eitaa logo
منبرطلاب
19.7هزار دنبال‌کننده
217 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا جمهوری اسلامی از مسلمانان اویغور چین حمایت نمی‌کند؟! ▪️واقعیت این است که اویغورهای چین نیز مانند منافقین، یک گروهک تروریستی با پوشش اسلام هستند. ▪️در این ویدئو می‌توانید گوشه‌ای از سخنان ربیعه قدیر، رهبر اویغورهای چین را که توسط مریم رجوی به همایش منافقین دعوت شده است، بشنوید! ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فیش منبر به مناسبت مبعث به زودی منبر در کانال میگیرد ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
راز موفقیت پیامبر [به مناسبت مبعث] منبر ۳۰ دقیقه ای🕙 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ☑️مقدمه در روز بسیار عزیز مبعث قصد داریم با طرح سوالی بحث جذاب و مفیدی را تقدیم کنیم یکی از سوالاتی که صدها سال است اذهان خیلی ها را به خود مشغول کرده است راز موفقیت شگفت انگیز پیامبر است پس سوال بحث را اینطور طرح میکنیم: پیامبر با آن همه موانع و سختی ها که در زندگی شخصی و شرایط اجتماعی در مقابل ش بود چگونه توانست به اهداف عالی نایل شود؟! البته ناگفته روشن است که شان و منزلت قدسی وجود مقدس پیامبر(ص) از فهم بشری خارج است اما با نگاه به آیاتی که بعد زمینی و بشری پیامبر را بیان فرمود که ؛ «انا بشر مثلکم یوحی الی» این سؤال را مورد بررسی قرار میدهیم. 🔻بررسی سوال مهم فوق را در سه بخش دنبال خواهیم کرد🔺 ☑️ بخش اول 🔘موانع و محدودیت ها پیامبر در زندگی شخصی و محیط اجتماعی با مشکلات و موانع رشد جدی مواجه بودند که به طورطبیعی مانع پیروزی می باشند.که به برخی از آنها اشاره میکنم؛ ➖یتیمی پیامبر محرومیت از نعمت پدر و مادر در خردسالی یکی از سختی های زندگی پیامبر است که در قرآن هم به آن اشاره شده است «اَلَمْ یَجِدْکَ یَتِیماً فَآوَی؛   آیا او تو را یتیم نیافت و پناه داد؟!» هنگامی که مادرش آمنه بنت وهب به او حامله‌ بود‌، پدرش عبداللّه‌ بن عبدالمطلب از دنیا رفت و مادرش نیز در سن ۵ یا ۶ سالگی آن‌ ‌حـضرت‌ در‌ مـحلی بـه نام ابواء، نزدیکی مدینه از دنیا رفت و بدین‌گونه هـم از‌ طـرف‌ پدر‌ و هم از طرف مادر یتیم شد. خداوند او را در آغوش جدش عَبْدُالمُطَّلِب و در ۸ سالگی که جدش از دنیا رفت، در دامان عمویش ابوطالب پناه داد. ➖فرهنگ عرب جاهلی عرب ها در مناطق مختلف کره زمین در دوران هایی دارای تمدن و حکومتهای مرکزی بودند مثل یمن که در قرآن کریم به مناسبت حاکم زن و سد مارب به آن اشاره شده است. اما منطقه حجاز در دوران پیامبر از فرهنگ جاهلی رنج می برد. یکنواختی و خشکی صحرا علاوه بر پیامدهای سخت معیشتی‌، در تکوین جسم و عقل بدویان نیز تجلی یافته بود. جنگ ها و خشونت های زیاد، زنده به گور کردن دختران، محدودیت ها و آسیب های نظام قبیله ، خرافات زیاد ، از جمله مولفه های فرهنگ عرب جاهلی حجاز بود کلام حضرت امیر(ع) تصویری از فرهنگ جاهلی ترسیم می‌کند؛ إِنَّ اللَّهَ [تَعَالَى] بَعَثَ مُحَمَّداً (ص) نَذِيراً لِلْعَالَمِينَ وَ أَمِيناً عَلَى التَّنْزِيلِ وَ أَنْتُمْ مَعْشَرَ الْعَرَبِ عَلَى شَرِّ دِينٍ وَ فِي شَرِّ دَارٍ، مُنِيخُونَ بَيْنَ حِجَارَةٍ خُشْنٍ وَ حَيَّاتٍ صُمٍّ تَشْرَبُونَ الْكَدِرَ وَ تَأْكُلُونَ الْجَشِبَ وَ تَسْفِكُونَ دِمَاءَكُمْ وَ تَقْطَعُونَ أَرْحَامَكُمْ، الْأَصْنَامُ فِيكُمْ مَنْصُوبَةٌ وَ الْآثَامُ بِكُمْ مَعْصُوبَةٌ. خداوند، محمد (ص) را مبعوث داشت كه بيم دهنده جهانيان باشد و امين وحى او. و شما اى جماعت عربها، پيش از آن، بدترين آيين را داشتيد و در بدترين جايها به سر مى برديد و در زمينهاى سنگلاخ و ناهموار مى زيستيد و با مارهاى سخت و كرّ همخانه بوديد. آبى تيره و ناگوار مى نوشيديد و طعامى خشن( از مارمولک) مى خورديد و خون يكديگر مى ريختيد و از خويش و پيوند بريده بوديد. بتان در ميان شما برپا بودند و خود غرقه گناه بوديد.(۱) ➖عمر کم پیامبر از پیامبران در طول تاریخ افرادی بودند که صدها سال عمر می‌کردند .از اشخاص عادی نیز عمر ۶۳ سال عمر طولانی محسوب نمی شود پس پیامبر از نظر مدت عمر ، فرصت زیادی نداشتند اما خداوند به همین عمر کم برکتی داده بود که توانست در این فرصت کوتاه اهداف بلند را محقق سازد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
☑️بخش دوم: 🔘 برنامه های پیامبر هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ[ جمعه/۲]  کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها می‌خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند! خداوند در این آیه شریفه برنامه های پیامبر را مورد اشاره قرار داده است که داشتن چنین برنامه ای، راز مهم موفقیت شگفت انگیز پیامبر است . این برنامه در چهار عنوان خلاصه می شود که به بررسی آنها می پردازیم؛ ۱تلاوت قرآن تلاوت از مقوله ذکر است ، که انسان با تلاوت قلب خود را در اختیار کلام خدا می گذارد و به این وسیله از موعظه، هدایت، نور، رحمت، شفا، علم و معرفت قرآن بهره‌مند می شود. پیامبر می فرمود: افضل العبادة قرأئة القرآن»یعنی:برترین عبادت قرائت قرآن است. اطلاع از نحوه تلاوت پیامبر ما را با یکی از مهم ترین برنامه های معنویت پیامبر آشنا خواهد کرد که نکاتی در این باره تقدیم می شود؛ ➖پیامبر اکرم‌ قرآن خواندن خود را به صورت آیه به آیه تقطیع می نمودند و در انتهای همه آیات وقف می‌نمودند. ➖ رسول خدا‌ گاهی در هنگام تلاوت قرآن، یک آیه را بارها و بارها تکرار می‌نمودند، تا جایی که گاهی شبی تا به صبح، تنها یک آیه را تلاوت می‌فرمودند. ۲.تعلیم قرآن اگر چه قرآن کریم از داشتن متن مغلق و پیچیده مبراست و با ادبیات آسان، رسا و آشکار به تعبیر قرآنی عربی فصیح و مبین نازل شده است اما به دلایل مختلف بدون تعلیم پیامبر و جانشینان معصوم او نیل به مقاصد آن ناممکن است. 👈خوب است اشاره کنیم که یک شگرد شیطانی جدید که با فرمولی جالب سعی دارد جوانان را دچار شبهه کند به این صورت است اول عنوان می کند که قرآن دارای متنی آسان است پس نیازی به معلم و مفسر ندارد در مرحله بعدی برخی نکات علمی و شبهه نمای قرآن را پیش می کشند و بی پاسخ بودن شبهه را فریاد میکنند❗️❕😄 پس به دلایل منطقی قرآن نیاز به معلم دارد و معلم آن در وهله اول پیامبر و جانشینان معصوم او هستند که دانشی که ما را به تعلیم پیامبر می رساند تفسیر نیامده می شود. برخی از دلایل منطقی قرآن به تعلیم و تفسیر را فهرست وار اشاره میکنیم؛ ➖ بیان اصول و کلّیّات : یعنی بسیاری از امروز کلیات ش در قرآن آمده اما تفسیر و توضیح آن به تعلیم پیامبر محول شده است مثلا در قرآن دستور به نماز داده شده است اما کیفیت نماز به تعلیم پیامبر است . ➖ سبک خاص در بیان مطالب : در قرآن مطالب مربوط به یک موضوع در یک سوره یا جزء معینی نیامده است، بلکه باید در لا به لای آیات و سوره های متعدد جستجو و سپس جمع بندی نمود. شبهه نمایی برخی آیات توجه به برخی آیات و بی اعتنایی به آیات مرتبط است. ➖معرفی جهان های فراطبیعی : در قرآن مجید، عوالم و موجودات فراطبیعی مانند عرش، روح، فرشتگان، جن، ملکوت، برزخ، قیامت و... بیان شده اند که درک آنها فراتر از حواس محدود و جزئی نگر بشر است.   ➖ ابدیت : قرآن کتاب هدایت همه انسانها در همه ی دوران است. بنابراین آیات قرآن باید متناسب با نیاز های معرفتی و معیشتی روزآمد عصر ها و نسل ها تفسیر گردد. ➖ اشاره ها و نشانه ها : با آنکه آیات قرآن به روشنی بیان شده اما بسیارند اشارات تاریخی، علمی، اخلاقی و... که بدون بررسی عالمانه و تدبر و برخورداری از دانش های تاریخی و تجربی و اخلاقی و...، تبیین و تفسیر شان ممکن نیست. ۳.تزکیه تزکیه که پرورش روح انسان ها بر اساس تعالیم دانسته شده است مراقبت کشاورز گونه از نهال ها و روییدنی های در حال رشد مزرعه بشریت است. مقابله با علف های هرز جامعه بشری جز رسالت های پیامبر بوده است. «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكّاها» فلاح و رستگاری بشر در تزکیه دانسته شده است که بخشی از آن توسط افراد انجام می شود بخشی از آن بر عهده پیامبر نهاد شده است . ۴.حکمت چنانچه اشاره شد پیامبر در دوران جهل زده منطقه حجاز مبعوث شده است. در آیات زیادی خداوند پیامبر(ص) را به عنوان معلم حکمت معرفی می‌کند. حکمت پیامبر در راستای تعلیم و تزکیه و زدودن خرافات و تتمیم مکارم اخلاق بوده است؛ «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق» پیامبر میخواست انسان تحت تربیت الهی به مقام رفیع خلیفه الهی نایل شود. در دورانی که جاهلیت مدرن نامیده می شود هم حکمت محمدی به شدت مورد نیاز بشر امروزی است چرا که تحت تاثیر فرهنگ اومانیستی غربی، در موارد زیادی فقدان حکمت محمدی محسوس است، اولویت‌ها در زیست انسان امروزی عوض شده است، خدامحوری ،آخرت باوری، ایمان به غیب از جمله نشانه های حکمت محمدی است که در زیست امروزی، در موارد زیادی دچار آسیب شده است. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
☑️بخش سوم 🔘روش های پیامبر فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ [آل عمران/۱۵۹] به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان [= مردم‌] نرم (و مهربان) شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‌شدند. پس آنها را ببخش و برای آنها آمرزش بطلب! و در کارها، با آنان مشورت کن! اما هنگامی که تصمیم گرفتی، (قاطع باش! و) بر خدا توکل کن! زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد. 🔹نکته روش های پیامبر و سبک زندگی و سیره علمی او که در آن به عنوان سنت پیامبر تعبیر می شود مهم ترین تاثیرات در نیل آن حضرت به موفقیت در آن رسالت مهم است. در آیات و احادیث فراوان روش های زیبای پیامبر بیان شده است و کتب زیادی در این خصوص نوشته شده است که یکی از مهم ترین آنها کتاب سنن النبی نوشته آیت الله علامه محمد حسین طباطبایی است. ما در این مبحث مان به چند روش مهم و محوری پیامبر که در آیه فوق مورد اشاره قرار گرفته بسنده میکنیم. ۱ مهربانی در آیه فوق با عبارت «لنت لهم» به نرمی و مهربانی پیامبر اشاره شده است. در آیه دیگر می‌فرماید: ««لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ»[ توبه/۱۲۸]  به یقین، رسولى از خود شما بسویتان آمد که رنجهاى شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است! جالب اینکه رئوف و رحیم دو اسم الهی مشترک بین خداوند و پیامبر است . بنابر آیه ۱۰۷ سوره انبیا، پیامبر(ص) رحمتی برای عالمیان معرفی شده است؛«وَمَا أَرْسَلْنَاک إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ» در آیه دیگر پیامبر دارای اخلاق عظیم معرفی شده است؛وَإِنَّکَ لَعَلَى خُلُق عَظِیم ۲.عفو و گذشت عفو و بخشش، یکی از صفات ارزشمند انسانی و از خصیصه‌های بارز اخلاقی یک انسان خود ساخته و با ایمان بر شمرده شده و مستلزم صبری عظیم و درکی عمیق است. پیامبر(ص) در تمام دوران رسالتش، مدارا کرد و رفق ورزید و گذشت کرد. ایشان هیچ‌گاه، بدی را با بدی پاسخ ندادند و حتی ابوسفیانی را که از بزرگترین دشمنان او بود هم عفو کرد. آن حضرت (ص) حلیم‌ترین و بخشنده‌ترین مردم بودند. با اینکه هیچ‌کس مانند او، در راه‌خدا آزار و اذیت ندید با این حال کسی صبورتر، حلیم‌تر و بخشنده‌تر از او بر اذیت‌های مردم نبود. ➖در جنگ احد دندان‌های میانی پیامبر (ص) شکست و صورتش شکافته ‌شد، این حادثه بر یارانش سخت‌ گران آمد و گفتند: «کاش نفرین‌شان کنی.» فرمودند: «انی لم ابعث لعاناً و لکنی بعثت داعیاً و رحمةً اللهم اهدی قومی فانهم لایعلمون» «من برای لعن و نفرین مبعوث نشده‌ام، بلکه برای دعوت به حق و از سر مهر برانگیخته شده‌ام، بار خدایا قوم مرا هدایت فرما که آنان سخت نادانند.»(۲) ➖چون مکه فتح شد به سخنرانی در جمع مردم مکه، ایستادند و بعد حمد و سپاس الهی فرمودند: «شما چه می‌گویید و چه تصور می‌کنید؟» گفتند: «خیر و نیکی می‌گوییم و گمانی جز نیکی نداریم، که تو برادری بزرگوار و برادرزاده‌ای گرامی هستی و اکنون به قدرت رسیده‌ای.» پس اشک در چشمان حضرت، حلقه زد و فرمود: «من اکنون همان سخنی را با شما می‌گویم که برادرم یوسف گفت:»  «قال لا تثریب علیکم الیوم یغفرالله لکم و هو ارحم الرّاحمین  یوسف گفت: امروز هیچ خجل و متاثر نباشید که من عفو کردم، خدا هم گناه شما را ببخشد که او مهربانترین مهربانانست»(۳) ۳.فرصت بازگشت به مخالفان در آیه ای که در اول این بخش تلاوت شد یکی از ویژگی های پیامبر استغفار کردن برای افراد عنوان شده است ؛«وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ». اگر چه به نظر می رسد در این آیه استغفار برای مؤمنان است اما یکی از شیوه های پیامبر فرصت بازگشت برای مخالفان پشیمان است. ۴.مشورت با افراد با اینکه پیامبر عقل اول است و به علم غیب راه داشت اما یکی از روش های که برای تربیت امتش به کار میگرفت مشورت بود که مشورت بهرمندی از تجربیات و دانش افراد مختلف است. چنانچه در ماجرای جنگ احزاب و محاصره مدینه توسط دشمن تا بن دندان مسلح اصحابش را به مشورت فرا خواند و در نتیجه آن سلمان فارسی پیشنهاد حفر خندق را عنوان کردند و پیامبر طبق همان عمل کردند. مشورت در سیره پیامبر را یکی از رموز موفقیت او دانسته اند. مشورت گرفتن بزرگان و رهبران مردم حداقل نتیجه ای که دارد عبارت است از اینکه جامعه در خصوص اقداماتی که از خرد جمعی و مشورت عمومی برآمده است قانع می شوند. و نسبت به آن اعتراض نخواهند کرد.            🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
۴.اراده محکم یکی از رموز موفقیت پیامبر اراده اهنین او بود که هیج مانعی در تحریم اقتصادی تا جنگ تحمیلی و پیشنهاد های فریبنده او را در مسیر متزلزل نساخت و جمله معروف او در برابر پیشنهادهای فریبنده قریش ضرب المثل شده است که؛ « لَوْ وَضَعُوا الشَّمْسَ فِى یَمِیْنِى وَ الْقَمَرَ فِى یَسارِى ما أَرَدْتُهُ»اگر آنها خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپ من بگذارند من به آن تمایل ندارم(۴) ➖پيامبران بزرگ الهى به خاطر اراده نيرومندشان «اولوا العزم» ناميده شده اند. ➖ برخورداری از عزم در امور نشان از ایمان قاطع است .می توان گفت ریشه عزم ایمان و برگ و بار و لوازم آن صبر استقامت است. چنانکه خداوند فرمود: «وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الأُمُور، اگر صبر کنید و پرهیزگارى نمایید این [ایستادگى] حاکى از عزم استوار [شما] در کارهاست» [آل‌عمران/۱۸۳] ۵.توکل به خداوند توکل، از فضائل اخلاقی و منازل سیر و سلوک بوده و به معنای این است که انسان، خدا را تنها مؤثرِ در وجود بداند و تنها به او اعتماد کند و امور خود را به او واگذار کند. قرآن توکل را لازمه ایمان دانسته است. احادیث آن را از ارکان ایمان معرفی کرده‌اند. توکل از «وکل» به معنای واگذار کردن کارها به کسی است. توکل در آیه یادشده به این معناست که کارها را به خدا واگذار کنیم. در توکل باید چنین باشد که انسان در کنار فعالیت عقلانی و جسمانی، نتایج امور را به خدا بسپارد. بنابراین توکل جدای از تلاش و تعقل نیست. ➖مرد اعرابی به حضور رسول ‌خدا (ص) شرفیاب شد، عرض کرد: یا رسول ‌الله! شترم را رها و آزاد بگذارم و به خدا توکل کنم یا آنکه پایش را ببندم و توکل کنم؟ پیامبر: زانوی شتر را ببند و توکل کن (در کارها عزم خویش را جزم کرده و با توکل به خدا اقدام کن). گفت پیغمبر به آواز بلند با توکل زانوی اشتر ببند ➖رسول ‌خدا (ص) به ابوذر فرمود: آیا تو را به گنجی گزین از خزاین فردوس برین راهنمایی نکنم؟ گفت: پدر و مادرم به فدایت باد عنایت فرما. فرمود: پیوسته بگو «لا حول و لا قوة الا بالله» «هیچ حرکت و نیرویی در عالم جز به نیروی الله نیست» ➖رسول ‌خدا (ص) در شب معراج، از در گاه خداوند پرسید: بهترین اعمال چیست؟ خداوند متعال فرمود: «لیس شیء عندی افضل من التوکل علی و الرضا بما قسمت؛ هیچ چیز در نزد من بهتر از توکل بر من و خشنودی به آنچه قسمت کرده‌ام نیست.» 💠داستان از رسول خدا (ص) نقل شده است که فرموده‌اند: «جبرئیل نزد او آمد و گفت: یا رسول ‌اللَّه، خداوند مرا با هدیه‌ای به سوی تو فرستاده که چنین هدیه‌ای را پیش از شما به هیچ کس عطا نکرده است. رسول ‌خدا فرمود: آن هدیه چیست؟ گفت: صبر، و نیکوتر از صبر. فرمود: آن چیست؟ گفت: رضا، و نیکوتر از آن. فرمود: آن چیست؟ گفت: زهد، و بهتر از آن. فرمود: آن چیست؟ گفت: اخلاص، و بهتر از آن. فرمود: آن چیست؟ گفت: یقین، و بهتر از آن. فرمود: گفتم: آن چیست، ‌ای جبرئیل؟ گفت: نردبان آن توکل بر خداست. گفتم: توکل بر خدا چیست؟ گفت: دانستن آن‌که مخلوق (بدون خواست خدا) نه زیانی تواند زد و نه سودی تواند رساند. نه می‌تواند عطا کند و نه منع نماید. و نیز نومید بودن از مخلوق. هر گاه بنده چنین باشد دیگر برای هیچ کس جز خدا عملی انجام نمی‌دهد و جز خدا به کسی امید نمی‌بندد و از کسی نمی‌ترسد و به هیچ کس جز خدا چشم طمع نمی‌دوزد؛ این است توکل.»(۵) 🔻در ادامه داستان های از سیره عملی پیامبر تقدیم می شود🔺 💠داستان مدینه روزى پیامبر(ص) وارد مسجد گردید، چشمش به دو اجتماع افتاد که در دو دسته تشکیل شده بودند و هر دسته اى حلقه اى تشکیل داده و سرگرم بودند؛ یک دسته به عبادت و ذکر خدا، و دسته اى به تعلیم و تعلم و یاد دادن و یاد گرفتن سرگرم و مشغول بودند. حضرت از دیدن هر دو دسته مسرور و خرسند گردید و به همراهانش فرمود: این هر دو دسته کار نیک نموده و بر خیر و سعادتند. لکن من براى دانا کردن و دانا شدن مردم فرستاده شده و مبعوث گشته ام. پس خودش به طرف همان دسته که به تعلیم و تعلم اشتغال داشتند، رفت و در حلقه آنان نشست. 💠داستان وقتى رسول خدا (ص) از غزوه تبوک برگشتند. سعد انصارى به استقبال آن حضرت رفت و نبى اکرم (ص)با او مصافحه کرد و چون دست در دست سعد گذاشت، فرمود، این زبرى چیست که در دستهاى توست ؟ عرض کرد: یا رسول الله ! با بیل و کلنگ کار مى کنم و براى خانواده ام روزى فراهم مى نمایم. رسول خدا (ص) دست سعد را ببوسید و فرمود: این، دستى است که حرارت آتش دوزخ به آن نرسد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان پیامبر(ص) همسایه اى یهودى داشت که وى را بسیار اذیّت مى کرد، هر روز از پشت بام خاکستر همراه آتش بر روى سر آن حضرت مى ریخت.  این کار در ظاهر به عنوان ریختن زباله و خاکستر در کوچه، و در حقیقت به منظور ابراز خشم و کینه یهودى نسبت به پیامبر اسلام(ص) انجام مى شد، و پیامبر کریمانه از کنار آن مى گذشت. تا اینکه یک روز خبرى از مرد یهودى نشد، پیامبر اسلام(ص) از غیبت آن مرد سؤال کرد. گفتند: خوشبختانه بیمار گشته، و بر اثر بیمارى مزاحمتهایش قطع شده است. فرمود: باید به عیادتش برویم! به سمت خانه اش حرکت کرد. در خانه یهودى را کوبید. همسرش به پشت درآمد و سؤال کرد: کیست؟ حضرت فرمود: پیامبر مسلمانان به دیدار و عیادت همسایه بیمار خود آمده است! زن ماجرا را به شوهرش گفت. مرد یهودى که بسیار تعجّب کرده بود، و در مقابل عملى غیر قابل پیش بینى قرار گرفته بود، گفت: در را باز کن تا داخل شوند. پیامبر(ص) وارد شد، و کنار بستر بیمار نشست. و از حال بیمار پرسید، و به گونه اى برخورد کرد که گویا هیچ اذیّت و آزارى از این مرد یهودى به آن حضرت نرسیده است. مرد یهودى که از فرط خجالت صورت خویش را مى پوشانید و در برخورد با این اخلاق کریمانه پیامبر اسلام مبهوت شده بود، از آن حضرت پرسید:این نوع برخورد آیا اخلاق شخصى شماست، یا جزء دستورات دینى محسوب مى شود؟ حضرت فرمود: جزء دستورات دینى است، و ما به همه مسلمین سفارش مى کنیم که چنین کنند. مرد یهودى با برخورد زیبا و پرجاذبه پیامبر(ص)مسلمان شد. حقیقتاً که در وصف چنین انسانى باید گفت: (وَإِنَّکَ لَعَلَى خُلُق عَظِیم). 💠داستان در حدود سال دهم هجرت که برو و بیا زیاد است و شهرت پیغمبر در همه جا پیچیده است یک عرب بیابانی می آید خدمت پیغمبر. وقتی که می خواهد با پیغمبر حرف بزند، روی آن چیزهایی که شنیده رعب پیغمبر او را می گیرد، زبانش به لکنت می افتد. پیغمبر ناراحت می شود : از دیدن من زبانش به لکنت افتاد؟! فورا او را در بغل می گیرد و می فشارد که بدنش بدن او را لمس بکند : برادر ! هون علیک آسان بگو، از چه می ترسی ؟ من از آن جبابره ای که تو خیال کرده ای نیستم : لست بملک. من پسر آن زنی هستم که با دست خودش از پستان بز شیر می دوشید. من مثل برادر تو هستم، هر چه می خواهد دل تنگت بگو. آیا این وضع، این قدرت، این نفوذ، این توسعه و این امکانات یک ذره توانسته است روح پیغمبر را تغییر بدهد ؟ ابدا. عرض کردم که تنها پیغمبر چنین نیست، پیغمبر و علی مقامشان خیلی بالاتر از این حرفهاست، باید برویم سراغ سلمانها، ابوذرها، عمارها، اویس قرنی ها و صدها نفر امثال اینها. 💠داستان روزى مردى مسلمانى که همه روز را آبیارى کرده بود، پشت سر معاذبن جبل به نماز ایستاد. معاذ به خواندن سوره بقره آغاز کرد! آن مرد طاقت ایستادن نداشت و منفردا نماز خود را با پایان رسانید. معاذ به او گفت : تو نفاق کردى و از صف ما جدا شدى ! رسول خدا صلى الله علیه و آله از این ماجرا آگاه گردید و چنان خشمگین شد که نظیر آن حالت را از او ندیده بودند، و به معاذ فرمود: شما مسلمانان را رم مى دهید و از دین اسلام بیزارشان مى کنید. مگر نمى دانید که در صف جماعت بیماران، ناتوانان، سالخوردگان و کارکنان نیز ایستاده اند؟! در کارهاى دسته جمعى باید طاقت ضعیف ترین افراد را در نظر گرفت، چرا از سوره هاى کوتاه نخواندى ؟!    ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.نهج البلاغه، خطبه ۲۶. ۲.ابن جوزی، علی بن محمد، الوفا با حوال المصطفی، ج۲، ص۴۲۱. ۳.راوندی، قطب الدین، الخرائج والجرائح، قم، مؤسسه امام مهدی (عج)، ج۲، ص۸۸۵. ۴.السيرة النبوية ابن هشام ج۱،ص۲۶۶. ۵.ابن بابویه، معانی الأخبار، ص۲۶۰. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💢معاون وزیر: 25000 معلم جدید جذب آموزش و پرورش می شوند 🔹شفقنا- معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: آزمون استخدام ۲۵ هزار معلم در اسفند امسال برگزار و منابع آزمون استخدامی نیز به زودی اعلام می‌شود. 🔹از صداوسیما، آقای ستاری فرد گفت: آزمون استخدام ۲۵ هزار معلم در اسفند امسال برگزار می‌شود و جذب معلمان برای مناطق محروم، مرزی و مناطقی که نیاز به معلم توانمند دارند، در اولویت است و منابع آزمون استخدامی به زودی اعلام می‌شود. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
اعمال روز مبعث+یک حدیث نورانی از امام علی علیه‌السلام درباره مبعث اولا که عید بر شما و خانواده گرامی مبارک آن شا الله که دلتون شاد و لبتون خندون باشه🌷🪴 درباره شب مبعث اعمال زیادی وارد شده که به مفاتیح رجوع شود. اما اعمال روز عید مبعث: روز بیست و هفتم یکی از اعیاد بزرگ است و روزی است که حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله به پیامبری مبعوث شد و جبرئیل برای ابلاغ پیامبری، بر آن حضرت فرود آمد و برای این روز چند عمل وارد است: اوّل: غسل کردن. دوّم: روزه گرفتن و آن یکی از چهار روزی است که در طول سال برای روزه گرفتن امتیاز ویژه دارد و ثوابی برابر با روزه هفتاد سال دارد. سوّم: صلوات زیاد فرستادن. چهارم: زیارت حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله و امیرالمؤمنین علیه‌السلام. پنجم: شیخ طوسی در کتاب «مصباح» فرموده: که از ریان بن الصّلت روایت شده: حضرت جواد علیه‌السلام زمانی که در بغداد بود روز نیمه و روز بیست‌وهفتم رجب را روزه گرفت و همه خدمتکاران آن حضرت نیز روزه گرفتند و به ما فرمان داد دوازده رکعت نماز بجا آوریم به این صورت که: در هر رکعت یک مرتبه «حمد» و «سوره[توحید]» خوانده و پس از پایان نماز، هر کدام از سوره‌های «حمد» و «توحید» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَ‌بِّ الْفَلَقِ» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَ‌بِّ النَّاسِ» را «چهار مرتبه» بخواند، آنگاه «چهار مرتبه» بگوید: لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ، وَاللّٰهُ أَکْبَرُ، وَسُبْحانَ اللّٰهِ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ؛ معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگ‌تر از هر چیزی است و منزّه است خدا و خدا را سپاس و نیست جنبش و نیرویی جز به عنایت خدای برتر و بزرگ. و «چهار مرتبه»: اللّٰهُ اللّٰهُ رَبِّی لَاأُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً. خدا، خدا، پروردگار من است، چیزی را برای او شریک نمی‌آورم. و «چهار مرتبه»: لَاأُشْرِکُ بِرَبِّی أَحَداً. هیچ‌کس را برای پروردگارم شریک نسازم. ششم: شیخ طوسی از جناب ابوالقاسم حسین بن روح روایت کرده که در این روز دوازده رکعت نماز به جا می‌آوری در هر رکعت سوره «حمد» و سوره‌ای که آسان باشد می‌خوانی و پس از گفتن تشهّد و سلام بین هر دو رکعت می‌گویی: الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِى الْمُلْکِ، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ، وَکَبِّرْهُ تَکْبِیراً. یَا عُدَّتِی فِی مُدَّتِی، یَا صاحِبِی فِی شِدَّتِى، یَا وَلِیِّى فِى نِعْمَتِى، یَا غِیاثِى فِى رَغْبَتِى، یَا نَجاحِى فِى حاجَتِى. ✨ حدیثی از امام علي‌ عليه السلام درباره مبعث : أرسَلَهُ عَلي حِينِ فَترَةٍ مِنَ الرُّسُلِ و طُولِ هَجعَةٍ مِنَ الاُمَمِ و اعتِزامٍ مِنَ الفِتَنِ وَانتِشارٍ مِنَ الاُمُورِ و تَلَظٍّ مِنَ الحُرُوبِ و الدُّنيا كاسِفَةُ النُّورِ ، ظاهِرَةُ الغُرورِ عَلي حِينِ اصفِرارٍ مِن وَرَقِها و إياسٍ مِن ثَمَرِها خداوند او را در زماني فرستاد كه روزگاري بود پيامبري برانگيخته نشده بود ، و مردم در خوابي طولاني به سر مي‌بردند ، و فتنه ‌ها بالا گرفته و كارها پريشان شده بود ، و آتش جنگ‌ها شعله مي‌كشيد ، و دنيا بي فروغ و پر از مكر و فريب گشته ، برگ‌هاي درخت زندگي به زردي گراييده و از به بار نشستن آن قطع اميد شده بود. نهج البلاغه ، خطبه ۸۹ ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌀 اعمال شب و روز مبعث 🌐 زیارت مجازی حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام: https://tour.imamali.wiki/ 🤲🏻 رأس همه حوائج دعا برای سلامتی و تعجیل در فرج مولای عزیزمان حضرت حجت ارواحنا فداه را فراموش نکنیم. همچنین دعا برای سلامتی و طول عمر رهبر عزیزمان و اعتلای هرچه بیشتر انقلاب اسلامی. 🤲🏻 التماس دعا... ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔴زمان برگزاری آزمون استخدام آموزش و پرورش اعلام شد 🔹️آزمون جامع پایانی ویژه افراد مجاز، طبق اعلام دانشگاه فرهنگیان به صورت حضوری در حوزه‌های تعیین شده برگزار می‌شود. 🔸️به گفته ابراهیمی - سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، به منظور رعایت حال مهارت آموزان حادثه دیده در زلزله خوی، پایداری شرایط جوی در برخی از استان‌ها و کسب آمادگی بیشتر شرکت کنندگان، آزمون جامع پایانی مهارت آموزان "مشمولان ماده ۲۸ " (استخدامی۱۴۰۰) و جامانده از دوره‌های قبل (که قرار بود در بهمن ماه برگزار شود)، در روز پنج‌شنبه، چهارم اسفندماه برگزار می‌شود. 🔹️وی افزود: افرادی مجاز به شرکت در این آزمون خواهند بود که پودمان‌های یک، دو و دوره فرهنگی را با موفقیت گذرانده‌ و نمره قبولی را در تمامی دروس آموزشی و حدنصاب کارآموزی و فرهنگی کسب کرده باشند. 🔸️براین اساس و طبق اعلام معاونت آموزش دانشگاه فرهنگیان، شرط ورود به آزمون اصلح، کسب نمره ۱۲ به بالا در تمام دروس فرهنگی است و اگر فردی در تمام دروس نمره ۲۰ بگیرد، اما در درسی ۱۱.۹۹ شود، امکان ورود به آزمون اصلح را ندارد و آزمون جبرانی صرفا دروسی که نمره زیر ۱۲ کسب شده، در اسفند ماه برگزار می‌شود. 🔹️در همین راستا، بیش از ۲۱ هزار نفر در آزمون فرهنگی مهارت آموزان شرکت کرده بودند که از این تعداد نزدیک به ۱۸ هزار نفر با اخذ نمره ۱۲ به بالا در تمام دروس و نمره ۱۴ در کارورزی، می‌توانند در آزمون اصلح که ۴ اسفندماه برگزار می‌شود، شرکت کنند. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
آبرومندی و آبروداری منبر ۲۰ دقیقه ای🕙 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ☑️مقدمه یکی از موضوعات اخلاقی مهم و دارای اولویت که باید در جلسات ایمانی از آن حرف زده شود موضوع آبرو و حرمت مؤمن است . ➖«آبرو» از دو کلمه «آب» و «رو» تشکیل شده است. در عربی « ما الوجه» به همان معنا به کار رفته است ؛ ➖ در قرآن و حدیث و کتب اخلاقی، تحت عناوین مختلف از قبیل عفت وتعفف ، وجه و وجاهت، حرمت مؤمن،  غیبت و بهتان در این خصوص بحث صورت گرفته است. ➖ از آن جایی که قرآن کریم، انسان را موجودی برخوردار از کرامت و شرافت ذاتی دانسته: «وَ لَقد کَرّمنا بَنی ءَادَم» پس  گرامی داشت انسان یک تکلیف الهی است که می طلبد افراد با ایمان همواره و به طور طبیعی درمقابل هر آن‌چه حرمت خود یا دیگری را تهدید می کند، عکس‌العمل‌نشان‌ دهند. ➖خداوند ملاک اعتبار و آبرومندی انسان را در تقوا دانسته است؛ » إنَّ أکرَمَکُم عِنداللّهِ أتقیـکُم.» گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! ➖یکی از بالاترین سرمایه های انسان ها، آبرو است. هر انسانی از آشکارشدن ضعف ها و عملکردهای زشت خود در هراس است. از دست رفتن وجهه و آبرو، سرآغاز بسیاری از هنجارشکنی ها، بزهکاری ها و گناهان است. ➖ آبروداری در تعالیم اسلام هم تکلیف خود انسان است و هم حقی است که بر دیگران دارد. پس بحث آبرو را در دو محور آبرومندی و آبروداری میتوان تصور کرد به این معنا که انسان نسبت به حفظ آبروی خویش مکلف است و ما از این مهم با عنوان آبرو مندی تعبیر کردیم و از عبارت آبرو داری تکلیف اخلاقی و اسلامی حفظ آبروی دیگران را قصد کرده ایم . ➖ تکلیف اجتماعی در خصوص آبروداری در سه مرحله قابل تصور است چنانچه نقطه مقابل آن یعنی رذیله آبرو ریزی نیز در سه مرحله قابل تصور است؛ ➕ دغدغه آبروی افراد ➖نقشه کشی برای آبروی افراد ➕سعی در حفظ آبروی افراد ➖اقدام به آبرو ریزی افراد ➕ اقدام به اعاده حیثیت ➖ممانعت از اعاده حیثیت ☑️نکته ای تفسیری إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ کسانی که دوست دارند زشتیها( در مورد نوامیس افراد) در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنان در دنیا و آخرت است؛ و خداوند می‌داند و شما نمی‌دانید! ➖فیلسوف بزرگ جهان تشیع جناب ملا صدرا در توضیح آیه فوق نکته جالب نوشته اند؛ خداوند در این آیه نه برای تشییع فاحشه (آبرو ریزی) بلکه برای دوست داشتن تشییع فاحشه وعده عذاب داده است؛ چرا که کسی که قوه عاقله را در گناه به کار می برد قباحت کار ش نسبت به کسی که قوه شهوت و غضب را در گناه به کار گرفته بیشتر است چون قوه عقل برای خداوند عزیز و مقدس است و کسی که آن را در گناه به کار بگیرد قبحش بیشتر است. ➖به نظر می آید هر دوست داشتنی از مقوله نیت نیست تا گفته شود طبق احادیث برای نیت گناه، گناهی نیست، زیرا آن احادیث، مربوط به گناهانى است که عمل خارجى دارد، و نیت، مقدمه آن است مانند: ظلم، دروغ و غصب حقوق، نه گناهانى که ذاتاً جنبه درونى دارند و عمل قلبى محسوب مى شود، (مانند شرک و ریا و کتمان شهادت و حب و بغض). و برخی نیت ها زمينه گناه را فراهم مي کند و به روح و روان انسان صدمه مي زند و تاريکي در اطراف روان و روح انسان ايجاد مي کند. 🔴مجازات برای آبرو ریزی خداوند ،برای آبروریزی و متّهم کردن دیگران علاوه بر عذاب اخروی ، مجازات شلاق ، در نظر گرفته است؛ نظیر آیه حدّ قذف : «والّذینَ یَرمُونَ المُحصَنـتِ ثُمَّ لَم یأتوا بِأربَعةِ شُهداء فاجلِدوهُم ثَمـنینَ جَلدَةً و لاتَقبَلوا لَهم شَهـدةً أبداً و أولـئِک هُمُ الفـسِقونَ؛   و کسانی‌که به زنان شوهردار نسبت زنا می‌دهند؛ سپس چهار گواه نمی‌آورند، هشتاد تازیانه به آنان بزنید و هیچ‌گاه شهادتی از آنان نپذیرید و اینان خود فاسقند». ➖«قذف» اتهام  زنا و لواط است.قذف در لغت به معنای پرتاب کردن با سنگ، سخن و... است.گفته شده کسی که قذف می‌کند در واقع نسبت ناروایی به سوی دیگری پرتاب می‌کند. ➖در تفسیر نمونه، می نویسد: هدف از اجرای حد قذف حفظ آبروی انسان‌ها و جلوگیری از مفاسد اجتماعی و اخلاقی قذف است. اگر افراد فاسد در صورت اتهام و نسبت ناروا به دیگران، مجازات نشوند، آبرو و حیثیت مردم در معرض خطر قرار می‌گیرد و موجب بدبینی مردم نسبت به یکدیگر و فروپاشی خانواده‌ها می‌شود.(۱) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d