eitaa logo
منهاج‌|| محمدمهدی حسین‌زاده
481 دنبال‌کننده
316 عکس
168 ویدیو
22 فایل
⚡تاملات، دغدغه ها و یادداشت‏های محمدمهدی حسین‌زاده اصفهانی @Abdolmahdy1 📞
مشاهده در ایتا
دانلود
💢دوره چهارجلسه ای: ⭕️ از منظر مقام معظم رهبری 🔆عناصر بنیادین: 🔅عناصر بینشی: ۱.توحید ۲. تکریم انسان ۳. استعداد های بی پایان انسان ۴. تداوم حیات پس از مرگ ۵. حاکمیت حق 🔅عناصر عملی: ۱. عبودیت ۲. تعالی انسان ۳. مجاهدت ۴.ترجیح فلاح اخروی بر سود دنیوی ۵. امید به پیروزی 🎵موضوع جلسات: 1⃣: ضرورت و چرایی یادگیری عناصر بنیادین، ضرورت فهم اندیشه مقام معظم رهبری 2⃣ تبیین عناصر بینشی 3⃣ تبیین عناصر عملی 4⃣ نقش عناصر در بیانیه گام دوم 👌جهت تهیه فایل های صوتی⬇️ https://eitaa.com/moassese_e ☑️ @amin_enqelab
منهاج‌|| محمدمهدی حسین‌زاده
💢دوره چهارجلسه ای: ⭕️ #عناصر_بنیادین_زندگی_اسلامی از منظر مقام معظم رهبری 🔆عناصر بنیادین: 🔅عنا
این دوره در شکل گیری هندسه فکری موثر بوده و استماع آن به کسانی که قصد شرکت کردن در دوره های بعد را دارند توصیه می‌شود.🌹
از این پس در این کانال تاملات، دغدغه ها و یادداشت‏های محمدمهدی حسین زاده اصفهانی قرار خواهد گرفت. جهت نقد و بررسی مطالب: @hoseinzade_es
❤️به مناسبت ولادت امام کاظم(ع) ✅قسمتی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره زندگی امام کاظم (ع) تقدیم می گردد. اهمیت این بیانات در این است که معظم له با طرح پرسش های تحقیقی و هدفمند، مخاطب را به تفکر در سیره امام (ع) وا می‌دارد. 🔸"در زندگینامه‌ی آن امام عالی‌مقام، سخن از حوادث گوناگون و بی‌ارتباط و گاه متناقض با یکدیگر و تأکید بر مقام علمى و معنوى و قدسى آن سلاله‌ی پیامبر (صلّى ا‌لله‌ علیه و آله) و نقل قضایاى خاندان و اصحاب و شاگردان و مباحثات علمى و کلامى و امثال آن، بدون توجّه به خطّ جهاد مستمرّى که همه‌ی عمر ۳۵ ساله‌ی امامت آن بزرگوار را فراگرفته بوده است، ناقص و ناتمام میماند. تشریح و تبیین این خط است که همه‌ی اجزاى این زندگى پرفیض را به یکدیگر مرتبط میسازد و تصویرى واضح و متکامل و جهت‌دار که در آن هر پدیده‌اى و هر حادثه‌اى و هر حرکتى داراى معنایى است، ارائه میکند.  🔹چرا حضرت امام صادق (علیه السّلام) به «مفضّل» میفرماید: امر امامت این جوانک را فقط به اشخاص مورد وثوق بگو؟ و به «عبدالرّحمن‌بن‌حجّاج» به جاى تصریح، به کنایه میگوید: زره بر تن او راست آمده است؟ (۱۰) و به یاران نزدیک چون «صفوان جمّال»، او را به علامت و نشانه معرّفى میکند؟ و چرا بالاخره در وصیّت‌نامه‌ی خود، نام فرزندش را به‌عنوان وصى پس از نام چهار تن دیگر می‌آورد که نخستین آنان «منصور عبّاسى» و سپس حاکم مدینه و سپس نام دو زن است؛  (۱۱) چندان‌که پس از ارتحال آن حضرت، جمعى از بزرگان شیعه نمیدانند جانشین آن بزرگوار، همین جوان بیست‌ساله است؟چرا در گفتگو با هارون که به او عتاب میکند: «خَلیفَتانِ یُجبىٰ اِلَیهِمَا الخَراج»، (۱۲) زبان به سخن نرم و انکارآمیز میگشاید؛ امّا ابتدائاً در خطاب به مرد زاهدى نافذالکلمه به نام «حسن‌بن‌عبدا‌لله‌» سخن را به معرفت امام میکشاند و آنگاه خود را امام مفترض‌الطّاعه، یعنى صاحب مقامى که آن روز خلیفه‌ی عبّاسى در آن متمکّن بود، معرّفى میکند؟ (۱۳) 🔸 چرا به «علی‌بن‌یقطین» که صاحب‌منصب بلندپایه‌ی دستگاه هارون و از شیفتگان او است، عملى تقیّه‌آمیز را فرمان میدهد؛ (۱۴) امّا «صفوان جمّال» را بر خدمت همان دستگاه شماتت میکند و او را به قطع رابطه با خلیفه فرامیخواند؟ (۱۵) چگونه و با چه وسیله‌اى آن همه پیوند و رابطه در قلمرو گسترده‌ی اسلام، میان دوستان و یاران خود پدید می‌آورد و شبکه‌اى که تا چین گسترده است، میسازد؟ 🔹 چرا «منصور» و «مهدى» و «هادى» و «هارون»، هر کدام در برهه‌اى از دورانِ خود کمر به قتل و حبس و تبعید او میبندند؟ و چرا چنان‌که از برخى روایات دانسته میشود، آن حضرت در برهه‌اى از دوران ۳۵ ساله، در اختفاء به سر برده و در قراء شام یا مناطقى از طبرستان حضور یافته و از سوى خلیفه‌ی وقت، مورد تعقیب قرار گرفته و به یاران خود سفارش کرده که اگر خلیفه درباره‌ی من از شما پرسید، بگویید او را نمی‌شناسیم و نمیدانیم کجا است؟ (۱۶) 🔸 چرا هارون در سفر حجّى، آن حضرت را در حدّ اعلىٰ تجلیل میکند (۱۷) و در سفر دیگرى دستور حبس و تبعید او را میدهد؟ (۱۸) و چرا آن حضرت در اوایل خلافت هارون که وى روش ملایمت و گذشت در پیش گرفته و علویان را از حبسها آزاد کرده بود، تعریفى از فدک میکند که بر همه‌ی کشور وسیع اسلامى منطبق است؟ تا آنجا که خلیفه به آن حضرت به تعریض (۱۹) میگوید: پس برخیز و در جاى من بنشین! (۲۰) و چرا رفتار همان خلیفه‌ی ملایم، پس از چند سال چندان خشن میشود که آن حضرت را به زندانى سخت می‌افکند و پس از سالها حبس، حتّى تحمّل وجود زندانىِ او را نیز بر خود دشوار می‌یابد و او را جنایت‌کارانه مسموم و شهید میکند؟ 🔹 اینها و صدها حادثه‌ی توجّه‌برانگیز و پُرمعنى و درعین‌حال ظاهراً بی‌ارتباط و گاه متناقض با یکدیگر در زندگى موسی‌بن‌جعفر (علیهما السّلام) هنگامى معنا میشود و ربط می‌یابد که ما آن رشته‌ی مستمرّى را که از آغاز امامت آن بزرگوار تا لحظه‌ی شهادتش ادامه داشته، مشاهده کنیم. این رشته، همان خطّ جهاد و مبارزه‌ی ائمّه (علیهم السّلام) است که در تمام دوران ۲۵٠ ساله و در شکلهاى گوناگون استمرار داشته و هدف از آن، اوّلاً تبیین اسلام ناب و تفسیر صحیح قرآن و ارائه‌ی تصویرى روشن از معرفت اسلامى است، و ثانیاً تبیین مسئله‌ی امامت و حاکمیّت سیاسى در جامعه‌ی اسلامى، و ثالثاً تلاش و کوشش براى تشکیل آن جامعه و تحقّق بخشیدن به هدف پیامبر معظّم اسلام (صلّى ا‌لله‌ علیه و آله) و همه‌ی پیامبران؛ یعنى اقامه‌ی قسط و عدل و زدودن اندادا‌لله‌ (۲۱) از صحنه‌ی حکومت و سپردن زمام اداره‌ی زندگى به خلفاءا‌لله‌ و بندگان صالح خداوند." ۱۷ ربیع‌المولود ۱۴۱٠ ☑️ @amin_enqelab
⭕️ آیا تلاش برای بدست آوردن ضرورت دارد؟ ✅رهبر معظم انقلاب پاسخ می‌دهند: "بدیهی است وقتی که مبنا، یک تفکّر و یک اندیشه و نباشد، هدفها هم به همان نسبت تابع حوادث و پیشرفتهای عالم و امیال مردم و گروه ها خواهد بود. بنابراین نمیشود کسی ادّعا کند که من به دنبال آرمانهای والای مورد نیاز بشر هستم؛ ادّعا هم نمیکنند. ما چرا؛ ما این را ادّعا میکنیم. مسؤولان این نظام با این امید هم وارد این میدان شده‌اند که بتوانند از اهداف الهی که مورد اعتقاد آنهاست، چیزی را تحقّق بخشند و در زندگی پیاده کنند. از بعد از صدر اسلام تا امروز هم، چنین فرصتی پیش نیامده است. موقعیت بسیار استثنایی و بخصوصی است. باید این موقعیت را مغتنم بشماریم و هر کجا هستیم - در قوای سه‌گانه و در همه بخشهای مدیریّتی این کشور - سعی کنیم حقیقتاً اهداف و آرمانهای اسلامی را در حدّ توانِ جمعِ اداره کننده و مسؤول امور کشور - که توان بالایی هم هست - پیش ببریم. بر این اساس، وظایفی برعهده همه است." ۷۹/۹/۱۲ ☑️ @amin_enqelab
⭕️ منظومه فکری مقام معظم رهبري عبدالحسین خسروپناه/روزنامه وطن امروز 🔺مقام معظم رهبری صاحب یک منظومه فکری هستند و هر ۳ رکن نظام بینشی، منشی و کنشی در مجموعه بیانات ایشان به وضوح به چشم می‌خورد. 🔺اگر بخواهم نگاهی بسیار گذرا و اجمالی به منظومه فکری ایشان داشته باشم، باید بگویم توحید، محور و هسته نظامات فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است. سپس این اندیشه توحیدی، در شاخه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نظام فکری ایشان تسری پیدا می‌کند. 🔺وقتی آیت‌الله خامنه‌ای در سیاست خارجی موضعی می‌گیرند، این یک موضع مقطعی نیست، بلکه بر اساس یک نظام فکری توحیدمحور بیان شده است. اتفاقا عدم فهم همین موضوع است که موجب می‌شود دیدگاه ایشان در برابر قدرت‌های خارجی بدرستی برای برخی جریانات سیاسی قابل درک نباشد. ایشان وقتی در سیاست می‌اندیشند و سخن می‌گویند بر اساس روح توحیدی حرف می‌زنند، نه بر اساس یک تحلیل و موضع صرفا سیاسی. ➕پی‌نوشت: در دوره هندسه معرفتی قرار است نظام حاکم بر اندیشه مقام معظم رهبری بررسی شود. ☑️ @amin_enqelab
بصیرت.mp3
49.41M
💢 بصیرت 🔸عوامل موثر در تقویت بصیرت 🔹موانع حرکت بر اساس بصیرت ۴ محرم ۱۴۰۱ هیئت عبدالله بن حسن(ع) ☑️ @amin_enqelab
💠 ایستادگی بر مبانی پایه پیشرفت نظام اسلامی، نظامی است بر پایه‌ی مبانی اسلام. هر جا که توانسته‌ایم وضع موجود و ساختار کنونی نظام خودمان را بر پایه‌ی اسلام قرار بدهیم، این خوب است، مطلوب است؛ هر جا نتوانستیم، سعی ما باید این باشد که آن را بر همان پایه و مبنای اسلامی قرار بدهیم؛ از او نباید تخطی کنیم. این هدف ماست. ۸۷/۶/۱۹ https://eitaa.com/joinchat/1620377641Cfccec38ac6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢پیشنهادی به علاقه مندان مقام معظم رهبری شماره1⃣ 🔸انقلاب اسلامی حاصل جاری‌شدن معارف ناب اسلامی در سطح جامعه و پذیرش عمیق آن توسط مردم است. معارفی که از توحید سرچشمه گرفته و به همه ابعاد زندگی انسان روح و معنا می‌بخشد؛ به انسان هدف و انگیزه می دهد و طرح کلان زندگی او را ترسیم کرده و او را برای یک تحول آماده می‌سازد. 🔹لذا می‌توان در یک جمله به اختصار گفت: هویت ممتاز جریان عظیم انقلاب، از پشتوانه معرفتی آن اخذ شده است. وظیفه‌ای که ما بر عهده داریم این است که معارف ناب را از امام انقلاب اخذ کرده و آن را تبدیل به یک دستگاه فکری نماییم؛ به صورتی که پایه اندیشه‌ها و تحلیل‌های مردم قرار گیرد و آبشخور برنامه‌ریزی های خرد و کلان باشد. 🔸نقطه‌ی مطلوب آن‌جایی است که معارف اسلامی درونی شود و سویه‌ی احساسات و تمایلات نیز بر اساس هندسه‌ی معرفتی جهت داده شوند. این مساله به قدری مهم است که می‌بایست کلان پروژه مجموعه‌های آموزشی، فرهنگی و تربیتی قرار گیرد... ادامه پست بعد👇 ☑️ @menhaj_hoseinzade
شماره 2⃣ 🔹در سال‌های اخیر مطالعه‌ی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در سطح گسترده و در لایه‌های مختلف جامعه گسترش یافته است. این امر مبارک در فهم نظام‌مند اندیشه‌ی معارفی مقام معظم رهبری موثر بوده و فهم مردم را از بیانات رهبرانقلاب ارتقاء داده است. در کنار این حرکت با برکت و در جهت درونی کردن معارف ناب اسلامی توجه به دو مطلب بی فایده نخواهد بود. 🔸در این مختصر برآنم تا به مجموعه‌های فکری فرهنگی که در زمینه اندیشه رهبرانقلاب فعالیت دارند دو پیشنهاد پژوهشی ارائه نمایم: 👈۱. پژوهش و آموزش بر محوریت مقاله روح توحید نفی عبودیت غیر خدا 🔹این مقاله که به قلم دقیق رهبرانقلاب نوشته شده است، متن موجز و پرمغزی در بینش توحیدی است که شامل سه ساحت: جهان‌بینی عمومی، انسان شناسی و دکترین اجتماعی می‌شود. مزیت این مقاله بر بخش توحید کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در ارائه نظام توحیدی مناسب‌تر و منسجم‌تر است. از طرفی توجه بیشتر به بحث انسان‌شناسی را می‌توان مزیّت دیگر این مقاله دانست. متاسفانه با وجود اتقان محتوایی و نظام بحث قوی، توجه مناسبی به این مقاله نشده است. البته در کتاب اصول زندگی ساز اسلام تلاش شده است که بر اساس ساختار مقاله روح توحید بیانات معارفی حضرت آقا گردآوری شود. این مقاله ظرفیت آن را دارد که شروح مختلفی بر آن نگاشته شده و از زوایای مختلف بسط داده شود. 👈۲. پژوهش در خصوص عناصر بنیادین زندگی اسلامی بر محوریت سخنرانی 🔸 راهبردی ۱۳۷۹/۹/۱۲ رهبر معظم انقلاب این بیانات از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین سخنرانی‌های حضرت آقا است. معظم‌ له در ابتدای این سخنرانی‌، اصولی که حرکت مردم و نظام اسلامی را در صراط اسلام ضمانت کرده و زیرساخت یک زندگی مطلوب قرار می گیرند را بیان می‌کنند. ایشان به صورت کلی عناصر بنیادین را دو قسم بینشی و وظایف عملی تقسیم کرده و برای هر یک، پنج مورد ذکر می‌فرمایند. این عناصر بنیادین آبشخور برنامه‌ها و دستورات اسلامی است. در قسمت دوم بیانات، معظم له فرآیند پنج مرحله ای انقلاب تا تمدن را تبیین می‌فرمایند. 🔹آنچه از این سخنرانی پر رنگ شده و مورد توجه قرار گرفته است قسمت دوم یعنی فرآیند انقلاب اسلامی است در حالی که مبنای حرکت انقلاب اساسا عناصربنیادینی است که در ابتدای سخنرانی بیان شده است و انقلاب با محور قرار‌‌دادن آن‌ها می‌تواند به پیش برود. 👌کسانی که به نظام اندیشه مقام معظم رهبری علاقه‌مندند مناسب است عنایت بیشتری به ابتدای این سخنرانی و عناصر بنیادین داشته باشند و رابطه‌ی این عناصر را با سبک زندگی روشن سازند. ✍ محمدمهدی حسین زاده اصفهانی 🌐 منبع: خبرگزاری رسمی حوزه   📄متن کامل یادداشت: https://hawzahnews.com/xbQrc ☑️ @menhaj_hoseinzade
💢 رهبر انقلاب اسلامی: "جوانان این ملت با گذشت زمان و تقریباً سه دهه از آغاز پیروزی انقلاب، نسبت به مبانی انقلاب عمیق‌تر، پخته‌تر و مجرب‌تر شده‌اند. ...مبانی انقلاب را باید مرور کرد؛ فراموش نکنید"⚠️ 📣 دوره مجازی برگرفته از اندیشه مقام معظم رهبری 📆 زمان برگزاری دوره: نیمه دوم محرم ⭕️ جهت ثبت نام و اطلاعات تکمیلی ارتباط با آیدی زیر: https://eitaa.com/hoseinzade_es 🔺اطلاعات بیشتر در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1620377641Cfccec38ac6