هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻 نقد تحریفات باند منتظری نسبت به آیتالله العظمی بروجردی و حوادث پس از ارتحال ایشان/بخش هشتم
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی بروجردی
🔹 در بخش از خاطرات منسوب به آقای منتظری آمده است:
... همه مراجع برای #آیتالله_بروجردی فاتحه گرفتند و هر کدام به تناسب موقعیت خود زودتر اعلام فاتحه میکردند آیتالله خمینی شاید نفر پانزدهم، شانزدهم بود که اعلام فاتحه کرد...(خاطرات ص189)
🔸 در نقد این کلام؛ استاد سیدحمید روحانی چنین می نویسد:
در این فراز از خاطرات تلاش شده است، به شکل مرموزی مقام علمی و اجتماعی #امام را به زیر سؤال ببرد و او را از نظر مقام و موقعیت در حوزه قم در رده «پانزدهم، شانزدهم» بنمایاند که لابد در ردیف فضلای تراز دوم حوزه قرار داشته است!! در صورتی که اعلام فاتحه از طـرف امام پس از دیگران نه به تناسب موقعیت، بلکه روی ادب و #فروتنی بود که نمیخواست در برپایی مراسم بزرگداشت، معارض دیگران باشد. اصولا دأب امام در اینگونه برنامهها این بود که میگذاشت همه کسانی که برآنند مراسمی برپا دارند، برنامه خود را اعلام کنند و به انجام برسانند، آنگاه که برپایی مراسم از طرف این و آن به پایان میرسید و دیگر از طرف کسی اعلام فاتحه نمیشد، امام مراسمی برپا میداشت.
🔹 نگارنده(حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی) به یاد دارد که در پی درگذشت آقای حکیم در نجف اشرف در سال 1349، آنگاه که مراجع تراز اول و دوم، فضلا و اساتید حوزه، طلاب برخی شهرها و کشورها و حتی اصناف بازار مراسم فاتحه برپا کردند، امام آخرین نفری بود که برای آن مرحوم مراسم بزرگداشتی گرفت و دستور داد که در اعلام مراسم از طرف او، نام او را بدون هیچگونه عناوین و القابی ببرند، شماری از جوانان عرب و طلاب به دفتر مؤذن هجوم بردند و میخواستند گوینده را مورد ضرب و شتم قرار دهند که چرا از امام به صورت اهانتآمیز نام برده است. گوینده دست خط امام را به آنان ارائه داد که در آن تأکید شده بود از من جز به عنوان « #سید_خمینی » نام برده نشود. افق عرفانی و اخلاقی امام کجا و آن تحلیلهای ناسوتی و دنیازده کجا! (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره 5 سال1384)
◀️ ادامه دارد...
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻 نقد تحریفات باند منتظری نسبت به آیتالله العظمی بروجردی و حوادث پس از ارتحال ایشان/بخش نهم
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی بروجردی
🔹 بخش دیگری از خاطرات آقای منتظری در حقیقت طعنه و #تضعیف_علمای_مشهد است که البته آقای منتظری آن را به امام نسبت میدهد:
🔸 یادم است این داستان را #مرحوم_امام برای من نقل کردند،ایشان فرمودند: مرحوم #آسید_ابو الحسن_اصفهانی که فوت شد، علمای مشهد جمع شدند که مرجع معین کنند، یکی از آقایان در آن جلسه میگوید آقای حاج آقا حسین قمی برای مرجعیت خوب است ولی ریشش دست پسرش آ سید مهدی است،آقای بروجردی هم خوب است ولی ریشش دست حاج آقا روح اللّه است، ما بیاییم آسید محمود شاهرودی را معین بکنیم که در اختیار خودمان باشد...مرحوم آیت اللّه آقای حاج میرزا مهدی اصفهانی (رحمت اللّه علیه)در آن جلسه گفته بودند پس این جلسه ما از جلسه #سقیفه کمتر نیست. ما آمدهایم ببینیم چه کسی اعلم و #لایق است یا اینکه ببینیم چه کسی ریشش دست ماست... .(خاطرات ص190)
🔹 این داستان را از قول #امام در خاطرات آوردهاند،لیکن #آقای_منتظری اگر به راستی چنین داستانی را بازگو کرده چرا لحظهای اندیشه نکرده است که چگونه امام در سخنرانیهای عمومی و یا نیمه عمومی خود هیچگاه به بازگو کردن این داستان نپرداختن و حتی به آن اشاره نکردند؟!آیا خردمندان و عقلای قوم هر آنچه میشنوند بیتأمل و نسنجیده بر زبان میآورند؟
🔸دور از نظر نیست که در ارتباط آقای منتظری با #علمای_مشهد هم آزردگی خاطری بوده است که به آوردن این داستان و یا ساختن آن به نام امام منجر گردیده است؟!در این داستان نه تنها علمای مشهد به زیر سؤال رفتهاند، بلکه مرحوم حاج آقا حسین قمی و آقای بروجردی نیز مورد اهانت قرار گرفتهاند. (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره 16 تابستان1387)
◀️ ادامه دارد...
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻 نقد تحریفات باند منتظری نسبت به آیتالله العظمی بروجردی و حوادث پس از ارتحال ایشان/بخش دهم
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی بروجردی
🔹 در خاطرات منسوب به #آقای_منتظری ادعا شده که وی در طرح و تثبیت #مرجعیت_امام اعلی الله مقامهالشریف نقش ویژهای داشت است. در یادداشتهای سابق این ادعا نقد و رد شد اما برای جمعبندی مستند بحث؛ ادله و شواهد تاریخی دیگری نیز خواهیم آورد:
🔸 1 . نکته مقدماتی اینکه ادعای تأثیر ویژه آقای منتظری در طرح و تثبیت مرجعیت امام اعلی الله مقامه الشریف تقریبا نخستین بار در کتاب #دایرةالمعارف_تشیع؛ مدخل امام خمینی مطرح شد و اساسا با هیچکدام از مستندات معتبر تاریخی سازگار نیست و محملی برای توجیه ندارد.
🔹2 . در ردّ مدعای مزبور، ذکر برخی شواهد، خالی از لطف نیست.
اوّلاً #مرجعیّت_شیعه امری است که به سانِ مسأله «اجتهاد» تابعِ ضوابطِ مخصوص حوزوی است و چیزی نیست که بدون وجود مقتضای آن، بتوان آن را طرح و تثبیت کرد!
ثانیاً طبق مستندات معتبر، از نیمه دوّم دهه 30 و در دوران اقتداردینی #آیتاللّهالعظمی_بروجردی، درس امام خمینی به عنوانِ پرجمعیّت ترین درسِ قم مطرح بوده است.
⚫️ بعد از ارتحال #آیتاللّه_بروجردی نیز قرائنی وجود دارد که نشان می دهد که جایگاه حوزوی و فقهی امام خمینی نه فقط در میان حوزویان، که در نزد اصحاب رسانه نیز کاملاً شناخته شده بوده است. روزنامه کیهان در تاریخ 12 فروردین 1340، اسامی مراجع و علمایی را که از دید علمای اهل خبره و صاحب نظر، صلاحیت جانشینی #زعیم_فقید_قم را داشته اند، درج کرده و در صدرِ اسامی از امام نام برده و اکثر شاگردان ایشان را از فضلای طراز اوّل حوزه قم برمی شمارد و چنین نوشته است:
🔸 «آقایانی که ذیلاّ نام آن ها برده می شود طبق نظر علمای علوم دینی و کلیه اعضای حوزه علمیّه قم دارای صلاحیت مرجعیّت تقلید و مورد اعتمادکامل حوزه علمیّه هستند.
1.آیت اللّه حاج آقا روح اللّه خمینی:
ایشان 1درس فقه صبحها و درس اصول عصرها در حوزه علمیّه تدریس می نمایند که در هر یک از دروس ایشان متجاوز از 400 نفر دانشجو و طلاب علوم دینی شرکت دارند. اکثر شاگردان حوزه درس ایشان فضلای تراز اوّل حوزه علمیّه شهر قم را تشکیل میدهند.»(نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع ص183-182)
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
دیدگاه ویژه آیتالله العظمی بروجردی نسبت به امام خمینی
«بعضی از افاضل حوزه نجف از مرحوم شیخ محمدتقی بروجردی نقل میکردند که آیتالله بروجردی بارها فرمود:
قصد دارم که در موقعیت مناسبی، زیر بازوی جوانی را بگیرم که برای اسلام و مسلمین میتواند مثمر باشد.(و اشاره به امام خمینی قدس سره کرده بود)
این موقعیت تا پایان زندگی آیتالله بروجردی هرگز پیش نیامد. یعنی ایادی مرموز که در دستگاه ایشان بودند نگذاشتند.»(نهضت امام خمینی ج١ ص ١٩۵-١٩۴)
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
💠 تقویم شیعه 💠
☀️ امروز :
شمسی: چهارشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۲ هجری شمسی
میلادیWednesday 29 march 2023
قمری: الأربعاء ۰۷ رمضان ١٤٤٤
🌹 امروز متعلق است به:
🔸حضرت امام موسی بن جعفر كاظم عليه السّلام
🔸حضرت امام علی بن موسی الرضا عليهما السّلام
🔸حضرت جواد الائمه؛ محمد بن علي التقي عليهما السّلام
🔸حضرت امام هادي، علي بن محمد النقي عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
👈صد مرتبه یا حى یا قیوم
👈۵۴۱مرتبه یا متعال بگوید تا عزت دائمی یابد.
🙏بارالها در فرج حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف تعجیل فرما و گره از مشکلات همه مردم باز کن ، خداوندا در آخر الزمان دین ما را حفظ کن
💠 وقایع روز:
مناسبت خاصی ثبت نشده است
💠 روز شمار تاریخ:
◼️⏳۰۳ روز تا سالروز وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیه(سه سال قبل هجرت)
💐⏳۰۸ روز تا سالروز ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام(۰۳ه ق)
💐⏳۱۲ معراج حضرت رسول اکرم صل الله علیه وآله وسلم( ۰۶ ماه قبل هجرت)
⬛️⏳۱۲ روز تا سالروز ضربت خوردن حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام(۴۰ هجری قمری)
⬛️⏳۱۴ روز تا سالروز شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام(۴۰ هجری قمری)
#لبیک_یا_خامنه_ای
هدایت شده از mesaghمیثاق
💠 افطار عمدی روزه
⁉️ نظر شریف جنابعالی درباره شخصی که بر اثر جهل به مسأله، عمداً روزهاش را افطار کرده، چیست؟ آیا فقط قضا بر او واجب است یا اینکه کفّاره هم باید بدهد؟
✅ اگر به سبب بیاطلاعی از حکم شرعی، کاری را انجام دهد که روزه را باطل میکند ـ مثل اینکه نمیدانست خوردن دارو نیز مانند سایر خوردنیها روزه را باطل میکند و در روز ماه رمضان دارو خورد ـ روزهاش باطل است و باید آن را قضا کند ولی کفّاره بر او واجب نیست.
#ماه_رمضان #ماه_مبارک_رمضان
#رمضان ۱۴۴۴
ـ ـ ـ ـ ــــــــــ✾ــــــــــ ـ ـ ـ ـ
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ از جذابیتهای خاص ویتنام
هدایت شده از mesaghمیثاق
✳️ هشدار داده بودم که یوان، جایگزینِ دلار خواهد شد
📌مارجری تیلور گرین، نمایندهی کنگرهی آمریکا:
🔹من یک سال پیش هشدار دادم که دلار با یوان جایگزین خواهد شد، زمانی که واشنگتن تصمیم گرفت یک جنگ نیابتی با روسیه در اوکراین به راه بیندازد و اکنون این اتفاق افتاده است.
🔸اگر دلار سقوط کند، جنگ اوکراین که حاصل کار جنگطلبها است، آمریکا را در تنگناهای اقتصادی فرو خواهد برد.
🔹آنها مقصر هستند و آمریکا هرگز بهبود نخواهد یافت. این وضعیت باید تمام شود.
هدایت شده از mesaghمیثاق
#تورم معلول است، نه علت! برای کنترل آن باید سراغ علت رفت.
✍دکتر علی سعیدی
💥متاسفانه آنچه در کتابهای درسی اقتصاد آموزش داده میشود، صرفا پرداختن به معلولهاست، درست همانطور که #طب_مدرن غالبا به دنبال از بین بردن علایم است تا درمان.
🔻هنر اقتصاد رایج آن است که نشان دهد بین معلولهایی همچون تورم و نقدینگی و بیکاری و رکود و... چه همبستگی آماری وجود دارد و خروجی کار هم پذیرش شواهد موید مدعیات نئولیبرالیستی و نفی یا تأویل شواهد مخالف است.
📍 #تورم معلول است، باید دنبال ریشه آن رفت. ریشه اصلی تورم در اقتصاد ما، نهادها و ساختارهایی است که پول را از موضع حق خود یعنی تسهیل مبادله خارج کرده و آن را به موضوع مبادله و ابزار کسب سود مبدل ساخته است.
🔺 پول ماهیتاً از مواهب عمومی است و متعلق به آحاد مردم است، ارزش آن هم ناشی از کیفیت رابطه امام و امت (چه حق باشد و چه طاغوت) است. وقتی در این رابطه، سودگروی اصالت پیدا کند، پول هم مستثنا نخواهد بود و مستمسک کسب سود میشود. بانکها خصوصا بانکهای خصوصی که هیچ تعهدی به منافع ملی ندارند، بهترین نهاد برای این کار هستند.
📌 وقتی پول خودش موضوع مبادله شد، یعنی به کالا تبدیل شد، بانک هم میشود #بازار! در این وضعیت، رقابت برای دسترسی بیشتر به پول و در نتیجه خلق بیشتر پول برای مطامع خصوصی و نه عمومی، شدت میگیرد و پول بیشتر و بیشتری خلق میشود و در اختیار افراد کمتر و کمتری قرار میگیرد و اینها تمام دسترنج سایرین را تصاحب میکنند. شکلگیری و دوام این رابطه، مستلزم پیدایش تورم و کاهش ارزش پول است چون با تورم، بدهی خالقان پول در طول زمان هیچ و پوچ میشود اما داراییهایی که با این پولهای خلق شده مبادله کردهاند روز به روز ارزشمندتر میشود.
🔸 #تورم معلول است و علت آن، غلبه #فرهنگ_سودگرایی و سوداگری است. پول ماهیتا #کالا نیست پس بازار ندارد و نرخ ندارد! #ربا حرام شده تا بازار پول شکل نگیرد تا رابطه امام حق با امتش سودمحور نشود تا تورم ضرورت پیدا نکند. اما اقتصاد مدرن که با زرورق #علم خود را بزک کرده، اساسش بر #سودگرایی utilitarianism است و از ترم اول دانشجو را با این #فرهنگ تربیت میکند و انسانی را ترسیم میکند که صرفا به دنبال #حداکثر_سود است!
⏺ #تورم، معلول است و علم اقتصاد مدرن یا به تعبیر شهید صدر، #علم_اقتصاد_سرمایهداری، نمیتواند آن را درمان کند.
✔️تورم قابل کنترل است اگر مردم تصمیم بگیرند عهد خود را با امام خود مستحکم کنند و به ندای او لبیک بگویند. اینجا میدان بازی ماست...
#اقتصاد_فرهنگی
هدایت شده از mesaghمیثاق
تراژدی غمناکِ استهلاک سرمایههای ملی
✍دکتر رضا غلامی
💥با افزایش قیمت #ارز و فروش محصولات داخلی بویژه فولاد، محصولات پتروشیمی، مس، آلومینیوم و... در #بورس_کالا آن هم براساس قیمتگذاری بر مبنای نرخ ارز در بازار آزاد (قاچاق)، عملاً هزینههای توسعه و زیرساخت کشور بويژه در شرکتهای خدماتی مانند آب و فاضلاب، برق، حمل و نقل و حتی مسکن و ... دلاری شده است. این در حالی است که دولت با هدف حمایت از مردم، از افزایش تعرفههای خدمات در برخی شرکتها ممانعت میکند.
در نتیجه دو سیاست فوق، سرمایههای ملی در حال مستهلک شدن هستند. یعنی هزاران هزار میلیاردتومان سرمایههای کشور شامل شبکه های آب و فاضلاب، برق، جاده، حمل و نقل و پل ها، ریلها و... در معرض فروپاشی قرار گرفتهاند که بسیار تراژدی نگران کننده ای است. اگر در تعطیلات با خودروی شخصی سفر کرده باشید وضعیت اسفناک جادهها را ملاحظه کردهاید. همچنین، در شرکتها نیز متأسفانه مشاهده شده که برخی شرکتهای آب و فاضلاب و برق نه تنها بدهیهای عظیمی به پیمانکاران دارند بلکه حقوق کارکنان خود را هم بطور کامل پرداخت نمیکنند.
راهکار؛
دولت باید قوی و قدرتمندانه در بازار ارز مداخله کند و با تعیین نرخ و تثبیت آن، نوسانات ارز و به تبع آن نوسانات هزینههای توسعه کشور را مدیریت کند.
در گام بعد، با حسابرسی دقیق شرکتهای خدماتی، تعرفه مناسب برای آنها تعیین کند و نظارت کند تا سرمایههای ملی از بین نروند. در واقع، دولت باید بطور خاص به این موضوع ورود کند و بین هزینههای ناشی از ضعف یا سوءمدیریت این شرکتها و هزینههای واقعی آن ها تفاوت قائل شود و تعرفه مناسب را تعیین کند.
خلاصه اینکه، دولت باید جلوی وقوع یک تراژدی بزرگ در بخش توسعه کشور که وجود آنها تاکنون مایه مباهات کشور بوده را بگیرد. این نگرانیهای عظیم با اجرای کامل مدل #مثلث_رهایی«۱» کاهش خواهند یافت.
۱-مثلث رهایی = (تثبیت نرخ ارز+پیمان سپاری ارزی+تنظیم بازار)
هدایت شده از mesaghمیثاق
چگونه بازی قدرتِ سیاسیِ داخلی مانع از تعیین نقش جدید ایران در اقتصاد جهان میشود؟
✍ ابتکار ایران
💥مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خود در حرم حضرت ثامن الحجج نقاط قوت و ضعف نظام را برشمردند. در بحث نقاط ضعف آنچه پررنگ شد مدیریت اقتصادی کشور و در همان قالبِ مدیریت روابط اقتصادی و تجاری خارجی کشور بود.
📍روابط اقتصادی و تجاری کشور با چه مشکلاتی روبروست؟ چرا در دولتهای مختلف علیرغم تغییر نگاهها مشکلات بنیانی روابط مذکور باقیمانده و حتی تشدید می شوند؟
🔷 روابط اقتصادی خارجی متولی پاسخگو ندارد و به صورت ملوک الطوایفی اداره می شود. یک وزیر باید در مورد کلیه امور مرتبط با روابط اقتصادی خارجی در مقابل مجلس و رهبری پاسخگو باشد.
🔻مهمترین ابزار در اختیار برای مدیریت روابط اقتصادی خارجی کشور، سفارت خانه های ایران در سایر کشورها و سفارتخانه های خارجی در ایران هستند. این مهمترین ابزار، در اختیار بخش سیاسی است. نگاه بخش سیاسی هم به این ابزار از جنس بازی قدرت و تقسیم قدرت است. بخش سیاسی نه تنها اجازه نمی دهد بخشهای اقتصادی و اولویتهای اقتصادی در انتخاب سفرا و دیپلماتها دخالت داشته باشند بلکه حتی اجازه نمی دهد ارتباطی زنده و مستمر بین سفارتخانه ها و بخشهای متولی روابط اقتصادی خارجی برقرار شود.
🔷 اطلاعات حیاتی بخش اقتصادی و تصمیمات و اظهارات مقامات در تبادل نظر با طرفهای خارجی در اختیار بخشهای غیر متخصص سیاسی است و آنها صرفا بر اساس درک خود و البته با نگاه به سیستم سهمیه بندی قدرت، این اطلاعات را به صورت قطره ای توزیع می کنند.
📌بخش سیاسی دولت نه فقط حاضر نیست تولی گری اقتصادی خود را به بخش خصوصی و مردم واگذار نماید بلکه حتی حاضر نیست ساز و کاری را برای ارتباط و خدمت رسانی حداقلی بخشهای مختلف و پراکنده اقتصادی خود با مردم و فعالان بخش خصوصی ایجاد نماید.
و...
🔹حداقل در حوزه روابط اقتصادی خارجی مشکل اصلی به بخشهای سیاسی و گروهها و نحله های سیاسی دولت و کشور بر می گردد. مجموعه هایی که فکر می کنند می توانند همچنان متکی بر منابع مالی نفتی، هم متولی روابط اقتصادی خارجی کشور باشند و هم از این طریق به توزیع منابع بین گروههای سیاسی و ایجاد توازن بین آنها بپردازند. این طیفها همه بر سر توزیع ثروت اقتصادی موجود (حاصل از نفت و فرآورده های مرتبط) با یکدیگر رقابت دارند و اصلا تولید ثروت دغدغه آنها نیست.
🔸مثلا در مورد رابطه با چین بیشترین دغدغه آنها چگونگی توزیع منابعی است که از طریق صادرات مواد اولیه و یا شبه اولیه به آن کشور ایجاد می شود و از اساس به فکر تولید ثروت برای کشور از طریق بهره مندی از ابزارها و مزیت های در اختیار، در روابط با چین نیستند. بطور مثال جذب سرمایه از چین اصلا اولویت این طیفها نیست و از طریق بستن و انحصاری کردن اطلاعات، از کار انداختن ابزارها و نهایتا انتخابهای غلط خود حتی اجازه نمی دهند تحرکی حداقلی در این حوزه انجام شود.
❓آیا امیدی هست؟ بله مشروط به اینکه گروهها و طیف های مسلط سیاسی از همه جناح ها باور کنند که دیگر منبعی برای توزیع وجود ندارد و دولت و بخشهای سیاسی آن باید به جای ایفای نقش توزیع کننده ثروت ، به حامی و خدمتگزار تولیدکنندگان ثروت تبدیل شوند.