابر بود و ما، که ما دانه ای بر خود نکشتیم و به فکر حاصلیم بارها منزل عوض کردیم تا پیری رسید همچنان در فکر تجدید بنای منزلیم بس که «میثم» شانه ی ما خسته از بار خطاست در اطاعت ناتوان و در عبادت کاهلیم(۱) 🔳 معنی تکبر و فرق آن با غرور تکبر آن را حالتی نفسانی دانسته‌اند که شخص متکبر دیگران را در برابر خود حقیر و خوار می‌شمارد؛ حالتی که در گفتار و رفتار شخص نمود پیدا می‌کند. تکبر را از نتایج عجب و غرور که حالتی شخصی است دانسته‌اند؛ زیرا شخص مغرور بدون مقایسه خود با دیگران صرفا در نفس خود احساس بزرگی و عظمت می‌کند. مراتب کبر ورزی مرتبه اول : کبر در دل است و در گفتار و کردار نیز ظاهر شود مرتبه دوم : زبان نیاید اما در کردار معلوم باشد، که این از مرتبه اول خفیف‌تر است؛ مرتبه سوم :وقتی است که کبر در دل مستقر باشد و فرد نتواند خود را از این عیب خالی کند، اما سعی کند تا در رفتار و گفتار تکبر نکند. در چنین وضعی گناه فرد بسیار کمتر است و چه بسا همین مجاهده در دفع تکبر منجر به رفع کامل آن به توفیق الهی شود. انواع تکبر تكبر چند نوع می‌باشد. ❶تكبّر در مقابل خداوند متعال است كه شخص در این حال از عبادت و پرستش خدای متعال تكبّر می‌كند. بلكه خود را به سبب نادانی و غرور از همه بزرگ‌تر می‌داند و گاهی خود را ربّ و صاحب مردم می‌داند مثل فرعون و نمرود و سایر طاغوت‌ها. قرآن مجید می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یسْتَكْبرُِونَ عَنْ عِبَادَتىِ سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِین‏»كسانى كه از عبادت من تكبّر مى‏ورزند به زودى با ذلّت وارد دوزخ مى‏شوند!» . [غافر/۶۰] شاید بتوان گفت تحریم ظرف طلا و نقره برای آب وضو و همین طور حرمت یا کراهت استفاده از بعضی لباسها برای نمازگزار از این جهت باشد. ❷ تكبر در برابر پیامبران است. كسانی بودند كه به خدا معتقد بودند ولی در مقابل فرستادگان خدا خاضع نبودند و خود را برتر می‌دانستند خداوند از زبان فراعنه نسبت به موسی و هارون می‌فرماید: «فَقَالُواْ أَ نُؤْمِنُ لِبَشَرَینِ مِثْلِنَا وَ قَوْمُهُمَا لَنَا عَابِدُون»‏آنها گفتند: «آیا ما به دو انسان همانند خودمان ایمان بیاوریم، در حالى كه قوم آنها بردگان ما هستند؟!» و مشركان زمان پیامبر اسلام می‌گفتند چرا ما به او ایمان آوریم در حالی كه ثروت زیادی ندارد. [مؤمنون/۴۰] ❸تكبر در برابر بندگان خداوند متعال است. انسان در اثر جهالت و غرور دیگران را حقیر و پست شمرده و خود را بزرگ و برتر از آنان می‌شمارد و این همان است كه اكثر مردم به آن مبتلا هستند. اگر تهذیب نفس و تقوی نباشد، ممكن است علم و دانش باعث كبر و غرور و فخرفروشی شود. و هكذا عبادت و حسب و نسب و قوّت و قدرت و مال و جمال و ثروت و ریاست و حكومت و فامیل و عشیره ممكن است باعث كبر و غرور شود در حالی كه همه این‌ها در معرض زوال و فنا هستند. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
☑️زشتی تکبر در قرآن و حدیث ⇦خداوند متعال با اشاره به فرعون تکبر را عامل گمراهی بیان می فرماید: «وَ قَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونىِ أَقْتُلْ مُوسىَ‏ وَ لْیدْعُ رَبَّهُ إِنىّ‏ِ أَخَافُ أَن یبَدِّلَ دِینَكُمْ أَوْ أَن یظْهِرَ فىِ الْأَرْضِ الْفَسَاد .و فرعون گفت: «بگذارید موسى را بكشم، و او پروردگارش را بخواند (تا نجاتش دهد)! زیرا من مى‏ترسم كه آیین شما را دگرگون سازد، و یا در این سرزمین فساد بر پا كند!» [غافر/ 26] ⇦ قرآن مجید پاک بودن ار تکبر را شیوه پارسایان دانسته : تِلْكَ الدَّارُ الاَْخِرَةُ نجَْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یرِیدُونَ عُلُوًّا فىِ الْأَرْضِ وَ لَا فَسَادًا وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ(آرى،) این سراى آخرت را (تنها) براى كسانى قرار مى‏دهیم كه اراده برترى‏جویى در زمین و فساد را ندارند و عاقبت نیك براى پرهیزگاران است. قصص/ 83. ⇦پیامبر اكرم (ص)می‌فرمایند: لَا یدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِی قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنَ الْكِبْر .كسی كه درقلبش به‌اندازه سنگینی دانه خردل كبروجود داشته باشد داخل بهشت نمی شود. ⇦ امام باقر(ع) می‌فرمایند: مَا دَخَلَ قَلْبَ امْرِئٍ شَی‏ءٌ مِنَ الْكِبْرِ إِلَّا نَقَصَ مِنْ عَقْلِهِ مِثْلَ مَا دَخَلَهُ مِنْ ذَلِكَ قَلَّ ذَلِكَ أَوْ كَثُرَ به دل كسی چیزی از كبر داخل نمی شود مگر این به همان‌اندازه عقلش ناقص می شود. ⇦ امام صادق (ع) تکبر را از عوامل اصلی کفر بیان فرمود: أُصُولُ الْکُفْرِ ثَلَاثَةٌ الْحِرْصُ وَ الِاسْتِکْبَارُ وَ الْحَسَدُ؛ فَأَمَّا الْحِرْصُ فَإِنَّ آدَمَ (ع) حِینَ نُهِیَ عَنِ الشَّجَرَةِ حَمَلَهُ الْحِرْصُ عَلَى أَنْ أَکَلَ مِنْهَا وَ أَمَّا الِاسْتِکْبَارُ فَإِبْلِیسُ حَیْثُ أُمِرَ بِالسُّجُودِ لآِدَمَ فَأَبَى وَ أَمَّا الْحَسَدُ فَابْنَا آدَمَ حَیْثُ قَتَلَ أَحَدُهُمَا صَاحِبَهُ"؛ امام صادق (ع) فرمود: اساس کفر سه چیز است؛ حرص، استکبار، و حسادت ورزیدن؛ حرص باعث شد تا حضرت آدم (ع) پس از نهی از خوردن میوه درخت ممنوعه به سراغ آن برود، اما استکبار سبب شد تا ابلیس پس از امر به سجده آدم از آن سرپیچی کند، و حسد سبب قتل یکی از فرزندان آدم به دست دیگری شد. 🔶عامل تکبر؛خیال پردازی و جهل بر اساس قرآن و حدیث خصلت تكبّر ثمره و زاییده جهل و خیال پردازی است. اگر كسی جاهل نباشد، گرفتار تكبّر نمی‌شود. وقتی جنود عقل و جهل را می‌شمارند، تواضع را از جنود عقل و تكبر را از جنود جهل می‌شمارند. مثلاً اگر انسان چیزی را كه ندارد خیال كند دارد، این جهل است. مثلاً دو سه كلمه یاد گرفته، فكر می‌كند علم زیادی دارد، با این كه اگر عالم و عاقل باشد می‌داند كه دانسته‌های او در برابر نادانی او قابل ذكرنیست. خداوند متعال به كلّ بشر می‌فرماید: وَ مَا أُوتِیتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلا و جز‌اندكى از دانش، به شما داده نشده است‏ . چیزهایی كه انسان دارد از مال و مقام و علم، باید بداند مال خودش نیست و همه چیز را از خداوند متعال بداند و باید بداند اگر مشیت خداوند تعلّق بگیرد می‌تواند از او سلب كند. وقتی كه علم و مقام و ثروت و هیچ چیز از خود انسان نیست، چرا باید به حساب خود بیاورد؟ اگر به حساب خود بیاورد حتماً جاهل است. انسان هر چه دارد از امور اعتباری است. پست و مقام و ثروت و علم نزد او عاریه است و اگر خداوند بخواهد سلب كند اعتبارش باطل می‌شود. لذا انسان نباید به چیزی كه با غضب خداوند متعال از بین می‌رود اعتماد نماید. حتماً جاهل است كه اعتماد می‌نماید. انسان اگر واقعیت‌ها را درك كند می‌فهمد كه هیچ چیز ندارد و متواضع می‌شود. خداوند در قرآن کریم با کلید واژه «مُختال» به این مهم اشاره دارد؛ إِنَّ اللهَ لاَ یُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالاً فَخُورًا خداوند کسانی را که خیال پرداز و فخرفروش می‌باشند را دوست نمی‌دارد. لقمان/18 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔘نکته :تکبر ممدوح در برخی موقعیت ها تکبر ممدوح شمره شده است البته باید توجه داشت که توصیه به تکبر در موقعیت خاص به معنی تایید خُلقِ کبر ورزی نیست چرا که خُلق به معنی حالت نفسانی و پایدار می باشد اما تایید تکبر در موقعیت خاص به رفتاری و حالتی موقت دلالت می کند که بر اساس مصلحت خاصی توصیه شده است که تکبر ممدوح در دو جا می باشد؛ ⇦تکبر در مقال متکبرین : و تَكَبَّروا مَعَ المُتَكبّرين؛ فَإنّ التَكبّرَ مَعَ المتكبّرين عبادة. با متکبران متکبرانه رفتار کنید که این گونه رفتار خود عبادت است. (۲) ⇦تکبر زن برای مردهای نامحرمِ (فرصت طلب): حضرت علی (ع) می فرماید:«خِيَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ الزَّهْوُ وَ الْجُبْنُ وَ الْبُخْلُ فَإِذَا كَانَتِ الْمَرْأَةُ مَزْهُوَّةً لَمْ تُمَكِّنْ مِنْ نَفْسِهَا وَ إِذَا كَانَتْ بَخِيلَةً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَ بَعْلِهَا وَ إِذَا كَانَتْ جَبَانَةً فَرِقَتْ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ يَعْرِضُ لَهَا» هترين خصلت هاى زنان، بدترين خصلت هاى مردان است: غرور، ترسويى و بخل؛ زيرا زن هرگاه مغرور باشد خودش را در اختيار [نا محرم ]نمى گذارد. هرگاه بخيل (ممسك) باشد مال خود و شوهرش را نگه مى دارد و هرگاه ترسو باشد از هر چيزى كه برايش پيش آيد (مايه بد نامى باشد) وحشت مى كند. (۳) 💠داستان در تاریخ هست كه حضرت عیسی(ع)به حوارّیون فرمودند:« لِی إِلَیكُمْ حَاجَةٌ اقْضُوهَا لِی» من حاجتی به شما دارم شما هم حاجت مرا برآورده سازید. حواریون عرضه داشتند:« قُضِیتْ حَاجَتُكَ یا رُوحَ اللَّه» حاجت شما برآورده است ای پیامبر خدا . (سپس حضرت از آنها خواست که مانع نشوند تا حضرت پای آنها را بشوید) آنها در صدد اعتراض برآمده و عرض کردند كُنَّا أَحَقَّ بِهَذَا مِنْک ما به این کار از شما سزاوارتر بودیم حضرت فرمود : «إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالْخِدْمَةِ الْعَالِمُ» کسی که عالم و دانا باشد به خدمت به دیگران شایسته‌تر است سپس فرمود:« إِنَّمَا تَوَاضَعْتُ هَكَذَا لِكَیمَا تَتَوَاضَعُوا بَعْدِی فِی النَّاسِ كَتَوَاضُعِی لَكُمْ ثُمَّ قَالَ عِیسَى ع بِالتَّوَاضُعِ تُعْمَرُ الْحِكْمَةُ لَا بِالتَّكَبُّرِ وَ كَذَلِكَ فِی السَّهْلِ ینْبُتُ الزَّرْعُ لَا فِی الْجَبَلِ» هدف من این است كه درس تواضع به شما بدهم كه همیشه متواضع باشید كه علم و حكمت با تواضع رو به سامان است نه با تكبّر و خود بزرگ‌بینی، بدین‌سان زراعت در زمین نرم و هموار می‌روید نه در كوه‌ها افتادگی آموز اگر طالب فیضی هرگز نخورد آب زمینی كه بلند است 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان یكی از وارستگان نزد میثم تمّار آمد كه اهل ادب و معنویات بود. مشتاق بود كه خاطره‌ای از میثم درباره‌ی مولایش علی(ع)بشنود. میثم تمّار گفت: روزی مولایم علی(ع)به مغازه‌ام آمد و مرا برای ابلاغ پیامی به دارالأمارة فرستاد و خود به جای من نشست و به خرما فروشی پرداخت. من رفتم و ابلاغ پیام كردم و به مغازه بازگشتم. دیدم امام قسمتی از خرماها را فروخته است. ولی دیدم سكّه‌هایی كه خریدار داده تقلّبی است. امام(ع)فرمودند میثم نگران مباش به زودی آن كس كه پول تقلّبی داده و خرماها را خریده ، خرماها را تلخ می‌یابد و بازمی‌گرداند. مدّت زیادی نگذشته بود كه خریدار، خرماها را آورد و امام پول‌های تقلبّی را به او داد و فرمود، مادامی كه این پول‌ها دست تو است غذای شیرین از گلویت پایین نخواهد رفت. آن مرد به میثم گفت: چه سعادتی نصیب تو شده است كه چنین مولایی داری كه با چنین تواضعی به جای تو می‌نشیند و خرما فروشی می‌کند . (۴) 💠سیره رضوی انبیاء و بزرگان دین و ائمه اطهار: از رذیله كبر بدشان می‌آید و خود متواضع‌ترین انسان‌ها هستند. امام رضا (ع)آن قدر متواضع بود كه یاسر خادم می‌گوید: چون امام رضا (ع) بر سر سفره طعام می‌نشست كوچك و بزرگ و میرآخور و حجّام را با خودش سر سفره‌اش می‌نشاند و تمام موالی از سیاهان و غیر ایشان همه سر یك سفره می‌نشستند. به حضرت عرض می‌كند: فدایت شوم، كاش سفره طعام موالی و سیاهان را جدا می‌كردی. فرمودند: ساكت باشید همانا پروردگار ما تبارك و تعالی یكی است و مادر و پدر ما یكی است . و حضرت می‌فرمود: اگر بالای سر شما ایستادم و شما غذا می‌خورید برنخیزید تا فارغ شوید. (۵) 💠داستان روزی امام رضا(ع) در سرخس در گرمابه‌ای عمومی مشغول شست‌وشو بودند. یك نفر كه حضرت را نمی‌شناخت به حضرت گفت: لطفاً مرا كیسه بكشید و مالش دهید. امام رضا (ع) شروع كردند به كیسه كشیدن به بدن آن شخص. یك نفر از بیرون آمد و دید حضرت كیسه می‌كشند. آهسته به گوش آن مرد گفت: این مرد را كه كیسه می‌كشد می‌شناسی؟ گفت: نه اصلاً نمی‌شناسم، اما خدا پدرش را بیامرزد خوب كیسه می‌كشد. آن شخص گفت: این عالم آل محمد است. تمام فضائل در این است. این آقا امام رضا(ع) است. آن شخص ناراحت شد و از اینکه ندانسته به ساحت مقدس امام (ع) جسارت کرده شرمگین شد ولی امام او را آرام کرد و همچنان بدن او را کیسه کشیدو فرمودند: من برای رضای خدای متعال این کار را انجام میدهم. (۶) ــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.شعر از سازگار(نخل میثم) ۲.مشکینی، تحریر المواعظ العددیه، قم، الهادی، ص 171-172 ۳.نهج البلاغة : الحكمة 234. ۴.محمدی اشتهاردی ،داستان راستان،ج۳ ۵.شیخ عباس قمی،منتهی الامال،ج۲، ص۲۶۵ ۶.ابن شهر آشوب،مناقب،ج۴،ص۳۶۲ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش و پرورش: 🔴 آزمون استخدامی آموزش و پرورش پایان امسال یا سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد که اطلاعات دقیق و زمان ثبت نام متعاقباً اعلام می‌شود. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔻 استخدام در آموزش و پرورش تغییر می‌کند؛ روش «۳-۱» اجرا می‌شود وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قرار است برای حل مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش در کوتاه مدت از روش «۳-۱» استفاده کنیم، افزود: این روش همان دو مدرکی است یعنی دانشجو سه سال در دانشگاه‌های دیگر درس بخواند و با شرایط ویژه جذب شود؛ به عنوان مثال نمره کل او کمتر از ۷۵۰۰ نباید باشد. وزیر آموزش و پرورش با اینکه قرار است برای حل مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش در کوتاه مدت از روش «۳-۱» استفاده کنیم، گفت: این روش همان دو مدرکی است یعنی دانشجو سه سال در دانشگاه‌های دیگر و یک سال در دانشگاه فرهنگیان درس بخواند. یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با فارس در خصوص کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش و آخرین اخبار از استخدام در این وزارتخانه، اظهار کرد: در بخش‌های کیفیت‌بخشی مثل مربی پرورشی، مشاور، مربی بهداشت و مربی تربیت‌بدنی کمبود نیروی انسانی داریم؛ ضمن اینکه به سرایدار و خدمتگزار هم در آموزش و پرورش نیاز داریم.   وی ادامه داد: مجوزی برای جذب نیرو‌های کیفیت بخشی دریافت کردیم که اقدامات آن در دانشگاه فرهنگیان و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است. نوری با اشاره به اینکه قرار است برای حل مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش در کوتاه مدت از روش «۳-۱» استفاده کنیم، افزود: این روش همان دو مدرکی است یعنی دانشجو سه سال در دانشگاه‌های دیگر درس بخواند و با شرایط ویژه جذب شود؛ به عنوان مثال نمره کل او کمتر از ۷۵۰۰ نباید باشد. وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در این روش، دانشجو، یک سال هم در دانشگاه فرهنگیان درس می‌خواند تا برای تدریس به اول مهر سال آینده برسد.   وی با بیان اینکه قرار نیست دیگر آزمون ماده ۲۸ داشته باشیم، تصریح کرد: جذب ما در آموزش و پرورش فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان خواهد بود. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
امر به معروف و نهی از منکر منبر ده دقیقه ای🕙 🔘اهمیت امر به معروف در چهار عنوان 🔶شعر خوشا آن دل که امشب در بر جانانه برگردد به کوی آشنا از دامن بیگانه برگردد دل هر جائیم امشب مقیم کوی دلبر شد مبادا دست خالی از در این خانه برگردد به کوی دوست از هر سو هجوم آورده اند اما خوشا آنکس که عاقل آید و دیوانه برگردد دلم در تیرگی گم گشته ای یاران چراغی کو که در کوی حقیقت از ره افسانه برگردد قفس را بشکن و آنگه پر و بالم بده یا رب که این مرغ اسیر امشب به سوی لانه برگردد کمند ناله، دلبر را به سویت می کشد ای دل به آهی احمد از منبر سوی حنّانه برگردد به نار عشق یار امشب بسوزانید «میثم» را مبادا شمع روشن ماند و پروانه برگردد(۱) 🔷مقدمه ؛ تعریف امر به معروف، یعنی دستور به کارهای موافق با کتاب و سنت  و نهی از منکر، یعنی جلوگیری کردن از آنچه شرعا و عرفا پیروی شهوت و هوای نفس دانسته شده است. اهمیت امر به معروف را در پنج عنوان تبیین میکنم؛ ❶علامت برتری در جایگاه امر به معروف و نهی از منكر همین کافی است که از علامات بهترین امّت بودن است. پروردگار عالم در یازده سوره از قرآن مجید در ضمن بیش از بیست آیه مسلمانان را به امر به معروف و نهی از منكر دعوت نموده است. خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید:«كُنتُمْ خَیرَْ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ» شما بهترین امتى بودید كه به سود انسانها آفریده شده‏اند (چه اینكه) امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنید و به خدا ایمان دارید. . ❷بزرگترین مراسم دین امر به معروف و نهی از منكر عامل بقای دین مقدس اسلام است. الَّذِینَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فىِ الْأَرْضِ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ ءَاتَوُاْ الزَّكَوةَ وَ أَمَرُواْ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْاْ عَنِ الْمُنكَرِ وَ لِلَّهِ عَقِبَةُ الْأُمُور همان كسانى كه هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا مى‏دارند، و زكات مى‏دهند، و امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنند، و پایان همه كارها از آن خداست. مرحوم ملا مهدی نراقی در كتاب اخلاقی جامع السعادات می‌فرماید بزرگ‌ترین مراسم دین امر به معروف و نهی از منكر است كه انبیاء الهی برای آن مبعوث شده‌اند. امیرالمؤمنین(ع)می‌فرماید: قِوامُ الشَّرِیعَهِ بِالأَمرِ بِالمَعروفِ وَ النَّهی عَنِ المُنكَرِ وَ اِقامَهِ الحُدودِ . قوام وپایداری شریعت با امربه معروف ونهی از منكر وبرپا داشتن حدود است. (۲) ❸تضمین کننده عزت مسلمانان غزالی در كتاب كیمیای سعادت و احیاء العلوم می‌گوید امر به معروف و نهی از منكر قطبی از اقطاب دین است. اگر این دو مندرس شود همه شعائر دین باطل می‌شود. اگر مسلمانان جهان بخواهند با عزّت و سعادت و خوش‌بختی در دنیا و آخرت زندگی نمایند و از كید و خیانت و تزویر دشمنان اسلام و قرآن و استعمارگران سالم و محفوظ بمانند در درجه‌ی اول باید خودشان به احكام و قوانین اسلام ملتزم شده و عمل نمایند. و در مرحله دوم امر به معروف و نهی از منكر نمایند. امر به معروف و نهی از منكر عامل بقاء دین مقّدس اسلام است. پیامبر اسلام(ع)فرمودند:« لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى فَإِذَا لَمْ یفْعَلُوا ذَلِكَ نُزِعَتْ مِنْهُمُ الْبَرَكَاتُ». یعنی همواره امت من در خیر خواهند بود مادامی كه امر به معروف و نهی از منكر نمایند و به نیکی‌هاو پرهیزکاری همیدگر را یاری می‌دهند و اگر اینگونه نباشند برکتهای آسمان و زمین از آنها دور می‌شود .(۳) ❹ امربه معروف برتر از جهاد حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْكَرِ إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّی وَ إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْكَرِ لَا یقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لَا ینْقُصَانِ مِنْ رِزْق‏» . یعنی تمام اعمال خیر و كردارهای نیك و جهاد در راه خدا در مقابل امر به معروف و نهی از منكر مانند آب دهانی است در برابر دریای موّاج و امر به معروف . نهی از منکر اجلی را نزدیک نمی‌کند و از روزی نمی‌کاهند.(۴) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
❺نهی از منکر از نشانه های شیعیان موسی بی جعفر (ع) می‌فرمایند: «وَ قَدْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یتَخَتَّمُ بِیمِینِهِ وَ هُوَ عَلَامَةٌ لِشِیعَتِنَا یعْرَفُونَ بِهِ وَ بِالْمُحَافَظَةِ عَلَى أَوْقَاتِ الصَّلَاةِ وَ إِیتَاءِ الزَّكَاةِ وَ مُوَاسَاةِ الْإِخْوَانِ وَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْكَرِ». رسول الله همواره انگشتری به دست راست داشتند و شیعیان ما با آن نشانی و با حفظ اوقات نماز و پرداخت زكات و نیکی به برادرات دینی و امر به معروف و نهی از منكر شناخته می‌شوند.(۵) 🔷اولین مرحله نهی از منکر امر به معروف و نهی از منكر چند نوع می‌باشد. اول با زبان دوّم با انكار قلبی سوم با مبارزه منفی یعنی با‌ترش‌رویی كردن و‌ترك مجلس امیرالمؤمنین (ع)فرموده‌اند:« أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ أَنْ نَلْقَى أَهْلَ الْمَعَاصِی بِوُجُوهٍ مُكْفَهِرَّةٍ». یعنی رسول الله به ما دستور دادند كه هر موقع گناه‌كاران را دیدیم با قیافه‌های برافروخته با آنان ملاقات كنیم. (۶) این یك نوع مبارزه منفی است. گاهی نهی از منكر‌ترك نمودن مجلس است. 💠داستان از حضرت باقر(ع) روایت شده كه در ضمن حدیثى فرمود: همانا خداى با عزت و جلال به شعیب پیغمبر وحى فرمود كه«أَنِّی مُعَذِّبٌ مِنْ قَوْمِكَ مِائَةَ أَلْفٍ أَرْبَعِینَ أَلْفاً مِنْ شِرَارِهِمْ وَ سِتِّینَ أَلْفاً مِنْ خِیارِهِمْ ».البته من صد هزار نفر از امت تو را عذاب خواهم نمود چهل هزار از اشرار و بدكاران و شصت هزار از نیكان را، پس شعیب عرض كرد پروردگارا این گروه اشرار مستحق و سزاوار عذابند پس جهت عذاب نیكان چیست؟ خداى با عزت و جلال باو وحى فرمود:« دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِی فَلَمْ یغْضَبُوا لِغَضَبِی». همانا نیكوكاران در نصیحت و باز داشتن گناهكاران از اعمال زشتشان سستى و سهل انگارى و سازش نمودند و به جهت غضب من بر ایشان، غضب و خشم نكردند. كمترین درجه نهى از منكر را كه غضب و خشم بر گناهكار است انجام نداند و بدین جهت مستحق عذاب گشتند . 💠داستان ترک مجلس شراب منصور دوانقی یك میهمانی برپا كرده بود و امام صادق(ع)را هم دعوت نموده بود. موقع نهار یكی از میهمانان آب خواست. فردی رفت و شراب آورد. امام صادق(ع)از سر سفره برخاستند تا تشریف ببرند. منصور گفت: یا ابن رسول الله چرا تشریف می‌برید؟ حضرت فرمودند: «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ جَلَسَ عَلَى مَائِدَةٍ یشْرَبُ عَلَیهَا الْخَمْر».معلون است هر كس سر سفره ای بنشیند كه در آن شراب می نوشند. 💠داستان روزی حضرت کاظم علیه السلام از در خانه (بشر حافی) در بغداد می‌گذشت که صدای ساز و آواز و رقص را از آن خانه شنید. ناگاه کنیزی از آن خانه بیرون آمد و در دستش خاکروبه بود و بر کنار در خانه ریخت. امام فرمود: ای کنیز صاحب این خانه آزاد است یا بنده؟ عرض کرد: آزاد است. فرمود: راست گفتی اگر بنده بود از مولای خود می‌ترسید. کنیز چون برگشت (بشر حافی) بر سر سفره شراب بود و پرسید: چرا دیر آمدی؟ کنیز جریان ملاقات را با امام نقل کرد. بشر حافی با پای برهنه بیرون دوید و خدمت آن حضرت رسید و عذر خواست و اظهار شرمندگی نمود و از کار خود توبه کرد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔷امام حسین(ع)شهید امر به معروف یكی از پیام‌های كربلاء امر به معروف و نهی از منكر است. امام حسین(ع)فرمودند: من قیام كردم برای امر به معروف و نهی از منكر. ما به امام حسین خطاب می‌كنیم:« أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَیتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیتَ عَنِ الْمُنْكَر»گواهی می دهم كه تو نماز را اقامه كردی و زكات را پرداختی وامر به معروف ونهی از منكر كردی. اگر این سینه‌زنی‌ها و روضه‌خوانی‌ها و مدّاحی‌ها از روی حقیقت است كه ان شاء الله هست پس باید ما را به طرف برنامه‌های امام حسین سوق دهد. و گرنه اگر شما دو ماه در این مجالس شركت كنید و سینه بزنید و ندانید كه دشمن می‌خواهد چه كار كند وندانید كه دشمن دارد عفت دختر و پسر را از بین می‌برد این عزاداری‌ها ثمره مطلوب نخواهد داشت. مجالس عزاداری خیلی ارزش دارد و همه چیز ما به این مجالس وابسته است اما باید به راه امام حسین كمك كنیم. 🔷آخرین نهی از منکر هنگامی‌که تیر به قلب امام اصابت می‌کند و حضرتش از اسب سرنگون می‌شوند لشکریان یزید دستور حمله به خیمه امام را صادر می‌کنند امام با نیزه اش تکیه می‌ند و به لشکر نهیب می‌زند که: «وَیحَكُمْ یا شِیعَةَ آلِ أَبِی سُفْیانَ إِنْ لَمْ یكُنْ لَكُمْ دِینٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیاكُمْ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْرَاباً » واى بر شما، اى شیعیان آل ابى سفیان! اگر دین ندارید و از روز محشر خائف نیستید پس در دنیاى خود آزاد مرد باشید و بحسب و نسب خود مراجعه كنید، زیرا شما عرب هستید مفسر عالیقدر جناب حجت الاسلام و المسلمین قرائتی از این قضیه چه خوب بهره جسته‌اند او می‌گوید :وقتی امام این سخن را فرمود این سخن اثر كرد و تا امام زنده بود، از خیمه‌هادست كشیدند. ما از این جمله آخر، چند درس بگیریم: 1.نهى از منكر واجب است، حتى در لحظه آخر عمر. 2.نهى از منكر واجب است، حتى نسبت به وحشى‌ترین افراد. 3.اگر چند منكر انجام مى‏شود و ما مى‏توانیم از یكى از آنها جلوگیرى كنیم، باز هم نسبت به آن یكى واجب است كه اقدام كنیم. 4. افراد خلافكار ممكن است از بعضى از منكرات دست بردارند و تحت تأثیر وجدان قرار بگیرند. 5.اگر از دین مردم نمى توان براى نهى از منكر كمك گرفت، از صفات دیگر آنان و از عوامل عاطفى استفاده كنید. ــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.شعر از سازگار(نخل میثم) ۲.غرر الحكم :حدیث ۶۸۱۷. ۳.بحار الأنوار : ج۷۷،ص۳۹۴ ۴.نهج البلاغة : الحكمة ۳۷۴ ۵.وسائل الشیعة، ج 3 ، ص ۳۹۷، ح ۳. ۶.الكافي، ج ۵ ، ص ۵۹ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💯 ✍ آیا آزمون ماده ۲۸ (آزمون ویژه استخدامی آموزش و پرورش) برگزار می‌شود یا خیر؟ 🔹 طرح جدید آ.پ ( ۳_۱ ) حداقل سال ۱۴۰۵ اجرایی خواهد شد و... 🔴 نکته مهم اینکه؛ طلاب دارای مدرک سطح ۲ و دانشجویان فارغ‌التحصیل دارای مدرک لیسانس به بالا، حداقل ۲ بار فرصت شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش (آزمون ماده ۲۸) را خواهند داشت. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d