هدایت شده از mesaghمیثاق
🛍کمک مومنانه غیر ایدئولوژیک
🔸آیا در فرهنگ قرآنی وسیره معصومان رفع نیاز محتاجان، را می شود وجه الهدایه آنها به مذهب حق قرار داد؟!(1)
آیا معصومین از خدمات رسانی اجتماعی، شیعه کردن آن نیازمندان را قصد می کردند؟!
آیا می توانیم کارهای جهادی و خدماتی را برای جذب محرومان به انقلاب اسلامی "مهندسی" کنیم؟!
سبک خودی در این خدمات چیست؟ سبک رقیب چگونه است؟
.............................
⭕️ ممکن است بلافاصله آیه 60توبه برای جواب مثبت به سه سؤال اول آورده شود: از 8سهم صدقه ی واجب، یکی "المولفة قلوبهم" است. یعنی زکات(وبه تبع صدقات مستحب) را می توان برای جلب قلوب به اسلام و مذهب حق هزینه کرد!(2)
❗️اما از قضا همین آیه بهترین دلیل منع است!
توضیح اینکه: پرسش از "رفع نیاز محتاجین" است. آیا اسلام رفع نیاز ضروری (خوراک و پوشاک و بهداشت و مسکن و...) را در ازای مسلمان شدن یا شیعه شدن یا انقلابی شدن، گرو برمی دارد؟! یا به طرز گروه های تبشیری مسیحی بشکل نرم بین این خدمت رسانی و مسیحی سازی پیوند می آفریند؟!
🔹پاسخ، منفی است. آیه 60توبه 8صنف را برای صدقات می شمارد. "شرط در تقسیم هم این است که تداخل در قسم ها نباشد". یعنی وقتی میفرماید: صدقات برای فقرا و کارگزاران زکات و بدهکاران و... ؛ باید "فقرا" غیر از "کارگزاران" و غیر از "بدهکاران " باشد. از همین جا فقهاء در تمایز "فقرا" و"مساکین" در آیه بحث کرده اند. چون تعدد سهم را دال بر تعدد صنف گرفته اند. پس فقیر غیر از مسکین است.(3) از همین جا معلوم می شود "المولفة قلوبهم" هم غیر از فقرا و مساکین و بدهکاران است(مساله ما).
یعنی آنکه پولی از صدقات برای جلب قلبش به اسلام یا جلب حمایت و یاری اش هزینه می شود، صدقه نباید رفع کننده نیاز ضروری اش باشد؛ والا او فقیر و مسکین است که بدون تالیف قلب هم باید به او داد.(دقت شود)
🔺مؤید اینکه روایات صحیح السند، گیرندگان سهم مولفة قلوبهم را "رؤسای عرب از قریش" معرفی می کنند.(4) معلوم است رؤسای عرب جزء محتاجین به نیازهای ضروری نیستند. در کلمات فقهایی که بر بقاء این سهم بعد از رسول الله معتقدند هم تعابیر "اشراف" استعمال شده است که با این کمک ها نیت شان برای یاری اسلام تقویت می شود (وقبیله خود را به یاری می آورند).(5)
پس حتی اگر دادن هدایا و امتیازات به برخی زعماء برای جلب یاری شان جایز باشد؛ رفع نیاز فقرا و مساکین برای این منظور جایز نیست. نیازهای اساسی انسانی، گرو برای به دین خاص یا راه خاصی درآوردن نیست.
⭕️ درسیره معصومان این اصل به خوبی پیداست:
در روایت صحیح السند معلی بن خنیس درباره امام صادق(ع) آمده که امام شبانه وقتی غیرمذهبان فقیر در سایبان بنی ساعده خواب بودند، امام سراغشان می رفت...(6)
در صحیحه هشام بن سالم باز امام ناشناس سراغ نیازمندان مدینه می رفت (وهم لایعرفون).(7)
در صحیحه ای امام باقر(ع) از تعمّد و داب امام سجاد(ع) می گوید:"کان یُغطی وجهه اذا ناول فقیرا لئلا یعرفه" هروقت به فقیری کمک می کرد صورت را می پوشاند تا شناخته نشود.(8)
❓از مثل این روایات گرچه در افضلیت صدقه سرّی و مخفی استفاده شده است؛لکن این سؤال را هم پیش می آورد که امام "شخص خود" را می پوشاند، چرا "شخصیت خود" -یعنی امامت خود- را معرفی نمی کند؟! آیا آن غیر مذهبان بنی ساعده یا اهل حاجت و نیازمندان عامه مدینه اگر امام را دیده ومی شناختند، مایل به مذهب حق نمی شدند؟! وآیا جلب به امامت، افضل از ثواب صدقه سرّی نیست؟! پس چرا امام(ع) چنین نمی کند؟!
⬅️ چون امام (ع) سبک اصیل اسلامی برای هدایت را می خواهد نه سبک هایی مثل تبشیری های مسیحی که با رفع نیازهای پزشکی و غذایی عملا آفریقا را مسیحی کردند!
امام(ع) آدمی که نیازهای ضروری اش -بخاطر انسان بودن- رفع شده را مخاطبِ هدایت قرار می دهد؛ نه اینکه به شکل سخت یا نرم و تبلیغاتی رفع آن نیازها را وجه الهدایه افراد قرار دهد.
در این روایات عمدتا پس از رحلت امام(ع) مردم شهر و نیازمندان متوجه خدمت رسانِ ناشناس می شدند. حالا اگر قلوب جلب شود، "نتیجه"ای است که حاصل شده است؛ نه "غایتی" که تحصیل شده باشد و بین این دو فرق بسیار است.
#کمک_مومنانه_تراز_انقلاب
#سبک_خودی_خدمت_گزاری
...................................
1. این غیر از مساله گزارش دهی از خدمات و تبلیغات است که خود فروضی دارد.
2. در نسخ شدن این سهم بعد رسول الله یا بقاء آن بین محدثین و فقهاء اختلاف است .
3.ر.ک:نهایه الاحکام ج2ص379و380
4.الکافی ج2ص411و تفسیر البرهان ج2ص795و796(شمارش برخی از آن روسای عرب)
5.تحریر الاحکام ج1ص404تا406
6و7.الکافی ج4ص9وص8
8.وسائل الشیعه ج9ص397
📝 محسن قنبریان ۹۹/۵/۱۳
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻 تیتر طلایی روزنامه نیویورک تایمز آمریکا
🔻 We are Going Down, Down, Down, Down, Down.
#افول_آمریکا
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴📢 سناریوسازی در لبنان
✅ انشاالله جریان انقلابی لبنان، بزودی این سناریو را نقش بر آب خواهد کرد.
#حزب_الله
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
کشوری که داعیه دار جهانی شدن و تجارت آزاد است اینگونه به تجارت آزاد پشت پا می زند اما اینجا هنوز عده ای سنگ تجارت آزاد و جهانی شدن را به سینه میزنند.
آقایان لیبرال! این قبر مرده ندارد بی خودی گریه نکنید!
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
ای دوست بیا که وقت شادی آمد
هم عزت و هم نور الهی آمد
بر خلق خدا رحمت حق نازل شد
فرزند تقی امام هادی آمد..
ولادت دهمین گلبرگ آسمانی، آیینه عصمت، هادی امّت، اسوه مجد و شرافت، نای پرخروش ولایت،
ناخدای کشتی هدایت، حضرت امام هادی (ع) بر پیروان ولایت خجسته باد🌹🌹
درسی از ولایت امام هادی (ع):
👈حضرت آیتالله امام خامنهای:
♦️در شهر سامرا عدهای از بزرگان شیعه جمع شدند و حضرت هادی علیه السلام توانست آنها را اداره کند و به وسیلهی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام برساند. این شبکههای شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست را همین عده توانستند رواج بدهند و تعداد افراد مؤمن به این مکتب را زیادتر کنند.
♦️اساس کار تشکیلات است / هیچ کاری بدون تشکیلات پیش نمی رود.
👈پ.ن: راه شکست حصار رسانه ای دشمنان کار تشکیلاتی است. اگر در فضای رسانه ای تحت تسلط منافقان و غربگرایان صدای حق و حقیقت را خاموش می کنند از کار تشکیلاتی و روشنگری رو در رو و چهره به چهره فراموش نکنید.
هر کس می تواند امام جمعه، نماینده، مسئول نهاد انقلابی، روحانی، مداح و ... شهر و محل خود را اطلاع دهد که حرفهای آقا بر زمین مانده و جوانان در حال قتل عام در این فضایند...
و الا همه ما مسئول خواهیم بود.
شخصا آمادگی خود را برای حضور در جلسات رو در رو با همه اقشار اعلام می می کنم.
💠✍ دکتر #جاویدنیا:
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
🖤غملبنانغمایراناست🇱🇧🇮🇷
#بیروت تسلیت 🖤
#من_قلبی_سلام_لبیروت
🔻
ایدی کوهن (از مقامات امنیتی اسراییل) پیش از انفجار دیروز در بیروت: یک ماه شگفت انگیز برای ایران شروع شده! شمارش معکوس...
انفجار دیروز چه ربطی به ایران دارد؟ اولین قدم از تحولات جدید در منطقه رقم خورد. ما چه کنیم؟ پاسخ...
💠دکتر #جاویدنیا:
https://eitaa.com/mesagh