هدایت شده از mesaghمیثاق
دکتر سعیدی اقتصاد فرهنگی.mp3
33.23M
🎙برنامه #گفتاد (گفتارهای اقتصادی)|قسمت اول
🗂موضوع: اقتصاد و فرهنگ
🗣 استاد: دکتر علی سعیدی
گفتگوی تخصصی استاد با یک پژوهشگر اقتصادی
تهیهکننده: رادیوسِداد
📻
هدایت شده از mesaghمیثاق
جنگ شناختی نهایی.mp3
28.29M
🎙برنامه #سخن_داد| قسمت چهارم
🗂موضوع: جنگ شناختی اقتصادی؛ نسبت عدالت و سرمایهداری
🗣 استاد: حسین عباسی فر
بسیج دانشجویی دانشگاه قم ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
تهیهکننده: رادیوسِداد
هدایت شده از mesaghمیثاق
جلسه دوم فریب بزرگ دکتر درخشان.mp3 LQ.mp3
32.15M
🎙برنامه #سخن_داد | قسمت پنجم
🗂موضوع: فریب بزرگ؛ ریاضیات و علم اقتصاد
🗣 استاد: پرفسور مسعود درخشان
جلسه دوم تدریس کتاب "فریب بزرگ"
دانشگاه امام حسین علیهالسلام ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
تهیهکننده: رادیوسِداد
هدایت شده از mesaghمیثاق
تولید_1_مقدمه_مشکلات اقتصادی.mp3
2.22M
🎙#دادکست | قسمت اول
🗂موضوع: تولید؛ کلید حل مشکلات اقتصادی
#مقام_معظم_رهبری
تهیهکننده: رادیوسِداد
هدایت شده از mesaghمیثاق
کیفیت بالا استاد قنبریان - تحریف امام.mp3
15.62M
🎙برنامه #سخن_داد | قسمت ششم
🗂موضوع: تحریف امام
🗣 استاد: حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
🗓 اندیشکده قصد - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
تهیهکننده: رادیوسِداد
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢بحث «نامه اعمال» چه بازتابی در روایات اسلامی داشته است؟
🔹موضوع #نامه_عمل يا «صحيفه اعمال» بازتاب گسترده اى در روايات اسلامى دارد كه به عنوان نمونه به چند حديث آموزنده كه هر كدام نكته مهمى را در بر دارد اشاره مى كنيم: در حديثى از امام صادق (ع) مى خوانيم: «إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ دُفِعَ إِلَى الْإِنْسَانِ كِتَابُهُ ثُمَّ قِيلَ لَهُ: اقْرَأْ قُلْتُ: فَيَعْرِفُ مَا فِيهِ؟ فَقَالَ: إِنَّ اللهَ يُذَكِّرُهُ فَمَا مِنْ لَحْظَةٍ وَ لَا كَلِمَةٍ وَ لَا نَقْلِ قَدَمٍ وَ لَا شَيْءٍ فَعَلَهُ إِلَّا ذَكَرَهُ كَأَنَّهُ فَعَلَهُ تِلْكَ السَّاعَةَ! فَلِذَلِكَ قَالُوا: "يا وَيْلَتَنَا مَا لِهَذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَ لَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا؟!" [کهف، ۴۹] - [۱] هنگامى كه #قيامت برپا شود #نامه_عمل_انسان را به دست او مى دهند، سپس به او گفته مى شود: بخوان! - راوى مى گويد: من عرض كردم آيا آنچه را در آن است مى شناسد - فرمود: خداوند به او يادآورى مى كند، هيچ چشم بر هم زدن، سخن گفتن، و برداشتن گام و نه چيز ديگرى كه او انجام داده وجود ندارد، مگر اينكه آنها را به خاطر مى آورد، گويى در همان ساعات انجام داده است و لذا مى گويند: "اى واى بر ما! اين چه كتابى است كه هيچ كار بزرگ و كوچكى نيست مگر آنكه آن را شمارش و ثبت نموده است؟!"».
🔹در يكى از خطبه هاى «نهج البلاغه» مى خوانيم كه امام امير المؤمنين (ع) فرمود: «وَ نَسْتَغْفِرُهُ مِمّا اَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ وَ اَحْصَاهُ كِتابُهُ، عِلْمٌ غَيْرُ قاصِرٍ و كِتابٌ غَيْرُ مُغادِرٍ؛ [۲] من از خدا طلب مغفرت مى كنم از آنچه علمش به آن احاطه دارد و كتابش [نامه اعمال بندگان] آن را احصا كرده، علمى كه قصورى در آن نيست و كتاب و نامه اى كه چيزى را فرو گذار نكرده است». در حديثى از امام باقر (ع) چنين آمده است: «وَ لَيْسَتْ تَشْهَدُ الْجَوارِحُ عَلَى مُؤْمِنٍ، اِنَّما تَشْهَدُ عَلَى مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ كَلِمَةُ الْعَذابِ، فَاَمَّا الْمُؤْمِنُ فَيُؤْتَى كِتابُهُ بِيَمِينِهِ؛ [۳] اعضاى مؤمن بر ضد او شهادت نمى دهند، اين شهادت مخصوص كسانى است كه مستحق عذابند؛ اما نامه اعمال مؤمن را به دست راست او مى دهند».
🔹در حديث ديگرى از امام باقر (ع) مى خوانيم كه فرمود: «خداوند متعال هنگامى كه مى خواهد به حساب مؤمن رسيدگى كند نامه عملش را به دست او مى دهد و او را حسابرس خود مى سازد و مى فرمايد: بنده من! آيا فلان كار و فلان كار را انجام داده اى؟ عرض مى كند: پروردگارا! آرى، من انجام داده ام، مى فرمايد: من تو را بخشيدم و آن گناهت را [به خاطر حسنات فراوانى كه انجام دادى] مبدل به حسنات كردم [در اين هنگام او عارى از هر گناه در ميان مردم ظاهر مى شود] مردم مى گويند: سبحان الله! آيا اين بنده حتى يك گناه نداشته؟ و اين همان است كه خداوند در قرآن فرموده: «فَاَمّا مَنْ اُوتِىَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسيراً وَ يَنْقَلِبُ اِلى اَهْلِهِ مَسْرُوراً؛ [۴] اما آنها كه نامه اعمالشان به دست راستشان سپرده شده، حساب آسانى خواهند داشت، سپس خوشحال به سوى خانواده خود [در بهشت] مى رود».
🔹در «سنن» ترمذى از رسول خدا (ص) چنين نقل شده است كه فرمود: «مردم در روز #قيامت سه بار [به پيشگاه خداوند يا دادگاه او] عرضه مى شوند: اما در دو عرضه اوّل و دوّم جدال و عذرخواهى هاست [گاه كوشش مى كنند گناهان خود را متوجه ديگرى سازند و گاه در مقام بيان عذر مى آيند] و اما در عرضه سوّم، نامه هاى اعمال پرواز مى كند و در دست ها قرار مى گيرد، گروهى به دست راست و گروهى به دست چپ». [۵] از اين تعبير ضمناً معناى «تطاير كتب» كه در عبارات مختلفى آمده است معلوم مى شود و آن اينكه نامه هاى اعمال از محل اصلى (نزد عرش خدا يا علّيّين و سجّين و... كه مركز جمع آورى آنهاست) حركت مى كنند و در دست صاحبانشان قرار مى گيرند. اين تعبير به خوبى نشان مى دهد كه نامه اعمال صفحه روح انسانى نيست؛ بلكه آثارى است كه در بيرون وجود او ثبت شده است (دقت كنيد).
پی نوشتها؛
[۱] التفسير، عياشى، چاپخانه علميه، ۱۳۸۰ق، ج۲، ص۳۲۸
[۲] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، قم، ۱۴۱۴ق، چ اول، ص۱۶۹، (خطبه ۱۱۴).
[۳] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، ۱۴۰۷ق، چ چهارم، ج ۲، ص۳۲
[۴] الزهد، كوفى اهوازى، المطبعة العلمية، ۱۴۰۲ق، چ دوم، ص۹۲، باب۱۷ (الحشر و الحساب و الموقف بين يدی الله تعالى و الصراط).
[۵] جامع الصحيح سنن الترمذي، الترمذی السلمی، دار إحياء التراث العربى، بی تا، ج۴، ص۶۱۷
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ نهم، ج ۶، ص ۸۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اعمال #نامه_اعمال #قيامت #آخرت
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ذکر خداوند سبحان در هر حال
🔹در کتاب کافی به نقل از امام صادق علیه السلام آمده است: «ثَلاثٌَ لا تُطِیقُها هذِهِ الاْءُمةُ... وَ ذِکرُ اللهِ عَلی کل حالٍ». [١] سه چیز است که این امت توان آن را ندارند... تا اینکه میفرماید: و یاد خدا در هر حال. و در روایت دیگر میفرماید: «لا أَقُولُ سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُلِلهِ، وَ إِنْ کانَ ذِکرا وَ لکنْ ذِکرُهُ عِنْدَ حَلالِهِ وَ حَرامِهِ». [۲] مقصود من گفتن سبحان الله و الحمدلله نیست، هر چند این هم ذکر است، بلکه منظور من یاد خدا به هنگام [پیش آمدن] حلال و حرام است.
پی نوشتها؛
[۱] من لایحضرة الفقیه، ج۴، ص۳۵۸؛ وسائل الشیعة، ج۱۲، ص۲۷
[۲] اصول کافی، ج۲، ص۱۴۵؛ وسائل الشیعة، ج۱۵، ص۲۵۵
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۶۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢اهميت زیارت خانه «کعبه» در روايات معصومان (علیهم السلام) چگونه منعکس شده است؟
🔹امام علی (ع) در بخشي از نامه ۴۷ نهج البلاغه (وصیتنامه حضرت) درباره زيارت خانه خدا مى فرمايد: «اللهَ اللهَ فِی بَيْتِ رَبِّكُمْ، لاتُخَلُّوهُ مَا بَقِيتُمْ، فَإِنَّهُ إِنْ تُرِكَ لَمْ تُنَاظَرُوا؛ خدا را خدا را، كه خانه پروردگارتان را به فراموشى نسپاريد، و تا زنده هستيد آن را خالى نگذاريد، كه اگر زيارت خانه خدا ترك شود به شما مهلت داده نخواهد شد [و بلاى الهى نازل مى گردد]».
🔹بعضى از شارحان نهج البلاغه «لَمْ تُنَاظَرُوا» را اشاره به دور ماندن از نگاه لطف الهى به جهت بى اعتنايى به خانه اش، يا دور ماندن از نگاه آميخته با عظمت مردم به سبب ترك وحدت صفوف و ضعف مسلمانان دانسته اند، در حالى كه ظاهر اين است كه منظور از تناظر در اينجا مهلت دادن است، اشاره به اينكه مهلت الهى برداشته مى شود و عذاب نازل مى گردد. [۱] در حديثى از امام صادق (ع) مى خوانيم كه فرمود: «لايَزَالُ الدِّينُ قَائِماً مَا قَامَتِ الْكَعْبَةُ؛ [۲] اين دين برپاست تا آن زمانى كه #كعبه برپا باشد».
🔹روايات درباره اهمّيّت #حج و زيارت خانه خدا بسیار زیاد است، لکن اکنون به یکی از آنها می پردازیم: يكى از ياران امام صادق (ع) مى گويد: به آن حضرت عرض كردم كسى با من درباره زيارت خانه خدا مشورت كرد، در حالى كه (از نظر مالى يا جسمى) ضعيف الحال بود؛ من به او گفتم: حج بجا نياور! حضرت به من فرمود: «مَا أَخْلَقَكَ أَنْ تَمْرَضَ سَنَةً قَالَ فَمَرِضْتُ سَنَةً؛ [۳] چقدر سزاوار است كه [به موجب گفتن اين سخن نادرست] يك سال بيمار شوى [و همين گونه شد] من يك سال بيمار شدم».
🔹اين جمله نيز از يكى از سياستمداران انگليسى به نام «گلادستون»، معروف است كه مى گويد: مادام كه مسلمانان قرآن مى خوانند و طواف خانه خدا مى كنند و نام محمّد (ص) را هر صبح و شام بر مأذنه ها بر زبان مى رانند، نصرانيّت در خطر بزرگى است؛ بر شما باد كه قرآن را بسوزانيد و كعبه را ويران كنيد و نام محمّد را از اذان محو سازيد.
پی نوشتها؛
[۱] مجلسى در بحارالانوار، ج ۴۲، ص ۲۵۱ و جمعى از مترجمان نهج البلاغه جمله بالا را به همان معنا كه گفتيم تفسير كرده اند. در مجمع البحرين، طريحى، ج ۳، ص ۳۹۸ نيز همين معنا ذكر شده است. جمعى ديگر از بزرگان مانند مرحوم فيض در الوافی، فيض كاشانى، ج ۲، ص ۳۳۱؛ محقّق سبزوارى در ذخیرة المعاد فی شرح الارشاد، ج ۸، ص ۳۰۵؛ سيد احمد عاملى در مناهج الأخيار فی شرح الإستبصار، ج ۳، ص ۳۱۵ نيز «لَمْ تُنَاظَرُوا» را به معناى «لَمْ تُمَهّلُوا» تفسير كرده اند.
[۲] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۴، ص ۲۷۱
[۳] وسائل الشيعة، عاملى، مؤسسة آل البيت (ع)، چ اول، ج ۱۱، ص ۱۳۷
📕پيام امام اميرالمومنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، ۱۳۸۶ش، چاپ اول، ج ۱۰، ص ۲۷۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حج
هدایت شده از mesaghمیثاق
واکنش نماینده مجلس به فعالیتهای مخرب احسان رسولاف
🔹محبی نجمآبادی: قوه قضائیه باید با افرادی که اهداف سفارتخانهها و سرویسهای اطلاعاتی غربی را دنبال میکنند برخورد قاطع کند.
🔸افرادی چون #فرزند_مدیرعامل_سابق_بانک_آینده (احسان رسول اف) که باعث فریب جوانان و اتفاقات ناگوار در کشور شدند، متخلف و مستوجب برخورداند و باید تاوان کارهایشان را بدهند
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 از ورزشکار محجبه قمی حمایت نمیشود!
🔹️ کشتی گیر وزن ۶۰ کیلوگرم آلیش بانوان پس از کسب دو مدال در مسابقات آسیایی گفت: آرزو دارم روزی با چادرم روی سکوی قهرمانی بروم و تا به امروز تنها حامی من همسرم بوده است.
🔹️ چادر برای من ایجاد امنیت می کند و دوست داشتم در مسابقات آسیایی با چادر حاضر شوم اما بخاطر برخی دلایل از جمله لباس فرم و کیت ورزشی این امکان فراهم نشد.
🔹️ از زمان حضورم در مسابقات قهرمانی کشور هیئت کشتی قم و دیگر مسئولان ورزشی استان حمایتی از بنده نکردند و با هزینه شخصی عازم مسابقات آسیایی شدم اکنون هم پس از برگشت از مسابقات تاکنون حمایتی از سوی مسئولان ورزشی و غیر ورزش دریافت نکردهام.
✍ ایشان هم اگر مانند الناز رکابی، همان دخترخانم صخرهنورد هنجارشکن، اگر درهنگام مسابقه کشف حجاب میکرد، هم تیتر اول خبرگزاری ها بود و هم با وزیر ورزش ملاقات می کرد و...
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻ابداعات ایران در حوزه های مختلف به ویژه نظامی تا حدی موجب ترس دشمنان ایران شده که
🔻پایگاه آمریکایی المانیتور به نقل از یک مقام غربی نوشته:
ممکن است ایرانیها راهی برای مونتاژ متفاوت بمب اتم داشته باشند، آنها دور از چشم دنیا،پیشرفت واقعی در موضوع توانایی تسلیحات هستهای داشته اند