eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
185.6هزار عکس
167.7هزار ویدیو
1.9هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از mesaghمیثاق
✅ مبارزات انقلابی محمدباقر قالیباف در ۹ ماهگی؟! قالیباف در دیدار با رئیس مجلس الجزایر: «من در دوران انقلاب الجزایر به عنوان یک جوان انقلابی در ایران مشغول مبارزه با استبداد بودم و انقلاب الجزایر را از طریق اخبار دنبال می‌کردم.»! 🔻پ.ن: انقلاب الجزایر در ۱۹۵۴ آغاز و در جولای ۱۹۶۲ پیروز شد. قالیباف متولد آگوست ۱۹۶۱ و در سال پیروزی انقلاب الجزایر ۹ ماهه بوده است!
هدایت شده از mesaghمیثاق
مصوبه مجلس درباره خروج زنان از کشور 🔹همه‌ی زنان برای خروج از کشور باید از «سرپرست» خود کسب اجازه کنند 🔹پیش از این خروج دختران مجرد بالای ۱۸ سال نیاز به اذن کسی نداشت 🔹براساس مصوبه کمیسیون قضایی از این پس خروج بانوان از کشور باید با اذن سرپرست باشد، مگر در موارد خاص که با حکم دادگاه انجام می‌شود. 🔹تا پیش از این مصوبه صرفا برای خروج زنان متاهل از کشور، اذن شوهر لازم بود و دختران مجرد بالای ۱۸ سال و زنان مطلقه و... نیازی به کسب اجازه از شخص دیگری نداشتند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻 استوری جهانبخش احمدیان، فعال رسانه‌ای تبریز در خصوص زلزله خوی ▫️صنایع و معادن آذربایجان مسئولیت اجتماعی خود را در شهر زلزله‌زده خوی به جا آورند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اظهارات صریح و بی پرده امام جمعه میانه در مجمع مطالبه‌گران این شهرستان؛ 🔺از رشوه ایرانخودرو به نمایندگان مجلس تا لزوم اصلاح قوانین به نفع مردم و کارگران حجت‌ الاسلام عبدالله محمدی، امام جمعه میانه: ▫️قوانین ما نتوانستند درد مردم ما را درمان کنند، قوانینی که سال 45 نوشته شده اند و امروز جوابگو نیستند. 🔹طرف اشتباهی پولی به حساب دولت زده و شش ماه طول کشیده تا پولش را پس بگیرد، اینقدر سیستم فشل است. 🔸هر کجا می خواهند شکایت کنند، من می گویم که برخی نمایندگان رشوه گرفتند تا هوای ایران خودرو را داشته باشند؛ راست می گویید تصویب کنید هر ایرانی می تواند یک خودرو بدون تعرفه های گمرکی وارد کند در آنصورت خواهید دید که شبانه قیمت خودرو نصف خواهد شد و ایران خودرو هم ماشین هایی تولید خواهد کرد که رولز-رویس ایتالیا هم توان تولیدش را ندارد!
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام جمعه ملک‌شهر اصفهان به خط زد دعوت چهره به چهره و شبانه از کارتن‌خوابها برای اسکان در مصلی نماز جمعه👏👏👏
هدایت شده از mesaghمیثاق
آسیِّد رُؤح‌الله با هیبَتْ‌ حیدَری آمَد ..‌. پس از ۱۵ سال دوری... در ساعت ۹ و ۲۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ رُؤح‌الله آمد ... انقلاب اسلامی ایران حسابت جداست‌ پای تو تا آخر ایستاده‌ایم از سال ۱۳۵۷ تا بی‌نهایت ... و چه‌خون دلهایی‌که لعل شد تا برسیم به چهل و چهار سالگی...
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️مهربانی‌ و عطوفت 🔹از دیدگاه اسلام، و محبت، مایه قوام و برپایی جامعه انسانی است. ، همواره پیروان خود را به مهربانی و مهرورزی به یکدیگر سفارش می کند. [۱] در ، ، جزو اصحاب میمنه یعنی سعادتمندان و کسانی معرفی شده اند که وجودشان سرشار از یمن و برکت است. «ثُمَّ كانَ مِنَ الَّذينَ أمَنوُا وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ وَ تَواصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ أوُلئِك أَصْحابُ الْمَيمَنَةِ؛ [بلد، ۱۷ و ۱۸] سپس از كسانى باشد كه ايمان آورده و يكديگر را به صبر و استقامت و مهربانى و عطوفت توصيه مى‏ كنند. اينان اصحاب يمين هستند». امام صادق (ع) توصیه می کنند: «به یکدیگر متصل شوید و را محکم‌ کنید و به هم نیکی نمایید و نسبت به هم مهربان باشید!». [۲] 🔹 یکی از ویژگی های شاخص (ع) بود؛ بطوری که در سیره های مختلف حضرت، میتوان نشانی از محبت و لطافت را مشاهده کرد. دریای محبت ایشان به قدری گسترده و جوشان بود که غریبه و آشنا را در برمی گرفت و حتی کسانی که یک بار با ایشان برخورد داشتند، از لطف و محبت امام بهره مند می شدند. برای مثال، نقل شده است که ایشان در مکانی نشسته بودند، هنگامی که خواستند از آنجا برخیزند، مرد فقیری سر رسید. امام حسن مجتبی (ع) در کمال بزرگواری به آن تازه وارد خوش آمد گفتند و به او لطف کرده، فرمودند: «شما هنگامی در مجلس نشستید، که ما می خواستیم برخیزیم؛ آیا اجازه می دهید مجلس را ترک کنم؟ آن مرد هم اجازه داد». [۳] آنچه امام مجتبی (ع) در این سیره به جا آوردند، مراعات‌ حق‌ همنشین است که از آداب اجتماعی به شمار می رود و یکی از آثار مهم و قطعی آن، ایجاد محبت و الفت میان افراد است که اسلام به آن تشویق می کند. 🔹همچنین امام رضا (ع) میفرمایند: «موقعی که شهادت امام حسن (ع) نزدیک شد، ایشان گریستند. به آن بزرگوار گفته شد: «آیا گریه می‌کنید، در صورتی که چنین مقام و منزلتی نزد پیغمبر خدا (ص) دارید و آن بزرگوار درباره شما فرموده، آنچه را که باید بفرماید. شما بیست حج با پای پیاده به جای آورده اید و سه مرتبه مال خود، حتی نعلینتان را با خدا تقسیم نموده اید!؟»؛ حضرت فرمود: «من برای دو موضوع گریه می کنم: یکی وحشت هنگام حساب و دیگری فراق دوستان». [۴] 🔹آری! محبت دوستان به قدری در دل حضرت جای داشت که در هنگام مرگ، غم فراق ایشان اشک بر چهره مبارک ایشان جاری ساخت. لطف سرشار آن امام رئوف، همچون باران، همه حتی حیوانات را در بر میگرفت. روزی امام حسن (ع) نشسته بودند و طعامی تناول می نمودند؛ سگی در نزدیکی ایشان ایستاده بود و حضرت هر لقمه ای که تناول می فرمودند، لقمه ای پیش سگ می افکندند. مردی گفت: «ای پسر پیامبر (ص) آیا می خواهید این سگ را از شما دور کنم؟» حضرت فرمود: «آن را رها کن! زیرا از خدا شرم دارم در حالی غذا بخورم که جانداری به من نگاه کند و من آن را طعام ندهم و برانم». [۵] پی‌نوشت‌ها ؛ [۱] مقدس نيا، آداب معاشرت، ص ۱۶۵ [۲] وسائل الشيعه، ج ۱۲، ص ۲۱۶ [۳] الطبقات ‏الكبرى، خامسة ۱، ص ۲۸۱ [۴] مكارم الأخلاق (طبرسی)، ص ۳۱۶ [۵] مستدرك الوسائل، ج ۷، ص ۱۹۲ برگرفته از مجموعه مقالات همایش سبط النبی امام‌ حسن‌ مجتبی (ع)، ج۲، ص۷۱ منبع؛ حوزه نت
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️رابطه بين مقدرات الهى و كوشش هاى انسان 🔹شكى نيست كه سرنوشت ما تا آنجا كه با كار و كوشش و تلاش ما مربوط است، به دست خود ما است و آيات قرآن نيز با صراحت اين موضوع را بيان میكند، مانند: «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ؛ [نجم، ۳۹] و اینکه برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست»؛ و «كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ؛ [مدثر، ۳۸] هر کسی در گرو دست آورده های خویش است». 🔹ولى در بيرون دايره تلاش و كوشش ما، و آنجا كه از حريم قدرت ما خارج است، دست تقدير، تنها حكمران است؛ و آنچه به مقتضاى قانون عليت - كه منتهى به مشيت و علم و حكمت پروردگار مى شود - مقدر شده است، انجام پذير خواهد بود؛ منتها افراد با ايمان و خداپرست كه به علم، حكمت، لطف و رحمت او مؤمن هستند، همه اين مقدرات را مطابق نظام احسن و مصلحت بندگان می‌دانند، و هر كس بر طبق شايستگى هايى كه اكتساب كرده است، مقدراتى مناسب آن دارد، يعنى: يك جمعيت منافق و ترسو و تنبل و پراكنده، محكوم به فنا هستند، و اين سرنوشت براى آنها حتمى است؛ اما يك جمعيت با ايمان و آگاه، متعهد و مصمم، جز پيروزى، سرنوشتى ندارند. [۱] پی نوشت؛ [۱] تفسير نمونه، ج ۷، ص ۵۲۱ منبع: وبسایت انوار طاها
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه (بخش دوم) 🔸بدون شک اولین و مؤثرترین جایی که هویت دینی و اجتماعی انسان در آن شکل می گیرد است، از این رو اگر گرامی در خود کوتاهی نمایند، و هیچ گونه دغدغه و یا برنامه ای برای هدایت و سالم سازی رفتار کودکان و خود نداشته باشند، فرزندان آنان عملکرد منفی و در مواردی خلاف عرف و اخلاق را از خود بروز خواهند داد. 💠نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه 2⃣فقدان معرفت و جهل والدین 🔹گاهی اوقات گرامی مسأله ای به نام را می پسندند، اتفاقاً رعایت آن از جمله ضروریات زندگی خود می دانند، ولی راهکار مناسب تربیتی و آموزشی برای فرزندان خود ندارند، به طوری که با سوء رفتار و عملکرد خود موجب می شوند در محیطی مذهبی، فرزندانی بی حجاب تربیت کنند؛ علت و ریشه این مسأله چیزی جز فقدان معرفت و آگاهی و دانش نیست، موضوع مهمی که اهمیت و ضرورت آن در هر حرکت دینی و آموزشی این چنین مورد تذکر قرار گرفته است. در منابع روایی نقل شده است که امیرالمؤمنین (علیه السلام) خطاب به جناب کمیل فرمودند: «یا کُمَیْلُ مَا مِنْ حَرَکَةٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِیهَا إِلَى مَعْرِفَةٍ الْخَبَرَ؛ [۱] ای کمیل، هیچ حرکتی نیست، جز آنکه تو در آن نیازمند معرفت هستی». هم یکی از این موارد است که نیاز به ، آشنایی و توجه دارد. 🔹در واقع می بایست با برنامه ده ساله‌ی متقنی از ابتدای تولد کودک برای ، بخصوص در مقوله و عفاف داشته باشند، تا اینکه کودک زمانی که به سن بلوغ و رشد فکری و عقلی رسید در مواجهه با چالشی به نام چهارشنبه های سفید، مقهور و مغلوب انسان های خود فروخته ای همچون «مسیح علی نژاد» نشوند، البته این آموزش و تربیت باید با کمال متانت، صبر و بردباری و خوش اخلاقی همراه باشد، چرا که هرگونه تندی و شدت و خشکی در امر تربیت چه بسا عکس العمل منفی بر فرزندان بر جای بگذارد؛ کما اینکه باری تعالی در قرآن کریم می فرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ؛ [آل عمران، ۱۵۹] [ای پیامبر!] پس به مهر و رحمتی از سوی خدا با آنان نرم خوی شدی، و اگر درشت خوی و سخت دل بودی از پیرامونت پراکنده می شدند». ... پی نوشت؛ [۱] تحف العقول، النص، ص۱۷۱ نویسنده؛ علی بیرانوند منبع؛ راسخون
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️آرزوهای طولانی و اقسام آن (بخش اول) 🔸 همچون سرابی است که تشنگان را در بیابان زندگی به دنبال خود می کشانند و چهره واقعیت ها را به گونه ای دروغین نشان می دهند و انسان به خاطر آنها درک نمی کند. امید و آرزوی پسندیده، دل بستن به آینده ای است که دسترسی به آن معقول است و با تلاش می توان به آن رسیده و این یک امر فطری است. 🔹 یعنی اشتها، قوت جذب ملایم. [۱] انسان با آرزو همزاد است و با آرزو زندگی می کند. شب هنگام به امید و آرزوی روزی سرشار از سعادت و موفقیت به بستر می رود و صبح به امید طلوع دوباره خورشید و روزی توأم با سعادت از خواب بر می خیزد. انسان نمی تواند از امید و آرزو و خواسته جدا باشد. آنچه ناپسند است و در آیات و روایات گوناگون ما را از آن نهی کرده اند، داشتن است؛ یعنی آرزوهایی که متناسب با میزان توانایی و استعداد و در محدوده قدرت ما و حتی عمر کوتاه ما نمی باشد. چیزی که نکوهش شده یعنی آرزوهای غیر معقول و غیر منطقی و دور از دسترس است که معمولا جز غم و غصه و حسرت و غلطیدن به ورطه گمراهی و دور شدن از حدود شرع و چارچوب دین ثمری ندارد. 💠اقسام آرزو 🔹علمای اخلاق آرزو را بر دو قسم تقسیم می کنند: ۱) ، مثبت و سازنده که همچون آب حیات، وجود آدمی را سیراب و پرثمر ساخته و نشاط و معنویت انسان را بیشتر می کنند. ۲) و دور و دراز، و به تعبیر دیگر که از مهم ترین رذایل اخلاقی بوده و انسان را از خدا دور ساخته و به انواع گناهان آلوده می کنند. این آرزوها همچون سراب در بیابان زندگی ظاهر می شوند و هر لحظه انسان را تشنه تر می سازند تا از شدت تشنگی هلاک سازند. البته اصل آرزو و امید نه تنها مذموم و نکوهیده نیست، بلکه نقش بسیار مهمی در حرکت چرخ های زندگی و پیشرفت در جنبه های مادی و معنوی بشر دارد. همان گونه که در حدیث معروف نبوی آمده است: «الْأَمَلُ رَحْمَةٌ لِأُمَّتِی وَ لَوْ لَا الْأَمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَ لَا غَرَسَ غَارِسٌ شَجَرا؛ [۲]  و ، برای امت من رحمت است، و اگر امید و آروز نبود هیچ مادری فرزندش را شیر نمی داد و هیچ باغبانی نهالی نمی کاشت». ... پی نوشت‌ها؛ [۱] دهخدا علی اکبر؛ فرهنگ دهخدا، ج ۱، ص ۷۱ [۲] بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار، ج ۷، ص‌ ۱۷۳ منبع: حوزه نت به نقل از وبسایت پژوه
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️یاد مرگ چه فوایدى دارد؟ 💠امیرالمومنین‌ امام‌ علی (ع) فواید یاد مرگ را در امور زیر می‌دانند: 🔹 سبب بازداشتن انسان از بیهودگى و بازی هاى دنیوى می شود: «به خدا سوگند، یاد مرگ مرا از هزل و بیهودگى منع میکند». [نهج البلاغه، خطبه۸۴، ص۶۶] 🔹یاد مرگ مرگ مانع انجام دادن کارهاى زشت و ناروا است: «هان! [مرگ] برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آنگاه که به کارهاى زشت شتاب می‌آرید». [همان، خطبه۹۹، ص۹۲] 🔹یاد مرگ موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک می شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت». [همان، کلمات قصار۳۱، ص۳۶۴] 🔹تذکر مرگ سبب بی رغبتى و کم خشنودى در دنیا می شود: «آنکه مرگ را بسیار یاد کند، از دنیا به اندک خشنود شود». [همان، کلمات قصار۳۴۹، ص۴۲۳] 🔹اندیشه مرگ و تفکّر در مردگان پیشین، باعث است: «پنداشتند که جاى مردگان تهى است؛ حال آنکه سخت مایه عبرت اند... [مردگانشان] مایه پند باشند، بهتر است تا وسیله فخر و بزرگوارى». [همان، خطبه۲۲۱، ص۲۵۲] منبع: پرسمان
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️پنج اثر زیان بار گناه (بخش سوم) 🔸 موضوعی است که در زندگی مومن آژیر خطری است که مدام باید نسبت به آن متوجه باشد و هیچگونه غفلتی از این موضوع نباید صورت پذیرد که اگر لحظه ای غافل شود، دچار مشکلات متعددی میگردد. همچون کاردی است در دست انسان خواب آلود، و در حال فرود آمدن بر تکه گوشتی که با اندک غفلت و خواب آلودگی انسان بر گوشت فرو می‌رود. 💠سومین اثر گناه؛ خشک شدن چشم 🔹سومین اثر گناه خشک شدن چشم است؛ بدین معنا دیگر اشک و سوز و آه ندارد، و کسی که چنین باشد دیگر، نمی تواند نرم دل باشد؛ چنانچه در روایتی امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: «مَا جَفَّت الدُمُوعُ إِلاَّ لِقَسوَةِ القُلوبِ وَ مَا قَسَت القُلُوبُ إِلَّا لِکَثرَةِ الذُّنُوب؛ [۱] اشک چشم ها نمی‌خشکد، مگر به خاطر و دل ها سخت نمى شود، مگر به خاطر زیاد». پس علت اصلی نداشتن اشک، در نهایت، زیادی گناهان است. 💠چهارمین اثر؛ محروم شدن از روزی 🔹یکی دیگر از آثار زیانبار گناه، محروم شدن از روزی است؛ چنانچه روایتی از امام صادق علیه السلام است که مى فرماید: «إنّ الذّنب یحرم العبد الرّزق؛ [۲] همانا ، بنده را از روزى محروم مى سازد». ... پی نوشت‌ها؛ [۱] وسائل الشیعه، ج ۱۶، ص ۴۵ [۲] الکافی، ج ۲، ص ۲۷۱ منبع: وبسایت راسخون
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️میراث علمی امام جواد علیه‌السلام 🔹به طور معمول، پس از شهادت هر یک از ائمه‌ معصومین علیهم السلام، تا مدتی به دلیل مشکلاتی که پیش می‌ آمد، ارتباط شیعیان با امام بعدی بسیار محدود می‌ شد. حتی وکلای امام پیشین هم که در بلاد اسلامی حضور داشتند، برقراری ارتباطشان با امام، با دشواری‌ هایی مواجه می‌ گشت. در آغازِ امامتِ علیه السّلام کمی سنّ آن حضرت نیز مشکلی بر مشکلات دیگر افزوده بود، و تا زمانی که شک و تردید شیعیان بر طرف شود، مدّتی به طول انجامید. در نصّ دیگری آمده که امام تا ده سالگی امامت خویش را مخفی می‌ داشت. [۱] 🔹این خود دلیل دیگری بر پیچیدگی برقراری ارتباط میان او و شیعیانش بود. از سوی دیگر حکّام نیز سخت‌گیری‌ هایی در این زمینه اعمال می‌ کردند که برقراری ارتباط را به میزان بسیار زیادی مشکل‌ تر می‌ کرد؛ در نتیجه شیعیان نمی‌ توانستند آزادانه با امامشان آمد و شد داشته باشند. ساده‌ ترین و کم مشکل‌ ترین راه ارتباط، نگاشتن نامه به امام و دریافت جواب آن بود؛ لذا از علیه السّلام به بعد و حتی پیش از آن، از زمان امام رضا علیه السّلام شیعیان از طریق نامه‌ نگاری با امام خود ارتباط داشتند. 🔹وانگهی علیه السّلام هنوز ۲۵ سال از عمرشان نگذشته بود که به شهادت رسیدند. کوتاه بودن عمر آن حضرت، سبب شد تا زمینه بسط روابط با شیعیانش کمتر به وجود آید. در عین حال، علاوه بر مطالبی که درباره اصحاب و یا کتب آنها از علیه السّلام روایت شده، بیش از دویست و بیست حدیث پیرامون مسائل مختلف اسلامی از آن حضرت در دسترس ما قرار دارد. طبیعی است که در شرایط سیاسی آن روز، نامه‌ های زیادی از دست رفته باشد. نیز گفتنی است که تعداد یکصد و بیست نفر، احادیث صادره از آن حضرت را روایت کرده‌ اند. [۲] شیخ «طوسی» یکصد و سیزده تن از راویان حدیث امام جواد علیه السّلام را برشمرده است. 🔹از این مقدار حدیث که از آن امام همام نقل شده، می‌ توان به و احاطه ایشان بر مسائل فقهی، تفسیری و عقیدتی و نیز دعا و مناجات پی برد، چنان که در لابلای کلمات قصار، زیبایی که از آن حضرت بر جای مانده، وی به خوبی نمودار است. بخشی از کلمات قصار امام جواد علیه‌السلام را «ابن صباغ مالکی» در «الفصول المهمه» آورده است؛ چنانکه در «تحف العقول» و مصادر دیگر نیز از این دست کلمات فراوان یافت می‌ شود. از سویی بخش عمده روایات فقهی امام جواد عليه السلام را باید در نامه‌ هایی که در پاسخ اصحاب به بلاد مختلف اسلامی فرستاده‌ اند، جستجو کرد. پی نوشت: [۱] اثبات الوصية، مسعودى، انصاريان‏، على بن حسين‏، منشورات رضی، ص ۲۱۵ [۲] این بر اساس شمارش آقای عطاردی، در مسند الامام الجواد (علیه السّلام) است. 📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (علیهم‌ السلام)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، چ ششم، ص ۴۸۸ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️راه‌حل مشکل معیشت مردم و رفاه خانوار 🔹چهار علّت دارد که ما بایستی به این چهار دلیل و به این چهار علّت حتماً دنبال باشیم. اوّلین علّت این است که ما به طور محسوس مشکل و رفاه خانوار را داریم در کشور که این بدون علاج‌پذیر نیست. ما اگر بخواهیم فقر را برطرف بکنیم، اگر بخواهیم رفاه خانوار را در کشور رشد بدهیم، این احتیاج دارد به رشد اقتصادی در کشور؛ بدون این، امکان ندارد. خود این، یک دلیل کافی است؛ مسئولیّت دولت است، مسئولیّت افراد توانا است ـ چه توانایی فکری، چه توانایی مالی، چه توانایی مدیریّتی ـ همه مسئولیّت دارند که این کار را انجام بدهند. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️نقش تکرار در تربیت و آموزش‌ 🔹شما می‌دانید که کتاب معجزه است؛ در عین حال در قرآن راجع به مسائلْ تکرار زیاد است. البته در هر تکراری مسائلی طرح شده است؛ اما برای اینکه برای رشد مردم آمده است و برای انسان‌سازی، مسائلی که برای ساختمان انسان است نمی‌شود یک دفعه بگویند و از آن رد بشوند. باید هِی بخوانند؛ توی گوشش مکرر کنند، تلقین است. تلقین با یک دفعه درست نمی‌شود. باید اگر بخواهید یک بچه‌ای را شما تربیت بکنید، باید یک مساله را چندین دفعه با چند زبان، با چند وضع، به او بخوانید. مطلب یکی باشد، لکن طرز بیان اینها به طوری که در قلب او نقش ببندد. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۰۶/۲۸ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:  🔸مَن قضى لأخيهِ المُؤمِنِ حاجَةً كانَ كَمَن عَبَدَاللهَ دَهرَهُ؛  🔹كسى كه حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد، مانند كسى است كه عمر خود را به عبادت گذرانده باشد. 📕امالى (طوسى) ص ۴۸۱
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️امام حسن مجتبی عليه السلام:  🔸لا يَنبغی لِمَن عَرَفَ عَظَمَةَ اللّه ِأن يَتَعاظَمَ، فإنّ رِفعَةَ الذينَ يَعلَمونَ عَظَمَةَ اللهِ أن يَتَواضَعُوا، و (عِزَّ) الذينَ يَعرِفُونَ ما جَلالُ اللهِ أن يَتَذَلَّلُوا (لَهُ). 🔹سزاوار نيست كسى كه بزرگى خدا را مى شناسد، خود بزرگ بين باشد؛ زيرا بزرگى كسانى كه عظمت خدا را می‌دانند، در اين است كه افتادگى كنند، و عزّت كسانى كه جلال و شكوه خدا را می‌شناسند، در اين است كه [در برابر او] خوارى نمايند. 📕بحار الأنوار، ۷۸/۱۰۴/۳
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️آیت‌ الله العظمی بهجت(ره): 🔹هر جای دنیا اگر شخصی بود که مانند حضرت امام جواد علیه‌السلام هزاران مسأله علمی را در یک مجلس حل می‌کرد و جواب صحیح می‌داد، به او جایزه می‌دادند، نه اینکه به او حسد بورزند و با او دشمنی کنند. 📕در محضر بهجت، ج٢، ص٣٣ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️حکومت‌های باطل همه کارهایشان دروغ است! 🔹حکومت‌های باطل همه کارهایشان دروغ و فقط برای این است که در حکومت‌های اسلامی راه پیدا کنند. مثلاً [شاید کسی بپندارد که] الان بیش از معدن و مانند آن چیزی نمی‌خواهند، لکن فهمیده‌ایم که همه چیز را می‌خواهند؛ حتی نمی‌خواهند مملکتی را که با این‌ها دوست است، دین داشته باشد؛ 🔹خودشان هم که دینی ندارند، خودشان از دین نصاری (مسیحیت) اسمش را دارند؛ اسم تناصر دارند. اگر این‌ها متنصّر (مسیحی) بودند که در زمین جنگی به پا نمی‌شد، ولی آن‌ها دوست دارند که در [جنگ‌ها] به یک طرف یا هر دو طرف اسلحه بفروشند؛ می‌گویند: «دشمنت را از بین ببر»، حالا اسلحه، فروش برود و در انبارها نماند، زنگ نزند! آخر اسراف و تبذیر می‌شود! 📕گوهرهای حکیمانه ص۶٠-۶١ منبع: وبسایت‌ مرکزتنظیم‌ و نشر آثار ‌آیت‌الله‌ العظمی‌ بهجت (ره)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ رسانه جای رسانا را در تبیین نمی‌گیرد! ✍️ حجت‌الاسلام ⚠️ (قبل از خواندن یادداشت، سخنان رهبر انقلاب در ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ را بخوانید) 🔹 در فاصله دو روز دو اتفاق مهم در حسینیه امام خمینی افتاد: ➖ نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی(۱۱/۸) ➖ دیدار کارآفرینان بخش خصوصی(۱۱/۱۰) 🔸 نمونه توانمندی‌های صنعتی وقتی می‌آید در حسینیه مقام اول کشور خیمه می‌زند، ضریب مضاعف می‌گیرد؛ لکن آیا موجب تبیین می‌شود؟! 🔹 پاسخ در دیدار ۱۱/۱۰ است: یک «ایده دانش بنیان»، تا «تولید»، تا «تجاری شدن»، ایجاد «اشتغال» و «رشد اقتصادی» کردن، و تا به «توزیع و مصرف» مردم رسیدن، یک زنجیره است. 🔸 اگر همه‌ی این زنجیره خوب متصل شود، مردم پیشرفت علمی و رشد اقتصادی می شوند. 🔹 زیرا: ➖ جوان مردم ایده پردازی‌اش کرده ➖ سرمایه مردم تجاری‌اش کرده ➖ جوانان مردم در خطوط تولید آن شاغل شده‌اند ➖ محصول با کیفیت و ارزان به عموم عرضه شده و مورد مصرف مردم و صادرات واقع شده است. 🔺 اینجا خود مردم رسانای پیشرفت با علم وجدانی می‌شوند. 🔸 اما اگر زنجیره یاد شده بریده و ابتر شد؛ بخش‌های عمده آن -به تعبیر رهبری- یک دهه تعطیل شد؛ هر چقدر رسانه سر چند جزء آن(مثلا پیشرفت علمی) مانور دهد؛ مردم با وجودی که می‌بینند، تبیین پیشرفت صورت نمی‌گیرد! 🔹 اگر در این زنجیره، ظرفیت خط تولید و اشتغال، بخاطر مشکلات مجوزهای کسب و کار (که رهبری حدود ۱۰مانع موجودش را شمردند) حل نشود؛ جوان مردم ناچار به مهاجرت و -به تعبیر رهبری- موجب سرافکندگی برای ما شود؛ پیشرفت، رسانا نمی‌شود و رسانه نمی‌تواند چیزی را جبران کند! 🔸 بیفزایید: اگر کیفیت کالای تولیدی یا قیمت نهایی‌اش (بورسی و دلالی و...) برای مصرف کننده نامطلوب باشد؛ مردم رسانای پیشرفت نمی‌شوند و در جنگ رسانه‌ها، جانب رسانه‌ی تبیین را نمی‌گیرند! 🔹 بیافزایم: حتی اگر همه مشکلات بنگاه‌های بخش خصوصی -که در دیدار گفته شد- حل شود و رشد اقتصادی مطلوب هم حاصل شود اما ۲۰ ثانیه آخر سخنان رهبری -مثل ۱۷ سال گذشته- محقق نشود؛ باز تحقق رشد اقتصادی ۸درصدی(!) الزاما حال عموم مردم را خوب نمی کند؛ بلکه می‌تواند بخاطر پیشرفت نامتوازن و بی عدالتی، انباشت منابع و ثروت در دست عده‌ای محدود رقم بخورد و ۵ طبقه پایین جامعه هیچ احساسی از این پیشرفت و رشد اقتصادی واقعی نداشته باشند؛ و حتی حامل نارضایتی و اعتراض باشند! 🔺 آن ۲۰ثانیه این بود: « می‌توانند یکی از کارها برای اشتغال و بخصوص برای ایجاد عدالت اقتصادی در مجموعه کشور باشند»! یعنی همان بند «ب» که بخاطر عدم اجرا در ۱۷ سال گذشته، واگذاری‌ها و نمای واقعی این سیاست‌ها را معوج و کاریکاتوری کرده است!
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آقای رئیسی! آمدید همان سیاست‌های گذشته را اجرا کنید؟! 🎥 نطق دکتر ، در اعتراض به مصوبه‌ی 🔹 آقای رئیسی، شما به امید تحقق گفتمان رای آوردید؛ حال چه شده که نسخه‌های اصلی دولت شما پی در پی در مسیر تداوم اقتصاد سرمایه‌فروش و تورم‌زا گام بر می‌دارد؟ 🔸 آیا چوب حراج به شرکت‌های دولتی به اسم در این ۱۵ سال موفق بود که حالا فروش اموال را در ادامه آن دنبال می‌کنید؟! 🔹 استفاده از اهرم اذن رهبری در پاسخ به منتقدان این جهت گیری‌ها ما را ساکت نخواهد کرد؛ چه اینکه کلیت برجام هم اذن رهبری داشت و طرح تعدیل و تثبیت هم از طرف رهبری حمایت شد. صحبت از این است چرا هیچگاه میدان به جهت گیری‌های اقتصاد انقلابی که مورد تصریح رهبری است داده نمی‌شود! 🔸 چرا احیای اقتصاد تعاون و به میدان آمدن لشگر صدهزارتایی در دستور کار دولت قرار نمی‌گیرد؟ 🔹 وقتی صحبت از مردمی سازی اقتصاد و انبوه روش‌های بومی آن می‌کنیم می‌گویید حرف کلی نزنید! آیا دستور به آزادباش کامل یک تیم چند نفره، مصون از قاعده گذاری و نظارت مجلس و پیگیری قضایی مبهم و شبهه‌ناک نیست؟! 🔸 جهت گیری شجاعانه رهبری درباره نظام مفلوک بانکی آن بود که فرمودند بانک‌ها غلط می‌کنند بنگاه‌داری کنند! اهتمامی شد؟! 🔹 اصلاً حضرات سران! چرا اذن رهبری را در ملی کردن که موتور تورم شده‌اند اخذ نمی‌کنید؟! 🔸 هشدار می‌دهم نگذارید عده‌ای را به دست شما تداوم بدهند!
هدایت شده از mesaghمیثاق
روضه خانگی - امام جواد(ع) - 1618.mp3
9.23M
🎙بی لطف تو بازار کرم نیز کساد است... 🔻مولودی (ع) 🔻مدح (ع) ⏱ | 08:31 👤حاج سید مجید
هدایت شده از mesaghمیثاق
👌حرکت قابل تحسین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی!!! ✅مرکز پژوهش های مجلس مدتی پس از فیلتر و واتسآپ ، لینک ارتباطی این دو پیامرسان صهیونیستی را از تارنمای خود حذف کرد. ✊قدم اول در رسیدن به استقلال مجازی ، پاک کردن نهادهای حاکمیتی از لوث این ماشین‌های جنگی دشمن و خروجِ رسمی از آنهاست!! 🗣مسئولین عزیز ، مطمئن باشید سیل عظیمی از همین مردم به دنبال شما خارج خواهند شد ، اگر که جدیت شما را در ترک این پیامرسان ها و عدم به رسمیت شناختن آنها را در رفتار شما ببینند!!! ✍ میلاد خورسندی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸روایتی پرقیمت از امام جواد(ع): گاهی اوقات خودتان را موعظه کنید ◽امام جواد(ع) روایتی دارند که خیلی پرقیمت است. یک جمله‌اش این است: هر مؤمنی، به واعظی از درون خودتان نیازمند هست. خودتان گاهی بنشینید، خودتان را نصیحت و موعظه کنید و ده‌تا «اگر» برای زندگی‌تان بیاورید؛ اگر این ستمی که من به زن و بچه‌ام، به شوهرم، به دامادم، به عروسم و به مردم داشتم؛ اگر این دروغ‌هایی که گفتم، اگر این تهمت‌هایی که زدم، اگر این کم‌فروشی‌هایی که کردم را پای من حساب بکنند و با ترازوهای عدالت بسنجند، کارم چه می‌شود؟! خودمان را سرزنش کنیم، خیلی خوب است. 🌹ویژه ولادت امام جواد(ع)🌹 ◽محرم 1398 ◽تهران/ حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) متن و صوت کامل سخنرانی: 🔗 erfan.ir/s15420
هدایت شده از mesaghمیثاق
به فکر فردا باشیم ✍رها_عبداللهی 💥مقام معظم رهبری در دیدار کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش‌بنیان‌ها ضمن تبیین ضرورت رشد اقتصادی به نکته تلخی اشاره فرمودند و آن وضع مبهم جمعیت کشور به لحاظ جوانی در آینده نه‌چندان دور بود. ایشان فرمودند: «جمعیت جوان کشور بحمدالله اکنون خوب است اما با روند فعلی فرزندآوری، آینده جمعیتی از این لحاظ مبهم است. بنابراین باید با رشد سریع و مستمر، کشور را ثروتمند کنیم، زیرا در روزی که جوان به اندازه کافی نداشته باشیم، ثروتمند شدن کشور ممکن نیست». 📍این واقعیت تلخ نتیجه کاهش رشد جمعیت کشور طی سال‌های طولانی است به گونه‌ای که امروز همه می‌دانیم وقوع سالمندی جمعیت نزدیک است و تلاش برای افزایش فرزندآوری تنها می‌تواند مخاطره‌آمیزی آن را تاحدی کاهش دهد. هشدار نسبت به کاهش رشد جمعیت سال‌ها پیش از سوی دلسوزان و دغدغه‌مندان و در صدر آنان مقام معظم رهبری آغاز شد اما طیف وسیعی حتی در مناصب مدیریتی و کارشناسی مدت‌ها این نگرانی‌ها را تخطئه می‌کردند و آن را فاقد ادله و استدلالات علمی و صرفا یک امر ایدئولوژی محور و منحصر در توصیه‌های دینی و اندیشه‌های سنتی و انتزاعی و در تضاد با رویکردهای جهان مدرن نشان می‌دادند و می‌گفتند نگرانی از سالمندی کشور در دهه‌های آینده بی‌اساس است؛ در حالی که این نگرانی پشتوانه علمی متقن و استدلال عقلانی محکم دارد. 🔻درحال حاضر نرخ رشد جمعیت به 0.75 و نرخ رشد سالمندی به 5.7 رسیده؛ یعنی رشد سالمندی 7 برابر زاد و ولد است! بنابراین تا 30 سال دیگر ایران کشوری می‌شود که پهنای هرم جمعیتی‌اش در سنین بالای 65 سال قرار می‌گیرد؛ سنی که در آن تولید فکر، علم، خلاقیت، خدمات، امنیت و نسل ممکن نیست. اکثریت جمعیت مصرف‌کننده خواهد بود و اقلیت جوان و میانسال، مجبورند چند برابر توان تولیدکنندگی داشته باشند تا به توازن برسیم که چنین چیزی هم چندان ممکن نیست. از‌این‌رو سالمندی جمعیت برای هر کشوری بحران‌ساز خواهد بود. 🔹در حال حاضر ایران تحت تحریم، با تکیه بر جوانی جمعیتش توانسته نیازهایش را در عرصه پزشکی، صنعتی، کشاورزی و نظامی رفع و تحریم حداکثری را با شکست مواجه کند اما طی سال‌های آینده که این امتیاز را از دست بدهیم، چگونه می‌توانیم از پس فشار ظالمانه تحریم بربیاییم و ایران را قوی و شکست‌ناپذیر حفظ کنیم؟ 🔘برخلاف دیدگاهی که جمعیت بالا را با عناوین منفی چون انفجار جمعیت و کمبود منابع و قحطی یکی می‌دانند، امروز جمعیت یک امتیاز اقتصادی محسوب می‌شود. در گذشته مزیت نسبی، تابعی از منابع طبیعی خدادادی و نسبت‌های عوامل تولید (ضریب سرمایه به کار) بود اما اکنون باور رایج در جهان اقتصاد این است که در دهه‌های آینده، اقتصاد جهان بر پایه صنایعی خواهد بود که متکی بر نیروی فکری هستند و استقرار این صنایع در هر جا، بستگی به این دارد که چه کسی بتواند نیروی فکری لازم برای استقرار آنها را سازمان دهد. به همین دلیل است که کشورهای غربی با رشد جمعیت منفی تلاش دارند با انواع ترفندها نخبه‌های دیگر کشورها از جمله ایران را به کشور خود جذب کنند. ⏹برد در جهان آینده با کشورهایی است که به اندازه کافی نیروی انسانی آموزش‌دیده و صاحب فکر داشته باشند. مقام معظم رهبری نیز در جایی به همین نکته دقیق اشاره داشته‌اند و فرموده‌اند: «خداوند متعال از مسلمانان خواسته که زیاد بشوند، وقتی که عده زیاد شود، افراد صالح در آن قهرا بیشتر است؛ توانایی‌ها قهرا بیشتر است؛ نیروی انسانی قهرا راقی‌تر است». 🔽امروز کشورهایی مثل چین، هند، برزیل و بنگلادش ثابت کرده‌اند چگونه افزایش جمعیت می‌تواند در خدمت رشد اقتصادی قرار گیرد. به عنوان مثال بنگلادش به عنوان هشتمین کشور پرجمعیت دنیا، رشد اقتصادی 7 درصدی خود را مدیون به کار گرفتن نیروی انسانی بالای خود در خدمت صنایعی مثل پوشاک است که این کشور را به دومین تولیدکننده پوشاک جهان تبدیل کرده. یا برزیل با بیش از 200 میلیون جمعیت توانست خود را به هشتمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل کند و 60 درصد جمعیت خود را از طبقه فقیر به طبقه متوسط ارتقا دهد. این اتفاق با جهت‌دهی نیروی کار به سمت صنایع بزرگ، جلوگیری از خام‌فروشی، منع واردات و حمایت از تولید داخلی افتاد و تهدید میلیون‌ها گرسنه را به فرصت میلیون‌ها نیروی آماده کار تبدیل کرد. با برنامه‌ریزی صحیح، جمعیت بالا سرمایه‌ای است در خدمت رشد اقتصادی. ✔️برای نجات کشور از بحران‌های پیش رو هم نیاز داریم تا جای ممکن با افزایش فرزندآوری نسبت سالمندی کشور را کاهش دهیم و هم با افزایش رشد اقتصادی، کشور را برای هزینه‌های سنگین محتمل آماده سازیم.