eitaa logo
معراج اندیشه
136 دنبال‌کننده
127 عکس
43 ویدیو
52 فایل
کانال طرح معراج اندیشه دفتر مطالعه آثار استاد شهید مطهری (ره) حوزه علمیه شهیدصدوقی واحد۵ قم 📋فعالیت های کانال: معرفی طرح_ دوره های مجازی #اخبار کلاس ها #همایش ها #معرفی_کتب #صوت_برگزیده خادم شما :
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد رفیعی-علوم انسانی.mp3
1.42M
🗣 📌📌📌تاثیر انواع انسان شناسی در سعه و ضیق علوم انسانی
🔺🔻خاطره ای خوش و جاوید🔺🔻 🔶یادم هست، در زمانی كه در قم تحصیل می كردم، یك روز خودم و تحصیلاتم و راهی را كه در زندگی انتخاب كرده ام ارزیابی می كردم؛ با خود اندیشیدم كه آیا اگر بجای این تحصیلات، رشته ای از تحصیلات جدید را پیش می گرفتم بهتر بود یا نه؟ طبعا با روحیّه ای كه داشتم و ارزشی كه برای ایمان و معارف معنوی قائل بودن اولین چیزی كه به ذهنم رسید این بود كه در آن صورت وضع روحی و معنوی من چه می شد؟ 🔶فكر كردم كه الان به اصول توحید و نبوّت و معاد و امامت و غیره ایمان و اعتقاد دارم و فوق العاده اینها را عزیز می دارم؛ آیا اگر یك رشته از علوم طبیعی و یا ریاضی یا ادبی را پیش گرفته بودم چه وضعی داشتم؟ به خودم جواب دادم كه اعتقاد به این اصول و بلكه اساساً روحانی واقعی بودن وابسته به این نیست كه انسان در رشته های علوم قدیمه تحصیل كند. بسیارند كسانی كه از این تحصیلات محرومند و در رشته های دیگر تخصص دارند، اما دارای ایمانی قوی و نیرومند هستند و عملاً متّقی و پرهیزكار و احیاناً حامی و مبلّغ اسلام اند و كم و بیش مطالعات اسلامی هم دارند؛ احیاناً ممكن بود من در آن رشته ها بر زمینه هایی علمی برای ایمان خود دست می یافتم بهتر از آنچه اكنون دست یافته ام. 🔶آن ایّام، تازه با حكمت الهی اسلامی آشنا شده بودم و آن را نزد استادی- كه بر خلاف اكثریّت قریب به اتفاق مدّعیان و مدرّسان این رشته صرفاً دارای یك سلسله محفوظات نبود، بلكه الهیّات اسلامی را واقعا چشیده و عمیق ترین اندیشه های آن را دریافته بود و با شیرین ترین بیان آنها را بازگو می كرد - می آموختم. لذّت آن روزها و مخصوصاً بیانات عمیق و لطیف و شیرین استاد از خاطره های فراموش ناشدنی عمر من است. 🔶در آن روزها با همین مسأله كه آن ایّام با مقدّمات كامل آموخته بودم آشنا شده بودم، قاعده ی معروف «الواحد لا یصدر منه الاّ الواحد» را آن طور كه یك حكیم درك می كند درك كرده بودم (لااقل به خیال خودم) ، نظام قطعی و لا یتخلّف جهان را با دیده ی عقل می دیدم، فكر می كردم كه چگونه سؤالاتم و چون و چراهایم یك مرتبه نقش بر آب شد؟ و چگونه می فهمم كه میان این قاعده ی قطعی كه اشیاء را در یك نظام قطعی قرار می دهد، و میان اصل «لا مؤثّر فی الوجود الاّ اللّه» منافاتی ندیده آنها را در كنار هم و در آغوش هم جا می دهم، معنی این جمله را می فهمیدم كه «الفعل فعل اللّه و هو فعلنا» و میان دو قسمت این جمله تناقضی نمی دیدم، «امر بین الامرین» برایم حل شده بود، بیان خاصّ صدر المتألّهین در نحوه ی ارتباط معلول با علت و مخصوصاً استفاده از همین مطلب برای اثبات قاعده ی «الواحد لا یصدر منه الاّ الواحد» فوق العاده مرا تحت تأثیر قرار داده و به وجد آورده بود؛ خلاصه یك طرح اساسی در فكرم ریخته شده بود كه زمینه ی حلّ مشكلاتم در یك جهان بینی گسترده بود؛ در اثر درك این مطلب و یك سلسله مطالب دیگر از این قبیل، به اصالت معارف اسلامی اعتقاد پیدا كرده بودم، معارف توحیدی قرآن و نهج البلاغه و پاره ای از احادیث و ادعیّه ی پیغمبر اكرم و اهل بیت اطهار را در یك اوج عالی احساس می كردم. 🔶در این وقت فكر كردم دیدم اگر در این رشته نبودم و فیض محضر این استاد را درك نمی كردم همه چیز دیگر چه از لحاظ مادّی و چه از لحاظ معنوی، ممكن بود بهتر از این باشد كه هست، همه ی آن چیزهایی كه اكنون دارم داشتم و لااقل مثل و جانشین و احیاناً بهتر از آن را داشتم، اما تنها چیزی كه واقعاً نه خود آن را و نه جانشین آن را داشتم همین طرح فكری بود با نتایجش؛ الآن هم بر همان عقیده ام. منبع:کتاب عدل الهی
⚠قابل توجه طلاب شرکت کننده در دوره معراج اندیشه 1⃣امروز یکشنبه ۱۰/۲ و یکشنبه هفته آینده مورخ ۱۰/۹ به دلیل امتحانات پایانی ترم اول ،کلاس های دوره تعطیل می باشد. 2⃣دوشنبه ۱۰/۱۰ (هفته آینده) همزمان با شروع ترم دوم، کلاس های دوره معراج اندیشه (جبرانی روز یکشنبه) برقرار است. 3⃣قالب مطالعاتی را طبق روزشمار دفترچه دوره مطالعه بفرمایید.
🔰شناخت و دفع فتنه ✅ امام علي (ع) در نهج البلاغه خطبه 93    مي فرمايد: 🔴اين من بودم و فقط من بودم كه چشم فتنه را درآوردم و غير از من احدي قادر نبود كه چشم اين فتنه را بكند، بعد از اينكه اصلاً اوضاع شبهه ناك و شك آميز و ترديد آور شده بود ابن عباس هم كه مي رفت اينها را مي ديد، شك مي كرد. 🔴 فضا مه آلود بود، خودش فرمود:اُفقها را ،مه گرفته است. وضع، وضعي نبود كه يك سرباز مسلمان كه مي خواهد به نام اسلام به جنگ برود اطمينان داشته باشد كه به نفع اسلام كار مي كند. وقتي كه مقابل مي شد با يك عده اي كه مي ديد از خودش عابد و زاهد ترند، از خودش كمتر گناه مي كنند، از خودش بيشتر نماز مي خوانند و آثار عبادت را در وجهه و چهره اينها مي ديد، دست او تكان مي خورد، اگر شمشيرش بالامي رفت، دستش مي لرزيد، دلش مي لرزيد كه من چگونه به روي اينها شمشير بكشم. 🔴 اگر علي و ركاب علي نبود و اگر آن افرادي كه در ركاب علي بودند و اطمينانشان به علي نبود، محال بود كه به روي اينها شمشير بكشند. (سيري در سيره ائمه اطهار(ع)، ص42)
🔰چه شد که توانست پست خلافت را اشغال کند؟ 🔴با نيروي حق، با نيروي مردم مرتاد، حقّ طلب، حنيف و حقيقت جو که تازه با اسلام آشنا شده بودند و دلشان براي اسلام مي‌‌‌‌‌طپيد!!! 🔴وقتي عثمان بر اثر انحرافهايش در خطر کشته شدن بود، معاويه هيچ کمکي براي او نفرستاد، براي اينکه او با عثمان کار نداشت، او دنبال خودش بود. فکرهايش را کرد، ديد اگر عثمان کشته بشود مرده عثمان بيشتر به نفع اوست تا زنده او؛ لذا جاسوسهايش را فرستاد تا لباس خون آلودي، انگشت بريده‌‌‌‌‌اي از عثمان براي او ببرند. وقتي اينها را آوردند فوراً پيراهن عثمان را بر سر دروازه شام يا مسجد جامع دمشق آويزان کرد و رفت بالاي منبر شروع کرد به ريختن که ايها النّاس خليفه مظلوم پيامبر را کشتند، اين هم پيراهن خون آلود او. 🔴صداي غريو گريه مردم بلند شد. معاويه روزها از اين مردم اشک گرفت و از مظلوميت خليفه پيامبر سخن گفت و اين آيه را مي‌‌‌‌‌خواند: وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيهِ سُلْطاناً فَلا يسْرِفْ فِي الْقَتْلِ انَّهُ کانَ مَنْصُوراً. «1» و کسي که مظلوم کشته شود ما براي ولي او حق قصاص قرار داديم، امّا نبايد در کشتار زياده روي کند و همانا او پيروز است. 🔴حال اي مردم! شما مي‌‌‌‌‌گوييد ما در مقابل اين جنايت بزرگ که بر اسلام وارد شد، سکوت کنيم؟ مردم هم گفتند نه، نه، ما با جان و دل حاضريم جهاد کنيم. 🔴آنگاه مردم را جمع کرد و به جنگ با علي (عليه السّلام) آمد. پس معاويه از خودش نيرويي نداشت، از نيروي پيغمبر استفاده کرد، از نيروي قرآن استفاده کرد. (نبرد حق و باطل/۵۴)
9.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شاخص_حق #فتنه_جدید #سال_۹۸ #هشدار #بصیرت #معراج_اندیشه #معاونت_مطالعات_راهبردی_اسلامی