eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
185.7هزار عکس
167.7هزار ویدیو
2هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 هوش مصنوعی در خدمت حسابداری 🇮🇷 فناوران دانشگاهی کشور توانستند با رمزنگاری‌های هوشمند، نرم‌افزار برخط (آنلاین) حسابداری تولید کنند. این محصول می‌تونه به فروشگاه‌ها و وبگاه‌ها کمک بسیاری کنه. 📆۱۴۰۲/۴/۱۶
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 خداوند اهل این حرفا نیست! ▫️رمضان 1401 ▫️تهران ، حسینیه همدانی ها
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔰 در انتظار شهادت 🔻در آن روز، بنا نبود که فقط شهید بهشتی به شهادت برسد؛ بلکه بنا بود همه کشته بشوند. 🔻یعنی آنها طرح را فقط برای شهید که نریختند. آقای و من و آقای و دیگران هم قرار بود در آن حادثه کشته بشویم. 🔻در انقلاب، تمام این چهره‌های معروف و همه‌کاره‌ی انقلاب، در معرض شهادت قرار داشتند و از این قضیه، روگردانی نداشتند. 🔻بعد از شهادت شهید ، معلوم شد که این پا در انقلاب هست و عافیت نیست. همه فهمیدند که خطر مرگ، خیلی جدی و روبه‌رو، این مسؤولان را تهدید میکند. در عین حال، اینها این‌طور قرص و محکم ایستادند. 29 خرداد 1369
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔰 عدالت اجتماعی 🔻در قلمرو حیات اجتماعی، چیزی که به‌عنوان هدف معیّن شده‌است، عدالت اجتماعی است. «لیقوم النّاس بالقسط.» «قسط» با «عدل» فرق میکند. 🔻عدل یک معنای عام است. عدل همان معنای والا و برجسته‌ای است که در زندگی شخصی و عمومی و جسم و جان و سنگ و چوب و همه حوادث دنیا وجود دارد. یعنی یک موازنه صحیح. عدل این است. یعنی رفتار صحیح؛ موازنه صحیح؛ معتدل بودن و به سمت عیب و خروج از حد نرفتن. این، معنای عدل است. 🔻لکن قسط، آن‌طور که انسان میفهمد، همین عدل در مناسبات اجتماعی است. یعنی آن‌چیزی که ما امروز از آن به «عدالت اجتماعی» تعبیر میکنیم. این، غیر از آن عدل به معنای کلّی است. 🔻انبیا اگر چه حرکت کلّیشان به سمت آن عدالت به معنای کلّی است - «بالعدل قامت السّموات و الارض»؛ آسمانها هم با همان اعتدال و عدالت و میزان بودن سرِ پا هستند - اما آن چیزی که فعلاً برای بشر مسأله است و او تشنه آن است و با کمتر از آن نمیتواند زندگی کند، قسط است. 🔻قسط یعنی این‌که عدل، خُرد شود و به شکل عدالت اجتماعی در آید. «لیقوم النّاس بالقسط.» انبیا برای این آمدند. 1 بهمن 1371
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔰تفاوت اسلام - لیبرالیسم - مارکسیسم 🔻در نظامهای سرمایه‌داری، اساس، رشد اقتصادی و شکوفایی اقتصادی و ازدیاد و تولید ثروت است. هر که بیشتر و بهتر تولید ثروت کند، او مقدّم است. آن‌جا مسأله این نیست که تبعیض یا فاصله پیش آید. فاصله در درآمدها و نداشتن رفاهِ جمع کثیری از مردم، نگرانی نظام سرمایه‌داری نیست. در نظام سرمایه‌داری، حتی تدابیری که ثروت را تقسیم کند، از نظر نظام سرمایه‌داری، تدابیر منفی و مردودی است. نظام سرمایه‌داری میگوید: «معنی ندارد که ما بگوییم ثروت جمع کنید تا آن را از شما بگیریم تقسیم کنیم! این معنی ندارد. این‌که شکوفایی نخواهد شد!» نظام اسلامی این‌گونه نیست. نظام اسلامی معتقد به یک جامعه ثروتمند است، نه یک جامعه فقیر و عقب‌مانده. معتقد به رشد اقتصادی است؛ ولی رشد اقتصادی برای عدالت اجتماعی و برای رفاه عمومی، مسأله اوّل نیست. آنچه در درجه اوّل است، این است که فقیر در جامعه نباشد؛ محروم نباشد؛ تبعیض در استفاده از امکانات عمومی نباشد. هر کس برای خودش امکاناتی فراهم کرد، متعلّق به خود اوست. اما آنچه که عمومی است - مثل فرصتها و امکانات - متعلّق به همه کشور است و باید در اینها تبعیضی وجود نداشته باشد. معنی ندارد که یک نفر پای خود را بگذارد روی دوش مأمورین دولتی و با ترفند و خدای ناکرده با اِعمال روشهای غلط، امتیاز بگیرد، رشدی افسانه‌ای بکند و بعد بگوید: «آقا، من ثروت را خودم به دست آورده‌ام.» در نظام اسلامی، چنین چیزی را نداریم. ثروتی که بر پایه صحیحی نیست، از اصل نامشروع است. 🔻ما با نظام سوسیالیستی هم، به همین اندازه فاصله داریم. نظام سوسیالیستی، فرصت را از مردم میگیرد؛ ابتکار و میدان را میگیرد؛ کار و تولید و ثروت و ابزار تولید و منابع عمده سرمایه و تولید را در دولت متمرکز، و به آن متعلّق میکند. این، غلط اندر غلط است. در اسلام، چنین چیزی نداریم. نه آن را داریم، نه این را. هم آن غلط است، هم این. نظام اقتصاد اسلامی، درست است. این‌طور نیست که نظام اقتصادی اسلامی، عبارت باشد از هر چه که در هر دوره‌ای مصلحت باشد. نخیر! نظر شریف امام رضوان‌اللَّه‌علیه هم این نبود. من خودم یک وقت از ایشان پرسیدم. 🔻اسلام یک روش خاص خود دارد. مسلکی در مسائل اقتصادی جامعه اسلامی دارد و آن مسلک را طی میکند. اساس سیاست کلّی اقتصادی کشور، عبارت است از رفاه عمومی و عدالت اجتماعی. البته ممکن است یک نفر با تلاش و استعدادِ بیشتر، بهره بیشتری برای خودش فراهم کند. این مانعی ندارد. اما در جامعه فقر نباید باشد. هدف برنامه‌ریزان باید این باشد. سازمان برنامه و برنامه‌ریزان کشور، با این سیاست کلّی و بر این اساس باید برنامه‌ریزی کنند. 12 مرداد 1372 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
هدایت شده از mesaghمیثاق
36.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کسی‌ که قرارداد ترکمانچای را امضا کرد چه شکلی بود؟ 🔹ظریف اخیرا در اینستاگرامش مطلبی نوشت و از سازش‌کاری و قرارداد ترکمانچای دفاع کرد. دو گزاره‌ای که در ذهن ایرانی‌ها سیاهِ مطلق است. برای همین برگشتیم به قبل. به روزگاری که یکی مثل ظریف در دربار قاجار بود. ببینیم او چه کرد و این چه می‌خواهد بکند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 استاندارد دوگانه و بیشرمانه رسانه‌ های مزدور در قبال اعتراضات ؛ تشکیل اتاق فرمان جنگ علیه ایران در برابر رویکرد حمایتی از سرکوب مکرونی❗️ ⭕️ با نگاهی کوتاه به شبکه‌های فارسی زبان دربرابر اعترضات در ایران و فرانسه می‌توانیم به وضوح به رویکرد وقیحانه و متناقض این شبکه‌ها دربرابر اتفاقات پی برد. ⭕️ به دقت ببینید تا متوجه بشید این شبکه ها و کارشناسان مزدور و بیشرفشون چقدر لجن و کثیف هستند. ❇️ جهاد تبیین ، جهاد این روزگار ما
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔷 آیت‌الله حائری شیرازی (ره) 🔸نگویید : « مستحب است ؛ شد ، شد؛ نشد ، نشد!» ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ هر چه می‌توانید سنت‌های خود را در عید _غدیر، جدی‌تر بگیرید. نگویید: «مستحب است؛ شد شد؛ نشد نشد». این سنت‌ها از اوجب واجبات است. چرا؟ چون شناسنامۀ ما شیعیان است. پدرها جوری نسبت به عید غدیر ارادت به خرج بدهند که بچه‌ها از یک ماه، دو ماه قبل چشم‌انتظار عید غدیر باشند!حتی اگر لازم شد، قرض کنید و یک عیدی حسابی - به اندازه‌ای که به علی ارادت دارید - به بچه‌ها بدهید. نگویید: «باز من باید یک چیزی خرج کنم!» نه! مقروض می‌شوی، خب بشو ! تو که برای چیزهای دیگر قرض کرده‌ای ، یک‌ بار هم برای حضرت علی(ع) مقروض شو. 🔹مسیحی‌ها بابانوئل درست می‌کنند و به بچه‌هایشان می‌گویند : «او برای تو هدیه را آورده ؛ مسیح برای تو این هدایا را آورده». بچه از اول ذهنش با عیسی (ع) انس می‌گیرد ، رفاقت می‌کند. 🔷 حالا بروید ببینیم چه کار می‌کنید ! این شما و این عید غدیر . سفری ، تفریحی ، گردشی می‌خواهی ببری ، بگو این مال عید غدیرت است ! هدایای‌ تان و وعده‌های‌ تان را بگذارید در این روز تا این‌ها با عید غدیر جوش بخورند. 🟢 علی امام من است و منم غلام علی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🟢 امام موسی بن جعفر (ع) و آرمان تشکیل حکومت اسلامی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔷 روزی هارون الرشید به منظور آزمایش و کسب آگاهی از آرمان پیشوای هفتم به آن حضرت اعلام کرد که ؛ حاضر است فدک را به او برگرداند . 🟢 امام فرمود : در صورتی حاضرم فدک را تحویل بگیرم که ؛ آن را با تمام حدود و مرزهایش پس بدهی . 🔷 هارون پرسید : حدود و مرزهای آن کدام است؟ 🟢 امام فرمود : اگر حدود آن را بگویم، هرگز پس نخواهی داد . 🔷 هارون اصرار کرد و سوگند یاد نمود که ؛ این کار را انجام خواهد داد. 🟢 امام (ع) حدود را چنین تعیین فرمود : 🔸حد اولش : عدن 🔹حد دومش : سمرقند 🔸حد سومش : آفریقا 🔹و حد چهارم آن نیز مناطق ارمینه ( ارمنستان فعلی ) و خزر است . 🔷 هارون که با شنیدن هر یک از این حدود تغییر رنگ می داد و به شدت ناراحت می شد ، با شنیدن حد چهارمش نتوانست خود را کنترل کند و با خشم و ناراحتی گفت : 🔷 به این ترتیب چیزی برای ما باقی نمی ماند ! 🟢 امام فرمود:به همین دلیل از گفتن آن امتناع داشتم . 🟢 امام با این پاسخ می خواست به هارون بگوید " فدک " رمز و حدی از مجموع قلمرو حکومت اسلامی است و اصحاب سقیفه که فدک را از دختر و داماد پیامبر گرفتند ، این کار آنان در حقیقت جلوه ای از مصادره ی حق حاکمیت اهل بیت (ع) بود‌‌ . بنابراین اگر قرار باشد حق ما را به ما برگردانی ، باید همه ی قلمرو حکومت اسلامی را در اختیار ما بگذاری . 📚 چشمه های معرفت - سید محمد رضا طباطبایی نسب - انتشارات نورالائمه ص ۳۳۴ ✳️ تشکیل حکومت اسلامی ، آرمان همه انبیاء عظام و اولیاء عظیم الشأن الهی بوده است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
41.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰انیمیشن سه بعدی: پس از من/After Me 🔻"پس از من" نام انیمیشن کوتاهی است که با بررسی شواهد علمی و تاریخی دقیق، در قالب داستانی کوتاه، واقعه عظیم غدیر را به نمایش می گذارد. 🔹در این انیمیشن نقش بی بدیل پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در خنثی سازی توطئه های جریان نفاق در مخالفت با ولایت امیرالمومنین(سلام‌الله‌علیه) به خوبی به تصویر کشیده شده است. همچنین تمامی خطبه غدیریه پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در این انیمیشن به نمایش در آمده است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
▫️ ﷽ اصفهانی ها پاسخ هيچ پرسشي را نمي‌دهند، آنها درپاسخ هر پرسش شما پرسشی دارند! مثلا: (وقتي از دوست اصفهاني خود آدرس يك خياط را مي‌پرسيد) شما: خياط خوب سراغ داري؟🤔 اصفهاني: چي‌چي مي‌خَي بدوزي؟ شما: کت و شلوار! اصفهاني: پارچه داري؟ شما:بله😊 اصفهاني:از کی اِسِدی ؟ شما:...از مغازه اصفهاني: پارچِد خُبِس؟ شما: بله🙄 اصفهاني:چه رنگيِس؟ شما: آخه مگه چه فرقي مي‌کنه؟😐 اصفهاني: فرق مي‌کونِد دادا خيلي هم فرق مي‌کونِد! شما: خب، سورمه اي😑 اصفهاني: چرا سورمه ی ؟ ارزونتر بود؟ شما: نه😶 اصفهاني: چیطو پ سورمه؟ شما: خب می خواستم سورمه ای باشه👌 اصفهاني: مباركس خَبِريِه؟ شما: نه بابا،،، بالاخره خياط سراغ داري يا نه؟😤 دوست اصفهاني: اگه خبري نيس کتا شلواري سورمِي مي‌خَي چيکار؟؟🤔 شما: بالاخره سراغ داری یا نه؟!؟ دوست اصفهانی: نه 😂😂😆
هدایت شده از mesaghمیثاق
🌹حاج اصغر عبداللهی مقید بود که هر روز زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام و... بخواند و به یکی از بزرگان هدیه نماید. سال ۷۰ یک روز زیارت عاشورا را به حضرت ابراهیم هدیه نمود. همان شب در عالم خواب حضرت ابراهیم را دید که دو پارچه سفید به او هدیه داد. صبح وقتی بیدار شد به این موضوع فکر می کرد که حضرت ابراهیم بنیان گذار حج است و پارچه احرام و... همان موقع تماس گرفتند و گفتند: اسم شما را برای حج نوشته‌ایم... حاجی در نتیجه مداومت بر زیارت عاشورا به درجات بالایی رسید که... اما آقای عبائیان که شغلشان صحافی بود، نقل می‌کردند: روزی در راه، به روحانی سید مشهور اصفهان، برخورد کردم. آن سید بزرگوار، نگاهی به صورت من انداخت و مطالبی در مورد مسائل شخصی من گفت که صحت داشت. مشکلی برای من پیش آمده بود. از ایشان راهنمایی خواستم. به من دستور دادند که چهل روز زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام و نماز زیارت و دعای علقمه بخوانم و این اعمال را هم با غسل زیارت انجام دهم. برنامه ای را که ایشان دستور داده بودند، انجام دادم. حس می‌کردم که حالات خوبی برایم پیدا شده. مجددا برنامه را تکرار کردم، حال بهتری برایم پیدا شد. در مرتبه سوم، چشم بینائی پیدا کردم، به طوری که به راحتی تمام آنچه را که در پشت دیوار قرار داشت، می‌دیدم! بر اثر مداومت بر این نحوه زیارت عاشورا حالات برزخی اشخاص پیش رویم نمایان می‌شد و این مسئله زندگی مرا با مشکل بزرگی مواجه ساخت! برای همین از ادامه زیارت عاشورا به آن کیفیت، دست کشیدم و آن حالات هم از من برطرف گردید.(زیارت عاشورا و آثار شگفت ص۱۶۰)
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان تکان‌دهنده و اعترافات تلخ شیخ طارق یوسف المصری (عالم و دعوتگر اهل سنت) در مورد حدیث غدیر! به خداوند قسم ما امتی هستیم که علی [علیه السلام] را تنها گذاشتیم!/ برخی از صحابه پس از غدیر بر ضدّ حضرت علی توطئه کردند و ایشان را از خلافت کنار گذاشتند و راه بغض و کینه را نسبت به وی در پیش گرفتند!
هدایت شده از mesaghمیثاق
۱۰۰۱ داستان از زندگی امیر المومنین علیه السلام .pdf
9.18M
هزار و یک داستان از زندگی امیرالمومنین علیه‌السلام تقدیم به شما🌺🌺
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ رهبری به استفتائی پیرامون ساداتی که عیدی نمی‌دهند 😁😁😁
هدایت شده از mesaghمیثاق
یه لبنانی میگفت روزشهادت (ع)؛تو تاکسیم مداحی گذاشته بودم و یه رو هم سوار کرده بودم!به مقصد که رسیدفرار کرد!گفت کرایه ات رو از علی بگیر نتونستم برم دنبالش!یهو دیدم یه موبایل آیفون تو ماشینم زنگ خورد!جواب دادم!التماس میکرد!بیاکرایه بدم!گفتم امام کرایه روداد!توبروگوشیو از معاویه بگیر! "رضا صفری"
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحنه ای از کوه عرفات که جهان را تکان داد تصویری از کشیش آفریقای جنوبی"ابراهیم ریچموند"است که سه ماه پیش به عزیز گروید به همراه او صدهزار مسیحی از پیروانش شدند در خواب رویایی دید که باعث شد او مسلمان شود و قومش از او پیروی کنند
هدایت شده از mesaghمیثاق
. ♻️ از سفره علی تا سفره معاویه احنف بن قیس می‌گوید: روزی به دربار معاویه رفتم، وقت نهار آن قدر طعام گرم، سرد، ترش و شیرین پیش من آوردند که تعجّب کردم. آنگاه طعام دیگری آوردند که آنرا نشناختم. پرسیدم: این چه طعامی است؟ معاویه جواب داد: این طعام از روده‌های مرغابی تهیه شده، آن را با مغز گوسفند آمیخته و با روغن پسته سرخ کرده و شکر نِیشکر در آن ریخته‌اند. احنف بن قیس می‌گوید: در اینجا بی اختیار گریه‌ام گرفت و گریستم. معاویه با شگفتی پرسید: علّت گریه‌ات چیست؟ گفتم: به یاد علی بن ابیطالب علیه السلام افتادم، روزی در خانه او بودم، وقت طعام رسید. فرمود میهمان من باش. آنگاه سفره‌ای مُهر و مُوم شده آوردند. گفتم: در این سفره چیست؟ فرمود: آرد جو «سویق شعیر» گفتم: آیا می‌ترسید از آن بردارند یا نمی‌خواهید کسی از آن بخورد؟ فرمود: نه، هیچ کدام از اینها نیست، بلکه می‌ترسم حسن و حسین بر آن روغن حیوانی یا روغن زیتون بریزند. گفتم: یا امیرالمؤمنین مگر این کار حرام است؟ حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: لا وَ لکِنْ یجِبُ عَلی اَئِمَّةِ الْحَقِّ اَنْ یقَدِّرُوا اَنْفُسَهُمْ بِضَعْفَةِ النَّاسِ لِئَلاَّ یطْغِی الفَقیرَ فَقْرُهُ (نه، بلکه بر امامان حق لازم است در طعام مانند مردمان عاجز و ضعیف باشند تا فقر باعث طغیان فقرا نگردد). هر وقت فقر به آنها فشار آورد بگویند: بر ما چه باک، سفره امیرالمؤمنین نیز مانند ماست. معاویه گفت: ای احنف مردی را یاد کردی که فضیلت او قابل انکار نیست. (اصل الشّیعه و اصُولُها ص ۶۵) 🔹 آیا خانه‌های مجلل، وسایل نقلیه چند ده میلیاردی، لباس‌های فاخر و مارک‌دار، حقوق‌های نجومی، عروسی‌ها و مجالس میهمانی رنگارنگ مصداق این شکل از حکمرانی امیرالمؤمنین است؟!
هدایت شده از mesaghمیثاق
از منحط‌ترین رسانه‌های ایران است. چراز هم برای دنیای اقتصادی‌هاست. وقتی دیدند ما بدبختی‌های آمریکا و نظام سرمایه‌داری را برملا کردیم ماله دست گرفتند برای آمریکا ماله می‌کشند. (اینجا: «فقرِ» آمریکا برای فقیران ایرانی، رویا است) نکته اول اینکه خوب است که این منافق‌ها چهره‌شان برملا شده و آمریکایی بودن خود را فریاد می‌زنند. ثانیا اگر دقت کنید با اصطلاحات و عبارات اقتصادی که برای مردم نامفهوم است سعی می‌کنند شما را فریب دهند. اساسا دانش اقتصاد سرمایه‌داری یا همان اقتصاد علم‌نما چیزی جز نیست. ثالثا این جماعت سعی می‌کنند هرچه مقام معظم رهبری می‌گویند را نفی و هجو کنند اما منافقانه این کار را انجام می‌دهند. صبر می‌کنند هر کس سخن مقام معظم رهبری را تکرار کند او را هدف قرار می‌دهند. (نمونه دیگر)
هدایت شده از mesaghمیثاق
مرکز آمار: نرخ بیکاری در بهار سال جاری به ۸.۲ درصد رسیده که در کنار نرخ بیکاری پاییز سال گذشته، پایین‌ترین رقم دو دهه اخیر است 🔹از بهار سال گذشته تا بهار سال جاری حدود ۷۲۸ هزار نفر اشتغال جدید ثبت شده است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑یکی از برنامه‌هایی که برای سالگرد اغتشاشات دارند دست گذاشتن روی اشتغال و برابری زنان است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰«بهشتـی» و پیوند میان اقتصــاد و سیاست با جمهــوریت ♻️نظام اقتصادی اسلام دارای یک زیربنای حقــوقی است که «جهتِ حرکت» این نظام را مشخص می‌کند. در ادبیات شهید مطهری و شهید صدر، جهت همان «مکتب اسلام» است. یکی از اساسی‌ترین مبانی این نظام حقوقی از منظر شهید بهشتی، «اصالت کــار» در برایر «اصالت سرمــایه» و تبعی بودن انواع تملیک‌ها مانند هبه و ارث و... نسبت به کار است. کار به دو صورت مستقیـم و غیر مستقیم یعنی حیازت و صناعــــت متبلور می‌شود، لذا طبق این مبنا منابع طبیعی که به مثابه‌ی مواد اولیه بسیاری از امور است، تحت مالکیت هیچ‌کس قرار نمی‌گیرد، مگر به وسیله حیازت و یا صناعت. ♻️این مبنای مهم در نظام حقوقی مولد یک بنای اســاسی دیگر به نام مالکیت خصوصی است. در واقع کار مستقیم و یا غیر مستقیم منشا ارزش و مالکیت می‌گردد. حال سؤال مهم این جاست که «آیا این مالکیت خصوصـــی همان مالکیت آزاد سرمایه‌داری است که هیچ قیدی ندارد؟» نگاه مرحوم شهید بهشتی این است که محدوده‌ی «مالکیت خصوصی» افراد تا آن‌جایی است که ضرری برای دیگر آحــاد جامـعه نداشته باشد و اگر تعارض بین مالکیت فرد و مصالح جامعه پیدا شد، مصلحت جامعه نسبت مالکیت فرد ارجحیت دارد. از این اصل حقوقی مهم اصل دیگری استفاده می‌شود که حکومتی که نماینده‌ی جامعه باشد، نسبت به تمام اموال شخصی در جهت مصالح ضروری جامعه، بر شخص مالـــک حق تقدم دارد. 💠 نوآوری شهید بهشتی در این اصول حقوقی ایجاد پیوند وثیق بین اقتصاد و سیاست با اجتماع و جمهوریت است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻استراتژی هرج ومرج و استفاده تاکتیکی از جنگ هیبریدی، ناشی از این تصور در میان رهبران روسیه هست که این کشور در نوعی رقابتِ کشنده بین قدرت های بزرگ همچون ایالات متحده، اروپا و به طور فزاینده ای با چین گرفتار شده است.اکنون خطرات زیاد است و درنهایت، بقای رژیم فعلی روسیه در چنین حالتی جریان پیدا می کنند. 🔍 مطالعات جنگ هیبریدی
هدایت شده از mesaghمیثاق
📰 اکونومیست: «عصر جدیدی از جنگ با فناوری پیشرفته آغاز شده است. این روزنامه می‌گوید؛ درگیری امروز یک جنگ با شدت بالا است که در آن «فناوری پیشرفته با کشتار در مقیاس صنعتی و همان اتلاف مهمات که با یکدیگر ترکیب می‌شود». ❗️ نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که SMO در اوکراین سه درس بزرگ را آموزش داد. 1️⃣ میدان نبرد به دلیل حسگرهای ماهواره ها و پهپادها در حال شفاف شدن است.جنگ ها به بستگی دارد. ارتش هایی که روی فناوری های جدید سرمایه گذاری نمی کنند توسط ارتش هایی که سرمایه گذاری می کنند نابود خواهند شد. 2️⃣ جنگ ممکن است شامل توده فیزیکی عظیم صدها هزار نفری و میلیون ها ماشین آلات و مهمات باشد.این به معنای ایجاد ظرفیت صنعتی برای تولید تجهیزات و تامین نیروی انسانی ارتش هااست. 3️⃣ یک جنگ بزرگ دارای مرزهای گسترده و مبهم است.در اوکراین،غیرنظامیان به عنوان شرکت کننده به جنگ کشیده شدند. شرکت های فنلاندی داده های راهنمایی و شرکت های آمریکایی ارتباطات ماهواره ای را ارائه کردند. 🔍 مطالعات جنگ هیبریدی
هدایت شده از mesaghمیثاق
بررسی سیاست تعیین سقف قیمت برای فروش دریایی نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه ✍سید حامد ترابی 💥کشورهای عضو ائتلاف تحريم علیه روسیه پس از آغاز جنگ بين روسیه و اوکراین و از فوريه ٢٠٢٢، تحريم‌های مختلفی علیه روسیه اعمال کردند. این تحريم‌ها بر اقتصاد دنیا و کشورهای عضو ائتلاف تحريم نیز اثرات زيادی داشته است. افزایش قیمت انرژی و افزايش تورم از مهم‌ترين مشکلاتی است که در اثر تحريم روسیه ایجاد شده یا ممکن است در آینده ایجاد شود. در طول مدت اعمال تحريم‌ها، روسیه برای مقابله با اقدامات غرب، به سمت افزایش روابط اقتصادی و فروش نفت به سایر کشورها از جمله چین و هند رفته است. نکته ای که باعث شده روسیه در سال ٢٠٢٢ علی رغم تحريم نفتی، بتواند با استفاده از افزایش قیمت و افزاش فروش به کشورهایی نظیر هند و چین، به ثبات نسبی اقتصادی برسد. 🔸 یکی از مهم‌ترين تحريم‌های غرب علیه روسیه، ششمین بسته تحريمی اتحادیه اروپا است که واردات دريایی نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه را از ٥ دسامبر سال ٢٠٢٢ و ٥ فوريه سال ٢٠٢٣ ممنوع می‌کند. این تحريم همچنین شامل ممنوعیت ارائه خدمات کشتیرانی، بيمه، حمل ونقل و خدمات مرتبط برای انتقال نفت و فرآورده نفتی روسیه به سایر کشورها نیز می‌شود. در ادامه اعضای گروه G7 پس از حدود ٢ ماه گفتگو، با توجه به نزدیک شدن موعد اجرایی شدن تحريم نفتی و فرآورده نفتی، برای کاهش اثرات این تحريم، کاهش قیمت انرژی و همچنین جلوگیری از افزایش درآمد نفتی روسیه، بر سر تعیين سقف قیمت برای خريد نفت روسیه و ایجاد معافیت در اعمال برخی تحريم‌ها با در نظر گرفتن سقف قیمت موافقت کردند. 🔸 بنابراین سیاست تعیين سقف قیمت خريد نفت روسیه به عنوان یک سیاست تحريمی جدی کلید خورد. در این گزارش به بررسی ابعاد فنی این سیاست تحريمی می‌پردازيم. 👇لینک مطالعه‌ی کامل گزارش : https://isacenter.ir/3140203161056/
هدایت شده از mesaghمیثاق
تغییر نامحسوس در سیاست خارجی ایران ✍ابوقاسم 💥روایت ما از سیاست تعاملی جمهوری اسلامی ایران در منطقه جنوبی خلیج فارس و طراحی استراتژی تجاری در اوراسیا آن هم با محوریت کریدور ابریشم و شمال جنوب، تغییر محسوس در نگاه توسعه طلبانه فرهنگی به عنوان یک اولویت در استراتژی حاکمیت برای افزایش نفوذ خود در دیگر کشورهاست. به عبارت دیگر با متمرکز شدن تحولات و رقابت های جهانی در حوزه آسیای مرکزی ايران با اولویت و استراتژی دیپلماسی تجاری و اقتصادی در این معادلات خواهد بود و این مساله به دلایل زیر قابل توجیه است 🔺ماهیت شکل گیری رقابت قدرت‌های جهانی و منطقه ای در آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی شاخص های تجاری و اقتصادی و کریدور هاست و طبیعتا برای حضور در بازار رقابت با قدرت‌ها با اولیت دیپلماسی فرهنگی باخت بیش از موعد است. 🔺اصول حاکم بر سیاست خارجه کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز صرفا بر روابط اقتصادی و تجاری با سایر کشورها تعریف شده است و از این منظر به دنبال تعامل اقتصادی با همه کشورها و قدرت‌ها هستند 🔺کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز حساسیت ویژه ای بر توسعه فرهنگی ایران دارند و بارها نسبت به این موضوع حساسیت نشان دادند،توسعه فرهنگی ترکیه در پنج کشور آسیای مرکزی از زمان فروپاشی شوروی آغاز شد و قابل مقایسه با ایران نیست،آن ها مشابه برنامه های فرهنگی ایران در سوریه،عراق و... را برای خود خطرناک می دانند.بنابراین ایران با استراتژی امنیتی و اقتصادی به سراغ این منطقه رفته است. 🔺مساله بعدی شرایط اقتصادی نامناسب در داخل کشور و خطر انزوای جهانی، ذهنیت این ضرورت را ایجاد کرد که باید برای امنیت عمومی و جلوگیری از سقوط اقتدار داخلی دولت و کاهش پایگاه اجتماعی حاکمیت، ارزیابی دقیقی برای اولویت سنجی و ترسیم نقشه راه تجاری و اقتصادی با همسایگان ایجاد کرد به عبارت دیگر ،جغرافیای ایران بخش مهمی از منافع مورد رقابت در منطقه را دراختیار دارد منافعی که تامین آن صرفا با استراتژی کارشناسانه در حوزه تجاری امکان پذیر است.