eitaa logo
اندیشکده مرصاد
946 دنبال‌کننده
82 عکس
3 ویدیو
14 فایل
وبگاه: http://mersadcss.com ادمین: @Mers_ad تماس: 02537830553
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 گزارشی از نشست تخصصی «تاثیر سیاست های عربستان سعودی بر مناسبات اخوان المسلمین با محور مقاومت» 🔹نشست تاثیر سیاست‌های عربستان در روابط جریان اخوان‌المسلمین با محور مقاومت سال گذشته به میزبانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار گردید و طی آن با تمرکز بر شاخه سوری و در مرتبه بعد، شاخه‌های مصری و فلسطینی اخوان، به نقش‌آفرینی عمیقا مؤثر عربستان در تخریب روابط ما با این جریان پرداخته می‌شود. 📌 متن کامل ارائۀ حمید عظیمی، پژوهشگر اندیشکده مرصاد در این نشست را می توانید اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ امارات در لیبی، تکرار دو راهی یمن 🔹وقتی که امارات توانست دولت منتخب اخوانی در مصر را با مهره خود جایگزین کند و عملا این کشور بزرگ و راهبردی عربی را تحت کنترل خود درآورد، دیگر چیزی جلودار رؤیاهای بلندپروازانه ابوظبی نبود. از آن به بعد می‌شد رد امارات را در تمامی مجادلات و مناقشات منطقه‌ی غرب آسیا و شمال آفریقا مشاهده کرد. اما در لیبی اوضاع آنگونه که اماراتی‌ها می‌خواستند پیش نرفت... 🔗 متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مطالعه نمایید: 👉 https://mersadcss.com/fa/product/uaeinlibiya/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📢 پیش نشست گزارش «بررسی تاثیرات حاکمیت حزب عدالت و توسعه بر حیات دینی ترکیه» با ارائه مسعود صدرمحمدی مدیر میز ترکیه اندیشکده مرصاد در محل این اندیشکده برگزار شد. 📝 در این نشست مسعود صدرمحمدی به جنبه های مختلف تاثیراتی که حیات دینی در ترکیه طی حاکمیت قریب به دو دهه حزب عدالت و توسعه از سر گذرانده است، پرداخت. ✳️ ادامه نشست به سوالات و دیدگاه های حضار اختصاص داشت که آقای صدرمحمدی به پرسش های مطرح شده، پاسخ داده و دیدگاه خود را تشریح نمودند. 🔗 متن کامل گزارش این نشست را در لینک زیر مطالعه نمایید: 👉 https://mersadcss.com/fa/13990323/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🚧مومنون بلاحدود در پایان راه؟ 🚧 تنش در روابط امارات و مغرب سبب قطع مهمترین بازوی فرهنگی امارات شد. 🔸در پی تنش میان روابط و ، موسسه وابسته به امارات متحده عربی خبر داد که تمام فعالیت‌هایش در مراکش به حالت تعلیق درآمده است. علت این تعلیق، پیامد‌های تحمیلی شیوع ویروس کرونا و عدم توانایی این موسسه در عمل به تعهدات مالی خود عنوان شده است. اما به گفته‌ی برخی کارشناسان این علل به تنهایی عامل تعلیق شدن این موسسه نبوده است، بلکه علت اصلی را باید در تنش‌ها اخیر در روابط و رباط جستجو کرد. 🔸اختلافات میان امارات و مراکش، ابعاد زیادی دارد که بی‌شک موضوع حصر قطر یکی از مهم‌ترین هاست. در هفته‌های اخیر، پرونده مداخله امارات در لیبی نیز به اختلافات قبلی افزوده شده است. لازم به ذکر است که ابوظبی به مدت یک سال از ارسال سفیر به رباط امتناع ورزید و در پی آن رباط نیز سفیر خود را از ابوظبی بازگرداند. 🔸یک منبع از داخل این موسسه در اعلامیه‌ای که در یک وب سایت مراکشی منتشر شده بود، اعلام کرده است: تعلیق ناگهانی این موسسه هیچ ارتباطی به مسئله پیامدهای اقتصادی کرونا نداشته است و مسئله تعلیق قبل از شیوع ویروس کرونا و از زمان شروع تنش‌ها میان دو کشور به وجود آمده است؛ زیرا که این موسسه هیچگاه سودآور نبوده است، بلکه تمام محصولات این موسسه از کتابها، همایش‌ها و کنفرانس‌ها همگی از بودجه امارات تامین میگردید. 🔸البته دلایل فرهنگی و مذهبی را نیز می‌توان به عنوان علت این اتفاق برشمرد. اصول دینداری و روش فکری رباط مبتنی بر مکتب فکری مالکی است، در حالی که ابوظبی در پی گسترش نگاه متصوفانه است. این موسسه چهار مجله ی مهم (یتفکرون)، (ذوات)، (الباب) و (تاویلیات) را چاپ و منتشر مینمود و ده‌ها روزنامه نگار و محقق مراکشی در آن کار میکردند. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📝 گزارشی از نشست تخصصی «جامعه شناسی توسعه سلفیت در عراق معاصر » 🔹 در این نشست که به همت «گروه جریان‌های فکری جهان اسلام» در «پژوهشکده تاریخ اسلام» برگزار شد، دکتر یاسر قزوینی حائری و دکتر هادی معصومی زارع مسئول میز عراق و شامات اندیشکده مرصاد درباره ریشه‌ها و زمینه‌های شکل‌گیری گروه‌های سلفی در عراق، تاریخچه فعالیت آنها و آینده این جریان‌ها با توجه به مناسبات قدرت در منطقه سخن گفتند. 📌 متن کامل ارائۀ هادی معصومی زارع، پژوهشگر اندیشکده مرصاد در این نشست را می توانید اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📝 گزارشی از نشست هم‌اندیشی‌ ارتقاء و تکمیل سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🔹تیرماه سال گذشته نشستی با عنوان «هم‌اندیشی ارتقا و تکمیل سند الگو در بخش سیاست خارجی» در سالن جلسات معاونت پژوهش حوزه، و با مشارکت اندیشکدۀ مرصاد برگزار شد. این سلسله نشست ها در پی ابلاغیه‌ی عمومی رهبر معظم انقلاب در تاریخ 22 مهرماه 97، مبنی بر ارتقا و تکمیل سند پایه‌ی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، و به همت مرکز راهبردی حوزه و روحانیت برقرار شده است. 🔹در این نشست جمعی از صاحبنظران حوزوی از جمله دکتر رسول نوروزی حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی، حجت‌الاسلام محسن مهریزی، دکتر سید سعید هاشمی‌نسب، دکتر هادی معصومی زارع و جناب آقای حمید عظیمی، به عنوان ارائه کننده حضور داشتند. 📌 متن مباحثی که آقایان عظیمی و معصومی زارع، دو عضو اندیشکده در این نشست ارائه نموده اند را در لینک زیر بخوانید 👉 https://mersadcss.com/fa/sanadeolgo/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💢نشست راهبردی میز عراق و شامات اندیشکده مرصاد ✳️ با عنوان 🔷 ج.ا.ایران، جنبش های مقاومت و نقش آفرینی سیستمی (تجربه 17 ساله عراق) 👤 با ارائه دکتر هادی معصومی زارع، مدیر روابط خارجی اندیشکده مرصاد 🗓 شنبه 14 تیر ساعت 18 📍 از طریق ویدئو کنفرانس در اسکایپ (لینک گفتگو، روز جلسه در کانال قرار داده می شود) ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💢خمس در یمن؛ زمینه های اعتقادی و پیامدهای اجتماعی ✍️ میز یمن 🔹ماه گذشته انتشار اسناد اصلاحیه دولت صنعا به قانون زکات یمن مصوب 1999 بازتاب های زیادی در رسانه های یمنی داشت و موجب واکنش بسیاری از شخصیت های سیاسی و مذهبی این کشور شد. بر اساس این اصلاحیه دولت صنعا محل مصرف زکات رِکاز (منابع حاصل از منابع زیرزمینی و معادن) را باید در شش مورد مشخص مصرف کند که بخش اول و دوم آن به عنوان حق خدا و حق پیامبر اسلام در اختیار دولت و بخش های چهارم، پنجم و ششم آن باید صرف رسیدگی به ایتام، فقرا و درراه ماندگان اعم از بنی هاشم و غیر آن شود. اما بخش اصلی مورد مناقشه در این قانون سومین مورد از موارد مصرف درآمدهای زکات رکاز است که براساس آن یک ششم از این درآمدها باید در اختیار بنی هاشم اعم از فقیر و غنی قرار بگیرد. تا پیش از این اصلاحیه قانون دریافت 20 درصد از درآمدهای منابع زیرزمینی به عنوان زکات رِکاز در قانون زکات یمن وجود داشت ولی محل مصرف این درآمد به دولت واگذار شده بود و قانونگذار در مورد آن سکوت کرده بود. 🔹بیشترین واکنش ها به این اقدام انصارالله را افراد و جریانهای وابسته به حزب اصلاح (اخوان المسلمین یمن) نشان دادند. در حالی که عبدالمجیدالزندانی از شیوخ شناخته شده سلفی و از بنیانگذاران حزب اصلاح در سال 2013 خواهان پرداخت درآمدهای زکات رکاز به بنی هاشم به عنوان حق شرعی آنان شده بود ولی هیئت علمای یمن وابسته به دولت هادی در بیانیه ای با استناد به چند دلیل فقهی این قانون را مغایر با تعالیم اسلام دانست و اقدام انصارالله را اکل مال بالباطل توصیف کرد. همزمان مخالفان سیاسی انصارالله این گروه را به تاسیس یک طبقه اجتماعی جدید و تلاش برای احیای دولت امامت زیدی متهم کرده اند. 👈برای روشن شدن کامل مسئله لازم است بحث رِکاز در منابع فقهی زیدیه و ارتباط آن با مبانی اعتقادی این مذهب بررسی شود. 🔹بر اساس روایت مشهور پیامبر اکرم "وفی الرِکاز خمس" یک پنجم از ارزش هر چیزی که نام رکاز بر آن صدق کند باید در اختیار حاکم اسلامی قرار گیرد تا در موارد مشخص مصرف شود. رِکاز در لغت به معنای گنج و دفینه به کار میرود اما در مورد اصطلاح فقهی آن بین علمای اسلامی اختلاف وجود دارد. برخی مانند ابوحنیفه این اصطلاح را شامل معادن و ذخایر زیرزمینی هم میدانند و برخی دیگر نظیر علمای حنبلی و شافعی از اهل سنت و شوکانی از علمای زیدی معاصر آن را تنها منطبق بر گنج های متعلق به دوران جاهلی میدانند. 🔹با وجود اینکه اهل سنت و زیدیه با تطبیق این روایت بر آیه 41 سوره انفال ( أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ و ... ) محل مصرف درآمدهای رِکاز را متفاوت از مصارف نُه گانه زکات میدانند و معتقدند این درآمدها میتواند در اختیار اغنیا نیز قرار بگیرد ولی انتقادات مطرح شده توسط مخالفان انصارالله نسبت به قانون جدید خمس ناظر به سومین مورد ذکر شده در محل مصارف آن است که بنی هاشم اعم از فقیر و غنی را شامل میشود. البته دلیل اصلی حساسیت این موضوع وجود اصل اصطفاء در عقاید زیدیه هادویه است که در عمل بنی هاشم را به یک طبقه اجتماعی با مزایای ویژه تبدیل میکند. 🔹بر اساس عقاید زیدیه امامت تنها در فرزندان پیامبر اسلام که از نسل امام حسن و امام حسین علیهما السلام باشند امکان پذیر است. این اصل در عقاید زیدیه هادویه دچار توسعه شده است و به عنوان اصل اصطفاء شناخته میشود. بر اساس این اصل فرزندان پیامبر اسلام از نسل حسنین علیهما السلام تا ابد برای هدایت بشر برگزیده شده اند و این مسئله را با استناد به برخی از آیات قرآن و روایات تبیین میکنند. (ر.ک الجوابات المهمه من مسائل الائمه / مجدالدین المویدی) همین مسئله ریشه نگاه زیدیه هادویه به سادات به عنوان یک طبقه اجتماعی ویژه است. 🔹جنبش انصارالله به عنوان یک جنبش اجتماعی با خواستگاه زیدیه هادویه اصل اصطفاء را پذیرفته است و در سند فکری و فرهنگی خود که در سال 2012 و با امضای سید عبدالملک بدرالدین و تعدادی از علمای طراز اول زیدیه هادویه منتشر شد آن را به عنوان یکی از اصول اعتقادی خود مورد تاکید قرار داده است. 🔹هرچند اقدام جنبش انصارالله در تطبیق قوانین مناطق تحت کنترل خود با اصول اعتقادی زیدیه هادویه مسئله ای قابل درک است ولی به نظر میرسد این اقدام به دلیل فشارهای رسانه ای و عدم وجود بستر مناسب اجتماعی برای پذیرش آن تاثیر معکوس در محبوبیت انصارالله و بنی هاشم در یمن بگذارد و به همین دلیل جنبش انصارالله باید با احتیاط بیشتری در این زمینه قدم بردارد. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
اندیشکده مرصاد
💢نشست راهبردی میز عراق و شامات اندیشکده مرصاد ✳️ با عنوان 🔷 ج.ا.ایران، جنبش های مقاومت و نقش آفرین
💠 برگزاری نشست جمهوری اسلامی، جنبش های مقاومت و رویکرد سیستمی (تجربه 17 ساله عراق) 🔹نشست راهبردی میز عراق و شامات اندیشکده مرصاد با عنوان "جمهوری اسلامی، جنبش های مقاومت و رویکرد سیستمی (تجربه 17 ساله عراق)" روز شنبه چهاردهم تیرماه 1399 در محل اندیشکده برگزار گردید. 🔹در این نشست دکتر هادی معصومی زارع مدیر میز عراق و شامات اندیشکده به عنوان سخنران و ارائه دهنده بحث اقدام به طرح نظریه خود در باب آسیب شناسی کلان راهبرد ج.اا در سیاست منطقه ای و به ویژه کشور عراق پرداخته و نقش آفرینی ویترینی آن و همپیمانانش در ساختار سیاسی مسدود و مهندسی شده عراق پسابعث را منجر به خلق تناقض میان ماهیت ضدسیستمی و عملکرد سیستمی آن عنوان نمود. 🔹وی در مقدمه ضمن اشاره به الگوی نظری ضدسیستمی انقلاب اسلامی، رویکرد نوسانی جمهوری اسلامی در قبال نظم های موجود منطقه ای را خلال دهه های هشتاد میلادی تاکنون را مورد بحث و بررسی قرار داده و سپس تجربه نقش آفرینی سیستمی جمهوری اسلامی و همپیمانان آن در این کشور (شامل احزاب موسوم به اسلام گرا و برخی از فصائل مقاومت) را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. 📌اهم محورهای مورد اشاره این پژوهشگر حوزه عراق عبارت بودند از: 1. نقش آفرینی سیستمی اسلام گرایان عراقی و فصائل مقاومت در ساختار جدید سیاسی عراق : چرایی و تبعات 2. مختصات سیاسی و اجتماعی جامعه عراق ، محیط پیرامونی عراق و نیز ماهیت مناسبات ایران و عراق در شرایط ورود سه گانه ایران، احزاب موسوم به اسلام گرا و برخی از فصائل مقاومت به ساختار سیاسی جدید عراق 3. گزینه های پیش روی سه گانه یادشده در قبال مشارکت یا عدم مشارکت در ساختار سیاسی جدید عراق 4. راهبرد امریکا در تعامل با سه گانه یاد شده (خلق انسداد ساختاری و برساختن پروژه ادراک سازی) 5. اهم اشکالات وارده بر کلان راهبرد سه گانه یادشده 6. راه حل: بازگشت به نقش ضدسیستمی یا فاصله از ویترین سیستم 🖇 گزارش مبسوط این نشست بزودی از طریق سایت و کانال اندیشکده مرصاد در شبکه های اجتماعی منتشر خواهد شد. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💢سفارش پژوهش (RFP) با موضوع «جماعت اسماعیل آقا در ترکیه» ✍️شرح موضوع: از جمله طریقت ها و جماعات دینی بسیار مطرح در صحنه دینی و سیاسی ترکیه جماعت اسماعیل آقا است که با رهبری محمود اوستاعثمان اوغلو چه در حیات دینی و معنوی ترکیه و چه در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی کشور همواره خبرساز بوده است. مدرسه دینی متعلق به این جماعت به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز تعلیمات دینی سنتی در ترکیه به شمار می‌آید. این جماعت با پوشش خاص، موضع‌گیری های سیاسی، گردش مالی، فعالیت‌های تبلیغی و نیز اقدامات میدانی همواره موضوع مباحث مختلفی در خصوص نوع رابطه جماعات دینی و نهاد حاکمیت در ترکیه بوده است. جماعت اسماعیل آقا خصوصا در دوره متاخر حزب عدالت‌وتوسعه با زیارت‌های رجب طیب اردوغان از رهبر جماعت و نیز فعالیت‌هایی که در بسیج برخی نیروهای مردمی برای نقش‌آفرینی در جبهه سوریه داشته است تبدیل به موضوع روز شده است. 🔹اندیشکده مرصاد در نظر دارد با توجه به جایگاه این جماعت در حیات سیاسی دینی ترکیه پژوهشی را در این موضوع سامان دهد. این پژوهش باید توأمان بتواند با استفاده از داده‌های به‌روز و معتبر و غنی‌سازی مفهومی بحث مبتنی بر جامعه‌شناسی سیاسی و الهیات اجتماعی، به تحلیلی کاربردی و سیاست‌ساز از نقش این بازیگر سیاسی-مذهبی دست یابد. ✅موضوعات مورد توجه در پژوهش بشرح زیر خواهد بود: 1.تاریخچه این جماعت و جایگاه آن در میان سایر طریقت ها و جماعات دینی 2.رابطه این جماعت با سایر جماعات و جریان های رقیب و متخاصم با آن در حوزه دینی و سیاسی 3.مبانی فکری و گفتمانی جماعت با تکیه بر دیدگاه های بزرگان و مبلغین اصلی آن 4.معرفی چهره های شناخته شده جماعت و میزان تاثیرگذاری آنها در فضای دینی ترکیه 5.منابع مالی و گردش مالی جماعت 6.رابطه جماعت و نهاد قدرت در دوره پیش و پس از حزب عدالت و توسعه 7.نقش جماعت در بسیج افکار عمومی متدینین و نیز نقش آفرینی میدانی آن در موضوع سوریه 8.آینده محتمل برای جماعت و ظرفیت های جماعت برای تعامل با کنشگران سیاسی و مذهبی ایران 🔹پژوهش فوق در قالب مقاله و حجم تقریبی 3 تا 9 هزار کلمه سامان داده می شود و دو ماه مدت زمان انجام آن خواهد بود. علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر می‌توانند با مدیریت کانال یا مسیرهای ارتباطی اندیشکده تماس حاصل کنند. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ تعز؛ نقطه آغاز تغییرات سیاسی میدانی در یمن 👤 احمد حاجی صادقیان 🔹تعز پایتخت فرهنگی یمن و یکی از اصلی ترین پایگاه های اخوان المسلمین در این کشور در روزهای اخیر شاهد ناآرامی بود. ریشه این ناآرامی ها به اعتراض مخالفان حزب اصلاح به انتصاب عبدالرحمن شمسان به فرماندهی لشکر 35 زرهی باز میگردد. اما این حجم از واکنش تنها به دلیل یک انتصاب نیست. مسئله اصلی تکمیل پازل قدرت حزب اصلاح در این شهر است که موجب خشم و نگرانی امارات و طرفدارانش در این استان شده است. 🔹تثبیت قدرت حزب اصلاح در تعز میتواند زمینه ساز تغییر جدی در معادلات میدانی در غرب و جنوب یمن و حتی ورود ترکیه به معادلات میدانی این کشور شود و همین مسئله باعث شده است تا امارات و بازوهای میدانی اش با تمام توان برای مقابله با این مسئله وارد میدان شوند. 🔗 متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مطالعه نمایید: 👉 https://mersadcss.com/fa/product/taizz-and-policy-changes-in-yemen/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
اندیشکده مرصاد
💠 برگزاری نشست جمهوری اسلامی، جنبش های مقاومت و رویکرد سیستمی (تجربه 17 ساله عراق) 🔹نشست راهبردی می
📝 گزارش تفصیلی نشست جمهوری اسلامی، جنبش های مقاومت و رویکرد سیستمی (تجربه 17 ساله عراق) منتشر شد 🔹نشست راهبردی میز عراق و شامات اندیشکده مرصاد با عنوان "جمهوری اسلامی، جنبش های مقاومت و رویکرد سیستمی (تجربه 17 ساله عراق)" روز شنبه چهاردهم تیرماه 1399 در محل اندیشکده برگزار گردید. 🔹در این نشست دکتر هادی معصومی زارع مدیر میز عراق و شامات اندیشکده به عنوان سخنران و ارائه دهنده بحث اقدام به طرح نظریه خود در باب آسیب شناسی کلان راهبرد ج.اا در سیاست منطقه ای و به ویژه کشور عراق پرداخته و نقش آفرینی ویترینی آن و همپیمانانش در ساختار سیاسی مسدود و مهندسی شده عراق پسابعث را منجر به خلق تناقض میان ماهیت ضدسیستمی و عملکرد سیستمی آن عنوان نمود. 📌 متن کامل را می توانید اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷