نجوای غریبانه محقق اصفهانی به مناسبت #اربعین_حسینی
بار غم فرود آمد در زمین ماریه باز
یا که کاروان حجاز
هرچه غصّه بود آمد دلخراش و سینه گداز
در حریم محرم راز
بود شور رستاخیز یا نوای غم زدگان
حلقۀ ستم زدگان
هر دلی ز غم لبریز، داد راز و نیاز
با شه غریب نواز
نوگلی چو غنچه شکفت، نغمه زد چو بلبل زار
زار همچو مرغ هزار
با پدر به زاری گفت کآمده به سوز و گداز
پروریدۀ تو به ناز
خارِ پای ما بنگر، خواریِ اسیران بین
حال دستگیران بین
چون کبوتر بی پر غرقه خون ز پنجه باز
نیمه جان ز رنج دراز
بانوان دل بریان، در کمند اهل ستم
زیر بند اهل ستم
روی اشتر عریان، نه عماری و نه جهاز
صبح و شام، در تک و تاز
کودکان خونین دل همچو گوی سرگشته
یا چو بخت برگشته
دشمنان سنگین دل هریک از نشیب و فراز
همچو تیر خورده گراز
شامِ ماتم ما بود صبحِ عیدِ مردمِ شام
آه از آن گروه لئام
مرکز تماشا بود بانوان میر حجاز
با نقاره و دف و ساز
از یزید و آن محفل، دل لبالب از خون است
دیده رود جیحون است
ما غمین و او خوشدل، او به تخت زر به فراز
ما چو سیم در دمِ گاز
کعبه را شکست افتاد زآنچه رفت برسر تو
ز آنچه دیده گوهر تو
دست بت پرست افتاد قبلۀ دعا و نماز
« مفتقِر»، بسوز و بساز
https://eitaa.com/mesagh
فوت #شجریان؛ آزمون بزرگ #اعتدالیون و #اصلاح_طلبان!
#تلنگر
🔹بعد از ماه ها انتشار اخبار ضد و نقیض پیرامون فوت #شجریان، ساعاتی قبل خبر درگذشت وی رسما تایید شد.
بگذریم که حرف و حدیث هایی پیرامون زمان فوت این خواننده، وجود دارد و برخی با تکیه بر قرائنی، معتقدند او مدتی قبل از دنیا رفته و اعلان خبر در روز اربعین، کاملا مدیریت شده است.(والله العالم)
🔹طبعا در روزهای آتی، برجامیان تبلیغات گسترده ای حول این واقعه انجام می دهند و چنانکه از قبل نیز در محافل خصوصی شان مطرح بوده، در تدارک قرینیت سازی آن با برخی وقایع تلخ دیگر(؟) هستند تا با اردوکشی خیابانی و رسانه ای، پایگاه اجتماعی و سیاسی شان را به #رخ بکشند.
🔹در این شرایط، پرهیز از هر نوع دامن زدن به فضا، به این #سناریو کمک خواهد کرد و بعید نیست همچون موارد پیشین، برخی تعابیر و اظهارنظرهای غیردقیق افراد نزدیک به جبهه انقلاب را مستمسک مظلوم نمایی و تحریک عواطف مردم قرار دهند.
🔹پرهیز از #داغ کردن موضوع به انحاء مختلف، شاید مناسب ترین راهبرد در مواجهه با این حادثه باشد.
🔹اما از طراحی های پیچیده عملیات روانی برجامیان که بگذریم، این ماجرا برای این جماعت #آزمونی_بزرگ و دشوار است؛
آنان در روزهای آتی میزان قانون مداری و درستی ادعای صیانت از سلامت مردم را عملا نشان خواهند داد.
🔹متدینین و انقلابی ها قبلا امتحان پس داده اند؛ هم در محدودیت برگزاری مراسم عزاداری محرم و هم در #پیاده_روی_اربعین، آنان نشان دادند که به رغم پیوندهای عمیق با این مراسمات، می توانند برای مراعات سلامت عمومی، از آن بگذرند. حالا باید ببینیم این جماعت مدعی نق زن و طلبکار، برای اجرای سناریوی سیاسی خود چگونه عمل خواهند کرد.
البته دنباله های سیاسی آنان در قم قبلا در این امور امتحان پس داده اند؛ از یک سو رسما اعلان کردند مراسم ندارند، همزمان اردوکشی کردند و فردایش در تیتر روزنامه ها، به جمعیت افتخار کردند!
🔹محل تدفین شجریان هم از قبل مورد بحث بود و احتمالا یکی از چالش هاست؛ اجمالا برخی به دفن در تهران و برخی به انتقال جنازه به خراسان تمایل دارند که هر کدامش ملاحظاتی دارد.
🔹مواجهه حوزویان با این اتفاق، در تکمیل پازل های روابط سیاسی، بسیار حائز اهمیت است و در روزهای آینده نکات مهمی در این جهت مشاهده خواهیم کرد.
خداوند همه ما را رحمت کند و عاقبت به خیر گرداند.
https://eitaa.com/mesagh
پاسخ #شهید #سیدمصطفی_خمینی به اظهارات اخیر آقای #سیدمحمدجواد_علوی!
#جامعیت_اسلام و پاسخ به شبهات #حکومت_دینی در نگاه یک #فقیه_مجاهد/ آیا پیامبر(ص) فقط #مرشد_معنوی است یا متکفل تمام شوون اجتماعی؟!
💥اختصاصی/پست ویژه
🔹 شهید سیدمصطفی خمینی در زمره فقیهان مبارز معاصر است که به حق می توان او را از اسوه های #حوزه_انقلابی نام برد؛ به رغم تلاش های قابل تقدیر در یادکرد ایشان، همچنان منزلت علمی، معنوی و سیاسی آن فقیه مجاهد، مغفول مانده است.
بعد از طرح برخی مباحث مناقشه برانگیز پیرامون جایگاه رسالت و فروکاهی نقش نبی اکرم(ص) به مرشد معنوی، بازخوانی بخشی از اندیشه عالمان مبارز، بسیار بایسته است.
🔹علامه شهید وظیفه الهی پیامبر(ص) را منحصر هدایت معنوی(امور اخروی) نمیداند بلکه با تمسک به برخی روایات معتقد است آن حضرت همزمان به امور مادی و معنوی اهتمام داشتهاند و در هیچ کدام از امور دنیوی و اخروی، به صورت یکجانبه ممحض نبوده است.
🔹در مباحث ایشان، به #شبهات سه گانه در باب《انحصار اسلام به امور أُخروی》پاسخ داده شده است.
🔻شبهه نخست اینکه انسان و غریزههای او، برای اصلاح امور آنها کافی است و با در نظر گرفتن مدنی الطبع بودن انسان، نیاز به پیامبر برای تصدی امور سیاسی ندارد.
شهید این شبهه را سست و واهی دانسته، و بخاطر وضوح این مطلب، بر این باور است که محال است یک مسلمان برنامه اسلام را در امور اخروی و معنوی منحصر بداند و محال است فرد مسلمانی پیامبران الهی را تنها طبیب جان و عهدهدار امور معنوی بداند و #پادشاهان و حکام #منحصرا عهدهدار اداره امور دنیوی و نظم در جامعه باشند!
ایشان میپذیرند که گرایش ذاتی و طبیعی انسان به امور دنیوی و مادی موجب تذکر و نیاز به تنبه بیشتر در امور معنوی و آخرت است اما این مطلب را ملازم با این معنا نمیدانند که خاتم پیامبران(ص) قابلیت رهبری جامعه بشری در امور دنیوی را نداشته و یا اینکه #مأمور به این کار نبودهاند.
🔻دومین شبهه اینکه فلسفه تشکیل حکومت توسط پیامبر(ص) و غرض از رهبری ایشان گسترش و معرفی اسلام در عصر نزول وحی، و رساندن پیام الهی به جامعه بشری تا روز قیامت بوده، تا با رحلت پیامبر(ص)، دین از جامعه رخت بر نبندد. و اگر اسلام با نظر موافق حکمرانان، در سرزمینهای مختلف نشر مییافت، چه بسا پیامبر(ص) در عرصه تأسیس حکومت و امر رهبری وارد نمیشدند.
🔹شهید سیدمصطفی خمینی این شبهه را با این بیان بیوجه میداند که اسلام در بردارنده قوانینی فراگیر، برای عرصههای گوناگون حیات بشری (اعم از فردی و اجتماعی) است و به تمام موضوعات خرد و کلان زندگی بشری التفات داشته است. این قوانین عهدهدار سعادت بشر در همه شئون و ابعاد انسانی هستند.
🔻 سومین شبهه در مورد انحصار دین در امور معنوی و أُخروی است که کلمه دین فقط شامل آنچه که انسان را منحصراً متوجه آخرت نماید، میشود.
ایشان در پاسخ به این شبهه معتقد است که این معنا یک تبادر ابتدائی بوده و دین یک حقیقت بلندمرتبهای است که عهدهدار تمام جهات سعادت زندگی بشر در امور جزئی، کلی، دنیوی و أُخروی و دربردارنده همه مسائل روحی، مادی، فردی و اجتماعی است.
🔹در ادامه بخشی از متن مباحث ایشان در پاسخ به شبهات مذکور خواهد آمد:
[خاتم] الأنبياء و الرسل إذا كانت وظيفته الإلهية، غير محصورة بسور الشريعة و الهداية إلى دار الآخرة، و كان يجمع بين [الروحية و المادّية] و لا يكون حسب بعض الأخبار متمحّضاً في أمر الآخرة و لا في أمر الدنيا، كبعض الأسلاف من الرسل و الأنبياء (عليهم السّلام)، بل هو الحدّ الوسط و الميزان المقتصد ....
🔻 أنّ الزعامة و تشكيل الحكومة كان لبسط الإسلام و تعريفه إلى المجتمع في ذلك اليوم، و إصغاء الآخرين إلى يوم القيامة؛ حتّى لا يزول بزوال النبي (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم)، فهو (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) قد تكفّل بهذه الأُمور السياسية لحفظ الديانة من الاندراس، و لو كان الإسلام يمشي في البلاد بموافقة ملوك الأمصار، لما كان (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) ينظّم الحكومة و يُشكّل الزعامة و السلطنة، فإنّ هذا التوهّم باطل غير سديد جدّاً؛ لما نجد في القوانين الإسلامية ما يفي بسعادة البشر في جميع شؤونه و في كافّة أُموره؛ ضرورة أنّ الإسلام له قوانين في شتّىٰ المراحل و المنازل، و في مختلف الجهات المرتبطة.
🔻و ليس كلمة الدين كما يتبادر منه بدواً ما كان يوجّه البشر إلى الآخرة محضاً، بل الدين هي السياسة العظمى الكافلة لجميع أنحاء السعادات الجزئية و الكلّية، الدنيوية و الأُخروية، و لذلك نجد أنّ الإسلام جامع شتات المسائل الروحية و المادّية و الفردية و الاجتماعية؛ #بخلاف #سائر_القوانين_و_الملل، فإنّ #قوانينهم_الأساسية #قاصرة عن الأحكام الفردية و الروحية، بل هي قواصر حتّى في أُمور دنياهم، و التفصيل يطلب من مواقف أُخر.(ولايةالفقیه، صص 5 - 3)
https://eitaa.com/mesagh
#پرده_نشین_و_پرخاشگر!
روایتی از #فاجعه_مدیریتیِ یک #رئیسجمهور پرده نشین و پرمدعا
[ص ۲ از ۲]
۶- ماجرا از این تاسفبارتر هم هست! زیرا آقای زالی شاید ناخواسته با ذکر دلیل دوم خود، اعتراف دیگری در مورد نحوه تعامل دولت با بحران کرونا ارائه داده است. او گفت حضور قالیباف در آستانه برگزاری جلسه سران قوا این فرصت را میدهد که این جلسه برای رفع مشکلات بهداشت و درمان در حوزه کرونا مؤثر باشد!
خوشبینانه (البته به نفع دولتیها)، این خواهد بود که منظور او، همکاری کردن قالیباف به عنوان رئیس مجلس جدید، با دولت باشد!
اما این بی معناست! زیرا دولت، صاحب اکثریت قاطع در این جلسه است و میتواند هر تصمیمی را که بخواهد تصویب کند حتی اگر تمامی اعضای غیر دولتی این جلسه(از مجلس و قوه قضائیه) با آن مخالف باشند!!
ستاد کرونا اگر نیازمند کمک است قاعدتاً باید آن را از نهاد بالادستی خود یعنی دولت طلب کند تا آنها اگر نیازمند تصویب اعتباراتی فراتر از اختیارت دولت باشد، در جلسه سران قوا مطرح کنند و با توجه به غلبه جمعیتی که دارد آن را بگیرد!
سخن آقای زالی بی معناست مگر آنکه آنها به هر دلیلی از این کار بازمانده اند! قرینه بسیار مهم در این زمینه، گلایه صریح نمکی به عنوان وزیر بهداشت و رئیس ستاد مقابله با کروناست که گفته بود از اعتبارات تصویب شده با اجازه رهبر معظم انقلاب، صرفا بخش کوچکی داده شده و همین باعث شده تا این نهاد، شرمنده معوقات کادر درمانی خود باشد!!
و اینجا فاجعه دوم مدیریتی دولت یعنی بی اعتنایی به ستاد کرونا در رفع احتیاجات آنها کاملا علنی میشود! مدیری که اصلا امکان ارتباطگیری زیردستانِ ارشدش با خود را هم نمیدهد (همچنانکه افشاگریهای اخیر ضرغامی چنین چیزی را تایید میکند) یا آنکه اگر هم و چیزی مطرح شده باشد ، اعتنا نمیکند. در چنین شرایطی، زالی چشم امیدش به جای مافوق مربوطه اش یعنی رئیس دولت، به رئیس قوه دیگری است که حتی به لحاظ جمعیتی و در معیت قوه دیگر هم نمیتواند کار خاصی صورت دهد! شاید امیدواری او به این است که قالیباف و رئیسی، با فشار و احیانا زبانِ تلخ، در حین جلسه و شاید بعداً در برابر رسانهها، او را مجبور به کاری بکند که باید انجام دهد!!
همه ما تا پیش از این، میزان کندی و فشلی دولت فعلی به خصوص رئیس جمهور و از آن طرف چابکی و فعالیتهای میدانی و غیر میدانی قالیباف و رئیسی را دیده بودیم! اما انصافا این دیگر نوبر بود!!
این به صورت روشن نشان میدهد ریشه به وجود آمدن یا عمیق شدن مشکلات کنونی ما، شخص رئیسجمهور، جریان و تفکری است که او را احاطه کرده و بالا بردهاند!
مدیریتِ جاندوست، ترسو، ناکارآمد، حرّاف، دردسرساز، پر هزینه، پر خسارت، کم و حتی بیفائده دولت، همچنانکه در همه زمینه ها بحران آفرید، در کرونا نیز همان است!
احال او امروز، گستاخی و بیادبی را به اوج رساند و در جلسه هیات دولت گفت: «خدا به ما عقل داده» و «باید تابع دستورات ستاد کرونا باشیم» وبا این جملات به شدت به قالیباف حمله کرد!!
گویا آقای رئیس جمهور، نمیداند که آقای زالی کیست و اینکه او در تایید و تشویق کار قالیباف چه گفته است؟!
همچنین آیا آقای رئیسجمهور پروتکلهایی بهداشتی، مخصوص خود دارد و این پروتکلها به شدت با آنچه برای مردمان عادی برقرار است، تفاوت دارند؟! پس تکلیف هزاران نفر از کادر درمان که با انتهای ساعت کاری خود به منازل و در واقع جامعه باز میگردند چه میشود؟! نکند بایستی آنها را با اسید ضدعفونی کرد یا آنکه مردم عادی اهمیتی ندارند؟!
ثانیا مگر او در جلسات ستاد کرونا یعنی کسانی که اتفاقا در این گونه محلها بودهاند، جلساتی نداشته است؟! نکند ویروس کرونا از طریق قالیباف، جهش یافتهتر، مسریتر و خطرناک تر میشود؟! این چه لاطائلاتی است که سر هم بندی میکنند؟!
ما میدانیم پروتکلهای بهداشتی در مورد مسئولین ارشد باید سختگیرانهتر از حالت عادی باید اما مگر قالیباف کاری غیر از آنچه مسئول میدانی شهر تهران آن را تحسین و تایید نمود انجام داد؟!
مشخصا، رئیسجمهور بسیار #عصبانی است زیرا شخصیت او نزد کادر درمان و حتی مردم، به شدت تحقیر شده اما این تقصیر قالیباف نبوده و نیست و مشکلات امروز او ریشه در خودبرتربینی و دوری گزینی از مردم، و انزوای ناشی از شکست #پروژه_سازش دارد!
https://eitaa.com/mesagh
داوود فیرحی؛ تئوری پردازی برای #آشوب یا تریدپراکنی در مبانی؟!
[صفحه 2 از 3]
🔹حضرت امیر(ع) در وصف بیزاری خود از ظلم و ستم میفرماید:
"سوگند به خدا اگر تمام شب را بر روی خارهای سعدان به سر ببرم و یا با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم، خوشتر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت، در حالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان ستم، و چیزی از اموال عمومی را غصب کرده باشم."(نهج البلاغه- خطبه 224)
🔹 اگر بخواهیم خوشبینانه فکر کنیم باید بگوییم ایشان یا در بیان دقت نداشته و یا مطالعات تاریخی کافی در این زمینه نداشته است. اما آیا میتوان یک سخنرانی را تا این حد غیردقیق خواند؟ و یا یک فرد معمم را تا این حد بیگانه از مسلمات تاریخ اسلام دانست؟
🔹در هر صورت مشکل به اینجا ختم نمی شود. او برمبنای همین اشتباه گام بعدی را برداشته وادعا میکند که شهادت امام حسین علیهالسلام بهتر از پیروزی ایشان بود با این استدلال که:
«بعضی مواقع بعضی شکست ها اسطوره های جاودانه درست می کند یعنی اگر فرض کنید اباعبدالله الحسین ع موفق میشد در کوفه قدرت را بدست می گرفت ، مگر از پدرش قدرتمند تر بود» فلذا همان گونه که خلافت امیر المومنین دوام نیاورد حکومت امام حسین ع هم بر فرض پیروزی محکوم به شکست بود.
🔹از آقای فیرحی باید پرسید که چرا حکومت امام حسین ع هم در صورت پیروزی دوام نمی آورد؟ آیا دچار استبداد می شد؟
با این وجود بعید نیست پا را فراتر گذاشته و گفته شود حتی حکومت ولی عصر عج و دیگر ائمه هم که وعده صریح خداوند است(قصص-5) دیری نخواهد پایید. چون طبق قانونی که ایشان وحی منزل تلقی می کند همه حکومت ها ناگزیر مشروعیت خود را از دست می دهند.
🔹ای کاش ایشان به جای فیلسوفان غربی، معارف اهل بیت(ع) و قرآن را به عنوان سرچشمههای اعتقادی خود قرار دهند تا هنگام جمع کردن این قواعد بافته بشر با گزارههای دینی دچار التقاط و تناقضهای آشکار نشوند. ناگفته پیداست وقتی میگوییم هر حکومتی تا ابد مشروع نیست بطوریکه حتی شامل حکومت معصوم هم می شود در جواب این سوال که: علت زوال مشروعیت حکومت معصوم چیست؟ یا باید بگوییم امام ع در حکومت داری دچار استبداد می شود و سبب زوال مشروعیتش می شود یا معتقد شویم بدون اینکه ظلم کند مشروعیتش زائل میشود و جناب دکتر خود بهتر می دانند که هر دو طرف این معادله از نظر عقلانی و اعتقادات شیعی واضح البطلان است.
به نظر میرسد ریشه اشتباه چنین تحلیلاتی این است که امثال آقای فیرحی مشروعیت را تقدس زدایی کرده و معنای آن را به صرف مقبولیت عمومی تنزل میدهند. مقبولیتی که حاصل عدالت حاکم است در حالیکه اگر چه عدالت حاکم بعنوان جزءالعله نقش بسیارمهم و غیرقابل انکاری را ایفا میکند و اساسا یکی از اهداف اجتماعی-سیاسی اسلام تحقق عدالت کامل در جامعه است اما در هر صورت علل دیگری مثل آگاهی، حریت، تقوا و... نیز در شکل گیری مشروعیت دینی مدخلیت دارد و جزء اخیر علت تامه هم همان نصب مستقیم و خاص یا تأیید غیرمستقیم و عامّ شارع مقدس است.
2- ایشان در ظاهر تحلیلی از قیام سیدالشهداء ارائه می دهند اما در باطن درصدد تشکیل یک کبرای کلی هستند تا مخاطب سر بزنگاه آن را تطبیق دهد. متاسفانه ایشان برای اینکه این قاعده کلی را طبق خواسته خود ترسیم کند در تحریفی آشکار جایگاه حضرت امام حسین علیهالسلام را تنزلی فاحش میدهد و شخصیت و انقلاب سید الشهدا را به گونهای معرفی میکند که شخصیت والا و معصوم ایشان در کنار سایر شخصیتها همچون گاندی قرار میگیرد بدیهی است تنزل حرکت عظیم سیدالشهداء در حد یک قیام عرفی یکی از بزرگترین ظلمهای ممکن به این واقعه بزرگ است.
علاوه بر موارد فوق؛ آقای فیرحی قیام حضرت سیدالشهدا علیهالسلام را یک اعتراض به استبداد حاکمان عنوان میکند اما سؤال اینجاست که این حق اعتراض چطور برای اباعبدالله ع ثابت شد؟ به صرف مردن معاویه چه اتفاقی افتاد که این حق ایجاد شد؟ یزید بن معاویه هنوز بر تخت ننشسته بود و استبدادی علیه مردم به کار نبرده بود پس چرا حضرت امام حسین علیهالسلام از ابتدا زیر بار بیعت با یزید نمیرود؟
این سوال در نگاه علوم مادی که از دریچه اندیشه سکولاری و از زاویه دید فیلسوفان غربی به عاشورا می نگرد جواب نخواهد داشت چون کانت و امثالهم اساسا جایگاهی برای مشروعیت دینی قائل نیستند و ناچارند چنین پدیده های فرامادی را از نگاه دموکراسی و جامعه شناسی غربی پاسخ دهند. اما از نگاه عقیده حقه شیعه مشروعیت دینی برای حاکم اسلامی لازم است چراکه امام و زمامدار جامعه اسلامی خلیفه رسول الله است. و به همین دلیل پدر بزرگوارش زیر بار بیعت سقیفه نمی رفت و اگر رفت بیعت اجباری و اکراهی بود و مادر مظلومهاش نیز فدایی همین تفکر شد.
قیام سید الشهداء فراتر از آب ونان است و حتی فراتر از مقابلهای عادی و عرفی با استبداد رای حاکم.
https://eitaa.com/mesagh
ادامه🔰
14.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💤💤سلبریتیسم مذهبی
👈ببینید در جامعه ی مسلمان و مومن چگونه عوام زدگی و مزاج گویی جای معارف اسلامی را گرفته است!
🚫🌍در زمانی که چشم جهانی نگران من و توست و قرار است این انقلاب و این جامعه، الگوی بشر بشوند، چگونه یک خطیب، ذهن و دل جوانان ما را به بازی گرفته است و اوج عبودیت را در سگ بودن برای ذوات مقدس معصومین می داند.
🔒🔒🔒یعنی یک معمم به جای معرفت افزایی، همان کاری که یک مداح غیر متعهد و البته ماهر انجام میدهد را به صورت غیر ماهرانه و ضعیف انجام دهد!
👌🏻به گفته شهید مطهری روحانیت دو دسته اند کسانی که نقاط ضعف جامعه را برطرف می کنند و کسانی که از این نقاط ضعف و ناآگاهی ها سوء استفاده می کنند.
⚡⚡⚡ البته چقدر زیبا می شود فاصله سنجی کرد میان این منبر های سطحی و منابر نورانی امثال شهید مطهری و آیت الله خامنه ای و شهید بهشتی و علامه مصباح و... در دوران نهضت!
#عوام_زدگی_آسیب_روحانیت_شیعه
https://eitaa.com/mesagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌❌توجه
🔴 تجمع عده ای معلوم الحال در شرایط سیاه کرونایی مقابل بیمارستان جم تهران و سوت و کف زدن در شام اربعین حسینی و سر دادن شعارهای ساختار شکنانه به بهانه درگذشت شجریان!
https://eitaa.com/mesagh
صلح میان عشایر
مدتی است عشایر بعلبک و هرمل دوباره به سنت خونخواهی بازگشتهاند و شخصی از خانواده دیگر را به خونخواهی مقتول خود میکشند. آنها هم دوباره در خونخواهی مقتول جدید، یکی از خاندان مقابل را میکشند.
امام موسی صدر سالها تلاش کرد تا جلوی سنت ثار (خونخواهی و کشتن بیگناهی صرفا به جهت هم خانواده بودن با قاتل) را گرفت.
امروز هم فرزندان امام موسی صدر در حزبالله و حرکت امل ریش سفیدان و بزرگان دو عشیره را جمع کرده و بین آنها صلح برقرار کردند.
https://eitaa.com/mesagh
روحانی لبنانی در اقدامی زیبا، به ملاقات بیماران کرونایی در بیمارستان سان جورج در منطقه حدت بیروت رفت و به آنها یک حرز و شاخه ای گل هدیه داد و با سخنانی زیبا دلگرمشان کرد و برای سلامتی شان دعا نمود.
https://eitaa.com/mesagh
خلبان یمنی به اسراییل حمله کرد
ستوان عمر غیلان الشرجبی از فرزندان شهر تعز در جنگ اکتوبر ۱۹۷۳ داوطلبانه با نیروی هوایی سوریه همراه شد.
وی پالایشگاه حیفا را بمباران کرده و اسطوره نیروی هوایی اسراییل را درهم شکست.
او در عملیاتی در تاریخ ۱۹۷۳/۱۰/۱۰ (۱۸ مهر ۱۳۵۲) پس از آنکه پایگاههای پشتیبانی ارتش صهیونیستی را بشدت بمباران کرد مورد هدف قرار گرفت.
در همین حین دید یک فانتوم اسراییلی به هواپیمایی سوری حمله کرده که با کوبیدن هواپیمایش به فانتوم آن را نابود کرد.
https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
🕌 اربعین حسینی و طلوع «خاورمیانه نوین»
1️⃣ تحولات جهان و منطقه، طلوع #خاورمیانه_نوین را نوید میدهد؛ خاورمیانهای متفاوت با آنچه قدرتهای بزرگ غربی ساختند. اگر مبداء خاورمیانهٔ ساختهٔ قدرتهای غربی را کنفرانس ۱۹۲۱ قاهره بدانیم، سال دیگر (۲۰۲۱ میلادی) یک قرن از پیدایش آن میگذرد.
2️⃣ از مارس ۲۰۱۱ میلادی، جنگ داخلی #سوریه آغاز شد؛ جنگی که قرار بود بار دیگر جغرافیای سیاسی منطقه را دگرگون کند بر بنیاد طرحی که به #بالکانیزاسیون_خاورمیانه شهرت یافت. در سالهای نخست دهه ۱۹۹۰ میلادی، در پیامد فروپاشی اتحاد شوروی و «بلوک شرق» در اروپای شرقی، کشور بزرگ و قدرتمند یوگسلاوی در منطقه بالکان در کوران جنگی خونین و یازده ساله به چند دولت کوچک و ضعیف تجزیه شد چون با پایان یافتن دوران ۴۵سالهٔ #جنگ_سرد میتوانست از نظر اقتصادی به قدرتمندترین کشور اروپایی بدل شود. اینک مقرر بود سه دولت قدرتمند خاورمیانه (سوریه، عراق و ایران) سرنوشتی مشابه یابند.
3️⃣ سپتامبر ۲۰۱۳ «نقطهٔ عطف» در شکست طرح بالکانیزاسیون خاورمیانه بود؛ زمانی که قدرتهای بزرگ غربی نتوانستند طرح حمله نظامی مشترک به سوریه، و انجام عملیاتی همچون تهاجم به لیبی (۲۰۱۱)، را محقق کنند. در پیامد این شکست، هیولایی بنام #داعش ساخته شد که در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ موصل، سومین شهر بزرگ عراق، را به اشغال درآورد. پروژهٔ داعش نیز پس از ٣سال به شکست انجامید. در ژوئن ۲۰۱۷ موصل آزاد شد.
4️⃣ دومین «نقطهٔ عطف» در تولد «خاورمیانهٔ نوین» را باید حمله به تأسیسات نفتی سعودی (۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹) دانست؛ ماجرایی که چرخش توازن نیروها در منطقه را علیه جنگطلبان متجاوز سعودی-اماراتی و بهسود مبارزان یمنی نشان داد.
5️⃣ این تحولات بزرگ و تاریخساز، سرزمینی وسیع شامل ٣کشور #ایران و #عراق و #سوریه را، به مساحت ۲میلیون و ۲۷۰هزار کیلومتر مربع و با جمعیتی قریب به ۱۴۰میلیون نفر، به منطقهای «مشترکالمنافع» بدل کرده است. در درون این منطقهٔ مشترکالمنافع، با ویزایی شبیه به ویزای شینگن اتحادیه اروپا، میتوان در مسیری ۲۲-۲۵ ساعته با اتومبیل و دو سه ساعته با هواپیما از تهران به بیروت و لاذقیه و سایر بنادر مدیترانه رفت و برعکس. این حوزهٔ مشترکی است که تعامل در آن دستاوردهای بزرگ تجاری- اقتصادی، فرهنگی و سیاسی برای ایران و ایرانیان دارد.
6️⃣ برخی تحرکات ضدایرانی (مانند آشوبهای داخلی سال قبل در عراق)، از واپسین تلاشها برای خرابکاری در راه بزرگی است که منطقه در آن گام نهاده است. راهپیمایی میلیونی زائرین در #اربعین_حسینی (۲۷ مهر ۱۳۹۸) طلیعهٔ پربرکت ظهور این «خاورمیانه نوین»، بهرغم انواع ستیزها و کارشکنیها، است.
✍️ استاد عبدالله شهبازی
https://eitaa.com/mesagh
47.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دعوت استاد حسن عباسی برای پیوستن به #موکب_اشتغال_محرومان
استاد حسن عباسی
https://eitaa.com/mesagh