eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
185.7هزار عکس
167.7هزار ویدیو
2هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ گردشگر خارجی هیچ مشکلی با حجاب ندارد 👤 عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی: 🔹در مورد مسئله حجاب اتفاقا گردشگران خارجی به دلیل آن که موضوع حجاب در قانون ما وجود دارد به شدت رعایت می‌کنند و این بسیار جالب است و هیچ مشکلی از ناحیه گردشگران خارجی نداریم. 🔹(با اشاره به این‌که گردشگران خارجی قانون ما را پذیرفته‌اند و ایران را می‌شناسند) گردشگران خارجی حتی بعضی جاها با حجاب سرشان به عنوان یک پدیده گردشگری، فرهنگی و اجتماعی برخورد می‌کنند. اگر جلوی مسجدی به آن‌ها چادر دهیم که سر کنند، به این کار علاقمند هستند، آن چادر را می‌گیرند سر می‌کنند و یک عکس دسته جمعی می‌گیرند، پس گردشگر با حجاب هیچ مشکلی ندارد و ما از این جهت به هیچ وجه چالش نداریم . 🔹(در خصوص این‌که اخیرا ویدئو‌هایی در مورد برخورد با مسئله حجاب منتشر می‌شود آیا انتشار این تصاویر بر ورود گردشگر خارجی به کشور تاثیرگذار نیست) هرچیزی می‌تواند برای گردشگر خارجی جاذبه گردشگری داشته باشد، حتی همین را هم می‌رود عکس می‌گیرد./ ایلنا
هدایت شده از mesaghمیثاق
📮 ⭕️ علی مطهری، نماینده پیشین مجلس: 🔹‏شهادت جوانمرد غیور حمیدرضا الداغی نتیجه برداشتی است که حامیان شعار «زن، زندگی، آزادی» درباره مفهوم آزادی دارند. به تعبیر آیت الله مطهری گروهی از کسانی که طرفدار آزادی زن به مفهوم غربی آن‌اند مردان شکارچی هستند که می‌خواهند زن به آسانی در دسترس آنها باشد... 🔹این دو لاتی که می‌خواستند دختر مردم را به زور چاقو با خود ببرند و الداغی را به شهادت رساندند از مصادیق مردان شکارچی از نوع لاتش هستند و البته لات‌ها همیشه با کاهش اقتدار پلیس و یا حکومت سر بر‌ می‌آورند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
📷ترکیه رقیب تجاری ایران در منطقه/صادرات ترکیه به سوریه ۱۰ برابر ایران 🗞روزنامه فرهیختگان: 🔹بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف روابط عمیق امنیتی-سیاسی بین ایران و سوریه در تعاملات اقتصادی روابط محدودتری داشته‌اند؛به‌طوری‌که میانگین صادرات ایران طی 10 سال اخیر به سوریه 188 میلیون دلار بوده که این رقم برای ترکیه حدود یک میلیارد و 847 میلیون دلار بوده است. 🔹در این خصوص مهم‌ترین موانع توسعه تجارت ایران و سوریه عمدتا در سه بخش؛ 1- بخش حمل‌ونقل لجستیک، 2- انتقال پول به دلیل تحریم دو کشور و 3- مشکلات تعرفه‌ای است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️دیده‌بانی ریسک‌های کسب‌و‌کار ایران در ۱۴۰۲(۲) ▪️ گزارش دیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بانی ریسک‌‌‌های کسب‌و‌کار ایران در سال‌‌‌۱۴۰۲ توسط دیده‌بان کسب‌و‌کار منتشر شد. در این گزارش ۹۹۸ فعال اقتصادی، کارآفرین و صاحب‌نظر به سوالات پرسش‌‌‌نامه پاسخ داده‌‌‌اند که نتایج آن در کلیت، ادامه بدبینی این اقشار نسبت به فضای کسب‌و‌کار در ایران است. 🔸 ۹۳‌‌‌درصد از شرکت‌کنندگان درنظرسنجی معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ قیمت مواد اولیه و محصولات با افزایش همراه است، ۵‌‌‌درصد باور دارند قیمت‌ها مشابه سال‌‌‌قبل است و ۲‌‌‌درصد به کاهش قیمت مواد اولیه امیدوارند. 🔹 اکثریت ۹۲‌‌‌درصدی پاسخ‌‌‌دهندگان افزایش عمومی قیمت‌های مربوط به کسب‌و‌کار در سال‌‌‌۱۴۰۲ را انتظار دارند، ۵‌‌‌درصد قیمت‌ها را بدون تغییر برآورد می‌کنند و ۳‌‌‌درصد معتقدند سطح عمومی قیمت‌ها روندی نزولی خواهد داشت. 🔸 ۵۳‌‌‌درصد معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ دسترسی به نقدینگی کاهش خواهد یافت، ۲۴‌‌‌درصد انتظار افزایش دسترسی به نقدینگی را دارند و ۲۳‌‌‌درصد این دسترسی را بدون تغییر ارزیابی می‌کنند. 🔹 ۸۶‌‌‌درصد معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ چالش‌‌‌های مالیاتی افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد، ۱۰‌‌‌درصد باور دارند که این چالش‌‌‌ها تغییری با سال ‌‌‌قبل نخواهد داشت و ۴‌‌‌درصد باقی‌‌‌مانده به کاهش چالش‌‌‌های مالیاتی خوش‌بین هستند. 🔸 ۶۰‌‌‌ درصد معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ تقاضای مشتریان کاهش خواهد داشت، ۲۱‌‌‌درصد این میزان را ثابت توصیف کرده‌‌‌اند و ۱۹‌‌‌درصد باور دارند در این سال ‌‌‌شاهد افزایش تقاضا هستیم. 🔹 ۸۸‌‌‌درصد معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ شاهد افزایش خرید کالاهای جایگزین به دلیل گرانی خواهیم بود، ۹‌‌‌درصد این روند را بدون تغییر می‌‌‌دانند و ۳‌‌‌درصد انتظار کاهش خرید کالاهای جایگزین به دلایلی نظیر گرانی را دارند. 🔸 ۶۶‌‌‌درصد معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ شاهد کاهش سرمایه‌گذاری تولیدگرا خواهیم بود، ۲۷‌‌‌درصد سرمایه‌گذاری در این بخش را مشابه سال ‌‌‌پیش می‌‌‌دانند و ۷‌‌‌درصد انتظار دارند در این سال‌‌‌ افزایش سرمایه‌گذاری تولیدگرا داشته باشیم. 🔹 ۶۸‌‌‌درصد معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ میزان اختلال در زنجیره تامین مواد اولیه و واردات به دلایلی مانند تحریم‌‌‌ها و تغییرات قیمتی ارز افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد، ۱۸‌‌‌درصد انتظار دارند این زنجیره بدون اختلال باشد و ۱۴‌‌‌درصد انتظار کاهش در میزان اختلال زنجیره تامین را دارند. 🔸 ۷۹‌‌‌درصد معتقدند چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز توسعه کسب‌وکار در سال‌‌‌۱۴۰۲ همچنان مبهم خواهد بود، ۱۴‌‌‌درصد این چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز را مشابه سال ‌‌‌پیش از آن می‌‌‌دانند و اقلیت ۷‌‌‌درصدی معتقد به شفاف‌‌‌شدن چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز توسعه کسب‌و‌کار در این سال‌‌‌ هستند. 🔹 ۵۳‌‌‌درصد معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ میزان فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شرکت‌های کوچک و متوسط و استارت‌آپ‌‌‌ها کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. ۲۵‌‌‌درصد آن را بدون تغییر ارزیابی می‌کنند و ۲۲‌‌‌درصد انتظار دارند فعالیت این بخش افزایش خواهد داشت. 🔸 ۶۰‌‌‌درصد معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ فیلترینگ و محدودیت دسترسی به فضای‌‌‌ مجازی وجود خواهد داشت، ۳۳‌‌‌درصد انتظار دارند محدودیت‌ها در همین سطح باقی ‌‌‌بماند و ۷‌‌‌درصد امیدوار به کاهش محدودیت‌های اینترنت هستند. 🔹 ۷۱‌‌‌درصد معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ شاهد کاهش انگیزه، عملکرد و بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وری کارکنان خواهیم بود، ۲۴‌‌‌درصد انتظار تغییر در این شاخص را ندارند و ۵‌‌‌درصد انتظار دارند انگیزه کارکنان افزایش داشته باشد. 🔸 ۹۷‌‌‌درصد معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲، حقوق و مزایای پرداختی به‌‌‌کارکنان کمتر از نرخ تورم واقعی، افزایش خواهد یافت و اقلیت ۳‌‌‌درصدی باور دارند افزایش حقوق و مزایا بیشتر از نرخ واقعی تورم خواهد بود. 🔹 ۶۴‌‌‌درصد باور دارند در سال‌‌‌۱۴۰۲، اجرای برنامه‌‌‌های رفاهی منابع انسانی در سازمان‌ها کاهش خواهد یافت، ۲۹‌‌‌درصد آن را بدون تغییر می‌‌‌دانند و ۷‌‌‌درصد انتظار افزایش برنامه‌‌‌های رفاهی سازمان‌ها را دارند. 🔸 ۷۸‌‌‌درصد معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ با کمبود نیروی انسانی متخصص روبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو خواهیم بود و ۲۲‌‌‌درصد باور دارند دسترسی کافی به نیروی انسانی متخصص وجود دارد./دنیای اقتصاد
هدایت شده از mesaghمیثاق
@tahlilgar_siasi ،.mp3
4.75M
خرید سهام در رونق و رکود محمد ندیمی
هدایت شده از mesaghمیثاق
39.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چین در حال فرار از تله امریکایی (۱) محمد ندیمی
هدایت شده از mesaghمیثاق
38.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چین در حال فرار از تله امریکایی (۲) محمد ندیمی
هدایت شده از mesaghمیثاق
@tahlilgar_siasi «.mp3
18.41M
چین در حال فرار از تله امریکایی محمد ندیمی
هدایت شده از mesaghمیثاق
@tahlilgar_siasi -.mp3
43.31M
گفتگوی آزاد آقای ندیمی با مخاطبین در تلگرام محمد ندیمی
هدایت شده از mesaghمیثاق
43.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بررسی تحولات قفقاز (ارمنستان، جمهوری آذربایجان، قره باغ) محمد ندیمی
هدایت شده از mesaghمیثاق
47.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بررسی ابعاد ضد حمله پیش روی نیروهای اکراینی (۱) محمد ندیمی
هدایت شده از mesaghمیثاق
41.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بررسی ابعاد ضد حمله پیش روی نیروهای اکراینی (۲) محمد ندیمی
هدایت شده از mesaghمیثاق
@tahlilgar_siasi ``.mp3
21.34M
بررسی ابعاد ضد حمله پیش روی نیروهای اکراینی محمد ندیمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻سفارت آمریکا در کیف با صدور هشدار امنیتی به ساکنان آمریکایی درباره حمله موشکی به پایتخت هشدار داد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️کوخ‌ها منشاء برکت هستند، نه کاخ‌ها 🔹خود رسول اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم - که در راس همه واقع است زندگی کوخ‌نشینی داشته است. خیال نشود که یک اتاق، حتی یک اتاق نظیر اتاق متوسط این جامعه داشته‌اند. چند تا حجره داشته‌اند، حجره‌های محقر. و این‌ شخص عالیمقام از همین حجره محقر نورش به ملک و ملکوت افتاده است و سِعِه تربیتش در تمام جهان توسعه پیدا کرده است. در صورتی که آنچه او می‌خواست باز نشده است و بشر به این زودی نمی‌تواند برسد به او مگر ان شاء الله خلف صالح او (قائم آل محمد ارواحنا فداه) بیاید و با دست مبارک او تربیت عالیه تحقق پیدا بکند. 🔹از این معنویات که گذشتیم، در این امور فرهنگی، در این امور مادی، در این اموری که اختراعات و کشفیات هست، شما اگر گردش کنید در بین کاخ‌نشینان، گمان ندارم که پیدا کنید یک کاخ‌نشین موفق شده است به یک اختراع. کوخ‌نشینان بودند که موفق شده‌اند به این اختراعات. طبع قضیه کاخ‌نشینی، توجه به عیش و عشرت و توجه به دنیا و توجه به مال و منال است و نمی‌تواند شهوت و شکم، این طبقه را مهلت بدهد که در یک امر تفکری وارد بشوند و فکر بکنند. بیانات‌ حضرت‌ امام ۶۲/۰۱/۰۱ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢امپریالیسم فرهنگی با سلاح فضای مجازی (بخش دوم) 🔸 را می توان شکل حساب شده تلاش غرب برای تسخیر فضای فکری و فرهنگی سایر ملت ها و به ویژه ملت های مسلمان ارزیابی کرد. به واقع «امپریالیسم فرهنگی»، ظریف ترین نوع سیاست امپریالیستی به شمار می آید که هدف آن، تصرف ارضی یا کنترل حیات اقتصادی نیست، بلکه می کوشد تا در ذهن انسان نفوذ کرده، آن را به کنترل درآورد. یکی از ابزارهای مهم غرب برای رسیدن به این گونه از امپریالیسم، فضای مجازی است. 🔴ابزارهای امپریالیسم فرهنگی 💠ابزارهای امپریالیسم فرهنگی نیز گوناگون هستند. این ابزارها را می توان در قالب پنج امپریالیسم تعریف کرد: 1⃣امپریالیسم خبری 🔹واژه را نخستین بار یورهوک کنن، رئیس جمهوری وقت فنلاند، در گردهمایی کارشناسان ارتباطی یونسکو در دانشگاه تامپر فنلاند در سال ۱۹۷۱ مطرح کرد. او در سخنرانی خود با انتقاد از وضعیت ارتباطی نامطلوب بین کشورهای غربی و دیگر کشورها گفت: «کارشناسانی که در اینجا اجتماع کرده اند، در بررسی های خود نشان داده اند کشورهای غربی و دیگر ممالک در حال توسعه در زمینه اطلاعات، تحت تأثیر شدید صادرات ممالک صنعتی غربی به ویژه قدرت های بزرگ قرار دارند، به گونه ای که می توان وضعیت حاکم در سطح بین المللی را «امپریالیسم خبری» توصیف کرد». 🔹جریان خبرها تحت سلطه تعداد اندکی از مؤسسه های خبری است که اطلاعات تازه را در اختیار روزنامه ها و همچنین ایستگاه های رادیو و تلویزیون در سراسر جهان قرار می دهند، مثل رویتر یونایتد پرس، اینترنشنال پری و فرانس پرس. کانون های امپریالیسم خبری با شیوه های گوناگون، آثار و عوارضی نامطلوب را در کشورهای جهان سوم پدید می آورند و سلطه فرهنگی بر آنها را تثبیت می کنند. غول های خبری، با در اختیار داشتن سرمایه های هنگفت، تجهیزات پیشرفته مخابراتی، ارتباط های ماهواره ای، کامپیوترهای مدرن و خبرنگاران زبده در پوشش حمایت های سیاسی و اقتصادی نظام سرمایه داری و کمک های سازمان های جاسوسی بر جریان اطلاعات و اخبار، بخصوص در کشورهای در حال توسعه سلطه کامل دارند. 2⃣امپریالیسم رسانه ای 🔹امپریالیسم فرهنگی، مولود انحصار ارتباطی و است. امپریالیسم فرهنگی اعم از «امپریالیسم رسانه‌ای» است، اما به دلیل قدرت و سلطه و حجم بالای انتقال فرهنگی رسانه ها به ویژه رسانه های مدرن، برخی از نویسندگان چون گیدنز، امپریالیسم فرهنگی را در چارچوب تبیین رسانه ای آن ارائه می کنند. به اعتقاد برخی نظریه پردازان ارتباطات، امروزه جهان در دست کسی است که رسانه‌ ها را در اختیار دارد. به باور گردانندگان اصلی صنعت رسانه ها، چند مؤسسه بزرگ نه تنها رسانه های مهم همگانی آمریکا، بلکه جهان را به کنترل خود در خواهند آورد. فناوری های نوین و اقتصاد نوع تازه ای از و اقتدار مرکزی را که همان سلطه شرکت ها و مؤسسه های بزرگ ملی و چند ملیتی است، بر اطلاعات پدید آورده است. این شرکت های بزرگ می توانند دستور کار ملی تعیین کنند. آنها جزئی از شبکه بین المللی اقتصاد جهان محسوب می شوند. ... برگرفته از ماهنامه فرهنگ پویا - ۲۹ منبع؛ حوزه نت
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️قالَ الامامُ المُجتَبى عليه السلام:  🔸«إنَّما هذَا الأمْرُ لِی وَالخِلافَةُ لِی وَ لِأهْلِ بَيْتِی، وَ إنَّها لَُمحَرَّمَةٌ عَلَيْكَ وَ عَلى أَهْلِ بَيْتِكَ سِمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله عليه و آله. وَاللهِ لَوْ وَجَدْتُ صابِرينَ عارِفينَ بِحَقّى غَيْرَ مُنْكِرينَ ما سَلَّمْتُ لَكَ وَ لا أَعْطَيْتُكَ ما تُريدُ». 🔹امام حسن مجتبى عليه السلام در پاسخ به نامه اى كه معاويه براى آن حضرت فرستاده بود، چنين جواب دادند: «همانا اين امر (حكومت) و جانشينى رسول خدا صلی الله عليه و آله از آنِ من و مربوط به اهل بيت من است و بر تو و خاندانت حرام است. اين مطلب را از رسول خدا صلی الله عليه و آله شنيده ام. سپس فرمود: سوگند به خداوند، چنانچه يارانى آگاه و آشنا به حقم، مى يافتم (كه در راه احياى حق ايستادگى مى نمودند) حكومت را به تو واگذار نمى كردم و آنچه را كه تو مى خواستى، به تو نمى دادم». 📕بحارالانوار، ج۴۴، ص۴۵
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢اهمیت تربیت رسانه‌ای فرزندان 🔹اهمیت «تربیت رسانه‌ای فرزندان» در عصر حاضر بر کسی پوشیده نیست و به یکی از دغدغه های والدین تبدیل شده است. سختی هایی که امروز والدین با آن مواجه هستند نباید دغدغه والدین نسبت به آینده فرزندان را کمرنگ کند، آینده ای که بر پایه همین تکنولوژی و دنیای مجازی است. همان طور که ما نسبت به خوراک، پوشاک و سلامت جسمی کودکانمان دغدغه داریم، باید به نسبت «فضای رسانه‌ای» که با سلامت روح انسان ها و به خصوص فرزندان ارتباط دارد نیز دغدغه داشته باشیم و به آن اهمیت دهیم. 🔹والدینی که به این موضوع اهمیت می‌دهند و به لحاظ «سواد رسانه‌ای» نیز فرزندان خود را تربیت می‌کنند، موجبات رشد و موفقیت آن ها را در آینده رقم خواهند زد. نیاز است که والدین به عنوان افرادی که مسئولیت آینده فرزندان به عهده آن هاست، آرامش ذهن و روح کودکان را تامین کنند. هیچ توجیهی برای بی توجهی به ابزاری که کودکان از آن استفاده می کنند و رسانه ها را رصد می‌کنند، و فیلم ها و انیمیشن هایی که می بیینند وجود ندارد. آینده فرزندان در واقع با زندگی والدین گره خورده است، و افکار و آموزه های آنها بر روی روند رشد رسانه ای فرزندان تاثیرگذار است. نویسنده: محسن باقری منبع: وبسایت پایگاه جامع سواد رسانه
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️بهترین نوع ریاضت 🔹از حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره در خصوص بهترین نوع ریاضت سوال شد، ایشان فرمودند: (روزه) از ریاضات مشروعه است. ماهی سه روز خیلی مؤکد است. اول و وسط و آخر [ماه‌های قمری]. همچنین (زیاد نماز خواندن)، به اندازه‌ای که پای حضرت رسول صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله [در اثر ایستادن طولانی در نماز] متورم شد. معلوم است، ریاضات شرعیه، «عمل به واجبات» و «ترک محرمات» است. منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢فلسفه تعدد زوجات پيامبر اکرم(ص) 🔹رسول خدا(ص) با بعضی از همسرانش به منظور کسب نیرو و بدست آوردن اقوام بیشتر و در نتیجه به خاطر جمع ‏آوری یار و هوادار بیشتر ازدواج کرد و با بعضی دیگر به منظور جلب نمودن و دلجویی و در نتیجه ایمن شدن از شر خویشاوند آن همسر ازدواج فرمود و با بعضی دیگر به این انگیزه ازدواج کرد که هزینه زندگیش را تکفل نماید و به دیگران بیاموزد که در حفظ ارامل و پیرزنان از فقر و مسکنت و بی کسی کوشا باشند، و مؤمنین رفتار آنجناب را در بین خود سنتی قرار دهند و با بعضی دیگر به این منظور ازدواج کرد که با یک سنت جاهلیت مبارزه نموده و عملا آن را باطل سازد که ازدواجش با زینب دختر جحش به همین منظور بوده است؛ چون او نخست همسر زیدبن‌حارثه پسرخوانده پیامبر بود و زید او را طلاق داد و از نظر رسوم جاهلیت ازدواج با همسر پسرخوانده ممنوع بود؛ چون پسرخوانده در نظر عرب جاهلی حکم پسر را داشت، همانطور که یک مرد نمی‏تواند همسر پسر صلبی خود را بگیرد، از نظر اعراب ازدواج با همسر پسرخوانده نیز ممنوع بود. رسول خدا (ص) با زینب ازدواج کرد تا این رسم غلط را براندازد، و آیاتی از قرآن در این باب نازل گردید. 🔹و ازدواجش با سوده دختر زمعه به این جهت بوده که وی بعد از بازگشت از هجرت دوم از حبشه همسر خود را از دست داد و اقوام او همه کافر بودند و او اگر به میان اقوامش بر می‏گشت، یا به قتلش می‏رساندند و یا شکنجه‏اش می‏کردند و یا بر گرویدن به کفر مجبورش می‏کردند، لذا پیامبر برای حفظ او از این مخاطرات با او ازدواج نمود. و ازدواجش با زینب دختر خزیمه این بود که همسر وی عبدالله بن جحش در جنگ احد کشته شد و او زنی بود که در جاهلیت به فقرا و مساکین بسیار انفاق و مهربانی می‏کرد و به همین جهت یکی از بانوان آبرومند و سرشناس آن دوره بود و او را مادر مساکین نامیده بودند؛ رسول خدا(ص) خواست با ازدواج با وی آبروی او را حفظ کند (و فضیلت او را تقدیر نماید). و انگیزه ازدواجش با ام سلمه این بود که وی نام اصلیش هند بود و قبلا همسر عبدالله بن ابی سلمه پسر عمه پیامبر و برادر شیری آنجناب بود و اولین کسی بود که به حبشه هجرت کرد. زنی زاهده و فاضله و دیندار و خردمند بود، بعد از آنکه همسرش از دنیا رفت پیامبر به این جهت با او ازدواج کرد که زنی پیر و دارای ایتام بود و نمی‏توانست یتیمان خود را اداره کند. ازدواجش با حفصه دختر عمر نیز بدین جهت بود که شوهر او خنیس بن خداقه در جنگ بدر کشته شد و او بیوه زن ماند. 🔹بنابراین اگر در این خصوصیات و در سیره آنجناب و در زهدی که آن جناب نسبت به دنیا و زینت دنیا داشت و حتی همسران خود را نیز بدان دعوت می‏کرد دقت شود، هیچ شکی باقی نمی‏ماند در این که ازدواجهای پیامبر(ص) نظیر ازدواجهای مردم نبوده، به اضافه اینکه رفتار آنجناب با زنان و احیای حقوق از دست رفته آنان در قرون جاهلیت و تجدید حرمت به باد رفته‏شان و احیای شخصیت اجتماعیشان، دلیل دیگری است بر این که آنجناب زن را تنها یک وسیله برای شهوترانی مردان نمی‏دانسته و تمام همّش این بوده که زنان را از ذلت و بردگی نجات داده و به مردان بفهماند که زن نیز انسان است. حتی در آخرین نفس عمرش نیز سفارش آنان را به مردان کرده و فرمود: «الصلوة الصلوة و ما ملکت ایمانکم لا تکلفوهم ما لا یطیقون، الله الله فی النساء فانهن عوان فی ایدیکم...». و تنها همسری که در دختریش با آنجناب ازدواج کرد عایشه دختر ابی بکر بود. ازدواج پیامبر(ص) با عایشه براساس مصالحی که بیان شد صورت گرفت و بعد از بلوغ و رشد عایشه انجام شده است و هرگز پیامبر با یک دختر نابالغ ازدواج نکرده و این ازدواج اتفاقاً به اصرار پدر و مادر عایشه و صلاحدید جهان اسلام آن روز، انجام گرفت. 🔹و پیامبر اکرم زنان خود را مختار کرد که یا با سختیهای معیشتی سازگار باشند و یا با کمال متانت و آرامش طلاق گرفته و دنیا را اختیار کنند که هیچ کدام حتی عایشه حاضر نشد این افتخار همسری پیامبر(ص) را از دست بدهد. نکته مهمتری که باید به آن توجه شود این است که ازدواج و لوازم آن در این عصر را نباید با عصر پیامبر قیاس کرد؛ چه به لحاظ اجتماعی و چه به لحاظ آب و هوا و وضعیت رشد انسانها. امروزه دختران در سنین بالاتری ازدواج می کنند تا تحصیلات خود را ادامه دهند و... ولی در عصر پیامبر(ص) معطل ماندن یک دختر وجهی نداشت و همچنین در آب و هوای و موقعیت آن عصر دختران ۹ یا ۱۰ ساله کاملاً به سن بلوغ جنسی میرسیدند و ازدواج نیز، چنین قید و بندهایی را نداشت. عظمت معنوی و روحانی پیامبر اکرم(ص) چنان است که تاریخ آن را منعکس کرده است. قرآن کریم به عنوان سند زنده و بی همتای رسالت پیامبر(ص) و گواه همیشگی صداقت و درستی آنحضرت است و همین قرآن مایه شفا و صفای انسانها و موجب هدایت فطرتهای پاک و توحیدی می‌شود. منبع؛ پایگاه حوزه
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢نظر اسلام در مورد نوع پوشش در جامعه چیست؟ 🔹تا آنجا که تاریخ نشان مى دهد، همیشه انسان «لباس» مى پوشیده است، ولى البته در طول تاریخ و با گذشت زمان و با تفاوت امکنه، لباس ها فوق العاده متنوع و متفاوت بوده است. در گذشته بیشتر لباس به عنوان حفظ از سرما و گرما و همچنین زینت و تجمل مورد استفاده قرار مى گرفته است، و جنبه ایمنى و حفاظت آن در درجه بعد بوده.‌ اما در زندگى صنعتى امروز، نقش ایمنى لباس و جنبه حفاظت آن در بسیارى از رشته ها در درجه اول اهمیت قرار دارد، فضانوردان، مأموران آتش نشانى، کارگران معادن، غواصان، و بسیارى دیگر، از لباس هاى مخصوص براى حفظ خود در برابر انواع خطرها استفاده مى کنند.َ وسائل تولید لباس، در عصر ما به قدرى متنوع شده و توسعه یافته که با گذشته اصلاً قابل مقایسه نیست. 🔹نویسنده تفسیر «المنار» در جلد هشتم در ذیل آیه ۲۶ سوره «اعراف»، چنین مى نویسد: «یکى از رؤساى کشور آلمان روزى از یک کارخانه پارچه بافى دیدن مى کرد، هنگام ورود در کارخانه گوسفندانى را به او نشان دادند که مشغول چیدن پشم از آنها بودند، پس از بازدید به هنگامى که مى خواست از کارخانه خارج شود، پارچه اى به عنوان هدیه به او دادند و به او گفتند: این پارچه از پشم همان گوسفندانى است که به هنگام ورود در برابر شما، چیده شد، یعنى یکى دو ساعت بیشتر طول نکشید که پشم از بدن گوسفند فرود آمد و پارچه جالبى براى پوشش رئیس کشور شد!». اما متأسفانه در عصر ما، جنبه هاى فرعى و حتى نامطلوب و زننده لباس به قدرى گسترش یافته که دارد فلسفه اصلى لباس را تحت الشعاع خود قرار مى دهد. 🔹لباس عاملى شده براى انواع تجمل پرستى ها، توسعه فساد، تحریک شهوات، خودنمایی، تکبر، اسراف و تبذیر و امثال آن، حتى گاه لباس هايى در میان جمعى از مردم به خصوص «جوانان غرب زده» دیده مى شود که جنبه جنون آمیز آن بر جنبه عقلانیش برترى دارد و به همه چیز شباهت دارد جز به لباس. اصولاً چنین به نظر مى رسد که کمبودهاى روانى، عاملى براى به نمایش گذاردن این گونه انواع لباس هاى عجیب و غریب است، افرادى که نمى توانند با کار چشمگیرى خود را به جامعه نشان دهند، سعى دارند با لباس هاى نامأنوس و عجیب و غریب وجود و حضور خود را در جامعه اثبات کنند. و به همین دلیل، ملاحظه مى کنیم، افراد با شخصیت و آنها که داراى عقده حقارتى نیستند، از پوشیدن این گونه لباس ها متنفرند. 🔹به هر صورت، ثروت هاى عظیمى که از طریق لباس هاى گوناگون و مُدپرستى هاى مختلف و چشم هم چشمى ها در مسأله لباس، نابود مى شود، رقم بسیار مهمى را تشکیل مى دهد که اگر صرفه جویى مى شد، بسیارى از مشکلات اجتماعى را حل مى کرد و مرهم هاى مؤثرى بر زخم هاى جانکاه جمعى از محرومان جامعه بشرى مى گذارد. مسأله مُدپرستى در لباس، نه تنها ثروت هاى زیادى را به کام خود فرو مى کشد، بلکه قسمت مهمى از وقت ها و نیروهاى انسانى را نیز بر باد مى دهد. از تاریخ زندگى پیامبر اسلام (ص) و سایر پیشوایان بزرگ استفاده مى شود که: آنها با مسأله تجمل پرستى در لباس، سخت مخالف بودند، تا آنجا که در روایتى مى خوانیم: 🔹هیأتى از مسیحیان نجران به خدمت پیامبر اسلام (ص) رسیدند در حالى که لباس هاى ابریشمین بسیار زیبا که تا آن زمان در اندام عرب ها دیده نشده بود در تن داشتند. هنگامى که به خدمت پیامبر (ص) رسیدند و سلام کردند، پیامبر (ص) پاسخ سلام آنها را نگفت، حتى حاضر نشد یک کلمه با آنها سخن بگوید. از امام علی (ع) در این باره چاره خواستند، و علت رویگردانی پیامبر (ص) را از آنها جویا شدند. حضرت فرمود: من چنین فکر مى کنم که اینها باید این لباس هاى زیبا و انگشترهاى گرانقیمت را از تن بیرون کنند، سپس خدمت پیامبر (ص) برسند، آنها چنین کردند، پیامبر (ص) سلام آنها را پاسخ داد و با آنها سخن گفت، سپس فرمود: «وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ لَقَدْ أَتَوْنِی الْمَرَّةَ الأُولى وَ إِنَّ إِبْلِیسَ لَمَعَهُم؛ [۱] سوگند به خدایى که مرا به حق فرستاده است، نخستین بار که اینها بر من وارد شدند، دیدم شیطان نیز به همراه آنها است». پی نوشت؛ [۱] «سفنية البحار»، ج ۲، ص ۵۰۴، ماده «لبس»؛ «بحار الانوار»، ج ۲۱، ص ۳۳۷؛ «اعلام الورى»، ص ۱۲۹ 📕 تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و دوم، ج ۶، ص ۱۷۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)