eitaa logo
منهاج الولاية
3هزار دنبال‌کننده
445 عکس
89 ویدیو
18 فایل
⚡️نَحنُ نَرفَع رَأيَة الولَايَة و الْبَرائة⚡ ✍🏻ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای آشفته‌ی مجازی را تغيير دهیم آرشیو: @Menhajol_velayat2 ادمین: @moteallem_110 ادمین تبادل: @Alireza_vatandoust
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 تصوف با هر دین و مسلکی جمع می‌شود ✏️ تصوف روش و مسلکی است که برای خود، اصول و فروعی دارد و هرکس ملتزم و مقید به آن اصول و فروع باشد، صوفي اش خوانند، خواه مسلمان باشد ( چه شیعه و اهل تسنن ) و خواه غیر مسلمان مانند یهودی یا دین دیگری داشته باشد؛ بلکه با تتبع دانسته می‌شود که تصوف قبل از اسلام در میان یونانیان، یهودیان و نصارا بوده و از آن جا به میان مسلمانان وارد شده است. پس تصوف و صوفی گری با هر دینی می سازد و اختصاص به دین خاصی ندارد 👈🏻 لازم به ذکر است : از جمله اصول و مبانی تصوف این است که تنها راه دستیابی به حقيقت را کشف و شهود می‌دانند @Menhajol_velayat
1379.MP3.m4a
4.53M
ما نشان نوكرى تو را بر سر خودمان گذاشتيم اما به قدرى كه براى ديگران نوكرى كرديم در آستان تو خدمتى نكرديم… ⇇قسمتى از فرمایشات پير غلام مولانا صاحب الزّمان صلوات الله عليه آیت‌الله حاج شيخ حسين وحيد خراسانى حفظه الله ١٣٧٩ هجرى شمسى @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 🟤 امامی که "طرید و شرید" است 👈🏻 در توصيف حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با دو کلمه: "الطرید و الشرید" مواجه می‌شویم. بعنوان نمونه شیخ کلینی و شیخ صدوق رضوان الله علیهما با سندهای خود از امام رضا علیه السلام و امام حسین علیه السلام روایت کرده‌اند که آن دو امام دربارهٔ حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرموده‌اند: «هُوَ الطَّرِيدُ الشَّرِيدُ الْمَوْتُورُ بِأَبِيهِ وَ جَدِّهِ صَاحِبُ الْغَيْبَةِ يُقَالُ مَاتَ أَوْ هَلَكَ أَيَّ وَادٍ سَلَك‏...» ✍🏻 او طرد شدهٔ جدا شده از مردم است و خونخواهِ پدرش و جدش است که غیبتی طولانی دارد و آنقدر طولانی می‌شود که درباره‌اش می‌گویند: او مُرده یا در فلان وادی و مکان کشته شده و در محلی پنهان شده و نخواهد آمد 📚 الكافی، ط - الإسلامي، ج ١ ص ٣٢٣ 📓 كمال الدين و تمام النعمة، ج ١ ص ٣١٨ 🔻حال خوب است در معنای "الطرید و الشرید" دقت شود: مرحوم ملاصالح مازندرانی در شرحِ خود بر "اصول کافی" ذیل این روایت نوشته: «و الطريد فعيل بمعنى مفعول من الطرد بالتسكين و التحريك و هو الابعاد و الاخراج و الدفع يقال طرده السلطان اذا أخرجه عن بلده و ابعده و دفعه عن محله فهو مطرود و طريد. و الشريد فعيل بمعنى فاعل من شرد فلان اذا نفر عن الخلق و ذهب فى الارض و سار فى البلاد خوفا و فزعا فهو شارد و شريد.» ✍🏻 "طرید" بمعنای دور کردن و اخراج و پس زدن است. از همین باب است که مثلا می‌گویند: سلطان، فلانی را طرد کرد و او را از شهرش اخراج نمود و از آنجا دورش کرد و از محلش راندش و او مطرود و طرید شد؛ و "شرید" یعنی جداشده از مردم و کناره گیرنده از آنان و کسی که جای ثابتی ندارد و به بلاد مختلف می‌رود، زیراکه ترس و وحشت دارد.💔 📚 شرح الکافی، ج ٦ ص ١٩٧ 🔹علامه مجلسی رحمه‌الله نیز به توضیح بالا اضافه می‌کند: «المَوْتور: من قتل حميمه و أفرد، يقال: وترته إذا قتلت حميمه و أفردته فهو وتر موتور.» ✍🏻 "مَوْتور" کسی است که شخصی از عزیزانش را کشته‌اند و تنها مانده. هنگامی که عزیزش را بکُشی و او را تنها بگذاری. پس او را وترالمَوتور گویند. (کنایه از خونخواهیِ امام عصر عجل الله فرجه الشریف درباره پدر و اجدادش علیهم السلام.) 📚 مرآة العقول، ج ٣ ص ٣٨٢ 💠 محدث نوری رحمه الله در معنای «الشرید» می‌گوید: «رانده شده از مردمی که آن حضرت را نشناختند و قدر وجود نعمت او را ندانستند و در مقام شکرگزاری و مقام حقش برنیامدند؛ بلکه پس از این که از دست یافتن بر او ناامید شدند، به قتل و آزار ذرّیه طاهره ایشان پرداختند و به کمک زبان و قلم، سعی بر بیرون راندن نام و یاد او، از قلوب و اذهان مردم کردند.» 📙نجم الثاقب، ص ۷۸ ✨اللهم عجل لولیک الفرج✨ @fazaelvamaaref
📌 کلامی تکان دهنده از مرحوم سید محمد تقی موسوی صاحب مکیال المکارم ● خدا در قرآن فرموده: هَلْ جَزاء الْاِحْسانِ اِلّا الإحْسانُ فَبِأیِّ آلاء رَبِّکُما تُکَذِّبانِ آیا پاسخ خوبی غیر از خوبی است؟! ⇇ ای کسی که از جبران خوبی های مولایت صاحب الزمان عاجز هستی، آیا نمی‌توانی ساعتی از ساعات شبانه روزت را که بی اختیار می‌گذرد به دعا برای او اختصاص دهی؟ همان مولایی که به هر شکلی به تو خوبی کرده و زبان از شمارش و توصیف خوبی های او ناتوان است؟ همين عمر و زندگانی تو که با آن به اهدافت می‌رسی فقط یک نعمت از نعمت هایی است که خدا به یمن وجود امام زمان روزیات کرده... چقدر جفاکاری! پس چقدر جفاکاری اگر قلبت از این حرفها تکان نمی‌خورد و زبانت به دعا برای مولایت باز نمی‌شود... 📚مکیال المکارم جلد۱ صفحه ۴۹۴ @Menhajol_velayat
13.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 انتظار فرج يعني چه!؟ ⇇ استاد سيد مهدی حجازی حفظه الله ● فقال : ما أحسن الصبر وانتظار الفرج... فعليكم بالصبر فانه إنما يجئ الفرج على اليأس وقد كان الذين من قبلكم أصبر منكم. 📔 بحار الانوار جلد ۵۳ صفحه ۱۱۰ @Menhajol_velayat
📌فرازی از مناجات شعبانیه [ ۱۴ ]عمرم را در بی خبری از تو سپری کردم... 😔 ✏️ إِلٰهِى وَقَدْ أَفْنَيْتُ عُمْرِى فِى شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ، وَأَبْلَيْتُ شَبابِى فِى سَكْرَةِ التَّباعُدِ مِنْكَ . إِلٰهِى فَلَمْ أَسْتَيْقِظْ أَيَّامَ اغْتِرارِى بِكَ، وَرُكُونِى إِلىٰ سَبِيلِ سَخَطِكَ؛إِلٰهِى وَأَنَا عَبْدُكَ وَابْنُ عَبْدِكَ قائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ، مُتَوَسِّلٌ بِكَرَمِكَ إِلَيْكَ 💠 «ترجمه : معبودا، عمرم را در بی خبری از تو سپری کردم و جوانی ام را در سرمستیِ دوری از تو فرسودم! معبودا، اینک منم بنده تو و زاده بنده تو، در پیشگاهت ایستاده ام و به بزرگواری و بخشندگی ات توسل جسته ام...» @Menhajol_velayat
📌فرازی از مناجات شعبانیه [ ۱۵ ] ✏️إِلٰهِى أَنَا عَبْدٌ أَتَنَصَّلُ إِلَيْكَ مِمَّا كُنْتُ أُواجِهُكَ بِهِ مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْيائِى مِنْ نَظَرِكَ، وَأَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْكَ إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِكَ 💠 ترجمه : «معبود من! من عبدی هستم که برای عذرخواهی از کردار های زشتی که ناشی از کم حیائیَم در محضرت بوده به آستانت آمده ام و از درگاهت خواستار عفو و گذشت می باشم، عفوي که از اوصاف کرم تو می باشد...» @Menhajol_velayat
🔵 اگر امر خداوند متعال نبود، شما را در منزل خود راه نمی‌دادیم، زیرا دنبال ‌شهرت و جذب نیستیم 🔸 بصائر الدرجات أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ فُضَیْلِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ شُرَیْحٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ وَ اللَّهِ لَوْلَا أَنَّ اللَّهَ فَرَضَ وَلَایَتَنَا وَ مَوَدَّتَنَا وَ قَرَابَتَنَا مَا أَدْخَلْنَاکُمْ بُیُوتَنَا وَ لَا أَوْقَفْنَاکُمْ عَلَی أَبْوَابِنَا وَ اللَّهِ مَا نَقُولُ بِأَهْوَائِنَا وَ لَا نَقُولُ بِرَأْیِنَا وَ لَا نَقُولُ إِلَّا مَا قَالَ رَبُّنَا. ✍🏻 محمد بن شریح می‌گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که می‌فرمودند: والله اگر خداوند ولایت و سرپرستی، و مودت و دوستی و رعایت خویشاوندی ما را واجب نکرده بود، شما را در منزل خود داخل نمی‌کردیم، و جلوی درب خانه منتظر نمی‌گذاشتیم. والله ما از روی هوای نفس و رأی شخصی چیزی نگفته و جز از جانب خداوند متعال چیزی نمی‌گوئیم. 📙 بصائر الدرجات، صفار رحمه الله، نشر قم، ص ٣٠٠ ⚠️ امام معصوم علیه السلام که صاحب ولایت است، قسم جلاله می‌خورَند که اگر امر خداوند نبود شما را نزد خود نگه نمی‌داشتیم، و باز قسم جلاله می‌خورند که چیزی جز حکم خداوند نمی‌گوییم و سلیقه و رأی شخصی نداریم آنوقت چطور برخی به خود جرأت می‌دهند... @Menhajol_velayat
4_5816741614189545802.mp3
1.7M
🎙 استاد صدري حفظه الله 🔸حقیقتِ عبادت و معرفة الله و لوازم آن ⚠️ عباداتِ اختراعی و بدعت‌های رایج ⛔️ جعلِ ذکر و تعيين عدد برای آن ✅ عبادت آنی است که اهل البیت علیهم السلام گفته باشند ✅ نظر آیت الله بروجردی رحمه الله، دربارهٔ تعیین عدد برای اذکار @Menhajol_velayat
📝 مستندات سخنرانیِ فوق ❶ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْه السَّلَام الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ. 📗 الکافی جلد ۱ صفحه ۱۷۷ ط اسلامیه ❷ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: خَرَجَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ اَلْعِبَادَ إِلاَّ لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اِسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي فَمَا مَعْرِفَةُ اَللَّهِ قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ اَلَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ . 📗 علل الشرایع جلد ۱ صفحه ۹ ❸ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَم يَقُولُ‌ بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى 📗 الکافی جلد ۱ صفحه ۱۴۵ ط اسلامیه ❹ فقال إبليس : يا رب اعفني من السجود لآدم وأنا أعبدك عبادة لم يعبدكها ملك مقرب ولا نبي مرسل ، فقال الله : لا حاجة لي إلى عبادتك ، إنما اريد أن اعبد من حيث اريد لامن حيث تريد ، فأبى ان يسجد 📗 بحار الانوار جلد ۱۱ صفحه ۱۴۱ @Menhajol_velayat
📌 فرازی از مناجات شعبانیه [ ۱۶ ] ✏️ إِلٰهِى لَمْ يَكُنْ لِى حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ إِلّا فِى وَقْتٍ أَيْقَظْتَنِى لَِمحَبَّتِكَ،💔 وَكَما أَرَدْتَ أَنْ أَكُونَ كُنْتُ فَشَكَرْتُكَ بِإِدْخالِى فِى كَرَمِكَ، وَ لِتَطْهِيرِ قَلْبِى مِنْ أَوْساخِ الْغَفْلَةِ عَنْكَ . 💠 ترجمه : « معبود من، قدرتی در ترک معصیت ندارم، مگر آنکه با استقرار محبتت در دلم، از معصیت تو اجتناب نمایم، که دراین صورت آن گونه که اراده کردی خواهم بود پس شکر گزاریت کردم از آن رو که مرا در حریم کرمت پذیرا شدی و قلبم را از پلیدی های غفلت از خویش تطهیر نمودی...» @Menhajol_velayat
✏️ بر خلاف اندیشه های مکاتب بشری، اعتقاد صحيح امامیه - که از دلائل عقلی قطعی و کتاب خداوند و احادیث متواتره اهل البیت علیهم السلام استفاده شده - این است که : ● خداوند تعالی ذاتی است مجهول الکُنه که عقل هیچ عاقلی به کُنهش نرسیده و نخواهد رسید؛ نه از جنس چیزی است و نه مانند چیزی است؛ جسم نیست و مکان ندارد، زیرا جسم و مکان مخلوق او هستند. و چون مکانی نیست پس نه از چیزی دور است و نه به چیزی نزدیک. ✓ و لذا اینکه گفته می شود که خداوند همه جا حاضر است و به همه چیز نزدیک است معنایش این است که : ←هیچ چیز بر علم خداوند پوشیده نیست و از قدرتش بیرون نیست. و اینکه گفته می‌شود که حق تعالی از همه چیز دور است معنایش این است که : ← ذات حق تعالی مانند چیزی نیست، سمیع بی سمع و بصیر بی بصر است و عالم و قادر است بدون آنکه صفت علم و قدرت عارض بر ذاتش باشد، علم او بی مانند و فعل او بی نظیر است @Menhajol_velayat