هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اسرائیل محکوم به نابودی است
🔻 استراتژی انقلاب اسلامی در مواجهه با رژیم صهیونیستی از همان ابتدا توسط امام راحل اینگونه ترسیم شد:
♨️ «ما از اولی که نهضت را شروع کردیم، یکی از مسائل مهم ما این بود که اسرائیل از بین برود.»
هدایت شده از mesaghمیثاق
پرسش و پاسخ.m4a
16.72M
🔻مناظره علمی با موضوع:
«جمهوری اسلامی؛ از نظریه تا عمل»
🖇با حضور
• مهدی جمشیدی (نویسنده و پژوهشگر فرهنگ)
• عماد بهاور (عضو شورای عالی اصلاحات)
🖇 ۲۱ فروردین ماه ۱۴٠۲
دانشکده الهیات دانشگاه تهران
🖇 این مناظرۀ سه ساعته، بسیار شنیدنی و جذاب هست. یک مناظرۀ متراکم و پرحمله و سرشار از نکتهها و اشکالها و ارجاعها. در حضور دانشجویان و از هر دو طیف. گفتگو از مباحث معرفتی آغاز شد و به مباحث عینی، از جمله حجاب و شکاف مردم و حاکمیت رسید. در این سه ساعت، اکثر حاضران در جلسه ماندند و استدلالها را شنیدند. بخشی از این مناظره که تیز و حساس بود به کارنامۀ رهبر انقلاب اختصاص یافت که در آن، نمایندۀ جریان اصلاحات، یکی از ریشههای مشکلات کشور را تمرکز قدرت در شخص ولیفقیه معرفی کرد. در مقابل، نمایندۀ جریان انقلابی به توضیح ساختار توزیع قدرت در نظام جمهوری اسلامی و ماهیت متکثر آن پرداخت.
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻منطق مغفولِ امام خمینی دربارۀ حجاب
🖊 مهدی جمشیدی
۱. در تاریخ ۵ آذر ۱۳۵۸، خبرنگار خارجی به امام خمینی اشکال میکند که در نوفلشاتو شما وعده کردید که نهتنها آزادیها حفظ میشوند، بلکه تعمیم نیز مییابند، در صورتی که بعد از پیروزی انقلاب دیدیم که با تظاهرات جمعی از زنان که حجاب را قبول نداشتند مخالفت شد. امام خمینی نیز میگوید:
«زنهایی که تظاهر کردهاند همان زنهایی بودند که از تتمۀ آن مسائل [فرهنگیِ به وجود آمده در حکومت پهلوی] بودند؛ آنهایی بودند که شاه آنها را به عنوان آزاد زنان به میدان آورده بود و آنها را به تباهی کشیده بود. آنها هم چون از این وضعی که آن تباهیها، آن آزادیهایی که آنها میخواستند - میخواستند که با جوانها آزاد باشند که هر کاری میخواهند بکنند و میخواستند با تباهیها همآغوش باشند، میخواستند کارهای برخلاف عفت بکنند – [منع شدند]، و میدیدند که اسلام با کارهای خلاف عفت، با کارهایی که مملکت را به تباهی میکشد و ملّت را به عقب میراند موافق نیست [تظاهرات کردند]. آنها بودند که آمدند در خیابانها و با آن صورتهایی که مردم دیدند تظاهر کردند. و الّا جلوی آزادی، هرگز گرفته نشده است و نمیشود و مردم آزادند؛ الّا آنجایی که بخواهند تباهی بکنند و بخواهند ملّت را به عقب برانند.»(صحیفۀ امام، ج۱۱، ص۱۳۱، ۵ آذر ۱۳۵۸).
۲. در این بیان، امام خمینی معتقد است که:
[الف]. زنانِ خواهانِ حجاب اختیاری، «بقایای تباهشدۀ سیاست فرهنگیِ دورۀ پهلوی» هستند که در دورۀ قبل، «آزاد زنان» خوانده میشدند و ازاینرو، در جامعۀ ایران «ریشه» ندارند و از لحاظ هویّتی، «اینجایی» و «بومی» نیستند، بلکه حکومت پهلوی به صورت ساختگی و سیاستی، آنها را پرورانده و تحمیل کرده است. این «تتمۀ انسانی»، میراث شومِ دورۀ تاریخیِ سپریشده هستند و که اینک گمان میکنند میتوانند به حیات فرهنگیشان ادامه بدهد؛ حالآنکه آن تاریخ به سر آمده و در این تاریخ جدید، «انسان جدید» متولّد شده است که تابع ارزشهای فرهنگیِ متمایزی است.
[ب]. مسألۀ این زنان نیز فقط حجاب اختیاری نیست، بلکه حجاب اختیاری، نقطۀ شروع است و اینان خواهان «رفتارهای خلاف عفت» هستند و میخواهند نسل جوان را در قالب «بستۀ سبک زندگیِ غربی»، فاسد و عیّاش و هرزه کنند. حجاب اختیاری، تنها یکی از نمودها و تعیّناتِ سبک زندگی آنان است و این سبک زندگی، دلالتهای اجتماعی دیگری نیز دارد که بهرسمیّتشناختنشان، زمام و شیرازۀ جامعۀ اسلامی را منهدم میکند.
[ج.] و دلیل تظاهرات آنها نیز این است که جمهوری اسلامی به آنها اجازۀ «آزادیهای نامشروع» نمیدهد و «منع قانونی» در مقابلشان ایجاد کرده است، درحالیکه اگر جمهوری اسلامی، آنها را در انجام خواستههای نامشروعشان آزاد میگذاشت و «قواعد اسلامی» را بر عرصۀ عمومی حاکم نمیکرد و الزام نمیطلبید، برنمیآشفتند. پس چنین نیست که به آنها ظلم شده باشد و آنها حقّ خویش را بطلبند، بلکه مسألۀ آنها تداومیافتن ولنگاری و بیبندوباری در سبک زندگی است و «حسّاسیّت جمهوری اسلامی» در این زمینه، آنها را برانگیخته و به صفآرایی سوق داده است.
[د]. این زنان، مساوی با «مردم» یا «بخش عمدۀ مردم» هم نیستند که لازم باشد جمهوری اسلامی در مقابل آنها تسلیم شود و چارهای در میان نباشد، بلکه اینان اقلّیّتی هستند که صدای بلند دارند. حساب عموم مردم از اینان جداست، درحالیکه آنها تلاش میکنند خودشان را مردم نشان بدهند.
[هـ]. در اینجا، «دو برداشت متضاد از آزادی» در برابر هم قرار گرفتهاند که در یکی، آزادی انسان را خواستهها و امیال خودش تعیین میکند و به دلیل نسبیبودن ارزشها، تباهی و غیرتباهی معنا ندارند؛ و در دیگری، آزادی انسان، باید تابع مصالح معنوی باشد. پس این نزاع اجتماعی، «خاستگاه معرفتی» و «سرچشمۀ میلی» دارد و از دو نوع «فلسفۀ زندگی» برمیخیزد که تصویرهای متفاوتی از انسان دارند. پس تسلیمشدن در برابر حجاب اختیاری یعنی پذیرفتن «روایت غربی از آزادی» و این امر با غایت تمدّنی و قدسیِ انقلاب، شکاف دارد و در نهایت نیز، «ساختار اجتماعیِ تجدّدی» را در جامعۀ ایران، بازتولید خواهد کرد. چنین روایتی از آزادی، آنچنان زیادهخواه و حریص است که پیش میرود تا تمام ساختارهای اجتماعی را تابع خویش سازد و دین و احکامش را نشدنی ترسیم نماید.
[و.] «آزادی»، یک نقطۀ شروع خوب است برای ایجاد یک «معرفت نوپدید» و «میل متفاوت» در این زنان. تاریخ جدید یعنی برانداختن نظام معرفت و میل پیشین. این نظام در وجود برخی، همچنان مستقر است و اینان «تجربۀ وجودیِ تازه»ای نیافتهاند. مسأله، پدیدآوردن یک اتّفاق است از پنجرۀ آزادی و در آسمان وجود شخص.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 همه خودرو دریافت میکنند / آغاز فروش لیزینگی از اواخر سال
👤فاطمیامین، وزیر صمت:
🔹️روش نوبتدهی جایگزین قرعهکشی شده است و به همه متقاضیان خودرو خواهد رسید.
🔸 ثبتنام جدید خودرو از نیمه اردیبهشت شروع میشود.
✅ از اواخر امسال هم فروش اقساطی و لیزینگی خودرو شروع خواهد شد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 در صنعت خودرو همه چیز را قربانی تیراژ کردیم/ با واردات خودروی دست دوم و با ارزبری کم میتوانستیم کمبودها را رفع کنیم
👤 #رسول_سلیمانی، پژوهشگر حوزه خودرو:
✅ خودروساز هیچ انگیزهای برای از رده خارج کردن پژو پارس که پلتفرم آن برای ۳۰ سال پیش است ندارد/ کوئیک و ساندرو در کشورهای توسعه یافته هر ۱۰۰ کیلومتر ۴.۵ لیتر بنزین مصرف میکنند، در حالی که در ایران بالای ۷ لیتر میسوزاند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فساداخلاقی شاه و علت مرگ محمدرضاپهلوی به روایت: داریوش همایون وزیر اطلاعات و جهانگردی دربار پهلوی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥در سال ۱۳۵۴ شهر طهران آلوده ترین شهر جهان بوده است.
🔹ویدئویی کوتاه از گزارش تلویزیون ملی ایران پیرامون آلودگی هوای طهران در دهه ۴۰
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴افزایش 70 درصدی قیمت آب توسط شاه
🔹در سال 1347 قیمت آب کشور به طور وحشتناکی 70 درصد گران شد. اسدالله علم که وزیر دربار شاهنشاهی را بر عهده داشت در رابطه با این افزایش قیمت در خاطرات خود مینویسد: گران شدن قیمت آب را عرض کردم. شاهنشاه فرمودند: آخر مملکت تا کی میتواند دائما سرویس مفت و مجانی بدهد؟ عرض کردم: به هر حال 70 درصد قیمت آب را بالا بردن صحیح نیست، شاهنشاه به عرایض من توجه نفرمودند و من ناراحت شدم.
📚خاطرات علم، جلد اول، ص146