هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ هفتاد روز اعتراض، هفتاد روز آموزش کنشگری اجتماعی
➖ کنشگری و مشارکت اجتماعی در ایرانِ آینده؛ مدرسه هفت تپه
🖊 #مجتبی_نامخواه :
◀️ هفتاد روز اعتراض کارگرانِ #هفت_تپه یک قاب یا فریم از آینده بود؛ بلکه میتوان گفت یک پنجره یا مدرسه بود برای درک وضعیت کنشگری و مشارکت اجتماعی سیاسی در ایران آینده. این یادداشت تلاش میکند مروری داشته باشد بر مهمترین نکتههایی که در تفسیر فرامتن این رویداد قابل توجه است:
🔸 ۱. چگونه و در شرایطی که میزان مشارکت سیاسی در جامعه به پایینترین حد خود رسیده است، یک مشارکت اجتماعی هفتاد روزه متولد میشود؟ مدرسه هفت تپه یک آیین رونمایی بود؛ این رویداد به ما گونه جدیدی از مشارکت اجتماعی و سیاسی را شناساند. در شرایطی که اکثریت مردم، حدود یک ساعت زمان صرف نمیکنند تا در انتخابات شرکت کنند، بخشهایی از جامعه برای مشارکت در بهبود عملکرد بخش کوچکی از سازوکارهای اجتماعی (یک کارخانه که در جریان قانون اصل ۴۴ واگذار شده است)، در یک فرآیند هفتاد روزه شرکت میکند.
🔹 ما اکنون در زمانهای شرکت میکنیم که دو گونه از کنشگری و مشارکت اجتماعی در آن قابل شناسایی است. مشارکت کلاسیک که در چارچوب انتخابات، احزاب و نهادهای مدنی و خیریه انجام میشود و مشارکت جدید در قالب حرکتهای شهروندی و جنبشهای اعتراضی.
🔸 آیا تأثیر مثبت و سازنده اعتراض هفت تپه بر بهبود شرایط اجتماعی و تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی، از مشارکتهای متداول و کنشهای احزاب رسمی کمتر است؟ گونهای جدید از مشارکت اجتماعی متولد شده است اما احزاب تلاش میکنند حاکمیت را متقاعد کنند همچنان مشارکت اجتماعی و سیاسی را به نحو کلاسیک بفهمد و به رسمیت بشناسد. آنها تلاش میکنند وضعیتی به وجود بیاورند که حاکمیت ناچار باشد به مشارکتهای کلاسیک و رسمی اکتفا کند هر چند این مشارکتها کاهش یافته و یا حداقلی شده باشند. گونه جدید مشارکت و کنشگری اما به سرعت در حال گسترش است.
🔹 ۲. رسانههای رسمی و کلان، احزاب و لابیهای سیاسی و بخشهای مهمی از نهادهای حاکمیتی تلاش میکنند جنبشهای اعتراضی را نادیده گرفته و در عوض مسیر احزاب، سازمانهای مدنی و خیریه را به عنوان مسیر بیبدیل یا مؤثرترین و مهمترین مسیر مشارکت اجتماعی، در تربیونهای رسمی ترویج کنند. جنبشهای اعتراضی جدید اما قادر هستند علاوه بر جلب توافقِ بخشهایی از حاکمیت و کنشگران اجتماعی، کنشگری اعتراضی خود را به نحو مؤثری ایفا کنند.
🔸 ۳. کنشگران اصلی این جنبشهای اعتراضی «فقرای جدید» یا بخشی از طبقه متوسط هستند که طی سالهای اخیر به دلایل مختلفی از طبقه متوسط به طبقات پایینتر فروغلطیدهاند. این جنبشها از نقطه مالکیت آغاز میشوند اما به سرعت پیام خود را در سطحی کلانتر میگسترانند.
🔹 ۴. ابزار این جنبشهای اعتراضی به طور عمده عبارت است از کنشگری خیابانی، تجمعهای آرام و کوچک اما مستمر برای بیان اعتراض، گفتوگو، رسانههای خُرد و شهروندی، پلاکاردهای ساده و فضاهای عمومی شهری، تولید مستمر استدلالهایی بسیط و عامه فهم اما مفهومی، دینی و بومی برای ایجاد اقناع عمومی در خصوص دیدگاه جنبش اعتراضی، تلاش برای جلب دیگر کنشگران اجتماعی و بخشهایی از حاکمیت.
🔸 ۵. ساخت کنش در این جنبشهای اعتراضی هرگز شباهتی با سازوکارهای کنشگری احزاب یا سازمانهای مدنی ندارد. آنها به معنای متداول جنبش نیستند. رسانه رسمی، مانیفست یا بیانیه، کادر و شورای مرکزی و رهبر یا چهره شاخص ندارند اما توانایی فوقالعادهای در تعیین دستور کار احزاب رسمی و ملی و همچنین نهادهای حاکمیتی دارند.
🔹 در ماجرای اعتراض هفت تپه این حرکت اعتراضی در شهر شوش توانست نمایندگانی را در پایتخت درگیر مسئلههای خود کند که چند ماه قبل بدون هیچگونه ایده یا برنامه خاصی در این زمینهها در رقابتهای انتخاباتی شرکت کرده بودند. کارگران هفت تپه توانستند حمایت کسانی را جلب کنند که در جریان فعالیتهای متداول حزبیِ خود هیچ تعهدی برای حمایت از حقوق مدنی و کنشگری طبقات فرودست ابراز نکردهاند؛ هیچگاه از به رسمیت شناخته شدن حرکتهای اعتراضی سخنی به میان نیاورده و به نابرابریهای حاصل از خصوصیسازی هیچ اشارهای نداشته و حتی از بیان گفتارهایی کلان درباره عدالت و نابرابری هم صرف نظر کرده بودند.
🔸 کار آنها چیزی فراتر از جلب توجه است؛ این جنبشها یک پاسخ کاملاً ابتکاری به مسئله مرکز- پیرامون پیش کشیده و مسیر طرح مسئله را به کلی معکوس کرده است: آنچه در مرکز مسئله احزاب و بازیگران رسمی میدان سیاسی است در پیرامون بازتولید نمیشود؛ بلکه آنچه برای کارگران شوش مسئله است، دستور کار مرکز را تعیین میکند. هفتاد روز هفت تپه یک مدرسه است برای آموختن کنشگری اجتماعی در ایرانِ آینده.
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ قشونکشی خیابانی، مظهر اراده مردم؟
🎙 #سید_حسن_نصرالله:
💬 اگر چندین هزار نفر در خیابان بیایند و اعتصاب کنند و خواستههایی را مطرح کنند، آیا اینها نماینده مردم لبنان هستند و خواستههایشان، خواستههای مردم لبنان است؟ اگر این است که ما هم از همین ابزار برای اعلام آرزوها و خواستههای مردم لبنان استفاده میکنیم که باید حکومت و دولت و بدنه سیاسی و حتی کل جهان به آن احترام بگذارند و آن را به رسمیت بشناسند.
💬 چه کسی گفته است که مردم لبنان یک حکومت بیطرف میخواهند؟ و یا مثلا مردم لبنان به دنبال حکومت تکنوکرات هستند؟
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ درآمد نجومی دولت از بورس و مالیات
◀️ #نوبخت در اظهاراتی عجیب گفته «اگر قبلا نفت در برابر غذا را بهعنوان یک مجازات سنگین برای ایران پذیرفته بودند، اما در شرایط کنونی نهتنها نفت را در ازای غذاکه حتی در ازای دارو هم نمیتوانیم بفروشیم. حال با این فشار به ورود ویروس کرونا هم برخوردیم.» این اظهارات در حالی است دولت در سالجاری راههای جدیدی را برای تامین مالی پیدا کرده است ؛ مطابق بررسی های #فرهیختگان این درآمدهای نجومی به شرح ذیل است:
🔸 ۱. بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از نقلوانتقال سهام در بازار سهام در پنجماهه ابتدایی سالجاری (این میزان نزدیک به سهبرابر کل درآمد مالیاتی دولت از نقلوانتقال سهام در سال ۹۸ است)
🔹 ۲. ۷۲ هزار میلیارد تومان از محل مالیاتها در پنجماه اخیر باوجود شیوع کرونا، (این میزان نسبتبه مدت مشابه سالگذشته رشد ۲۰ درصدی داشته است)
🔸 ۳. ۱۶ هزار میلیارد تومان فروش و واگذاری سهمهای دولتی.
🔹 ۴. احتمال شکسته شدن رکورد ۸۰ هزار میلیاردی سال ۹۸ در سالجاری درصورت ادامه انتشار اوراق بدهی.
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ همچنان بیخیال نسبت به بحران
➖ چرا کاهش #جمعیت باید به عنوان یک «بحران» تلقی شود؟
◀️ مساله کنترل رشد جمعیت تا سالها یکی از دغدغههای اساسی سیاستگزاران برای آینده کشورمان بود، به همین دلیل از هر روشی برای کاهش جمعیت استفاده کردند.
🔸حتما شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» را در خاطرتان دارید که چگونه روی در و دیوار شهر و حتی روی جلد مواد غذایی خودنمایی میکرد. آنقدر استفاده از وسایل و داروهای ضد بارداری و حتی عمل جراحی در بین خانوادهها تبلیغ شد تا جایی که اکنون ایران دارای سریعترین نرخ کاهش جمعیت در جهان است!
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
25.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ بانکداری، برای رفع مشکلات مردم یا سودآوری
◀️ بعضی از مردم، گرفتاریهای مالیای دارند که دریافتِ وام از بانکها، میتواند کمک زیادی به آنها بکند. اما متأسفانه به دلیل ضوابط سختی که بانکها برای پرداخت وام دارند، افرادی هستند که نه تنها موفق به دریافت وام نمیشوند بلکه حتی در بعضی از مواقع، از سر اجبار به گرفتن نزول رو میآورند.
🔺 طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به شماره ۱۲۸۳۰، بیش از ۵۰٪ از وامهای قرضالحسنه بانکها به کارکنان خود بانک اعطا شده است. همچنین میزان سود این وامها برای کارکنان بانک، ۱٪ و برای مردم عادی، ۳٪ است.
➖ مستند "تجارت ابدی"، به مسائل و مشکلات دریافت وام از بانکها میپردازد. در این مستند همچنین با معرفی یک صندوق قرضالحسنه، سعی شده است که شیوه و الگویِ بانکداری اسلامی و موفق هم معرفی شود. صندوقی که به ازای پرداختِ وام، هیچ سود و کارمزدی دریافت نمیکند.
#مستند
🎬 https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
📿عدالتخواهی در عرفان آیت الله شاه آبادی
#عدالت_نظم_محاضر_حق_است
#یادداشت_تخصصی
★تقریر با استعانت از بیان عارف کامل آیة الله شاه آبادی(ره):
1⃣"حضور حق" و "محضر حق":
حضور حق، دیدن خداوند در همه چیز است(کٲَنَّکَ تَراه). اما محضر حق یعنی خود را در حضور او دیدن. اگر خدا را نمی بینی، بیابی که او ترا می بیند (وٳن کُن٘تُ لاتَرَاهُ فٳنَّه یَراکَ).(کافی ج۲ص۶۷).
2⃣ عالم محضر حق است:
عالم و همه اهل آن، "محاضر حق اند". نه "در محضر حق"! بین این دو فرق دقیق است. اشیاء را در محضر حق دیدن، اشیاء را دیدن است؛ اما اشیاء را خود محضر دیدن، محضر حق دیدن است . و این مقتضای عرفان است.(دقت کنید).
یعنی همانطور که "صاحب مقام حضور"، خدا را در همه اشیاء می یابد و همه چیز را مظهر و مجلای او می یابد؛ "صاحب مقام محضر" هم، همه چیز را محضر حق می بیند که در مرآی حق و حاضر نزد اوست.(۱)
3⃣مٲموران حفظ و نظم محضر:
کسی که به درک محضر باریابد؛ مٲمور حفظ محاضر حق و منظم کردن آن است.
مثلاً جان محترم، محضر حق است؛ پس مٲمور است مانع ریختن خون محترم شود. حق غصب شده را به صاحبش برگرداند و...
4⃣مٲمور به امر فطرت:
این مٲمور بودن به حفظ و نظم محضرهای حق، امر فطرت است. فطرت، حکم به رعایت حضورِ حاضر می کند. چنانچه در حضور یک طفل، رعایتی داریم که در خلوت نداریم. همچنین است رعایت "حضور مُنعِم"، "حضور مقتدر"، "حضور کامل"، "حضور محبوب" که همه برای حق تعالی است.(ر.ک:رشحات المعارف ص۳۳تا۳۶).
5⃣عدالت خواهی؟
"منظم کردنِ" محاضر حق، همان "عدالت خواهی" است. چون عدالت، "دادن حق به مستحق"(ٳعطاء کلِّ ذی حقّ حقَّه)، یا"قرار دادن امور جای خود"(یَضعُ الامور مواضعها)است. حق مالی و موقعیت اجتماعی و معنوی انسان و طبقه ای را دادن، عدالت است و عیناً تنظیم محاضر حق نیز هست.
⬅️نتیجه اینکه: سلوک به محضر حق -که مناط عصمت است- روح و باطن و #معنای_عدالت_خواهی است. عدالت خواهی و قیام به قسط هم بروز و ظهور و کالبدِ درک محضر حق است.(تٲمل کنید)
🔅گوشه ای از بیان آیة الله شاه آبادی:
"بحث جناب موسی(ع) و خضر(ع) از این نظر بود که موسی(ع)، همه چیز را محضر حق مشاهده می کرد و مٲمور منظم کردن حفظ محضر بود؛ اما خضر(ع)، حافظ حضور و نظرش به فرمان های غیبی مولا بود.
همه اهل عالم محاضر ربوبی اند و پیغمبران، مٲمور حفظ محاضر حقند. بنابراین وقتی حضرت خضر(ع) کشتی را سوراخ کرد، حضرت موسی ایراد گرفت که چرا کشتی مردم را سوراخ می کنی؟! چون انبیاء، مٲمور حفظ نوامیس پنج گانه اند که یکی از آنها مال و جان است. بنابراین امام در روایتی می فرماید: تصرف در مال مسلمان، حلال نیست مگربا رضایت او(وسائل ج۱۴ص۵۷۲).
حضرت خضر هم به تبعیت از حضرت موسی که رسول وقت است، تابع این قانون است؛ چنان که حضرت موسی مٲمور به تبعیت او در اسرار باطن بود.
آن اعتراضات به جهت همین دو مرحله است که گاه انسان خود و هرچه هست، همه را حاضر در محضر حق می بیند و گاه حق را بدون توجه به خلق حاضر می بیند که این حالت، استغراق است..."(رشحات المعارف ص۲۵و۲۶)
...........................................
۱)وجهش این است که اعیان و مخلوقات عین علم حق اند؛ مثل صور خیالی ما که عین علم مایند(صفحات الاعیان عندالله کصفحات الاذهان عندنا). آیه ۱۳و۱۴ملک به همین اشاره دارد: خداوند راز مخفی در سینه ها را می داند چون خالق است(الا یعلم من خلق).
٭مطالب مرتبط: سلسله مباحث توحید و توحّد قائمین به قسط/ جرعه ای از رشحات المعارف
#عدالت_معنویت
#عدالتخواهی_عرفانی
#شاه_آبادی
📝 محسن قنبریان ۹۹/۶/۱۷
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
به قلم:نصیر
در رابطه با بازگشایی مدارس دو حالت بیشتر وجود ندارد!
حالت اول:کرونا چیزی جز یک فتنه، بیماری الکی ویک تَرس هیستری نیست!
فلذا نگران سلامتی جگرگوشه هایتان نباشید!
حالت دوم:کرونا یک بیماری واقعی است ونیاز به مداومت وتلاش زیاد برای اجرای پروتکل های بهداشتی(شستن دست ها باآب وصابون،دوری کردن ازتجمعات و...)
دارد.
درحالت اول؛یعنی میلیاردها دلار بودجه ممالک جهان خرج هیچ شده ومیشود!
حالا دوم هم؛با فرستادن یک بچه هفت،هشت ساله به مدرسه آنهم برای پنج ساعت؛چیزی جز ایجاد یک کشتار دسته جمعی تمام عیار نیست!
نتیجه حالت اولی را نمیدانم!
اما دومی اگر اتفاق افتد باید منتظر اغتشاشات مرداد ماه یاآبان ماه ۹۹ بود!
آقایان فتنه بنزین راکه یادتان است؟
پی نوشت:قبل ازاینکه از انتقادات رهبری بگویم؛توصیه های ایشان مبنی بر جدی گرفتن ورعایت کردن موارد بهداشتی را به شما یادآوری میکنم.
اما انتقادهای صریح رهبری به آموزش مجازی به علت اینچنین وِلنگاری تمام عیار فضای اینترنت است!
به طوری که آمریکا برای رده سنی کودکانش اینترنت به مراتب پاک تری از خود ما دارد!
عالیجنابان الان میگویند:نمی شود مدارس را تعطیل کرد.
پس فردا کوچکترین انتقاداتی رُخ دهد،خواهندگفت:ما ازهمان ابتدا مبنایمان آموزش مجازی بود؛اما با انتقادات رهبری تصمیم به آموزش حضوری گرفتیم!!!!!!😐
دراین مملکت جهل یک عده وبی شرفی یک عده ای دیگر تماشا دارد!
اگربگوییم این متن احتمالا رو کردن یکی از فتنه های چندماه بعد است؛بیراهه نگفته ایم.
#آذری_جهرمی_بزرگ_مردی_که_خواستار_آزادی_اینترنت_بود_اما_مانعش_شدند!
#فتنه_اکبر
#سکوت_فتنه_ساز_انقلابیون
h
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 حرف های جنجالی مجری تلویزیون خطاب به مسئولین درباره بازگشایی مدارس:
بابای مدرسه از شما بهتر تصمیم میگیره!!
💠✍ #دکتر_جاویدنیا
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
سخنرانی مقام معظم رهبری سالگرد هفدهم شهریور.mp3
19.07M
🔴عاشورای 17 شهریور
⚫️سالگرد عاشورای هفدهم شهریور؛ مقارن با ایام محرم الحرام 1399
🎧بشنوید: سخنرانی مقام معظم رهبری- هفدهم شهریور1359- سالگرد فاجعه خونین هفدهم شهریور
📽ببینید:
https://eitaa.com/mesagh